Rīgā
16.12.2008. Nr.90/TA-3968
Saeimas Prezidijam
Lūdzu saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 51.panta pirmo daļu atzīt par steidzamu un iekļaut Saeimas 2008.gada 18.decembra sēdes darba kārtībā Ministru kabineta 2008.gada 16.decembra sēdē atbalstīto likumprojektu "Banku pārņemšanas likums". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Brencis 67083996, Martins.Brencis@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 4 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 9 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 16.decembra sēdes protokola Nr.93 101.§ izraksts uz 1
lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Banku pārņemšanas likums
1. pants
(1) Likuma mērķis ir Latvijas Republikas banku sistēmas stabilitātes saglabāšana un maksājumu sistēmu raitas darbības nodrošināšana sabiedrības interesēs.
(2) Kredītiestāžu likuma, Finanšu instrumentu tirgus likuma, Komerclikuma, Noguldījumu garantiju likuma, Komercķīlas likuma un likuma Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām noteikumi bankas pārņemšanai piemērojami tiktāl, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi.
2.pants
(1) Šā likuma noteikumi ir attiecināmi uz Latvijas Republikā reģistrētām bankām un to filiālēm Latvijas Republikā vai ārvalstīs, kuras saņēmušas licenci kredītiestādes darbībai.
(2) Šā likuma noteikumi nav attiecināmi uz Eiropas Savienības dalībvalstīs vai uz trešajās valstīs reģistrētu banku filiālēm Latvijā.
(3) Šā likuma noteikumi nav attiecināmi uz bankām, kas līdz šī likuma 6.pantā minētā lēmuma par pārņemšanu pieņemšanai atzītas par likvidējamām vai maksātnespējīgām, vai pret kurām Finanšu un kapitāla tirgus komisija tiesā ir iesniegusi maksātnespējas vai likvidācijas pieteikumu.
3.pants
(1) Bankas pārņemšana pieļaujama izņēmuma gadījumos, kad Latvijas Republikas banku sistēmas stabilitāte un maksājumu sistēmu raita darbība ir nopietni apdraudēta vai tiktu apdraudēta, ja bankas pārņemšana nenotiktu un banka tādēļ nespētu ievērot likumā noteiktās banku darbību regulējošās prasības.
(2) Bankas pārņemšana pieļaujama uz līguma pamata vai pret taisnīgu atlīdzību uz atsevišķa likuma pamata.
4.pants
(1) Bankas pārņemšana notiek:
1) atsavinot bankas emitētās akcijas; vai
2) atsavinot bankas mantu, tiesības un saistības.
(2) Bankas pārņēmējs var būt valsts tiešās pārvaldes iestādes personā vai valsts kapitālsabiedrība.
(3) Akciju atsavināšanas gadījumā nav piemērojami noteikumi par akcionāru pirmpirkuma tiesībām.
(4) Neatkarīgi no kreditoru piekrišanas uz šā likuma 3.pantā minētā atsevišķā likuma pamata dzēšamas visas uz atsavināmajām akcijām ierakstītās ķīlas tiesības un citi apgrūtinājumi, izņemot tos, kuras bankas pārņēmējs pārņēmis uz sevi. Personas, kam par labu nostiprināta ķīla, saņem tām pienākošās summas priekšrocības kārtībā no akcionāriem izmaksājamās atlīdzības. Ja akcijas apgrūtinātas ar tādiem parādiem, kuri pārsniedz noteikto atlīdzību par atsavināmajām akcijām, šiem kreditoriem ir tiesības prasīt no sava personiskā parādnieka tā parāda atlikuma samaksu, kas nav dzēsts ar atsavināto akciju ekvivalentu.
5.pants
Bankas pārņemšana neietekmē bankai līdz pārņemšanai piešķirto valsts atbalstu un Latvijas Bankas finansējumu.
6.pants
(1)   ; Bankas pārņemšanu var ierosināt Finanšu un kapitāla tirgus komisija vai Latvijas Banka. Ierosinājumu iesniedz Finanšu ministrijai, tajā norādot pamatojumu un faktus, kas norāda uz šā likuma 3.panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem.
(2) Finanšu ministrija kopā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisiju un Latvijas Banku nekavējoties izvērtē bankas pārņemšanas lietderību un nepieciešamību, kā arī iespējamo bankas pārņemšanas veidu saskaņā ar šā likuma 4.panta pirmo daļu. Ja pieņemts vienprātīgs lēmums par bankas pārņemšanas lietderību, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzdod pārņemamās bankas valdei paziņot akcionāriem par sarunu uzsākšanu, vienlaicīgi nosakot pienākumu valdei saņemt Finanšu un kapitāla tirgus komisijas iepriekšēju akceptu darījumiem, kuri rada pārņemamai bankai jaunas saistības vai palielina esošo saistību apjomu. Finanšu ministrs uzsāk sarunas ar banku vai tās akcionāriem par bankas labprātīgu pārņemšanu. Ja piecu darba dienu laikā pēc sarunu uzsākšanas ar banku vai tās akcionāriem vienošanās par bankas labprātīgu pārņemšanu netiek panākta, finanšu ministrs sagatavo šā likuma 3.pantā minētā likuma projektu bankas piespiedu pārņemšanai.
(3) Lēmumu par bankas pārņemšanu pieņem Ministru kabinets pēc finanšu ministra ierosinājuma. Lēmuma projektam par bankas labprātīgu pārņemšanu pievienojams ar banku vai tās akcionāriem saskaņots līguma projekts. Lēmuma projektam par bankas piespiedu pārņemšanu pievienojams likumprojekts bankas piespiedu pārņemšanai un šā likuma 8.pantā minētās komisijas novērtējums. Lēmumā par bankas piespiedu pārņemšanu nosaka taisnīgās atlīdzības apmēru.
7.pants
(1) Līgumā par bankas labprātīgu pārņemšanu ietver pārņemšanas noteikumus, tajā skaitā atlīdzības apmēru un samaksas kārtību.
(2) Likumā par bankas pārņemšanu ietver pārņemšanas noteikumus un bankai vai bankas akcionāriem piešķiramās taisnīgas atlīdzības samaksas kārtību.
8.pants
(1) Akciju piespiedu atsavināšanas gadījumā bankas akcionāriem piešķiramās taisnīgās atlīdzības apmērs tiek noteikts saskaņā ar novērtējumu atbilstoši summai, kuru bankas akcionārs iegūtu bankas likvidācijas gadījumā. Mantas, tiesību un saistību piespiedu atsavināšanas gadījumā bankai piešķiramās taisnīgās atlīdzības apmērs tiek noteikts saskaņā ar novērtējumu atbilstoši summai, kuru banka iegūtu, pārdodot mantu bankas likvidācijas procesā. Ja pārņemamā banka saņēmusi valsts atbalstu vai Latvijas Banka tai piešķīrusi finansējumu pirms ierosinājuma par bankas pārņemšanu vai vienlaicīgi ar to, nosakot atlīdzības apmēru, no aprēķiniem izslēdzams bankai piešķirtais valsts atbalsts un Latvijas Bankas finansējums.
(2) Novērtējumu veic finanšu ministra apstiprināta komisija, kuras sastāvā ietilpst pa vienam pārstāvim no Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, Latvijas Bankas un Valsts kases. Komisijas darbu nodrošina Finanšu un kapitāla tirgus komisija. Komisiju vada Finanšu un kapitāla tirgus komisijas pārstāvis.
(3) Novērtējums ir veicams atbilstoši bankas stāvoklim, kāds tas bija dienā, kad atbilstoši šā likuma 6.panta pirmajai daļai Finanšu ministrijai ir iesniegts ierosinājums par bankas pārņemšanu. Komisijas locekļi nav civiltiesiski atbildīgi par sekām, kādas rodas vai varētu rasties novērtējuma rezultātā, izņemot ja tiek pierādīts, ka kāds no komisijas locekļiem darbojies prettiesiski.
(4) Strīda gadījumā bankai vai bankas akcionāriem piešķiramās taisnīgās atlīdzības apmēru nosaka tiesa civilprocesuālajā kārtībā pēc bankas vai bankas akcionāru prasības. Šāda prasība nav nodrošināma ar prasības nodrošinājumu.
(5)
Prasības
pieteikuma iesniegšana tiesā par bankai vai bankas akcionāriem piešķiramās
atlīdzības apmēru neaptur lēmuma izpildi un nerada bankas pārņēmējam tiesību un
saistību ierobežojumus uz atsavinātajām bankas emitētajām akcijām vai pārņemto
mantu, tiesībām un saistībām.
9.pants
(1) Ja bankas pārņemšana notiek uz šī likuma 3.pantā minētā atsevišķā likuma pamata un piespiedu kārtā tiek atsavināta daļa no bankas akcijām, bankas valde trīs darba dienu laikā pēc bankas pārņēmēja rakstiska pieprasījuma saņemšanas izsludina bankas akcionāru ārkārtas sapulci.
(2) Paziņojumā par akcionāru ārkārtas sapulces sasaukšanu norāda sapulces darba kārtību. Paziņojums par akcionāru ārkārtas sapulces sasaukšanu izsludināms ne vēlāk kā trīs dienas pirms paredzētās akcionāru sapulces.
Likums
stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
M.Bičevskis |
M.Brencis |
M.Radeiko |
M.Brencis |
2008.12.16. 17:08
916
M.Brencis
67083996, Martins.Brencis@fm.gov.lv
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Banku
darbību Latvijā pamatā regulē Kredītiestāžu likums, Finanšu instrumentu
tirgus likums un Komerclikums. No
minētajiem likumiem izriet, ja banka ir nonākusi finansiālās grūtībās (tai ir
vai draud iestāties faktiskās maksātnespējas pazīmes), bankas maksātspēja
atjaunojama, piesaistot papildus kapitālu, vai, ja papildus kapitāla
piesaiste nav iespējama, ierosinot maksātnespējas procesu. Bankas objektīvi
pamatota nespēja piesaistīt papildus privāto kapitālu, lai nodrošinātu tās
darbību regulējošo prasību nepārtrauktu ievērošanu, un maksātnespējas procesa
ierosināšana vispārējas finanšu krīzes apstākļos rada nopietnus draudus
valsts banku sistēmas stabilitātei un maksājumu sistēmu raitai darbībai un
līdz ar to sabiedrības interesēm kopumā. Banku
sistēmas stabilitātes saglabāšanas un maksājumu sistēmu raitas darbības
nodrošināšanas nolūkā valstij apmaiņā pret finansiālās palīdzības piešķiršanu
ir jāpārņem banka, lai valsts varētu atgūt bankas maksātspējas nodrošināšanā
ieguldītos valsts budžeta līdzekļus un banka varētu turpināt darboties
atbilstoši banku darbību regulējošajām likuma prasībām. Bankas
pārņemšana nozīmē bankas emitēto akciju vai mantas, tiesību un saistību
atsavināšanu par labu valstij vai valsts kapitālsabiedrībai labprātīgi vai
piespiedu kārtā. Bankas
piespiedu pārņemšana sabiedrības interesēs atbilstoši Satversmes 105.pantam ir pieļaujama, ja tā
tiek veikta uz atsevišķa likuma pamata un par taisnīgu atlīdzību. Tas ir,
tiek pieņemts likums, kurš attiecas uz konkrētu gadījumu un ir attiecināms uz
vienu konkrētu subjektu. Banku
pārņemšanas noteikumus, kuri attiektos uz konkrētu gadījumu kopumu banku
sistēmā, būtu attiecināmi uz nenoteiktu subjektu (banku) loku banku sistēmā
un noteiktu kādos gadījumos un kā valsts var pārņemt banku, likums šobrīd
neregulē. Banku pārņemšanas jautājums jo
īpaši aktuāls Eiropas Savienības līmenī kļuvis visaptverošās finanšu krīzes
ietekmē. 2008.gada 7.oktobra Eiropas Savienības Ekonomikas un finanšu lietu
ministru padomes sanāksmē ministri panāca vienošanos par tūlītēju Eiropas
Savienības līmenī koordinētu rīcību, lai novērstu finanšu krīzi. Ministru
vienošanās paredz atbalstu sistēmiski svarīgām finanšu iestādēm un apņemšanos
veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai veicinātu banku sektora stabilitāti
un aizsargātu personu noguldījumus, tai skaitā, lai aizsargātu noguldītāju
intereses un sistēmas stabilitāti, izmantojama sistēmiski būtisku banku
pārņemšana. Sanāksmes laikā ministri vienojās arī par principiem savā
turpmākajā rīcībā, proti: (1) intervencei ir jābūt savlaicīgai un valsts
atbalstam ir jābūt ar pagaidu raksturu; (2) rūpīgi jāuzrauga nodokļu
maksātāju intereses; (3) intervences sekas /izmaksas ir jāsedz esošajiem
finanšu iestāžu akcionāriem; (4) valdībai jābūt pilnvarām veikt izmaiņas
finanšu iestāžu vadībā; (5) finanšu iestādes vadībai nebūtu jāsaglabā
pārmērīgi atalgojumi, valdībai ir jābūt pilnvarām iejaukties attiecībā uz šo
iestāžu vadības atalgojumu; (6) jāaizsargā konkurējošu subjektu intereses,
īpaši piemērojot valsts atbalsta nosacījumus. Š.g. 14.oktobrī norisinājās
Eirogrupas valstu samits, kura laikā tapa Eirogrupas deklarācija par
saskaņoto Eiropas pasākumu plānu finanšu stabilitātes nodrošināšanai, kas
aicina visu Eiropu darboties vienoti, bet jo īpaši, ka Eiropas Savienības un
eirozonas valstu valdības, centrālās bankas un finanšu sektora uzraugi
rīkotos saskaņā ar noteiktiem principiem, tostarp, nodrošināt piekļuvi
finanšu līdzekļiem grūtībās nonākušajām bankām, piemēram, valdībai
iegādājoties banku aktīvus, valdības vērtspapīrus izmantojot valūtas nākotnes
mijmaiņas darījumos, sniedzot valdības garantijas, kā arī atļaut efektīvu
problēmās nonākušo banku rekapitalizāciju, vienlaicīgi ņemot vērā nodokļu
maksātāju intereses. Š.g. 15.-16.oktobra Eiropadomē
Eiropas Savienības dalībvalstu valdību vadītāji pārapstiprināja 7.oktobra
Ekonomikas un finanšu jautājumu ministru padomes un 14.oktobra Eirogrupas
samita laikā panāktās vienošanās. Banku pārņemšana uz likuma
pamata jau ir notikusi citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Par šādu
pasākumu veikšanu ir izšķīrušās Īrijas un Lielbritānijas Apvienotās
Karalistes, Vācijas valdības. Zviedrijā valsts pārņēma bankas 90.gadu sākumā
banku sektora krīzes laikā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts nosaka pie kādiem apstākļiem un kādā kārtībā valsts var pārņemt banku. Likums nodrošina, ka tiek ievēroti vispārējie valsts pārvaldes principi un cilvēktiesību aizsardzība saskaņā ar Satversmi un Latvijai saistošiem starptautiskiem normatīviem aktiem. Bankas pārņemšana pieļaujama uz līguma pamata vai pret taisnīgu atlīdzību uz atsevišķa likuma pamata. Ja netiek panākta vienošanās par labprātīgu pārņemšanu, likumprojekts paredz, ka katram konkrētam piespiedu pārņemšanas gadījumam tiek izdots atsevišķs likums. Šāda pieeja nodrošina, ka likumdevējs katrā konkrētā gadījumā pārliecinās, ka ir iestājies tāds ārkārtas gadījums, ka valsts banku sistēmas stabilitātes saglabāšanas, maksājumu sistēmu raitas darbības nodrošināšanas un sabiedrības interesēs ir nepieciešams pārņemt attiecīgās bankas akcijas vai mantu, tiesības un saistības. Likumprojekts paredz kārtību, kādā tiek sniegts ierosinājums bankas pārņemšanai un pārņemšanā iesaistītās iestādes. Ir ietverti konkrēti kritēriji, kuriem iestājoties šāda pārņemšana ir nepieciešama un pamatota. Likumprojekts paredz, ka katrā gadījumā saistībā ar bankas piespiedu pārņemšanu tiek paredzēta taisnīga atlīdzība, un nosaka šīs atlīdzības noteikšanas pamatprincipus. |
4. Cita informācija |
- |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošana s efektivitāte |
Tiks noteikts normatīvais regulējums Latvijas Republikas banku sistēmas stabilitātes saglabāšanai un maksājumu sistēmas raitas darbības nodrošināšanai gadījumos, kad Latvijas Republikas banku sistēmas stabilitāte un maksājumu sistēmu raita darbība finanšu krīzes gadījumos ir nopietni apdraudēta. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008. gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009.gads |
n+2 2010.gads |
2011.gads |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
š Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Kā norādīts anotācijas I. sadaļas 3.punktā likumprojekts paredz kārtību, kādā tiek sniegts ierosinājums bankas pārņemšanai un pārņemšanā iesaistītās iestādes. Ir ietverti konkrēti kritēriji, kuriem iestājoties šāda pārņemšana ir nepieciešama un pamatota. Likumprojekta 3.pants paredz, ka bankas pārņemšana pieļaujama pret taisnīgu atlīdzību uz līguma vai atsevišķa likuma pamata. Tādēļ ietekme uz valsts budžetu, kas var rasties konkrētas Bankas pārņemšanas gadījumā, ir aprēķināma tikai pēc 3.pantā minētā likuma pieņemšanas. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jaunus normatīvos aktus papildus šim likumprojektam nav nepieciešams izdot. Kredītiestāžu
likuma 99.1 panta pirmā daļa jau tagad paredz, ka, lai panāktu
Latvijas kredītiestāžu sektora drošību, stabilitāti un attīstību, Finanšu un
kapitāla tirgus komisija veic kredītiestāžu uzraudzību. Šī panta otrā daļa
nosaka, ka Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir pienākums nekavējoties
veikt pasākumus saskaņā ar šajā likumā noteikto, lai novērstu kredītiestādes
darbībā un kredītiestāžu sektorā trūkumus, kuri apdraud vai varētu apdraudēt
kādas kredītiestādes vai visa kredītiestāžu sektora stabilu darbību, traucē
pienācīgi veikt darījumus, sniegt finanšu pakalpojumus vai varētu radīt
ievērojamus zaudējumus visas valsts tautsaimniecībai. Uz šī pienākuma pamata
Finanšu un kapitāla tirgus komisija arī var iesniegt priekšlikumu finanšu
ministram atsevišķa likuma sagatavošanai par konkrētas kredītiestādes
pārņemšanu (nacionalizāciju). |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Likumprojekts atbilst Eiropas
cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk Konvencija)
6.panta 1.punktam un Konvencijas Pirmā protokola 1.pantam. Konvencijas 6.panta 1.punkts
nosaka, ka: Ikvienam ir tiesības, nosakot
civilo tiesību un pienākumu vai viņam izvirzītās apsūdzības pamatotību, uz
taisnīgu un atklātu lietas savlaicīgu izskatīšanu neatkarīgā un objektīvā
likumā noteiktā tiesā. Tiesas spriedumu jādara publiski zināmu, taču preses
un publikas klātbūtne procesā var tikt pilnībā vai daļēji aizliegta morālu
apsvērumu, sabiedriskās kārtības vai valsts drošības interesēs tādā
demokrātiskā sabiedrībā, kur to prasa nepilngadīgo intereses vai procesa
dalībnieku privātās dzīves drošība, vai arī tajā apmērā, kuru tiesa uzskata
par absolūti nepieciešamu īpašos apstākļos, kad atklātība apdraudētu
justīcijas intereses. Savukārt Konvencijas Pirmā
protokola 1.pants nosaka, ka: Jebkurai fiziskai vai
juridiskai personai ir tiesības uz īpašumu. Nevienam nedrīkst atņemt viņa
īpašumu, izņemot, ja tas notiek sabiedrības interesēs un apstākļos, kas
noteikti ar likumu un atbilst vispārējiem starptautisko tiesību principiem. Minētie nosacījumi nekādā veidā
nedrīkst ierobežot valsts tiesības izdot tādus likumus, kādus tā uzskata par
nepieciešamiem, lai kontrolētu īpašuma izmantošanu saskaņā ar vispārējām
interesēm, vai lai nodrošinātu nodokļu vai citu maksājumu vai sodu samaksu. Konvencijas Pirmā protokola
1.pants īpaši pieļauj publiskās varas orgāniem plašu rīcības brīvību, kad tie
iejaucas personas īpašumtiesībās, tas ir, šis pants pieļauj personas īpašuma
tiesību ierobežošanu vai pat atņemšanu sabiedrības interesēs. Konvencijas Pirmā protokola
1.pants ietver trīs galvenos principus tiesības uz brīvu īpašuma tiesību
īstenošanu, īpašuma/aktīvu atņemšanas aizliegums, izņemot, ja tas notiek
atsevišķu iemeslu dēļ un Dalībvalsts tiesības kontrolēt īpašuma/aktīvu
izmantošanu saskaņā ar noteiktiem nosacījumiem. Saskaņā ar Eiropas
Cilvēktiesību tiesas (turpmāk - Tiesa) praksi: 1. Bramelid un Malmstrom v.
Sweden lietā Tiesa konstatēja, ka Konvencijas Pirmā protokola 1.panta
izpratnē ar jēdzienu īpašums jāsaprot arī akcijas. 2. Lietā Credit and Industrial
Bank v. The Czech Republic Tiesa atzina, ka gadījums, kad tiek piemērots
ārkārtas process saistībā ar piespiedu administrācijas ieviešanu un attiecīgo
ierakstu izdarīšanu Uzņēmumu reģistrā, ir saistīts ar ierobežojumiem
attiecībā uz iesniedzēja bankas iespēju pārvaldīt tās aktīvus. Līdz ar to,
attiecīgajā lietā Tiesa konstatēja, ka ir piemērojams Konvencijas 6.panta
1.punkts. 3. Credit and Industrial Bank
lietā, Tiesa konstatēja Konvencijas 6.panta 1.punkta pārkāpumu, jo: a) iesniedzējam nebija
iespējas pārsūdzēt kompetentā tiesā lēmumu par piespiedu administrācijas
ieviešanu iesniedzēja bankā; b) iesniedzēja prasība
saistībā ar lēmuma par piespiedu administrācijas uzturēšanas termiņa
pagarināšanas pārskatīšanu netika izskatīta pēc būtības, jo nacionālā tiesa
konstatēja, ka iesniedzējs nav pilnvarots sniegt šādu prasību bankas vārdā. Tiesa secināja, ka piespiedu
administrācijas ieviešana un administrācijas uzturēšanas termiņa pagarināšana
aizskar iesniedzēja bankas civiltiesības (civil right) Konvencijas 6.panta 1.punkta
izpratnē, tādējādi radot iesniedzējam tiesības uz tiesu, lai apstrīdētu
piespiedu administrācijas ieviešanas iemeslus. Tiesa norādīja, ka gadījumos,
kad valsts pārvaldes institūcijas (administrative authorities) pieņem augstāk
minēta rakstura lēmumus, šādiem lēmumiem jāpakļaujas neatkarīgai kontrolei,
ko veic tiesu varas iestāde, kam ir pilna jurisdikcija (t.i., jābūt
jurisdikcijai izskatīt jautājumu pēc būtības un pieņemt saistošu lēmumu,
nepieciešamības gadījumā atceļot vai apturot valsts pārvaldes institūcijas
pieņemtos lēmumus vai rīcību), kas atbilst Konvencijas 6.panta 1.punktā
ietvertajām garantijām. Lietā Bryan v. the United
Kingdom Tiesa noteica, ka šādai tiesu
varas iestādei ir jābūt neatkarīgai un objektīvai. Jāatzīmē, ka Credit and
Industrial Bank lietā, kaut arī iesniedzēja banka sūdzējās arī par
Konvencijas Pirmā protokola 1.panta pārkāpumu, tiesa šo iesniedzēja sūdzību
neskatīja, uzskatot, ka pēc būtības iesniedzējs sūdzas par tiesībām uz
tiesu (access to
court). 4. Lietā Capital Bank AD v.
Bulgaria Tiesa konstatēja, ka
Konvencijas 6.panta 1.punkts nešaubīgi attiecas arī uz banku bankrota
procedūras uzsākšanas gadījumiem, kas
norāda uz to, jāparedz iespēja pārsūdzēt trešo personu (valsts pārvaldes
iestādes, FKTK) lēmumus saistībā ar banku maksātspēju. Tādējādi likumprojekts atbilst
Konvencijai un Tiesas praksei, jo paredz kārtību un kritērijus personas
īpašuma tiesību ierobežošanai īpašuma piespiedu atsavināšanai, kā arī
taisnīgas atlīdzības noteikšanas principus un kārtību. Likumprojektā noteikta
lēmuma par bankas pārņemšanas pārsūdzēšanas kārtība un lēmuma par bankas
akcionāriem piešķiramās atlīdzības pārsūdzēšanas kārtība. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem
un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||
& nbsp;6. Cita informācija |
- |
||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas notikušas ar Tieslietu ministriju, Finanšu un kapitāla tirgus komisiju, Latvijas Banku, valsts akciju sabiedrību Latvijas Hipotēku un zemes banka, Saeimas Juridisko biroju, Ministru kabineta pārstāvi starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās. Visas likumprojekta izstrādē iesaistītās institūcijas atbalsta likumprojekta izstrādi un redakciju, izņemot Saeimas Juridisko biroju, kas iebilst pret likumprojekta izstrādi. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Likuma izpilde iespējama uzreiz pēc tā stāšanās spēkā. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par normatīvā akta ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietojot to informācijas sistēmā NAIS un bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Persona savas tiesības varēs aizstāvēt saskaņā ar vispārējām administratīvo procesu regulējošām tiesību normām, kā arī, ja likums aizskar personas cilvēktiesības, vēršoties ar konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā likumā paredzētajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
- |
Finanšu
ministrs A.Slakteris
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
M.Bičevskis |
M.Brencis |
M.Radeiko |
M.Brencis |
2008.12.16. 17:08
2361
M.Brencis
67083996, Martins.Brencis@fm.gov.lv
Latvijas republikas Ministru kabineta sēdes protokola
izraksts
Rīgā |
Nr.93 |
2008.gada 16.decembrī |
101.§
Likumprojekts "Banku
pārņemšanas likums"
TA-3968
___________________________________________________
(A.Slakteris, M.Brencis, J.Brazovskis, G.Bērziņš,
V.Veldre, I.Godmanis)
1. Atbalstīt
iesniegto likumprojektu.
Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt,
ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
3. Lūgt Saeimu
atzīt likumprojektu par steidzamu.
Ministru
prezidents I.Godmanis
Valsts
kancelejas direktore G.Veismane