Rīgā
03.11.2008. Nr.90/TA-1264
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Izglītības likumā". Likumprojektu izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Dmitrijeva 67047989, jelena.dmitrijeva@izm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 10 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 13 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 13.oktobra sēdes protokola Nr.73 25.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Izglītības likumā
Izdarīt Izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 1999, 17., 24.nr.; 2000, 12.nr.; 2001,
12., 16., 21.nr.; 2004, 5.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā
likumā vārdu "pārziņā" ar vārdu "padotībā".
2. Aizstāt visā
likumā vārdus "realizē vecāku varu" ar vārdiem "realizē
aizgādību".
3. Aizstāt visā
likumā vārdus "bez vecāku apgādības" ar vārdiem "bez vecāku
gādības".
4. Aizstāt visā
likumā vārdus "uzņēmums (uzņēmējsabiedrība)" (attiecīgā locījumā) ar
vārdu "komersants" (attiecīgā locījumā).
5. Aizstāt 1.panta
7. un 19.punktā vārdus "nodarbošanās veidiem" ar vārdiem "darbības
veidiem".
6. 14.pantā:
papildināt 3.punktu aiz vārdiem "valsts finansē"
ar vārdiem "piecgadīgo un
sešgadīgo bērnu obligāto pirmsskolas izglītības programmas";
izslēgt 6.punktu;
papildināt pantu ar 8.1 punktu šādā
redakcijā:
"81) nosaka Valsts izglītības
informācijas sistēmas saturu un uzturēšanas kārtību;";
papildināt pantu ar 15.1 punktu šādā
redakcijā:
"151) nosaka kārtību, kādā izvērtē un
apstiprina mācību literatūras atbilstību pamatizglītības un vispārējās vidējās
izglītības valsts standartam;";
izteikt 18.punktu šādā redakcijā:
"18) nosaka vienotu valsts politiku un stratēģiju
izglītībā un apstiprina izglītības attīstības pamatnostādnes turpmākajiem
septiņiem gadiem;";
izteikt 26.punktu šādā redakcijā:
"26)
nosaka kārtību, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes izglītības
programmas;";
papildināt pantu ar 27., 28., 29. un 30.punktu šādā
redakcijā:
"27) nosaka kārtību, kādā valsts finansē
pieaugušo neformālās izglītības programmas, profesionālās tālākizglītības un
profesionālās pilnveides programmas, un nosaka izvirzāmos kritērijus, lai
varētu pretendēt uz šādu finansējumu;
28) nosaka pedagogu izglītības ieguves un
profesionālās pilnveides kārtību;
29) nosaka valsts pārbaudījumu kārtību akreditētām
izglītības programmām (izņemot augstākās izglītības programmas);
30) nosaka atbalsta
pasākumus darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā un apmācīšanā, tai
skaitā kritērijus šāda atbalsta saņemšanai un atbalsta pasākumu īstenošanas
kārtību."
7. 15.pantā:
izteikt 2. un 3.punktu šādā redakcijā:
"2) izstrādā politikas plānošanas dokumentu un
normatīvo aktu projektus izglītības jomā;
3) izveido un uztur Izglītības iestāžu reģistru;";
izslēgt 4. un 5.punktu;
aizstāt 8.punktā vārdus "jaunatnes lietām"
ar vārdiem "valsts valodas attīstībai";
izteikt 14.punktu šādā redakcijā:
"14) koordinē pedagogu izglītības ieguves,
kvalifikācijas un profesionālās pilnveides kārtību;";
aizstāt 15.punktā vārdus ''izņemot augstskolas'' ar
vārdiem "izņemot augstskolas un koledžas";
izslēgt 16.punktu;
izteikt 17.punktu šādā redakcijā:
"17) koordinē izglītības iestāžu bibliotēku un
Valsts izglītības informācijas sistēmas darbību, organizē mācību līdzekļu,
elektronisko mācību resursu un izglītības standartiem atbilstošu mācību grāmatu
satura izstrādi;";
izteikt 24.punktu šādā redakcijā:
"24) apstiprina
Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo izglītības iestāžu (izņemot
augstskolu un koledžu) un izglītības atbalsta iestāžu nolikumus;".
8. Izteikt 16.pantu
šādā redakcijā:
"16.pants. Citu
valsts institūciju kompetence izglītībā
(1) Katra
valsts institūcija, pašvaldība vai pašvaldības institūcija, nodrošinot finanšu
resursus, rūpējoties par drošību, veicot sociāla rakstura atbalstu vai
īstenojot citas atbalsta, kontroles vai organizatoriskas funkcijas, piedalās
izglītības procesā atbilstoši tai normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei.
1) saskaņojot ar Izglītības
un zinātnes ministriju, iesniedz Ministru kabinetam priekšlikumus par valsts
izglītības iestāžu dibināšanu, reorganizēšanu vai likvidēšanu;
2) izstrādā mācību saturu
profesionālajos mācību priekšmetos un profesionālo mācību priekšmetu standartus
un kontrolē to ievērošanu savā padotībā esošajās izglītības iestādēs;
3) nodrošina savā padotībā
esošo izglītības iestāžu darbību, kā arī organizē un finansē standartiem
atbilstošu mācību līdzekļu izdošanu un iegādi profesionālajos mācību
priekšmetos.
4) kontrolē savā padotībā
esošo izglītības iestāžu finansiālo un saimniecisko darbību."
9. 17.pantā:
izteikt pirmo un
otro daļu šādā redakcijā:
(2) Lai
nodrošinātu iespēju apmeklēt izglītības iestādi pēc brīvas izvēles bērniem, kuru
dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, pašvaldība
atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai ar tās padotībā esošajām izglītības iestādēm slēdz līgumus un
piedalās to pašvaldību izglītības iestāžu uzturēšanas izdevumu finansēšanā, kuru
padotībā esošajās izglītības iestādēs mācās bērni, kam dzīvesvieta deklarēta
pašvaldības administratīvajā teritorijā.''
10. 21.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Lai valsts un pašvaldības nodrošinātu tām
noteikto izglītības pārvaldes un izglītības atbalsta funkciju, attiecīgu uzdevumu
veikšanu (tai skaitā augstākās izglītības programmu un augstākās izglītības
iestāžu akreditācijas organizēšanu) valsts un pašvaldības var deleģēt
privātpersonai vai citai publiskai personai, slēdzot deleģēšanas līgumu vai
līdzdarbības līgumu.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Šā panta trešajā daļā minētie
deleģēšanas līgumi var ietvert tiesības izdot administratīvos aktus."
11. 22.pantā:
izteikt
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Augstskolas darbojas, pamatojoties uz šo likumu, Augstskolu likumu, citiem
normatīvajiem aktiem, kā arī attiecīgās augstskolas satversmi. Augstskolu
satversmes apstiprina Augstskolu likumā noteiktajā kārtībā.";
papildināt
pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4)
Koledžas darbojas, pamatojoties uz šo likumu, Augstskolu likumu, citiem
normatīvajiem aktiem, kā arī attiecīgās koledžas nolikumu. Koledžu nolikumus
izdod Augstskolu likumā noteiktajā kārtībā."
12. 24.pantā:
aizstāt
ceturtajā daļā vārdu "reģistrā" ar vārdiem "Izglītības iestāžu
reģistrā";
izslēgt
piekto daļu.
13. Izteikt 25.panta pirmo
daļu šādā redakcijā:
"(1)
Izglītības iestāde uzsāk savu darbību ar izglītības iestādes reģistrācijas
dienu Izglītības iestāžu reģistrā. Izglītības iestādes reģistrācijas dienu
uzskata arī par administratīvā akta paziņošanas dienu."
14. Izteikt 26.pantu
šādā redakcijā:
(1) Izglītības iestādes
nosaukumam un izglītības iestādes struktūrvienības nosaukumam jāatbilst šajā
likumā noteikto izglītības pakāpju un veidu nosaukumiem.
(2) Nosaukumam skaidri un noteikti jāatšķiras no
citiem Izglītības iestāžu reģistrā jau reģistrētiem izglītības iestāžu
nosaukumiem.
(3) Izglītības iestādes nosaukumā lietojami vienīgi
latviešu vai latīņu alfabēta burti.
(4) Nosaukumā nedrīkst ietvert maldinošas ziņas par
izglītības iestādes darbības mērķi, darbības veidu un juridisko statusu, kā arī
tajā nedrīkst ietvert militāra formējuma nosaukumu vai tādas organizācijas vai
grupas nosaukumu, kura atzīta par noziedzīgu vai antikonstitucionālu, tas
nedrīkst ietvert necenzētus vārdus, radīt pozitīvu attieksmi pret vardarbību
vai citām pretlikumīgām darbībām.
(5) Izglītības iestādes nosaukums nedrīkst sakrist ar
valsts vai pašvaldību institūciju (iestāžu) nosaukumiem, ja tā nav valsts vai
pašvaldības dibināta izglītības iestāde, kā arī ietvert maldinošas ziņas par
to, ka izglītības iestāde ir apveltīta ar publisku varu.
(6) Izglītības iestāde saskaņā ar tās vēsturiskajām
tradīcijām ir tiesīga izmantot ar izglītības un zinātnes ministra atļauju citu
nosaukumu, kas nav pretrunā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.''
15.
Izslēgt 30.panta trešajā daļā vārdus "ja to ierosina izglītojamie, pedagogi vai izglītojamo vecāki".
16. Izteikt 35.panta
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Profesionālās kvalifikācijas ieguves
kārtību nosaka Profesionālās izglītības likums un Augstskolu likums."
17. Izteikt 38.panta
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Detalizētu izglītības programmu iedalījumu
nosaka Latvijas izglītības klasifikācija."
18. 46.pantā:
izslēgt ceturto daļu;
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Izglītības
iestādes ir tiesīgas īstenot pieaugušo neformālās izglītības programmas bez
licences saņemšanas, citas juridiskās un fiziskās personas pēc licences
saņemšanas vietējā pašvaldībā.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Valsts
finansiāli atbalsta un pašvaldība tās noteiktajā kārtībā un atbilstoši tās
noteiktajiem kritērijiem var finansiāli atbalstīt pieaugušo izglītību,
finansējot pieaugušo neformālās izglītības programmas, kā arī atbalstot darba
devējus darbinieku papildu izglītošanā un apmācīšanā."
19. Izteikt 47.1 panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Profesionālās ievirzes izglītība ir
brīvprātīga. Profesionālās ievirzes izglītības programmas
izstrādā un īsteno izglītības iestāde."
20. Papildināt 48.panta pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Šīs prasības neattiecas uz neformālo izglītību."
21. Aizstāt 50.panta 4.punktā vārdus "atņemta vecāku vara"
ar vārdiem "atņemtas aizgādības tiesības".
22. Izteikt
51.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Pedagoga vispārīgie pienākumi izglītošanas
procesā ir šādi:
1) radoši un atbildīgi piedalīties
attiecīgo izglītības programmu īstenošanā;
2) veidot izglītojamā attieksmi pret sevi,
citiem, darbu, dabu, kultūru, sabiedrību un valsti, audzināt krietnus,
godprātīgus cilvēkus Latvijas patriotus;
3) pilnveidot savu profesionālo kompetenci;
4) veicināt izglītojamā pienākumu izpildi un
ievērot izglītojamā tiesības;
5) sadarboties ar izglītojamā ģimeni;
6) informāciju, kura sniegta pedagogam par
izglītojamā veselības stāvokli, specifiskām īpatnībām, vai citu personisku
informāciju glabāt kā konfidenciālu, ciktāl tas nav pretrunā ar citiem normatīvajiem
aktiem, un izmantot tikai izglītojamā personiskās izaugsmes veicināšanai;
7) veikt citos normatīvajos aktos noteiktos
pienākumus."
23.
52.pantā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1) piedalīties
izglītības procesa pilnveidē un izglītības iestādes pašpārvaldē;";
izteikt 5.punktu šādā redakcijā:
"5) saņemt un izmantot izglītības procesa
īstenošanai nepieciešamo informatīvo un materiālo nodrošinājumu;";
papildināt pantu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) saņemt
sabiedrības atbalstu izglītības procesa īstenošanā."
24.
Izteikt 54.pantu šādā redakcijā:
''54.pants. Izglītojamā pienākumi
Izglītojamā
pienākumi ir šādi:
1) apgūt izglītības
programmu;
2) ievērot
izglītības iestādes nolikumu vai satversmi un iekšējās kārtības noteikumus un
ar savu rīcību nediskreditēt izglītības iestādi;
3) ar cieņu
izturēties pret valsti un sabiedrību;
4) ievērot pedagogu,
izglītojamo un citu personu tiesības un intereses;
5) neapdraudēt savu un citu personu veselību
un dzīvību;
6)
piedalīties izglītības iestādes vides saglabāšanā un sakopšanā atbilstoši izglītības programmu prasībām un
izglītības iestādes iekšējās kārtības noteikumiem."
25.
Izteikt 55.pantu šādā redakcijā:
''55.pants.
Izglītojamā tiesības
Izglītojamajam ir
tiesības:
1) uz valsts
vai pašvaldības apmaksātu pirmsskolas izglītības, pamatizglītības un vidējās izglītības
ieguvi;
2) mācību un
audzināšanas procesā izteikt un aizstāvēt savas domas un uzskatus, neaizskarot
citu personu cieņu;
3) izglītības procesā izmantot izglītības
iestāžu materiāli tehnisko bāzi un izglītības informācijas sistēmu, tai skaitā
izglītības iestāžu telpas, bibliotēkas, mācību grāmatas, mācību līdzekļus un
elektroniskos mācību resursus;
4) saņemt
stipendijas, kredītus, pabalstus un cita veida materiālo palīdzību;
5)
saņemt profilaktisko veselības aprūpi, izņemot normatīvajos aktos par veselības
aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtību paredzētajā profilaktisko apskašu
programmā ietvertās profilaktiskās apskates, un pirmo palīdzību izglītības
iestādē un tās organizētajos pasākumos;
6) piedalīties
izglītības procesa pilnveidē un izglītības iestādes pašpārvaldē;
7) uz personiskās
mantas aizsardzību izglītības iestādē;
8) uz dzīvībai un
veselībai drošiem apstākļiem izglītības iestādē un tās organizētajos pasākumos."
26.
Aizstāt 56.pantā vārdus "bērns bārenis" (attiecīgā locījumā) ar vārdu
"bārenis" (attiecīgā locījumā).
27. Izteikt
57.pantu šādā redakcijā:
''57.pants. Vecāku (personu, kas realizē aizgādību)
tiesības bērna izglītošanas nodrošināšanā
Bērna vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) ir
tiesības:
1) izvēlēties izglītības iestādi, kurā bērns iegūst izglītību;
2) piedalīties izglītības procesa pilnveidē un izglītības iestādes
pašpārvaldē;
3) slēgt līgumu ar izglītības iestādi par bērna izglītošanu un aprūpi;
4) sniegt un saņemt informāciju par sava bērna audzināšanas un mācību
jautājumiem;
5) ierosināt veikt pārbaudes izglītības iestādē."
28.
Izteikt 58.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Bērna vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) ir
pienākums:
1) savu spēju un finansiālo iespēju robežās nodrošināt ģimenē bērna
izglītībai, veselībai, attīstībai un sadzīvei nepieciešamos apstākļus;
2) sadarboties ar izglītības iestādi, kurā mācās bērns, pedagogiem un
citām pedagoģiskajā procesā iesaistītām personām;
3) ievērot savas un citu bērnu, pedagogu un citu personu likumiskās tiesības
un intereses;
4) informēt izglītības iestādi par bērna veselības stāvokli,
specifiskām īpatnībām un citiem apstākļiem, kuri būtu nozīmīgi izglītības
procesā."
29. Izteikt 59.panta
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Privātās izglītības iestādes finansē to
dibinātāji. Valsts un pašvaldības piedalās privāto
izglītības iestāžu finansēšanā atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem
par izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo, ja
šajās izglītības iestādēs tiek īstenotas piecgadīgo un sešgadīgo bērnu
obligātās pirmsskolas izglītības programmas, akreditētas pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības
programmas, kā arī licencētas profesionālās ievirzes
izglītības programmas."
30. 60.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Izglītības iestādē
īstenojamo izglītības programmu izmaksas ietver izdevumus, kas nepieciešami
izglītības programmas īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai, izglītības
iestādes nodrošināšanai ar mācību līdzekļiem, tās saimnieciskajiem izdevumiem,
kā arī citiem nepieciešamajiem izdevumiem. Pedagogu darba samaksa valsts,
pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs, kas īsteno pirmsskolas izglītības
iestāžu piecgadīgo un sešgadīgo bērnu izglītības programmas, akreditētas
pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības programmas, tiek nodrošināta no
valsts budžeta līdzekļiem. Pārējo pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu darba
samaksa tiek nodrošināta no dibinātāja līdzekļiem. Mācību līdzekļu sagatavošana
un izdošana saskaņā ar valsts izglītības standartiem tiek finansēta ikgadējā
valsts budžetā piešķirto līdzekļu apmērā.";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
''(5) Valsts budžeta un pašvaldību budžetu asignējumi
izglītības iestāžu darbībai plānojami saskaņā ar izglītības iestāžu
iesniegtajiem izdevumu tāmju projektiem (budžeta pieprasījumiem) un izlietojami
saskaņā ar apstiprināto tāmi. Izglītības iestāžu finansējums plānojams
atbilstoši izglītojamo skaitam iestādē un izglītības programmu īstenošanas
izmaksu minimumam uz vienu izglītojamo. Nosakot gadskārtējos valsts budžeta un
pašvaldību budžetu asignējumus, jāievēro inflācijas koeficients iepriekšējā
budžeta gadā.'';
aizstāt sestajā daļā vārdus ''sniegto pakalpojumu
rezultātā gūtie ienākumi, kā arī citi pašu ieņēmumi neietekmē valsts budžeta''
ar vārdiem ''sniegto maksas pakalpojumu rezultātā gūtie ienākumi, kā arī citi
pašu ieņēmumi neietekmē valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem'';
izslēgt septīto daļu;
papildināt pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) No maksas pakalpojumiem gūtie ienākumi un
citi pašu ieņēmumi izmantojami pedagogu un pārējā personāla atalgojumiem un
materiālajai stimulēšanai, izglītības iestādes attīstībai un uzturēšanas
izdevumu segšanai. Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas atlikumi
saimnieciskā gada beigās paliek attiecīgās izglītības iestādes rīcībā nākamajam
saimnieciskajam gadam, un tie nav novirzāmi citiem mērķiem."
31. Papildināt 62.pantu
ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Izglītības
iestāde nodrošina bibliotēkas darbību."
32. Papildināt pārejas
noteikumus ar 22., 23., 24., 25., 26., 27. un 28.punktu šādā redakcijā:
"22. Ministru kabinets
līdz 2009.gada 1.janvārim izdod šā likuma 14.panta 8.1 un 15.1 punktā
minētos noteikumus.
23. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod
šā likuma 14.panta 27.punktā minētos noteikumus.
24. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod
šā likuma 14.panta 28.punktā minētos noteikumus. Līdz minēto noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada 1.janvārim piemērojami Ministru
kabineta 2005.gada 18.oktobra noteikumi Nr.773 "Profesionālās izglītības
pedagogu izglītības ieguves un profesionālās pilnveides kārtība" un
Ministru kabineta 2007.gada 28.augusta noteikumi Nr.570 "Vispārējās
izglītības pedagogu un interešu izglītības pedagogu profesionālās pilnveides
kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
25. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod
šā likuma 14.panta 29.punktā minētos noteikumus. Līdz minēto noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada 1.janvārim piemērojami Ministru
kabineta 2008.gada 15.aprīļa noteikumi Nr.264 "Noteikumi par valsts
pārbaudījumu kārtību akreditētās izglītības programmās", ciktāl tie nav
pretrunā ar šo likumu.
26. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod
šā likuma 14.panta 30.punktā minētos noteikumus.
27. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.septembrim
izdod šā likuma 14.panta 26.punktā minētos noteikumus. Līdz minēto noteikumu
spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada 1.septembrim piemērojami
Ministru kabineta 2002.gada 13.augusta noteikumi Nr.363 "Kārtība, kādā
valsts finansē profesionālās ievirzes izglītības programmas, kuras īsteno
pašvaldību izglītības iestādes", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
28. Grozījumi 15.panta
3.punktā, kas paredz, ka Izglītības un zinātnes ministrija izveido un uztur
Izglītības iestāžu reģistru, stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī."
Izglītības un zinātnes
ministre
T.Koķe
Grozījumi Izglītības likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu. |
Izglītības likumā ir nepieciešami grozījumi, lai
likumu saskaņotu ar Administratīvā procesa likumu, Augstskolu likumu,
Profesionālās izglītības likumu, kā arī lai precizētu atsevišķas Izglītības
likuma nepilnības atbilstoši šādos dokumentos Izglītības un zinātnes
ministrijai dotajiem uzdevumiem: 1) Valdības rīcības plāna Deklarācijā par Ivara Godmaņa vadītā
Ministru kabineta iecerēto darbību 2.4.pasākumu. 2) Ministru kabineta 2007.gada 14.augusta sēdes protokollēmuma
(prot.Nr.45 23.§) Par Ministru kabineta 2007.gada 26.jūnija sēdes
protokollēmuma (prot. Nr.37 16.§) Likumprojekts Grozījumi Izglītības
likumā izpildi 4.punktā dotajam uzdevumam; Izglītības un zinātnes
ministrijai, ņemot vērā Latvijas Pašvaldību savienības 2007.gada 26.jūnija
atzinumā ietvertos priekšlikumus, kā arī priekšlikumu par saņemto līdzekļu
uzskaites mehānisma nodrošināšanu, izstrādāt un līdz 2007.gada 1.oktobrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu Grozījumi
Izglītības likumā. 3)
Ministru kabineta 2007.gada 28.augusta sēdes protokollēmuma (prot.Nr.47 8.§)
Noteikumu projekts Vispārējās izglītības pedagogu un interešu izglītības
pedagogu profesionālās pilnveides kārtība 2.punktā dotajam uzdevumam
Izglītības un zinātnes ministrijai sagatavot un līdz 2008.gada 1.janvārim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumu
Izglītības likumā, nosakot, ka pedagogu profesionālās pilnveides kārtību
nosaka Ministru kabinets. 4) Saskaņā ar Izglītības attīstības
pamatnostādnēm 2007.2013.gadam (atbalstītas ar Ministru kabineta 2006.gada
27.septembra rīkojumu Nr.742.). 5) Saskaņā ar Mūžizglītības politikas pamatnostādnēm
2007.2013.gadam (atbalstītas ar Ministru kabineta 23.februāra rīkojumu
Nr.111) un programmu Programma Mūžizglītības politikas pamatnostādņu
2007.2013.gadam ieviešanai 2008.2010.gadam (atbalstītas ar Ministru
kabineta 9.maija rīkojumu Nr.254). 6) Saskaņā ar Nacionālās sporta attīstības programmas
2006.2012.gadam sadaļas Bērnu un jauniešu sports 1.2.apakšpunktu, kas
paredz izstrādāt priekšlikumus grozījumiem Izglītības likumā, paredzot, ka
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes
izglītības programmas, kuras īsteno ne tikai pašvaldību izglītības iestādes,
bet arī privātpersonu dibinātās izglītības iestādes un sporta klubi. |
||||||||||
2.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Izglītīb
as sistēmas attīstību Latvijā nosaka
1998.gadā pieņemtais Izglītības likums, kas stājās spēkā 1999.gada
1.jūnijā. Ir pieņemts arī Vispārējās izglītības likums (1999), Profesionālās
izglītības likums (1999) un Augstskolu likums (1995). Strauji mainoties darba tirgū un sabiedrībā
kopumā nepieciešamajām zināšanām, to pielietojumam un kompetencēm, ievērojami
mainījies mācību saturs un prasības pamatizglītībā, vidējā un augstākā
izglītībā, izvirzot priekšplānā tādus mērķus kā vienlīdzību, dzimumu līdztiesību,
ekonomikas un pilsoniskas sabiedrības attīstību. Līdz ar to ir svarīgi
nodalīt atbildību izglītības īstenošanā starp valsts institūcijām,
pedagogiem, izglītojamajiem un sabiedrību. Vienlaikus līdzās formālajai
izglītībai aizvien patstāvīgāku un nozīmīgāku vietu iegūst neformālā,
ikdienas pieaugušo mācīšanās, neatkarīgi no viņu vecuma un iepriekšējās
izglītības. Joprojām aktuāls ir pedagogu darba samaksas jautājums, kā arī
maksas par izglītības ieguvi jautājumi. Lai Izglītības likums atbilstu pašreizējai
situācijai, ir nepieciešami grozījumi tā saturā, nosakot: -
valsts un
pašvaldību kompetences pieaugušo izglītības īstenošanā; -
izglītības
procesā iesaistīto pušu (izglītojamā, pedagoga un izglītojamā vecāku
(personu, kas realizē aizgādību)) tiesības un pienākumus; -
pašvaldības
tiesības noteikt maksu profesionālās ievirzes izglītības iestādēs mācību
materiālā bāzes papildināšanai un pilnveidošanai; -
pirmskolas
izglītības iestāžu finansēšanu. Izglītības likums pašreiz nepietiekami reglamentē
pieaugušo izglītības norisi, tāpēc nepieciešams noteikt valsts un pašvaldību
atbildību pieaugušo izglītībā un nodrošināt efektīvāku valsts un pašvaldību
finansējuma sadali un izlietošanu, tāpēc precizējams 14. un 46.pants. Pašreiz spēkā esošā Izglītības likuma 51.panta
pirmajā daļā noteiktie pedagogu pienākumi neprecīzi izsaka tos pienākumus,
kurus pedagogi šobrīd veic izglītības procesa īstenošanā. Balstoties uz
Latvijas OECD valstu Starptautiskā skolēnu novērtēšanas programmas (turpmāk
OECD, pētījuma pilns teksts atrodams Latvijas Universitātes Pedagoģijas un
psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta 2007.gadā izdotajā
izdevumā Kompetence dabaszinātnēs, matemātikā un lasīšanā ieguldījums
nākotnei. Latvija OECD valstu Starptautiskajā skolēnu novērtēšanas programmā
2006 ) rezultātiem, skolēnu attieksme un motivācija ir izvirzāma par vienu
no galvenajiem pedagogu uzdevumiem, lai sekmētu izglītības attīstību un
progresu. Tāpat dublējas arī citos likumos noteiktās normas,
piemēram, ievērot bērna tiesības, kas jau noteikts Bērnu tiesību aizsardzības
likumā. Izglītības likuma 52.panta pašreizējā redakcija
izsaka galvenokārt tikai pedagogu sociālās tiesības un garantijas, bet
nenosaka būtiskās pedagogu profesionālās tiesības. Lai veicinātu sabiedrības
atbalstu pedagogiem un pedagoga profesijas prestiža celšanu, kā viena no
tiesībām paredzēta tiesības saņemt sabiedrības atbalstu. Saskaņā ar OECD
pētījuma secinājumiem viens no būtiskiem uzdevumiem ir novērst skolotāju
trūkumu un palielināt jauno pedagogu skaitu. Lai šo uzdevumu īstenotu,
sabiedrības atbalstam ir būtiska nozīme. Izglītības likuma 54.panta pašreizējā redakcija
nepilnīgi nosaka galvenos izglītojamo pienākumus. Izglītojamo pienākumu iegūt
pamatizglītību jau nosaka Izglītības likuma 4.pants. Izglītības likuma 55.panta pašreizējā redakcijā
noteiktās izglītojamo tiesības nav sistematizētas, un tas rada maldinošu
iespaidu par to, ka izglītojamo tiesības dominē pār viņu pienākumiem. Izglītības likuma 57.panta pašreizējā redakcijā
noteiktās bērna vecāku (personu, kas realizē vecāku varu) tiesības nav
sistematizētas un atsevišķi punkti ir tiesību ierobežojoši, piemēram,
izvēlēties savam bērnam izglītības iestādi. Izglītības likuma 58.panta pašreizējā redakcijā
noteiktie bērna vecāku (personu, kas realizē vecāku varu) pienākumi
nepietiekami nodrošina vecāku līdzatbildību par bērna izglītošanos izglītības
iestādē. Līdztekus
tam pašreiz nav iekļauts deleģējums spēkā esošajā Izglītības likuma 14.pantā
Ministru kabinetam noteikt Valsts izglītības informācijas sistēmas saturu un
uzturēšanas kārtību. Nepieciešamas arī noteikt, ka Ministru kabinets nosaka
vienotu valsts politiku un stratēģiju izglītībā un apstiprina izglītības
attīstības pamatnostādnes turpmākajiem septiņiem gadiem. Saskaņā ar Izglītības satura un eksaminācijas
centra nolikuma 2.6.apakšpunktu (2004.gada 9.novembra Ministru kabineta
noteikumi Nr.915 Izglītības satura un eksaminācijas centra nolikums) viena
no centra funkcijām ir izvērtēt un apstiprināt mācību grāmatu atbilstību
valsts pamatizglītības standartam un attiecīgā mācību priekšmeta standartam
vai valsts vispārējās vidējās izglītības standartam un attiecīgā mācību
priekšmeta standartam. Apstiprinot minētos mācību līdzekļus, centrs izdod
administratīvo aktu, savukārt administratīvo aktu nevar pamatot ar iekšēju
normatīvu aktu. Līdz ar to nepieciešams deleģējums Ministru kabinetam noteikt
kārtību, kādā izvērtē un apstiprina mācību literatūras atbilstību valsts
standartam pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā. Pašreiz spēkā esošais Izglītības likuma 26.pants
nosaka vispārīgas prasības par izglītības iestādes nosaukumu, un līdz ar to
esošajā izglītības iestāžu reģistrā ir reģistrētas izglītības iestādes ar
identiskiem izglītības iestādes nosaukumiem. Šādas izglītības iestādes
atšķiramas viena no otras, lietojot kopā ar attiecīgā rajona nosaukumu. Izglītības likumā noteiktais izglītības programmu
licencēšanas un akreditācijas, izglītības iestāžu reģistrācijas regulējums ir
pretrunā ar Profesionālās izglītības likumā un Augstskolu likumā noteikto.
Ievērojot, ka Izglītības likums jau deleģē tiesības Ministru kabinetam
noteikt izglītības iestāžu akreditācijas kārtību, izglītības programmu
licencēšanas un akreditācijas kārtību, likumā nav nepieciešams noteikt, kura
tiešās pārvaldes iestāde minētās funkcijas veiks. Minētais izriet arī no
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 13.pantā noteiktā, ka tiešās pārvaldes
institucionālo sistēmu veido un tās darba organizāciju nosaka Ministru
kabinets. Jautājumus, kas saistīti ar augstskolu satversmēm un
koledžu nolikumiem pašreiz regulē Augstskolu likums, kurš satur speciālās
tiesību normas, līdz ar to šādas tiesību normas nav jāietver Izglītības
likumā. Izglītības likums nosaka no Administratīvā procesa
likuma 64.panta pirmās daļas atšķirīgu termiņu koledžu iekļaušanai izglītības
iestāžu reģistrā. Šāds atšķirīgs regulējums bija saistīts ar nepieciešamību
Izglītības un zinātnes ministrijai apstiprināt koledžu nolikumus pirms to
reģistrācijas Izglītības iestāžu reģistrā. Ievērojot Augstskolu likuma
regulējumu attiecībā uz koledžas nolikuma izdošanu, atšķirīgs regulējums
attiecībā uz koledžu reģistrācijas termiņu nav nepieciešams. Pretēji Administratīvā procesa likuma 70.panta pirmajai
daļā noteiktajam, ka administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas
adresātam ir paziņots, Izglītības likuma 25.panta pirmā daļa nosaka, ka
izglītības iestāde uzsāk savu darbību ar tās reģistrācijas dienu. Izglītības likums nosaka no Ministru kabineta
2002.gada 12.marta noteikumiem Nr.111 "Ministru kabineta kārtības
rullis" atšķirīgu izglītības attīstības koncepcijas apstiprināšanas
procedūru. Lai nodrošinātu vienoto politikas dokumentu izstrādāšanas un
apstiprināšanas kārtību, precizējams likuma 14.panta 18.punkts. Lai garantētu indivīda tiesības uz kvalitatīviem
pakalpojumiem izglītībā, pašreiz spēkā esošā Izglītības likuma 46.panta
piektā daļa paredz ierobežojumu privātpersonu dibinātās izglītības iestādes
pieaugušo neformālo izglītību var realizēt tikai pēc licences saņemšanas
vietējā pašvaldībā. Šāds regulējums bija nepieciešams, jo 1999.gadā privātās
izglītības iestādes sāka veidoties, un tās nebija akreditētas. Privātajām
izglītības iestādēm nebija pieredzes attiecīgo izglītības programmu
īstenošanā, tāpēc bija nepieciešams pieaugušo neformālās izglītības
programmas licencēt, lai nodrošinātu izglītības kvalitāti. Šodien privātās
izglītības iestādes ir akreditētas, kas apliecina izglītības iestādes spēju
kvalitatīvi īstenot izglītības programmas, tāpēc minētais Izglītības likuma
pants precizējams. Izglītības likumā ir konstatētas redakcionālas
neatbilstības arī ar citiem likumiem, kuras ir nepieciešams novērst.
Minētais attiecas uz Izglītības likumā lietoto terminu pārziņa, uzņēmējsabiedrība,
vecāku vara neatbilstību attiecīgi Komerclikumā, Bērnu tiesību aizsardzības
likumā un Civillikumā lietotajai terminoloģijai. |
||||||||||
3.
Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt Izglītības likuma
atbilstību pašreizējai situācijai izglītības procesā, Administratīvā procesa
likumam, Augstskolu likumam, Profesionālās izglītības likumam, kā arī
precizēt atsevišķas Izglītības likuma nepilnības. 14.panta
26.punktā noteikta iespēja saņemt valsts atbalstu privātajām profesionālās
ievirzes izglītības iestādēm. Profesionālās ievirzes izglītību plānots
finansēt katra gada valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Izglītības likuma 14.panta 3.punktā, 59.panta otrajā
daļā un 60.pantā trešajā daļā ir nepieciešams veikt grozījumus, lai novērstu
kolīziju ar Vispārējās izglītības likuma 62.panta trešās daļas 2.punktā
noteikto, ka no valsts budžeta mērķdotācijām sedz to pedagogu darba samaksas
izdevumus, kuri izglītības iestādēs īsteno piecgadīgo un sešgadīgo bērnu
obligātās pirmsskolas izglītības programmas. Ir precizēta Izglītības likuma 14.pantā noteiktā
Ministru kabineta un 15.pantā noteiktā Izglītības un zinātnes ministrijas
kompetence izglītībā, deleģējot tiesības Ministru kabinetam noteikt pedagogu
izglītības ieguves un profesionālās pilnveides kārtību un noteikt valsts
pārbaudījumu kārtību akreditētām izglītības programmām, kā arī deleģējot
tiesības noteikt Valsts izglītības informācijas sistēmas saturu un
uzturēšanas kārtību. Ievērojot minēto, izslēgts arī 16.panta 6.punkts. Precizēta Izglītības likuma 14.pantā noteiktā
Ministru kabineta kompetence, iekļaujot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt
kārtību, kādā izvērtē un apstiprina mācību grāmatu atbilstību valsts
standartam pamatizglītībā un vispārējā izglītībā. Ir precizēts Izglītības likuma 15.pants, izslēdzot
normas, kas nosaka uzdevumu ministrijai veikt izglītības programmu
licencēšanu, izglītības programmu un iestāžu akreditāciju, precizēta 38.panta
trešā daļa. Lai novērstu pretrunas ar Augstskolu likumu, ir precizēts Izglītības likuma 15.panta
24.punkts un 22.pants. Lai nodrošinātu vienoto politikas dokumentu
izstrādāšanas un apstiprināšanas kārtību, kura reglamentēta Ministru kabineta
2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 Ministru kabineta kārtības rullis, un
noteiktu izglītības sistēmas attīstības mērķus turpmākajiem septiņiem gadiem,
plānotu izglītības politikas iniciatīvas un rīcības virzienus to īstenošanai,
kā arī darbības rezultātus, politikas rezultātus un to sasniegšanas rādītājus
ir nepieciešams precizēt Izglītības likuma 14.panta 18.punktu un 15.panta
2.punktu. Lai nodrošinātu efektīvāku valsts un pašvaldību
finansējuma sadali un izlietošanu, likuma 14.pants ir papildināts ar 27. un
30.punktu, deleģējot tiesības Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā valsts
finansē pieaugušo neformālās izglītības programmas, un kritērijus, lai varētu
pretendēt uz šādu finansējumu, kā arī kārtību, kādā tiks finansēti atbalsta
pasākumi darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā un kritērijus, lai
varētu pretendēt uz šādu finansējumu. Tiek svītrota Izglītības likuma 24.panta piektā
daļa, kas nosaka no Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmās daļas
atšķirīgu termiņu koledžu iekļaušanai Izglītības iestāžu reģistrā. Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 70.panta
pirmajai daļai ir precizēta Izglītības likuma 25.panta pirmā daļa, nosakot,
ka izglītības iestāde uzsāk savu darbību ar tās reģistrāciju Izglītības
iestāžu reģistrā, kas uzskatāma arī par administratīvā akta paziņošanas
dienu. Ir precizēta Izglītības likuma 21.panta redakcija,
atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma normām nosakot, ka Valsts un
pašvaldības atsevišķu tām noteikto izglītības pārvaldes un izglītības
atbalsta funkcijas nodrošināšanai noteiktu uzdevumu veikšanu, tai skaitā
izglītības programmu un izglītības iestāžu akreditācijas organizēšanu, var
deleģēt privātpersonai vai citai publiskai personai, slēdzot deleģēšanas
līgumu, kas var ietvert arī tiesības izdot administratīvos aktus, vai
līdzdarbības līgumu. Grozījums paredz konkrētāku regulējumu par
izglītības iestāžu nosaukumiem un turpmāk paredzēs, ka izglītības iestāžu
reģistrā netiks reģistrētas divas vai vairāk izglītības iestādes ar
identiskiem izglītības iestādes nosaukumiem. Atbilstoši reālajai situācijai ir grozīta likuma
46.panta piektā daļa, un tā nosaka vienādus pieaugušo neformālās izglītības
programmas īstenošanas nosacījumus valsts un pašvaldību dibinātām izglītības
iestādēm un juridisko un fizisko personu dibinātām izglītības iestādēm. Ievērojot, ka Izglītības un zinātnes ministrijas
apstiprinātie izglītības programmu paraugi nav saistoši privātpersonām, ir
precizēta Izglītības likuma 47.1panta pirmā daļa. Ir konkretizēti 51.panta pirmajā daļā noteiktie
pedagogu vispārīgie pienākumi, akcentējot to, ka pedagogi īpašu vērību velta
izglītojamo attieksmju veidošanai. Lai celtu pedagoga darba prestižu un lomu izglītības
iestādes darbībā, Izglītības likuma 52.pantā noteiktās pedagoga tiesības ir
paplašinātas, nosakot tiesības piedalīties izglītības procesa pilnveidē, kā
arī tiesības saņemt ne tikai materiālo, bet arī informatīvo nodrošinājumu.
Papildus noteiktas tiesības saņemt sabiedrības atbalstu izglītības procesa
īstenošanā. Ir papildināti un konkretizēti Izglītības likuma
54.pantā noteiktie izglītojamo pienākumi, īpaši uzsverot izglītojamo
pienākumu neapdraudēt savu un citu personu veselību un dzīvību, ievērot
pedagogu, izglītojamo un citu personu likumiskās tiesības un intereses,
piedalīties izglītības iestādes vides sakopšanā un saglabāšanā. Tas
palielinātu izglītojamo atbildību un līdzdalības iespējas, kā arī pilnveidotu
dzīves prasmes un nodrošinātu pilnvērtīgāku izglītības procesa, kurš ietver
gan mācību, gan audzināšanas darbu, īstenošanu. Ir sistematizētas un precizētas Izglītības likuma
55.pantā noteiktās izglītojamo tiesības, izvairoties no normu dažādas
skaidrošanas, dublēšanās un liekvārdības, bet saglabājot būtību. Ir sistematizētas un precizētas Izglītības likuma
57.pantā noteiktās bērna vecāku (personu, kas realizē aizgādību) tiesības. Lai
pastiprinātu bērna vecāku (personu, kas realizē aizgādību) līdzatbildību par
bērna izglītošanu izglītības iestādē, Izglītības likuma 58.pantā ir
iestrādāti jauni pienākumi, kas nav pretrunā ar Civillikuma 177.pantu un
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 24.pantu. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumā, Komerclikumā,
Bērnu tiesību aizsardzības likumā un Civillikumā lietotajai terminoloģijai ir
precizēta Izglītības likumā lietotā terminoloģija. |
||||||||||
4. Cita informācija
|
Tā kā Izglītības likumā objektīvu iemeslu dēļ ilgāku laiku netika
izdarīti grozījumi, ir ļoti svarīgi un steidzami nepieciešams izdarīt
vairākus grozījumus Izglītības likuma saturā, lai Izglītības likums atbilstu
pašreizējai situācijai. Pēc likumprojekta
Augstākās izglītības likums spēkā stāšanās un koncepcijas Profesionālās
izglītības likums pieņemšanas, tiks uzsākts darbs pie Izglītības likuma
koncepcijas, tādejādi nodrošinot konceptuāli jaunu Izglītības likuma izstrādi
atbilstoši jaunākajām izglītības attīstības tendencēm. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām ir pastarpināta. Ar
likumprojekta spēkā stāšanos pakāpeniski tiks uzlabota izglītojamo attieksme
pret apkārtējo vidi un sabiedrību, panākta lielāka atbildība par personisko
attīstību, kas savukārt sekmētu tautsaimniecības attīstību ilgtermiņā. Tāpat
likumprojekts veicinās lielāku sabiedrības līdzdalību izglītības mērķu
sasniegšanā, kas veicinās pozitīvas attieksmes pret pedagogiem
nostiprināšanos un veicinās pedagoga profesijas prestiža celšanos. |
||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1.Makroekonomiskā vide; 2.2.Preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3.Cenas; 2.4.Eksporta un importa apjoms; 2.5.Konkurences apstākļi; 2.6.Jauninājumi un pētījumi; 2.7.Augstāka resursu izmantošanas efektivitāte. |
Iekļautie grozījumi
Izglītības likumā varētu veicināt izglītības kvalitāti, nodrošinot lielāku
līdzsvaru starp mācību un audzināšanas darbu. Tiks sakārtota izglītības
finansēšanas kārtība, nosakot valsts atbalstu arī privātām izglītības
iestādēm. |
||||||||||
3.Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām. |
Precizējot citu
valsts institūciju kompetenci izglītībā, tiks uzlabota sadarbība starp nozaru
ministrijām, pašvaldībām un izglītības iestādēm. Tiek veicināta komersantu
iesaistīšanās izglītības procesa īstenošanā, nosakot kritērijus komersantu
iespējām īstenot neformālās, tai skaitā pieaugušo, izglītības programmas. Tiks veicināta
darba devēju ieinteresētība savu darbinieku mērķtiecīgā izglītošanā, kas
ilgtermiņā nodrošinās tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību. Tiks atbalstīta
komersantu privāto pirmsskolas izglītības iestāžu darbība, palielinot valsts
atbalstu (apmaksājot pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu, kas īsteno
piesgadīgo un sešgadīgo bērnu obligātās sagatavošanas skolai programmas,
algas), kas varētu veicināt arī jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu izveidi. |
||||||||||
4.Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām. |
Nav attiecināms. |
||||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1.sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.nodarbinātība. |
Tiks uzlabota
sadarbība starp izglītojamajiem, pedagogiem un vecākiem un sabiedrību kopumā.
Nosakot katras izglītības procesā iesaistītās puses atbildību, pienākumus un
tiesības, netieši tiek veicināts pedagoga profesijas prestižs, ko veicinās
pedagogu lielāka likumiska aizsardzība pret izglītojamo patvaļu un vecākiem,
kuri nepilda savus vecāku pienākumus. Tiks veicināta
nodarbinātības iespēju paplašināšanās, nodrošinot pieaugušo izglītības
apguves iespējas, kā arī īstenošanas iespējas. Valsts lielāks atbalsts
privātajām izglītības iestādēm, īpaši pirmsskolas izglītības iestādēm, var
veicināt privāto pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanos un jaunu
iestāžu atvēršanu. |
||||||||||
6.Ietekme uz vidi: 6.1.dabas resursu
lietošana; 6.2.ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.darbības
radītie atkritumi; 6.4.ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5.ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7.cita veida
piesārņojumu emisija vidē |
Likumprojekts
noteiks izglītojamo pienākumu piedalīties izglītības iestādes vides
saglabāšanā un sakopšanā, kas nodrošinās teorētisko zināšanu bāzes sasaisti
ar praktisko darbību un pakāpeniski veicinās izglītojamo saudzīgāku un
atbildīgāku attieksmi pret vidi, kas pamatosies uz zināšanām, attieksmēm un
praktiskām iemaņām. |
||||||||||
5. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||
2008.gads |
2009.gads |
2010.gads |
2011.gads |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2.speciālais budžets; 1.3.pašvaldības budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||
2.Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.speciālais budžets; 2.3.pašvaldības budžets |
0 |
423 354
|
673 354 |
673 354 |
|||||||
3.Finansiālā ietekme: 3.1.valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.speciālais budžets; 3.3.pašvaldības budžets |
0 |
423 354 |
673 354 |
673 354 |
|||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
1.Privāto
pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai piecgadīgo un
sešgadīgo bērnu apmācības nodrošināšanai aprēķins ir veikts pēc tādiem pašiem
principiem, kā pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs nodarbināto
pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām: 2009.gads un turpmākie gadi: 423 354 latu ·
2009.gadā
nepieciešamais: 93,917 pedagoģiskās likmes * 0,81 * 1,1
(kvalitātes piemaksa) * 344 (darba samaksa) * 1,2409 (valsts sociālās
apdrošināšanas obligātās iemaksas likme) * 12 mēneši = 423 354 latu 1daļa, kas tiek apmaksāta no valsts budžeta
vienai faktiskai pedagoģiskai likmei. 2. 2010.gadā
pieaugušo neformālo izglītības programmu finansēšanai nepieciešamais: 50
tūkst. mācību stundas * 5LVL valsts līdzfinansējuma daļa par vienu mācību
stundu (60 minūtes) prioritāro kompetenču apguvei neformālā veidā =
250 000 LVL 2010.gads un turpmākie gadi: 250 000 latu |
||||||||||
6. Cita informācija |
2008.gadā
likumprojekts ir īstenojams apstiprināto valsts budžeta līdzekļu ietvaros,
bet jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu 2009.gadam un turpmākajiem
gadiem ir izskatāms Ministru kabinetā vienlaicīgi
ar visu ministriju un centrālo valsts pārvaldes iestāžu vidēja termiņa
budžeta pieprasījumu kārtējā gada valsts budžeta likuma sagatavošanas laikā. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ievērojot likumā
dotos deleģējumus, Ministru kabinetam ir jāizdod šādi normatīvie akti: 1) kārtība, kādā
valsts finansē piecgadīgo un sešgadīgo bērnu obligātās pirmsskolas izglītības
programmas, pamatizglītības, vidējās izglītības un augstākās izglītības
programmas, kuras īsteno privātās izglītības iestādes; 2) noteikumi par
Valsts izglītības informācijas sistēmas saturu un uzturēšanas kārtību; 3) noteikumi par
kārtību, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes izglītības programmas; 4) noteikumi par
kārtību, kādā valsts finansē pieaugušo neformālās izglītības programmas,
profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas, un
nosaka izvirzāmos kritērijus, lai varētu pretendēt uz šādu finansējumu 5) kārtību kādā
valsts finansē atbalsta pasākumus darba devējiem darbinieku papildu
izglītošanā, kā arī kritērijus, lai varētu pretendēt uz šādu finansējumu; 6) noteikumi par
kārtību, kādā izvērtē un apstiprina mācību grāmatu atbilstību valsts
standartam pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā; 7) pedagogu
izglītības ieguves un profesionālās pilnveides kārtība; 8) valsts
pārbaudījumu kārtība akreditētām izglītības programmām (izņemot augstākās
izglītības programmām); Ministru kabineta noteikumu projekti nav sagatavoti. Ministru kabineta noteikumi saskaņā ar grozījumiem pārejas noteikumos
ir jāizdod līdz 2009.gada 1.janvārim. Par minēto
normatīvo aktu sagatavošanu atbild Izglītības un zinātnes ministrija. |
||||||||||
2. Cita informācija
|
Jautājumu par profesionālās izglītības pedagogu
izglītības ieguves un profesionālās pilnveides kārtību šobrīd regulē Ministru
kabineta 2005.gada 18.oktobra noteikumi Nr.773 Profesionālās izglītības
pedagogu izglītības ieguves un profesionālās pilnveides kārtība. Ievērojot
minēto noteikumu izdošanas pamatu (Izglītības likuma 15.panta 14.punkts), tie
zaudēs spēku atbilstoši pārejas noteikumos noteiktajai kārtībai. Jautājumu par vispārējās izglītības pedagogu un
interešu izglītības pedagogu profesionālās pilnveides kārtību regulē Ministru
kabineta 2007.gada 28.augusta noteikumus Nr.570 Vispārējās izglītības pedagogu un interešu izglītības pedagogu
profesionālās pilnveides kārtība. Ievērojot minēto noteikumu
izdošanas pamatu (Izglītības likuma 15.panta 14.punkts), tie zaudēs spēku
atbilstoši pārejas noteikumos noteiktajai kārtībai. Valsts pārbaudījumu kārtību akreditētām izglītības programmām šobrīd
regulē Ministru kabineta 2006.gada 16.maija noteikumi Nr.394 Noteikumi par
valsts pārbaudījumu kārtību akreditētās izglītības programmās. Ievērojot, ka
minētie noteikumi ir izdoti uz Izglītības likuma 15.panta 16.punktā un
Vispārējās izglītības likuma 4.panta 12.punktā dotā deleģējuma pamata,
noteikumi izdodami jaunā redakcijā. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Komentāri |
|||||||||
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5.Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas
konsultācijas ar Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas izglītības un
zinātnes darbinieku arodbiedrību. |
||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pašvaldību savienība ierosināja definēt, kas ir
mūžizglītība. Ierosinātais grozījums netika veikts, pamatojoties uz faktu, ka
termins mūžizglītība ne likumā, ne likumprojektā netiek lietots. Tā kā
pēdējos gados ir būtiski mainījusies izglītības sistēmā izmantotā
terminoloģija, nepieciešams pārskatīt šobrīd izmantojamo terminu (tai skaitā
neformālā izglītība, mūžizglītība, pieaugušo izglītība, interešu
izglītība) skaidrojumu, jēgu, atbilstību un vietu izglītības sistēmā, ko
plānots darīt, izstrādājot likumprojekta Izglītības likums koncepciju. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība līdzdarbojās
likumprojekta izstrādes darba grupā un starpinstitūciju sanāksmē un
konceptuāli atbalsta likumprojektu. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Par likumprojektu Grozījumi Izglītības likumā
saņemti ļoti daudz ierosinājumu un priekšlikumu no privātpersonām, kas aptver
plašus vēlamos grozījumus Izglītības likumā. Izglītības un zinātnes
ministrija ir izskatījusi un izvērtējusi iesniegtos priekšlikumus un,
izstrādājot koncepciju likumprojektam Izglītības likums, plāno izvērtēt to
atbilstību koncepcijas mērķiem un atbilstošo priekšlikumu iekļaušanu. Minētā
koncepcija tiks vērsta uz katras izglītības pakāpes un veida viennozīmīgu
definējumu kopējā izglītības sistēmā, nosakot pamata regulējuma veidus,
atbildīgo institūciju kompetences un iesaistīto pušu pienākumus un tiesības.
Jauno Izglītības likumu plānots veidot kā vispārīgu likumu, atstājot
detalizētu tiesisko regulējumu speciālajiem likumiem. Likumprojektā Grozījumi Izglītības likumā
iekļautie grozījumi pa tematiskajiem blokiem un kopumā izskatīti Pedagogu
reģionālajās konferencēs "Dialogs un saskaņota rīcība izglītībā",
kur viena no darba grupām bija "Skolas un ģimenes sadarbība", tika
daudz diskutēts par pedagogu/skolēnu/vecāku tiesībām un pienākumiem. Par pieaugušo izglītības jautājumiem, kuri tiek
regulēti likumprojektā, runāts un diskutēts:
konferencē Par paveikto mūžizglītības attīstības
jomā 2004. 2006.gadā un plānoto 2007. 2013.gadā Daugavpilī; seminārā
Par paveikto mūžizglītības attīstības jomā 2004. 2006.gadā un plānoto
2007. 2013.gadā Jelgavas pieaugušo izglītības centrā, Jelgavā; konferencē
Par paveikto mūžizglītības attīstības jomā 2004. 2006.gadā un plānoto
2007. 2013.gadā Liepājā. Pēc likuma grozījumu izsludināšanas Valsts sekretāru
sanāksmē 2007.gada 25.oktobrī ir
izsūtīta 1 preses relīze (pilns teksts atrodams interneta saitā:
http://izm.izm.gov.lv/aktualitates/informacija-medijiem/1814.html) Regulāri tiek
gatavotas atbildes uz mediju jautājumiem, organizētas intervijas. Latvijas Avīzē
publicēts raksts par plānotajiem grozījumiem, kā arī ministre T.Koķe
intervijā ar Latvijas Avīzi runājusi par grozījumiem un to būtību. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
||||||||||
5. Cita informācija
|
Nav attiecināms. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta
izpildei nav nepieciešams izveidot jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas,
kā arī nav nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts
pēc pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis
un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS). Sabiedrība tiks informēta arī ar Izglītības
un zinātnes ministrijas mājas lapas Internetā starpniecību, kā arī bezmaksas
datu bāzē www.likumi.lv |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||||||
4. Cita informācija
|
Likumprojekta
ieviešana paredzēta atbilstoši Pārejas noteikumiem likumprojekta 33.pantā. |
||||||||||
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
S.Obodova |
E.Petrovska |
28.10.2008. 10:11
3887
Izglītības un zinātnes ministrijas
Politikas koordinācijas departamenta
direktore
E.Petrovska
67047988, elina.petrovska@izm.gov.lv
faksa nr. 67047997
LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.73 |
2008.gada 13.oktobrī |
25.§
Likumprojekts "Grozījumi Izglītības likumā"
TA-1264
___________________________________________________________
(T.Koķe, A.Skrastiņš, K.Vāgnere, I.Stepanova, N.Broks, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Izglītības un
zinātnes ministrijai precizēt likumprojekta anotāciju atbilstoši Finanšu
ministrijas priekšlikumam un iesniegt anotāciju Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir izglītības un zinātnes ministre.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-73-1310-#25.doc
1