Rīgā
23.10.2008. Nr.90/TA-2484
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Molotanovs 67026593, Roberts.Molotanovs@vidm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 8 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 13 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.oktobra
sēdes protokola Nr.75 15.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Aizstāt 26.panta pirmajā
daļā vārdus "(izņemot šā kodeksa 61., 62., 82., 82.1, 82.2,
87.1, 114.2, 114.3, 150.2, 150.3
un 152.pantā paredzētos administratīvos pārkāpumus)" ar vārdiem
"(izņemot šā kodeksa 57., 61., 62., 66.3, 75., 75.2,
78.1, 81., 82., 82.1, 82.2, 84., 87., 87.1,
114.2, 114.3, 150.2, 150.3, 152. un
155.16 pantā paredzētos administratīvos pārkāpumus)".
2. Izteikt 57.panta sankciju
šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no divdesmit līdz tūkstoš latiem, amatpersonām no piecdesmit līdz tūkstoš latiem, bet juridiskajām
personām no simt līdz divtūkstoš latiem."
3. Izteikt 65.panta sankciju
šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
amatpersonām no simt līdz piecsimt latiem."
4. Izteikt 66.3 pantu
šādā redakcijā:
"66.3 pants. Meža
zemju patvaļīga apbūvēšana
Par meža zemju patvaļīgu apbūvēšanu, būvējot uz tām pastāvīgas
vai īslaicīgas lietošanas objektus,
uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit
līdz tūkstoš latiem,
bet juridiskajām personām no piecsimt
līdz trīstūkstoš latiem.
Par tādām pašām darbībām, ja
tās veiktas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz trīstūkstoš latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem."
5. Izteikt 66.4 panta
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit
līdz piecsimt latiem,
bet juridiskajām personām no piecsimt
līdz trīstūkstoš latiem."
6. Izteikt 74.1 pantu
šādā redakcijā:
"74.1 pants. Vides aizsardzības prasību pārkāpšana,
ekspluatējot pārvietojamās cisternas, degvielas uzpildes stacijas un naftas
bāzes
Par vides aizsardzības
prasību pārkāpšanu, ekspluatējot pārvietojamās cisternas,
uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem.
Par vides aizsardzības prasību
pārkāpšanu, ekspluatējot degvielas uzpildes stacijas,
uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no divsimt līdz piecsimt latiem.
Par vides aizsardzības
prasību pārkāpšanu, ekspluatējot naftas bāzes,
uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no piecsimt līdz piectūkstoš latiem."
7. 75.pantā:
izteikt pirmās daļas
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit
līdz septiņsimt latiem,
konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai izmantotos transportlīdzekļus vai bez
konfiskācijas, bet juridiskajām personām no divsimt līdz tūkstoš
piecsimt latiem, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai izmantotos
transportlīdzekļus vai bez konfiskācijas.";
izteikt otrās daļas sankciju
šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit
līdz piecsimt latiem, bet
juridiskajām personām no trīssimt
līdz tūkstoš latiem."
8. 75.1 pantā:
izteikt pirmās daļas
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no četrsimt
līdz septiņsimt latiem.";
izteikt otrās daļas sankciju
šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no četrsimt
līdz septiņsimt latiem."
9. 75.2 pantā:
izteikt pirmās daļas
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit
līdz piecsimt latiem, bet
juridiskajām personām no divsimt līdz tūkstoš latiem.";
izteikt otrās daļas sankciju
šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no simt piecdesmit līdz sešsimt latiem, bet juridiskajām
personām no divsimt piecdesmit
līdz tūkstoš latiem."
10. Papildināt kodeksu ar
75.5 un 75.6 pantu šādā redakcijā:
"75.5 pants. Bateriju un akumulatoru, un to atkritumu apsaimniekošanu
reglamentējošo noteikumu pārkāpšana
Par normatīvajos aktos noteiktā speciālā
marķējuma ar prasību savākt bateriju un akumulatoru atkritumus atsevišķi no
citiem atkritumiem nelietošanu baterijām un akumulatoriem
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš latiem.
Par normatīvajos aktos noteiktās prasības
bateriju un akumulatoru ražotājam reģistrēties nepildīšanu
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš latiem.
Par normatīvajos aktos noteikto ziņojumu par
bateriju un akumulatoru, un to atkritumu apsaimniekošanu nesniegšanu
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš latiem.
75.6 pants.
Derīgo izrakteņu ieguves atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšana
Par
derīgo izrakteņu ieguves atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu
uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no divdesmit līdz trīssimt latiem, bet
juridiskajām personām no simt līdz piecsimt latiem.
Par
derīgo izrakteņu ieguves atkritumu apglabāšanu neparedzētās vietās
uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām
personām no divsimt līdz tūkstoš latiem."
11. Izteikt 78.1 pantu
šādā redakcijā:
"78.1 pants. Noteikumu pārkāpšana par ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanu vidē
Par noteikumu pārkāpšanu par
ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē
uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no piecsimt līdz piectūkstoš latiem, bet juridiskajām
personām no trīstūkstoš līdz desmittūkstoš latiem."
12. Izteikt 81.panta
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no divdesmit
līdz septiņsimt latiem,
bet juridiskajām personām no divsimt
līdz tūkstoš piecsimt latiem."
13. Izteikt 84.panta pirmās
daļas sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām vai juridiskajām personām no
simt piecdesmit līdz tūkstoš latiem."
14. Izteikt 87.pantu šādā redakcijā:
"87.pants.
Bīstamo, sadzīves vai citu atkritumu poligonu (izgāztuvju) apsaimniekošanas vai
sadedzināšanas iekārtu darbības noteikumu pārkāpšana
Par bīstamo,
sadzīves vai citu atkritumu poligonu (izgāztuvju) apsaimniekošanas noteikumu
pārkāpšanu, kas izraisījusi vai būtu varējusi izraisīt vides piesārņošanu; par
atkritumu pieņemšanas vai apglabāšanas pārskatu sagrozīšanu, izdarot nepatiesus
ierakstus,
uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no divsimt līdz septiņsimt
latiem, bet juridiskajām personām no piecsimt līdz divtūkstoš latiem.
Par bīstamo, sadzīves vai citu atkritumu sadedzināšanas iekārtu darbības
noteikumu pārkāpšanu, kas izraisījusi vides piesārņošanu,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt līdz septiņsimt latiem,
bet juridiskajām personām no piecsimt līdz divtūkstoš latiem."
15. 88.4 pantā:
izteikt otrās daļas sankciju
šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no simt līdz četrsimt latiem.";
izteikt trešās daļas
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no divsimt piecdesmit
līdz tūkstoš latiem."
16. Izteikt 88.5 pantu
šādā redakcijā:
"88.5 pants.
Darbības ar bīstamām vielām, pārkāpjot noteikumus par rūpniecisko avāriju riska
novērtēšanas kārtību un riska samazināšanas pasākumiem
Par pieteikuma par bīstamām
vielām neiesniegšanu, par drošības pārskata, rūpnieciskās avārijas novēršanas
programmas neiesniegšanu Vides pārraudzības valsts birojam, par informācijas
par drošības un aizsardzības pasākumiem un rīcību rūpnieciskās avārijas
gadījumā nesniegšanu sabiedrībai
uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no trīssimt līdz divtūkstoš latiem.
Par
papildinātā vai pārstrādātā drošības pārskata, papildinātās vai pārstrādātās
rūpnieciskās avārijas novēršanas programmas neiesniegšanu Vides pārraudzības
valsts birojam
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no trīssimt līdz divtūkstoš latiem.
Par drošības pārskatā,
rūpnieciskās avārijas novēršanas programmā norādīto datu vai informācijas
neatbilstību, par drošības sistēmas darbības neatbilstību (kā arī ja objektā
nav nepieciešamā personāla un materiāltehnisko līdzekļu rūpnieciskās avārijas
seku likvidēšanai un tās ietekmes uz cilvēkiem un vidi samazināšanai objekta
teritorijā un ārpus objekta teritorijas), par patvaļīgu atkāpšanos no drošības
pārskatā vai rūpnieciskās avārijas novēršanas programmā paredzētā, ja šī
atkāpšanās var izraisīt rūpniecisko avāriju,
uzliek naudas sodu juridiskajām personām no
tūkstoš līdz piectūkstoš latiem.
Par pasākumu neveikšanu, lai novērstu (nepieļautu) rūpniecisko avāriju, par pasākumu neveikšanu, lai rūpnieciskās avārijas gadījumā ierobežotu vai samazinātu tās sekas, par rūpnieciskās avārijas seku likvidēšanas pasākumu neveikšanu pēc rūpnieciskās avārijas
uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no tūkstoš līdz desmittūkstoš
latiem."
17. 88.6 pantā:
izteikt pirmās daļas
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no divsimt
piecdesmit līdz piecsimt latiem,
bet juridiskajām personām no piecsimt
līdz trīstūkstoš latiem.";
izteikt otrās daļas sankciju
šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no simt piecdesmit līdz trīssimt latiem, bet juridiskajām
personām no trīssimt piecdesmit līdz divtūkstoš latiem.";
izteikt trešās daļas
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no divsimt līdz četrsimt piecdesmit latiem, bet
juridiskajām personām no četrsimt līdz tūkstoš piecsimt latiem.";
izteikt ceturtās daļas
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no simt līdz divsimt piecdesmit latiem, bet
juridiskajām personām no divsimt līdz tūkstoš latiem.";
izteikt piekto daļu šādā
redakcijā:
"Par C kategorijas
piesārņojošas darbības veikšanu bez
darbības apliecinājuma
uzliek naudas sodu
fiziskajām vai juridiskajām personām no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit
latiem."
18. Papildināt kodeksu ar 88.8 pantu
šādā redakcijā:
"88.8 pants.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 18.decembra Regulas Nr.1907/2006, kas
attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu,
prasību pārkāpšana
Par
ķīmisku vielu vai ķīmisku vielu produktā, vai ķīmisku vielu izstrādājumos
nereģistrēšanu un neziņošanu Eiropas Ķimikāliju aģentūrai
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem.
Par
ķīmiskās drošības pārskata neesamību vai esoša ķīmiskās drošības pārskata
neatjaunošanu
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem.
Par
reģistrētāja pienākuma atjaunināt ķīmiskās vielas reģistrācijas dokumentāciju
ar jaunu informāciju un iesniegt to Eiropas Ķimikāliju aģentūrai nepildīšanu
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no trīssimt līdz septiņsimt latiem.
Par
piegādātāja pienākuma nodrošināt ķīmiskās vielas vai ķīmiskā produkta
(preparāta) saņēmēju ar drošības datu lapu nepildīšanu
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem.
Par
drošības datu lapas neaizpildīšanu par bīstamām ķīmiskām vielām vai bīstamiem
ķīmiskiem produktiem (preparātiem), par nepatiesas vai nepilnīgas informācijas
norādīšanu drošības datu lapā
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem.
Par
izgatavotāja, importētāja, pakārtota lietotāja vai izplatītāja pienākuma
nepildīšanu glabāt informāciju par ķīmisko vielu vai ķīmisko produktu (preparātu)
10 gadus
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem.
Par
darbībām ar ķīmiskām vielām bez licences, kas nepieciešama saskaņā ar Regulu
1907/2006, vai par attiecīgajā licencē minēto nosacījumu
pārkāpšanu
uzliek
naudas sodu juridiskajām personām no tūkstoš līdz trīstūkstoš latiem."
19. Izteikt 103.9 pantu
šādā redakcijā:
"103.9 pants. Ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas noteikumu pārkāpšana
Par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas
noteikumu pārkāpšanu
uzliek naudas sodu
fiziskajām
personām no simt līdz trīssimt
piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš
latiem."
20. Papildināt kodeksu ar
155.16 pantu šādā redakcijā:
"155.16 pants. Noteikumu
pārkāpšana par ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu tirgū
Par
noteikumu pārkāpšanu par ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu tirgū
uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem, bet
juridiskajām personām no piecsimt līdz desmittūkstoš latiem."
21. Izteikt 166.10 panta
sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no simts līdz
tūkstoš latiem, konfiscējot
šīs preces."
22. Izteikt 215.3 panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
"Valsts darba inspekcija izskata šā kodeksa 41.,
41.2, 41.3, 41.4, 41.5, 41.6,
88.8, 103.9 un 166.7 pantā, 166.15 panta
pirmajā daļā un 204.17 pantā (par pārkāpumiem darba tiesisko
attiecību jomā) paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas."
23. Papildināt 228.panta
pirmo daļu pēc skaitļa "88.4" ar skaitli "88.8".
24. Aizstāt 230.panta
pirmajā daļā skaitļus un vārdus "103.9, 105., 105.5,
106., 106.1, 106.2, 107., 108., 108.1108.4,
149.35 pantā, 155.panta pirmajā un otrajā daļā, 155.5"
ar skaitļiem un vārdiem "103.8, 103.9, 105., 105.5,
106., 106.1, 106.2, 107., 108., 108.1108.4, 149.35 pantā, 155.panta
pirmajā un otrajā daļā, 155.5, 155.16".
25. Izteikt 230.5 panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
"Valsts augu aizsardzības
dienests izskata šā kodeksa 51.2, 78.1, 101., 101.1,
102., 102.1, 102.2, 103., 103.5, 103.7,
103.8 un 155.16 pantā
paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas."
26. 231.pantā:
aizstāt pirmajā daļā
skaitļus un vārdu "88.488.6, 88.7 pantā" ar skaitļiem un vārdu "88.488.8,
103.8 pantā";
izteikt otrās daļas 2.punktu
šādā redakcijā:
"2) Valsts vides
dienesta daļas vai sektora vadītājs
uzlikt naudas sodu līdz piectūkstoš latiem un piemērot
konfiskāciju, bet par šā kodeksa
82.pantā paredzētajiem pārkāpumiem uzlikt naudas sodu līdz maksimālajam
minētajā pantā paredzētajam naudas sodam;";
izslēgt trešo daļu.
27. Papildināt pārejas
noteikumus ar 11.punktu šādā redakcijā:
"11. Kodeksa 88.8 panta septītā daļa stājas spēkā 2009.gada
1.jūnijā."
Vides ministra vietā
zemkopības ministrs
M.Roze
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 18.decembra Regula Nr.1907/2006, kas attiecas
uz ķīmikāliju reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu (REACH),
un ar kuru izveido Eiropas Ķimikāliju aģentūru, groza Direktīvu 1999/45/EK un
atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr.793/93 un Komisijas Regulu (EK) Nr.1488/94, kā
arī Padomes Direktīvu 76/769/EEK un Komisijas Direktīvu 91/155/EEK, Direktīvu
93/67/EEK un Direktīvu 2000/21/EK.
Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīva 2006/12/EK (2006. gada 5. aprīlis),
par atkritumiem. Eiropas Parlamenta un Padomes 1994.gada
20.decembra Direktīvas 94/62/EK par iepakojumu un izlietoto iepakojumu. Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada
11.februāra Direktīvas 2004/12/EK, ar ko groza direktīvu 94/62/EK par
iepakojumu un izlietoto iepakojumu. Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada
15. marta Direktīva 2006/21/EK par ieguves rūpniecības atkritumu
apsaimniekošanu un par grozījumiem Direktīvā 2004/35/EK. Padomes 1987.gada 19.marta Direktīvas 87/217/EEK
par vides piesārņojuma ar azbestu novēršanu un samazināšanu. Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 4.
decembra direktīvas 2000/76/EK par atkritumu sadedzināšanu. Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva
2002/95/EK (2003. gada 27. janvāris) par dažu bīstamu vielu izmantošanas
ierobežošanu elektriskās un elektroniskās iekārtās. Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva
2000/53/EK (2000. gada 18. septembris) par nolietotiem
transportlīdzekļiem. Padomes Direktīva 1999/31/EK (1999. gada 26. aprīlis) par atkritumu
poligoniem Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīva 2006/66/EK (2006. gada 6. septembris) par baterijām un
akumulatoriem, un bateriju un akumulatoru atkritumiem un ar ko atceļ
Direktīvu 91/157/EEK |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Esošais Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā (turpmāk APK) noteiktais administratīvo sodu apmērs, kas attiecas
uz vides aizsardzības pārkāpumiem ir pretrunā ar vienu no administratīvā soda
mērķim, kas ir noteikts APK 22.pantā personas atturēšana no noteikto
administratīvo pārkāpumu izdarīšanas. Tāpēc, ņemot vērā iepriekš minēto un
nepieciešamību nodrošināt soda preventīvo funkciju izpildi un to, ka
attiecīgās administratīvi sodāmās darbības var izraisīt negatīvas sekas videi
vai cilvēku veselībai, ir nepieciešams paaugstināt minimālo un maksimālo
naudas soda apmēru par attiecīgajiem vides aizsardzības pārkāpumiem. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Attiecīgi pašreizējā APK 74.1
panta redakcija paredz atbildību par vides kvalitātes normatīvu pārkāpšanu.
Saskaņā ar likuma Par piesārņojumu 12.panta pirmo daļu vides kvalitātes
normatīvs ir dabas resursa (ūdens, gaisa, augsnes) kvalitāte, izteikta
kvantitatīvos rādītājos. Līdz ar to degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm
vides kvalitātes normatīvi nav iespējami. Ņemot vērā, ka darbības ar nepieteiktu ķīmisku
vielu var nebūt tikai formāls pārkāpums, bet var izraisīt negatīvas sekas
videi vai cilvēku veselībai, likumprojekts paredz paaugstināt minimālo un
maksimālo naudas soda apmēru par attiecīgu pārkāpumu. Likumprojektā par
administratīvajiem pārkāpumiem paredzēto sankciju apmērs fiziskajām personām
ir līdz piectūkstoš latiem, savukārt juridiskajām personām ir līdz
desmittūkstoš latiem. Attiecīgās piemērojamā administratīvā soda robežas
nepieciešamas tādēļ, ka, uzliekot sodu, jāņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturs,
pārkāpēja personība, viņa vainas pakāpe, mantiskais stāvoklis, atbildību
mīkstinošie un pastiprinošie apstākļi. Līdz ar to arī sankcijām ir jābūt
pietiekoši elastīgām, lai kompetentā institūcija, izvērtējot visus lietas
apstākļus, varētu piemērot konkrētajam gadījumam adekvātu (samērīgu) sodu. Likumprojekts paredz papildināt APK ar 75.5,
88.8pantu un papildināt 87.pantu ar jaunu daļu. Šādi grozījumi
nepieciešami, jo Latvijai jātransponē Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada
15.marta Direktīva 2006/21/EK par ieguves rūpniecības atkritumu
apsaimniekošanu un Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 21.aprīļa
Direktīva 2004/35/EK par atbildību vides jomā attiecībā uz videi nodarītā
kaitējuma novēršanu un atlīdzināšanu un ir aktualizējies bīstamo un sadzīves
atkritumu sadedzināšanas iekārtu
darbības noteikumu pārkāpšanas jautājums Latvijas Republikā. Tāpat ir
nepieciešams noteikt naudas sodu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada
18.decembra Regulas Nr.1907/2006, kas attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu,
vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu, prasību pārkāpšanu, dēļ tās saistošā
rakstura. Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus APK 886.pantā,
kas attiecīgi paredz arī sodu par C kategorijas piesārņojošas darbības
veikšanu bez apliecinājuma, kura esamību paredz Ministru kabineta 2002.gada
9.jūlija noteikumu nr.294 Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas
piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas
piesārņojošo darbību veikšanai 43.punkts. Likumprojekta 4. un 6. pantā tiek piedāvāts
lietot jaunus terminus APK 66.3 un 74.1 pantā,
t.i., termina celtniecība vietā apbūvēšana un attiecīgi vides kvalitātes
normatīvu vietā vides aizsardzības prasību. Šādas izmaiņas ir
nepieciešamas, lai saskaņotu APK lietotos terminus ar citos likumos
lietotajiem terminiem. Būvniecības likumā pašreiz netiek lietots termins
celtniecība, savukārt termins apbūvēšana, ievērojot tā lietojumu
Būvniecības likumā viedokļa uzskatāms par atbilstošu piemērotu un atbilstīgu
lietojumam konkrētajā pantā. Līdz šim APK 74.1pants paredz
atbildību par vides kvalitātes normatīvu pārkāpšanu. Saskaņā ar likuma Par
piesārņojumu 12.panta pirmo daļu vides kvalitātes normatīvs dabas resursa
(ūdens, gaisa, augsnes) kvalitāte, izteikta kvantitatīvos rādītājos. Līdz ar
to degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm vides kvalitātes normatīvi nav
iespējami, tāpēc nepieciešams lietot terminu vides aizsardzības prasības. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Normatīvais akts ir vērsts uz vides aizsardzības veicināšanu.
Prognozējams, ka likumprojekts nodrošinās pārkāpumu pret vidi skaita
samazināšanos un atturēs indivīdu no administratīvi sodāmo darbību
izdarīšanas vides aizsardzības jomā. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Normatīvais akts ir vērsts uz vides aizsardzības
veicināšanu. Prognozējams, ka likumprojekts nodrošinās pārkāpumu pret vidi
skaita samazināšanos un atturēs indivīdu no administratīvi sodāmo darbību
izdarīšanas vides aizsardzības jomā tai skaitā samazinot pārkāpumu, kas
izdarīti īpaši aizsargājamajās dabas teritorijās, skaitu. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Likumprojekts paredz palielināt naudas sodu
apmēru vairākos likumprojektā ietvertos APK pantos, tādejādi palielinot sodu
preventīvo funkciju. Valsts budžeta ieņēmumu izmaiņas saistībā ar
iepriekšminēto nav iespējams noteikt, jo tās ir tieši atkarīgas no piemēroto
sodu daudzuma. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Grozījumi
APK tiek veikti, lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesību aktos (Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 18.decembra Regulas Nr.1907/2006, kas
attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu, kuras mērķis ir nodrošināt
augstu cilvēka un vides aizsardzību, vienlaikus nodrošinot brīvu vielu apriti
iekšējā tirgū, kā arī veicinot jaunievedumus un konkurētspēju ķīmiskajā
rūpniecībā, un Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta
Direktīvas 2006/21/EK par ieguves rūpniecības atkritumu apsaimniekošanu, ar
ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvu
2004/35/EK (par atbildību vides jomā attiecībā uz videi nodarītā kaitējuma
novēršanu un atlīdzināšanu)) ietverto
prasību izpildi. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Eiropas Parlamenta un Padomes
2006.gada 18.decembra Regulas Nr.1907/2006, kas attiecas uz ķimikāliju
reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu, Eiropas Parlamenta un
Padomes 2006.gada 15.marta Direktīva 2006/21/EK par ieguves rūpniecības
atkritumu apsaimniekošanu un Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada
21.aprīļa Direktīva 2004/35/EK par atbildību vides jomā attiecībā uz videi
nodarītā kaitējuma novēršanu un atlīdzināšanu. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
Direktīvas 2006/21/EK 19.pants Direktīvas 2006/66/EK 25.pants |
Likumprojekta 10.pants |
Atbilst |
Direktīvas 2000/76/EK 19.pants |
Likumprojekta 14.pants |
Atbilst |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 18.decembra Regulas
Nr.1907/2006 126.pants |
Likumprojekta 19.pants |
Atbilst |
Direktīvas 2002/95/EK 8.pants |
Likumprojekta 21.pants |
Atbilst |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām
un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā tika izskatīti Vides konsultatīvajā padomē (turpmāk VKP). VKP ietilpst sekojošas organizācijas: biedrība Latvijas Zaļā kustība, biedrība
Latvijas Makšķernieku asociācija, biedrība Latvijas Ekotūrisma savienība;
Latvijas Ornitoloģijas biedrība, biedrība Latvijas Bioloģiskās
lauksaimniecības asociācija, biedrība Latvijas Iepakojuma asociācija, biedrībaVides aizsardzības
klubs, biedrība Vides
Izglītotāju asociācija, biedrība Zemes Draugi, nodibinājums Latvijas dabas fonds,
nodibinājums Pasaules dabas fonds, biedrība Zaļā brīvība, fonds
Krustceles, biedrība Latvijas ezeri, biedrība Latvijas Lauku tūrisma
asociācija Lauku ceļotājs, biedrība Baltijas Vides Forums, Latvijas Botāniķu biedrība, biedrība
Latvijas Atkritumu saimniecības asociācija, biedrība Latvijas Biogāzes
asociācija, biedrība Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
VKP ir izteikusi
iebildumus, kas attiecas uz APK 57. un 81.panta grozījumu redakciju. Attiecīgi VKP
neatbalsta maksimālās sankcijas robežas palielināšanu APK 57.pantā un
brīdinājuma kā administratīvā soda iekļaušanu APK 81.pantā. Norādāms, ka normatīvas akts ir vērsts uz vides
aizsardzības veicināšanu. Prognozējams, ka likumprojekts nodrošinās pārkāpumu
pret vidi skaita samazināšanos un atturēs indivīdu no administratīvi sodāmo
darbību izdarīšanas vides aizsardzības jomā. VKP ierosina APK 57. un 81.pantā
naudas sodu fiziskām personām noteikt no 50 latiem. Vides ministrija savas kompetences ietvaros ir izvērtējusi VKP
iebildumus un tos ņem vērā daļēji norādot uz sekojošo. Saskaņā ar Aizsargjoslu likuma 36.pantu ir
iespējami dažāda smaguma pārkāpumi, piemēram, ugunskura kurināšana neatļautā
vietā, ja nav kaitējuma videi, un telšu celšana neatļautā vietā, ja nav
kaitējuma videi. Abos iepriekš minēto pārkāpumu gadījumos, atbilstoši
Administratīvā procesa likuma 13.pantam, kurā noteikts samērīguma princips
administratīvajā procesā, ņemot vērā katras lietas faktiskos apstākļus,
atsevišķos gadījumos ir samērīgi noteikt naudas sodu 20 latu apmērā. Attiecībā uz nepieciešamajiem grozījumiem
APK 81.pantā Vides ministrija norāda, ka īpaši aizsargājamajās dabas
teritorijās ir sastopami nelieli pārkāpumi (piemēram, ogošana dabas liegumā
un peldēšanās), par kuriem ir nesamērīgi uzlikt naudas sodu 50 latu apmērā.
Tādejādi APK ir nepieciešams noteikt minimālo naudas soda apmēru - 20 latus. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Par paredzētajiem grozījumiem Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā tika informēta Vides konsultatīvajā padome
(turpmāk VKP). VKP ietilpst sekojošas organizācijas: biedrība Latvijas Zaļā kustība, biedrība
Latvijas Makšķernieku asociācija, biedrība Latvijas Ekotūrisma savienība;
Latvijas Ornitoloģijas biedrība, biedrība Latvijas Bioloģiskās
lauksaimniecības asociācija, biedrība Latvijas Iepakojuma asociācija, biedrībaVides aizsardzības
klubs, biedrība Vides
Izglītotāju asociācija, biedrība Zemes Draugi, nodibinājums Latvijas dabas fonds,
nodibinājums Pasaules dabas fonds, biedrība Zaļā brīvība, fonds
Krustceles, biedrība Latvijas ezeri, biedrība Latvijas Lauku tūrisma
asociācija Lauku ceļotājs, biedrība Baltijas Vides Forums, Latvijas Botāniķu biedrība, biedrība
Latvijas Atkritumu saimniecības asociācija, biedrība Latvijas Biogāzes
asociācija, biedrība Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Lai nodrošinātu
nacionālajos normatīvajos aktos ietverto prasību izpildi, kā to nosaka Regula
Nr.1907/2006, kā kompetentā iestāde noteikta Latvijas Vides, ģeoloģijas un
meteoroloģijas aģentūra. Jaunas institūcijas netiks radītas. Atbildīgās
institūcijas par normatīvā akta izpildi ir Valsts vides dienests, Valsts
darba inspekcija, Veselības inspekcija, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienests, Pārtikas un veterinārais dienests un Valsts augu aizsardzības
dienests. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt APK noteiktajā kārtībā. Likumprojekts paredz APK papildināt ar
četriem jauniem pantiem. Par 754. un 755.pantā
noteiktajiem pārkāpumiem sodīt varēs Valsts vides dienests. Par 888.pantu
sodīt varēs Valsts darba inspekcija, Veselības inspekcija un Valsts vides
dienests savas kompetences ietvaros. Attiecīgi par 15516.panta
pārkāpumiem sodīt varēs Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts vides
dienests un Valsts augu aizsardzības dienests. Attiecīgo iestāžu izdotos
administratīvos aktus indivīds var apstrīdēt iestādei vai amatpersonai, kas
norādīta attiecīgās iestādes nolikumā, atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas
likuma 16.panta otrās daļas 6.punktam. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
A.Stašāne |
V.Puriņš
|
R.Molotanovs |
06.08.2008. 09:17
2250
R.Molotanovs
67026593; Roberts.Molotanovs@vidm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.75 |
2008.gada 21.oktobrī |
15.§
Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā"
TA-2484
___________________________________________________________
(R.Vējonis, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir vides ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktora vietā - direktora vietniece tiesību aktu lietās |
|
E.Dreimane |
|
2008-MK-PROT-75-2110-#15.doc
1