Rīgā
14.11.2008. Nr.90/TA-2806
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par diplomātisko pasi"". Likumprojektu izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Šime 67016177, liga.sime@mfa.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 11.novembra sēdes protokola Nr.80 5.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par
diplomātisko pasi"
Izdarīt likumā "Par diplomātisko pasi" (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 10.nr.; 2005, 24.nr.; 2006, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants. Diplomātiskās pases
izsniedz un to uzskaiti veic Latvijas Republikas Ārlietu ministrija."
2.
Aizstāt 3.panta 7. un 11.punktā vārdu "nepilngadīgajiem" ar vārdiem
"apgādībā esošajiem".
3. 5.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"Diplomātisko pasi aizliegts izmantot privātiem, tūrisma un citiem
neoficiāla rakstura ceļojumiem, izņemot gadījumus, kad šā likuma 3.panta
6., 7., 9., 10. un 11.punktā minētās personas šādos
ceļojumos dodas no savas dienesta vietas ārvalstīs.";
svītrot otrās daļas otro teikumu.
4.
6.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"Diplomātiskajā pasē
teksts ir latviešu, angļu un franču valodā.";
svītrot otro daļu.
Ārlietu ministrs
M.Riekstiņš
Likumprojekta “Grozījumi
likumā “Par diplomātisko pasi””
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Nav. |
|
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar pašreizējo likuma redakciju nav tiesiska pamata
diplomātiskās pases izsniegšanai ārvalstīs pastāvīgi uzturošos diplomātisko
pasu turētāju bērniem, kuri sasnieguši 18 gadu vecumu, bet dažādu
iemeslu dēļ (visbiežāk – mācības) turpina atrasties vecāku apgādībā un dzīvot
ar viņiem kopā. Tas mēdz radīt problēmas tiesiski sakārtot personas statusu
uzturēšanās valstī. Lai arī Latvijas pilsoņi var brīvi ieceļot un uzturēties
ES un EEZ dalībvalstīs, kā arī pieprasīt uzturēšanās atļaujas, šajā gadījumā
diplomātu bērni, paliekot vecāku apgādībā, nav izvēlējušies konkrētu valsti,
piemēram, ar mērķi mācības, bet gan ģimenes vienotības nolūkā (arī pēc
pilngadības sasniegšanas), kamēr vecāks diplomāts pilda pienākumus šajā
valstī. Diplomātu bērnu uzturēšanās ārvalstīs ir saistīta ar vecāka diplomāta
pienākumu pildīšanu un tiem ir visas tiesības un pienākumi, kas noteikti
starptautiskajos un nacionālajos normatīvajos aktos. No cilvēktiesību viedokļa nav pieļaujams, ka diplomātisko pasu neesamība
diplomātiskajā un konsulārajā dienestā esošas personas apgādībā
esošajiem bērniem veicinātu ģimenes
kā sociālas grupas izjukšanu. Turklāt diplomātiskās pases esamība
diplomātiskajā un konsulārajā dienestā esošas personas apgādībā esošajiem bērniem
nodrošina uzņemošās valsts
akreditācijas izsniegšanu uz diplomātiskajā un konsulārajā dienestā esošas
personas dienesta laiku ārvalstīs. Nereti diplomātu bērniem, paliekot
vecāku apgādībā, nepieciešams turpināt (pabeigt) mācības uzturēšanās valstī
arī pēc pilngadības sasniegšanas, taču viņu uzturēšanās attiecīgajā ārvalstī
nav iespējama bez akreditācijas, ko savukārt nav iespējams noformēt bez
diplomātiskās pases. Šādi sarežģījumi rodas gan ES un EEZ dalībvalstīs, gan
arī citās ārvalstīs. Saskaņā ar pašreizējo likuma redakciju aizliegums
izmantot diplomātiskās pases neoficiāliem braucieniem attiecas uz visiem bez
izņēmuma diplomātisko pasu turētājiem. Tas rada praktiskas problēmas
ārvalstīs strādājošiem diplomātisko pasu turētājiem, jo viņu tiesiskais
statuss un uzturēšanās tiesības noformētas, balstoties uz diplomātisko pasi,
līdz ar ko viņi uzturēšanās valsts robežu nevar šķērsot savādāk kā vien ar
diplomātisko pasi, arī dodoties neoficiālos braucienos. Likuma 5. panta otrās daļas otrajā teikumā ietvertā norma ir novecojusi un dublē Personu apliecinošu dokumentu likuma normas attiecībā uz ceļošanas dokumentu aizstājoša dokumenta (atgriešanās apliecības) izsniegšanu zudušas diplomātiskās pases vietā. |
|
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz: 1) noteikt, ka diplomātiskās pases tiek izsniegtas dienestu
ārvalstīs pildošu diplomātisko pasu turētāju apgādībā esošajiem bērniem, 2) atcelt aizliegumu izmantot diplomātiskās pases neoficiāla
rakstura ceļojumiem no dienesta vietas ārvalstīs, 3) svītrot novecojušo normu, 4) precizēt normas atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām. |
|
4. Cita informācija |
Nav. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||
1. Vispārēja ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu
ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa
apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu
izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā ietekme:
5.1. sociālās situācijas
izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo
vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie
atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu
ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma
emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Ārlietu ministrijā tiek
sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta
2007.gada 30.janvāra noteikumos Nr.85 “Noteikumi par Latvijas Republikas
diplomātiskajām pasēm””, kurā attiecīgi precizē 11.9. punktu, nosakot, kādi
papildus dokumenti nepieciešami, lai apliecinātu, ka šā punkta minētajām
personām ir apgādībā esoši bērni. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret
citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības
izvērtējums |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības
tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva,
regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs,
kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
|
||
Eiropas Savienības
tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav
attiecināms |
|
|
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas, jo likumprojekts skar konkrētu sabiedrības daļu – diplomātus un
viņu ģimenes locekļus. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas, jo šādas konsultācijas nav bijušas nepieciešamas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Noteikumu projekta
pieņemšanas rezultātā jaunas institūcijas netiks radītas un esošo institūciju
funkcijas netiks paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un
būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt
savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Ārlietu
ministrs M. Riekstiņš
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
M.Riekstiņš |
N.Penke |
I.Mangule |
E.Vijupe |
U.Simsons |
04.09.2008. 14:05
1191
L.Šime
67016177,
liga.sime@mfa.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.80 |
2008.gada 11.novembrī |
5.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par diplomātisko pasi""
TA-2806
___________________________________________________________
(M.Riekstiņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ārlietu ministrs.
Ministru prezidents
|
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-80-1111-#05.doc
1