Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

06.11.2008.                   Nr.90/TA-2950

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Māzere 67878704, Ieva.Mazere@zm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 5 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 4.novembra sēdes protokola Nr.78  14.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931

 


Likumprojekts

 

Grozījums likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"

 

Izdarīt likumā "Par pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2., 6., 8., 10., 23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 5.nr.) šādu grozījumu:

 

Papildināt 6.2 pantu ar 21.punktu šādā redakcijā:

 

"21) tādas diētiskās pārtikas piegādēm, kura ir reģistrēta Pārtikas un veterinārā dienesta datu bāzē kā diētiskā pārtika cilvēkiem ar veselības traucējumiem."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zemkopības ministrs

M.Roze


Likumprojekta “Grozījums likumā “Par pievienotās vērtības nodokli””

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 5.67.punktā dots uzdevums īstenot skaidru un saprotamu nodokļu politiku, veidot precīzu nodokļu normatīvo bāzi, nepieļaujot dažādas normatīvo aktu traktēšanas iespējas.

 

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likuma “Par pievienotās vērtības nodokli 6.2 pants paredz piemērot 5% pievienotās vērtības nodokļa likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, tai skaitā, medikamentu piegādēm (6.2 panta 1.punkts) un zīdaiņiem paredzēto specializēto produktu piegādēm (6.2 panta 4.punkts). Šo preču grupu sarakstā līdz šim nav iekļauta medicīniskiem nolūkiem paredzētā diētiskā pārtika cilvēkiem ar veselības traucējumiem, kas nepieciešama medicīniskām iestādēm, lai izmantotu kā vienīgo piemēroto pārtiku konkrētu saslimstību gadījumos (celiakija, fenilketonūrija un citas) gan pieaugušajiem, gan bērniem un zīdaiņiem.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 3.aprīļa noteikumiem Nr.155 “Obligātās nekaitīguma prasības diētiskajai pārtikai cilvēkiem ar veselības traucējumiem un prasības marķējumam” (turpmāk – noteikumi Nr.155) šo produktu lietošana ir atļauta tikai ārsta uzraudzībā. Minētie noteikumi nosaka definīciju šai pārtikas grupai, kas sniedz iespēju to atšķirt no pārējās diētiskās pārtikas, tai skaitā no diētiskās pārtikas ar samazinātu enerģētisko vērtību, kuru izmanto svara samazināšanai, un kurai nav nepieciešami pievienotās vērtības nodokļa atvieglojumi.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 10.maija noteikumiem Nr.323 “Noteikumi par vispārīgajām prasībām diētiskās pārtikas nekaitīgumam, kvalitātei un marķējumam, kā arī par diētiskās pārtikas atbilstības novērtēšanas un tās izmaksu segšanas kārtību” (turpmāk – noteikumi Nr.323), lai Latvijā pirmo reizi uzsāktu diētiskās pārtikas, izņemot diētisko pārtiku ar samazinātu enerģētisko vērtību un diētisko pārtiku cilvēkiem ar veselības traucējumiem, izplatīšanu, ražotājs vai izplatītājs paziņo Pārtikas un veterinārajam dienestam un tas reģistrē šo pārtiku  savā datu bāzē.

 

3. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts papildina likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” 6.2 pantu ar 21) punktu, kas nosaka, ka 5% PVN likme piemērojama tikai tādas diētiskās pārtikas piegādēm, kura ir reģistrēta Pārtikas un veterinārā dienesta datu bāzē kā diētiskā pārtika cilvēkiem ar veselības traucējumiem.

 

 

4. Cita informācija

Vienlaicīgi ar sagatavoto likumprojektu Zemkopības ministrija ir sagatavojusi arī grozījumus noteikumos Nr.155 un noteikumos Nr.323, nosakot, ka diētiskās pārtikas cilvēkiem ar veselības traucējumiem ražotājs vai izplatītājs paziņo Pārtikas un veterinārajam dienestam par tās izplatīšanu un tā tiek reģistrēta PVD datu bāzē. Līdz šim šī pārtika tika reģistrēta Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju valsts aģentūras datu bāzē kā medicīniska prece un tā rezultātā tai jau šobrīd tiek piemērota 5% PVN likme. Paredzamie grozījumi noteikumos Nr.155 un noteikumos Nr.323 sakārtos esošo situāciju atbilstoši Komisijas 1999.gada 25.marta direktīvas 1999/21/EK par diētiskās pārtikas cilvēkiem ar veselības traucējumiem 5.pantā noteiktajam, ka Dalībvalsts var pieprasīt, lai ražotājs vai importētājs paziņo par produkta ievešanu un izplatīšanu Dalībvalsts kompetentajai iestādei un iesniedz produkta marķējuma paraugu.

 




II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Tā kā likumprojekts redakcionāli precizē likumā „Par pievienotās vērtības nodokli” minētās normas, tad normu ieviešana nemainīs līdzšinējo situāciju sabiedrībā un tautsaimniecībā.

 

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Nav attiecināms

 

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Nav attiecināms

 

4. Ietekme administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām nemainās, jo saglabājas spēkā esošais regulējums

 

5. Sociālā ietekme:

5.1. sociālās situācijas izmaiņas:

5.2. nodarbinātība

Nav attiecināms

 

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms

 

7. Cita ietekme

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

n-tais gads

Turpmākie  trīs gadi

 

 

 

n+1

n+2

n+3

 

1

2

3

4

5

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžeti.

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

 

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžeti.

 

 

 

 

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

 

 

 

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

 

 

 

6. Cita informācija

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Vienlaicīgi ar sagatavoto likumprojektu Zemkopības ministrija ir sagatavojusi grozījumu noteikumos Nr.155 un noteikumos Nr.323 projektus, nosakot, ka diētiskās pārtikas cilvēkiem ar veselības traucējumiem ražotājs vai izplatītājs paziņo par tās izplatīšanu Pārtikas un veterinārajam dienestam un tā tiek reģistrēta datu bāzē.

Grozījumu projekti tiks iesniegti Ministru kabinetā reizē ar likumprojektu.

 

2. Cita informācija

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms

 

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Nav attiecināms

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Padomes 2006.gada 28.novembra direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu

 

2.tabula

 

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr.(uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

 

2006/112/EK

III.pielikuma 3.punkts

likumprojekts

atbilst

 

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem. Kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu. Valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms

 

6. Cita informācija

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Notikušas konsultācijas ar Veselības ministrijas Sabiedrības veselības departamenta pārstāvjiem un ar diētiskās pārtikas cilvēkiem ar veselības traucējumiem izplatītājiem Latvijā.

 

2. Kādas ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta likumprojektu.

 

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

 

4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas nav notikušas

 

5. Cita informācija

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests noteiktās kompetences ietvaros.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēmā un Zemkopības ministrijas mājaslapā.

 

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

Administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā institūcijā.

 

 

4. Cita informācija

 

 

 

 

Zemkopības ministrs                                                                  M.Roze

 

Valsts sekretāra v.i.

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

J.Šnore

 

 

S.Dumbrovska

 

 

M.Salenieks

 

 

I.Māzere

 

19.09.2008. 11:26

1265

I.Māzere

67878704,

Ieva.Mazere@zm.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.78

2008.gada 4.novembrī

 

 

14.§

 

Likumprojekts "Grozījums likumā "Par pievienotās vērtības nodokli""

     TA-2950

___________________________________________________________

(M.Roze, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir zemkopības ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2008-MK-PROT-78-0411-#14.doc

1