Rīgā
05.12.2008. Nr.90/TA-3548
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Nikuļceva 67036946, Inese.Nikulceva@tm.gov.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 9 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 2.decembra
sēdes protokola Nr.86 41.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Latvijas Sodu izpildes
kodeksā
Izdarīt Latvijas Sodu izpildes kodeksā šādus
grozījumus:
52.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"Ar
brīvības atņemšanu notiesātajiem noteikts normālais nedēļas darba laiks 40 stundas. Notiesātajiem noteikta astoņu stundu darbadiena
piecu dienu darba nedēļā. Ja darba rakstura dēļ nevar noteikt piecu dienu darba
nedēļu, nosaka sešu dienu darba nedēļu, šādā gadījumā dienas darba
laika ilgums nedrīkst pārsniegt septiņas stundas. Darba (maiņas) sākums un
beigas noteiktas brīvības atņemšanas iestādes dienas kārtībā. Notiesātie
atbrīvojami no darba svētku dienās un brīvdienās.";
izteikt piektās
daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Strādājošiem
notiesātajiem piešķir sešas darbadienas ilgu apmaksātu atvaļinājumu, bet
strādājošiem nepilngadīgajiem notiesātajiem 12 darbadienas ilgu apmaksātu
atvaļinājumu.";
izslēgt sestās daļas pirmo teikumu.
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.maijā.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
2008.
gada 21. oktobrī Satversmes tiesa pieņēmusi spriedumu lietā
Nr. 2008-02-03, atzīstot Latvijas
Sodu izpildes kodeksa 52. panta pirmās daļas pirmo teikumu un trešo
teikumu daļā par atpūtas dienu, kā arī sestās daļas pirmo teikumu par
neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 107. pantam un spēkā neesošu no
2009. gada 1. maija. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
1. Latvijas Sodu
izpildes kodeksa (turpmāk Kodekss) 52. panta pirmās daļas pirmais un
trešais teikums paredz, ka ar brīvības atņemšanu notiesātajiem noteikta
astoņu stundu darbadiena sešu darbdienu nedēļā un notiesātajiem piešķirama
viena atpūtas diena nedēļā. Satversmes tiesa spriedumā norādījusi, ka saskaņā
ar Darba likumu darbinieka normālais dienas darba laiks nedrīkst pārsniegt
astoņas stundas, bet normālais nedēļas darba laiks 40 stundas. Lai gan
Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ieslodzīto darba attiecības nevar vērtēt
tāpat kā darba attiecības ārpus ieslodzījuma un ka ieslodzīto nodarbinātībai
ir atšķirīgs tiesiskais regulējums, tomēr Satversmes tiesa norādījusi, ka uz ieslodzītajām personām ir attiecināmas
visas Satversmē noteiktās cilvēka pamattiesības, ciktāl tās nav ierobežotas
un ir savienojamas ar soda izciešanas mērķi un ieslodzījuma režīmu. Satversmes
tiesa uzskata, ka nav gūstams apstiprinājums tam, ka ieslodzīto tiesības uz
normālu darba laiku, proti, uz 40 stundu darba nedēļu un vismaz vienu brīvdienu,
būtu jāierobežo, līdz ar to Kodeksa
52. panta pirmās daļas pirmais un trešais teikums neatbilst Satversmes
107. pantam. 2. Kodeksa 52. panta
piektā daļa paredz, ka strādājošiem notiesātajiem piešķir sešu darbadienu
ilgu atvaļinājumu, bet strādājošiem nepilngadīgajiem notiesātajiem - 12
darbadienu ilgu atvaļinājumu, savukārt 52. panta sestās daļas pirmais
teikums - ka notiesāto atvaļinājums netiek apmaksāts. Satversmes tiesa spriedumā
norādījusi, ka apmaksāts atvaļinājums ir viena no Satversmes 107. pantā
paredzētajām garantijām. Satversmes tiesa norāda, ka ieslodzīto personu
tiesības uz apmaksātu atvaļinājumu var ierobežot (piemēram, nosakot mazāku
atvaļinājuma dienu skaitu nekā paredzēts Darba likumā), taču tās nevar atņemt
pēc būtības. Kodeksa 52. panta sestās
daļas pirmais teikums apmaksātu atvaļinājumu neparedz vispār un līdz ar to
neatbilst Satversmes 107. pantam. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts sagatavots Satversmes
tiesas sprieduma lietā Nr. 2008-02-03 izpildei. 1. Kodeksa 52. panta pirmo daļu paredzēts
izteikt jaunā redakcijā, paredzot notiesātajiem astoņu stundu darbadienu
piecu dienu darba nedēļā līdzīgi kā Darba likums noteic attiecībā uz
darbiniekiem. Tomēr, ja darba rakstura dēļ nevar noteikt piecu dienu darba nedēļu,
ieslodzītām personām nosaka sešu dienu darba nedēļu, šajā gadījumā dienas
darba laika ilgums nedrīkst pārsniegt septiņas stundas. 2. Likumprojekts paredz svītrot Kodeksa
52. panta sestās daļas pirmo teikumu par to, ka ieslodzīto personu
atvaļinājums netiek apmaksāts. Ņemot vērā Satversmes tiesas spriedumā norādīto,
ka ieslodzītajām personām var noteikt mazāku atvaļinājuma dienu skaitu kā
paredzēts Darba likumā, saturiski netiek mainīta Kodeksa 52.panta piektā daļa,
kas paredz, ka strādājošiem notiesātajiem piešķir sešu darbadienu ilgu
atvaļinājumu, bet strādājošiem nepilngadīgajiem notiesātajiem - 12 darbadienu
ilgu atvaļinājumu. Vienlaikus 52.panta otrās daļas teksts tiek papildināts ar
norādi, ka atvaļinājums ir apmaksāts. Atbilstoši
Satversmes tiesas spriedumam Saeimai likums Grozījumi Latvijas Sodu izpildes
kodeksā jāpieņem līdz 2009. gada 1.maijam, tādēļ tas virzāms
steidzamības kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Vispārējā ietekme uz sabiedrību ir
pozitīva, jo likumprojekts nodrošinās augstāku ieslodzīto personu
cilvēktiesību aizsardzības līmeni. |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts
paredz pienākumu darba devējiem, kas nodarbina notiesātas personas, noteikt
40 stundu darba nedēļu (iepriekšējo 48 stundu vietā), kā arī apmaksāt
atvaļinājumu sešas darba dienas (12 darba dienas nepilngadīgajiem
notiesātajiem). |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita
ietekme |
Nav attiecināms |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
1529,4 1529,4 |
0 |
0 |
0 |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
1529,4 1529,4 |
328,5 328,5 |
467,8 467,8 |
467,8 467,8 |
||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
-328,5 -328,5 |
-467,8 -467,8 |
-467,8 -467,8 |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
(ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) 2008 gadā 629,5 notiesāto skaits, kuri nodarbināti saimnieciskajā apkalpē,
atlīdzības bāzes izdevumi 1 529 406 lati, no tiem atalgojums
1 232 497 lati un VSAOI 296 909 lati. Saskaņā ar Latvijas Sodu izpildes kodeksa 52.panta
pirmo daļu notiesātajiem noteikta 8 stundu darbadiena 6 darbadienu nedēļā
(2408 notiesāto darba stundu skaits gadā) un to kopējais darba stundu skaits ieslodzījuma
vietu saimnieciskajā apkalpē 1515836 stundas gadā (2408 x 629,5). No 2009. gada
1. maija Saskaņā ar Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr.2008-02-03 stāšanos
spēkā no 2009.gada 1.maija, lai nodrošinātu notiesāto nodarbinātības 8 stundu
darbadienu 5 darbadienu nedēļā un piešķirto apmaksāto sešu darbadienu ilgu
atvaļinājumu, Ieslodzījuma vietu pārvaldei būs nepieciešams papildu
finansējums. Nepieciešamais
notiesāto skaits ieslodzījuma vietu saimnieciskajā apkalpē: 629,5 x 2408 : 1947
= 779 amata vietas, kur: 629,5 notiesāto
amata vietu skaits, kuri nodarbināti ieslodzījuma vietu saimnieciskajā
apkalpē; 2408 notiesāto
darba stundu skaits gadā, ja strādā 48 stundas nedēļā; 1947 darba stundu
skaits pie normāla darba laika (1995 stundas gadā), atņemot 48 stundas
ikgadējā atvaļinājuma. Papildus
nepieciešamais finansējums mēnešalgai: 150 x 180 lati x
8 mēneši = 216 000 Ls, kur: 150 papildus
nepieciešamo amata vietu skaits (779 629,5), 180 Ls minimālā
mēnešalga no 2009.gada 1. janvāra. Papildus
nepieciešamais finansējums atvaļinājumam: kur: 779 Kopējais
notiesāto amata vietu skaits, kuri nodarbināti ieslodzījuma vietu saimnieciskajā
apkalpē; 51,43 Ls 6 dienu
apmaksāts atvaļinājums Papildus
nepieciešamais finansējums piemaksām par nakts darbu un darbu svētku dienās 150 x 180 Ls x
0,04 x 8 mēneši = 8 640 Ls, kur: 150 - papildus
nepieciešamo amata vietu skaits; 180 Ls minimālā
mēnešalga no 2009. gada 1. janvāra; 4% - vidējais
piemaksas apmērs par nakts darbu un darbu svētku dienās (Ieslodzījuma vietu
pārvaldes 2008.gada atskaites faktiskie dati par 6 mēnešiem) Darba devēja
VSAOI (24,09%): 264 704 x 24,09% =
63 767 Ls Kopā atlīdzība 264 704 Ls + 63 767 Ls = 328 471 Ls 2010. gadā un turpmāk Nepieciešamais
notiesāto skaits saimnieciskajā apkalpē: 629,5 x 2408 : 1947
= 779 amata vietas, kur: 629,5 notiesāto
amata vietu skaits, kuri nodarbināti ieslodzījuma vietu saimnieciskajā
apkalpē; 2408 notiesāto
darba stundu skaits gadā, ja strādā 48 stundas nedēļā; 1947 darba stundu
skaits pie normāla darba laika (1995 stundas gadā), atņemot 48 stundas
ikgadējā atvaļinājuma. Papildus
nepieciešamais finansējums mēnešalgai: 150 x 180 lati x
12 mēneši = 324 000 Ls, kur: 150 papildus
nepieciešamo amata vietu skaits (779 629,5), 180 Ls minimālā
mēnešalga no 2009. gada 1. janvāra. Papildus
nepieciešamais finansējums atvaļinājumam: kur: 779 Kopējais
notiesāto amata vietu skaits, kuri nodarbināti saimnieciskajos darbos; 51,43 Ls 6 dienu
apmaksāts atvaļinājums Papildus
nepieciešamais finansējums piemaksām par nakts darbu un darbu svētku dienās 150 x 180 Ls x
0,04 x 12 mēneši = 12 960 Ls, kur: 150 - papildus
nepieciešamo amata vietu skaits; 180 Ls minimālā
mēnešalga no 2009. gada 1. Janvāra. 4% - vidējais
piemaksas apmērs par nakts darbu un darbu svētku dienās (Ieslodzījuma vietu
pārvaldes 2008.gada atskaites faktiskie dati par 6 mēnešiem) Darba devēja
VSAOI (24,09%): 377 024 x
24,09% = 90 825 Ls Kopā atlīdzība 377 024 Ls + 90 825 Ls = 467 849 Ls |
||||||||
6. Cita informācija |
2009.gadā nepieciešamo papildu finansējumu pieprasīt no līdzekļiem
neparedzētiem gadījumiem. Jautājumu par papildu valsts budžeta
līdzekļu piešķiršanu Tieslietu ministrijai likumprojekta īstenošanai 2010. un
turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu
centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu pieteikumiem gadskārtējā
valsts budžeta projekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Nav |
2. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Pienākums ievērot Eiropas Padomes Ministru komitejas 2006. gada
11. janvāra rekomendāciju Rec(2006)2 Eiropas cietumu noteikumi. |
||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Eiropas Padomes Ministru komitejas 2006. gada
11. janvāra rekomendācija Rec(2006)2 Eiropas cietumu noteikumi paredz,
ka maksimālo darba stundu skaitu dienā un nedēļā ieslodzītajiem nosaka,
ievērojot vietējos noteikumus vai paražas, kas reglamentē brīvībā esošo darba
ņēmēju nodarbinātību (26.15. punkts). |
||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums
un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav |
||
6. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Atsevišķas konsultācijas nav notikušas. Likumprojekts atbalstīts Tieslietu ministrijas darba grupā, kas tika
izveidota Latvijas Sodu izpildes kodeksa pilnveidošanai. Darba grupā piedalās
sabiedriskās politikas centra Providus un Tiesībsarga biroja pārstāvji. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atsevišķas
konsultācijas nav notikušas. Likumprojekts atbalstīts Tieslietu ministrijas
darba grupā, kas tika izveidota Latvijas Sodu izpildes kodeksa
pilnveidošanai. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms |
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunu valsts institūciju veidošana nav nepieciešama,
esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā
laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas
sistēmā NAIS, kā arī informācijas sistēmā www.likumi.lv. |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita
informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Lazdovskis |
I.Bergmane |
L.Popova |
I.Nikuļceva |
28.10.2008. 8:32
1937
I.Nikuļceva
67036946,
Inese.Nikulceva@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.86 |
2008.gada 2.decembrī |
41.§
Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā"
TA-3548
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
3. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu.
4. Pēc likuma stāšanās
spēkā Tieslietu ministrijai sagatavot un tieslietu ministram iesniegt noteiktā
kārtībā Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu ne
vairāk kā 328471 lata apmērā no valsts pamatbudžeta apakšprogrammas
"Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai nodrošinātu likuma izpildi
2009.gadā.
5. Jautājumu par papildu
valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2010.gadā un turpmākajos gados izskatīt
Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju budžeta prioritāšu
pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktora vietā - direktora vietniece tiesību aktu lietās |
|
E.Dreimane |
|
2008-MK-PROT-86-0212-#41.doc 1