Rīga,
2008. gada 3.
decembrī
Nr. 9/1- 2- 114 -
(9/08)
Latvijas Republikas
Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu, Ārlietu
komisija iesniedz izskatīšanai Saeimā likumprojektu Grozījumi Imigrācijas likumā .
Pielikumā: 1.Likumprojekts uz 1.lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 4.lp.
Cieņā,
Andris Bērziņš,
Ārlietu komisijas priekšsēdētājs
Grozījumi Imigrācijas likumā
Izdarīt Imigrācijas likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 24.nr.; 2003, 16.nr.; 2004,
10.nr.; 2005, 14.nr.; 2006, 1., 5., 9.nr.; 2007, 5., 15.nr.; 2008, 3., 13.nr.)
šādu grozījumu:
Izteikt
32.panta pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
2) Pārvaldē:
a) ārzemnieks,
kurš uzturas Latvijas Republikā ar uzturēšanās atļauju;
b) ārzemnieks,
kurš uzturas Latvijas Republikā likumīgi un kuram ir citā Eiropas Savienības
dalībvalstī izsniegta Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja uzturēšanās atļauja;
c) ārzemnieka, kuram citā Eiropas Savienības
dalībvalstī izsniegta Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja uzturēšanās
atļauja, ģimenes loceklis, kurš uzturas Latvijas Republikā likumīgi, ja ģimene
ir izveidota citā Eiropas Savienības dalībvalstī, pirms ārzemnieks, kuram ir
citā dalībvalstī izsniegta Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja uzturēšanās
atļauja, pieprasījis termiņuzturēšanās atļauju Latvijas Republikā,
d) ārzemnieka uzaicinātājs (akreditēta
izglītības iestāde), kurš iesniedz dokumentus uzturēšanās atļaujas saņemšanai
ārzemniekam mācībām Latvijas Republikas akreditētā izglītības iestādē saskaņā
ar šā likuma 23.panta pirmās daļas 10. punktu. Šī kārtība neattiecas uz
ārzemnieku, kurš ir šā likuma 4.panta devītajā daļā minētajā sarakstā iekļautas
valsts pilsonis, vai ārzemnieks, kuram ārvalstī piešķirts bezvalstnieka, bēgļa
vai alternatīvais statuss vai piešķirta pagaidu aizsardzība;
I.
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Dokumentu izskatīšanas procedūra ārzemniekiem, kas vēlas studēt LR augstskolās ir salīdzinoši ilga, kas saistās ar dokumentu pārsūtīšanu starp dažādām LR institūcijām un finansiāli dārga, jo, lai pilnībā noformētu visus dokumentus, ārzemniekiem, kuru mītnes zemē nav LR vēstniecības, ir vairākkārt jādodas uz tuvāko LR vēstniecību, kas arī prasa ievērojamus laika un finanšu resursus. Tas bieži vien potenciālajiem studentiem liek izšķirties par studijām kādā citā valstī un tādējādi LR augstskolas zaudē potenciālos studentus. Ņemot vērā, ka LR augstskolās studējošo skaits tuvākajā laikā strauji samazināsies gan demogrāfiskās situācijas dēļ (LR skolās samazinās skolēnu skaits), gan arī augstākās izglītības tirgus konjunktūras dēļ (liela daļa LR iedzīvotāju ar augstāko izglītību jau ir ieguvuši otru specialitāti vai paaugstinājuši savu kvalifikāciju, iegūstot augstāku grādu), studentu skaits augstskolās būtiski samazināsies. Tas var radīt augsti kvalificēta darbaspēka (augstskolu pasniedzēju) emigrāciju, LR konkurētspējas pazemināšanos, turklāt netiek izmantotas augstas pievienotās vērtības produkta (izglītība) eksporta iespējas. Tā kā studentu skaits var strauji samazināties jau 2009. gadā, iespējamās ārzemju studentu piesaistes jautājumi jāsāk risināt savlaicīgi. |
||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likuma grozījumu mērķis ir padarīt dokumentu iesniegšanas procedūru ātrāku, kvalitatīvāku un caurspīdīgāku, iesaistot tajā ieinteresētās augstskolas. Šo grozījumu rezultātā attiecīgos dokumentus uzturēšanās atļaujas saņemšanai Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē varēs iesniegt pašas augstskolas, tie nebūs jāpārsūta no attiecīgo valstu un LR vēstniecībām uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi un atpakaļ. Augstskolas varēs savlaicīgi iesniegt pilnībā nokomplektētu nepieciešamo dokumentu paketi uzturēšanās atļaujas saņemšanai. Šo mērķi var sasniegt, veicot piedāvātos likuma grozījumus un pēc tam attiecīgi grozot Ministru Kabineta noteikumus. Starptautisko līgumu slēgšana šādos gadījumos netiek praktizēta un nebūtu vēlama, tādējādi piedāvātie grozījumi ir pats efektīvākais risinājums. |
||||||
3. Cita informācija |
Ne tikai attīstītājās pasaules valstīs (G7), bet arī Centrāleiropas valstīs ārzemju studentu skaits arvien palielinās, pašreizējā situācija būtiski pasliktina LR konkurētspēju. Līdzīga dokumentu noformēšanas kārtība ir Nīderlandē. |
||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Latvijā izglītību
ieguvušie ārzemnieki var kļūt labi saimniecisko sakaru vēstnieki un
realizētāji savās mītnes zemēs, tādējādi veicinot Latvijas preču un
pakalpojumu eksporta iespējas. Bez tam izglītība ir eksporta prece ar augstu
pievienoto vērtību, un sekmīgas augstskolu darbībās rezultātā var būt
pozitīvs devums Latvijas importa eksporta bilancē. |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projektā paredzētās izmaiņas padarītu ārzemju studentu dokumentu iesniegšanas procedūru efektīvāku, vienlaikus mazinot attiecīgo valsts iestāžu noslogojumu. Tādējādi valsts iestāžu administratīvie izdevumi samazināsies, ieinteresētajām augstskolām uzņemoties daļu no dokumentu noformēšanas un izvērtēšanas darba. Korupcijas risks grozījumu īstenošanas gadījumā nemainās. |
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Palielināsies ārzemju studentu skaits Latvijas augstskolās, kas varētu līdzsvarot vietējo studentu skaita samazinājumu, tādējādi tiek nodrošinātas labi apmaksātas darba vietas, kā arī ārvalstu finanšu plūsma valstī. Ārvalstu studenti palielina mūsu izglītības konkurētspēju, jo augstskolām ir nepieciešams internacionalizēties, uzlabot studiju kvalitāti un adekvātāk reaģēt uz pārmaiņām pasaules augstākās izglītības telpā. |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
III.
Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
|
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Palielināsies (saglabāsies) iedzīvotāju ienākumu nodokļa un PVN ieņēmumi, palielināsies ārvalstu valūtu ieejošā plūsma. |
|||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Augstskolas var nodrošināt attīstības tempus neprasot papildus budžeta dotācijas. |
|||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Ņemot vērā iepriekšējos punktos minēto, likumprojektam ir pozitīva finansiālā ietekme. |
|||||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Normatīvais akts šo jomu
neskar. |
||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
||||||
2.tabula |
|||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||
1. Ar kurām nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekta izstrādes laikā ir notikušas konsultācijas ar Rektoru padomes un augstskolu pārstāvjiem. |
||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Rektoru padomes un augstskolu pārstāvji atbalsta sagatavotos grozījumus. |
||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana nav
nepieciešama, visas darbības tiks veiktas esošo institūciju kompetences
ietvaros. |
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī tiks iekļauts Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā (NAIS). |
||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā. |
||||||
Deputāts J.Eglītis