2008. gada 9. decembris
LATVIJAS
REPUBLIKAS
SAEIMAS
PREZIDIJAM
Lūdzam
Saeimas prezidiju ziņot par deputātu iesniegto likumprojektu Grozījumi
Darba likumā un saskaņā ar Saeimas Kārtības Ruļļa 51.pantu izdarīt
izmaiņas 2008. gada 11. decembra Saeimas sēdes darba kārtībā iekļaujot to
sadaļā Prezidija
ziņojumi.
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz
1 lapas
2.
Likumprojekta anotācija uz 5 lapām
Saeimas
deputāti:
1. _________________________
2. _________________________
3. _________________________
4. _________________________
5. _________________________
Grozījums Darba likumā
Izdarīt Darba likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministra Kabineta Ziņotājs 2001, nr.15; 2003, nr.2; 2004,
nr.5; 2004, nr.10; 2005, nr.12; 2005, nr.22; 2006, nr.21) šādu grozījumu:
Izteikt 108. pantu šādā redakcijā:
108.pants. Priekšrocības turpināt darba attiecības darbinieku skaita
samazināšanas gadījumā
(1) Darbinieku skaita samazināšanas gadījumā priekšrocības turpināt darba attiecības ir tiem darbiniekiem, kuriem ir labāki darba rezultāti un augstāka kvalifikācija.
(2) Ja darba rezultāti un kvalifikācija būtiski neatšķiras, priekšrocības palikt darbā ir tiem darbiniekiem:
1) kuri pie
attiecīgā darba devēja nostrādājuši ilgāku laiku;
2) kuri pie attiecīgā darba devēja cietuši nelaimes gadījumā darbā vai saslimuši ar arodslimību;
3) kuri audzina bērnu vecumā līdz 14 gadiem vai bērnu invalīdu vecumā līdz 16 gadiem;
4) kuriem ir divi vai vairāki apgādājamie;
5) kuru ģimenes locekļiem nav pastāvīga ienākuma;
51)
kuriem nav citu pastāvīgu ienākumu;
6) kuri ir invalīdi vai slimo ar staru slimību;
7) kuri piedalījušies Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidācijā;
8) kuriem līdz pensijas vecuma sasniegšanai atlicis mazāk par pieciem gadiem;
9) kuri, nepārtraucot darbu, kādā izglītības iestādē apgūst profesiju (amatu, arodu);
10) kuriem piešķirts politiski represētās personas statuss.
(3) Neviena
no šā panta otrajā daļā minētajām priekšrocībām nav prioritāra salīdzinājumā ar
pārējām, bet prioritāte ir darbiniekam, kuram ir vairāk šā panta otrajā daļa
minēto priekšrocību.
Likums stājas spēkā 2009. gada 1. janvārī.
grozījumi Darba likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Darba likuma (turpmāk DL) 108. pants reglamentē
priekšrocības turpināt darba attiecības darbinieku skaita samazināšanas
gadījumā. Spēkā esošais DL 108. panta otrajā daļā uzskaitīti desmit gadījumi,
kuriem pastāvot, ir priekšrocības turpināt darba attiecības, ja tiek
samazināts darbinieku skaits un attiecīgo darbinieku darba ražīgums un
kvalifikācija ir līdzīga. Savukārt, DL 108. panta trešā daļa nosaka, ka neviena no
108. panta otrajā daļā minētajām priekšrocībām nav prioritāra salīdzinājumā
ar pārējām. Spēkā esošā DL 108. panta normas satur divas būtiskas
nepilnības. Pirmkārt. Priekšrocību uzskaitījums ir
nepietiekams un neietver vienu būtisku sociāla rakstura priekšrocību. Šobrīd,
ja vairākiem darbiniekiem ir līdzīgi darba rezultāti un darba kvalifikācija,
tad priekšrocības turpināt darba attiecības nav darbiniekam, kuram
minētais amats vai darbs ir vienīgais pastāvīgais ienākuma avots, salīdzinot
ar darbiniekiem, kuriem ir vēl citi pastāvīgi ienākumu avoti. Tādējādi spēkā esošais DL 108. pants pieļauj izbeigt
darba attiecības ar darbinieku, kuriem minētais darbs vai amats ir
vienīgais, bet pieļauj tās turpināt ar darbiniekiem, kuri vienlaikus
pilda vairākus amatus un darbus, un kuriem ir vairāki ienākumu avoti. Turklāt, nav saprotams, kādēļ līdz šim likumdevējs, kā
priekšrocību DL 108. panta otrajā daļā, ir minējis pastāvīgu ienākumu
neesamību darbinieka ģimenes locekļiem, bet nav šo priekšrocību attiecinājis
uz pašu darbinieku. Otrkārt. DL 108. pants nereglamentē
situāciju, kā jārīkojas darba devējam gadījumā, kad vairākiem darbiniekiem,
kuru darba vieta vai amats tiek likvidēts, vienlaikus ir viena vai
vairākas DL 108. panta otrajā daļā uzskaitītās priekšrocības. Spēkā esošais
likums pieļauj sociāli netaisnīgu rīcību, ka darba attiecības tiek izbeigtas
ar darbiniekiem, kuriem ir vairākas priekšrocības, bet turpinātas ar
darbiniekiem, kuriem ir tikai viena priekšrocība. |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
novērš divas iepriekš minētās nepilnības, kas rada sociāli netaisnīgu
situāciju. Pirmkārt, DL 108. panta otrā daļa tiek papildināta
ar jaunu normu, kas dod priekšrocību saglabāt darba attiecības arī tad, ja
darbiniekam pašam nav citu pastāvīgu ienākumu avotu. Otrkārt, DL 108. panta trešā daļa tiek papildināta
ar nosacījumu, kas rada prioritāti saglabāt darba attiecības tiem
darbiniekiem, kuriem vienlaikus ir vairāk DL 108. pantā uzskaitīto
priekšrocību. |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Grozījumi finanšu krīzes situācijā mazina
bezdarbu |
|
||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nodrošina racionālāku un sabalansētāku
cilvēku resursu izmantošanu. |
|
||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Samazina
darba strīdu skaitu, darba slodzi valsts iestādēm un tiesām. |
|
||||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Veido
taisnīgāku sociālo vidi un nodrošina sabalansētāku un sociāli taisnīgāku
valsts finanšu krīzes pārvarēšanas procesu. Bremzē
bezdarba palielināšanos. |
|
||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Budžeta ieņēmumus nepalielina |
|||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Tiek radīts tiesisks instruments, kā sociāli
taisnīgi samazināt slodzi uz valsts sociālo budžetu. Bremzējot bezdarbnieku skaitu pieaugumu samazinās
pašvaldību nepieciešamība izsniegt pabalstus bezdarbniekiem. |
|||||||||||
3.Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Pozitīva |
|||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav veikts |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un, vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod |
|
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru
direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizācijām, un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas |
|
||||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|
||||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas notikušas ar Saeimas juridiskā
biroja konsultantiem |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek veidotas |
|
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par
likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības
varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|