Rīgā
12.12.2008. Nr.90/TA-2058
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par grāmatvedību"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Šodnaka 67095615, Dace.Sodnaka@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 9 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 9.decembra
sēdes protokola Nr.89 10.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par grāmatvedību" (Latvijas
Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 44./45.nr.; Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 3., 23.nr.; 1996,
24.nr.; 1999, 15.nr.; 2000, 10.nr.; 2003, 12.nr.; 2004, 6.nr.; 2006, 10.nr.)
šādus grozījumus:
1. Izslēgt 2.panta ceturtās daļas 4.punktu.
2. Izslēgt 9.panta otrās daļas 1.punktā vārdus "individuālajiem
uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām".
3. Izslēgt
11.panta trešajā daļā vārdus "Individuālais uzņēmums, zemnieku un
zvejnieku saimniecība, kā arī".
4. 13.pantā:
aizstāt trešajā daļā vārdus "likumā "Par
uzņēmumu gada pārskatiem"" ar vārdiem "Gada pārskatu likumā";
izslēgt piektajā
daļā vārdus un skaitļus "individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem
darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 200 000 latu".
5. Papildināt pārejas noteikumus ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7. Grozījumi likuma 2.panta ceturtās daļas 4.punktā, 9.panta otrās daļas 1.punktā, 11.panta
trešajā daļā un 13.panta piektajā daļā stājas spēkā 2011.gada 1.jūlijā."
Finanšu ministrs
A.Slakteris
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|||||||
1.
Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par
grāmatvedību (turpmāk likumprojekts) sagatavots, lai, izpildot Ministru kabineta 2007.gada 25.septembra
protokola Nr.53 3.§ doto uzdevumu, likumu Par grāmatvedību saskaņotu ar
Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumu. |
||||||
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Zemnieku un zvejnieku saimniecību likuma pārejas noteikumu 1.punktu ar 2010.gada
1.jūliju spēku zaudē likums Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieka
vai zvejnieka saimniecību. Pašlaik likuma Par grāmatvedību 2.panta
ceturtās daļas 4.punkts, 9.panta
otrās daļas 1.punkts, 11.panta trešā daļa un 13.panta piektā daļa ietver speciāli individuālajiem uzņēmumiem,
zemnieku un zvejnieku saimniecībām paredzētus noteikumus, izvēles iespējas
vai atbrīvojumus. Zemnieku
un zvejnieku saimniecību likuma 2.un 3.pants nosaka, ka zemnieka un zvejnieka
saimniecība ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras komercdarbības joma
galvenokārt ir attiecīgi lauksaimniecība vai zvejniecība un ar to saistītie
pakalpojumi un kura ierakstīta komercreģistrā attiecīgi kā zemnieka vai
zvejnieka saimniecība un ka šīs saimniecības darbību regulē šis likums,
Komerclikums un citi normatīvie akti, kas regulē sabiedrību ar ierobežotu
atbildību darbību (tiktāl, ciktāl Zemnieku un zvejnieku saimniecību likums
nenosaka citādi). Zemnieku un zvejnieku saimniecību likums
neregulē grāmatvedības kārtošanas vai gada pārskata sagatavošanas jautājumus. Saskaņā ar likuma Par grāmatvedību 9.panta pirmo daļu sabiedrības ar ierobežotu atbildību, neatkarīgi no to darbības virziena vai apgrozījuma lieluma, kārto grāmatvedības reģistrus divkāršā ieraksta sistēmā. Saskaņā ar likuma Par grāmatvedību 13.panta trešo daļu sabiedrības ar ierobežotu atbildību gada pārskatu sagatavo saskaņā ar Gada pārskatu likumu. Saskaņā ar nodokļus reglamentējošajiem likumiem sabiedrības ar ierobežotu atbildību ir uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātājas, kuru apliekamais ienākums tiek noteikts, pamatojoties uz gada pārskatā norādīto finansiālo rezultātu.
Grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, ievērojot kases principu,
kārto fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību un ir iedzīvotāju
ienākuma nodokļa maksātājas. |
||||||
|
Likumprojekts izstrādāts, lai saskaņojot likumu Par grāmatvedību ar Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumu, attiecīgi precizētu likuma Par grāmatvedību 2.panta ceturto daļu, 9.panta otrās daļas 1.punktu, 11.panta trešo daļu un 13.panta piekto daļu. Zemnieku un zvejnieku saimniecību likuma pārejas noteikumu 3.punktā ir noteikts, ka zemnieka vai zvejnieka saimniecība līdz 2010.gada 30.jūnijam (saskaņā ar Saeimā 2008.gada 16.oktobra sēdē komisijām nodotajiem Grozījumiem Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā - līdz 2011.gada 30.jūnijam) piesaka zemnieka vai zvejnieka saimniecību ierakstīšanai komercreģistrā, pārveidojas par cita veida komercsabiedrību un piesaka attiecīgo komercsabiedrību ierakstīšanai komercreģistrā, piesaka zemnieka vai zvejnieka saimniecības īpašnieku ierakstīšanai komercreģistrā kā individuālo komersantu vai veic zemnieka vai zvejnieka saimniecības likvidāciju. Ņemot vērā minēto, paredzēts, ka attiecīgie likumprojektā paredzētie likuma Par grāmatvedību grozījumi stāsies spēkā 2011.gada 1.jūlijā. |
||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||
|
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
||||||
2.Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursa izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
||||||
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Zemnieku un zvejnieku saimniecību likuma pārejas noteikumu 3.punkts ietver izvēles iespējas un termiņu, līdz kuram zemnieka vai zvejnieka saimniecības īpašniekam šī izvēle jāizdara. Ja zemnieka vai zvejnieka saimniecība būs pārveidota par komercsabiedrību, šai komercsabiedrībai neatkarīgi no tās lieluma būs jākārto grāmatvedības reģistri divkāršā ieraksta sistēmā, saskaņā ar Gada pārskatu likumu jāsagatavo gada pārskats un jāievēro citas Gada pārskatu likuma prasības. Ja zemnieka vai zvejnieka saimniecības īpašnieks būs ierakstīts komercreģistrā kā individuālais komersants un ja šī individuālā komersanta apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā pārsniegs 200 000 latu, tad saskaņā ar likuma Par grāmatvedību 13.panta sesto daļu šis komersants sagatavos bilanci un ieņēmumu un izdevumu pārskatu, kuru saturs, sagatavošanas un iesniegšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2007.gada 8.maija noteikumos Nr.301 Noteikumi par individuālo komersantu finanšu pārskatiem. Ja zemnieka vai zvejnieka saimniecības īpašnieks būs fiziska persona, kas veic saimniecisko darbību vai būs ierakstīts komercreģistrā kā individuālais komersants un šī individuālā komersanta apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniegs 200 000 latu, tad saskaņā ar likuma Par grāmatvedību 9.panta sesto daļu šī persona kārtos grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā Ministru kabineta 2007.gada 20.marta noteikumos Nr.188 noteiktajā kārtībā. Pēc likuma pieņemšanas paredzēts sagatavot un virzīt šo noteikumu grozījumus, lai izteiktu noteikumu nosaukumu šādā redakcijā: Kārtība, kādā individuālie komersanti, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā un lai attiecīgi precizētu noteikumu 1.punktā norādīto šo noteikumu subjektu loku. Līdz ar to, ar likumprojektā
paredzētajiem likuma Par grāmatvedību grozījumiem netiks noteiktas jaunas
administratīvās procedūras zemnieku un zvejnieku saimniecībām un tām netiks
atņemti līdzšinējie atvieglojumi un priekšrocības, bet gan radīsies lielāka skaidrība, jo likums Par
grāmatvedību būs saskaņots ar Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumu. |
||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
||||||
Nav attiecināms |
|||||||
|
|||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||
|
|
||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||
|
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||
|
|||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||
6. Cita informācija
|
Nav attiecināms |
||
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts nosūtīts izvērtēšanai un
priekšlikumu sniegšanai Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai un Latvijas
Republikas Grāmatvežu asociācijai. Par likumprojektu informēta Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome un biedrība Zemnieku saeima. |
||
2.
Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija un Latvijas Republikas grāmatvežu asociācija atbalsta likumprojekta tālāko virzību bez priekšlikumiem vai iebildumiem. Biedrība Zemnieku saeima neatbalsta likumprojektā paredzētās likuma Par grāmatvedību izmaiņas. Uzskata, ka tās var būtiski apgrūtināt un izmainīt zemnieku un zvejnieku saimniecību turpmāko darbību. Norāda, ka likumprojektā plānotās likuma Par grāmatvedību izmaiņas attieksies uz gandrīz visām zemnieku un zvejnieku saimniecībām, jo saimniecību daļa ar apgrozījumu virs 200 000 Ls sastāda tikai dažus procentus no visām saimniecībām, un uzņēmēju grupu, kuras vadītājiem vairumam ir sarežģīti pielāgoties straujām pārmaiņām, t.sk. tādām, ko izraisa normatīvo aktu grozījumi. Lai saglabātu savu saimniecību preču zīmi, ticamākais, ka vairums šo saimniecību īpašnieku, piesakot pārreģistrāciju, izvēlēsies saglabāt zemnieku saimniecību statusu, tādējādi tiks pakļauti pārmaiņām grāmatvedības kārtošanas nosacījumos, ko uzskatīs par darbības apgrūtinājumu. Šāda veida izmaiņas ir pretrunā ar vienošanos, kas tika panākta sarunu rezultātā par zemnieku un zvejnieku saimniecību statusa izmaiņām pēc būtības saglabāt zemnieku un zvejnieku saimniecību statusu ne tikai šīs formas nosaukumu. |
||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
|
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar Finanšu ministrijas mājas lapas www.fm.gov.lv un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
||
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt
administratīvo procesu regulējošos normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā.
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes amatpersonas lēmumu par
normatīvajos aktos noteikto grāmatvedības kārtošanas nosacījumu neievērošanu,
gada pārskatu neiesniegšanu attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajos
termiņos vai nepilnīgu iesniegšanu un izvairīšanos iesniegt gada pārskatu var
pārsūdzēt Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram, iesniedzot attiecīgu
iesniegumu. Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora lēmumu var pārsūdzēt
administratīvajā rajona tiesā. Administratīvā rajona tiesas spriedumu, kas
nav stājies spēkā, var pārsūdzēt apelācijas kārtībā Administratīvajā
apgabaltiesā. Apelācijas instances tiesas spriedumu var pārsūdzēt kasācijas
kārtībā, ja tiesa pārkāpusi materiālo vai procesuālo tiesību normas vai,
izskatot lietu, pārsniegusi savas kompetences robežas. |
||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
Finanšu ministra vietā
iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretārs
|
Tiesību aktu departamenta
direktors |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis
|
M.Brencis
|
M.Radeiko
|
D.Šodnaka
|
16.10.2008 14:45
1915
G.Majevska
67095616; Gunta.Majevska@fm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.89 |
2008.gada 9.decembrī |
10.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par grāmatvedību""
TA-2058
___________________________________________________________
(A.Slakteris, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Satiksmes ministrs |
|
A.Šlesers |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-89-0912-#10.doc
1