Rīgā

 

Rīgā

 

22.11.2008.                   Nr.90/TA-3356

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Šondaka 67095615, Dace.Sondaka@fm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 6 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 8 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 11.novembra sēdes protokola Nr.80  9.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931

 


Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem"

 

Izdarīt likumā "Par zvērinātiem revidentiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 12.nr.; 2004, 4.nr.; 2007, 10.nr.; 2008, 14.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt likumu ar 18.1 pantu šādā redakcijā:

 

"18.1 pants. Informēšana par zvērināta revidenta sertifikāta darbības apturēšanu un anulēšanu

(1) Ja zvērināta revidenta sertifikāta darbība ir apturēta vai zvērināta revidenta sertifikāts ir anulēts personai, kas vienlaikus ir arī citas dalībvalsts reģistrā ierakstīts revidents, kurš ir tiesīgs veikt šajā dalībvalstī reģistrētu komercsabiedrību gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu revīziju (pārbaudi), Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija par attiecīgo faktu piecu darbdienu laikā informē Finanšu ministriju, norādot sertifikāta darbības apturēšanas termiņu un iemeslu vai sertifikāta anulēšanas iemeslu. Minēto informāciju iesniedz papīra dokumenta formā vai elektroniska dokumenta formā.

(2) Šā panta pirmajā daļā minēto informāciju Finanšu ministrija ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā nosūta attiecīgās dalībvalsts kompetentajai institūcijai revīzijas jomā."

 

2. Papildināt 19.panta trešo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Paziņojumu zvērināts revidents apliecina ar parakstu un iesniedz papīra dokumenta formā vai elektroniska dokumenta formā."

 

3. Papildināt 23.pantu ar 5.1 un 5.2 daļu šādā redakcijā:

 

"(51) Ja licences darbība ir apturēta vai licence ir anulēta zvērinātu revidentu komercsabiedrībai, kura vienlaikus ir arī citas dalībvalsts reģistrā ierakstīta revidentu komercsabiedrība, kas ir tiesīga veikt šajā dalībvalstī reģistrētu komercsabiedrību gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu revīziju (pārbaudi), Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija par attiecīgo faktu piecu darbdienu laikā informē Finanšu ministriju, norādot licences darbības apturēšanas termiņu un iemeslu vai licences anulēšanas iemeslu. Minēto informāciju iesniedz papīra dokumenta formā vai elektroniska dokumenta formā.

(52) Šā panta 5.1 daļā minēto informāciju Finanšu ministrija piecu darbdienu laikā nosūta attiecīgās dalībvalsts kompetentajai institūcijai revīzijas jomā."


4.  24.pantā:

papildināt otro daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:

 

"9) ja zvērinātu revidentu komercsabiedrība vienlaikus ir ārvalstī reģistrēta komercsabiedrība, kas saskaņā ar ārvalsts likumiem ir tiesīga veikt šajā valstī reģistrētas komercsabiedrības gada pārskata un konsolidētā gada pārskata revīziju (pārbaudi), norāda arī tās ārvalsts reģistru, kurā revidentu komercsabiedrība ir ierakstīta, un reģistrācijas numuru, ja attiecīgās ārvalsts likums paredz revidentu komercsabiedrības ierakstīšanu reģistrā.";

 

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Ja mainās kāda no šā panta otrās daļas 1., 2., 5., 6., 7., 8. un 9.punktā minētajām ziņām, revidentu komercsabiedrība divu nedēļu laikā iesniedz attiecīgu paziņojumu Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai. Paziņojumu iesniedz papīra dokumenta formā vai elektroniska dokumenta formā un to paraksta amatpersona, kura rīkojas zvērinātu revidentu komercsabiedrības vārdā."

 

5. Papildināt likumu ar 24.2, 24.3 un 24.4 pantu šādā redakcijā:

 

"24.2 pants. Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrēšanas nosacījumi

(1) Trešās valsts revidentu vai trešās valsts revidentu komercsabiedrību ieraksta trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā šā likuma 24.1 pantā noteiktajā kārtībā tikai tad, ja ir saņemts Finanšu ministrijas atzinums par to, ka izpildīti šādi nosacījumi:

1) trešās valsts revidents ir persona, kurai ir nevainojama reputācija un kuras profesionālā kvalifikācija ir līdzvērtīga zvērināta revidenta profesionālajai kvalifikācijai;

2) trešās valsts revidentu komercsabiedrības valdes un padomes (ja padome ir izveidota) locekļu vairākums ir personas, kurām ir nevainojama reputācija un kuru profesionālā kvalifikācija ir līdzvērtīga zvērināta revidenta profesionālajai kvalifikācijai;

3) personām, kuras trešās valsts revidentu komercsabiedrības vārdā sniedz revidenta ziņojumu par šajā valstī reģistrētas komercsabiedrības gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu, ir nevainojama reputācija un šo personu profesionālā kvalifikācija ir līdzvērtīga zvērināta revidenta profesionālajai kvalifikācijai;

4) trešajā valstī reģistrētu komercsabiedrību gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīzija (pārbaude) tiek veikta saskaņā ar Latvijā atzītiem starptautiskajiem revīzijas standartiem vai līdzvērtīgiem starptautiskajiem revīzijas standartiem un tiek ievērotas šajā likumā noteiktās neatkarības, objektivitātes un konfidencialitātes prasības vai tām līdzvērtīgas trešās valsts prasības. Trešās valsts revidentu vai trešās valsts revidentu komercsabiedrību par revīzijas pakalpojumiem saņemto atlīdzību neietekmē sniegtie papildu pakalpojumi vai citi nosacījumi;

5) trešās valsts revidents vai trešās valsts revidentu komercsabiedrība savā mājaslapā publicē atklātības ziņojumu, kas satur šā likuma 33.1 panta otrajā daļā noteiktās ziņas vai tām līdzvērtīgu informāciju.

(2) Finanšu ministrija atzinumu sagatavo, ja ir saņemts trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības aizpildīts reģistrācijas iesniegums ar pielikumiem atbilstoši Eiropas Komisijas izstrādātajiem veidlapu paraugiem.

(3) Ministru kabinets nosaka šajā pantā minētā atzinuma veidlapas paraugu, tā sagatavošanas un nosūtīšanas kārtību."

 

24.3 pants. Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontrole

(1) Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā ierakstītu trešās valsts revidentu vai trešās valsts revidentu komercsabiedrību pakļauj šā likuma 35.1 pantā noteiktajai revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontrolei un piemēro šajā likumā noteikto disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas sistēmu.

(2) Šā panta pirmās daļas prasība par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroli neattiecas uz trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā ierakstītu tādu trešās valsts revidentu un tādu trešās valsts revidentu komercsabiedrību, kuru cita dalībvalsts vai trešā valsts pēdējo triju gadu laikā ir pakļāvusi revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontrolei, ja ar Eiropas Komisijas lēmumu šīs valsts revīzijas pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanas sistēma ir atzīta par līdzvērtīgu Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

 

24.4 pants. Līdzvērtīga revīzijas jomas pārraudzības, kvalitātes nodrošināšanas, izmeklēšanas un sankciju sistēma

Ja uz trešās valsts revidentu un trešās valsts revidentu komercsabiedrību šajā trešajā valstī attiecas tāda revīzijas jomas pārraudzības, kvalitātes nodrošināšanas, izmeklēšanas un sankciju sistēma, kas saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu ir atzīta par līdzvērtīgu Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, šā likuma 24.1, 24.2 un 24.3 pantu nepiemēro."

 

6. Papildināt 35.1 pantu ar ceturto, piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji regulāri pārbauda revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu un sastāda šīs pārbaudes protokolu. Ministru kabinets nosaka revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes kārtību, pārbaudes protokolā ietveramās ziņas, kā arī regulāro pārbaužu programmas saturu.

(5) Finanšu ministrijas pilnvarotajiem pārstāvjiem saistībā ar revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi ir tiesības iepazīties ar zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības revīzijas darba dokumentiem un Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas veiktās revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles ziņojumiem. Ja konkrētā informācija satur komercnoslēpumu, Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji ievēro konfidencialitātes prasības.

(6) Par Finanšu ministrijas pilnvaroto pārstāvi, kas pārbauda revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu, nedrīkst būt pārbaudāmais zvērinātais revidents vai persona, kura šā zvērinātā revidenta pārraudzībā sniedz revīzijas pakalpojumus vai tos ir sniegusi pēdējo divu gadu laikā, vai citādi ir saistīta vai pēdējo divu gadu laikā ir bijusi saistīta ar pārbaudāmo zvērināto revidentu vai zvērināto revidentu komercsabiedrību. Par Finanšu ministrijas pilnvaroto pārstāvi, kas pārbauda revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu, nevar būt arī zvērināta revidenta radinieks līdz trešajai radniecības pakāpei, laulātais, kā arī persona, kura citādi ieinteresēta revīzijas rezultātā. Finanšu ministrijas pilnvarotais pārstāvis iesniedz Finanšu ministrijā rakstisku apliecinājumu, ka uz viņu neattiecas šajā punktā minētie ierobežojumi."

 

7. Papildināt likumu ar 36.1 pantu šādā redakcijā:

 

"36.1 pants. Atbildīgā iestāde

(1) Valsts politiku komercsabiedrību revīzijas jomā izstrādā un īsteno Finanšu ministrija.

(2) Finanšu ministrija veic Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valsts uzraudzību un sadarbojas ar citu dalībvalstu un trešo valstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā."

 

8.  37.pantā:

aizstāt pirmās daļas otrajā teikumā vārdu "komiteju" ar vārdiem "komiteju un komisiju";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Par Finanšu ministrijas pilnvaroto pārstāvi, kurš īsteno Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas pārraudzību un sadarbību ar citu dalībvalstu un trešo valstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā, nedrīkst būt tāda persona, kura pēdējo triju gadu laikā, pirms tā uzsākusi pildīt pienākumus, kas saistīti ar pārraudzību un sadarbību, ir sniegusi revīzijas pakalpojumus vai bijusi balsstiesīgs dalībnieks vai akcionārs, vai valdes vai padomes loceklis, vai darbinieks zvērinātu revidentu komercsabiedrībā, vai bijusi citādi saistīta ar zvērinātu revidentu komercsabiedrību."

 


9.  37.1 pantā:

papildināt ceturto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Saņemto informāciju Finanšu ministrija izmanto, tikai lai sniegtu palīdzību šajā pantā minētajās izmeklēšanas darbībās.";

 

papildināt pantu ar 4.1, 4.2, 4.3, 4.4 un 4.5 daļu šādā redakcijā:

 

"(41) Finanšu ministrija nekavējoties informē citas dalībvalsts kompetento institūciju, ja saistībā ar šā panta ceturtajā daļā minētajām izmeklēšanas darbībām tiek konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem:

1) persona, kas ir tiesīga veikt citā dalībvalstī reģistrētu komercsabiedrību gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīziju (pārbaudi), nav ievērojusi ar profesionālo ētiku, neatkarību, objektivitāti, konfidencialitāti vai komercnoslēpuma saglabāšanu saistītās prasības vai tā nav reģistrēta publiskā reģistrā vai nav pakļauta kvalitātes nodrošināšanas sistēmai;

2) citā dalībvalstī reģistrētas komercsabiedrības gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīzija (pārbaude) nav veikta saskaņā ar Latvijā atzītiem starptautiskajiem revīzijas standartiem vai līdzvērtīgiem starptautiskajiem revīzijas standartiem;

3) citā dalībvalstī reģistrētas komercsabiedrības gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīziju (pārbaudi) ir veikusi persona, kura nav tiesīga to veikt.

(42) Finanšu ministrijai ir tiesības pieprasīt no citas dalībvalsts kompetentās institūcijas informāciju par izmeklēšanas darbībām, kas veiktas pēc informācijas saņemšanas par šā panta 4.1 daļā minētajiem apstākļiem, un par izmeklēšanas gaitā atklātiem būtiskiem faktiem, kuri var būt par pamatu atbilstošiem pasākumiem, lai šos apstākļus novērstu.

(43) Ja Finanšu ministrija saņem informāciju no citas dalībvalsts kompetentās institūcijas par to, ka zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība nav ievērojusi šā likuma prasības vai ka Latvijā reģistrētas komercsabiedrības gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīziju (pārbaudi) ir veikusi persona, kura nav tiesīga to veikt, Finanšu ministrija veic nepieciešamās izmeklēšanas darbības un informē citas dalībvalsts kompetento institūciju par šīs izmeklēšanas rezultātiem un veiktajiem pasākumiem.

(44) Finanšu ministrijai ir tiesības pieprasīt, lai izmeklēšanas darbības citas dalībvalsts teritorijā veic šīs dalībvalsts kompetentā institūcija vai lai citas dalībvalsts kompetentā institūcija dod atļauju Finanšu ministrijas pilnvarotai personai piedalīties šīs dalībvalsts kompetentās institūcijas vadītajā izmeklēšanā.

(45) Ja izmeklēšana tiek veikta Latvijas teritorijā, Finanšu ministrija uzrauga izmeklēšanu visā tās gaitā."

 


10. Pārejas noteikumos:

izteikt 9.punktu šādā redakcijā:

 

"9. Grozījumi šā likuma 19. un 24.pantā un šā likuma 24.1, 24.2 , 24.3 un 24.4 pants stājas spēkā 2009.gada 29.jūnijā."

 

papildināt pārejas noteikumus ar 10.punktu šādā redakcijā:

 

"10. Šā likuma 24.1, 24.2 un 24.3 pantu var nepiemērot Eiropas Komisijas 2008.gada 29.jūlija lēmuma (EK) Nr.2008/627 par pārejas periodu dažu trešo valstu revidentu un revīzijas struktūru revīzijas darbībām (turpmāk – lēmums Nr.2008/627) pielikumā minēto trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību sagatavotajiem revidenta ziņojumiem par gada pārskatiem un konsolidētajiem gada pārskatiem, kas sagatavoti par pārskata periodiem, kuri sākas laikposmā no 2008.gada 29.jūnija līdz 2010.gada 1.jūlijam, ja šo trešo valstu revidenti vai trešo valstu revidentu komercsabiedrības iesniedz Finanšu ministrijā lēmumā Nr.2008/627 minēto informāciju. Informācija iesniedzama saskaņā ar lēmumam Nr.2008/627 pievienotajiem reģistrācijas iesnieguma un pielikumu veidlapu paraugiem."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finanšu ministra vietā –

iekšlietu ministrs

M.Segliņš


Likumprojekta
“Grozījumi likumā „Par zvērinātiem revidentiem””
anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.                  Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Likumprojekts “Grozījumi likumā „Par zvērinātiem revidentiem”” (turpmāk – likumprojekts) sagatavots saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija Direktīvas 2006/43/EK (turpmāk – direktīva  2006/43/EK), ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes Direktīvu 84/253/EEK 53.pantu, kas nosaka, ka dalībvalstis līdz 2008.gada 29.jūnijam pieņem un publicē noteikumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu atbilstību direktīvai 2006/43/EK.

2.                  Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likums „Par zvērinātiem revidentiem” (2008.gada 12.jūnijā Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā) (turpmāk – likums) pašlaik  visos būtiskajos jautājumos ir saskaņots ar direktīvas 2006/43/EK izvirzītajām prasībām.

Tomēr  atsevišķas  direktīvas 2006/43/EK prasības vēl nav pārņemtas vai nav pietiekami precīzi pārņemtas,  vai arī nav pietiekami skaidri noteikts, kādā veidā tās tiks īstenotas:

- pašlaik  likumā vēl nav pārņemta direktīvas 2006/43/EK 5.panta 3.punktā noteiktā prasība noteiktos gadījumos paziņot citas dalībvalsts kompetentajai institūcijai revīzijas jomā par zvērināta revidenta sertifikāta apturēšanu vai anulēšanu un par zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences apturēšanu vai anulēšanu;

- likumā vēl nav pārņemta direktīvas 2006/43/EK 19.panta prasība noteikt likumā zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību sniegto ziņu apliecināšanas un  iesniegšanas veidu;

- likumā vēl nav pārņemti  atsevišķi direktīvas 2006/43/EK 36.panta 6.punktā paredzētie sadarbības nosacījumi ar citu dalībvalstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā;

- likumā vēl nav pārņemta  direktīvas 2006/43/EK 45.panta 3.punkta prasība noteikt  trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību kvalitātes kontroles, disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas sistēmu;

- likumā vēl nav pārņemta  direktīvas 2006/43/EK 45.panta 5.punkta prasība noteikt  trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrēšanas nosacījumus;

- likumā vēl nav noteikts, kādā veidā  tiks īstenota regulāra revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaude  tiem zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, kas sniedz revīzijas pakalpojumus finanšu institūcijām un komercsabiedrībām, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti dalībvalsts regulētā tirgū. 

- likuma 24.1 pants, kas stāsies spēkā 2009.gada 29.jūnijā, paredz, ka Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas (turpmāk – LZRA) sadarbībā ar Finanšu ministriju kārtos Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistru. Pašlaik nav noteikts, kādā veidā norisināsies šī sadarbība;

- nav arī pietiekami skaidri noteikti Finanšu ministrijas, kā atbildīgās iestādes komercsabiedrību revīzijas jomā, pienākumi un tiesības.

Likumprojekts par attiecīgiem likuma grozījumiem nepieciešams, lai likums būtu pilnībā saskaņots ar  direktīvu 2006/43/EK, kā arī, lai tiktu ņemts vērā Eiropas Komisijas 2008.gada 6.maija Ieteikums par sabiedriskas nozīmes struktūru obligāto revidentu un revīzijas uzņēmumu ārējās kvalitātes nodrošināšanu (izziņots ar dokumenta numuru K(2008) 1721) (2008/362/EK).

3. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts izstrādāts, lai likumu pilnībā saskaņotu ar direktīvas 2006/43/EK prasībām.

Likumprojekts  paredz:

1) ka Finanšu ministrija izstrādās un īstenos valsts politiku komercsabiedrību revīzijas jomā (likumprojekta 7.pantā paredzētais likuma 36.¹ pants);

2) ka Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji regulāri pārbaudīs revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu. Ministru kabinets noteiks revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes kārtību, pārbaudes protokolā ietveramās ziņas, regulāro pārbaužu programmas saturu   (likumprojekta 6.pantā paredzētā likuma 35.1 panta ceturtā, piektā un sestā daļa);

3) ka Finanšu ministrija  noteiktos gadījumos paziņos citas dalībvalsts kompetentajai institūcijai revīzijas jomā par zvērināta revidenta sertifikāta apturēšanu vai anulēšanu un par zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences apturēšanu vai anulēšanu (likumprojekta 1.pantā paredzētais likuma 18.1 pants un likumprojekta 3.pantā paredzētā likuma 23.panta 5.1 un 5.2 daļa);

4)papildināt Zvērinātu revidentu komercsabiedrību reģistrā norādāmo ziņu sarakstu un noteikt zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību sniegto ziņu apliecināšanas un iesniegšanas veidu (likumprojekta 2.pantā paredzētais likuma 19.panta trešās daļas grozījums un likumprojekta 4.pantā paredzētais likuma 24.panta otrās  un trešās daļas grozījums);

5) ka LZRA trešo valstu revidentus un trešo valstu revidentu komercsabiedrības reģistrā ierakstīs tikai tad, ja būs saņemts attiecīgs Finanšu ministrijas atzinums. Ministru kabinets noteiks minētā atzinuma formu, sagatavošanas un nosūtīšanas kārtību (likumprojekta 5.pantā paredzētais likuma 24.² pants);

6) ka reģistrā ierakstītajiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām piemēros likumā noteiktu disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas kārtību un tos pakļaus likumā noteiktajai kvalitātes kontrolei (likumprojekta 5.pantā paredzētā likuma 24.³ panta pirmā daļa);

7) nosacījumus, pie  kuriem reģistrā ierakstītajiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām netiks piemērota  likumā noteiktā disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas kārtība un tie netiks pakļauti likumā noteiktajai kvalitātes kontrolei (likumprojekta 5.pantā paredzētā likuma 24.³ panta otrā daļa un 24.4 pants);

8) prasības Finanšu ministrijas pilnvarotajam pārstāvim, kurš īstenos LZRA pārraudzību un sadarbību ar citu dalībvalstu un trešo valstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā (likumprojekta 8.pantā paredzētā likuma 37. panta ceturtā daļa);

9) papildus nosacījumus saistībā ar Finanšu ministrijas kā atbildīgās personas sadarbībā ar citu dalībvalstu un trešo valstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā pienākumiem (likumprojekta 9.pantā paredzētā likuma 37.¹ panta 4.1 , 4.2,  4.3, 4.4  un 4.5 daļa).

4. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1.       Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Likumprojekts pozitīvi ietekmēs finanšu un kapitāla tirgus attīstību.

2.Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursa izmantošanas efektivitāte

Likumprojekts varētu nodrošināt  investoru uzticību revidētajiem finanšu pārskatiem, investoru aizsardzību un veicināt finanšu un kapitāla tirgus attīstību.

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām 

     Likumprojekts veicinās komersantu, investoru un citu ieinteresēto personu uzticību zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību profesionālajai darbībai un  sniegto revīzijas pakalpojuma kvalitātei. Likumprojekts neparedz administratīvo procedūru vienkāršošanu.

4.    Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms

5.    Sociālā ietekme:

5.1.  sociālās situācijas izmaiņas;

5.2.  nodarbinātība

Nav attiecināms

6.        Ietekme uz vidi:

6.1.  dabas resursu lietošana;

6.2.  ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3.  darbības radītie atkritumi;

6.4.  ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5.  ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6.  ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7.  cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms

7. Cita ietekme

Nav attiecināms

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

n-tais gads

Turpmākie trīs gadi

n+1

n+2

n+3

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

6. Cita informācija

 < /p>

Nav attiecināms

 

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Likumprojekts paredz izdot Ministru kabineta noteikumus, kuros   tiks noteikta revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes kārtība, pārbaudes protokolā ietveramās ziņas, regulāro pārbaužu programmas saturs.  Šo Ministru kabineta noteikumu projektu Finanšu ministrija sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumu Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 219.punktā paredzētajā termiņā.

Tāpat arī likumprojekts paredz izdot Ministru kabineta noteikumus, kuros tiks noteikts Finanšu ministrijas sniegtā atzinuma attiecībā uz trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību ierakstīšanu reģistrā forma, sagatavošanas un nosūtīšanas kārtība.    Šo Ministru kabineta noteikumu projektu Finanšu ministrija sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumu Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 219.punktā paredzētajā termiņā.

Likumprojekts paredz paplašināt Finanšu ministrijas kompetenci, tādēļ būs nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumus Nr.239 „Finanšu ministrijas nolikums”.

2. Cita informācija

Nav

 

 

 


 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, kuras tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu.

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Nav attiecināms

4. Atbilstības izvērtējums

                                                                                                 1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 17. maija Direktīva Nr. 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes Direktīvu 84/253/EEK (OJ No L 157, 2006/06/09)  

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

Direktīvas 2006/43/EK 5.panta 3.punkts

Likumprojekta 1.pants: likuma 18.1 pants; likumprojekta  3.pants:  likuma 23.panta 5.1 un 5.2  daļa

Atbilst

Direktīvas 2006/43/EK 17.panta 1.punkta i) apakšpunkts

Likumprojekta  4.pants: likuma 24.panta otrās daļas 9.punkts

Atbilst

Direktīvas 2006/43/EK 19.pants

Likumprojekta  2.pants: likuma 19.panta trešā daļa; likumprojekta  4.pants: likuma 24.panta trešā daļa

Atbilst

 

 Direktīvas 2006/43/EK 45.pants

Likumprojekta  5.pants: likuma 24.² pants un 24.³ pants

Atbilst

Direktīvas 2006/43/EK 46.pants

Likumprojekta  5.pants: likuma 24.4 pants

Atbilst

Direktīvas 2006/43/EK 2.panta 15.punkts

Likumprojekta 8.pants: likuma 37.panta ceturtā daļa

Atbilst

Direktīvas 2006/43/EK 36.panta 5.un 6.punkts

Likumprojekta 9.pants: likuma 37.¹ panta  4.1 , 4.2,  4.3, 4.4  un 4.5 daļa

Atbilst

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms

6. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Likumprojekts nosūtīts izvērtēšanai un priekšlikumu sniegšanai Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai.

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija atbalsta likumprojekta tālāko virzību bez priekšlikumiem vai iebildumiem.

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Informēšanas pasākumi nav veikti.

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Direktīvas 2006/43/EK prasību pārņemšanas procesā konsultācijas ir notikušas ar Pasaules Bankas pārstāvjiem Šveices finansiālās un tehniskās palīdzības programmas ietvaros.

 5. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekts paredz paplašināt Finanšu ministrijas pienākumus un tiesības saistībā ar izmeklēšanas darbībām sadarbībā ar citu dalībvalstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā, kā arī nosaka Finanšu ministrijai (Finanšu ministrijas pilnvarotajam pārstāvim)  pienākumu regulāri pārbaudīt revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu.

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Par jaunākajiem grozījumiem revīziju reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar Finanšu ministrijas mājas lapas www.fm.gov.lv un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos.

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

Ja būs neskaidrības, indivīds varēs griezties ar viņu interesējošiem jautājumiem šā likumprojekta sagatavotājā un iesniedzējā institūcijā – Finanšu ministrijā. Indivīds lēmumus varēs apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Turklāt savas tiesības indivīds varēs aizstāvēt arī vispārējā kārtībā, griežoties tiesā.

 4. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

 

Finanšu ministrs            A.Slakteris

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā

amatpersona

 

 

 

 

 

 

M.Bičevskis

M.Brencis

M.Radeiko
D.Šodnaka

 

 

 

 

30.10.2008 10:00

1951

A.Paulsone

67095651; Agnese.Paulsone@fm.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.80

2008.gada 11.novembrī

 

 

9.§

 

Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem""

     TA-3356

___________________________________________________________

(M.Segliņš, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2008-MK-PROT-80-1111-#09.doc

1