Rīgā
10.12.2008. Nr.90/TA-3830, TA-3818,
TA-3819, TA-3823, TA-3836
Saeimas Prezidijam
Lūdzu saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 51.panta pirmo daļu iekļaut Saeimas 2008.gada 11.decembra sēdes darba kārtībā un atzīt par steidzamu Ministru kabineta sēdē atbalstīto valsts budžeta 2009.gadam grozījumu likumprojektu paketi: likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" un likumprojektu "Par valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā". Likumprojektus izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgās amatpersonas - Adijāne 67095437, Zane.Adijane@fm.gov.lv, Smirnova 67083843, Irina.Smirnova@fm.gov.lv, Regža 67095511, nora.regza@fm.gov.lv, Pužule 67095521, Gunta.Puzule@fm.gov.lv, Brencis 67083996, Martins.Brencis@fm.gov.lv).
Pielikumā:
1. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts budžetu 2009.gadam"" uz lp.
2. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam""
anotācija uz lp.
3. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam""
paskaidrojumi uz lp.
4. Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programma uz lp.
5. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz lp.
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli"" anotācija uz 6 lp.
7. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli""
uz lp.
8. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības
nodokli"" anotācija uz 7 lp.
9. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli""
uz lp.
10. Likumprojekta
"Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 10
lp.
11. Likumprojekts
"Par valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju
amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā" uz lp.
12. Likumprojekta
"Par valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju
amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā" anotācija uz 6 lp.
13. Ministru kabineta 2008.gada 9.decembra sēdes protokola Nr.89
1.§, 2.§, 3.§, 4.§ un
5.§ izraksts uz 7 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā Par
pievienotās vērtības nodokli
Izdarīt likumā Par
pievienotās vērtības nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.;
2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2., 6., 8.,
10., 23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 5.,186.nr.)
šādus grozījumus:
1. 5.pantā:
aizstāt 1.punktā skaitli un
vārdus 18 procentu apmērā ar skaitli un vārdiem 21 procenta apmērā;
aizstāt 3.punktā skaitli un
vārdus 5 procentu apmērā ar skaitli un vārdiem 10 procentu apmērā;
2. 6.2 pantā:
izteikt panta nosaukumu un
ievaddaļu šādā redakcijā:
Nodokļa 10 procentu likmes
piemērošana
Nodokļa 10 procentu likmi piemēro:;
izslēgt 2., 3., 5., 6., 7., 8.,
9., 10., 11., 12., 13., 17., 18., 19. un 20.punktu.
3. Aizstāt 13.panta septītajā daļā skaitli un vārdus 18 procentu
likmi ar skaitli un vārdiem 21 procentu likmi.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības
nodokli
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
|||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju
par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un
citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
|
|
||||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Pašreiz likumā Par pievienotās vērtības nodokli ir noteikta pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk-PVN) standartlikme 18 procentu apmērā un samazinātā likme 5 procentu apmērā, kas attiecas uz likumā 6.2pantā iekļautajām preču un pakalpojumu grupām. Globālās finanšu un ekonomiskās krīzes apstākļos šādu PVN likmju piemērošana vairs nespēj nodrošināt plānotos un nepieciešamos ieņēmumus valsts budžetā. |
|
||||||||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Lai mazinātu globālās finanšu un ekonomiskās krīzes ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem, likumprojekta mērķis ir veikt grozījumus likumā Par pievienotās vērtības nodokli šādus grozījumus: - paaugstināt PVN standartlikmi no 18 procentiem līdz 21 procentam; - atcelt likuma 6.2pantā noteikto PVN samazināto likmi 5 procentu apmērā; - noteikt PVN samazināto likmi 10 procentu apmērā medikamentu piegādēm, zīdaiņiem paredzēto specializēto produktu piegādēm, siltumenerģijas un elektroenerģijas piegādēm iedzīvotājiem, sabiedriskā transporta pakalpojumiem iekšzemē. |
|
||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Dod papildus ieņēmumus valsts budžetā. Paredzams, ka vienlaicīgi pieaugs preču un pakalpojumu cenas, tā rezultātā varētu samazināties šo preču un pakalpojumu patēriņš un paaugstināties inflācija. Cenu paaugstināšana negatīvi iespaidos mājsaimniecības, īpaši maznodrošinātos iedzīvotājus. |
|
||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas
apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas
efektivitāte |
Dod papildus ieņēmumus valsts budžetā, rezultātā samazinot valsts
budžeta deficītu. Paredzams, ka cenas pieaugs praktiski visā preču un pakalpojumu
grupām. |
|
||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Varētu samazināties no valsts budžeta
atmaksājamo PVN pārmaksu summas. Varētu rasties zaudējumi Latvijas
tūrisma biznesam, īpaši lauku tūrisma jomā. Varētu samazināties preses abonentu
skaits. Varētu nedaudz pieaugt medikamentu
patēriņš, jo cilvēku ārstēšanai paredzētās zāles lieto arī dzīvnieku
ārstēšanai. |
|
||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
|
|
||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu
emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām
sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām
teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija
vidē |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst.
latu) |
|||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie
trīs gadi |
||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
+288000
+ 288000 |
+288000 +288000 |
+288000
+288000 |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
+288000 |
+288000 |
+288000 |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un
izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu
var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav
attiecināms |
|||||||||
6. Cita informācija |
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai nodrošinātu likumprojekta normu darbību, jāveic grozījumi šādos tiesību aktos, aizstājot tajos minēto PVN 18 procentu likmi ar PVN 21 procentu likmi un PVN 5 procentu likmi ar PVN 10 procentu likmi: - Ministru kabineta 2006.gada 14.novembra noteikumos Nr.933 Likuma Par pievienotās vērtības nodokli normu piemērošanas kārtība; - Ministru kabineta 2006.gada 10.janvāra noteikumi Nr.42 Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju; - Ministra
kabineta 2005.gada 6.septembra noteikumi Nr.680 Noteikumi par medicīniskajām ierīcēm un medicīnas precēm, to
komplektējošām daļām, rezerves daļām un piederumiem, kuru piegādēm piemēro
pievienotās vērtības nodokļa piecu procentu likmi; - Ministra kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumi Nr.
366 Kārtība, kādā pievienotās
vērtības nodoklis piemērojams neapliekamās personas veiktajai jauna
transportlīdzekļa piegādei Eiropas Savienības teritorijā; - Ministra kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumi Nr. 1028 Pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas
kārtība darījumos ar kokmateriāliem;
- Ministra kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumi Nr.292 Kārtība, kādā pievienotās vērtības nodoklis
piemērojams darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju
priekšmetiem un senlietām; - Ministra kabineta 2004.gada
13.aprīļa noteikumi Nr.293 Kārtība,
kādā trešajās valstīs vai trešajās teritorijās reģistrētām fiziskajām
personām atmaksājams pievienotās vērtības nodoklis par Latvijas Republikā
iegādātajām precēm, kuras tiek izvestas no Eiropas Savienības teritorijas,
licences izsniegšanas kārtība un kārtība, kādā licencētā persona un veikals
norēķinās savstarpēji un ar valsts budžetu;
- Ministra kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumi Nr. 278 Noteikumi par zīdaiņiem paredzētajiem
specializētajiem produktiem. |
|
||||||||
|
Nav
attiecināms |
|
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
|
|
||||||||
2. Saistības pret citām valstīm
un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību
aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula,
lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru
prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Padomes 2006.gada 28.novembra direktīva 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (publikācija OJ L 347, 11.12.2006., lpp. 1-118). |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta
norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību
(uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||
Padomes 2006.gada 28.novembra direktīva (2006/112/EK) par kopējo
pievienotās vērtības nodokļa sistēmu |
|
|
|
|||||||
96.pants |
Likumprojekta 1.pants (likuma 5.panta 1.punkts) Likumprojekta 3.pants (likuma 13.panta septītā daļa) |
|
|
|||||||
98.pants |
Likumprojekta 2.pants (likuma 6.2 pants) |
|
|
|||||||
|
|
|
|
|||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu
Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav noteikušas |
|
||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
|
||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi
nav veikti |
|
||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas |
|
||||||||
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Netiek radīta jauna institūcija un netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas, lai administrētu PVN. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests noteiktās kompetences ietvaros.
|
|
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, VID mājas lapā internetā www.vid.gov.lv. Tiks veikta informatīva
kampaņa masu saziņas līdzekļos, kā arī attiecīgā informācija tiks izvietota VID
telpās apmeklētājiem redzamās vietās. Likumprojekts būs pieejams
normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
|
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. VID amatpersonu pieņemtos lēmumus indivīds var apstrīdēt un pārsūdzēt likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
10.12.2008.
1288
N.Regža
6709551, nora.regza@fm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
KABINETA
SĒDES PROTOKOLA
IZRAKSTS
Rīgā |
Nr.89 |
2008.gada
9.decembrī |
3.§
Likumprojekts "Grozījumi
likumā "Par pievienotās vērtības nodokli""
TA-3819
______________________________________________________
(A.Slakteris, K.Gerhards, I.Eglītis, E.Egle, A.Štokenbergs, S.Graikste, D.Robežniece, I.Godmanis)
1.
Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Finanšu
ministrijai iesniegt likumprojektu Saeimā.
2.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu
ministrs.
3.
Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.
Ministru
prezidents I.Godmanis
Valsts
kancelejas direktore G.Veismane