Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada 4.decembrī
Nr.________________
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu
likumā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija
(uz 3 lp.).
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Grozījumi
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu
likumā
Izdarīt
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 3., 5.nr.; 1996, 23.,
24.nr.; 2000, 10.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 12.nr.; 2004, 24.nr.;2007, 11.nr.;
2008, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
5.panta pirmo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) Latvijas nepilsonim;
2.
Papildināt 5.panta pirmo daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
4) Personai, kas pastāvīgi ir
nodzīvojusi Latvijā ne mazāk kā trīs gadus.
3. Papildināt 8.panta pirmo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) Latvijas nepilsonim;
4.
Papildināt 8.panta pirmo daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
4) Personai, kas pastāvīgi ir
nodzīvojusi Latvijā ne mazāk kā piecus gadus.
5.
Aizstāt 25.panta trešās daļas 1.punktā vārdus atnākušie pilsoņi ar vārdiem atnākušās
personas.
6. Aizstāt 47.pantā vārdu pilsoņus
ar vārdu personas.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
likumprojektam
Grozījumi
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
[1]
Pašreiz, bez Latvijas pilsoņiem, tiesības vēlēt vietējās pašvaldības un tikt
ievēlētam par vietējās pašvaldības deputātu ir ārvalstniekiem ES pilsoņiem.
Tajā pat laikā šādu tiesību nav Latvijas nepilsoņiem, kuri sastāda gandrīz
pusi no Latvijas etniskajām mazākumtautībām. Apmēram 1/3 daļa Latvijas
nepilsoņu ir dzimuši Latvijā, pārējiem nepilsoņiem vidējais uzturēšanās stāžs
Latvijā ir aptuveni 40 gadi.
Pēdējo 75 gadu laikā vispārējās alternatīvās pašvaldību vēlēšanas
notika Latvijā tikai vienu vienīgu reizi 1989. gada decembrī.
1994.,1997.,2001. un 2005. gada pašvaldību vēlēšanas par vispārējām nosaukt
nevar. Tādās lielās pilsētā kā Rīga, Liepāja un Ventspils pašvaldību vēlēšanu
dalībnieku skaits bija vienāds vai pat mazāks par to pieaugušo, rīcībspējīgo
pilsētnieku skaitu, kuriem vēlēšanu tiesību nebija. Tā rezultātā,
mazākumtautību pārstāvju skaits starp deputātu kandidātiem 1997. gadā bija
tikai 6%, bet 2001. gada un 2005. gada vēlēšanās attiecīgi 7,6% un 17,4%. Un
tas viss neskatoties uz to, ka mazākumtautības sastāda aptuveni 41% no visiem
Latvijas iedzīvotājiem. Šis fakts liecina par to, ka Latvijas mazākumtautības
pat pašvaldību līmenī ir atstumtas no lēmumu pieņemšanas procesa, un tas
savukārt ir pretrunā Latvijas 2005. gadā ratificētajai Vispārējai mazākumtautību aizsardzības konvencijai, un
neveicina sabiedrības integrāciju. [2] Nav zināma neviena
starptautiska rekomendācija, kas apsveiktu Latvijas nepilsoņu nepiedalīšanos
pašvaldību vēlēšanās. Savu viedokli par
nepieciešamību ļaut nepilsoņiem piedalīties pašvaldību vēlēšanās pauda
dažādas ANO komitejas (1999., 2003.), Eiropas Parlaments (2004.),
Parlamentārā Asambleja un citas Eiropas Padomes struktūras (1998., 2001.,
2003., 2004., 2006., 2007., 2008), kā arī EDSO (2002., 2004., 2007.). Starptautisko
organizāciju viedoklis pēc savas būtības ir šāds: nepamatoto ierobežojumu
nepilsoņiem atcelšanas process, ieskaitot, pirmām kārtām, arī nepilsoņu
pielaišanu dalībai pašvaldību vēlēšanās, sekmē sabiedrības integrāciju un tam
jānorit paralēli ar naturalizācijas procesu.
[3] Tikai pirms dažām dienām - šī gada 2.decembrī, Eiropas Padomes
Vietējo un reģionālo pašvaldību kongress savās rekomendācijās ieteica
Latvijai nodalīt politisko tiesību jautājumu no naturalizācijas jautājuma un
piešķirt nepilsoņiem tiesības piedalīties pašvaldības vēlēšanās, motivējot to
ar faktu, ka šāds solis paātrinās nepilsoņu integrāciju Latvijas sabiedrībā. Rekomendācijās
Latvijas tika aicināta padomāt par to, lai bez nosacījumiem piešķirtu Latvijas pilsonību gados vecākiem nepilsoņiem un Latvijā
dzimušiem nepilsoņiem. Tāpat Latvija tika aicināta parakstīt un ratificēt Konvenciju par
ārzemnieku piedalīšanos vietējā līmeņa sabiedriskajā dzīvē. Jāatzīmē, ka iesniedzēju
piedāvātais likumprojekts pilnībā atbilst šīs konvencijas nosacījumiem.
[4] Pēc Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta pasūtījuma 2008. gadā veiktajā pētījumā (Kvantitatīvs un kvalitatīvs pētījums par sabiedrības
integrācijas un pilsonības aktuālajiem aspektiem /2008/) tika konstatēts, ka 42% Latvijas
iedzīvotāju uzskata, ka nepilsoņiem būtu jāpiešķir pašvaldību vēlēšanas
tiesības, 39%-iebilst, bet 14% šajā jautājumā nav viedokļa. |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Iesniedzēji piedāvā iekļaut likumā Latvijas
nepilsoņu tiesības ievēlēt pašvaldības un tikt ievēlētiem pašvaldībās. Tāpat
tiek plānots piešķirt tiesības vēlēt pašvaldības personām, kuras nav ES
pilsoņi, bet kuru uzturēšanās termiņš Latvijā ir ne mazāks par 3 gadiem un
tiesības tikt ievēlētām personām, kuru uzturēšanās termiņš Latvijā ir ne
mazāks par 5 gadiem. |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās sabiedrības
integrāciju. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
Jāpieņem grozījumi Latvijas Republikas Satversmē
un Vēlētāju reģistra likumā. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts atbilst Eiropas
Parlamenta 2004.gada 11.marta rezolūcijas par Eiropas Komisijas visaptverošo
monitoringa ziņojumu par Čehijas Republikas, Igaunijas, Kipras, Latvijas,
Lietuvas, Ungārijas, Maltas, Polijas, Slovēnijas un Slovākijas gatavību
dalībai ES (P5_TA(2004)0180) 74.punktam. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts atbilst Eiropas Padomes
Eiropas Vietējo un reģionālo varas iestāžu kongresa 1998.gada 28.maija
rekomendācijas 47(1998) par vietējo un reģionālo demokrātiju Latvijā
9.punktam, Eiropas Padomes Cilvēktiesību komisāra 2004.gada 12.februāra
ziņojuma par vizīti uz Latviju 132.5.punktam (CommDH(2004)3), Eiropas
Komisijas pret rasismu un neiecietību 2001.gada 14.decem
bra otrā ziņojuma par
Latviju 34.punktam (CRI (2002) 21), EDSO Parlamentārās asamblejas 2004.gada
9.jūlija Edinburgas deklarācijas rezolūcijas par nacionālām minoritātēm
16.punktam, EDSO Demokrātisko institūciju un
cilvēktiesību biroja 2002.gada 20.novembra noslēguma ziņojuma par Saeimas
vēlēšanām Latvijā 2.punktam. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts atbilst
Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām 26.pantam
(skat. ANO Cilvēktiesību komitejas 2003.gada 5.novembra noslēguma ziņojuma
par Latviju 18.punktu (CCPR/CO/79/LVA)) un Starptautiskās konvencijas par
visu veidu rasu diskriminācijas izskaušanu 5.pantam (skat. ANO Rasu diskriminācijas
izskaušanas komitejas 2003.gada 21.augusta noslēguma ziņojuma par Latviju
12.punktu (CERD/C/63/CO/7)) |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojektu atbalsta Latvijas Cilvēktiesību
komiteja, Latvijas Krievu kopiena, Latvijas Krievu kopienas Daugavpils nodaļa,
Jēkabpils Krievu biedrība Rodņik, Jēkabpils Krievu biedrība Veče, Olaines
sieviešu klubs Vikotrija, Liepājas Krievu kopiena, Krievu sabiedrība
Latvijā, Latvijas pilsoņu un nepilsoņu savienība, Latvijas antifašistu
komitēja, Latvijas antihitleriskās koalīcijas cīnītāju asociācija, Latvijas
Ļeningradas blokādes iedzīvotāju biedrība, Latvijas krievu mācībvalodas skolu
atbalsta asociācija, Savienība Rodina, Latvijas krievu jaunatnes asociācija |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||