Rīgā
23.10.2008. Nr.90/TA-3205
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Satiksmes ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām"". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Pēkalis 67028300, maris.pekalis@sam.gov.lv).
Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu un skatīt vienlaikus ar likumprojektu "Par autoceļu lietošanas nodevu" (reģ. Nr.TA-3204).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.oktobra
sēdes protokola Nr.75 57.§ izraksts
uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījums likumā Par nodokļiem un nodevām
Izdarīt
likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2.,
18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2.,
22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 11.nr.; 2006, 1.,
9., 13., 20., 24.nr.; 2007, 3., 7., 12.nr; 2008, 1.; 6., 13.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 11.panta pirmo daļu ar 11.punktu šādā redakcijā:
11) valsts galveno autoceļu lietošanas
nodeva likums Par autoceļu lietošanas nodevu.
Likums sājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Satiksmes ministra vietā bērnu un ģimenes lietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Baštiks |
N.Freivalds |
L.Priedīte - Kancēviča |
I.Strauta |
M.Pēkalis |
2008.10.22. 14:36
128
Z.Libeka, 67028032,zane.libeka@lvceli.lv
L.Kanderis, 67028010, lauris.kanderis@sam.gov.lv
Likumprojekta Grozījums likumā Par nodokļiem
un nodevām anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Grozījums
likumā ir izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada
17.jūnija Direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas
noteikšanu kravas transportlīdzekļiem un Eiropas Parlamenta un Padomes
2006.gada 17.maija Direktīvu 2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par
dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas
transportlīdzekļiem.
|
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Latvijā normatīvie akti neparedz maksājumu par valsts autoceļu lietošanu. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Pārņemt Eiropas Savienības direktīvu prasības, kas paredz ceļu lietotāju maksājumus par autoceļu lietošanu. Atbilstoši Latvijā pastāvošajai nodokļu un nodevu sistēmai šādu maksājumu paredzēts ieviest kā autoceļu lietošanas nodevu. Satiksmes ministrija ir izvēlējusies šādu ceļu lietošanas nodevas maksāšanas modeli par valsts galveno autoceļu lietošanu ar transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 12 000 kilogramiem, jo tam ir vienkārša un saprotama iekasēšanas procedūra un vadība, kā arī tas neprasa papildu kapitālieguldījumus. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Izstrādājot
likumprojektu Grozījums likumā Par nodokļiem un nodevām ir ņemta vērā Eiropas
Komisijas Baltajā grāmatā Eiropas transporta politika 2010. gadam: laiks
lemt izvirzītā stratēģija uz taisnīgāku sistēmu maksas iekasēšanai par
autoceļu infrastruktūras lietošanu, kas balstīta uz lietotājs maksā
principu un iespēju piemērot piesārņotājs maksā principu, izmantojot,
piemēram, dažādas nodevas, lai ievērotu transportlīdzekļu ekoloģiskās
īpašības un būtiska, lai veicinātu ilgspējīgu transportu Eiropas Savienības
teritorijā. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resurs u izmantošanas efektivitāte |
Autoceļu lietošanas nodevas idejas pamatā ir
infrastruktūras izmaksu segšanas princips. Lietotājam ir jāspēj pieņemt
lēmumus, kas ietekmēs autoceļu nodevu nastu, izvēloties videi draudzīgākus
transportlīdzekļus un mazāk pārslogotus laika posmus vai maršrutus. Ieņēmumi
no autoceļu lietošanas nodevas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvā 2006/38/EK noteiktajam tiks izmantoti valsts galveno autoceļu
uzturēšanai un attīstībai. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Latvijā pašreiz ir apmēram 12 000 kravas automašīnu ar pilnu masu virs 12 t, kuras veic starptautiskos kravas pārvadājumus uz kurām attieksies autoceļu lietošanas nodeva. Paredzams, ka par šīm automašīnām autoceļu lietošanas nodeva tiks maksāta par katru dienu, ko šie transportlīdzekļi pavadīs uz Latvijas ceļiem. Atbilstoši Satiksmes ministrijas rīcībā esošajai informācijai, šādi transportlīdzekļi reizi nedēļā vismaz uz vienu dienu iebrauc Latvijas teritorijā. Bez pieminētajiem 12 000 starptautisko kravu pārvadājumu veicošajiem transportlīdzekļiem, atbilstoši transportlīdzekļu reģistrācijas datiem pārējās ir Latvijā reģistrētās 40 000 kravas automašīnas, uz kurām attieksies autoceļu lietošanas nodeva. Apmēram tikai puse no šiem transportlīdzekļiem ir tehniskā kārtībā un lieto valsts galvenos ceļus. Sagaidāms, ka par šiem transporta līdzekļiem autoceļu lietošanas nodevu maksās kā vienreizēju gada maksājumu, kura apjoms būs atkarīgs no transportlīdzekļa asu skaita un ekoloģiskās ietekmes uz vidi. Autoceļu lietošanas nodevas atšķirsies pēc darbības laika un līdz ar to nodevas likmes. Sagaidāms, ka par 1-2% var sadārdzināties to pakalpojumu izmaksas, kurās ievērojamu izmaksu daļu sastāda transporta izmaksas (piemēram, ceļu būve). |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Autoceļu
lietošanas nodevas noteikšana autoceļu lietotājam izvirzīs paaugstinātas
prasības pieņemot lēmumu izvēloties videi draudzīgākus transportlīdzekļus un
mazāk pārslogotus autoceļu posmus vai maršrutus. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
+7 900 +7
900 |
+15 800 +15 800 |
+15 800 +15
800 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
+7 900 +7
900 |
+15 800 +15 800 |
+15 800 +15
800 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Atbilstoši Eiropas
Parlamenta un Padomes 1999.gada 17.jūnija Direktīvas 1999/62/EK par dažu
infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu kravas transportlīdzekļiem un Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija Direktīvas 2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par dažu
infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem
prasībām, sākot ar 2009.gada 1.jūliju Latvijā valsts galveno autoceļu tīklā
tiks ieviesta autoceļu lietošanas nodeva (Eirovinjete). Atbilstoši
Direktīvas
2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par dažu
infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas
transportlīdzekļiem 9.panta otrai daļai Satiksmes ministrija plāno šos līdzekļus noteikt kā
Satiksmes ministrijas pašu ieņēmumus, kuri tiktu iekļauti Valsts pamatbudžeta
programmā Valsts
autoceļu fonds, un maksājumu
administrēšanu veicot valsts akciju sabiedrībai Latvijas Valsts ceļi,
līdzīgi kā tas jau notiek ar transportlīdzekļu ikgadējo nodevu. Pēc pašreizējām
prognozēm, kopējie ieņēmumi gadā no autoceļu lietošanas
nodevas varētu būt aptuveni
15,8 milj. Ls. Šie ieņēmumi
veidojas atbilstoši šādam aprēķinam: 1) ārvalstu
pārvadātājiem, kas maksātu 7,0 Ls/dienā un ņemot vērā, ka gada laikā Latvijas
teritoriju šķērso apmēram 200 tūkstoši kravas automašīnu (virs 12 t), tad
ieņēmumi šajā sadaļā būtu aptuveni 1,4 milj. Ls; 2) Latvijā pašreiz
ir apmēram 12 000 kravas automašīnu (virs 12 t), kuras veic starptautiskos
pārvadājumus. Šīm automašīnām autoceļu lietošanas nodeva ir jāmaksā par katru dienu, ko viņi pavada
uz Latvijas autoceļiem un pieņemot, ka reizi nedēļā viņi vismaz uz vienu
dienu iebrauc valsts teritorijā, tad tas nozīmē, ka kopējie ieņēmumi par šo
sadaļu būtu aptuveni 4,4 milj. Ls; (52 nedēļas x 40 000 auto x 7,0 Ls); 3) pieņemot, ka no
valstī reģistrētajām 40 000 kravas automašīnām (bez iepriekš pieminētajiem 12
000 starptautisko pārvadājumu veicējiem) apmēram puse lieto valsts galvenos autoceļus,
šiem transporta līdzekļiem autoceļu lietošanas nodeva tiks noteikta kā vienreizējs gada
maksājums, kura apjoms ir atkarīgs no asu skaita un transportlīdzekļa
ekoloģiskās ietekmes uz vidi un vidēji tas
varētu būt apmēram 500 Ls. Ieņēmumi par šo sadaļu varētu būt aptuveni 10
milj. Ls. Satiksmes
ministrija plāno ieņēmumus no autoceļu lietošanas nodevas izlietot: 1) stāvlaukumu
ierīkošanai un uzturēšanai pirms Terehovas un Grebņevas robežkontroles
punktiem; 2) valsts
galveno autoceļu attīstības projektiem; 3) nodevas
administrēšanai un kontrolei; 4) valsts
galveno autoceļu uzturēšanai. Plānotie
izdevumi procentos atbilstoši EKK: - uzturēšanas
izdevumi ~ 30%; - kapitālie
izdevumi ~ 60%; -
administrēšanas izdevumi ~ 10%. |
|||
6. Cita informācija |
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Satiksmes ministrija izstrādās: - likumprojektu Par autoceļu lietošanas nodevu, pēc kura pieņemšanas tiks ieviesta autoceļu lietošanas nodeva; - grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot sankcijas par nodevas samaksas pārkāpumiem; - grozījumus likumā Par autoceļiem, paredzot autoceļu lietošanas nodevu par valsts galveno autoceļu lietošanu transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 12 000 kilogramiem un kuri paredzēti tikai kravu autopārvadājumiem; - jaunus Ministru kabineta noteikumus par autoceļu lietošanas nodevas kontroles kārtību; - jaunus Ministru kabineta noteikumus Autoceļu lietošanas nodevas administrēšanas noteikumi. Šis noteikumu projekts tiks izstrādāts, lai detalizēti noteiktu nodevas administrēšanas kārtību. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā noteiktais
atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 17.jūnija Direktīvai
1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem
kravas transportlīdzekļiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija Direktīvai
2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par dažu
infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas
transportlīdzekļiem. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
2008.gada
5.martā notika Satiksmes ministrijas tikšanās ar Autopārvadātāju asociāciju
"Latvijas Auto", Latvijas Pasažieru
autopārvadātāju asociāciju un Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju Asociāciju |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konkrēti lēmumi nav pieņemti. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Netiek radītas jaunas institūcijas. Normatīvā akta izpildi veic Satiksmes ministrija, Autotransporta inspekcija un valsts akciju sabiedrība Latvijas Valsts ceļi. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojektu pēc izsludināšanas publicēs laikrakstā Latvijas Vēstnesis un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī normatīvo aktu bezmaksas portālā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Satiksmes ministra vietā
bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks
Valsts sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
N.Freivalds |
L.Priedīte - Kancēviča |
I.Strauta |
M.Pēkalis
|
2008.10.22. 15:12
1736
Z.Libeka, 67028032
L.Kanderis, 67028010
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.75 |
2008.gada 21.oktobrī |
57.§
Likumprojekts "Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām""
TA-3205
___________________________________________________________
(A.Židkovs, M.Bičevskis, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Satiksmes ministrijai
steidzami saskaņot likumprojekta redakciju ar Finanšu ministriju un Tieslietu
ministriju un saskaņoto likumprojektu iesniegt Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā, ņemot vērā šī protokola 56.§.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktora vietā - direktora vietniece tiesību aktu lietās |
|
E.Dreimane |
|
2008-MK-PROT-75-2110-#57.doc
1