Rīgā
14.11.2008. Nr.90/TA-1495
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Kriminālprocesa likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Vītoliņš 67219533, vilnis.vitolins@iem.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 11.novembra
sēdes protokola Nr.80 17.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Kriminālprocesa likumā
Izdarīt Kriminālprocesa likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 11., 20.nr.; 2006, 4.nr.; 2007,
3., 13.nr.; 2008, 1., 15.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar 382.1 pantu
šādā redakcijā:
"382.1 pants. Informācijas
izplatīšana ar Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas palīdzību
(1) Ja kriminālprocesā nepieciešams
noskaidrot personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietu un sakarā ar to nav
uzdots veikt operatīvās darbības pasākumus, procesa virzītājs var lemt par ziņu
iekļaušanu Integrētās iekšlietu
informācijas sistēmā personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietas
noskaidrošanai.
(2) Ja kriminālprocesā zudusi
nepieciešamība vai pamats noskaidrot personas, mantas vai dokumenta atrašanās
vietu, procesa virzītājs lemj par ziņu dzēšanu no Integrētās iekšlietu
informācijas sistēmas, bet ja sakarā ar to ir uzdots veikt operatīvās darbības
pasākumus informē operatīvās darbības subjektu.
(3) Integrētās iekšlietu informācijas
sistēmā iekļaujamo ziņu apjomu, ziņu iekļaušanas pamatu un mērķi, ziņu
iekļaušanas, izmantošanas un dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām ir
piešķirama piekļuve iekļautajām ziņām, kā arī rīcību, konstatējot personu,
mantu vai dokumentu, par kuru ziņas ir iekļautas informācijas sistēmā, nosaka
Ministru kabinets."
2. Aizstāt 409.panta otrajā daļā vārdus
"Valsts policijai" ar vārdiem "operatīvās darbības subjektam
atbilstoši tā kompetencei".
3. Izteikt 480.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Lēmumu par apsūdzētā meklēšanu nodod
izpildei operatīvās darbības subjektam atbilstoši tā kompetencei."
4. Papildināt 634.pantu ar septīto un astoto daļu šādā
redakcijā:
"(7) Ja notiesātais slēpjas un nav zināma viņa
atrašanās vieta, tiesa, kas kontrolē sprieduma vai lēmuma pilnīgu izpildi, vai
tiesa, kas lemj par soda aizstāšanu ar arestu vai brīvības atņemšanu, pieņem
lēmumu par notiesātā meklēšanu.
(8) Lēmumu par notiesātā meklēšanu nodod izpildei
operatīvās darbības subjektam atbilstoši tā kompetencei."
Iekšlietu ministrs
M.Segliņš
Grozījumi Kriminālprocesa
likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējā
situācija |
Kriminālprocesa likums paredz iespēju
procesa virzītājam izsaukt uz pirmstiesas izmeklēšanas, prokuratūras un tiesu
iestādi jebkuru personu liecību sniegšanai konkrētajā kriminālprocesā, veikt
personu aplūkošanu un mantu apskati, kā arī paredz iespēju izņemt mantas,
kuras var būt par lietiskajiem pierādījumiem kriminālprocesā vai pakļautas
konfiskācijai. Tomēr attiecīgo procesuālo darbību veikšana
nav iespējama, nezinot attiecīgās personas, mantas vai dokumenta atrašanās
vietu. Kriminālprocesa likums, kā arī citi normatīvie akti neparedz
mehānismu, kas ļautu noskaidrot attiecīgo personu uzturēšanās vietu, kā arī attiecīgo
mantu vai dokumentu atrašanās vietu. Arī operatīvās darbības pasākumu
veikšanas uzdošana, kriminālprocesa izmeklēšanas atbalstam, ne visos
gadījumos ir iespējama un pieļaujama. Līdz ar to Kriminālprocesa likums būtu
pilnveidojams, nosakot iespēju izplatīt informāciju par attiecīgajām
personām, mantām un priekšmetiem ar informācijas sistēmas palīdzību starp tām
amatpersonām, kurām būtu piešķirta piekļuve informācijas sistēmā iekļautajai
informācijai. Kriminālprocesa likuma 409.panta otrā daļa
nosaka, ka prokurora pieņemtā lēmuma par apsūdzētā meklēšanu izpildi nodod
Valsts policijai. Savukārt Kriminālprocesa likuma 480.panta otrā daļa nosaka,
ka tiesas pieņemto lēmumu par apsūdzētā meklēšanu izpilda tiesas norādītā
policijas iestāde. Atbilstoši Operatīvās darbības likuma
2.panta pirmās daļas
3.punktā paredzētajam operatīvās darbības uzdevumam, kā
arī 22.panta pirmajā daļā noteiktajam operatīvās izstrādes procesa uzsākšanas
nosacījumam, gan aizdomās turēto, gan apsūdzēto un notiesāto meklēšana kā
pasākumu komplekss ir realizējama operatīvā procesa ietvaros. Atbilstoši Operatīvās darbības likuma
26.panta pirmās daļas nosacījumiem, operatīvās darbības subjekti ir tiesīgi
veikt operatīvās darbības pasākumus tikai likumā noteiktās kompetences
ietvaros. Savukārt Operatīvās darbības likuma 26.panta trešā daļa nosaka, ka
operatīvās darbības subjektu amatpersona var veikt operatīvās darbības
pasākumus tikai noteiktās kompetences apjomā. Ievērojot to, ka pienākums veikt aizdomās
turēto un apsūdzēto personu meklēšanu kā vienu no operatīvās darbības
uzdevumiem ir noteikts ne tikai Valsts policijai, bet arī citiem operatīvās
darbības subjektiem Kriminālprocesa likuma 409.panta otrā daļa ir atbilstoši
precizējama. Savukārt, ievērojot to, ka operatīvās darbības subjekta
amatpersonas kompetencei jābūt noteiktai normatīvajos aktos, nav pamata
apsūdzētā meklēšanu uzdod jebkurai policijas iestādei. Tādējādi arī Kriminālprocesa
likuma 480.panta otrā daļa ir atbilstoši precizējama. Kriminālprocesa likuma normas nosaka
kompetenci un pienākumu lēmumu pieņemšanā par personu meklēšanu tikai
izmeklēšanas un iztiesāšanas stadijā, t.i., tikai par aizdomās turētajām un
apsūdzētajām personām. Līdz ar to, netiek paredzēts lēmuma pieņemšanas
pienākums un kompetence par notiesāto personu meklēšanu, gadījumos, kad tās
izvairās no soda izciešanas. Tādējādi rodas situācijas, kad persona, kas
izvairās no tai noteiktā soda, netiek meklēta, jo attiecīgajam operatīvās
darbības subjektam nav dots uzdevums uzsākt notiesātās personas meklēšanu jeb
tā rīcībā nav informācijas par nepieciešamību veikt meklēšanu. Savukārt
tiesai, kurai Kriminālprocesa likuma 634.panta sestā daļa nosaka pienākumu
kontrolēt sprieduma un lēmuma pilnīgu izpildi, vai tiesai, kura aizstāj ar
brīvības atņemšanu nesaistītu sodu, nav noteikta kompetence dot uzdevumu
meklēt personu attiecīgajam operatīvās darbības subjektam. |
||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz noteikt
gadījumus, kad būtu pieļaujama informācijas iekļaušana par personām, mantām
un dokumentiem informācijas sistēmā, ar kuras palīdzību būtu iespējams
izplatīt informāciju starp tām amatpersonām, kurām tiks piešķirtas tiesības
piekļūt informācijas sistēmā iekļautajām ziņām. Savukārt, amatpersonas, kurām
tiks piešķirtas tiesības piekļūt informācijas sistēmā iekļautajām ziņām,
pildot savus pienākumus, varēs pārbaudīt to redzeslokā nonākušās personas,
mantas vai dokumentus. Amatpersona, kura konstatēs ziņas par attiecīgo
personu, mantu vai dokumentu informācijas sistēmā, varēs sniegt palīdzību
kriminālprocesā izvirzītā mērķa sasniegšanā, ievērojot normatīvo aktu
prasības. Likumprojekts paredz deleģējumu Ministru
kabinetam pieņemt noteikumus, kuri noteiktu informācijas sistēmā iekļaujamo
ziņu apjomu, ziņu iekļaušanas pamatu un mērķi, ziņu iekļaušanas, izmantošanas
un dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām ir piešķirama piekļuve iekļautajām
ziņām, kā arī rīcību, konstatējot personu, mantu vai dokumentu, par kuru
ziņas ir iekļautas informācijas sistēmā. Likumprojekts precizē normas, kuras nosaka
lēmuma par apsūdzētā meklēšanu izpildes iestādi Normatīvā akta projekts paredz noteikt
kompetenci tiesai, kas kontrolē tiesas sprieduma vai lēmuma pilnīgu izpildi,
vai tiesai, kas lemj par soda aizstāšanu ar arestu vai brīvības atņemšanu, pieņemt
lēmumu par notiesātās personas meklēšanu gadījumos, kad tā izvairās no
piespriestā soda izciešanas un tās atrašanās vieta nav zināma. Tādējādi, likumprojekts novērš situācijas,
kas rodas gadījumos, kad notiesātā persona, izvairoties no soda, bēguļo, bet
tās meklēšanas uzsākšana nav iespējama, jo nav noteikta notiesāto personu
meklēšanas iniciēšanas kārtība. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Pilnveidojot informācijas apmaiņu starp
tiesību aizsargājošām iestādēm ar informācijas tehnoloģiju palīdzību, tiks
nodrošināta labāka sadarbība, kas, savukārt, no vienas puses uzlabos tiesību aizsargājošo
iestāžu uzdevumu izpildi, veicot kriminālprocesu, no otras puses, veicinās
likumpārkāpumu novēršanu. Tādējādi perspektīvā
samazināsies noziedzības ietekme uz sociālo vidi. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžeta un pašvaldības budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst.latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1.Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Finansu ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Informācijas sistēmas izveidošana,
informācijas par meklējamām personām, mantām un dokumentiem uzkrāšanai, tiks
finansēta no Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.02.00.
Informācijas sistēmu uzturēšana un vadība 2008.gadam apstiprinātajiem valsts
budžeta līdzekļiem. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz
spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus ir nepieciešams izdot Ministru
kabineta noteikumus, kuri regulētu informācijas sistēmā iekļaujamo ziņu
apjomu, ziņu iekļaušanas pamatu un mērķi, ziņu iekļaušanas, izmantošanas un
dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām ir piešķirama piekļuve iekļautajām
ziņām, kā arī rīcību, konstatējot personu, mantu vai dokumentu, par kuru
ziņas ir iekļautas informācijas sistēmā. Ministru kabineta noteikumu projekta
izstrāde paredzēta vispārējā termiņā. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts ir virzāms
vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā un Grozījumi Operatīvās darbības likumā. |
||||||||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām
saistībām
atbilst
normatīvais akts |
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
|
|
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības Pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, Sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||||
1.Ar kurām
nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
__ |
||||||||||
2. Kādi ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
__ |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
__ |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
__ |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Normatīvā akta izpildi nodrošinās procesa virzītāji savas
kompetences ietvaros. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī
tiks ievietots portālā www.likumi.lv. |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Kriminālprocesa likumā, kā
arī Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
Iekšlietu ministrs M. Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
V.Vītoliņš |
|
|
|
|
14.04.2008 16:25
1312
V.Vītoliņš 67219533
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.80 |
2008.gada 11.novembrī |
17.§
Likumprojekts "Grozījumi Kriminālprocesa likumā"
TA-1495
___________________________________________________________
(M.Segliņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministrs.
Ministru prezidents
|
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-80-1111-#17.doc
1