Latvijas Republikas
Saeimas Prezidijam
2008.gada 6.novembrī
Nr.________________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa
79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Likums
Par kompensācijām īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas
denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma
tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem.
Pielikumā:
2. Anotācija (3 lapas)
3. Nepieciešamo budžeta līdzekļu aprēķins
(1 lapa)
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likums Par kompensācijām īrniekiem, kuri lietojuši
dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā
mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu
mantiniekiem
1.pants. Likuma mērķis
Šis
likums nosaka kārtību, kādā īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas
denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma
tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem (turpmāk īrnieki), kompensējams
nevienlīdzīgs stāvoklis salīdzinājumā ar personām, kuras ieguvušas tiesības
piedalīties valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijā, kā arī īrnieku
tiesību aizsardzību īres līguma izbeigšanas un izlikšanas gadījumā.
2.pants.
Likuma subjekts
Par
īrnieku šā likuma izpratnē atzīstama persona, kas lietojusi
dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā
mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu
mantiniekiem, ja šī persona
uz šā likuma spēkā stāšanās brīdi turpina lietot minētās telpas vai ir izlikta
no dzīvojamās telpas likuma Par dzīvojamo telpu īri 28.2 panta
pirmajā daļā, 28.3 panta pirmajā daļā un 28.4 panta
otrajā daļā paredzētajos gadījumos.
3.pants.
Īrnieka statusa piešķiršana
Īrnieka statusu piešķir
vietējā pašvaldība, kuras teritorijā atrodas dzīvojamā telpa, kuru lietojusi
attiecīga persona.
Pieprasot statusu, persona
uzrāda personu apliecinošu dokumentu un iesniedz šādus dokumentus:
1) iesniegumu;
2) dzīvojamās telpas īres
līgumu, pašvaldības izziņu par reģistrāciju dzīvesvietā (pierakstu) vai tiesas
spriedumu par juridiskā fakta konstatēšanu;
3) tiesas spriedumu par
izlikšanu, ja persona ir izlikta no dzīvojamās
telpas.
Pašvaldība
pieņem lēmumu par īrnieka statusa piešķiršanu triju mēnešu laikā no visu
dokumentu iesniegšanas.
4.pants.
Kompensācijas aprēķināšana
Vietējā
pašvaldība triju mēnešu laikā no statusa piešķiršanas dienas aprēķina īrniekam
izmaksājamās kompensācijas apmēru. Īrnieks iesniedz kompensācijas aprēķināšanai
nepieciešamos dokumentus.
Kompensācijas
apmēru veido:
1) īrētās
dzīvojamās telpas tirgus vērtība īrnieka statusa piešķiršanas brīdī;
2)
starpība starp pašvaldībai piederošo dzīvojamo telpu īres maksu un faktisko
īres maksu, ja faktiskā īres maksa to pārsniedz.
Ja
īrniekam piešķirta palīdzība, kas tika sniegta saskaņā ar likumu Par palīdzību
dzīvokļa jautājumu risināšanā , kompensācijas apmērs proporcionāli samazināms.
5.pants. Kompensācija izmaksa
Kompensācija izmaksājama
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā no valsts budžeta vienādās daļās katru
mēnesi desmit gadu laikā no kompensācijas aprēķināšanas brīža.
Ja īrnieks iegūst īpašuma
tiesības uz nekustamo īpašumu, pēc viņa pieprasījuma kompensācija izmaksājama
avansā, pārskaitot to uz nekustamā īpašuma atsavinātāja kontu kredītiestādē.
Pēc kompensācijas izmaksas īrnieks zaudē savu
statusu.
6.pants.
Pašvaldības kompetence īrnieku tiesību aizsardzības jomā
Pēc īrnieka statusa
piešķiršanas vietējā pašvaldība pārņem viņa no dzīvojamās telpas īres
attiecībām izrietošās tiesības un pienākumus attiecībā uz īres maksas apmēra
noteikšanu un īres maksas samaksu, kā arī iegūst tiesības pārstāvēt īrnieku
tiesā.
Pašvaldība izdod saistošos
noteikumus par kārtību, kādā īrnieks apmaksa īres maksas daļu. Pārējo daļu
apmaksa pašvaldība no sava budžeta. Valsts Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
sedz ne mazāk kā pusi no pašvaldību izmaksām, kas paredzētas īres maksas
dzēšanai.
7.pants. Valsts nodrošinātā juridiskā
palīdzība
Īrniekam
ir tiesības Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā noteiktajā kārtībā
saņemt bezmaksas juridisko palīdzību civillietās, kas saistītās ar dzīvojamās
telpas īres tiesiskajām attiecībām.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūnijā
9.Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
likumprojektam
Likums Par kompensācijām īrniekiem, kuri lietojuši
dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā
mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu
mantiniekiem
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijā laikā no 1992.gada
līdz 2002.gadam denacionalizēja 10 321 dzīvojamās mājas ar 78 046 dzīvokļiem
(kopumā tie veido 3,6 miljonus kvadrātmetru) jeb 8% no valsts kopējā mājokļu
skaita. Denacionalizētajos namos dzīvo
aptu
veni 3% no Latvijas iedzīvotājiem. Šie iedzīvotāji nevarēja iegūt savā
īpašumā mājokli privatizācijas kārtībā. Kopš 2007. gada 1.janvāra ir atcelti
arī īres maksas griesti. Tā rezultātā īres maksa denacionalizētajos namos
vidēji ir uzlēkusi līdz pat 1,503 latiem par kvadrātmetru un lielai daļai
ģimeņu tas nav pa kabatai. Saskaņā ar Tiesu administrācijas Tiesu darba organizācijas departamenta Tiesu
statistikas un analīzes nodaļa sniegto informāciju, pirmās instances tiesas,
laika posmā no 1996.gada līdz 2008.gada 20.oktobrim apmierināja 35569
prasības par izlikšanu no dzīvojamās telpas.
|
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz kompensēt īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai
likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību
atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem, nevienlīdzīgu stāvokli salīdzinājumā ar
personām, kuras ieguvušas tiesības piedalīties valsts un pašvaldību dzīvojamo
māju privatizācijā, kā arī nosaka īrnieku tiesību aizsardzību īres līguma
izbeigšanas, izlikšanas vai cita konflikta ar
namīpašnieku gadījumā. |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts veicinās sociālo stabilitāti, jo
rada priekšnoteikumus īrnieku tiesību aizsardzībai. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
|
(mln. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
30 |
60 |
60 |
54 |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Aizsardzības
ministrijas budžeta samazināšana |
|
||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdod Ministru kabineta noteikumi par
kompensācijas izmaksas kārtību un kārtību, kādā valsts sedz pašvaldību izmaksām, kas paredzētas īres maksas
dzēšanai |
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
12.panta 3.punkta b apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||
|
28.panta 6.punkta pirmā daļa |
Atbilst |
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Notikušas konsultācijas ar Latvijas māju īrnieku asociāciju (LMIA) |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
LMIA sava 2008.gada 1.novembra
kongresā ir pieprasījusi iesniegt likumprojektu Saeimā |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda
tiesības |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nepieciešamo
budžeta līdzekļu aprēķins.
Aprēķinos tika ņemti vērā sekoji dati:
- sākotnējais īrnieku apdzīvoto
denacionalizēto dzīvokļu skaits 78 046
- dzīvokļa vidējā tirgus vērtība
38 000 latu
- aptuvens (pēc LMIA datiem) īrnieku
skaits, kuri vēl joprojām mitinās denacionalizētajos namos, salīdzinājumā ar
viņu skaitu 90-to gadu sākumā 20%
Tādā veidā kopējā kompensējamo dzīvokļu
tirgus vērtība ir:
78046*38000*0,2=593 150 000 Ls, jeb
noapaļojot 600 000 000 Ls
Ikgadējas izmaksa 10 gadu laikā
sastādī
s 60 000 000 Ls.
Precīzāk aprēķināt budžeta izdevumus
varēs pēc tam, kad tiks izpildīti likumprojekta 4. pantā paredzētie darbi.