Rīgā
28.11.2008. Nr.90/TA-3092
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Civilās aizsardzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mihailova 67075889, gcap@vugd.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 25.novembra sēdes protokola Nr.83 10.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Civilās aizsardzības likumā
Izdarīt Civilās aizsardzības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 22.nr.; 2008, 16.nr.)
šādus grozījumus:
1. 7.pantā:
izteikt pirmās daļas 9.punktu šādā
redakcijā:
"9) koordinēt civilās
aizsardzības mācību organizēšanu valsts un reģionālā līmenī atbilstoši Valsts
civilās aizsardzības plānā institūcijām noteiktajiem uzdevumiem;";
izteikt otrās daļas 2.punktu šādā
redakcijā:
"2) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
kontrolēt civilās aizsardzības jautājumus regulējošos normatīvajos aktos
noteikto civilās aizsardzības prasību ievērošanu, sagatavot pārbaudes aktus par
civilās aizsardzības jomā konstatētajiem trūkumiem, kā arī sniegt valsts
iestādēm, pašvaldībām un komersantiem konsultācijas par trūkumu novēršanu un
civilās aizsardzības pasākumu pilnveidošanu;".
2. Izteikt 15.panta trešo
daļu šādā redakcijā:
"(3) Plašsaziņas līdzekļi un
elektroniskie sabiedrības saziņas līdzekļi bez maksas izziņo Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienesta informāciju par apdraudējumu un ieteikumus
iedzīvotāju rīcībai, kā arī informāciju par trauksmes sirēnu gatavības
pārbaudēm, ievērojot dienesta nosacījumus par informācijas sniegšanas
steidzamību."
Iekšlietu
ministrs
M.Segliņš
Grozījumi Civilās aizsardzības likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Likumprojekts Grozījumi Civilās aizsardzības likumā izstrādāts, lai izpildītu Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 1.17.apakšpunktu. Civilās aizsardzības likuma 7.panta pirmās daļas 9.punktā noteikts, ka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta uzdevums ir organizēt civilās aizsardzības mācības valsts un reģionālā līmenī, piedalīties starptautiskajās un vietēja līmeņa civilās aizsardzības mācībās. Minētais punkts ir pretrunā ar Civilās aizsardzības likuma 6.panta ceturtajā daļā noteikto, jo, atkarībā no katastrofas veida, reaģēšanas un seku likvidēšanas neatliekamos pasākumus notikuma vietā vada Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona vai atbilstoši kompetencei Valsts civilās aizsardzības plānā vai pašvaldību civilās aizsardzības plānos norādītās valsts iestādes amatpersona. Turklāt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un citas Latvijas institūcijas piedalās starptautiskajās un vietēja līmeņa civilās aizsardzības mācībās saskaņā ar attiecīgo institūciju uzaicinājumiem. Lai katastrofās profesionāli vadītu reaģēšanas un seku likvidēšanas neatliekamos pasākumus notikuma vietā atbilstoši kompetencei, pieredze ir jāiegūst organizējot un vadot attiecīgas mācības valsts un reģionālā līmenī. Turklāt Civilās aizsardzības likuma 23.panta otrā daļa uzdod civilās aizsardzības sistēmas gatavības nodrošināšanai valsts iestādēm un pašvaldībām organizēt civilās aizsardzības mācības. Minētās mācības civilās aizsardzības sistēmas ietvaros valsts iestādes un pašvaldības rīko, lai pārbaudītu savas spējas veikt normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus, kā arī reaģēt atbilstoši Valsts civilās aizsardzības plānā noteiktajai civilās aizsardzības institūciju sadarbībai valsts apdraudējuma gadījumos. Nepieciešams likvidēt Civilās aizsardzības likumā pastāvošās pretrunas saistībā ar civilās aizsardzības mācību organizēšanu valsts un reģionālā līmenī. 2008.gada 22.septembrī ir pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.772 Noteikumi par civilās aizsardzības mācību veidiem un organizēšanas kārtību. Civilās aizsardzības likuma 7.panta otrās daļas 2.punkts nosaka, ka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir tiesības kontrolēt civilās aizsardzības jautājumus regulējošos normatīvajos aktos noteikto civilās aizsardzības prasību ievērošanu. Lai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests īstenotu minēto kontroli, nepieciešams noteikt kārtību, kādā veicama civilās aizsardzības prasību ievērošana. Šobrīd Ministru kabineta 2004.gada 3.februāra noteikumi Nr.60 Noteikumi par valsts ugunsdrošības uzraudzības inspektoru kompetenci un kārtību, kādā veicama valsts ugunsdrošības uzraudzība nosaka tikai valsts ugunsdrošības uzraudzības inspektoru kompetenci un kārtību, kādā veicama valsts ugunsdrošības uzraudzība. Civilās aizsardzības likuma 7.panta pirmās daļas 12.punkts nosaka, ka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir pienākums, izmantojot plašsaziņas līdzekļus un elektroniskos sabiedrības saziņas līdzekļus, sniegt informāciju katastrofas skarto vai apdraudēto teritoriju iedzīvotājiem par katastrofu, tās draudiem un pasākumiem bīstamības novēršanai vai samazināšanai, bet 15.panta trešā daļa nosaka, ka plašsaziņas līdzekļi un elektroniskie sabiedrības saziņas līdzekļi bez maksas izziņo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta informāciju par apdraudējumu un ieteikumus iedzīvotāju rīcībai, ievērojot dienesta nosacījumus par informācijas sniegšanas steidzamību. Saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 7.augusta noteikumu Nr.530 Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas izveidošanas, izmantošanas un finansēšanas kārtība 17.punktu trauksmes sirēnu gatavības pārbaudi (iedarbinot trauksmes sirēnas uz trim minūtēm) veic ne retāk kā divas reizes gadā (maijā un novembrī), informējot par to iedzīvotājus plašsaziņas līdzekļos trīs dienas pirms un nekavējoties pēc trauksmes sirēnu ieslēgšanas. Nepieciešams noteikt, ka plašsaziņas līdzekļi un elektroniskie sabiedrības saziņas līdzekļi bez maksas izziņo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta informāciju par trauksmes sirēnu gatavības pārbaudēm, ievērojot dienesta nosacījumus par informācijas sniegšanas steidzamību. |
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojekts paredz noteikt kārtību, kādā kontrolējama civilās aizsardzības prasību ievērošana. Likumprojekts paredz, ka plašsaziņas līdzekļiem un elektroniskajiem sabiedrības saziņas līdzekļiem bez maksas jāizziņo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta informācija par trauksmes sirēnu gatavības pārbaudēm. Likumprojekts paredz uzdot Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam koordinēt civilās aizsardzības mācību organizēšanu valsts un reģionālā līmenī, saskaņojot ar ministrijām - iestādi, kas rīkos mācības, mācību vadītāju, mācību līmeni, norises formu un mērķi. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta sagatavotās informācijas
bezmaksas pārraidīšana iedzīvotājiem par trauksmes
sirēnu gatavības pārbaudēm plašsaziņas līdzekļos un elektroniskajos
sabiedrības saziņas līdzekļos neradīs tiem finansiālus zaudējumus. Šobrīd Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests ir noslēdzis sadarbības dokumentus ar lielākajām raidorganizācijām (VB SIA Latvijas Radio, VB SIA Latvijas Televīzija, a/s Latvijas Neatkarīgā Televīzija, a/s Radio SWH, SIA Beta Fakts un SIA Vārds & CO Latvijas Kristīgais radio) par bezmaksas paziņojumu pārraidīšanu iedzīvotājiem katastrofu un tās draudu gadījumos. Jāatzīmē, ka minētā informācija iedzīvotājiem nepieciešama, lai savlaicīgi saņemtu brīdinājumu par kārtējām trauksmes sirēnu pārbaudēm, kā arī sagatavotu iedzīvotājus rīcībai apdraudējuma gadījumos. |
4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām |
Nav attiecināms |
5.
Sociālā ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6.
Ietekme uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais
gads |
Turpmākie
trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
|||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
|||
3.
Finansiālā ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un
izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu
var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Jāsagatavo Ministru kabineta noteikumu projekts par kārtību, kādā kontrolē civilās aizsardzības jautājumus regulējošos normatīvajos aktos noteikto civilās aizsardzības prasību ievērošanu. Minētais normatīvais akts paredz noteikt normas saistībā ar civilās aizsardzības prasību ievērošanas kontroli. Normatīvā akta projektu sagatavos Iekšlietu
ministrija sešu mēnešu laikā pēc likuma stāšanas spēkā. |
2. Cita informācija |
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Nav attiecināms |
||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums
un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts
un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu,
daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav
attiecināms |
|
|
|
|
|
5.
Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||
6. Cita informācija |
Nav |
||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas, jo likumprojekts skar iedzīvotāju drošības
jautājumus. |
2.
Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas
un sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas ar ekspertiem nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunu valsts institūciju veidošana nav nepieciešama, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. Normatīvā akta
izpildi nodrošinās Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS, kā arī būs pieejams bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais
akts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav |
Iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume
|
M.Rāzna
|
T.Stragova
|
M.Ziemelis
|
|
|
|
|
03.10.2008. 09:43
1442
T.Mihailova
67075889, gcap@vugd.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.83 |
2008.gada 25.novembrī |
10.§
Likumprojekts "Grozījumi Civilās aizsardzības likumā"
TA-3092
___________________________________________________________
(M.Segliņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-83-2511-#10.doc
1