Rīgā
04.12.2008. Nr.90/TA-3420
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Civilstāvokļa aktu likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Iklāva 67226222, arija.iklava@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 20.novembra sēdes protokola Nr.81 40.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Civilstāvokļa aktu
likumā
Izdarīt Civilstāvokļa aktu likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 8.nr.; 2006, 12.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 2.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Dzimtsarakstu nodaļas izveidošana ir
katras vietējās pašvaldības kompetencē. Dzimtsarakstu nodaļas darbības
iecirknis sakrīt ar attiecīgās republikas pilsētas vai novada administratīvās
teritorijas robežām. Pēc saskaņošanas ar tieslietu ministru vietējās
pašvaldības, savstarpēji vienojoties, var izveidot kopīgu dzimtsarakstu nodaļu
vai vienā republikas pilsētā vai novadā izveidot vairākas dzimtsarakstu
nodaļas."
2. Izslēgt 19.panta 1.punktā vārdus "(novads,
pagasts, pilsēta)".
3. Aizstāt 31.panta otrajā daļā vārdus "reģistrēts
bērna dzimšanas fakts" ar vārdiem "glabājas bērna dzimšanas reģistrs".
4. Pārejas noteikumos:
aizstāt 4.punktā vārdus "novadu, pagastu un
rajona pilsētu" (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "novadu un
republikas pilsētu";
aizstāt 5.punktā vārdus "Novadu un pilsētu"
ar vārdiem "Vietējo pašvaldību" un vārdus "novada vai pilsētas"
ar vārdiem "novada vai republikas pilsētas";
papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā
redakcijā:
"6. Līdz novada dzimtsarakstu nodaļas
izveidošanai, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada 30.decembrim, darbu turpina novada
pagastu un pagasta pilsētu dzimtsarakstu nodaļas."
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi Civilstāvokļa aktu likumā
anotācija
1. 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 22. februāra rīkojuma Nr. 90 Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu 6. punktā doto uzdevumu izvērtēt grozījumu nepieciešamību 2. un 3. pielikumā norādītajos likumos un, ja nepieciešams, līdz 2008. gada 10. oktobrim iesniegt Ministru kabinetā attiecīgos likumprojektus. Šā rīkojuma 3. pielikuma Likumi, kuros nepieciešams izdarīt grozījumus, kas saistīti ar attiecīgo administratīvo teritoriju, vietējo pašvaldību domju (padomju) un citu institūciju neesamību 4. punktā ir ietverts Civilstāvokļa aktu likums. |
|
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas likuma (turpmāk Reformas likums) 5. panta pirmo daļu pēc administratīvi teritoriālās reformas Latvijā ir šādas administratīvās teritorijas: apriņķi, novadi un republikas pilsētas. Reformas likuma 6. pants paredz, ka vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma tiek realizēta līdz 2009. gada vietējo pašvaldību vēlēšanām. Saskaņā ar Reformas likuma 6.1 panta pirmo daļu ir apstiprināts Ministru kabineta 2006. gada 28. jūnija rīkojums Nr. 478 Par vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā iedalījuma projektu, kurā ir paredzēta deviņu republikas pilsētu un 103 novadu pašvaldību izveidošana. Šobrīd saskaņā ar Civilstāvokļa aktu likumu civilstāvokļa aktu reģistrācija ir valsts deleģēta funkcija pašvaldību dzimtsarakstu nodaļām un dzimtsarakstu nodaļas izveidošana ir katra novada, pagasta un pilsētas pašvaldības kompetencē. Administratīvi teritoriālās reformas ietvaros pagasti un pilsētas tiks iekļautas novados vai pagasti vai pilsētas ar lauku teritoriju pārveidotas par novadiem. Rezultātā nebūs pagastu un pilsētu pašvaldību. Tādējādi Civilstāvokļa aktu likumā nepieciešams regulēt, kā tiks izveidotas un darbosies pašvaldību dzimtsarakstu nodaļas. |
|
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izdarīt labojumus, kas saistīti ar civilstāvokļa aktu reģistrācijas funkciju deleģēšanu pašvaldību dzimtsarakstu nodaļām un dzimtsarakstu nodaļu izveidošanu novados un republikas pilsētās. |
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Vispārējā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008. gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009. |
2010. |
2110 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins: |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojekta) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus jāveic grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 29. novembra noteikumos Nr. 904 Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistrācijas kārtību, civilstāvokļa aktu reģistru paraugiem, reģistru glabāšanas kārtību un termiņiem, kā arī to dokumentu paraugiem, kurus izsniedz, pamatojoties uz reģistru ierakstiem, precizējot 4., 7., 10., 11., 13., 14. un 16. pielikumu atbilstoši administratīvi teritoriālajam iedalījumam saskaņā ar Reformas likuma 5. panta pirmo daļu. Atbildīgā institūcija Tieslietu ministrija. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2. tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI. Kādas
konsultācijas noteikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas konsultācijas ar visu izveidoto novadu dzimtsarakstu nodaļu vadītājiem. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsts, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Notikuši trīs Tieslietu ministrijas organizēti semināri visu pilsētu un novadu dzimtsarakstu nodaļu vadītājiem, kā arī Krāslavas, Ludzas un Rēzeknes rajona pagastu dzimtsarakstu nodaļu vadītājiem. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana nav nepieciešama. Normatīvā akta izpildei tiks reorganizētas esošās dzimtsarakstu nodaļas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās vietējās pašvaldības. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis (arī laikraksta mājas lapā), portālā www.nais.lv un www.likumi.lv |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
Ā. Iklāva |
03.11.2008. 16:49
1136
D. Švarca
67830686;
Dzintra.Svarca@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.81 |
2008.gada 20.novembrī |
40.§
Likumprojekts "Grozījumi Civilstāvokļa aktu likumā"
TA-3420
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai kopīgi
ar Tieslietu ministriju precizēt projektu, un Valsts kancelejai sagatavot
likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-81-2011-#40.doc
1