Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada
4.decembrī
Nr.________________
Saskaņā
ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedzam likumprojektu "Par nepilsoņu
atzīšanu par Latvijas pilsoņiem.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija
(uz 3 lp.).
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Par
nepilsoņu atzīšanu par Latvijas pilsoņiem
Atzīt
par Latvijas pilsoņiem šajā likumā noteiktajā kārtībā:
1)
nepilsoņus, kuri dzimuši Latvijā;
2)
nepilsoņus, kuri sasnieguši 60 gadu vecumu.
Pārejas noteikumi
1.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
viena mēneša laikā aktualizē Iedzīvotāju reģistra ziņas par šajā likumā minētajām
personām.
2.
Ārlietu ministrija informē ārvalstu valdības par šā likuma spēkā stāšanos.
3.
Šajā likumā minētās personas ir tiesīgas izmantot nepilsoņa personu un tiesisko
statusu apliecinošus dokumentus līdz pilsoņa personu un tiesisko statusu apliecinošu
dokumentu izsniegšanai.
Likums
stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
likumprojektam
Par nepilsoņu atzīšanu par Latvijas pilsoņiem
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pilsonības
likums pēdējo reizi tika grozīts 1998.gada 22.jūnijā. Laika gaitā kļuva
skaidrs, ka naturalizācijas ceļā nav iespējams būtiski paplašināt Latvijas
Republikas pilsoņu loku. Uz 2008.gada 1.jūliju Latvijā dzīvoja 365 151 nepilsoņi, no kuriem trešdaļa ir dzimuši
Latvijā un trešdaļa ir vecāki par 60 gadiem. Pilsonības
likuma 2.panta 2.punkts paredz, ka Latvijas pilsoņi ir Pilsonības likumā
neminētās personas, kuras ieguvušas Latvijas pilsonību likumā noteiktajā
kārtībā. Šī gada
2.decembrī, Eiropas Padomes Vietējo un reģionālo pašvaldību kongress savās
rekomendācijās aicināja Latviju padomāt par to, lai bez nosacījumiem
piešķirtu Latvijas pilsonību gados vecākiem nepilsoņiem un Latvijā dzimušiem
nepilsoņiem. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz paplašināt Latvijas Republikas pilsoņu loku. Tiek
paredzēts piešķirt Latvijas pilsonību atzīšanas kārtībā Latvijas nepilsoņiem,
kas dzimuši Latvijas teritorijā, kā arī nepilsoņiem, kas sasnieguši 60 gadu
vecumu. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav
ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav
ietekmes |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
veicinās sabiedrības integrāciju. Latvijas nepilsoņi, iegūstot pilsonību,
pilnā mērā baudīs gan politiskās, gan ekonomiskās un sociālās tiesības. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav
ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
- |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdod
Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā Pilsonības un migrācijas lietu
pārvalde aktualizē Iedzīvotāju reģistra ziņas par likuma subjektiem. |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts
atbilst 1961.gada 30.augusta Konvencijai par apatrīdu skaita samazināšanu, kā
arī Eiropas Padomes 1997.gada 6.novembra Konvencijai par pilsonību (Latvijā
vēl nav ratificēta) |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
- |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
- |
||
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo neval
stisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildi
savas kompetences robežās nodrošinās Naturalizācijas pārvalde un Pilsonības
un migrācijas lietu pārvalde. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar
likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta
pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |