Rīgā
06.11.2008. Nr.90/TA-3189
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Tieslietu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Zikmane 67036941, Anita.Zikmane@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 28.oktobra sēdes protokola Nr.76 48.§
izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā Par atjaunotā Latvijas
Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību
daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību (Latvijas Republikas Augstākās Padomes
un Valdības Ziņotājs, 1992, 29./31. nr.; 1993, 22./23. nr.; Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1995, 3., 18.nr.; 1997,
11.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 20.pantu šādā redakcijā:
Civillikumā noteiktās bāriņtiesu funkcijas
izpilda novadu pašvaldības, kur nav notariāta kantoru.
Civillikumā noteiktās dzimtsarakstu nodaļu
funkcijas izpilda republikas pilsētu dzimtsarakstu nodaļas, bet novados
novadu dzimtsarakstu nodaļas.
2. 21.pantā:
Izteikt
pirmo daļu šādā redakcijā:
Testamentu
apliecināšanu un glabāšanu, ko Civillikums uzliek veikt notāriem un
bāriņtiesām, Civillikumā noteiktajā kārtībā izpilda notāri, bet novados, kur
nav notariāta kantoru arī to pašvaldības.
Aizstāt
otrajā daļā vārdus pagasta vai rajona pilsētas ar vārdu novada
Likums stājās spēkā
2009.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta
vadītāja |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
G.Bērziņš |
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L.Popova |
A. Zikmane |
02.10.2008 9:47
174
R.Bērziņš
67046105, roberts.berzins@tm.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi
likumā Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada,
mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par
Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra
rīkojuma Nr.90 Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību
saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo
reformu 6.punktu šā rīkojuma 3.pielikumā minētajām institūcijām jāizvērtē
grozījumu nepieciešamību 3.pielikumā minētajos likumos un, ja nepieciešams,
līdz 2008.gada 10.oktobrim jāiesniedz Ministru kabinetā attiecīgos
likumprojektus. Šā rīkojuma 3.pielikuma Likumi, kuros nepieciešams izdarīt
grozījumus, kas saistīti ar attiecīgo administratīvo teritoriju, vietējo
pašvaldību domju (padomju) un citu institūciju neesību 23.punktā ir ietverts
likums Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada,
mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību. |
|
2. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas likuma (turpmāk
Reformas likums) 5.panta pirmo daļu pēc administratīvi teritoriālās reformas
Latvijā ir šādas administratīvās teritorijas: apriņķi, novadi un republikas
pilsētas. 2008.gada 1.janvārī spēkā stājās Ministru kabineta noteikumi
Nr.596 Noteikumi par vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo
iedalījumu (turpmāk noteikumi Nr.596). Atbilstoši minēto noteikumu
pielikumam Vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālais iedalījums I. un
II. nodaļai vietējo pašvaldību administratīvās teritorijas tiek iedalītas
republikas pilsētās un novados. Likuma Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma
ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un
kārtību 20. un 21.pantā kā administratīvās teritorijas ir noteiktas rajonu
pilsētas, pagasti un rajoni, kas nav atbilstoši, Reformas likuma 5.panta
pirmajā daļā, kā arī noteikumos Nr.596 ietvertajam administratīvi
teritoriālam iedalījumam. Tāpat norādāms, ka 2007.gada 1.janvārī spēkā stājās Bāriņtiesu
likums, kura pārejas noteikumu 5.punkts noteic, ka līdz
2007.gada 31.janvārim pagasttiesas pārdēvē par bāriņtiesām. Likuma Par
atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ieva
da, mantojuma tiesību
un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību 20. un 21.pantā ir
ietverts termins pagasttiesas, kas nav atbilstošs Bāriņtiesu likumā un
Civillikumā (piemēram, 1474.pants) lietotai terminoloģijai. |
|
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi likumā Par atjaunotā Latvijas Republikas
1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā
stāšanās laiku un kārtību paredz izteikt 20.pantu jaunā redakcijā, t.i.,
vārdus pagastu un pilsētu pašvaldības aizstāt ar vārdiem novadu
pašvaldības, kā arī svītrot minētā panta otro daļu, jo, precizējot otrajā
daļā lietoto terminoloģiju atbilstoši Bāriņtiesu likumam un Civillikumam,
izveidojas situācija, ka vienā pantā ir ietvertas divas daļas ar identisku
tiesisko regulējumu, kas atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām nav
pieļaujams. Bez tam norādāms, ka ar grozījumiem 20.pantā (otrajā daļā)
ir atrisināti jautājumi attiecībā uz to, kas veic dzimtsarakstu nodaļas funkcijas,
t.i., 20.panta otrās daļas jaunā redakcija nepārprotami norāda, ka
dzimtsarakstu nodaļu funkcijas ne tikai republikas pilsētās, bet arī novados
ir piekritīgas tikai dzimtsarakstu nodaļām, nevis, piemēram, pakalpojumu
centriem vai citām attiecīgā novada administratīvajā teritorijā izveidotajām
pašvaldības iestādēm. Tāpat minētie grozījumi paredz izteikt 21.panta
pirmo daļu jaunā redakcijā, t.i., vārdus pagastos un rajona pilsētās
aizstājot ar vārdu novados un precizējot pirmajā daļā lietoto terminoloģiju
atbilstoši Bāriņtiesu likumā un Civillikumā lietotai terminoloģijai, proti,
vārdu pagasttiesām aizstājot ar vārdu bāriņtiesām. Minētā panta
otrajā daļā vārdi pagasta vai rajona pilsētas aizstāti ar vārdu novada. |
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka resursu
izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām
un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie
atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst.
latu) |
||||||||
Rādītāji |
2008.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||
2009. |
2010. |
2011. |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ir izstrādāti grozījumi likumā Par atjaunotā Latvijas Republikas
1937.gada Civillikuma saistību tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un
kārtību, kurā tiek izdarīti
precizējumi atbilstoši Administratīvi teritoriālās reformas likuma
5.panta pirmajai daļai, kā arī noteikumos Nr.596 noteiktajam. Likumprojekts Grozījumi likumā Par
atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību
un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību virzāms vienlaikus ar likumprojektu Grozījums likumā Par
atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma saistību tiesību daļas
spēkā stāšanās laiku un kārtību. |
||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Nav attiecināms |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā
akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||||||||
6. Ci
ta informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām
konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas, jo likumprojektā Grozījums likumā
Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma saistību tiesību
daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību ir ietverts grozījums, kas attiecas
uz administratīvi teritoriālo reformu, t.i., lai likumā Par atjaunotā
Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma saistību tiesību daļas spēkā stāšanās
laiku un kārtību lietotā terminoloģija atbilstu teritoriālajam iedalījumam,
kāds tas būs pēc administratīvi teritoriālās reformas. Konsultācijas ir
veiktas sagatavojot attiecīgos normatīvos aktus, kas reglamentē
administratīvi teritoriālo reformu. |
||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
||||||||
3.
Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav notikuši |
||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
notikušas |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts vai pašvaldību
institūcijas netiek radītas. Likumprojekta izpildi nodrošinās Tieslietu
ministrija. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un www.likumi.lv. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
A.Zikmane |
02.10.2008. 9:45
1371
Bērziņš
67046105,
roberts.berzins@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.76 |
2008.gada 28.oktobrī |
48.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību""
TA-3189
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktora vietā - direktora vietniece tiesību aktu lietās |
|
E.Dreimane |
|
2008-MK-PROT-76-2810-#48.doc
1