Rīgā
06.11.2008. Nr.90/TA-2991
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par autoceļiem"". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kaupe 67028326, Imants.Kaupe@sam.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 4.novembra sēdes protokola Nr.78 11.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par autoceļiem"
Izdarīt likumā "Par autoceļiem" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1992, 13.nr.; 1994, 5.nr.;
1997, 22.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 23.nr.; 2005, 24.nr.; 2006, 18.,
24.nr.; 2007, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 5.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un
smagsvara pārvadājumi, nosaka Ministru kabinets."
2. Svītrot II sadaļas nosaukumā vārdu "valsts".
3. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:
"8.pants.
Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācija un uzskaite
Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un
uzskaites kārtību nosaka Ministru kabinets."
4. Papildināt 11.pantu ar trešo un ceturto
daļu šādā redakcijā:
"(3) Teritorijas, kas
nepieciešamas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai, rezervē un valsts
intereses tajās nosaka teritoriju plānojumos. Kārtību, kādā rezervē teritorijas
valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai, un valsts intereses tajās nosaka
Ministru kabinets.
(4) Ja īpašnieks pārdod nekustamo īpašumu,
kas atrodas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai nepieciešamajā
teritorijā vai valsts autoceļa aizsargjoslā, valstij ir pirmpirkuma tiesības. Kārtību, kādā valsts
realizē pirmpirkuma tiesības, nosaka Ministru kabinets."
5. Papildināt pārejas noteikumus ar 11.punktu šādā
redakcijā:
"11. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.jūlijam
izdod šā likuma 5.panta septītajā daļā, 8.pantā, 11.panta trešajā un ceturtajā
daļā minētos noteikumus."
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
Likumprojekta Grozījumi likumā Par
autoceļiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Zemes politikas pamatnostādņu
2008.-2014.gadam projekts.
|
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Viens no
galvenajiem valsts ekonomiskās attīstības priekšnoteikumiem ir iekšējās un
ārējās sasniedzamības nodrošināšana. Lai to nodrošinātu, ir nepieciešams
plānot jaunas transporta infrastruktūras attīstību. Tā kā Latvijas
Ilgtspējīgas attīstības stratēģijas izstrāde atrodas sākuma stadijā, kavējas
arī Latvijas Telpiskās perspektīvas saistošās daļas Par nacionālas nozīmes
transporta infrastruktūras teritorijām izstrāde, kurā būtu jānosaka valsts
intereses un prasības transporta infrastruktūras objektu teritorijas
izmantošanā un attīstībā. Līdz šim neviens
normatīvais akts nenosaka, ka ir nepieciešams izstrādāt kārtību, kādā tiek
rezervētas teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību,
kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības valsts autoceļu infrastruktūras
attīstībai nepieciešamajās teritorijās. Likumprojektā iekļauts
regulējums tikai attiecībā uz valsts autoceļiem, jo pašvaldībām jautājums par
teritoriju rezervēšanu nav aktuāls. Ministru kabineta
2001.gada 6.februāra noteikumi nr.48 Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara
pārvadājumiem ir izdoti pamatojoties uz Ministru kabineta iekārtas likuma
14.panta pirmās daļas 3.punktu. Ņemot vērā to, ka ir izstrādāts jauns
Ministru kabineta iekārtas likums (pašlaik Saeimā pieņemts 2.lasījumā) un
līdz ar tā spēkā stāšanos zaudēs spēku visi Ministru kabineta noteikumi, kas
izdoti uz šī likuma pamata. Tādēļ ir nepieciešams noteikt jaunu deleģējumu
noteikumiem par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem. Ministru kabineta
2008.gada 5.februāra sēdes protokola nr.7 61.§ Noteikumu projekts Valsts
pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas
kārtība 5.punktā Satiksmes ministrijai tika dots uzdevums līdz 2008.gada
31.maijam iesniegt noteiktā kārtībā grozījumus Ministru kabineta 2000.gada
3.oktobra noteikumos nr.346 Autoceļu valsts reģistrācijas un uzskaites
kārtība, paredzot kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību
reģistrā. Uzsākot darbu pie grozījumu izstrādāšanas Satiksmes ministrija
konstatēja, ka minētie noteikumi ir novecojuši un neatbilst reālajai
situācijai, tādēļ ir nepieciešams precizēt likuma Par autoceļiem 8.pantu un
paredzēt jaunu deleģējumu izdot noteikumus par pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtību.
Likumprojektā ir noteikts, ka jaunos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz
2009.gada 1.jūlijam. Šajos noteikumos būs ietverts arī Ministru kabineta
2008.gada 5.februāra sēdes protokola nr.7 61.§ 5.punktā Satiksmes ministrijai
dotais uzdevums - noteikt kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas
pašvaldību reģistrā. Pamatojoties uz
iepriekš minēto, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta sēdes
protokollēmuma projektu Par Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes
protokola nr.7 61.§ Noteikumu projekts Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu
programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība 5.punktā dotā uzdevuma
izpildi. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
1)
ņemot vērā, ka visi Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti pamatojoties uz
līdzšinējā Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu,
ar jaunā Ministru kabineta iekārtas likuma spēkā stāšanos zaudēs spēku, ir
nepieciešams paredzēt likumā Par autoceļiem jaunu deleģējumu Ministru
kabineta izdot noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta
un smagsvara pārvadājumi; 2)
pašvaldību ceļu un ielu reģistrācija ir nepieciešama, jo tā ir saistīta ar
mērķdotācijas piešķiršanu pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības plānošanu
un, ņemot vērā, ka pašlaik visi valsts autoceļi tiek reģistrēti pamatojoties
uz likuma Par autoceļiem 3.panta ceturto daļu, kas nosaka, ka valsts
autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu
posmu sarakstus nosaka Ministru kabinets, un līdz ar ko nav nepieciešams vēl
viens valsts autoceļu reģistrs, kā arī to, ka Ministru kabineta 2000.gada 3.oktobra
noteikumi nr.346 Autoceļu valsts reģistrācijas un uzskaites kārtība ir
novecojuši un neatbilst reālajai situācijai, ir nepieciešams noteikt kārtību,
kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas; 3)
ņemot vērā nepieciešamību noteikt valsts intereses un prasības transporta
infrastruktūras objektu teritorijas izmantošanā un attīstībā, kā arī plānot
jaunas transporta infrastruktūras attīstību, nepieciešams paredzēt likumā
Par autoceļiem deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par kārtību,
kādā rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un
kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts
un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi tieši neietekmēs
ekonomisko situāciju. Ministru
kabineta noteikumi par kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara
pārvadājumi neieviesīs nekādas jaunas prasības un neradīs papildus
administratīvās procedūras, jo noteikumi tiek izdoti no jauna tādēļ, ka
iepriekšējais deleģējums zaudēs spēku ar jaunā Ministru kabineta iekārtas
likuma spēkā stāšanos. Noteikumi
par kārtību, kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas ir saistīti ar
mērķdotācijas piešķiršanas kārtību pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības
plānošanu un nosaka kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību
ceļu un ielu reģistrā. Ekonomisko
situāciju var ietekmēt Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā rezervē
teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā
valsts realizē pirmpirkuma tiesības, jo tas varētu radīt papildus
administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts
un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi tieši neietekmēs
ekonomisko situāciju. Ministru
kabineta noteikumi par kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara
pārvadājumi neieviesīs nekādas jaunas prasības un neradīs papildus
administratīvās procedūras, jo noteikumi tiek izdoti no jauna tādēļ, ka
iepriekšējais deleģējums zaudēs spēku ar jaunā Ministru kabineta iekārtas
likuma spēkā stāšanos. Noteikumi
par kārtību, kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas ir saistīti ar
mērķdotācijas piešķiršanas kārtību pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības
plānošanu un nosaka kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību
ceļu un ielu reģistrā. Ekonomisko
situāciju var ietekmēt Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā rezervē
teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā
valsts realizē pirmpirkuma tiesības, jo tas varētu radīt papildus
administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Likumprojekts
un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi tieši neietekmēs
ekonomisko situāciju. Ministru
kabineta noteikumi par kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara
pārvadājumi neieviesīs nekādas jaunas prasības un neradīs papildus
administratīvās procedūras, jo noteikumi tiek izdoti no jauna tādēļ, ka
iepriekšējais deleģējums zaudēs spēku ar jaunā Ministru kabineta iekārtas
likuma spēkā stāšanos. Noteikumi
par kārtību, kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas ir saistīti ar
mērķdotācijas piešķiršanas kārtību pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības
plānošanu un nosaka kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību
ceļu un ielu reģistrā. Ekonomisko
situāciju var ietekmēt Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā rezervē
teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā
valsts realizē pirmpirkuma tiesības, jo tas varētu radīt papildus
administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāizdod šādi
Ministru kabineta noteikumi: 1) Kārtība, kādā
rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai; 2) Kārtība, kādā
valsts realizē pirmpirkuma tiesības valsts autoceļu infrastruktūras
attīstībai nepieciešamajās teritorijās; 3) Kārtība, kādā
tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi; 4) Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtība. Paredzamais noteikumu izstrādāšanas termiņš 6
mēnešu laikā no likumprojekta pieņemšanas. Atbildīgā par
Ministru kabineta noteikumu izstrādi Satiksmes ministrija. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|
5. Saistīb
as sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām
un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Saskaņā ar Valsts
sekretāru 2008.gada 29.maija sanāksmes protokolu nr.21 24.§ likumprojekts
saskaņots ar Latvijas Pašvaldību savienību. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pašvaldību savienība neatbalsta
iesniegto projektu, jo: 1. Uzskatām, ka nav pamats mainīt likuma
8.panta redakciju, jo esošā redakcija nosaka, ka visi autoceļi valstī
pakļauti valsts reģistrācijai, šāda reģistrācija nepieciešama, lai valstī
risinātu reģionālās attīstības jautājumus. 2.
Lūdzam precizēt piedāvāto redakciju 11.panta trešā daļā atbilstoši
Teritorijas plānošanas likuma 5.pantam, norādot, uz kuru teritorijas
plānošanas līmeni grozījumi attiecas, kā arī, kas segs izmaksas saistībā ar
izmaiņu izdarīšanu teritoriju plānojumos. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Nav
attiecināms. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
attiecināms. |
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Netiek radītas
jaunas institūcijas. Normatīvā akta
izpildi veic Satiksmes ministrija un valsts akciju sabiedrība Latvijas
Valsts ceļi. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc
pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS) un tīmekļu vietnē www.likumi.lv.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā
akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process un pieņemtos
lēmumus ir iespējams apstrīdēt Satiksmes ministrijā vai administratīvajā
tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
N.Freivalds |
L.Priedīte - Kancēviča |
I.Strauta |
I.Kaupe |
2008.08.25. 16:42
1873
I.Kaupe, 67028326, Imants.Kaupe@sam.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.78 |
2008.gada 4.novembrī |
11.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par autoceļiem""
TA-2991
___________________________________________________________
(A.Šlesers, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir satiksmes ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-78-0411-#11.doc
1