Rīgā
10.12.2008. Nr.90/TA-3830, TA-3818,
TA-3819, TA-3823, TA-3836
Saeimas Prezidijam
Lūdzu saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 51.panta pirmo daļu iekļaut Saeimas 2008.gada 11.decembra sēdes darba kārtībā un atzīt par steidzamu Ministru kabineta sēdē atbalstīto valsts budžeta 2009.gadam grozījumu likumprojektu paketi: likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"", likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" un likumprojektu "Par valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā". Likumprojektus izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgās amatpersonas - Adijāne 67095437, Zane.Adijane@fm.gov.lv, Smirnova 67083843, Irina.Smirnova@fm.gov.lv, Regža 67095511, nora.regza@fm.gov.lv, Pužule 67095521, Gunta.Puzule@fm.gov.lv, Brencis 67083996, Martins.Brencis@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts
budžetu 2009.gadam"" uz lp.
2. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts
budžetu 2009.gadam"" anotācija uz lp.
3. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par
valsts budžetu 2009.gadam"" paskaidrojumi uz lp.
4. Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes
atjaunošanas programma uz lp.
5. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz lp.
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" anotācija uz 6 lp.
7. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par pievienotās vērtības nodokli"" uz lp.
8. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās
vērtības nodokli"" anotācija uz 7 lp.
9. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par akcīzes nodokli""
uz lp.
10. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 10 lp.
11. Likumprojekts "Par valsts un
pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju amatpersonu un darbinieku
atlīdzību 2009.gadā" uz lp.
12. Likumprojekta "Par valsts un
pašvaldību budžeta līdzekļiem finansēto institūciju amatpersonu un darbinieku
atlīdzību 2009.gadā" anotācija uz 6 lp.
13. Ministru kabineta 2008.gada 9.decembra
sēdes protokola Nr.89 1.§,
2.§, 3.§, 4.§ un 5.§
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
likumā Par valsts budžetu 2009.gadam
Izdarīt likumā Par valsts budžetu 2009.gadam (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2008, nr.__) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 1.,2. un 3.pantu šādā redakcijā:
1.pants. Apstiprināt
valsts budžetu 2009.gadam ieņēmumos 4 406 584
2.pants. Apstiprināt
valsts budžetu 2009.gadam izdevumos 5 146 019
3.pants. Apstiprināt
mērķdotāciju apjomu pašvaldībām 323 728
1) republikas pilsētu un rajonu
pašvaldībām izglītības pasākumiem 321 267
2) pašvaldību tautas mākslas kolektīvu
vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām
982
3) pašvaldību pasākumiem
1 477
2. Izteikt 5. un 6.pantu šādā redakcijā:
5.pants. Apstiprināt valsts budžeta ilgtermiņa
saistību maksimāli pieļaujamo apjomu saskaņā ar 14.pielikumu. Izdevumus Eiropas
Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības
līdzfinansētajiem projektiem plānot atbilstoši 14.pielikumam, ievērojot
samazinājumu atlīdzībai 15 procentu apmērā. Izdevumus pārējiem ilgtermiņa
saistību veidiem plānot 3.pielikumā noteikto apropriāciju ietvaros, kas
nepārsniedz 14.pielikumā noteiktos apjomus.
6.pants.
Noteikt maksimālo valsts parādu gada beigās pēc nomināla 5 000 000
3. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:
8.pants. (1) Noteikt
pašvaldību aizņēmumu kopējo palielinājumu 75 000
(2) Noteikto pašvaldību aizņēmumu kopējo
palielinājumu neietekmē pašvaldību ilgtermiņa saistības, ko tās uzņēmušās atbilstoši
likuma Par pašvaldību budžetiem 22.pantam.
(3) Rajona padomei ir tiesības saņemt aizņēmumu
šī panta pirmajā daļā minētajam mērķim vai sniegt galvojumu tikai tad, ja šāda
aizņēmuma ņemšanu vai galvojuma sniegšanu ir atbalstījušas vairāk nekā puse no
vietējām pašvaldībām, kuras pēc vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās
reformas veidos novadu, kas, pamatojoties uz Rajonu pašvaldību reorganizācijas
likumā noteikto, būs rajona padomes attiecīgo institūciju pārņēmējas un apņemas
pilnā apmērā atmaksāt rajona padomes saņemto aizņēmumu vai sniegto galvojumu.
Vietējo pašvaldību domju (padomju) lēmumos norādāmi saistību izpildes
finansējuma avoti.
(4) Noteikt, ka pašvaldībām īstermiņa
aizņēmumi budžeta un finanšu vadībai netiek piešķirti.
4. Izteikt 10.pantu šādā redakcijā:
10.pants. Lai
nodrošinātu līdzekļu ieskaitīšanu un izdevumu finansēšanu, noteikt, ka
Labklājības ministrija atbilstoši 3.pielikumā noteiktajai sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta apropriācijai saskaņā ar likumu Par valsts
sociālo apdrošināšanu precizē sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu
ieņēmumu īpatsvaru gada sociālās apdrošināšanas pakalpojumu finansējuma summā
un iesniedz Finanšu ministrijā.
5. Izslēgt 12.pantu.
6. Izteikt 16.pantu šādā redakcijā:
16.pants. Noteikt, ka programmas 01.00.00 Mērķdotācijas
izglītības pasākumiem, programmas 05.00.00 Mērķdotācijas republikas pilsētu
un rajonu pašvaldībām pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai
un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, programmas 10.00.00
Mērķdotācijas republikas pilsētu un rajonu pašvaldībām pašvaldību izglītības
iestādēs piecgadīgo un sešgadīgo bērnu apmācībā nodarbināto pedagogu darba
samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un programmas
14.00.00 Mērķdotācijas republikas pilsētu un rajonu
pašvaldībām pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs nodarbināto
pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām izpildītājs ir Izglītības un zinātnes ministrija un ka tā
sagatavo sadalījumu pa programmām un pašvaldībām un nodrošina programmas
finansēšanas plānu iesniegšanu Valsts kasei.
7. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:
19.pants. Noteikt, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumu sadalījums starp valsts budžetu un pašvaldību budžetiem ir pašvaldību
budžetiem 83 procentu apmērā un valsts budžetam 17 procentu apmērā, iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja mēneša neapliekamais
minimums
8. Izslēgt 20.pantu.
9. Izslēgt 23.,24. un 25.pantu.
10. Izslēgt 40. un 41.pantu.
11. Izslēgt 4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12. un 16.pielikumu.
12. Papildināt ar 43.,44.,45.,46.,47.,48.,49. un 50.pantu
šādā redakcijā:
43.pants.
Normatīvajos aktos noteiktajos
gadījumos pamatbudžeta apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām
centrālajām valsts iestādēm, kā arī ministriju un citu centrālo valsts iestāžu
apropriācijas ietvaros pašvaldībām, līdzekļu piešķiršanas un to izlietošanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
44.pants.
Ministrijām un citām centrālām
valsts iestādēm sagatavot finansēšanas plānus asignējumu saņemšanai Valsts
kasē, ievērojot 3.pielikumā attiecīgās
ministrijas un citas centrālās iestādes norādītās budžeta programmas un
apakšprogrammas un apstiprināto izdevumu kopsummu, kā arī šā likuma 5.panta
nosacījumus.
45. pants. Finanšu ministrijai 3.pielikumā noteiktās
apropriācijas ietvaros nodrošināt finansējumu valsts parāda vadībai 148 376
46.pants. Labklājības ministrijai nodrošināt šā likuma 3.pielikumā
pamatbudžetā apstiprinātās apropriācijas ietvaros programmā 20.00.00 Valsts
sociālie pabalsti izdevumus sociālajiem pabalstiem 107 975
47.pants. Noteikt, ka Ministru kabinets izstrādā grozījumus
likumā Par valsts budžetu 2009.gadam un iesniedz Saeimā līdz 2009.gada 1.martam.
48.pants. Izstrādājot grozījumus likumā Par valsts budžetu
2009.gadam, izvērtēt ministriju un citu centrālo valsts iestāžu finansējumu
Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības
līdzfinansētajiem projektiem, tajā skaitā tehniskajai palīdzībai.
49.pants. Grozījumus likumā Par valsts budžetu 2009.gadam
sagatavo, izmantojot šādus pieņēmumus:
1) iekšzemes
kopprodukts salīdzināmās cenās samazinās par 5 procentiem;
2) patēriņa
cenu inflācijas (gada vidējās) pieaugums ir 5,9 procentiem;
3) reģistrētais
bezdarbs palielinās līdz 10,0 procentiem no ekonomiski aktīvo iedzīvotāju
skaita.
50.pants. Noteikt valsts konsolidētā budžeta ieņēmumus,
izdevumus un finansiālo bilanci 2010. un 2011.gadam saskaņā ar 19.pielikumu.
13.
Izteikt 1.pielikumu šā likuma 1.pielikuma redakcijā.
14. Izteikt 2.pielikumu šā likuma 2.pielikuma
redakcijā.
15. Izteikt 3.pielikumu šā likuma 3.pielikuma
redakcijā.
16. Izteikt 19.pielikumu šā likuma 4.pielikuma
redakcijā.
Likums
stājas spēkā ar 2009.gada 1.janvāri.
Valsts konsolidētais
budžets 2009.gadam
Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts budžetu
2009.gadam
anotācija
I. Kādēļ normatīvais |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Saskaņā
ar Likumā par budžetu un finanšu vadību noteikto budžets ir līdzeklis valsts
politikas realizācijai ar finansiālām metodēm. Tas ir valdības finansiālās
darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot, kādi
līdzekļi nepieciešami valdībai, valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts
deleģēto pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar likumdošanas
aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti,
izdevumus segtu atbilstoši resursi. Visi
maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai citu normatīvo aktu vai līgumu
ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos, ir valsts budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar
gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktu apropriāciju novirza valsts mērķu
sasniegšanai. Valsts budžeta izdevumus veido apropriācijas, kas noteiktas
konkrētu valsts funkciju realizēšanai saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta
likumu. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ievērojot, ka ekonomikas izaugsme apstājusies un tā ir pat samazinājusies, ir vajadzīga neatliekama, izlēmīga un saskaņota valsts institūciju, pašvaldību, privāto uzņēmēju un visas sabiedrības rīcība, lai novērstu tālāku ekonomiskās aktivitātes pazemināšanos, stabilizētu un atdzīvinātu finanšu sistēmu, sabalansētu sabiedrības vēlmes ar to īstenošanas iespējām, pārstrukturētu Latvijas tautsaimniecību, paaugstinot tās konkurētspēju gan ekonomikā, gan valsts pārvaldē un publisko pakalpojumu sniegšanā, tādējādi radot pamatu būtiskiem valsts maksājumu bilances uzlabojumiem nākotnē. Latvijas Republikas valdība sadarbībā ar Latvijas Banku pēc rūpīgas situācijas analīzes ir sagatavojusi Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmu. Šīs programmas mērķis ir stabilizēt Latvijas ekonomiku, uzlabot tautsaimniecības starptautisko konkurētspēju, lai iespējami ātri sasniegtu ilgtspējīgu iekšzemes kopprodukta (IKP) izaugsmi un sabalansētu valsts budžetu. Likumprojekts Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam ir sagatavots, balstoties uz pārskatītām prognozēm, lai 2009.gada budžeta deficīts nepārsniegtu 5% no IKP. Galvenie izmaksu optimizēšanas un samazināšanas pasākumi, kas ietverti 2009.gada budžeta grozījumos: Papildus jau valsts budžetā plānotajam strādājošo skaita samazinājumam paredzēta nominālās darba samaksas samazināšana par 15% no valsts budžeta finansētajās valsts pārvaldes institūcijās un publisko pakalpojumu sniegšanas struktūrās, lai atbalstītu un veicinātu algu samērīgumu visās nodarbinātības jomās un ievērojot reālās darba samaksas samazināšanos preces un pakalpojumus ražojošajos uzņēmumos; Samazināti izdevumi precēm un pakalpojumiem valsts vajadzībām par 25 %; Par vidēji 25 % samazināti valsts izdevumi subsīdijām, izņemot veselības aprūpes programmas, kuru finansēšanai saglabājami lielāki resursi; Uz laiku līdz ekonomikas izaugsmes atjaunošanai iesaldēti agrāk plānotie tālākie valsts finansētā atalgojuma un sociālo izmaksu pieaugumi. Šo pasākumu īstenošanai ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm jāveic valsts politiku un valsts institūciju funkciju izvērtējumu.
|
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Ņemot vērā, ka likumprojektā Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam paredzēts būtisks izdevumu samazinājums, likumprojekts jāpieņem nekavējoši, lai savlaicīgi nodrošinātu ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm saimnieciskā gada precizēto pieejamā finansējuma apjomu, jo tās valsts budžeta līdzekļus var piešķirt vai saņemt tikai ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju. Likumprojektā Grozījumi likumā Par valsts
budžetu 2009.gadam paredzēti šādi grozījumi:
ņemot vērā budžeta ieņēmumu 2008.gada izpildi 11 mēnešos un
precizētās makroekonomiskās attīstības prognozes, precizētas valsts budžeta
ieņēmumu prognozes;
veikts šāds izdevumu samazinājums: paredzēts
valsts pamatbudžeta izdevumu kopējais samazinājums 356,8 milj paredzēts valsts speciālā budžeta izdevumu
samazinājums 62,8 milj samazināts
pašvaldību aizņēmumu maksimālā apmēra pieaugums. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts nodrošina atbilstošas valsts fiskālās politikas īstenošanu un valsts budžeta izdevumus atbilstoši reālajai sociāli ekonomiskajai situācijai valstī un pasaulē. Ministrijas un centrālās valsts iestādes nodrošina rūpīgu esošās apropriācijas analīzi ar mērķi noteikt prioritātes savas darbības nodrošināšanai un veicamo uzdevumu efektivitātes paaugstināšanai. Valsts konsolidētā budžeta (valsts pamatbudžeta un valsts
speciālā budžeta summa, izslēdzot no ieņēmumu un izdevumu daļas savstarpējos
pārskaitījumus starp šiem budžetiem) ieņēmumi prognozēti 4 406,6 milj Salīdzinājumā ar 2009.gada
sākotnējo plānu likumprojektā paredzēts ieņēmumu samazinājums 912,0 milj Valsts pamatbudžeta ieņēmumi
2009.gadā prognozēti 3 155,6 milj Valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta
ieņēmumi un izdevumi prognozēti attiecīgi 1 268,6 milj |
||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Eiropas Savienības fondu apguve pozitīvi ietekmēs tautsaimniecības attīstību, tai skaitā eksporta apjoma pieaugumu, sekmēs Latvijas ekonomikas konkurētspējas paaugstināšanu. Valdība koncentrēs ES finansējumu, kas piešķirts valstij 2007.-2013. gadu periodam, lai palielinātu atbalstu eksportspējīgām nozarēm un infrastruktūras projektiem, kas atļauj optimizēt izmaksas tautsaimniecībai. Vienlaicīgi Valdība veiks nepieciešamos pasākumus, lai vienkāršotu ES fondu administrēšanas procedūras, veicinot efektīvāku resursu izmantošanu un ātrāku finanšu līdzekļu apriti. Ekonomikas konkurētspējas paaugstināšanai un ieguldījumu ražošanā veicināšanas nolūkā turpināta nodokļu akcenta pārdali no tiešajiem ar ražošanu saistītajiem nodokļiem uz netiešajiem ar patēriņu saistītajiem nodokļiem. |
||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij ir pieejami Eiropas Savienības politiku instrumentu Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda, kopējās lauksaimniecības politikas un citi Eiropas Savienības finanšu līdzekļi, kas paredz sākotnēji valsts ieguldījumu, kas vēlāk, atbilstoši Eiropas Komisijas noteiktajām prasībām un pamatprincipiem tiek atmaksāti valsts budžetam. Pieejamais finansējums veicina tautsaimniecības attīstību, uzņēmējdarbības vides uzlabošanos, kā arī sekmē uzņēmumu konkurētspējas celšanu starptautiskā mērogā un administratīvo kapacitāti saistībā ar Eiropas Savienības procedūrām, izmantojot Eiropas Savienības politiku instrumentu sniegto finansiālo atbalstu. |
||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Valsts budžetā tiek paredzēti līdzekļi sociālajām vajadzībām, tai skaitā tiek nodrošināti līdzekļi pensiju un pabalstu izmaksai. |
||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Paredzēts finansējums vides kvalitātes uzlabošanas un infrastruktūras sakārtošanas pasākumu turpināšanai, dabas resursu saglabāšanai, apsaimniekošanai un ilgtspējīgu izmantošanai, sabiedrības aizsardzībai pret jonizējošo starojumu un drošu radioaktīvo vielu, bīstamo atkritumu un radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanai, normatīvo aktu un politikas īstenošanas dokumentu izstrādei vides un dabas aizsardzības jomā atbilstoši Eiropas Savienības likumdošanas prasībām. |
||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst |
||||
Rādītāji |
Grozījumi 2009.gada plānā |
Turpmākie trīs gadi |
|||
2009 |
2010 ietvars |
2011 ietvars |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
-912 013,6 -459 013,6 -453 000,0 |
4 406 584,8 3 155 601,8 1 268 604,5 |
4 539 022,8 |
4 930 166,8 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
-419 563,1 -356 761,9 -62 801,2 |
5 146 019,3 3 679 271,0 1 484 369,7 |
5 254 117,2 |
5 352 720,4 |
|
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
-492 450,5 -102 251,7 -390 198,8 |
-739 434,5 -523 669,2 -215 765,3 |
-715 094,4 |
-422 553,6 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai (aizņēmumi, maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumi, ārvalstu finanšu palīdzības naudas līdzekļu atlikumi, valsts speciālā budžeta naudas līdzekļu atlikumi) |
492 450,5 |
739 434,5 |
715 094,4 |
422 553,6 |
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Saskaņā ar likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam 3.pielikumu. |
Nav attiecināms. |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms.
|
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī mi nistrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam likumu projektu paketē ir iekļauti un jāpieņem šādi likumprojekti: 1) Likumprojekts Grozījumi likumā Par akcīzes nodokli; Likumprojekts Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli; Likumprojekts Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli; Likumprojekts Par valsts vai pašvaldības institūciju amatpersonu atlīdzību 2009.gadā |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Grozījumos netiek mainīts apjoms Latvijas iemaksu Eiropas Savienības budžetā veikšanai. Eiropas
Savienības dalībvalstu saistības veikt iemaksas nosaka Eiropas Kopienas
dibināšanas Iemaksu kārtību nosaka Padomes
2000.gada 29.septembra |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Institūcijām, kurām ir noslēgti līgumi par dalību starptautiskajās organizācijās, likumprojektā nav plānots finansējuma samazinājums dalības maksai. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības
tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību |
Latvijas normatīvā |
Komentāri |
|
|
|
5. Saistības sniegt |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas sarunas ar Latvijas Pašvaldību savienību. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
|
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Ir uzklausīts Starptautiskā valūtas fonda, Eiropas Komisijas, Zviedrijas valdības un Latvijas Bankas ekspertu viedoklis. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Budžeta finansētu institūciju budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un organizāciju vadītāji (budžeta izpildītāji) var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam tiks
publicēts Latvijas Vēstnesī, kā arī pēc izsludināšanas tas tiks ievietots
Finanšu ministrijas interneta mājas lapā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais |
Likumprojekts ir izstrādāts, ņemot vērā indivīda intereses. Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Republikas Satversmē un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Likumprojekta
Grozījumi likumā
Par valsts budžetu 2009. gadam
Makroekonomiskās attīstības pieņēmumi
2008. gada ekonomiskā attīstība ir raksturojama
ar vairākām būtiskām, strukturālām izmaiņām, kas, piepildoties gan iekšējiem,
gan ārējiem riska faktoriem, noteica situācijas krasu pasliktināšanos, īpaši
gada beigās.
Kā svarīgākos no tiem ir jāmin iekšējā pieprasījuma
(patēriņa un investīciju) samazināšanos, kas sākās jau 2007. gada beigās,
bet padziļinājās gada gaitā, ko lielā mērā noteica kreditēšanas tempu
samazināšanās, jo darba algas un nodarbinātība gada pirmajā pusē turpināja
palielināties. Tomēr globālās finanšu krīzes saasināšanās 2008. gada rudenī
ar zināmu aizkavēšanos jūtami ietekmēja Latvijas finanšu un ražojošo sektoru,
kā atspoguļojās arī bezdarba pieaugumā.
Galvenie makroekonomiskā scenārija
indikatori
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Iekšzemes kopprodukts (IKP), milj |
13957 |
15268 |
15091 |
14 898 |
15 091 |
pieaugums faktiskajās cenās
, % |
24,9 |
9,4 |
-1,2 |
-1,3 |
1,3 |
pieaugums salīdzināmās
cenās, % |
10,3 |
-2,0 |
-5,0 |
-3,0 |
1,5 |
IKP deflators (gads pret gadu), % |
13,3 |
13,8 |
4,0 |
1,8 |
-0,2 |
PCI (gads pret gadu), % |
10,1 |
16,5 |
5,9 |
2,2 |
0,0 |
Darba algas pieaugums, faktiskajās cenās, % |
31,5 |
20,5 |
1,0 |
-3,3 |
-0,5 |
Nodarbinātības pieaugums, % |
2,9 |
1,3 |
-2,8 |
-3,0 |
1,2 |
Sagaidāms, ka 2009.gadā Latvijas tautsaimniecība
sasniegs ekonomiskās lejupslīdes tempu maksimumu. To veicinās gan
mājsaimniecību, gan uzņēmēju zemais
konfidences līmenis, kā arī kreditēšanas
nosacījumu ievērojama pasliktināšanās, kas līdzšinējos gados ir bijuši
vieni no galvenajiem tautsaimniecības attīstības katalizatoriem. Pasaules finanšu tirgus saspīlētība un
reālo ekonomiku lejupslīde būs
galvenais faktors, kurš noteiks Latvijas eksporta un rūpniecības negatīvos pieauguma tempus. Zemo
konfidences līmeņu ietekmē radīsies papildus spiediens uz darba tirgu,
palielināsies bezdarbs. Darba tirgus un kreditēšanas nosacījumu dēļ samazināsies iedzīvotāju rīcībā esošais
ienākums.
IKP
pieauguma tempi salīdzināmajās cenās
Ienākumu samazinājums novedīs pie privāta patēriņa
samazinājuma, kas savukārt otrreizēji ietekmēs ražotājus un radīsies otrās un
trešās kārtas negatīvie efekti. Darba tirgus un privātā patēriņa krituma
situācijas dēļ, samazināsies nodokļu ieņēmumi budžetā, kas tāpat samazinās arī
sabiedriskā sektora patēriņu. Papildus tam, uzņēmumu peļņas normu ievērojams
sarukums novedīs pie pamatkapitāla veidošanas ievērojama samazinājuma.
Inflācijas kāpums 2008.gada laikā sasniedza pēdējo
gadu maksimumu ar 17,9% gada inflāciju maijā. Tomēr gada otrajā pusē,
stabilizējoties un krītoties pasaules cenām, kā arī pieprasījumam efektam
kļūstot negatīvam, inflācija ir sākusi samazināties.
Sagaidāms, ka 2009. gadā pieprasījuma krituma
iespaidā inflācija turpinās samazināties. Tomēr inflācijas kritums būs
pakāpenisks, jo to ietekmēs pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa
likmju palielināšana kā arī iespējamais elektroenerģijas tarifu palielinājums
2009.gada pavasarī.
2010. un 2011. gadā ekonomikā turpināsies
pārstrukturizācijas process. Joprojām sagaidāmi negatīvi pieauguma tempi gan
vairumā nozaru, gan IKP izdevumu komponentēs. 2009. un 2010. gados kreditēšanas
pieauguma tempi būs negatīvi gan mājsaimniecībām, gan uzņēmumiem, kā rezultātā
samazināsies rīcība esošais ienākums kā arī uzņēmumu spēja veikt turpmākas investīcijas.
Uzņēmumu veikto investīciju samazinājums var dot negatīvu ietekmi uz izlaides
apjomiem 2010.gadā. Ekonomikas izaugsme atsāksies tikai 2011. gada laikā,
Latvijas tautsaimniecībai, pietiekamā mērā atgūstot savu relatīvo konkurētspēju
Eiropas un pasaules tirgos.
Makroekonomiskā
scenārija galveni riski:
Pasaules galvenās
ekonomikas šobrīd ir nokļuvušas recesijas
fāzē, kas atstās negatīvu
ietekmi uz Latvijas eksporta un rūpniecības attīstību;
Finanšu tirgu
situācija šobrīd padara ārkārtīgi grūtu
situāciju finansējuma piesaistes jomā gan investīciju, gan valsts budžeta deficīta segšanas vajadzībām;
Papildus problēmu
rašanās Latvijas banku sektorā var radīt ļoti lielu negatīvu ietekmi uz reālo ekonomiku;
Ekonomikas
atdzišanas otrās un trešās kārtas
efekti var ievērojami paildzināt tautsaimniecības atkopšanās periodu.
Nodokļu ieņēmumi
Samazinoties ekonomikas izaugsmes tempiem, zemākas
nekā plānots tiek prognozētas arī valsts budžeta ieņēmumu prognozes. Kopā
ieņēmumu prognoze valsts pamatbudžetā samazinās par 459,0 milj
Savukārt sociālās apdrošināšanas iemaksas sociālās
apdrošināšanas budžetā tiek prognozētas par 453,0 milj
Valsts budžeta nodokļu ieņēmumu izmaiņas
2009. gadā (milj
|
2009 |
||
|
Plāns |
Prognoze |
Grozījumi |
Valsts pamatbudžets, |
2727,2 |
2309,1 |
-418,1 |
Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis |
192,7 |
136,0 |
-56,7 |
Uzņēmumu
ienākuma nodoklis |
565,0 |
242,0 |
-323,0 |
Pievienotās
vērtības nodoklis |
1288,0 |
1243,0 |
-45,0 |
Akcīzes
nodoklis |
604,2 |
633,0 |
+28,8 |
Valsts speciālais budžets, |
1609,0 |
1156,0 |
-453,0 |
Valsts
sociālās apdrošināšanas iemaksas |
1609,0 |
1156,0 |
-453,0 |
Jaunajā nodokļu ieņēmumu prognozēs ir ievērtētas arī
plānotā nodokļu politikas izmaiņas, kas palīdz samazināt ieņēmumu kritumu.
Izmaiņas
valsts budžeta izdevumos
Valsts konsolidētā budžeta izdevumi
paredzēti 5 146,0 milj
Valsts pamatbudžeta izdevumi paredzēti
3679,3 milj
Valsts speciālā budžeta izdevumi plānoti
1 484,4 milj
Galvenie izdevumu optimizēšanas un samazināšanas
pasākumi, kas ietverti likumprojektā Grozījumi likumā Par valsts budžetu
2009.gadam:
Papildus jau
valsts budžetā plānotajam strādājošo skaita samazinājumam paredzēta nominālās
darba samaksas samazināšana par 15% no valsts budžeta finansētajās valsts
pārvaldes institūcijās un publisko pakalpojumu sniegšanas struktūrās, lai
atbalstītu un veicinātu algu samērīgumu visās nodarbinātības jomās un ievērojot
reālās darba samaksas samazināšanos preces un pakalpojumus ražojošajos
uzņēmumos;
Samazināti
izdevumi precēm un pakalpojumiem valsts vajadzībām par 25 %;
Par vidēji
25 % samazināti valsts izdevumi subsīdijām, izņemot veselības aprūpes
programmas, kuru finansēšanai saglabājami lielāki resursi;
Uz laiku līdz
ekonomikas izaugsmes atjaunošanai iesaldēti agrāk plānotie tālākie valsts
finansētā atalgojuma un sociālo izmaksu pieaugumi.
Šo pasākumu īstenošanai ministrijām un citām
centrālajām valsts iestādēm jāveic valsts politiku un valsts institūciju
funkciju izvērtējumu.
Izmaiņas valsts pamatbudžeta aizdevumos
Valsts
pamatbudžeta aizdevumu kopējais apjoms (izsniegtie aizdevumi un izsniegto
aizdevumu saņemtā atmaksa) salīdzinājumā ar sākotnēji apstiprināto budžetu netiek mainīts un tiek
plānots 134,0 milj
To
ietvarā likumprojektā noteikts pašvaldību aizņēmumu kopējais palielinājums
75 milj
Izmaiņas
valsts investīcijās un valsts ilgtermiņa saistībās
Likumprojektā
Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam netiek mainīts pielikums
Valsts budžeta ilgtermiņa saistības un tā ietvaros apstiprinātās valsts
investīcijas. Tanī pat laikā likumprojektā ir paredzēts, ka izdevumi Eiropas
Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības
līdzfinansētajiem projektiem jāplāno atbilstoši saistību 14.pielikumam,
ievērojot samazinājumu atlīdzībai 15 procentu apmērā. Izdevumi pārējiem
ilgtermiņa saistību veidiem jāplāno 3.pielikumā noteikto apropriāciju ietvaros,
kas nepārsniedz 14.pielikumā noteiktos apjomus.
Latvijas
ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programma
Ievērojot, ka:
-
ekonomikas
izaugsme apstājusies un tā ir pat samazinājusies gan Latvijā, gan visā Baltijā,
gan arī eiro zonā kopumā, ierobežojot Latvijas ekonomikas pamatvienību
uzņēmumu iespējas veikt ienesīgus darījumus gan pašmāju, gan eksporta tirgos;
-
iepriekšējos
gados notikusī straujā Latvijas ekonomikas izaugsme balstījusies uz privātā
patēriņa pieaugumu un masīvu ārvalstu kredītresursu ieplūdumu, galvenokārt ar
nekustamo īpašumu tirgus attīstību saistītajās aktivitātēs, kas līdz ar strauju
importa palielinājumu radīja valsts kopējo ārējā parāda pieaugumu līdz
135 % no IKP;
-
iepriekšējo triju
gadu laikā Latvijas ekonomikā kopumā bijis tautsaimniecības produktivitātes
pieaugumam neatbilstošs darba samaksas pieaugums, kas papildus veicinājis
inflācijas pieaugumu;
-
līdz ar
nepietiekamu veikumu tautsaimniecības, valsts pārvaldes un sabiedrisko
pakalpojumu struktūras uzlabošanā un efektivitātes paaugstināšanā ir
samazinājusies ekonomikas kopējā konkurētspēja, ko īpaši pasliktinājusi preču
eksporta tirgu lejupslīde;
-
finanšu resursu
tirgi ir nestabili un sastinguši, un nav gaidāma to drīza atdzīvošanās, kas
līdz ar pieaugušo savstarpējo neuzticību ierobežo iespēju finansēt attīstības
un restrukturizācijas projektus, bet šajos apstākļos apgrūtinātā īstermiņa
aizdevumu pārfinansēšana var satricināt visu finanšu tirgu valstī;
-
izveidojušajos
ekonomiskajos apstākļos būtiski samazinājušies valsts budžeta ieņēmumi, un no
tiem vairs nav iespējams nofinansēt iepriekš izveidotās politikas un to
īstenošanas mehānismus pat to iepriekšējā apjomā;
-
ekonomikas
izaugsmes apstāšanās rada reālus draudus Latvijas iedzīvotāju, īpaši sociāli
nodrošināmo, tomēr ne tikai viņu dzīves līmeņa pazemināšanai un sociālās
spriedzes sabiedrībā pieaugumam
ir vajadzīga neatliekama, izlēmīga un
saskaņota valsts institūciju, pašvaldību, privāto uzņēmēju un visas sabiedrības
rīcība, lai:
-
novērstu tālāku
ekonomiskās aktivitātes pazemināšanos;
-
stabilizētu un
atdzīvinātu finanšu sistēmu;
-
sabalansētu
sabiedrības vēlmes ar to īstenošanas iespējām;
-
pārstrukturētu
Latvijas tautsaimniecību, paaugstinot tās konkurētspēju gan ekonomikā, gan
valsts pārvaldē un publisko pakalpojumu sniegšanā, tādējādi radot pamatu
būtiskiem valsts maksājumu bilances uzlabojumiem nākotnē,
Latvijas
Republikas valdība sadarbībā ar Latvijas Banku pēc rūpīgas situācijas analīzes
un konsultējoties ar Starptautiskā valūtas fonda, Eiropas Komisijas un citiem
speciālistiem ir sagatavojusi Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes
atjaunošanas programmu.
Šīs programmas
mērķi ir
-
stabilizēt
Latvijas ekonomiku,
-
atrisināt
iespējamās likviditātes problēmas,
-
atjaunot
ilglaicīgu stabilitāti- stiprinot banku sektoru, novēršot fiskālo
nesabalansētību un saglabājot stabilu nemainīgu valūtas politiku,
-
uzlabot
tautsaimniecības starptautisko konkurētspēju, lai iespējami ātri sasniegtu
ilgtspējīgu IKP izaugsmi un sabalansētu valsts budžetu.
Programmas pamatelementi ir:
-
Stingra un stabila monetārā politika, kas balstīta uz fiksētu nacionālās valūtas piesaisti
vienotās Eiropas valūtai;
-
Stingra fiskālā politika valsts un pašvaldību tēriņu sabalansēšana ar
ieņēmumu sniegtajām iespējām;
-
Latvijas
tautsaimniecībā (gan publiskajā sektorā valsts pārvaldē un pakalpojumos, gan
privātajā sektorā) nodarbināto atalgojuma
līmeņa samazināšana pieskaņošana tautsaimniecības produktivitātes
sniegtajām iespējām;
-
Valsts pārvaldes aparāta samazināšana 2 gadu laikā vismaz par 15 %, aptverot
ministrijas un tām padotās politikas ieviešanas un administrēšanas
institūcijas.
-
Papildus arī izglītības, veselības un citu publisko
pakalpojumu sektoru reformas, daļēji samazinot, daļēji pārstrukturējot
šajos sektoros nodarbinātos cilvēkresursus;
-
Darba tirgus elastības palielināšana, kas nozīmē no esošajiem darbiem izbrīvēto cilvēku
motivēšanu iesaistīties citos darbos un sagatavošanu spējai to veikt;
-
Investīciju veicināšana, tajā skaitā to saglabāšana valsts finansētajās un
atbalstītajās programmās;
-
Tautsaimniecības restrukturizācijas pasākumu
finansēšanas iespēju nodrošināšana,
īpaši ES strukturālo programmām sasaluša kredītresursu tirgus apstākļos;
-
Finanšu sektora stabilizācija valsts atbalsta sniegšana kredītiestāžu uzticamības
un darbības spēju stiprināšanai līdz ar kredītiestāžu pastiprinātu uzraudzību;
-
Sociālās aizsardzības pasākumu saglabāšana sociāli aizsargājamo iedzīvotāju
miera stiprināšanai.
Šī
programma, par kuras īstenošanu
atbildību uzņemas Ministru kabinets, ietverot visus koalīcijas partnerus un
iesaistītās institūcijas, nosaka rīcības
šādās jomās:
I
Monetārā politika:
1.
Latvijas Banka
turpinās nodrošināt fiksētu lata piesaistes kursu eiro
2.
Latvijas Banka
turpināt stingri sekot ekonomikas attīstības procesiem un būs gatava lietot
obligāto rezervju prasības, kā monetārās politikas realizēšanas rīku, kad vien
tas būs nepieciešams.
3.
Ministru kabinets
un atbildīgās valsts pārvaldes institūcijas veiks visus nepieciešamos soļus,
lai izpildītu Māstrihtas konverģences kritērijus, kas nodrošinātu eiro
ieviešanu iespējami ātri, 2012. gadā.
II
Fiskālā politika
1. Balstoties uz pārskatītām tautsaimniecības attīstības
prognozēm, Ministru kabinets sagatavos grozījumus 2009.gada valsts budžetam,
lai 2009.gada budžeta deficīts
nepārsniegtu 5% no IKP, bet budžeta izdevumi nepārsniegtu 40 % no
IKP.
2. Visu 2009. gadu Ministru kabinets cieši sekos
grozītā 2009.gada budžeta faktiskajai izpildei un, nepieciešamības gadījumā
veiks papildus izdevumu samazināšanu, lai 2009.gada budžeta deficīts
nepārsniegtu 5% no IKP. Vienīgais iespējamais iemesls noteiktā budžeta deficīta
robežas pārsniegšanai ir ES līdzfinansēto strukturālo programmu projektu apguve
virs plānotā apjoma. Vienlaikus Ministru kabinets saglabā stingru apņemšanos
tiekties uz bezdeficīta budžeta sasniegšanu iespējami tuvākajā laikā.
3. Tiks turpinātas un paātrinātas nepieciešamās
strukturālas reformas valsts pārvaldē, 2009.gadā un nākošajos 2 gados samazinot
tajā nodarbināto skaitu vismaz par 15 % salīdzinot ar 2008. gada
līmeni.
4. Apzinoties vajadzību efektivizēt sabiedrisko
pakalpojumu sektorus, balstoties uz 2009. gadā izveidoto valsts
teritorijas administratīvo struktūru, tiks attīstītas izglītības un veselības
aprūpes sistēmas reformas, uzlabojot sniegto pakalpojumu kopējo kvalitāti un
samazinot to sabiedriskās izmaksas.
5. Ministru kabinets ievēros stingru fiskālo politiku,
panākot, ka valsts pamatbudžetam, neieskaitot ar Eiropas Savienības un citas
ārvalstu finanšu palīdzības apguvi saistītos ieņēmumus un izdevumus, jābūt
sabalansētam vai ar pārpalikumu, sākot no 2012.gada, pārejas periodā kopējam
budžeta deficītam pie pašreiz pieņemtā makroekonomiskā scenārija nepārsniedzot
attiecīgi:
a. 2009.gadā 5,0% no IKP;
b. 2010.gadā 4,8% no IKP;
c. 2011.gadā 2,8% no IKP.
Tomēr
valdība pastāvīgi monitorējot ekonomiskās situācijas attīstību, 2009.gadā
pārskatīs apstiprināto fiskālo pasākumu kopu ar mērķi sasniegt Māstrihtas
konverģences kritērijus 2010.gadā, lai 2011.gadā saņemtu uzaicinājumu
pievienoties eiro zonai.
Lai
saglabātu budžeta disciplīnu, iespējamie ieņēmumi no valsts īpašuma
privatizācijas un citi līdzīgi ieņēmumi tiks izmantoti vienīgi jau budžeta
izdevumu daļā iekļautu pasākumu finansēšanai.
6. Galvenie izmaksu optimizēšanas un samazināšanas
pasākumi, kas tiks ietverti 2009.gada budžeta grozījumos:
a. Strādājošo skaita samazināšana un nominālās darba
samaksas samazināšana par 15% (ar iespējamu lielāku samazinājumu) no valsts
budžeta finansētajās valsts pārvaldes institūcijās un publisko pakalpojumu
sniegšanas struktūrās, lai atbalstītu un veicinātu algu samērīgumu visās
nodarbinātības jomās un ievērojot reālās darba samaksas samazināšanos preces un
pakalpojumus ražojošajos uzņēmumos;
b. Izmaksu par valsts vajadzībām iegādājamām precēm un
pakalpojumiem samazināšana par 25 %;
c. Valsts izdevumus programmu subsīdijām samazināšana par
vidēji 25 %, izņemot veselības aprūpes programmas, kuru finansēšanai
saglabājami lielāki resursi;
d. Agrāk plānoto tālāko valsts finansētā atalgojuma un
sociālo izmaksu pieaugumu iesaldēšana uz laiku līdz ekonomikas atjaunošanai;
e. Valsts politiku un valsts institūciju funkciju
izvērtēšana un, balstoties uz šī novērtējuma laikā izstrādātajām
rekomendācijām, valsts pārvaldes izmaksu samazināšana un optimizēšana, ietverot
politiku programmu un to administrēšanas mehānismu pārskatīšanu;
f. Jaunu saistību neuzņemšanās 2009. un 2010. gadā
garantiju vai tiešas finansēšanas veidā investīciju projektos, kas nav tieši
saistīti ar Latvijas konkurētspējas paaugstināšanos;
g. Līdzīgu sabiedrības izmaksu samazināšanas pasākumu
attiecināšana arī uz pašvaldību budžetiem- atalgojuma līmeņa samazināšana un
kopējo izmaksu iekļaušanās pieejamo budžeta resursu robežās, kredītsaistību
pieaugumu pieļaujot vienīgi ES un valsts budžeta finansēto projektu
īstenošanai.
7. Ekonomikas konkurētspējas paaugstināšanai un
ieguldījumu ražošanā veicināšanas nolūkā turpināt nodokļu akcenta pārdali no
tiešajiem ar ražošanu saistītajiem nodokļiem uz netiešajiem ar patēriņu saistītajiem
nodokļiem:
a. Uzņēmumu ienākumu nodokļa plānoto atvieglojumu
saglabāšana ieviešanai 2009. un nākošajos gados;
b. Iedzīvotāju ienākumu nodokļa likmes samazināšana par
2 %punktiem 2009. gadā; ar iedzīvotāju ienākumu nodokļi neapliekamā
minimuma paaugstināšana par Ls 10, salīdzinot ar 2008. gada līmeni;
iedzīvotāju ienākumu nodokļa bāzes paplašināšana 2010. gadā, tajā
iekļaujot arī ienākumus no kapitāla un kapitāla pieaugumu;
c. PVN pamatlikmes paaugstināšana par 3 %punktiem,
samazinātās PVN likmes paaugstināšana no 5% uz 10% un tās atcelšana noteiktām
preču un pakalpojumu grupām, izņemot bērnu pārtiku, medikamentus,
siltumenerģijas piegādi, elektrības piegādi, sabiedriskā transporta
pakalpojumus;
d. Papildus paaugstināt akcīzes nodokļus degvielai,
kafijai, alkoholam un bezalkoholiskajiem dzērieniem līdz Baltijas tirgus telpā
dominējošajam šo nodokļu līmenim;
e. 2010. gadā paplašināt nekustamā īpašuma nodokļa
bāzi, tajā iekļaujot mājokļus, vienlaikus nosakot būtiskus atvieglojumus par
reģistrētās dzīvesvietas mājokļiem.
8. Lai fiskālo atbildību realizētu pastāvīgi un radītu
pamatu ilglaicīgas ekonomikas stabilizācijas rezerves izveidošanai, Ministru
kabinets noteiks skaidrus un atbildīgus fiskālas politikas mērķus iekļaušanai
valsts likumdošanā, par mērķi nosakot bezdeficīta budžeta izveidošanu un vismaz
puses no budžeta ikgadējo ieņēmumu pieauguma novirzīšanu stabilizācijas
rezervei, ja budžeta veidošanai prognozētais IKP pieaugums ir lielāks par
2 %.
III
Finanšu sektora stabilizācija
1. Valsts saglabā garantijas visiem noguldījumiem Latvijas bankās līdz 50
2. Valsts sniegs garantijas 2009. gadā atmaksājamajiem
banku sindicētajiem kredītiem, pieņemot atsevišķu lēmumu katrā no gadījumiem.
3. Ministru kabinets noteiks iespējamo ietvaru un
nepieciešamās iekšējās procedūras ātrai publisko finanšu līdzekļu
nodrošināšanai globālās finanšu krīzes ietekmē finanšu grūtībās nonākušām
finanšu institūcijām.
4. Kaut Latvijā spēkā esošie likumdošanas akti finanšu
pakalpojumiem un uzraudzības praksei ir saskaņā ar acquis communautaire un starptautiskajiem standartiem, nesenie
notikumi parādīja nepieciešamību gan uzlabot regulējošo prasību piemērošanu
praksē, gan pārskatīt esošo likumdošanu, pastiprinot finanšu tirgū strādājošo
institūciju uzraudzību, kas izdarīts, sagatavojot īpašu finanšu sektora
uzraudzības pastiprināšanas programmu (1.pielikums).
5. Tiks papildināta banku sektora likumdošana, lai
savlaicīgi un efektīvi atjaunotu finansiālo stabilitāti krīzes apstākļos.
IV
Ekonomikas konkurētspējas uzlabošana
Attīstot
iepriekš 2008. gadā valdības izstrādāto makroekonomikas stabilizācijas
plānu un papildus darba samaksas un nodarbināto skaita samazinājumam publiskajā
sektorā, kā arī ar uzņēmējdarbību saistīto tiešo nodokļu sloga mazināšanai:
1. Ministru kabinets rosinās izpratni un vienošanos ar
privāto sektoru, lai veicinātu algu samērīgumu visās nodarbinātības jomās,
izlīdzinot izveidojušās atšķirības starp algām un darba produktivitāti.
2. Ministru kabinets izstrādās un ieviesīs atbilstošus
pasākumus, lai stiprinātu darba tirgus elastību un celtu konkurētspēju.
3. Valdība koncentrēs ES finansējumu, kas piešķirts
valstij 2007.-2013. gadu periodam, lai palielinātu atbalstu eksportspējīgām
nozarēm un infrastruktūras projektiem, kas atļauj optimizēt izmaksas
tautsaimniecībai. Vienlaicīgi Valdība
veiks nepieciešamos pasākumus, lai vienkāršotu ES fondu administrēšanas
procedūras, veicinot efektīvāku resursu
izmantošanu un ātrāku finanšu līdzekļu
apriti.
4. Valsts sniegs atbalstu eksportējošiem uzņēmumiem,
izveidojot konkurētspējīgu eksporta kredītu apdrošināšanas modeli.
5. Valsts ar īpaši izveidotu finanšu instrumentu
starpniecību atbalstīs uzņēmumus to pārstrukturēšanas un konkurētspējas
paaugstināšanas projektu īstenošanai, īpaši ES struktūrfondu līdzfinansēto
projektu realizēšanai.
6. Valsts turpinās samazināt administratīvo slogu
ekonomikas vienībām, jo īpaši attiecībā uz maziem un vidējiem uzņēmumiem,
vienkāršojot nodokļu administrēšanas, nekustamā īpašuma reģistrēšanas,
būvniecības atļauju saņemšanas procesus, kā arī veicinās plašāku valsts integrēto
informācijas sistēmu lietojumu komunikācijā starp iestādēm un uzņēmumiem.
Vienlaicīgi valsts un pašvaldības veiks pasākumus, lai veicinātu
uzņēmējdarbības attīstību un atvieglotu uzņēmējdarbība reģistrēšanas un
licencēšanas procedūras.
7. Lai uzlabotu uzņēmumu maksātnespējas un likvidēšanas
procesus, sekmējot to iespējamo sanāciju, skaidrāk nosakot dažādu kreditoru
grupu tiesības un tādējādi veicinot arī kreditēšanas risku mazināšanos valdība
sagatavos grozījumus Maksātnespējas likumā.
8. 2009.gadā Latvijā tiks pabeigta administratīvi
teritoriālā reforma.
9. Pamatojoties uz pabeigto administratīvi teritoriālo
reformu, tiks panākts būtisks progress veselības aprūpes un izglītības sistēmas
reformēšanā.
10. Pēc administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas
Ministru kabinets apvienos sabiedrisko pakalpojumu regulatorus vienā iestādē,
lai koordinētu regulējamo tarifu politiku un veicinātu to deflāciju, kas
nodrošinātu cenu un izmaksu konkurētspēju.
2008.12.10. 14:24
2102
Eiro projekta vadītāja
S.Bajāre
67095403
1. pielikums
Finanšu sektora uzraudzības pastiprināšanas pasākumi.
1. Neatkarīgi no globālās regulatorās
rezonanses, kā uzraudzības atbilde uz nesenajiem finanšu satricinājumiem ir
ieviesti šādi pasākumi:
a.
Detalizētu
ceturkšņu pārskatu par "problemātiskajiem" aizdevumiem (aizdevumi
atlīdzināšanas procesā, restrukturizētie aizdevumi, aizdevumi ar termiņa maiņu)
ieviešana, sākot no 2008. gada trešā ceturkšņa.
b.
Papildus
pārbaudes lielākajās bankās, pievēršot uzmanību kredītportfeļu kvalitātei.
c.
No
2008. gada oktobra bankas katru dienu sniedz likviditātes pārskatus.
d.
Notiek
regulāras tikšanās ar banku augstākā līmeņa vadību.
e.
Pastiprināta
sadarbība ar ārvalstu uzraudzības iestādēm. Sadarbība tiks turpmāk
nostiprināta, parakstot memorandus par finanšu grupu uzraudzību.
f.
Finanšu
un kapitāla tirgus komisija (turpmāk FKTK) meklē iespējas saņemt no mātes
bankām garantijas, ka tās nodrošinās nepārtrauktu atbalstu to meitas
sabiedrībām Latvijā.
g.
Sagatavots
projekts par uzraudzības vadlīnijām bankām Iekšējā kapitāla prasības
novērtēšanas procesam (IKPNP) (tiks apstiprināts līdz 2009. gada marta
beigām).
h.
Atkārtoti
apstiprinot apņemšanos ievērot Starptautiskos grāmatvedības un finanšu pārskatu
standartus (SGS/SFPS), tai skaitā vērtības samazināšanas zaudējumu atzīšanas
nosacījumus, tika paredzētas korekcijas pašu kapitāla aprēķināšanā, kas paredz
atskaitīt pozitīvu starpību starp uzraudzības prasībām atbilstošiem uzkrājumiem
un uzkrājumiem, kas izveidoti saskaņā ar SGS/SFPS.
2. Programmas periodā FKTK turpinās
darbu šādos virzienos:
a.
Attīstīt
uzraudzības sviras, kas piemērojamas II pīlāra ietvaros, lai veicinātu drošu
riska pārvaldību un banku pietiekamu kapitalizāciju. Līdz 2009. gada marta
beigām tiks izstrādāts un apstiprināts FKTK politikas dokuments par uzraudzības
pārskatīšanas un izvērtēšanas procesu, kas iekļaus cita starpā arī kritērijus,
saskaņā ar kuriem tiks pieprasīts arī papildus kapitāls individuālai bankai.
b. FKTK izvērtēs un
piedāvās Ministru kabinetam un Saeimai izdarīt grozījumus tās tiesībās un
pilnvarās, lai nodrošinātu, ka tā savlaicīgi var pieņemt korektīvas darbības.
c. Kredītriska vadības jomā
FKTK turpinās pilnveidot kredītriska vadības standartus (īpaši uzsverot banku
augstākās vadības atbildību) un stiprinās šo standartu ievērošanas uzraudzību.
d. Tiks precizētas uzraugu
prasības uzkrājumu veidošanai (līdz 2009. gada marta beigām).
e.
FKTK
darbosies, lai stiprinātu uzraudzības ietvaru likviditātes riska vadībai, lai
pārņemtu attiecīgās Bāzeles Komitejas un Eiropas banku uzraugu komitejas (CEBS)
vadlīnijas, un lai stiprinātu stresa testēšanu un rīcības plānošanu ārkārtas
situācijās, tajā skaitā periodisku stresa testēšanu saskaņā ar FKTK
scenāriju.
f.
FKTK
grozīs banku pārskatu sniegšanas regularitāti no reizi ceturksnī uz reizi
mēnesī.
g. FKTK izvērtēs iespējamos
pasākumus, lai ierobežotu riskus, kas saistīti ar nerezidentu naudas līdzekļu
ieguldīšanu vietējās ekonomikas finansēšanā.
h. Lai veicinātu izmaksu
paātrināšanu noguldījumu nepieejamības gadījumā, tiks grozīts Noguldījumu
garantiju likums, precizējot noguldījumu nepieejamības definīciju un papildinot
kārtību noguldītāju prasījumu apkopošanai, kā arī nosakot principus trūkstošo
līdzekļu piesaistīšanai no valsts budžeta, tādējādi saīsinot garantētās
atlīdzības izmaksas termiņu. Papildus, grozījumi tiktu harmonizēti ar
plānotajiem grozījumiem direktīvas 94/19/EK par noguldījumu garantiju sistēmām
attiecībā uz seguma līmeni un izmaksu aizkavējumu prasībās.
i.
Paredzēts
papildināt Noguldījumu garantiju likuma regulējumu, precizējot kārtību
dalībvalstu banku dalībai noguldījumu garantiju fondā, un stiprināt izcelsmes
valsts (home) un uzņemošās valsts
(host) savstarpējās sadarbības
pienākumu, lai veicinātu informācijas apmaiņu un izmaksu procesu saskaņošanu,
tādējādi paātrinot izmaksu procedūru pārrobežu krīzes gadījumā.
LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA
SĒDES
PROTOKOLA
Rīgā |
Nr.89 |
2008.gada 9.decembrī |
1.§
Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam"" un
Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programma
TA-3830
______________________________________________________
(A.Slakteris, H.Demakova, G.Bērziņš, V.Veldre, E.Zalāns, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu "Grozījumi likumā
"Par valsts budžetu 2009.gadam"" un Latvijas ekonomikas
stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmas projektu.
2. Atļaut Finanšu ministrijai līdz likumprojekta "Grozījumi
likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam"" iesniegšanai Saeimā
veikt tajā tehniskus precizējumus.
3. Finanšu ministrijai precizēto likumprojektu "Grozījumi
likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam"", pievienojot tam
anotāciju un paskaidrojumus, kā arī Latvijas ekonomikas stabilizācijas un
izaugsmes atjaunošanas programmu iesniegt Saeimā.
4. Pilnvarot Ministru prezidentu I.Godmani, finanšu ministru
A.Slakteri un Latvijas Bankas prezidentu I.Rimšēviču parakstīt Latvijas nodomu
vēstuli Starptautiskajam Valūtas fondam (letter
of intent).
5. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību
Saeimā ir finanšu ministrs. Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.
6. Atļaut Finanšu ministrijai neiesniegt Ministru kabinetā
aktualizētos paskaidrojumus (2002.gada 6.novembra rīkojuma Nr.635 3.punktā
dotais uzdevums) 2008.gada 4.decembrī izsludinātajam likumam "Par valsts
budžetu 2009.gadam".
7. Ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm divu nedēļu
laikā pēc likuma "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu
2009.gadam"" izsludināšanas iesniegt Finanšu ministrijā informāciju
par veiktajiem samazinājumiem sadalījumā pa programmām un apakšprogrammām un
izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām saskaņā ar Finanšu
ministrijas pieprasījumu.
8. Valsts kontrolēto kapitālsabiedrību valsts kapitāla daļu turētājiem nodrošināt ārkārtas dalībnieku (akcionāru) sapulces sasaukšanu un, lemjot par kapitālsabiedrību 2009.gada izdevumiem, nodrošināt, lai mēneša atlīdzība kapitālsabiedrības padomei, valdei, revidentam, valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvim, atbildīgajam darbiniekam un kapitālsabiedrību darbiniekiem tiktu samazināta par 15 % no 2008.gadā noteiktās mēneša atlīdzības.
9. Noteikt, ka valsts kontrolētās kapitālsabiedrības minimālo dividendēs izmaksājamo peļņas daļu par valsts kapitāla izmantošanu 2009.gadam plāno 50 % apmērā no attiecīgās kapitālsabiedrības rīcībā palikušās tīrās peļņas.
10. Aicināt pašvaldības pašvaldību kontrolētajās kapitālsabiedrībās piemērot šī protokollēmuma 8.punktā minētos ierobežojumus.
11. Finanšu ministrijai, ņemot vērā šī protokollēmuma 9.punktā noteikto, līdz šā gada 16.decembrim izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā attiecīgus grozījumus Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumos Nr.996 "Kārtība, kādā tiek noteikta un ieskaitīta valsts budžetā izmaksājamā peļņas daļa un citi maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu".
12. Kultūras ministrijai veikt valsts aģentūras "Rakstniecības, teātra un mūzikas muzejs" restrukturizāciju, nodrošinot tā decentralizāciju muzeju filiāles pievienojot citām Kultūras ministrijas institūcijām, attiecīgi veicot grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 27.jūlija rīkojumā Nr.484 "Par Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja reorganizāciju un valsts aģentūras "Rakstniecības, teātra un mūzikas muzejs" izveidi" un Ministru kabineta 2008.gada 27.maija sēdes protokollēmumā (prot. Nr.34 5.§) "Par valsts aģentūras "Rakstniecības, teātra un mūzikas muzejs" auditu un reorganizācijas priekšlikumiem".
13. Valsts aģentūras "Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs" un valsts aģentūras "Īpaši aizsargājamais kultūras piemineklis Turaidas muzejrezervāts" amatu vietas samazināt par 20 %. Muzejiem nodrošināt, ka tiek palielināti pašu ieņēmumi no biļetēm un citiem muzeja sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem, lai nodrošinātu sezonālo strādnieku darba samaksu.
14. Valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais vēstures muzejs", valsts aģentūras "Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs" un valsts aģentūras "Ārzemju mākslas muzejs" amata vietas samazināt, lai nodrošinātu izdevumus kodā "Preces un pakalpojumi" un neveidotos komunālo maksājumu un telpu nomu parādi.
15. Līdz 2009.gada 1.maijam veikt izmaiņas Izglītības likumā, Profesionālās izglītības likumā un Ministru kabineta noteikumos, kas nosaka profesionālās ievirzes izglītības finansēšanas kārtību, nosakot, ka vecāki veic līdzdalības maksājumus par profesionālās ievirzes izglītības iegūšanu. Kultūras ministrijas profesionālās ievirzes izglītības iestādēm finansējums netiek samazināts līdz 2009.gada 1.jūnijam. Kopējais samazinājums tiek kompensēts pēc 2009.gada 1.jūnija.
16. Samazināt
2009.gada valsts budžetā paredzēto finansējumu Latvijas Nacionālās bibliotēkas
projekta īstenošanai par 2 761 924 latiem. 2010.gada valsts budžetā
paredzēt papildu finansējumu 2 761
17. Aizsardzības
ministrijai kopīgi ar Finanšu ministriju izvērtēt jautājumu par tehniskiem
precizējumiem valsts budžetā, lai nodrošinātu ilgtermiņa līgumsaistību izpildi
2009.gadā un nepieļautu soda sankciju piemērošanu.
Ministru prezidents I.Godmanis
Valsts kancelejas direktore G.Veismane