Rīgā
06.11.2008. Nr.90/TA-3188
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Tieslietu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieka vai zvejnieka saimniecību"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Zikmane 67036941, Anita.Zikmane@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 28.oktobra sēdes protokola Nr.76 47.§
izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā Par
individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieka vai zvejnieka saimniecību
Izdarīt likumā Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieka vai
zvejnieka saimniecību (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministra Kabineta Ziņotājs, 17.nr.; 49/50.nr.;
1996, 22.nr.; 2008, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 8.panta
pirmajā daļā vārdu rajona ar vārdu novada.
2. 9.pantā:
aizstāt 3.punktā vārdus
pašvaldības domes (padomes) ar vārdu pašvaldības;
aizstāt 4.punktā vārdus
pagasta padomes ar vārdu pašvaldības.
3. Pārejas noteikumos:
papildināt ar otro
punktu šādā redakcijā:
2. Individuālais
(ģimenes) uzņēmums, kura nosaukumā ir iekļauts rajona nosaukums, ne vēlāk kā
līdz 2010.gada 1.jūlijam iesniedz Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram
pieteikumu par nosaukuma maiņu.
uzskatīt līdzšinējo
pārejas noteikumu tekstu par pārejas noteikumu pirmo punktu.
Likums stājās spēkā
2009.gada 1.jūlijā.
07.10.2008 10:22
144
J.Aleksejeva
67036996, julija.aleksejeva@tm.gov.lv
Ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
G. Bērziņš |
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
A. Zikmane |
Likumprojekta "Grozījumi likumā Par individuālo (ģimenes)
uzņēmumu un zemnieka vai zvejnieka saimniecību
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu
|
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra
rīkojuma Nr.90 Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību
saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo
reformu 6.punktu šā rīkojuma 3.pielikumā minētajām institūcijām jāizvērtē
grozījumu nepieciešamību 3.pielikumā minētajos likumos un, ja nepieciešams,
līdz 2008.gada 10.oktobrim jāiesniedz Ministru kabinetā attiecīgos
likumprojektus. Šā rīkojuma 3.pielikuma Likumi, kuros nepieciešams izdarīt
grozījumus, kas saistīti ar attiecīgo administratīvo teritoriju, vietējo
pašvaldību domju (padomju) un citu institūciju neesību 12.punktā ir ietverts
likums Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieku vai zvejnieka
saimniecību.
|
|
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas likuma (turpmāk
Reformas likums) 5.panta pirmo daļu pēc administratīvi teritoriālās reformas
Latvijā ir šādas administratīvās teritorijas: apriņķi, novadi un republikas
pilsētas. Reformas likuma pārejas noteikumu 3.punkta 3.apakšpunkts noteic, ka
līdz 2008.gada 1.janvārim Ministru kabinets izdod šā likuma 6.1panta
ceturtajā daļā paredzētos administratīvi teritoriālā iedalījuma
noteikumus. 2008.gada 1.janvārī spēkā stājās Ministru kabineta noteikumi
Nr.596 Noteikumi par vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo
iedalījumu (turpmāk noteikumi Nr.596). Atbilstoši minēto noteikumu
pielikumam Vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālais iedalījums I. un
II. nodaļai vietējo pašvaldību administratīvās teritorijas tiek iedalītas
republikas pilsētās un novados. Likuma Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieku vai zvejnieka
saimniecību 8. panta pirmā daļa noteic, ka individuālajam
(ģimenes) uzņēmumam ir nosaukums, kurā iekļauts īpašnieka uzvārds, uzņēmuma
darbības veids, kā arī pilsētas vai rajona nosaukums, savukārt 9.panta
3.punkts noteic, ka zemnieka saimniecības reģistrēšanai iesniedzams pašvaldības
domes (padomes) lēmums par zemes gabala piešķiršanu lietošanā un 9.panta
4.punkts noteic, ka zvejnieka saimniecības reģistrēšanai iesniedzams pagasta
padomes lēmums par zivju limita iedalīšanu. Līdz ar to, individuālā (ģimenes) uzņēmuma nosaukuma veidošana un
zemnieka vai zvejnieku saimniecības reģistrācijai nepieciešamie dokumenti
neatbilst Reformas likuma 5.panta pirmajā daļā, kā arī noteikumos Nr.596
ietvertajam administratīvi teritoriālam iedalījumam. |
|
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka individuālā (ģimenes) uzņēmuma nosaukumā
rajona nosaukums tiks aizstāts ar novada nosaukumu. Papildus likumprojekts paredz, ka, reģistrējot jaunu zemnieku vai
zvejnieku saimniecību, ir jāiesniedz nevis
pašvaldības domes (padomes) vai pagasta padomes lēmumi par zemes
gabala piešķiršanu lietošanā vai zivju limita iedalīšanu, bet attiecīgie
pašvaldības lēmumi. |
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms
un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3.Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Šobrīd ir
reģistrēti aptuveni 2000 individuālie uzņēmumi, kuriem nosaukumā ir
iekļauts rajona nosaukums un kuriem
atbilstoši likumprojektā noteiktajam regulējumam būs jāmaina nosaukums. Saskaņā ar
likumprojekta Grozījums Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā
(atbalstīts 2008. gada 30.septembra Ministru kabineta sēdē, protokols Nr.70 11.§) noteikumiem, sākot ar 2010.gada 1.janvāri
līdz 2011.gada 30.jūnijam tiks īstenota zemnieku un zvejnieku saimniecību un
individuālo uzņēmumu reforma, saskaņā ar kuru individuāliem uzņēmumiem līdz
2011.gada 30.jūnijam būs jāpārveidojas par komersantu un jāpiesaka attiecīgo
komersantu ierakstīšanai komercreģistrā vai jāpiesaka individuālā uzņēmuma
likvidācija. Saskaņā ar reformas noteikumiem sākot ar 2010.gada 1.janvāri
jaunus individuālos uzņēmumus, zemnieku vai zvejnieku saimniecības uzņēmumu
reģistrā nereģistrēs. Ņemot vērā
likumprojekta noteikumu pārreģistrēt nosaukumu līdz 2010.gada 1.jūlijam, nosaukuma maiņa var notikt vienlaikus ar
zemnieku un zvejnieku saimniecību un individuālo uzņēmumu reformu -
pārreģistrāciju komercreģistrā. Saskaņā ar
2007.gada 20.februāra Ministra kabineta noteikumu Nr. 140 Noteikumi par ierakstu izdarīšanas Uzņēmumu
reģistra žurnālā un komercreģistrā, kā arī iesniedzamo dokumentu
reģistrēšanas valsts nodevu 15.1. apakšpunktu valsts nodeva nav
jāmaksā par ieraksta grozīšanu Uzņēmumu reģistra, ja grozījums ir saistīts ar
administratīvo teritoriju pārveidošanu, savukārt saskaņā ar oficiālā
laikraksta Latvijas Vēstnesis apstiprināto cenrādi ir noteikta maksa par
šāda ieraksta izsludināšanu 8 latu apmērā. Līdz ar to, gadījumā, ja
individuālais (ģimenes) uzņēmums neveiks nosaukuma pārreģistrāciju
vienlaicīgi ar pārreģistrāciju komercreģistrā, tam ir jāmaksā
maksa par jauna nosaukuma izsludināšanu oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. Savukārt, ja nosaukuma maiņa notiks
vienlaikus ar pārreģistrāciju komercreģistrā, ir jāmaksā valsts nodeva par uzņēmuma pārreģistrāciju
bez papildus maksājumiem, kas ir saistītas ar nosaukuma maiņu. |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
|
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi
|
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.
2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
|||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumu papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Saskaņā ar 2007.gada 20.februāra Ministra kabineta noteikumu Nr. 140
Noteikumi par ierakstu izdarīšanas Uzņēmumu
reģistra žurnālā un komercreģistrā, kā arī iesniedzamo dokumentu
reģistrēšanas valsts nodevu 15.1. apakšpunktu valsts nodeva nav
jāmaksā par ieraksta grozīšanu Uzņēmumu reģistra, ja grozījums ir saistīts ar
administratīvo teritoriju pārveidošanu. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms
|
|||
2.Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms
|
|||
2. tabula |
||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||
|
Nav attiecināms |
|
||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms
|
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas, jo likumprojektā Grozījumi likumā Par individuālo
(ģimenes) uzņēmumu un zemnieku un zvejnieku saimniecību ir ietverts
grozījums, kas attiecas uz administratīvi teritoriālo reformu, t.i., lai
likumā Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieku un zvejnieku
saimniecību lietotā terminoloģija atbilstu teritoriālajam iedalījumam, kāds
tas būs pēc administratīvi teritoriālās reformas. Konsultācijas ir
veiktas sagatavojot attiecīgos normatīvos aktus, kas reglamentē
administratīvi teritoriālo reformu.
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Konsultācijas nav notikušas |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts vai
pašvaldību institūcijas netiek radītas. Likumprojekta izpilde tiks
nodrošināta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra esošo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS, kā arī
tiesību aktu portālā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
07.10.2008. 10:20
1429
J.Aleksejeva
67036996, julija.aleksejeva@tm.gov.lv
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M.Lazdovskis |
I.Bergmane |
L.Popova |
A.Zikmane
|
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.76 |
2008.gada 28.oktobrī |
47.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu un zemnieka vai zvejnieka saimniecību""
TA-3188
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktora vietā - direktora vietniece tiesību aktu lietās |
|
E.Dreimane |
|
2008-MK-PROT-76-2810-#47.doc
1