2008. gada 4.
novembris
LATVIJAS REPUBLIKAS
SAEIMAS PREZIDIJAM
Lūdzam Saeimas prezidiju ziņot par deputātu
iesniegto likumprojektu Grozījumi Latvijas Nacionālās operas likumā un
saskaņā ar Saeimas Kārtības Ruļļa 51.pantu izdarīt izmaiņas 2008. gada 6.
novembra Saeimas sēdes darba kārtībā iekļaujot to sadaļā Prezidija ziņojumi.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lapām
2. Likumprojekta anotācija uz 4 lapām
Saeimas deputāti:
1. _________________________
2. _________________________
3. _________________________
4. _________________________
5. _________________________
Grozījumi Latvijas Nacionālās operas likumā
Izdarīt Latvijas Nacionālās operas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 13.nr.; 2005, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 1.pantā vārdus Latvijas Nacionālās operas ar vārdiem valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību Latvijas Nacionālā opera.
2. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
2.pants. Nacionālās operas juridiskais statuss un
darbības tiesiskais pamats
(1) Nacionālā opera ir nacionālas nozīmes valsts kultūras institūcija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras kapitāla daļu turētājs ir Kultūras ministrija.
(2) Nacionālā opera darbojas saskaņā ar šo likumu, Kultūras institūciju likumu, citiem normatīvajiem aktiem un Nacionālās operas statūtiem.
(3) Nacionālās operas statūtus apstiprina, kā arī grozījumus tajos izdara Ministru kabinets.
(4) Nacionālās operas pilns nosaukums ir Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Latvijas Nacionālā opera.
3. svītrot 6.panta pirmās 6.apakšpunktu.
4. aizstāt 7.panta pirmajā daļā vārdu nolikumam ar vārdu statūtiem.
5.
aizstāt 9.panta pirmajā daļā vārdus noteiktajā vienotajā darba samaksas
sistēmā valsts aģentūru direktoriem ar vārdiem noteikumos valdes locekļiem.
6. izteikt 10.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Ministru kabinets izveido Nacionālās operas konsultatīvo padomi (turpmāk padome) astoņu locekļu sastāvā un apstiprina padomes sastāvu. Padomes sastāvā ir Kultūras ministrijas pārstāvis, Finanšu ministrijas pārstāvis, Rīgas Domes pārstāvis, Kultūras ministrijas izveidotās Nacionālās kultūras padomes un Mūzikas padomes pārstāvji, Nacionālās operas arodbiedrību pilnvarots pārstāvis un divi Latvijas Nacionālās operas deleģēti pārstāvji. Konsultatīvās padomes pilnvaru laiks ir divi gadi. Tā sanāk vismaz reizi ceturksnī. Konsultatīvās padomes priekšsēdētāja funkcijas veic Kultūras ministrijas pārstāvis.
7. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
12.pants. Nacionālās operas manta
(1) Nacionālās operas mantu veido:
1) Nacionālajai operai nodotā kustamā un nekustamā manta, tajā skaitā finanšu līdzekļi;
2) kustamā un nekustamā manta, tajā skaitā finanšu līdzekļi, ko dāvinājušas (ziedojušas) fiziskās un juridiskās personas, kā arī manta, ko Nacionālā opera iegādājusies par dāvinātajiem (ziedotajiem) līdzekļiem;
3) intelektuālais īpašums.
(2) Nacionālās operas manta izmantojama vienīgi tās darbības nodrošināšanai un šajā likumā noteiktā Nacionālās operas darbības mērķa īstenošanai.
(3) Tiesiskajās attiecībās ar fiziskajām un juridiskajām personām Nacionālā opera atbild ar savu mantu.
(4) Nacionālajai operai ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā iegādāties tās darbībai nepieciešamo kustamo mantu, kā arī atsavināt Nacionālās operas īpašumā esošo kustamo mantu.
(5) Nacionālajai operai ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā iegādāties tās darbībai nepieciešamo nekustamo mantu. Lai iegādātos nekustamo mantu par valsts piešķirtajiem budžeta līdzekļiem, Nacionālajai operai jāsaņem Kultūras ministrijas piekrišana. Par piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem vai dāvinātajiem (ziedotajiem) līdzekļiem iegādātais nekustamais īpašums reģistrējams zemesgrāmatā uz Nacionālās operas vārda.
(6) Nacionālās operas valdījumā esošo ēku, to daļu vai zemes nodošana lietošanā trešajām personām pieļaujama, ja tas nepieciešams Nacionālās operas funkciju veikšanai un nav pretrunā ar šajā likumā noteikto Nacionālās operas darbības mērķi. Ēku, to daļu vai zemes nodošana lietošanā trešajām personām pieļaujama, noslēdzot rakstveida līgumu
8. Izslēgt 13.panta pirmajā daļā vārdus pašu ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem.
9. Papildināt ar Pārejas noteikumiem šādā redakcijā:
Pārejas noteikumi:
1. Līdz 2009.gada 1.janvārim Ministru kabinets izdod rīkojumu par valsts kultūras iestādes Latvijas Nacionālā opera pārveidošanu par valsts kapitālsabiedrību.
2. Pārveidojamās valsts kultūras iestādes Latvijas Nacionālā opera manta pāriet attiecīgajai valsts kapitālsabiedrībai Latvijas Nacionālā opera. Valsts kapitālsabiedrība ir pārveidojamās kultūras iestādes saistību, tiesību, mantas un finanšu līdzekļu pārņēmēja.
3. Rīkojumā par valsts kultūras iestādes pārveidošanu par valsts kapitālsabiedrību Ministru kabinets nosaka VSIA Latvijas Nacionālā opera kapitālsabiedrības pamatkapitāla lielumu un apstiprina to nekustamā īpašuma sarakstu, kurš tiks ieguldīts valsts kapitālsabiedrības pamatkapitālā.
4. Pārējās mantas sastāvu, kurš tiks ieguldīts VSIA Latvijas Nacionālā opera pamatkapitālā, apstiprina Kultūras ministrija.
grozījumi Latvijas Nacionālās operas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Latvijas Nacionālā opera (turpmāk LNO) šobrīd ir
vienīgā valsts kultūras institūcija, kura regulāri sniedz maksas pakalpojumus
kultūras produktiem un darbojas valsts iestādes statusā. Valsts
koncertorganizācijas un teātri kopš 2005.gada jau ir pārveidoti par valsts
kapitālsabiedrībām. Iemesli LNO pārveidei: - LNO kā valsts iestāde veic valsts pārvaldei
neraksturīgas funkcijas. Tās darbība ir vērsta nevis uz valsts pārvaldes
lēmumu pieņemšanu vai īstenošanu, bet gan kultūras pakalpojumu piedāvāšanu
sabiedrībai; - LNO kā valsts pārvaldes iestāžu finanšu plūsma
pakļauta likumam Par budžetu un finanšu vadību; tā ir neelastīga un
nemotivē gūt papildus ienākumus un ieguldīt iegūtos ienākumus attīstībai; - valsts kapitālsabiedrības statuss ļaus efektīvāk
piesaistīt līdzekļus no privātā sektora, mainot akcentu no sponsorēšanas uz
sadarbības partneru attiecībām, veidojot abpusēji izdevīgus sadarbības
projektus, ieskaitot starptautiska mēroga projektus; - tiks dota lielāka brīvības pakāpe LNO vadībai,
kas ļaus optimālāk izmantot rīcībā esošos finansiālos un cilvēku resursus,
elastīgāk tos pielāgojot esošajai situācijai, kā arī motivēt un orientēt
teātra darbiniekus uz labākiem darba rezultātiem; - nepieciešams samazināt LNO ienākumu sezonalitātes
raksturu, attīstīt pilnīgi jaunas, līdz šim neizmantotas komercdarbības
formas, kas ļautu radīt mākslinieciski un tehniski vērienīgākus un
pilnvērtīgākus darbus; - valsts kapitālsabiedrībai ir raksturīga
saimnieciskā patstāvība (tai skaitā, kredītsaistību uzņemšanās utt.), kas
veicinās pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu; - saimnieciskā patstāvība atvieglos sabiedrības
pakalpojumu cenu regulēšanu, kā arī paātrinās lēmumu pieņemšanu
saimnieciskajos jautājumos kā valsts iestādei LNO biļešu cenas ir
jāapstiprina ar Ministru kabineta noteikumiem, kas neļauj elastīgi reaģēt uz
tirgus situāciju; - iesaistoties kultūras industrijas tirgū, valsts
dotācija vienlaicīgi kompensēs kultūras produkta augsto pašizmaksu no
komercializācijas negatīvās ietekmes; - valsts teātru pārveide par valsts
kapitālsabiedrībām kopš 2005.gada ir norādījusi uz pozitīvo pieredzi kā
liecina gada pārskati, kopš pārveides teātri jaunajā statusā ir strauji
attīstījušies. |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz veikt
grozījumus Latvijas Nacionālās operas likumā, saskaņā ar kuriem paredzēts
pārveidot Latvijas Nacionālās operas juridisko statusu no valsts kultūras iestādi uz valsts sabiedrību ar
ierobežotu atbildību. Ar likumprojekta pārejas
noteikumiem Ministru kabinets tiek pilnvarots izdot rīkojumu par Latvijas
Nacionālās operas pārveidi līdz 2009.gada 1.janvārim. |
|
||||||||||
3.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
7.
Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||
1.
Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
- 2353,0 - 2353,0 |
- 2353,0 - 2353,0 |
- 2353,0 - 2353,0 |
||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
- 2353,0 - 2353,0 |
- 2353,0 - 2353,0 |
- 2353,0 - 2353,0 |
||||||||
3.Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||||||
5.
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Juridiskā statusa maiņa nerada ietekmi uz valsts
budžetu, ņemot vērā, ka LNO kā valsts iestādes pašu ieņēmumi vairs netiks
plānoti valsts budžetā kā ieņēmumi un izdevumi. Valsts budžeta finansējums
LNO tiks plānots ekonomiskās klasifikācijas izdevumu kodā Subsīdijas un
dotācijas. |
|||||||||||
6.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Papildus
normatīvie akti nav jāizdod |
|
||||||||||
2.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2.
Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||||
5.
Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
6.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||
1.
Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas |
|
||||||||||
2.
Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
3.
Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|
||||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
|
||||||||||
5.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek veidotas
saskaņā ar Pārejas noteikumiem VSIA Latvijas Nacionālā opera ir valsts
iestādes saistību, tiesību un funkciju pārņēmēja. |
|
||||||||||
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par
likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
||||||||||
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības
varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||
4.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||