Rīgā
06.11.2008. Nr.90/TA-1386
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Petermanis 67021684, Kristaps.Petermanis@lm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 4.novembra sēdes protokola Nr.78 8.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Apdrošināšanas
sabiedrību un to uzraudzības likumā
Izdarīt Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.;
1999, 10.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 2., 14.nr.; 2005,
2., 14.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 15.nr.; 2008, 14., 15.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar 5.1 pantu šādā
redakcijā:
"5.1 pants. (1) Nosakot apdrošināšanas
prēmijas un apdrošināšanas atlīdzības lielumu, dzimuma kā noteicošā faktora
izmantošana drīkst radīt atšķirības apdrošināšanas prēmijas un apdrošināšanas
atlīdzības lielumā apdrošināšanas un saistītos finanšu pakalpojumos, kuros
šādas atšķirības pamato atbilstoši aktuārie un statistikas dati.
(2) Apdrošināšanas un
saistītos finanšu pakalpojumus, kuros dzimuma kā noteicošā faktora izmantošana
drīkst radīt atšķirības apdrošināšanas prēmijas un apdrošināšanas atlīdzības
lielumā, un datumu, no kura tas ir atļauts, nosaka Ministru kabinets.
(3) Ne retāk kā reizi
piecos gados Labklājības ministrija kopīgi ar Finanšu ministriju, Finanšu un
kapitāla tirgus komisiju un Latvijas apdrošinātāju asociāciju, pamatojoties uz
aktuārajiem un statistikas datiem, izvērtē turpmāku šā panta otrajā daļā minēto
apdrošināšanas un saistīto finanšu pakalpojumu noteikšanas pamatotību un, ja
nepieciešams, iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par nepieciešamajām
izmaiņām.
(4) Aktuāros un statistikas datus, uz kuriem
pamatojoties tiek veikts šā panta trešajā daļā minētais izvērtējums,
Labklājības ministrija publicē tās mājas lapā internetā.
(5) Aizliegts noteikt atšķirīgu apdrošināšanas
prēmijas un apdrošināšanas atlīdzības lielumu atkarībā no sievietes
grūtniecības vai atrašanās pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam."
2. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām ar 19.punktu šādā redakcijā:
"19) Padomes 2004.gada 13.decembra
direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu
attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz pieeju precēm un
pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu."
Labklājības ministre
I.Purne
Likumprojekta
„Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā” anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Latvijas Republikai ir saistošas Padomes
2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas
paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju
precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu (turpmāk –
Direktīva) normas. Saskaņā ar Direktīvas 1.pantu, „Šīs direktīvas mērķis ir
izveidot sistēmu, lai cīnītos pret diskrimināciju dzimuma dēļ attiecībā uz
pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu, ar
nolūku dalībvalstīs īstenot principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret
vīriešiem un sievietēm.” Direktīvas normas jau ir vai tuvākajā laikā tiks
iestrādātas vairākos ar patērētāju tiesībām saistītos normatīvos aktos. Tomēr
atsevišķas tās normas jāiestrādā arī apdrošināšanas jomu regulējošos
normatīvos aktos, lai nodrošinātu, ka dzimums kā noteicošs faktors tiek
izmantots atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktiem. |
|||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekta
„Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā”
(turpmāk – Likumprojekts) sagatavošanas mērķis ir, pārņemot Direktīvas
normas, regulēt dzimuma kā noteicoša faktora izmantošanu, nosakot
apdrošināšanas prēmijas un apdrošināšanas atlīdzības lielumu. Likumprojekts
ierobežos iespējas noteikt atšķirīgu apdrošināšanas prēmijas un
apdrošināšanas atlīdzības lielumu atkarībā no personas grūtniecības un
atrašanās pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ir
vērsts uz Latvijas uzņēmējdarbības vides harmonizāciju ar Eiropas vienoto
tirgu. Likumprojekts paredz regulēt dzimuma kā noteicoša faktora izmantošanu,
nosakot apdrošināšanas prēmijas un apdrošināšanas atlīdzības lielumu. Tas
varētu prasīt pielāgošanos no dažu apdrošināšanas sabiedrību puses, kas
izmanto dzimumu savos aprēķinos. |
|||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts skaidrāk nosaka, kad
pieļaujams izmantot dzimumu kā noteicošu faktoru, nosakot apdrošināšanas
prēmiju un atlīdzību lielumu, tādējādi veicinot dzimumu līdztiesību.
Likumprojekts palielina sieviešu aizsardzību grūtniecības laikā un
pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam. Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz
sabiedrību, jo piekļuve apdrošināšanas pakalpojumiem atkarībā no dzimuma tiks
skaidrāk regulēta. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
III.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
2008 |
Trīs nākamie gadi 2009 2010 2011 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Izmaiņas valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Nav. |
||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta stāšanās spēkā gadījumā
saskaņā ar tā 1.panta 2.punktu ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi par
tiem apdrošināšanas un saistīto finanšu pakalpojumiem, kuros dzimuma kā
noteicoša faktora izmantošana drīkst radīt atšķirības apdrošināšanas prēmijas
un apdrošināšanas atlīdzības lielumā. Noteikumu projektu paredzēts iesniegt
Ministru kabinetam tiklīdz tiks pieņemts likumprojekts. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav.
|
|||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts daļēji pārņem
Padomes 2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno
principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm,
attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu
sniegšanu normas attiecībā uz dzimuma kā noteicoša faktora izmantošanu
nosakot apdrošināšanas prēmijas un
aizliegumu noteikt atšķirīgu apdrošināšanas prēmijas un atlīdzību lielumu
atkarībā no personas grūtniecības un atrašanās pēcdzemdību periodā. Lai pilnībā
pārņemtu Direktīvas normas, vēl jāpieņem Fizisku personu, kas veic
saimniecisko darbību, diskriminācijas aizlieguma likums (uzsaukts 04.092008.
Valsts sekretāru sanāksmē, VSS-1486, TA-1486). |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums
1.
tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2004.gada 13.decembra direktīvas
2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret
vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču
piegādi un pakalpojumu sniegšanu (Official Journal L373, 21/12/2004 P.
0037-0043). |
|||||||||
2. tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri
|
|||||||
5.1 pants |
2004/113/EK 5.pants |
Atbilst. |
|
|||||||
5. Cita
informācija
|
Nav.
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanas gaitā ir
notikušas konsultācijas ar biedrību Resursu centrs sievietēm „Marta” un
Latvijas Apdrošinātāju asociāciju. |
||||||||||
Biedrība Resursu centrs sievietēm „Marta”
Likumprojektā iekļautos priekšlikumus
neatbalsta. Latvijas
Apdrošinātāju asociācija
Likumprojekta redakciju atbalsta. |
||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrība ir informēta par direktīvu
2004/113 ar LR Labklājības ministrijas sagatavotu informāciju medijiem,
ministrijas speciālisti ir snieguši intervijas Latvijas Neatkarīgajai
Televīzijai. Sabiedrības viedoklis nav zināms. |
|||||||||
4.Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
Nav. |
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta projekta normu izpildei
netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Par patērētāju tiesību aizsardzību
ir atbildīgs Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Vienlīdzīgas attieksmes
principa pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz pieeju precēm un
pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu uzraudzīšanu veiks Tiesībsargs
atbilstoši Tiesībsarga likumā un citos normatīvajos aktos paredzētajām
tiesībām, kā arī patērētāju tiesību aizsardzības organizācijas. Dzimum
a kā
noteicoša faktora izmantošanas aizlieguma ievērošanu uzraudzīs Finanšu un
kapitāla tirgus komisija. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas
Saeimā tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, periodiskajā izdevumā
“Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs”, kā arī būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS)
un Latvijas normatīvo aktu elektroniskajā krājumā Internetā www.likumi.lv. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā un tiesā atkarībā no
personas un pakalpojumu sniedzēja savstarpējo tiesisko attiecību veida. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
Labklājības
ministre |
I.Purne |
Valsts sekretārs |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu
departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
R.Beinarovičs |
Z.Uzuliņa |
E.Korčagins |
K.Petermanis |
23.09.08. 9:27
1076
K.Petermanis
67021684, Kristaps.Petermanis@lm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.78 |
2008.gada 4.novembrī |
8.§
(atbalstīts VSS) Likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā"
TA-1386
___________________________________________________________
(I.Purne, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir labklājības ministre.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-78-0411-#08.doc
1