Rīgā
14.11.2008. Nr.90/TA-3343
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Zeile 67162604, Olga.Zeile@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 4.novembra sēdes protokola Nr.78 61.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"
Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs,
1990, 49.nr.; 1991, 27./28.nr.; 1992, 18./19.nr.; Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 5., 11.nr.; 1998, 1.nr.;
1999, 24.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 4., 8., 22.nr.; 2005,
7.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 24.nr.; 2008, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta 1.punktu aiz vārdiem
"biedrību un nodibinājumu" ar vārdiem "reliģisko organizāciju un
to iestāžu".
2. Papildināt likumu ar 2.17 pantu
šādā redakcijā:
"2.17
pants. Reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra vešana
Reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistru saskaņā
ar šo likumu, Reliģisko organizāciju likumu un citiem normatīvajiem aktiem ved
Uzņēmumu reģistrs. Reliģiskās organizācijas un to iestādes reģistrē Uzņēmumu
reģistra Rīgas reģionālā nodaļa."
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi
likumā
Par Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistru
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ar Ministru kabineta 2006. gada 3. novembra rīkojumu Nr. 860 Par Tieslietu ministrijas darbības stratēģiju 2007. - 2009. gadam apstiprinātajā Tieslietu ministrijas darbības stratēģijā 2007. - 2009. gadam tika noteikts uzdevums reorganizēt Reliģisko lietu pārvaldi un tās funkcijas sadalīt. 2007. gadā tika izstrādāti likumprojekti Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā (TA - 2286) un Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru (TA - 2285), kas paredzēja reorganizēt Reliģisko lietu pārvaldi. 2007. gada 4. septembrī Ministru kabinets atbalstīja minētos likumprojektus (protokols Nr. 49, 21., 22. §). 2007. gada 13. decembra Saeimas sēdē likumprojekts Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā tika izskatīts 1. lasījumā un noraidīts, norādot uz nepieciešamību papildus izvērtēt Reliģisko lietu pārvaldes reorganizācijas noteikumus, bet likumprojekts Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru nodots atbildīgajai komisijai, bet tā izskatīšana atlikta saistībā ar tā saistību ar noraidīto likumprojektu Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Šobrīd likums Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru regulē Uzņēmumu reģistra darbību un funkcijas, kā arī nosaka subjektus un juridiskos faktus, par kuriem Uzņēmumu reģistra valsts notārs izdara ierakstus attiecīgajos Uzņēmumu reģistra reģistros. Pašlaik reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrāciju veic Reliģisko lietu pārvalde, bet atbilstoši likumprojektam Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā Reliģisko lietu pārvaldi paredzēts likvidēt un tās funkcijas nodot Tieslietu ministrijai un Uzņēmumu reģistram. Atbilstoši likumprojektā Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā noteiktajam un ņemot vērā to, ka Uzņēmumu reģistrs reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra vešanas funkciju līdz šim nav veicis, nepieciešams veikt grozījumus likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru. Ņemot vērā, ka likumprojekti Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā un Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru, kuri paredzēja Reliģisko lietu pārvaldes institucionālās sistēmas izmaiņas, 2007.gadā netika pieņemti Saeimā, bija nepieciešams papildus apspriest Reliģisko lietu pārvaldes reorganizācijas modeli ar reliģisko savienību (baznīcu) pārstāvjiem un Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas locekļiem. 2008. gadā Reliģisko lietu pārvaldes reorganizācijas modelis tika iesniegts izskatīšanai un apspriešanai Garīgo lietu padomē un Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijā. Pēc Reliģisko lietu pārvaldes reorganizācijas modeļa izskatīšanas Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijā likumprojekti Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā un Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru tika pārstrādāti, ņemot vērā ar reliģiskajām savienībām (baznīcām) panāktās vienošanās nosacījumus, kā arī ņemot vērā Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas ierosinājumus. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz papildināt Uzņēmumu reģistra funkcijas, paredzot Uzņēmumu reģistram funkciju vest reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistru. Vienlaikus likumprojekts nosaka reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrācijas piekritību, proti, reliģiskās organizācijas un to iestādes var reģistrēt tikai Rīgā. |
4.
Cita informācija |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru ir skatāms vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi Reliģisko
organizāciju likumā. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi
un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām |
Tiks panākta
efektīva nozares resursu izmantošana, birokrātiska sloga mazināšana, uzlaboti
reliģisko organizāciju reģistrācijas procesi (ātrākas reģistrācijas
procedūras, elektronisko pakalpojumu pieejamība, vienotais reģistrs), tiks
nodrošina normatīvo aktu noteikumu efektīva piemērošana un administratīvo
procedūru vienkāršošana. |
5.
Sociālā ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6.
Ietekme uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7.
Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 28.00.00
Reliģiskās lietas 02.00.00
Uzņēmumu reģistra attīstība 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
0 71,4 2216,2 |
0 -39,3 +39,3 |
0 -39,3 +39,3 |
0 -39,3 +39,3 |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 28.00.00
Reliģiskās lietas 02.00.00
Uzņēmumu reģistra attīstība 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
0 71,4 2216,2 |
0 -39,3 +39,3 |
0 -39,3 +39,3 |
0 -39,3 +39,3 |
3.
Finansiālā ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Likumā Par valsts budžetu 2008. gadam Uzņēmumu reģistram (programma 02.00.00 Uzņēmumu reģistra attīstība) piešķirti naudas līdzekļi 2 216 163 latu apmērā uzņēmumu reģistra darbības nodrošināšanai. Reliģisko lietu pārvaldes (programma 28.00.00 Reliģiskās lietas) budžeta līdzekļi 39 299 latu apmērā tiks pārdalīti Uzņēmumu reģistram (programma 02.00.00 Uzņēmumu reģistra attīstība) sekojošas funkcijas nodrošināšanai: Reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrēšana. Saskaņā ar Ministru kabineta 2007. gada 6. marta sēdes protokola Nr. 17 34.§ norādām, ka institucionālās izmaiņas, ko paredz projekts, neradīs papildus cilvēkresursu nepieciešamību. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Ir izstrādāts likumprojekts Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā.
Likumprojektam Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru
jāstājas spēkā vienlaikus ar likumprojektu Grozījumi Reliģisko organizāciju
likumā. Līdz 2009.gada 1.martam nepieciešams izstrādāt grozījumus Ministru
kabineta 2004.gada 21.jūnija noteikumos Nr.544 Noteikumi par valsts nodevu
par informācijas sniegšanu no Uzņēmumu reģistra reģistriem, kas paredz
valsts nodevas apmēru par informācijas saņemšanu no reliģisko organizāciju un
to iestāžu reģistra, kā arī atvieglojumu reliģiskajām organizācijām un to
iestādēm bez maksas saņemt informāciju no reliģisko organizāciju un to
iestāžu reģistra par attiecīgo reliģisko organizāciju un tās iestādēm. Minēto
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Tieslietu ministrija. |
2.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
||
2.
Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms |
||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
||
6.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
2007. gada 19. septembra un 2007.gada 14. novembra Tieslietu ministrijas rīkotajās sanāksmēs, notika konsultācijas ar reliģisko savienību (baznīcu) Rīgas Metropolijas Romas Katoļu Kūrija, Latvijas Evaņģēliski luteriskā Baznīca, Latvijas Pareizticīgā Baznīca, Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu Savienība, Latvijas Baptistu draudžu Savienība, Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīca, Latvijas Apvienotā Metodistu Baznīca, Rīgas Ebreju Reliģiskā draudze, Latvijas Jaunapustuliskā Baznīca un Evaņģēlisko kristiešu Baznīca Jaunā Paaudze pārstāvjiem. 2008. gada 27. marta Garīgo lietu padomes sēdē, kurā piedalījās reliģisko savienību (baznīcu) Rīgas Metropolijas Romas Katoļu Kūrija, Latvijas Evaņģēliski luteriskā Baznīca, Latvijas Pareizticīgā Baznīca, Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu Savienība, Latvijas Baptistu draudžu Savienība, Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīca, Latvijas Apvienotā Metodistu Baznīca, Rīgas Ebreju Reliģiskā draudze un Evaņģēlisko kristiešu Baznīca Jaunā Paaudze pārstāvji, tika pārrunāts jautājums par Reliģisko lietu pārvaldes reorganizācijas iespējām. 2008. gada 23. un 30.oktobrī Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēdē notika tikšanās ar reliģisko savienību (baznīcu) Rīgas Metropolijas Romas Katoļu Kūrija, Latvijas Evaņģēliski luteriskā Baznīca un Latvijas Pareizticīgā Baznīca pārstāvjiem. |
2.
Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Reliģisko savienību (baznīcu) pārstāvjiem tika prezentēts jaunais institucionālais modelis un Reliģisko lietu pārvaldes funkciju sadales kārtība. Reliģisko
savienību (baznīcu) pārstāvji kopumā atbalstīja jauno institucionālo modeli
un politikas izstrādes funkciju nodošanu Tieslietu ministrijai, norādot, ka
reģistrācijas funkcijas nododot Uzņēmumu reģistram, jāprecizē jauno reliģisko
organizāciju reģistrācijas kārtība. Reliģisko savienību (baznīcu)
priekšlikumi tika ņemti vērā, izstrādājot reliģisko organizāciju
reģistrācijas kārtību. |
3.
Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Reliģiskajām
organizācijām tika nosūtīti prezentācijas materiāli par Reliģisko lietu
pārvaldes reorganizācijas īstenošanu, kā arī tika rīkotās reliģisko savienību
(baznīcu), atbildīgo valsts institūciju un Saeimas komisijas tikšanās. |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
5.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas institūcijas. Likumprojekts paredz jaunu uzdevumu Uzņēmumu reģistram reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra vešanu. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS, kā arī tiesību aktu
portālā www.likumi.lv.
Informācija par normatīvā akta ieviešanu tiks ievietota Uzņēmumu reģistra
mājas lapā www.ur.gov.lv, kā arī
plašsaziņas līdzekļos. |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt pieņemtos lēmumus apstrīdot likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, apstrīdot Uzņēmumu reģistra valsts notāru lēmumus Uzņēmumu reģistra galvenajam valsts notāram, savukārt, Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra lēmumus pārsūdzot tiesā. |
4.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
30.10.2008 16:55
1698
O.Zeile
67162604; Olga.Zeile@tm.gov.lv
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M.Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
O. Zeile
|
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.78 |
2008.gada 4.novembrī |
61.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru""
TA-3343
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-78-0411-#61.doc
1