Rīgā
14.11.2008. Nr.90/TA-1610
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Operatīvās darbības likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Vītoliņš 67219533, vilnis.vitolins@iem.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 11.novembra sēdes protokola Nr.80 18.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Operatīvās darbības likumā
Izdarīt Operatīvās darbības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 1.nr.; 1995, 18.nr.;
1997, 15.nr.; 2002, 16.nr.; 2005, 14., 22.nr.; 2007, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. 2.pantā:
izteikt pirmās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) personu, kuras pēkšņi un bez
acīmredzama iemesla pametušas savu pastāvīgo vai pagaidu uzturēšanās vietu,
neievēro savu ierasto dzīvesveidu un sazināšanās ar tām nav iespējama, kā arī
personu, kuras vecuma, mazgadības, fiziskā, garīgā stāvokļa vai slimības dēļ
aprūpējamas un kuras aizgājušas no mājām, ārstniecības iestādēm vai citām
uzturēšanās vietām (bez vēsts pazudušās personas) meklēšana;";
papildināt pantu ar 5.1 punktu
šādā redakcijā:
"51) to cilvēku personības noskaidrošana,
kuri nespēj sniegt ziņas par sevi, un līķu identificēšana;".
2. Papildināt likumu ar 8.1 pantu šādā
redakcijā:
"8.1 pants.
Informācijas izplatīšana ar Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas
palīdzību
(1) Ja šā likuma 2.pantā minēto uzdevumu
izpildei un operatīvās darbības mērķu sasniegšanai nepieciešams noskaidrot
personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietu, operatīvās darbības subjekta
amatpersona var lemt par ziņu iekļaušanu Integrētajā iekšlietu informācijas
sistēmā personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietas noskaidrošanai.
(2) Ja operatīvās darbības procesā zudusi
nepieciešamība vai pamats noskaidrot personas, mantas vai dokumenta atrašanās
vietu, operatīvās darbības subjekts lemj par ziņu dzēšanu no Integrētās
iekšlietu informācijas sistēmas.
(3) Integrētajā iekšlietu informācijas
sistēmā iekļaujamo ziņu apjomu, ziņu iekļaušanas pamatu un mērķi, ziņu
iekļaušanas, izmantošanas un dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām ir
piešķirama piekļuve iekļautajām ziņām, kā arī rīcību, konstatējot personu,
mantu vai dokumentu, par kuru ziņas ir iekļautas informācijas sistēmā, nosaka
Ministru kabinets."
3. Izslēgt 11.panta pirmajā daļā vārdus
"ievērojot šā panta otrajā daļā minēto nosacījumu".
4. Aizstāt 15.1 panta
trešās daļas 3.punktā vārdu "noziedznieku" ar vārdiem "aizturēto,
aizdomās turēto, apsūdzēto vai notiesāto".
5. Aizstāt 16.panta pirmajā daļā vārdu
"noziedzniekus" ar vārdiem "aizdomās turētos, apsūdzētos,
notiesātos".
Iekšlietu ministrs
M.Segliņš
Grozījumi Operatīvās darbības
likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējā
situācija |
Operatīvās darbības likuma 6.panta pirmajā
daļā ir uzskaitīti operatīvās darbības pasākumi, kuru veikšana ir pieļaujama
tikai Operatīvās darbības likuma 2.panta pirmajā daļā minēto uzdevumu
realizācijai. Viens no operatīvās darbības uzdevumiem ir
bez vēsts pazudušo personu meklēšana. Tomēr Operatīvās darbības likums, kā
arī citi ārējie normatīvie akti nenosaka kādos gadījumos persona būtu
atzīstama par bez vēsts pazudušo. Papildus tam, ārējie normatīvie akti
nenosaka, vai par bez vēsts pazudušu personu būtu atzīstama arī persona, kura
ir nonākusi tiesību aizsargājošo iestāžu redzeslokā, nespējot sniegt par sevi
ziņas, kaut gan par attiecīgās personas iespējamo pazušanu neviens tiesību
aizsargājošās iestādes nav informējis. Identiska situācija ir attiecināma arī
uz gadījumiem, kad tiek atrastas neidentificēta cilvēka mirstīgās atliekas. Tādējādi, lai precizētu Operatīvās darbības
uzdevumus un izvairītos no iespējas dažādi interpretēt likuma normas, likums
būtu papildināms, nosakot kritērijus, kad persona būtu atzīstama par bez
vēsts pazudušu, kā arī nepārprotami nosakot, ka operatīvās darbības pasākumi
ir veicami arī gadījumos, kad ir nepieciešams noskaidrot personas identitāti,
konstatējot cilvēka mirstīgās atliekas un cilvēku, kurš nespēj sniegt ziņas
par sevi. Operatīvās darbības likuma 28.panta pirmās
daļas 3.punkts nosaka, ka operatīvās darbības pasākumu veikšanā var tikt
iesaistītas arī atsevišķas
amatpersonas. Viens no veidiem kā var iesaistīt citas
amatpersonas operatīvās darbības pasākumu veikšanā ir informācijas
izplatīšana par attiecīgajām personām, mantām un dokumentiem, to atrašanās
vietas noskaidrošanai, ar informācijas sistēmas palīdzību starp tām
amatpersonām, kurām ir piešķirta piekļuve attiecīgajai informācijas
sistēmai. Tādējādi ir nepieciešams noteikt normatīvo
regulējumu, kas noteiktu attiecīgās informācijas izplatīšanas iespēju. Operatīvās darbības likuma 11.panta pirmā
daļa paredz telpu teritoriju un citu publiski pieejamu lietu apskati,
nosakot, ka to operatīvā apskate veicama ievērojot šā panta otrajā daļā
minēto nosacījumu. Operatīvās darbības likuma 11.panta otrajā
daļā ir iekļauts nosacījums, kas paredz, ka dzīvokļi, telpas,
transportlīdzekļi, teritorijas un citas lietas, kuras nav publiski pieejamas,
ir apskatāmas tikai ar attiecīgo valdītāju piekrišanu. Tādējādi no likuma pašreizējās redakcijas
var saprast, ka arī publiski pieejamu telpu, teritoriju un citu lietu
operatīvā apskate ir veicama ar to valdītāju piekrišanu, kaut gan piekļūšanas
(iekļūšanas) ierobežojumi šādām telpām, teritorijām un lietām nav noteikti.
Līdz ar to Operatīvās darbības likuma 11.panta pirmā daļa ir attiecīgi
precizējama. Operatīvās darbības likuma 15.1
panta trešās daļas 3.punktā, kā arī 16.panta pirmajā dāļā tiek lietots
termins noziedznieks. Ievērojot nevainīguma prezumpcijas principus, kas
cita starpā nosaka, ka neviena persona netiek uzskatīta par vainīgu, kamēr
tās vaina noziedzīga nodarījuma izdarīšanā netiek konstatēta Kriminālprocesa
likumā noteiktajā kārtībā, kā arī Kriminālprocesa likumā lietoto
terminoloģiju, termins noziedznieks ir attiecīgi precizējams. |
||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz noteikt
gadījumus, kad persona būtu atzīstama par bez vēsts pazudušu, kā arī precizē
operatīvās darbības uzdevumus, paredzot, ka operatīvās darbības pasākumi ir
veicami arī gadījumos, kad ir konstatētas cilvēka mirstīgās atliekas un
personas, kuras nespēj sniegt ziņas par sevi. Normatīvā akta projekts paredz noteikt
gadījumus, kad būtu pieļaujama informācijas iekļaušana par personām, mantām
un dokumentiem informācijas sistēmā, ar kuras palīdzību būtu iespējams
izplatīt informāciju starp tām amatpersonām, kurām tiks piešķirtas tiesības
piekļūt informācijas sistēmā iekļautajām ziņām. Savukārt, amatpersonas, kurām
tiks piešķirtas tiesības piekļūt informācijas sistēmā iekļautajām ziņām,
pildot savus pienākumus, varēs pārbaudīt to redzeslokā nonākušās personas,
mantas vai dokumentus. Amatpersona, kura konstatēs ziņas par attiecīgo
personu, mantu vai dokumentu informācijas sistēmā, varēs sniegt palīdzību
operatīvajā procesā izvirzītā mērķa sasniegšanā, ievērojot normatīvo aktu
prasības. Nodrošinājums tam, ka informācijas sistēmā
tiek uzturēta aktuāla informācija ir paredzams Ministru kabineta notikumos,
nosakot ziņu iekļaušanas un dzēšanas kārtību. Normatīvā akta projekts paredz deleģējumu
Ministru kabinetam pieņemt noteikumus, kuri noteiktu informācijas sistēmā iekļaujamo
ziņu apjomu, ziņu iekļaušanas pamatu un mērķi, ziņu iekļaušanas, izmantošanas
un dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām ir piešķirama piekļuve iekļautajām
ziņām, kā arī rīcību, konstatējot personu, mantu vai dokumentu, par kuru
ziņas ir iekļautas informācijas sistēmā. Papildus tam, normatīvā akta projekts
precizē operatīvās apskates veikšanai izvirzāmos nosacījumus, kā arī precizē
Operatīvās darbības likumā lietoto terminoloģiju. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Pilnveidojot informācijas apmaiņu starp
tiesību aizsargājošām iestādēm ar informācijas tehnoloģiju palīdzību, tiks
nodrošināta labāka sadarbība, kas, savukārt, no vienas puses uzlabos tiesību
aizsargājošo iestāžu uzdevumu izpildi, veicot operatīvo procesu, no otras
puses veicinās likumpārkāpumu novēršanu. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžeta un pašvaldības budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst.latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1.Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Finansu ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz
spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus ir nepieciešams
izdot Ministru kabineta noteikumus, kuri regulētu informācijas sistēmā
iekļaujamo ziņu apjomu, ziņu iekļaušanas pamatu un mērķi, ziņu iekļaušanas,
izmantošanas un dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām ir piešķirama piekļuve
iekļautajām ziņām, kā arī rīcību, konstatējot personu, mantu vai dokumentu,
par kuru ziņas ir iekļautas informācijas sistēmā. Ministru kabineta
noteikumu projekta izstrāde paredzēta vispārējā termiņā. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts ir virzāms
vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā un Grozījumi Kriminālprocesa likumā. |
||||||||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām
saistībām
atbilst
normatīvais akts |
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības Pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||||
|
|
|
|
||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, Sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||||
1.Ar kurām
nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
nav notikušas |
||||||||||
2. Kādi ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
nav notikušas |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
nav notikušas |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
nav notikušas |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Normatīvā akta izpildi nodrošinās operatīvās
darbības subjekti savas kompetences ietvaros. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī
tiks ievietots portālā www.likumi.lv. |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Operatīvās darbības likumā
noteiktajā kārtībā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
Iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
V.Vītoliņš |
|
|
|
|
08.04.2008 09:05
1276
V.Vītoliņš 67219533
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.80 |
2008.gada 11.novembrī |
18.§
Likumprojekts "Grozījumi Operatīvās darbības likumā"
TA-1610
___________________________________________________________
(M.Segliņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministrs.
3. Iekšlietu ministrijai
sagatavot un iekšlietu ministram līdz 2009.gada 31.martam iesniegt noteiktā
kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par Operatīvās darbības likumā
paredzēto tiesisko regulējumu, tā nepilnībām un nepieciešamību izstrādāt jaunu
operatīvo darbību regulējošu normatīvo aktu.
Ministru prezidents
|
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-80-1111-#18.doc
1