Rīgā
06.11.2008. Nr.90/TA-2950
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Māzere 67878704, Ieva.Mazere@zm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 4.novembra sēdes protokola Nr.78 14.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par
pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10.,
24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2.,
6., 8., 10., 23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3.nr.; 2008,
5.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 6.2
pantu ar 21.punktu šādā redakcijā:
"21) tādas
diētiskās pārtikas piegādēm, kura ir reģistrēta Pārtikas un veterinārā dienesta
datu bāzē kā diētiskā pārtika cilvēkiem ar veselības traucējumiem."
Zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta Grozījums likumā Par
pievienotās vērtības nodokli
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
|||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Deklarācijas par Ivara
Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 5.67.punktā dots uzdevums
īstenot skaidru un saprotamu nodokļu politiku, veidot precīzu nodokļu
normatīvo bāzi, nepieļaujot dažādas normatīvo aktu traktēšanas iespējas. |
|
||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par pievienotās vērtības nodokli 6.2 pants paredz
piemērot 5% pievienotās vērtības nodokļa likmi preču piegādēm un
pakalpojumiem, tai skaitā, medikamentu piegādēm (6.2 panta
1.punkts) un zīdaiņiem paredzēto specializēto produktu piegādēm (6.2 panta
4.punkts). Šo preču grupu sarakstā līdz šim nav iekļauta medicīniskiem
nolūkiem paredzētā diētiskā pārtika cilvēkiem ar veselības traucējumiem, kas
nepieciešama medicīniskām iestādēm, lai izmantotu kā vienīgo piemēroto
pārtiku konkrētu saslimstību gadījumos (celiakija, fenilketonūrija un citas)
gan pieaugušajiem, gan bērniem un zīdaiņiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 3.aprīļa noteikumiem Nr.155
Obligātās nekaitīguma prasības diētiskajai pārtikai cilvēkiem ar veselības
traucējumiem un prasības marķējumam (turpmāk noteikumi Nr.155) šo produktu
lietošana ir atļauta tikai ārsta uzraudzībā. Minētie noteikumi nosaka
definīciju šai pārtikas grupai, kas sniedz iespēju to atšķirt no pārējās
diētiskās pārtikas, tai skaitā no diētiskās pārtikas ar samazinātu
enerģētisko vērtību, kuru izmanto svara samazināšanai, un kurai nav
nepieciešami pievienotās vērtības nodokļa atvieglojumi. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 10.maija noteikumiem Nr.323
Noteikumi par vispārīgajām prasībām diētiskās pārtikas nekaitīgumam,
kvalitātei un marķējumam, kā arī par diētiskās pārtikas atbilstības
novērtēšanas un tās izmaksu segšanas kārtību (turpmāk noteikumi Nr.323),
lai Latvijā pirmo reizi uzsāktu diētiskās pārtikas, izņemot diētisko pārtiku
ar samazinātu enerģētisko vērtību un diētisko pārtiku cilvēkiem ar veselības
traucējumiem, izplatīšanu, ražotājs vai izplatītājs paziņo Pārtikas un
veterinārajam dienestam un tas reģistrē šo pārtiku savā datu bāzē. |
|
||||||
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts papildina likuma Par pievienotās vērtības nodokli 6.2
pantu ar 21) punktu, kas nosaka, ka 5% PVN likme piemērojama tikai
tādas diētiskās pārtikas piegādēm, kura ir reģistrēta Pārtikas un veterinārā
dienesta datu bāzē kā diētiskā pārtika cilvēkiem ar veselības traucējumiem. |
|
||||||
4. Cita informācija |
Vienlaicīgi ar sagatavoto
likumprojektu Zemkopības ministrija ir sagatavojusi arī grozījumus noteikumos
Nr.155 un noteikumos Nr.323, nosakot, ka diētiskās pārtikas cilvēkiem ar veselības
traucējumiem ražotājs vai izplatītājs paziņo Pārtikas un veterinārajam
dienestam par tās izplatīšanu un tā tiek reģistrēta PVD datu bāzē. Līdz šim
šī pārtika tika reģistrēta Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju
valsts aģentūras datu bāzē kā medicīniska prece un tā rezultātā tai jau
šobrīd tiek piemērota 5% PVN likme. Paredzamie grozījumi noteikumos Nr.155 un
noteikumos Nr.323 sakārtos esošo situāciju atbilstoši Komisijas 1999.gada
25.marta direktīvas 1999/21/EK par diētiskās pārtikas cilvēkiem ar veselības
traucējumiem 5.pantā noteiktajam, ka Dalībvalsts var pieprasīt, lai ražotājs
vai importētājs paziņo par produkta ievešanu un izplatīšanu Dalībvalsts
kompetentajai iestādei un iesniedz produkta marķējuma paraugu. |
|
||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
|||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Tā kā likumprojekts
redakcionāli precizē likumā Par pievienotās vērtības nodokli minētās
normas, tad normu ieviešana nemainīs līdzšinējo situāciju sabiedrībā un
tautsaimniecībā. |
|
||||||
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
||||||
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
||||||
4. Ietekme
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām nemainās, jo saglabājas spēkā esošais regulējums |
|
||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas: 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||
7. Cita ietekme |
|
|
||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
|
|||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie
trīs gadi |
|
|||||
|
|
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību
budžeti. |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību
budžeti. |
|
|
|
|
|
|||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
|||
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
|
|
|
|
||||
6. Cita informācija |
|
|
||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|
|||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Vienlaicīgi ar sagatavoto likumprojektu
Zemkopības ministrija ir sagatavojusi grozījumu noteikumos Nr.155 un
noteikumos Nr.323 projektus, nosakot, ka diētiskās pārtikas cilvēkiem ar
veselības traucējumiem ražotājs vai izplatītājs paziņo par tās izplatīšanu
Pārtikas un veterinārajam dienestam un tā tiek reģistrēta datu bāzē. Grozījumu projekti tiks iesniegti Ministru kabinetā reizē ar
likumprojektu. |
|
||||||
2. Cita informācija |
|
|
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
|
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||
Attiecīgo Eiropas
Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums,
direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un
numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Padomes 2006.gada
28.novembra direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa
sistēmu |
|
||||||
2.tabula |
|
|||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr.(uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru
šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta
projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||
2006/112/EK III.pielikuma
3.punkts |
likumprojekts |
atbilst |
|
|||||
5.
Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem. Kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu. Valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||
6.
Cita informācija |
|
|
||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
|||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir
notikušas |
Notikušas konsultācijas ar Veselības ministrijas
Sabiedrības veselības departamenta pārstāvjiem un ar diētiskās pārtikas
cilvēkiem ar veselības traucējumiem izplatītājiem Latvijā. |
|
||||||
2. Kādas ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
Atbalsta likumprojektu. |
|
||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
|
||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|
||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi
nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests noteiktās kompetences ietvaros. |
|
||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēmā un Zemkopības
ministrijas mājaslapā. |
|
||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā
institūcijā. |
|
||||||
4. Cita informācija |
|
|
||||||
Zemkopības ministrs M.Roze
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
J.Šnore |
S.Dumbrovska |
M.Salenieks |
I.Māzere |
19.09.2008. 11:26
1265
I.Māzere
67878704,
Ieva.Mazere@zm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.78 |
2008.gada 4.novembrī |
14.§
Likumprojekts "Grozījums likumā "Par pievienotās vērtības nodokli""
TA-2950
___________________________________________________________
(M.Roze, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir zemkopības ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-78-0411-#14.doc
1