Rīgā
22.11.2008. Nr.90/TA-3356
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Šondaka 67095615, Dace.Sondaka@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 6 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 11.novembra sēdes protokola Nr.80 9.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem"
Izdarīt likumā "Par zvērinātiem revidentiem"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 12.nr.; 2004,
4.nr.; 2007, 10.nr.; 2008, 14.nr.)
šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar 18.1 pantu
šādā redakcijā:
"18.1 pants. Informēšana par zvērināta revidenta
sertifikāta darbības apturēšanu un anulēšanu
(1) Ja zvērināta revidenta sertifikāta darbība ir
apturēta vai zvērināta revidenta sertifikāts ir anulēts personai, kas
vienlaikus ir arī citas dalībvalsts reģistrā ierakstīts revidents, kurš ir
tiesīgs veikt šajā dalībvalstī reģistrētu komercsabiedrību gada pārskatu un
konsolidēto gada pārskatu revīziju (pārbaudi), Latvijas Zvērinātu revidentu
asociācija par attiecīgo faktu piecu darbdienu laikā informē Finanšu
ministriju, norādot sertifikāta darbības apturēšanas termiņu un iemeslu vai
sertifikāta anulēšanas iemeslu. Minēto informāciju iesniedz papīra dokumenta
formā vai elektroniska dokumenta formā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto informāciju
Finanšu ministrija ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā nosūta attiecīgās
dalībvalsts kompetentajai institūcijai revīzijas jomā."
2. Papildināt 19.panta trešo daļu ar otro teikumu
šādā redakcijā:
"Paziņojumu zvērināts revidents apliecina ar
parakstu un iesniedz papīra dokumenta formā vai elektroniska dokumenta formā."
3. Papildināt 23.pantu ar 5.1 un 5.2 daļu
šādā redakcijā:
"(51) Ja licences darbība ir
apturēta vai licence ir anulēta zvērinātu revidentu komercsabiedrībai, kura
vienlaikus ir arī citas dalībvalsts reģistrā ierakstīta revidentu
komercsabiedrība, kas ir tiesīga veikt šajā dalībvalstī reģistrētu
komercsabiedrību gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu revīziju
(pārbaudi), Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija par attiecīgo faktu piecu darbdienu
laikā informē Finanšu ministriju, norādot licences darbības apturēšanas termiņu
un iemeslu vai licences anulēšanas iemeslu. Minēto informāciju iesniedz papīra
dokumenta formā vai elektroniska dokumenta formā.
(52) Šā panta 5.1 daļā
minēto informāciju Finanšu ministrija piecu darbdienu laikā nosūta attiecīgās
dalībvalsts kompetentajai institūcijai revīzijas jomā."
4. 24.pantā:
papildināt otro daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9) ja zvērinātu revidentu komercsabiedrība
vienlaikus ir ārvalstī reģistrēta komercsabiedrība, kas saskaņā ar ārvalsts
likumiem ir tiesīga veikt šajā valstī reģistrētas komercsabiedrības gada
pārskata un konsolidētā gada pārskata revīziju (pārbaudi), norāda arī tās
ārvalsts reģistru, kurā revidentu komercsabiedrība ir ierakstīta, un
reģistrācijas numuru, ja attiecīgās ārvalsts likums paredz revidentu
komercsabiedrības ierakstīšanu reģistrā.";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja mainās kāda no šā panta otrās daļas
1., 2., 5., 6., 7., 8. un 9.punktā minētajām ziņām, revidentu komercsabiedrība
divu nedēļu laikā iesniedz attiecīgu paziņojumu Latvijas Zvērinātu revidentu
asociācijai. Paziņojumu iesniedz papīra dokumenta formā vai elektroniska
dokumenta formā un to paraksta amatpersona, kura rīkojas zvērinātu revidentu
komercsabiedrības vārdā."
5. Papildināt likumu ar 24.2, 24.3
un 24.4 pantu šādā redakcijā:
"24.2 pants.
Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrēšanas
nosacījumi
(1) Trešās valsts revidentu vai trešās valsts
revidentu komercsabiedrību ieraksta trešo valstu revidentu un trešo valstu
revidentu komercsabiedrību reģistrā šā likuma 24.1 pantā noteiktajā
kārtībā tikai tad, ja ir saņemts Finanšu ministrijas atzinums par to, ka
izpildīti šādi nosacījumi:
1) trešās valsts revidents ir persona, kurai ir
nevainojama reputācija un kuras profesionālā kvalifikācija ir līdzvērtīga
zvērināta revidenta profesionālajai kvalifikācijai;
2) trešās valsts revidentu komercsabiedrības
valdes un padomes (ja padome ir izveidota) locekļu vairākums ir personas, kurām
ir nevainojama reputācija un kuru profesionālā kvalifikācija ir līdzvērtīga
zvērināta revidenta profesionālajai kvalifikācijai;
3) personām, kuras trešās valsts revidentu
komercsabiedrības vārdā sniedz revidenta ziņojumu par šajā valstī reģistrētas
komercsabiedrības gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu, ir nevainojama
reputācija un šo personu profesionālā kvalifikācija ir līdzvērtīga zvērināta
revidenta profesionālajai kvalifikācijai;
4) trešajā valstī reģistrētu komercsabiedrību
gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīzija (pārbaude) tiek veikta
saskaņā ar Latvijā atzītiem starptautiskajiem revīzijas standartiem vai
līdzvērtīgiem starptautiskajiem revīzijas standartiem un tiek ievērotas šajā
likumā noteiktās neatkarības, objektivitātes un konfidencialitātes prasības vai
tām līdzvērtīgas trešās valsts prasības. Trešās valsts revidentu vai trešās
valsts revidentu komercsabiedrību par revīzijas pakalpojumiem saņemto atlīdzību
neietekmē sniegtie papildu pakalpojumi vai citi nosacījumi;
5) trešās valsts revidents vai trešās valsts
revidentu komercsabiedrība savā mājaslapā publicē atklātības ziņojumu, kas
satur šā likuma 33.1 panta otrajā daļā noteiktās ziņas vai tām
līdzvērtīgu informāciju.
(2) Finanšu ministrija atzinumu sagatavo, ja ir
saņemts trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības
aizpildīts reģistrācijas iesniegums ar pielikumiem atbilstoši Eiropas Komisijas
izstrādātajiem veidlapu paraugiem.
(3) Ministru kabinets nosaka šajā pantā minētā
atzinuma veidlapas paraugu, tā sagatavošanas un nosūtīšanas kārtību."
24.3 pants.
Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību revīzijas
pakalpojumu kvalitātes kontrole
(1) Trešo valstu revidentu un trešo valstu
revidentu komercsabiedrību reģistrā ierakstītu trešās valsts revidentu vai
trešās valsts revidentu komercsabiedrību pakļauj šā likuma 35.1 pantā
noteiktajai revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontrolei un piemēro šajā
likumā noteikto disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas sistēmu.
(2) Šā panta pirmās daļas prasība par revīzijas
pakalpojumu kvalitātes kontroli neattiecas uz trešo valstu revidentu un trešo
valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā ierakstītu tādu trešās valsts
revidentu un tādu trešās valsts revidentu komercsabiedrību, kuru cita
dalībvalsts vai trešā valsts pēdējo triju gadu laikā ir pakļāvusi revīzijas
pakalpojumu kvalitātes kontrolei, ja
ar Eiropas Komisijas lēmumu šīs valsts revīzijas
pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanas sistēma ir atzīta par līdzvērtīgu Eiropas
Savienības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
24.4 pants.
Līdzvērtīga revīzijas jomas pārraudzības, kvalitātes nodrošināšanas,
izmeklēšanas un sankciju sistēma
Ja uz trešās valsts revidentu un trešās valsts
revidentu komercsabiedrību šajā trešajā valstī attiecas tāda revīzijas jomas
pārraudzības, kvalitātes nodrošināšanas, izmeklēšanas un sankciju sistēma, kas
saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu ir atzīta par līdzvērtīgu Eiropas
Savienības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, šā likuma 24.1, 24.2
un 24.3 pantu nepiemēro."
6. Papildināt 35.1 pantu ar ceturto,
piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(4) Finanšu ministrijas pilnvarotie
pārstāvji regulāri pārbauda revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību
ievērošanu un sastāda šīs pārbaudes protokolu. Ministru kabinets nosaka
revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes
kārtību, pārbaudes protokolā ietveramās ziņas, kā arī regulāro pārbaužu
programmas saturu.
(5) Finanšu ministrijas pilnvarotajiem
pārstāvjiem saistībā ar revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību
ievērošanas pārbaudi ir tiesības iepazīties ar zvērināta revidenta vai
zvērinātu revidentu komercsabiedrības revīzijas darba dokumentiem un Latvijas
Zvērinātu revidentu asociācijas veiktās revīzijas pakalpojumu kvalitātes
kontroles ziņojumiem. Ja konkrētā informācija satur komercnoslēpumu, Finanšu
ministrijas pilnvarotie pārstāvji ievēro konfidencialitātes prasības.
(6) Par Finanšu ministrijas pilnvaroto pārstāvi,
kas pārbauda revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu,
nedrīkst būt pārbaudāmais zvērinātais revidents vai persona, kura šā zvērinātā
revidenta pārraudzībā sniedz revīzijas pakalpojumus vai tos ir sniegusi pēdējo
divu gadu laikā, vai citādi ir saistīta vai pēdējo divu gadu laikā ir bijusi
saistīta ar pārbaudāmo zvērināto revidentu vai zvērināto revidentu
komercsabiedrību. Par Finanšu ministrijas pilnvaroto pārstāvi, kas pārbauda revīzijas
pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu, nevar būt arī zvērināta
revidenta radinieks līdz trešajai radniecības pakāpei, laulātais, kā arī
persona, kura citādi ieinteresēta revīzijas rezultātā. Finanšu ministrijas
pilnvarotais pārstāvis iesniedz Finanšu ministrijā rakstisku apliecinājumu, ka
uz viņu neattiecas šajā punktā minētie ierobežojumi."
7. Papildināt likumu ar 36.1 pantu šādā
redakcijā:
"36.1
pants. Atbildīgā iestāde
(1) Valsts politiku komercsabiedrību revīzijas
jomā izstrādā un īsteno Finanšu ministrija.
(2) Finanšu ministrija veic Latvijas Zvērinātu
revidentu asociācijas valsts uzraudzību un sadarbojas ar citu dalībvalstu un
trešo valstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā."
8. 37.pantā:
aizstāt pirmās daļas otrajā teikumā vārdu "komiteju"
ar vārdiem "komiteju un komisiju";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Par Finanšu ministrijas pilnvaroto
pārstāvi, kurš īsteno Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas pārraudzību un
sadarbību ar citu dalībvalstu un trešo valstu kompetentajām institūcijām
revīzijas jomā, nedrīkst būt tāda persona, kura pēdējo triju gadu laikā, pirms tā
uzsākusi pildīt pienākumus, kas saistīti ar pārraudzību un sadarbību, ir sniegusi
revīzijas pakalpojumus vai bijusi balsstiesīgs dalībnieks vai akcionārs, vai
valdes vai padomes loceklis, vai darbinieks zvērinātu revidentu
komercsabiedrībā, vai bijusi citādi saistīta ar zvērinātu revidentu
komercsabiedrību."
9. 37.1 pantā:
papildināt ceturto daļu ar otro teikumu šādā
redakcijā:
"Saņemto informāciju Finanšu ministrija izmanto,
tikai lai sniegtu palīdzību šajā pantā minētajās izmeklēšanas darbībās.";
papildināt pantu ar 4.1, 4.2, 4.3,
4.4 un 4.5 daļu šādā redakcijā:
"(41) Finanšu ministrija
nekavējoties informē citas dalībvalsts kompetento institūciju, ja saistībā ar
šā panta ceturtajā daļā minētajām izmeklēšanas darbībām tiek konstatēts vismaz
viens no šādiem apstākļiem:
1) persona, kas ir tiesīga veikt citā dalībvalstī
reģistrētu komercsabiedrību gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata
revīziju (pārbaudi), nav ievērojusi ar profesionālo ētiku, neatkarību,
objektivitāti, konfidencialitāti vai komercnoslēpuma saglabāšanu saistītās
prasības vai tā nav reģistrēta publiskā reģistrā vai nav pakļauta kvalitātes
nodrošināšanas sistēmai;
2) citā dalībvalstī reģistrētas komercsabiedrības
gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīzija (pārbaude) nav veikta
saskaņā ar Latvijā atzītiem starptautiskajiem revīzijas standartiem vai
līdzvērtīgiem starptautiskajiem revīzijas standartiem;
3) citā dalībvalstī reģistrētas komercsabiedrības
gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīziju (pārbaudi) ir veikusi
persona, kura nav tiesīga to veikt.
(42) Finanšu ministrijai ir tiesības
pieprasīt no citas dalībvalsts kompetentās institūcijas informāciju par
izmeklēšanas darbībām, kas veiktas pēc informācijas saņemšanas par šā panta 4.1
daļā minētajiem apstākļiem, un par izmeklēšanas gaitā atklātiem būtiskiem
faktiem, kuri var būt par pamatu atbilstošiem pasākumiem, lai šos apstākļus
novērstu.
(43) Ja Finanšu ministrija saņem
informāciju no citas dalībvalsts kompetentās institūcijas par to, ka zvērināts
revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība nav ievērojusi šā likuma
prasības vai ka Latvijā reģistrētas komercsabiedrības gada pārskata vai
konsolidētā gada pārskata revīziju (pārbaudi) ir veikusi persona, kura nav
tiesīga to veikt, Finanšu ministrija veic nepieciešamās izmeklēšanas darbības
un informē citas dalībvalsts kompetento institūciju par šīs izmeklēšanas
rezultātiem un veiktajiem pasākumiem.
(44) Finanšu ministrijai ir tiesības
pieprasīt, lai izmeklēšanas darbības citas dalībvalsts teritorijā veic šīs
dalībvalsts kompetentā institūcija vai lai citas dalībvalsts kompetentā
institūcija dod atļauju Finanšu ministrijas pilnvarotai personai piedalīties
šīs dalībvalsts kompetentās institūcijas vadītajā izmeklēšanā.
(45) Ja izmeklēšana tiek veikta
Latvijas teritorijā, Finanšu ministrija uzrauga izmeklēšanu visā tās gaitā."
10. Pārejas
noteikumos:
izteikt 9.punktu
šādā redakcijā:
"9. Grozījumi
šā likuma 19. un 24.pantā un šā likuma 24.1, 24.2 , 24.3
un 24.4 pants stājas spēkā 2009.gada 29.jūnijā."
papildināt pārejas
noteikumus ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10. Šā likuma 24.1, 24.2
un 24.3 pantu var nepiemērot Eiropas Komisijas 2008.gada 29.jūlija
lēmuma (EK) Nr.2008/627 par pārejas periodu dažu trešo valstu revidentu un
revīzijas struktūru revīzijas darbībām (turpmāk lēmums Nr.2008/627)
pielikumā minēto trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu
komercsabiedrību sagatavotajiem revidenta ziņojumiem par gada pārskatiem un
konsolidētajiem gada pārskatiem, kas sagatavoti par pārskata periodiem, kuri
sākas laikposmā no 2008.gada 29.jūnija līdz 2010.gada 1.jūlijam, ja šo trešo
valstu revidenti vai trešo valstu revidentu komercsabiedrības iesniedz Finanšu
ministrijā lēmumā Nr.2008/627 minēto informāciju. Informācija iesniedzama
saskaņā ar lēmumam Nr.2008/627 pievienotajiem reģistrācijas iesnieguma un
pielikumu veidlapu paraugiem."
Finanšu ministra vietā
iekšlietu ministrs
M.Segliņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||
1.
Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par zvērinātiem
revidentiem (turpmāk likumprojekts) sagatavots saistībā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija Direktīvas 2006/43/EK (turpmāk
direktīva 2006/43/EK), ar ko paredz
gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes
Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes
Direktīvu 84/253/EEK 53.pantu, kas nosaka, ka dalībvalstis līdz 2008.gada
29.jūnijam pieņem un publicē noteikumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu
atbilstību direktīvai 2006/43/EK. |
|||||
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums Par zvērinātiem revidentiem (2008.gada
12.jūnijā Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā) (turpmāk likums) pašlaik visos būtiskajos jautājumos ir saskaņots
ar direktīvas 2006/43/EK izvirzītajām prasībām. Tomēr
atsevišķas direktīvas
2006/43/EK prasības vēl nav pārņemtas vai nav pietiekami precīzi
pārņemtas, vai arī nav pietiekami
skaidri noteikts, kādā veidā tās tiks īstenotas: - pašlaik
likumā vēl nav pārņemta direktīvas 2006/43/EK 5.panta 3.punktā
noteiktā prasība noteiktos gadījumos paziņot citas dalībvalsts kompetentajai
institūcijai revīzijas jomā par zvērināta revidenta sertifikāta apturēšanu
vai anulēšanu un par zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences
apturēšanu vai anulēšanu; - likumā vēl nav pārņemta direktīvas 2006/43/EK
19.panta prasība noteikt likumā zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu
komercsabiedrību sniegto ziņu apliecināšanas un iesniegšanas veidu; - likumā vēl nav pārņemti atsevišķi direktīvas 2006/43/EK 36.panta
6.punktā paredzētie sadarbības nosacījumi ar citu dalībvalstu kompetentajām
institūcijām revīzijas jomā; - likumā vēl nav pārņemta direktīvas 2006/43/EK 45.panta 3.punkta
prasība noteikt trešo valstu
revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību kvalitātes kontroles,
disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas sistēmu; - likumā vēl nav pārņemta direktīvas 2006/43/EK 45.panta 5.punkta
prasība noteikt trešo valstu
revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrēšanas
nosacījumus; - likumā vēl nav noteikts, kādā veidā tiks īstenota regulāra revīzijas
pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaude tiem zvērinātiem revidentiem un zvērinātu
revidentu komercsabiedrībām, kas sniedz revīzijas pakalpojumus finanšu
institūcijām un komercsabiedrībām, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti
dalībvalsts regulētā tirgū. - likuma 24.1 pants, kas stāsies
spēkā 2009.gada 29.jūnijā, paredz, ka Latvijas Zvērinātu revidentu
asociācijas (turpmāk LZRA) sadarbībā ar Finanšu ministriju kārtos Trešo
valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistru. Pašlaik
nav noteikts, kādā veidā norisināsies šī sadarbība; - nav arī
pietiekami skaidri noteikti Finanšu ministrijas, kā atbildīgās iestādes
komercsabiedrību revīzijas jomā, pienākumi un tiesības. Likumprojekts par attiecīgiem likuma grozījumiem
nepieciešams, lai likums būtu pilnībā saskaņots ar direktīvu 2006/43/EK, kā arī, lai tiktu ņemts vērā Eiropas
Komisijas 2008.gada 6.maija Ieteikums par sabiedriskas nozīmes struktūru
obligāto revidentu un revīzijas uzņēmumu ārējās kvalitātes nodrošināšanu
(izziņots ar dokumenta numuru K(2008) 1721) (2008/362/EK). |
|||||
|
Likumprojekts izstrādāts, lai likumu pilnībā saskaņotu ar direktīvas 2006/43/EK prasībām. Likumprojekts paredz: 1) ka Finanšu ministrija izstrādās un īstenos valsts politiku komercsabiedrību revīzijas jomā (likumprojekta 7.pantā paredzētais likuma 36.¹ pants); 2) ka Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji regulāri pārbaudīs revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu. Ministru kabinets noteiks revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes kārtību, pārbaudes protokolā ietveramās ziņas, regulāro pārbaužu programmas saturu (likumprojekta 6.pantā paredzētā likuma 35.1 panta ceturtā, piektā un sestā daļa); 3) ka Finanšu ministrija noteiktos gadījumos
paziņos citas dalībvalsts kompetentajai institūcijai revīzijas jomā par
zvērināta revidenta sertifikāta apturēšanu vai anulēšanu un par zvērinātu
revidentu komercsabiedrības licences apturēšanu vai anulēšanu (likumprojekta
1.pantā paredzētais likuma 18.1 pants un likumprojekta 3.pantā
paredzētā likuma 23.panta 5.1 un 5.2 daļa); 4)papildināt Zvērinātu revidentu
komercsabiedrību reģistrā norādāmo ziņu sarakstu un noteikt zvērinātu
revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību sniegto ziņu apliecināšanas
un iesniegšanas veidu (likumprojekta 2.pantā paredzētais likuma 19.panta
trešās daļas grozījums un likumprojekta 4.pantā paredzētais likuma 24.panta
otrās un trešās daļas
grozījums); 5) ka LZRA trešo valstu revidentus un trešo valstu revidentu komercsabiedrības reģistrā ierakstīs tikai tad, ja būs saņemts attiecīgs Finanšu ministrijas atzinums. Ministru kabinets noteiks minētā atzinuma formu, sagatavošanas un nosūtīšanas kārtību (likumprojekta 5.pantā paredzētais likuma 24.² pants); 6) ka reģistrā ierakstītajiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām piemēros likumā noteiktu disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas kārtību un tos pakļaus likumā noteiktajai kvalitātes kontrolei (likumprojekta 5.pantā paredzētā likuma 24.³ panta pirmā daļa); 7) nosacījumus, pie kuriem reģistrā ierakstītajiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām netiks piemērota likumā noteiktā disciplinārlietu ierosināšanas un sodu piemērošanas kārtība un tie netiks pakļauti likumā noteiktajai kvalitātes kontrolei (likumprojekta 5.pantā paredzētā likuma 24.³ panta otrā daļa un 24.4 pants); 8) prasības Finanšu ministrijas pilnvarotajam pārstāvim, kurš īstenos LZRA pārraudzību un sadarbību ar citu dalībvalstu un trešo valstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā (likumprojekta 8.pantā paredzētā likuma 37. panta ceturtā daļa); 9) papildus nosacījumus saistībā ar Finanšu ministrijas kā atbildīgās personas sadarbībā ar citu dalībvalstu un trešo valstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā pienākumiem (likumprojekta 9.pantā paredzētā likuma 37.¹ panta 4.1 , 4.2, 4.3, 4.4 un 4.5 daļa). |
|||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|||||
|
||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs finanšu un
kapitāla tirgus attīstību. |
|||||
2.Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursa izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts varētu nodrošināt investoru uzticību revidētajiem finanšu
pārskatiem, investoru aizsardzību un veicināt finanšu un kapitāla tirgus
attīstību. |
|||||
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts veicinās komersantu,
investoru un citu ieinteresēto personu uzticību zvērinātu revidentu un
zvērinātu revidentu komercsabiedrību profesionālajai darbībai un sniegto revīzijas pakalpojuma kvalitātei.
Likumprojekts neparedz administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
|||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
|||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|||||
Nav attiecināms |
||||||
|
||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|||||
|
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts paredz paplašināt Finanšu ministrijas kompetenci, tādēļ būs nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumus Nr.239 Finanšu ministrijas nolikums. |
|||||
2. Cita informācija |
Nav |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, kuras tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 17. maija Direktīva Nr. 2006/43/EK, ar ko
paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza
Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes
Direktīvu 84/253/EEK (OJ No L 157,
2006/06/09) |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Direktīvas 2006/43/EK 5.panta 3.punkts |
Likumprojekta 1.pants: likuma 18.1 pants; likumprojekta 3.pants: likuma 23.panta 5.1 un 5.2 daļa |
Atbilst |
|
Direktīvas 2006/43/EK 17.panta 1.punkta i) apakšpunkts |
Likumprojekta 4.pants: likuma 24.panta otrās daļas 9.punkts |
Atbilst |
|
Direktīvas 2006/43/EK 19.pants |
Likumprojekta 2.pants: likuma 19.panta trešā daļa; likumprojekta 4.pants: likuma 24.panta trešā daļa |
Atbilst |
|
Direktīvas 2006/43/EK 45.pants |
Likumprojekta 5.pants: likuma 24.² pants un 24.³ pants |
Atbilst |
|
Direktīvas 2006/43/EK 46.pants |
Likumprojekta 5.pants: likuma 24.4 pants |
Atbilst |
|
Direktīvas 2006/43/EK 2.panta 15.punkts |
Likumprojekta 8.pants: likuma 37.panta ceturtā daļa |
Atbilst |
|
Direktīvas 2006/43/EK 36.panta 5.un 6.punkts |
Likumprojekta 9.pants: likuma 37.¹ panta 4.1 , 4.2, 4.3, 4.4 un 4.5 daļa |
Atbilst |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||
6. Cita informācija
|
Nav attiecināms |
||
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts nosūtīts izvērtēšanai un priekšlikumu sniegšanai Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai. |
||
2.
Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija atbalsta likumprojekta tālāko virzību bez priekšlikumiem vai iebildumiem. |
||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Direktīvas
2006/43/EK prasību pārņemšanas procesā konsultācijas ir notikušas ar Pasaules
Bankas pārstāvjiem Šveices finansiālās un tehniskās palīdzības programmas
ietvaros. |
||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
|
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekts paredz paplašināt Finanšu ministrijas pienākumus un tiesības saistībā ar izmeklēšanas darbībām sadarbībā ar citu dalībvalstu kompetentajām institūcijām revīzijas jomā, kā arī nosaka Finanšu ministrijai (Finanšu ministrijas pilnvarotajam pārstāvim) pienākumu regulāri pārbaudīt revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanu. |
||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Par jaunākajiem grozījumiem revīziju reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar Finanšu ministrijas mājas lapas www.fm.gov.lv un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
||
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Ja būs neskaidrības, indivīds varēs griezties ar
viņu interesējošiem jautājumiem šā likumprojekta sagatavotājā un iesniedzējā
institūcijā Finanšu ministrijā. Indivīds lēmumus varēs apstrīdēt
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Turklāt savas tiesības
indivīds varēs aizstāvēt arī vispārējā kārtībā, griežoties tiesā. |
||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
Finanšu ministrs A.Slakteris
Valsts sekretārs
|
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis
|
M.Brencis
|
M.Radeiko
|
D.Šodnaka
|
30.10.2008 10:00
1951
A.Paulsone
67095651; Agnese.Paulsone@fm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.80 |
2008.gada 11.novembrī |
9.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem""
TA-3356
___________________________________________________________
(M.Segliņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
Ministru prezidents
|
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-80-1111-#09.doc
1