Rīgā
10.12.2008. Nr.90/TA-3830, TA-3818,
TA-3819, TA-3823, TA-3836
Saeimas Prezidijam
Lūdzu saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 51.panta pirmo daļu iekļaut Saeimas 2008.gada 11.decembra sēdes darba kārtībā un atzīt par steidzamu Ministru kabineta sēdē atbalstīto valsts budžeta 2009.gadam grozījumu likumprojektu paketi: likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" un likumprojektu "Par valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā". Likumprojektus izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgās amatpersonas - Adijāne 67095437, Zane.Adijane@fm.gov.lv, Smirnova 67083843, Irina.Smirnova@fm.gov.lv, Regža 67095511, nora.regza@fm.gov.lv, Pužule 67095521, Gunta.Puzule@fm.gov.lv, Brencis 67083996, Martins.Brencis@fm.gov.lv).
Pielikumā:
1. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts budžetu 2009.gadam"" uz lp.
2. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam""
anotācija uz lp.
3. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam""
paskaidrojumi uz lp.
4. Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programma uz lp.
5. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz lp.
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli"" anotācija uz 6 lp.
7. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz lp.
8. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības
nodokli"" anotācija uz 7 lp.
9. Likumprojekts "Grozījumi
likumā "Par akcīzes nodokli""
uz lp.
10. Likumprojekta "Grozījumi
likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 10 lp.
11. Likumprojekts
"Par valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju
amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā" uz lp.
12. Likumprojekta
"Par valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju
amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā" anotācija uz 6 lp.
13. Ministru kabineta 2008.gada 9.decembra sēdes protokola Nr.89
1.§, 2.§, 3.§, 4.§ un 5.§ izraksts uz 7
lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004,
8., 10.nr.; 2005, 2., 10., 24. nr.; 2007, 3., 24. nr.; Latvijas Vēstnesis,
2008, 186.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.panta astoto daļu šādā redakcijā:
2. 12.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.punktā skaitli 2ar skaitli 4;
aizstāt pirmās daļas 2.punktā skaitli 30 ar skaitli 40;
aizstāt pirmās daļas 3.punktā skaitli 30 ar skaitli 40;
izteikts pirmās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
5) pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem (par 100 litriem absolūtā
spirta) - 825 latu.;
aizstāt otrās daļas 1.punktā skaitli 2 ar skaitli 4;
aizstāt otrās daļas 2.punktā skaitli 2 ar skaitli 4..
3. 14.pantā:
izteikt pirmo
daļu šādā redakcijā:
1) svinu nesaturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem
un komponentiem (par 1000 litriem) - 269 lati;
2) svinu saturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un
komponentiem (par 1000 litriem) - 300 lati;
3) petrolejai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem
(par 1000 litriem) 234 lati;
4) dīzeļdegvielai (gāzeļļai), tās aizstājējproduktiem
un komponentiem (par 1000 litriem) - 234 lati;
5) naftas gāzēm un pārējiem gāzveida ogļūdeņražiem
(par 1000 kilogramiem) - 90 lati;
6) degvieleļļai, kuras kolorimetriskais indekss ir
mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50° C ir mazāka par 25 mm2/s,
tās aizstājējproduktiem un komponentiem, izņemot šīs daļas 7.punktā minētās
degvieleļļas (par 1000 litriem) 234 lati;
7) degvieleļļai, kuras kolorimetriskais indekss ir
vienāds ar 2,0 vai lielāks vai kinemātiskā viskozitāte 50° C ir vienāda ar 25
mm2/s vai lielāka, tās aizstājējproduktiem un komponentiem (par 1000
kilogramiem) - 11 lati.
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
1) nodokli aprēķina pēc likmes 256
lati, ja absolūtā spirta saturs veido 5,0 tilpumprocentus no kopējā produktu
daudzuma;
2) šā panta pirmās daļas 1.punktā
noteikto likmi proporcionāli samazina atbilstoši absolūtā etilspirta daudzumam,
ja absolūtā spirta saturs veido no 70 līdz 95 tilpumprocentiem no kopējā
produktu daudzuma.
(4) Ja šā panta pirmās daļas
4.punktā minētajiem naftas produktiem akcīzes preču noliktavā Latvijas
Republikā ir pievienota rapšu sēklu eļļa vai no rapšu sēklu eļļas iegūta
biodīzeļdegviela, attiecīgajiem naftas produktiem nodokli aprēķina:
1) pēc likmes 223 lati par 1000
litriem, ja rapšu sēklu eļļa vai biodīzeļdegviela veido no 5 līdz 30
(neieskaitot) tilpumprocentiem no kopējā naftas produktu daudzuma;
2) pēc likmes 164 lati par 1000
litriem, ja rapšu sēklu eļļa vai biodīzeļdegviela veido vismaz 30
tilpumprocentus no kopējā naftas produktu daudzuma.
4.15.pantā:
aizstāt pirmajā daļā skaitli 2 ar skaitli 4;
aizstāt otrajā daļā skaitli 50 ar skaitli 100.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.februārī.
08.12.2008 8:44
501
G.Pužule, 67095521
Likumprojekta
Grozījumi
likumā Par akcīzes nodokli
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju
par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un
citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Atbilstoši Ministru kabineta š.g.
11.novembra sēdes protokola Nr.80 41.§ 2.4.1.punktam Finanšu ministrijai, ņemot vērā
tieslietu ministra sniegto informāciju, līdz 2009.gada 31.janvārim ir uzdots
sagatavot un finanšu ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā
likumprojektu par grozījumiem likumā Par akcīzes nodokli. |
|
|||||||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Atbilstoši
likuma Par akcīzes nodokli 2.panta astotajai daļai lēmuma
apstrīdēšana vai pārsūdzēšana saistībā ar tādu licenču vai atsevišķu to
nosacījumu, atļauju, apliecību, sertifikātu vai izziņu izsniegšanu,
pārreģistrāciju, apturēšanu vai anulēšanu, kuras paredzētas uz likuma pamata
izdotajos normatīvajos aktos, neaptur šā lēmuma darbību. Šā gada
11.novembrī Ministru kabinetā tika izskatīta un pieņemta zināšanai tieslietu
ministra sniegtā informācija Izvērtējums par administratīvā akta darbību vai
izpildi administratīvā akta apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas gadījumā (Ministru kabineta š.g. 11.novembra sēdes protokola Nr.80 41.§) (turpmāk -
informatīvais ziņojums). Informatīvajā ziņojumā ir minēts, ka darba grupa attiecībā
uz likuma Par akcīzes nodokli 2.panta astotajā daļā noteikto nolemj, ka, ja
atsaka izsniegt licenci (atļauju, sertifikātu utt.), lēmuma darbība nav
apturama, jo nav ko apturēt, līdz ar to lēmuma darbības apturēšanai būtu
jāattiecas tikai uz nelabvēlīgiem lēmumiem, un darba grupa nolemj atbalstīt
apturēšanu negatīva lēmuma gadījumā. Atbilstoši informatīvajam ziņojumam Ministru kabinets
uzskata, ka likumā Par akcīzes nodokli attiecībā uz atsevišķiem
administratīvo aktu veidiem būtu jāsaglabā izņēmums no vispārējā principa, ka
administratīvā akta darbību vai izpildi aptur tā apstrīdēšanas vai
pārsūdzēšanas gadījumā. Atbilstoši Ministru kabineta š.g. 11.novembra sēdes protokola Nr.80 41.§ 2.4.1.punktam Finanšu ministrijai, ņemot vērā tieslietu ministra sniegto informāciju, līdz 2009.gada 31.janvārim ir uzdots sagatavot un finanšu ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem likumā Par akcīzes nodokli. Stiprie alkoholiskie dzērieni ir kaitīgi veselībai.
Akcīzes nodoklis ir arī kā instruments, ar kura palīdzību var ietekmēt
veselībai kaitīgu produktu, šajā gadījumā stipro alkoholisko dzērienu
(pārējie alkoholiskie dzērieni), patēriņu, to samazinot. Tādējādi akcīzes
nodokļa likmes palielināšana šādiem dzērieniem ir pozitīvi vērtējama no
sabiedrības, veselības un sociālajiem aspektiem. Atbilstoši likuma 12.panta pirmās daļas 5.punktam
pārējiem alkoholiskajiem
dzērieniem (t.sk. spirtam), t.i., alkoholiskajiem dzērieniem, kas nav vīns, raudzētie dzērieni, alus vai
starpprodukti, piemēro
akcīzes nodokli Ls 630 par 100 litriem absolūtā spirta. Eiropas Savienības minimālais
nodoklis pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem un spirtam ir EUR 550 jeb Ls
387,2 par 100 litriem absolūtā spirta. Salīdzinot ar Baltijas valstīm - Lietuvu un
Igauniju, Latvijā šis nodoklis ir viszemākais. Lietuvā akcīzes nodoklis
pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem ir EUR 1112 jeb Ls 789 par 100
litriem absolūtā spirta. Savukārt Igaunijā - EUR 1291 jeb Ls 916 par 100
litriem absolūtā spirta. Saeimā š.g.
14.novembrī pieņēma grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli", kas
paredz ar 2009.gada 1.februāri palielināt pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem
un spirtam likmi (par 100 litriem absolūtā spirta) no Ls 630 uz Ls 705 jeb
par 11,8%. Pēc Saeimā jau apstiprinātās likmes palielināšanas Latvijā akcīzes
nodoklis pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem un spirtam būs mazāks nekā
Lietuvā (Ls 789) un Igaunijā (Ls 916). Lai situācija akcīzes nodokļa piemērošanā
pārējiem alkoholiskajiem
dzērieniem būtu daudz maz līdzīga šajās trijās Baltijas valstīs, ir nepieciešams
Latvijas akcīzes nodokļa likmi palielināt. Pēc rīcībā esošas informācijas arī
Lietuva plāno palielināt akcīzes nodokli pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Ņemot to vērā, Latvijas akcīze nodokļa likmi pārējiem alkoholiskajiem
dzērieniem varētu palielināt līdz Ls 825 par
100 litriem absolūtā spirta. Salīdzinot ar šobrīd spēkā esošo likmi Ls 630,
to vajadzētu palielināt par Ls 195 jeb 31%. Saskaņā ar
likumu Par akcīzes nodokli šobrīd akcīzes nodoklis vīnam un raudzētajiem
dzērieniem ir Ls 30 par 100 litriem un tā ir zemāka nekā Lietuvā (Ls 37 par
100 litriem) un Igaunijā (Ls 47 par 100 litriem). Lai situācija akcīzes
nodokļa piemērošanā vīnam un raudzētajiem dzērieniem būtu daudz
maz līdzīga šajās trijās Baltijas valstīs, ir nepieciešams Latvijas akcīzes
nodokļa likmi palielināt. Šajā gadījumā akcīzes nodokļa likmi vīnam un
raudzētajiem dzērieniem varētu palielināt līdz Ls 40 par 100
litriem. Salīdzinot ar šobrīd spēkā esošo likmi Ls 30, to vajadzētu
palielināt par Ls 10 jeb 33,3%. Vienīgi gan
Lietuvā, gan Igaunijā vīnam un raudzētajiem dzērieniem ar mazāku alkohola
saturu piemēro samazinātu likmi: - Lietuvā ar
alkohola saturu līdz 8,5 alk. tilp.% piemēro likmi - Ls 9,9 par 100 litriem; - Igaunijā ar
alkohola saturu līdz 6 alk.tilp.%, piemēro likmi - Ls 20,4 par 100 litriem. Latvijai ir
zemāka patērētāju pirktspēja un attiecīgi arī dzīves līmenis, nekā vecajās
dalībvalstīs. Ņemot to vērā, lai mazinātu nodokļu sloga pieauguma negatīvo
ietekmi, Latvija ir panākusi pārejas periodus pakāpeniskai nodokļu
palielināšanai bezsvina benzīnam līdz 2011.gadam, kā arī dīzeļdegvielai un
petrolejai līdz 2013.gadam (Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvā 2004/74/EK,
ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par dažu dalībvalstu iespēju piemērot
nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz
energoproduktiem un elektroenerģiju (turpmāk Direktīva 2004/74/EK)). Eiropas Savienības minimālais nodokļa līmenis: - bezsvina benzīnam EUR 359
jeb Ls 255 par 1000 litriem; - dīzeļdegvielai un petrolejai EUR 330 jeb Ls 234 par 1000 litriem. Pārrēķināšanai tika izmantots Eiropas Centrālās
bankas eiro/lata kurss 2008.gada 1.oktobrī - EUR/LVL = 0,7091). Šobrīd saskaņā ar likumu Par akcīzes nodokli
bezsvina benzīnam akcīzes nodoklis ir Ls 228 par 1000 litriem, bet
dīzeļdegvielai un petrolejai Ls 193 par 1000 litriem, un tas atbilst Direktīvā
2004/74/EK noteiktajam nodokļa līmeņa starpposmam 2008.gadam. Igaunija ar 2008.gada 1.janvāri ir palielinājusi
akcīzes nodokli bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai līdz Eiropas Savienības
minimālajam līmenim bezsvina benzīnam EUR 359 par 1000 litriem un
dīzeļdegvielai EUR 330 par 1000 litriem, kaut arī tai ir piešķirti pārejas
periodi Eiropas Savienības minimālā nodokļa līmeņa sasniegšanai līdz
2010.gadam. Savukārt Lietuva līdzīgi kā Latvijai 2008.gada 1.janvārī
palielināja akcīzes nodokli bezsvina benzīnam (EUR 323 par 1000 litriem),
petrolejai un dīzeļdegvielai (līdz EUR 274 par 1000 litriem) atbilstoši
Direktīvā 2004/74/EK noteiktajam nodokļa līmeņa starpposmam 2008.gadam.
Latvijai un Lietuvai piešķirtie pārejas periodi Eiropas Savienības minimālā
nodokļa līmeņa sasniegšanai bezsvina benzīnam, petrolejai un dīzeļdegvielai
ir vienādi. Pēc rīcībā esošās informācijas Lietuva plāno ar 2009.gada janvāri
palielināt akcīzes nodokli bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai līdz Eiropas
Savienības minimālajam līmenim, t.i., bezsvina benzīnam līdz EUR 359 par 1000
litriem un dīzeļdegvielai līdz EUR 330 par 1000 litriem.
Tādējādi, ņemot vērā degvielas cenu kritumu, šobrīd
ir labvēlīga situācija akcīzes nodokļa likmju palielināšanai. Paaugstinot 2009.gadā akcīzes nodokļa likmi līdz ES minimālajam nodokļa līmenim, kas būtu jāsasniedz benzīnam 2011.gadā, dīzeļdegvielai un petrolejai 2013.gadā, ir sagaidāma vienreizēja ietekme uz inflāciju, kas nākamajos gados izlīdzināsies. Turklāt pilnībā tiek ievērotas Eiropas Savienības direktīvu prasības par Eiropas Savienības minimālo nodokļa līmeni. Lai sasniegtu Eiropas Savienības minimālo nodokļa līmeni, ir nepieciešams šobrīd esošo likmi dīzeļdegvielai un petrolejai par litru palielināt par 4,1 santīmu, savukārt bezsvina benzīnam par litru par 2,7 santīmiem. Lai likmju palielinājums naudas izteiksmē vienādi attiektos kā uz dīzeļdegvielu un petroleju, tā arī uz bezsvina benzīnu, nepieciešams palielināt likmi bezsvina benzīnam vēl par 1,4 santīmiem par litru. Tad minētajiem degvielas veidiem būtu vienāds palielinājums naudas izteiksmē - par 4,1 santīmu par litru. Līdz ar to, ņemot vērā labvēlīgo situāciju degvielas
cenu ziņā, lai tiktu izlīdzinātas akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem
Baltijas valstīs 2009.gadā un vienlaikus Latvija izpildītu saistības
attiecībā uz Eiropas Savienības minimālā akcīzes nodokļa līmeņa sasniegšanu,
ir nepieciešams palielināt akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem. Eiropas Savienības minimālā nodokļa likme svinu
saturošam benzīnam ir EUR 421 par 1000 litriem. Savukārt atbilstoši likumam
Par akcīzes nodokli akcīzes nodokļa likme svinu saturošam benzīnam ir Ls
297 jeb EUR 418,8 par 1000 litriem. Līdz ar to ir nepieciešams palielināt
akcīzes nodokļa likmi svinu saturošam benzīnam. Eiropas Savienības minimālā nodokļa likme
sašķidrinātai naftas gāzei ir EUR 125 par 1000 kilogramiem. Savukārt
atbilstoši likumam Par akcīzes nodokli akcīzes nodokļa likme sašķidrinātai
naftas gāzei ir Ls 87 jeb EUR 122,7 par 1000 kilogramiem. Līdz ar to ir
nepieciešams palielināt akcīzes nodokļa līmeni sašķidrinātai naftas gāzei. Šobrīd saskaņā ar likumu Par akcīzes nodokli
akcīzes nodokļa likme bezalkoholiskajiem dzērieniem ir salīdzinoši neliela
Ls 2 par 100 litriem jeb 2 santīmi par 1 litru, un no nodokļa ieviešanas,
t.i., no 2000.gada likme nav mainīta. Ar nodokli apliek ūdeņus un minerālūdeņus ar cukura,
citu saldinātāju vai aromātisko vielu piedevu. Ar nodokli neapliek
augļu un dārzeņu sulas un nektāru, dabīgos ūdeņus un minerālūdeņus. Šobrīd saskaņā ar likumu Par akcīzes nodokli
akcīzes nodokļa likme kafijai ir Ls 50 par 100 kilogramiem. Tādējādi šobrīd
par 250 gramiem kafijas nodoklis ir 12,5 santīmi. Akcīzes nodokļa likme
kafijai no tās ieviešanas brīža, t.i., no 2000.gada nav mainīta. |
|
|||||||||||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Izpildot Ministru kabineta š.g.
11.novembra sēdes protokola Nr.80 41.§ 2.4.1.punktu, likumprojekts paredz
likuma 2.panta astoto daļu izteikt jaunā redakcijā, paredzot, ka lēmuma darbības apturēšana attiecas tikai uz
nelabvēlīgiem lēmumiem, tādējādi lēmuma darbības apturēšana vairs neattiecas
uz gadījumu, kad atsaka izsniegt
licenci (atļauju, sertifikātu utt.), jo šajā gadījumā nav ko apturēt
(likumprojekta 1.pants). Likumprojekts
paredz palielināt akcīzes nodokli vīnam, raudzētajiem dzērieniem un pārējiem
alkoholiskajiem dzērieniem Tādējādi
tas ir pozitīvi vērtējams no sabiedrības, veselības un sociālajiem aspektiem,
kā arī tiek izlīdzinātas akcīzes nodokļa likmes pārējiem alkoholiskajiem
dzērieniem Baltijas valstīs. (likumprojekta
2.pants). Likumprojekts
paredz palielināt akcīzes nodokli bezsvina benzīnam par 18%, dīzeļdegvielai
un petrolejai par 21,2% svinu saturošam benzīnam par 1%, sašķidrinātai naftas
gāzei par 3,4%, kā arī attiecīgi naftas produktu sajaukumiem ar biodegvielu
(likumprojekta 3.pants). Likumprojekts
paredz palielināt akcīzes nodokļa likmi kafijai (par 100 kg) no Ls 50 uz Ls
100 un bezalkoholiskajiem dzērieniem (par 100 litriem) no Ls 2 uz Ls 4
(likumprojekta 4.pants). |
|
|||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Akcīzes nodokļa likmes
palielināšana noteiktiem produktiem negatīvi ietekmē (palielina) šo produktu mazumtirdzniecības cenu.
Ietekme uz inflāciju šajā gadījumā ir: - likmes
palielināšana bezsvina benzīnam - 0,19 procenta punkti; - likmes
palielināšana dīzeļdegvielai 0,08 procenta punkti; - pārējiem
alkoholiskajiem dzērieniem 0,22 procenta punkti; - vīnam un
raudzētajiem dzērieniem 0,01 procenta punktu. |
|
|||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
5.
Sociālā ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Akcīzes nodokļa likmes
palielināšana pārējiem
alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un
raudzētajiem dzērieniem,
pozitīvi vērtējama no sabiedrības, veselības un sociālajiem aspektiem,
it īpaši alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu ierobežošanas pasākumu īstenošanas jomā.
Šajā gadījumā akcīzes nodokļa likmes
palielināšana palielinās arī
minēto alkoholisko dzērienu cenas, līdz ar to varētu būt sagaidāms
(iespējams), ka samazināsies šādu alkoholisko dzērienu patēriņš. |
|
|||||||||||
6.
Ietekme uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||
|
(tūkst.
latu) |
|
|||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie
trīs gadi |
|
||||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
|
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.
valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; papildu ieņēmumi par akcīzes nodokļa
palielināšanu: -
naftas
produktiem -
alkoholiskajiem
dzērieniem -
kafijai -
bezalkoholiskajiem
dzērieniem 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms Nav attiecināms |
68000 50200 13400 2400 2000 Nav attiecināms |
68000 50200 13400 2400 2000 Nav attiecināms |
68000 50,2 13400 2400 2000 Nav attiecināms |
|
||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||||
3.
Finansiālā ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; papildu
ieņēmumi par akcīzes nodokļa palielināšanu: -
naftas
produktiem -
alkoholiskajiem
dzērieniem -
kafijai -
bezalkoholiskajiem
dzērieniem 3.2.
speciālais budžets; 3.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
68000 50200 13400 2400 2000 Nav attiecināms |
68000 50200 13400 2400 2000 Nav attiecināms |
68000 50200 13400 2400 2000 Nav attiecināms |
|
||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
|||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un
izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu
var pievienot anotācijas pielikumā) |
Sakarā
ar akcīzes nodokļa likmes palielināšanu naftas produktiem, alkoholiskajiem dzērieniem (pārējiem
alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un raudzētajiem dzērieniem), kafijai un
bezalkoholiskajiem dzērieniem papildus ieņēmumi budžeta ieņēmumos
plānoti no akcīzes nodokļa. 2009.gadā
un turpmākajos gados sagaidāmie papildus ieņēmumi tiek plānoti kā starpība
starp prognozētajiem ieņēmumiem, ņemot vērā normatīvā akta ietekmi, un prognozētajiem
ieņēmumiem, neņemot vērā normatīvā akta ietekmi. Aprēķinā tiek ņemts vērā, ka 2009.gadā un turpmākajos gados
salīdzinājumā ar 2008.gadu minēto produktu
patēriņš varētu samazināties. |
||||||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts paredz veikt grozījumus likuma Par akcīzes nodokļa
14.pant pirmajā, trešajā un ceturtajā daļā, nosakot bezsvina benzīnam,
dīzeļdegvielai, petrolejai, gaišajai degvieleļļai un to sajaukumiem ar
biodegvielu jaunas akcīzes nodokļa likmes. Minētā likuma 14.panta septītajā
daļā ir noteikts deleģējums Ministru
kabinetam, ka tas nosaka šā panta trešajā, ceturtajā un piektajā daļā minēto
produktu aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtību. Šobrīd
minēto kārtību reglamentē Ministru kabineta 2007.gada 24.jūlija noteikumi
Nr.514 Bioproduktus saturošas
degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtība,
līdz ar to būs nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus minētajos Ministra
kabineta 2007.gada 24.jūlija noteikumus Nr.514. |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvā 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK
par dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai
samazinājumus attiecībā uz energoproduktiem un elektroenerģiju, 1.panta 5.punkta
pirmā un otrā daļa par Eiropas Savienības minimālo nodokļa līmeni bezsvina
benzīnam, dīzeļdegvielai un petrolejai. |
|
|||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm
un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības
tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva,
regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs,
kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvā 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK
par dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai
samazinājumus attiecībā uz energoproduktiem un elektroenerģiju (publikācija OV L 195, 02.06.2004., 26.lpp.). |
|
|||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
||||||||||
Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvā 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK
par dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai
samazinājumus attiecībā uz energoproduktiem un elektroenerģiju, 1.panta 5.punkta
pirmā un otrā daļa par Eiropas Savienības minimālo nodokļa līmeni bezsvina
benzīnam, dīzeļdegvielai un petrolejai. |
Likumprojekta 2.pants |
|
|
||||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu
Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu |
|
||||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas. |
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav notikušas. |
|
|||||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Informācija par paredzamo akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu naftas produktiem ir publiskota masu medijos. |
|
|||||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests savu esošo funkciju ietvaros. |
|
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un pēc tam arī Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā internetā www.vid.gov.lv. Likums būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
|
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojektā nav ietvertas normas, kas varētu ierobežot indivīda tiesības. Tomēr indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonu pieņemtos lēmumus, izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt un pārsūdzēt likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu", likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|
|||||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||||
08.12.2008 8:44
2947
G.Pužule, 67095521
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA
SĒDES PROTOKOLA
IZRAKSTS
Rīgā |
Nr.89 |
2008.gada
9.decembrī |
4.§
Likumprojekts "Grozījumi
likumā "Par akcīzes nodokli""
TA-3823
______________________________________________________
(A.Slakteris, I.Eglītis, E.Zalāns, D.Robežniece, A.Štokenbergs, E.Egle, I.Godmanis)
1.
Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Finanšu
ministrijai iesniegt likumprojektu Saeimā.
2.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu
ministrs.
3.
Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.
4.
Ņemot vērā veselības ministra izteikto priekšlikumu par akcīzes nodokļa likmes
paaugstināšanu tabakas izstrādājumiem, veselības ministram noformēt un iesniegt
attiecīgu priekšlikumu Finanšu ministrijā.
5.
Finanšu ministrijai izvērtēt veselības ministra priekšlikumu un iesniegt
attiecīgu informāciju Ministru kabinetā.
Ministru prezidents I.Godmanis
Valsts kancelejas direktore G.Veismane