Rīgā
2008.gada 17.decembrī
LR Saeimas Prezidijam
Sociālo un darba lietu komisija iesniedz izskatīšanai 2.lasījumā likumprojektu Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (reģ.983/Lp9, atzīts par steidzamu)
Pielikumā: likumprojekta salīdzinošā tabula uz 11 lapām.
Patiesā cieņā,
priekšsēdētāja A.Barča
Sociālo un darba lietu komisija
Likumprojekts
otrajam lasījumam
Likuma attiecīgo pantu spēkā esošā redakcija |
1.lasījumā nobalsotā redakcija |
N.p.k. |
2.lasījumam iesniegtie priekšlikumi (10) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14., 18.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.;
2007, 12., 15.nr.; 2008, 3.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14., 18.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.;
2007, 12., 15.nr.; 2008, 3., 21.nr.) šādus grozījumus: |
3.pants. Tiesības uz
sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību (1) Tiesības
saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību ir Latvijas pilsoņiem,
nepilsoņiem un ārzemniekiem, kuriem piešķirts personas kods, izņemot
personas, kuras ir saņēmušas termiņuzturēšanās atļauju. (11)
Papildus šā panta pirmajā daļā minētajām personu kategorijām tiesības saņemt
šā likuma 9.panta trešajā daļā noteiktos naktspatversmes, patversmes,
informēšanas un konsultāciju pakalpojumus un 35.panta pirmajā daļā noteikto
pabalstu garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai ir personām, kurām
piešķirts alternatīvais statuss, un to ģimenes locekļiem. (12)
Bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem, kas ieguvuši alternatīvo
statusu, ir tiesības saņemt sociālās aprūpes pakalpojumus un šā likuma 13.panta
pirmajā daļā noteiktos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. |
|
|
|
|
|
(2) Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības saņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets un
pašvaldību domes (padomes). |
1.
Izslēgt 3.panta otrajā daļā vārdu "(padomes)". |
|
|
|
1.
Izslēgt 3.panta otrajā daļā vārdu (padomes). |
(3) Kārtību, kādā
saņemami pašvaldību sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību
saistošajos noteikumos. (4) Tiesības saņemt
sociālo rehabilitāciju ir cilvēku tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas Savienības
pilsonis, un tā pavadībā esošam nepilngadīgam bērnam likumā "Par cilvēku
tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas Republikā" paredzētajos
gadījumos. |
|
|
|
|
|
4.pants. Sociālo
pakalpojumu sniegšanas pamatprincipi (1) Sociālos
pakalpojumus sniedz, tikai pamatojoties uz sociālā darba speciālista veiktu
personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu. (2) Sociālos
pakalpojumus nodrošina klienta dzīvesvietā vai iespējami tuvu tai, un tikai
tad, ja šāds pakalpojumu apjoms nav pietiekams, tiek nodrošināta sociālā
aprūpe un sociālā rehabilitācija ilgstošas aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā. (3) Sniedzot
sociālos pakalpojumus, institūcijas nodrošina starpprofesionālu un
starpinstitucionālu sadarbību. (4) Bāreņiem
un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem nodrošināma aprūpe ģimeniskā vidē
audžuģimenē, pie aizbildņa, un tikai tad, ja tas nav iespējams, aprūpe tiek
nodrošināta ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijā. |
|
|
|
|
|
(5) Laikā, kamēr bārenis vai bez vecāku
gādības palikušais bērns atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā, pašvaldības sociālais dienests un bāriņtiesa
(pagasttiesa) sadarbībā ar institūcijas darbiniekiem veic pasākumus, lai
sekmētu bērna atgriešanos ģimenē, uzturētu kontaktus starp bērnu un vecākiem
vai, ja tas nav iespējams, meklētu iespēju nodrošināt bērna aprūpi citā
ģimenē. |
2. Izslēgt
4.panta piektajā daļā vārdu "(pagasttiesa)". |
|
|
|
2. Izslēgt
4.panta piektajā daļā vārdu (pagasttiesa). |
(6) Ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās darbs organizējams tā, lai
institūcijas vidi tuvinātu ģimeniskai videi un nodrošinātu patstāvīgas dzīves
iemaņu apgūšanu bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem. |
|
|
|
|
|
10.pants. Pašvaldības sociālais dienests (1) Lai nodrošinātu iedzīvotāju
vajadzību profesionālu izvērtēšanu un kvalitatīvu sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības sniegšanu, katrā pašvaldībā jābūt vismaz vienam sociālā
darba speciālistam uz katriem tūkstoš iedzīvotājiem. /Sk. "Pārejas
noteikumi" 1.punktu/ |
|
|
|
|
|
(3) Ja pašvaldības
administratīvajā teritorijā iedzīvotāju skaits nepārsniedz 3000, pašvaldības
dome (padome) var neveidot pašvaldības sociālo dienestu. Ja pašvaldība
neveido sociālo dienestu, šā likuma 11.pantā minēto uzdevumu izpildi
nodrošina pašvaldības dome (padome) vai tās deleģēta institūcija pašvaldības
saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā. |
3. Izteikt
10.panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Ja
pašvaldības administratīvajā teritorijā iedzīvotāju skaits nepārsniedz 3000,
pašvaldības dome var neveidot pašvaldības sociālo dienestu. Ja pašvaldība
neveido sociālo dienestu, šā likuma 11.pantā minēto uzdevumu izpildi
nodrošina pašvaldības dome vai tās deleģēta institūcija pašvaldības
saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā." |
1. |
Sociālo un
darba lietu komisija Izteikt likumprojekta trešo pantu
šādā redakcijā: 3. 10.pantā: Izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Lai nodrošinātu sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu
un pakalpojumu administrēšanu, katra pašvaldība izveido pašvaldības iestādi -
sociālo dienestu. Sociālajā dienestā strādā ne mazāk kā trīs sociālā darba
speciālisti, vismaz vienam no sociālajā dienestā nodarbinātajiem jābūt
sociālajam darbiniekam.; izslēgt trešo daļu. |
Atbalstīts |
3. 10.pantā: izteikt otro
daļu šādā redakcijā: (2) Lai nodrošinātu sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības sniegšanu un pakalpojumu administrēšanu, katra pašvaldība
izveido pašvaldības iestādi sociālo dienestu. Sociālajā dienestā strādā ne
mazāk kā trīs sociālā darba speciālisti, vismaz vienam no sociālajā dienestā
nodarbinātajiem jābūt sociālajam darbiniekam.; izslēgt trešo daļu. |
13.pants. Valsts pienākumi sociālo
pakalpojumu sniegšanā (1) Valsts nodrošina: 1) invalīdu
profesionālo rehabilitāciju; 2) redzes un dzirdes
invalīdu sociālo rehabilitāciju; 3) no vardarbības
cietušo bērnu sociālo rehabilitāciju; 4) sociālo
rehabilitāciju attiecīgās institūcijās pilngadīgām personām un bērniem,
kuriem ir izveidojusies atkarība no narkotiskajām, toksiskajām vai citām
apreibinošām vielām; 5) tehniskos
palīglīdzekļus šā likuma 25.panta pirmajā daļā minētajām personām; |
|
2. |
Sociālo
un darba lietu komisija
Izteikt
13.panta pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
(1) Valsts nodrošina atbilstoši
ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajiem līdzekļiem: |
Atbalstīts |
4. 13.pantā: izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
(1) Valsts
nodrošina atbilstoši ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajiem
līdzekļiem:; |
|
|
3. |
Sociālo
un darba lietu komisija
Papildināt
likuma 13.panta pirmās daļas 6. punktu
pēc vārdiem personām ar funkcionāliem traucējumiem ar vārdiem darbspējīgā vecumā
|
Atbalstīts |
papildināt pirmās daļas 6.punktu pēc vārdiem personām
ar funkcionāliem traucējumiem ar vārdiem darbspējīgā vecumā; |
7) cilvēku
tirdzniecības upuru sociālo rehabilitāciju. Sociālās rehabilitācijas
saņemšanas kārtību un kritērijus personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības
upuri nosaka Ministru kabinets.; 8) atbalsta programmu
ar celiakiju slimajiem bērniem, kuriem nav noteikta invaliditāte. Atbalsta
apjomu un nosacījumus tā saņemšanai nosaka Ministru kabinets; 9) atbalstu
profesionāla sociālā darba ieviešanai un attīstībai pašvaldībās. Atbalsta
veidu, apjomu un nosacījumus tā saņemšanai nosaka Ministru kabinets; |
|
|
|
|
|
10) atbalstu
pašvaldībām dzīvokļa pabalsta piešķiršanai personai (ģimenei) mantiskā veidā.
Atbalsta apjomu un nosacījumus tā saņemšanai reglamentē Ministru kabinets. /10.punkts
stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī/ |
|
4. |
Sociālo un
darba lietu komisija Izslēgt
likuma 13.panta pirmās daļas 10.punktu.
|
Atbalstīts |
izslēgt pirmās daļas 10.punktu; |
(2) Lai
nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, valsts var
izveidot sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādes vai slēgt
līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem. |
|
5. |
Sociālo un
darba lietu komisija Izteikt 13.panta otro daļu šādā
redakcijā: (2) Lai nodrošinātu šā panta pirmās daļas 1., 4., 5. (izņemot
nodrošināšanu ar tiflotehniku un surdotehniku), 6., 7., 8. un 9.punktā minēto
pienākumu izpildi, valsts var izveidot sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem. |
Atbalstīts |
izteikt
otro daļu šādā redakcijā: (2) Lai nodrošinātu šā panta pirmās daļas 1., 4., 5. (izņemot
nodrošināšanu ar tiflotehniku un surdotehniku), 6., 7., 8. un 9.punktā minēto
pienākumu izpildi, valsts var izveidot sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu
sniedzējiem.; |
|
|
6. |
Sociālo un
darba lietu komisija Papildināt 13. pantu ar 2.1 un 2.2
daļu šādā redakcijā: (21) Lai
nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi:
1) tās
2.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Neredzīgo biedrība un
Latvijas Nedzirdīgo savienība; 2) tās
3.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Bērnu fonds; 3) tās
5.punktā noteiktos tehniskos palīglīdzekļus tiflotehniku un surdotehniku
nodrošina Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība. Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas
Nedzirdīgo savienība un Latvijas Bērnu fonds sniedz šīs daļas 1., 2. un
3.punktā noteiktos pakalpojumus. (22) Īstenojot 2.1 daļā
minēto pienākumu izpildi, Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas Nedzirdīgo
savienība un Latvijas Bērnu fonds ir tiesīgi izdot administratīvos aktus. |
Atbalstīts |
papildināt pantu ar 2.1 un
2.2 daļu šādā redakcijā: (21) Lai
nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi:
1) tās
2.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Neredzīgo biedrība un
Latvijas Nedzirdīgo savienība; 2) tās
3.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Bērnu fonds; 3) tās
5.punktā noteiktos tehniskos palīglīdzekļus tiflotehniku un surdotehniku
nodrošina Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība. Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas
Nedzirdīgo savienība un Latvijas Bērnu fonds sniedz šīs daļas 1., 2. un
3.punktā noteiktos pakalpojumus. (22) Īstenojot 2.1 daļā
minēto pienākumu izpildi, Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas Nedzirdīgo
savienība un Latvijas Bērnu fonds ir tiesīgi izdot administratīvos aktus. |
(3) Valsts piedalās personām ar garīga
rakstura traucējumiem paredzēto dienas centru finansēšanā un atbilstoši
ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām atbalsta un finansē
citas programmas jaunu sociālo pakalpojumu veidu attīstīšanai pašvaldībās. (4) Šā panta trešajā
daļā minēto dienas centru izveidošanas un uzturēšanas izdevumi tiek finansēti
no valsts budžeta: centru izveidošanas gadā - 80 procentu, darbības pirmajā gadā
- 60 procentu, otrajā gadā - 40 procentu, trešajā gadā - 20 procentu apmērā.
Kritērijus dienas centru izveidošanas un uzturēšanas izdevumu noteikšanai, kā
arī valsts līdzfinansējuma piešķiršanas un līdzfinansēšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets. Turpmākajos gados šie izdevumi 100 procentu apmērā tiek
segti no pašvaldību budžetiem. (5) Valsts
piedalās personām ar garīga rakstura traucējumiem paredzēto grupu māju
(dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un aprīkošanas finansēšanā to
izveidošanas gadā 50 procentu apmērā atbilstoši ikgadējā valsts budžeta
likumā piešķirtajām apropriācijām. Kritērijus grupu māju (dzīvokļu) un
pusceļa māju izveidošanas un aprīkošanas izdevumu noteikšanai, kā arī valsts
līdzfinansējuma piešķiršanas un līdzfinansēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets. (6) Valsts
piedalās ar uzturēšanos grupu mājā (dzīvoklī) saistīto izdevumu finansēšanā
50 procentu apmērā no vienai personai paredzētajām ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijas uzturēšanas izmaksām tām personām ar
garīga rakstura tra
ucējumiem, kuras atgriežas no ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijām. Līdzfinansējuma apjomu un
piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Izdevumus, kas saistīti ar
uzturēšanos Eiropas reģionālās attīstības fonda nacionālās programmas
ietvaros uz valsts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūciju pamata izveidotajās grupu mājās (dzīvokļos) valsts sedz pilnā
apmērā. |
|
|
|
|
|
17.1 pants. Administratīvo
aktu un faktiskās rīcības apstrīdēšana un pārsūdzēšana (1) Tiešās pārvaldes iestādes kā sociālo pakalpojumu
sniedzējas izdotu administratīvo aktu vai faktisko rīcību apstrīd Sociālo
pakalpojumu pārvaldē, bet tās lēmumu pārsūdz tiesā, ja likumā vai Ministru
kabineta noteikumos nav noteikts citādi. (2) Citu personu kā sociālo pakalpojumu
sniedzēju izdotu administratīvo aktu vai faktisko rīcību apstrīd un pārsūdz
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. (3) Sociālo pakalpojumu pārvaldes darbinieku izdotu
administratīvo aktu vai faktisko rīcību apstrīd Sociālo pakalpojumu pārvaldes
direktoram, bet viņa lēmumu pārsūdz tiesā. |
|
|
|
|
|
(4).... |
|
7. |
Sociālo un
darba lietu komisija Papildināt likuma 17.1
pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
(4)
Šā likuma 13.panta 2.2 daļā noteikto personu
izdotos administratīvos aktus
vai faktisko rīcību apstrīd Sociālo pakalpojumu pārvaldē kā augstākā
iestādē, bet tās lēmumu pārsūdz tiesā. |
Atbalstīts |
5.
Papildināt likuma 17.1 pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Šā likuma 13.panta 2.2 daļā
noteikto personu izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību apstrīd Sociālo
pakalpojumu pārvaldē kā augstākā iestādē, bet tās lēmumu pārsūdz tiesā. |
Tiesības
sniegt sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo
palīdzību ir personām, kas ieguvušas pirmā līmeņa profesionālo augstāko
izglītību attiecīgi sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas vai sociālās
palīdzības sniegšanas jomā. |
|
8. |
Sociālo un
darba lietu komisija Izteikt
likuma 42.pantu šādā redakcijā:
42.pants. Personas, kurām ir tiesības sniegt
sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo palīdzību Tiesības sniegt sociālās aprūpes vai
sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo palīdzību ir personām, kas
ieguvušas pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību sociālās aprūpes,
sociālās rehabilitācijas vai sociālās palīdzības sniegšanas jomā vai profesionālo vidējo izglītību (pēc tādas
profesionālās vidusskolas vai citas izglītības iestādes beigšanas, kura
īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas). |
Atbalstīts |
6. Izteikt 42.pantu šādā redakcijā:
42.pants. Personas, kurām ir tiesības sniegt
sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo
palīdzību Tiesības
sniegt sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo
palīdzību ir personām, kas ieguvušas pirmā līmeņa profesionālo augstāko
izglītību sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas vai sociālās palīdzības
sniegšanas jomā vai profesionālo
vidējo izglītību (pēc tādas profesionālās vidusskolas vai citas izglītības
iestādes beigšanas, kura īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas). |
Pārejas noteikumi ............................................ 14. Šā
likuma 13.panta pirmās daļas 10.punkts stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. (18.09.2008. likuma redakcijā) |
4.
Papildināt pārejas noteikumus ar 15.punktu šādā redakcijā: "15. Līdz 2009.gada 1.jūlijam šā likuma 3.panta otrajā daļā un
10.panta trešajā daļā pašvaldību domēm noteiktos uzdevumus veic arī
pašvaldību padomes." |
9. |
Sociālo un darba
lietu komisija Izteikt likumprojekta 4.pantu šādā redakcijā: 7.
Pārejas noteikumos: papildināt
1.punktu pēc skaitļa un vārda 42.pants ar skaitļiem un vārdiem 2002.gada
31.oktobra redakcijā; izslēgt
14.punktu; papildināt
pārejas noteikumus ar 15., 16.un 17.punktu šādā redakcijā: 15. Līdz 2009.gada 1.jūlijam šā
likuma 3.panta otrajā daļā pašvaldību domēm noteiktos uzdevumus veic arī
pašvaldību padomes. 16.
Grozījumi šā likuma 13.panta otrajā daļā un 2.1 , 2.2
daļa un 17.1 panta ceturtā daļa stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. 17. Tās
pašvaldības, kurās iedzīvotāju skaits nepārsniedz 3000, šā likuma 10.panta otrajā daļā noteikto sociālo dienestu
kā atsevišķu pašvaldības iestādi
izveido ne vēlāk kā līdz 2009.gada 1.augustam. Līdz sociālā dienesta kā
atsevišķas pašvaldības iestādes izveidošanai attiecīgajās pašvaldībās šā
likuma 11.pantā minēto uzdevumu izpildi nodrošina pašvaldību dome (padome)
vai tās deleģēta institūcija pašvaldības saistošajos noteikumos paredzētajā
kārtībā. |
Atbalstīts |
7. Pārejas
noteikumos: papildināt
1.punktu pēc skaitļa un vārda 42.pants ar skaitļiem un vārdiem 2002.gada
31.oktobra redakcijā; izslēgt
14.punktu; papildināt
pārejas noteikumus ar 15., 16.un 17.punktu šādā redakcijā: 15. Līdz 2009.gada 1.jūlijam šā
likuma 3.panta otrajā daļā pašvaldību domēm noteiktos uzdevumus veic arī
pašvaldību padomes. 16.
Grozījumi šā likuma 13.panta otrajā daļā un 2.1 , 2.2
daļa un 17.1 panta ceturtā daļa stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. 17. Tās
pašvaldības, kurās iedzīvotāju skaits nepārsniedz 3000, šā likuma 10.panta otrajā daļā noteikto sociālo dienestu
kā atsevišķu pašvaldības iestādi
izveido ne vēlāk kā līdz 2009.gada 1.augustam. Līdz sociālā dienesta kā
atsevišķas pašvaldības iestādes izveidošanai attiecīgajās pašvaldībās šā
likuma 11.pantā minēto uzdevumu izpildi nodrošina pašvaldību dome (padome)
vai tās deleģēta institūcija pašvaldības saistošajos noteikumos paredzētajā
kārtībā. |
|
|
10. |
Sociālo un
darba lietu komisija Papildināt likumprojektu ar spēkā
stāšanās noteikumu šādā redakcijā: Likums stājas
spēkā 2009.gada 1.janvārī. |
Atbalstīts |
Likums stājas
spēkā 2009.gada 1.janvārī |