Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

23.10.2008.                   Nr.90/TA-3205

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Satiksmes ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām"". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Pēkalis 67028300, maris.pekalis@sam.gov.lv).

Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu un skatīt vienlaikus ar likumprojektu "Par autoceļu lietošanas nodevu" (reģ. Nr.TA-3204).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 21.oktobra sēdes protokola Nr.75  57.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījums likumā “Par nodokļiem un nodevām”

 

          Izdarīt likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2., 18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2., 22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 11.nr.; 2006, 1., 9., 13., 20., 24.nr.; 2007, 3., 7., 12.nr; 2008, 1.; 6., 13.nr.) šādu grozījumu:

 

 Papildināt 11.panta pirmo daļu ar 11.punktu šādā redakcijā:

“11) valsts galveno autoceļu lietošanas nodeva – likums „Par autoceļu lietošanas nodevu.”

 

Likums sājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.

 

 

Satiksmes ministra vietā bērnu un ģimenes lietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

A.Baštiks

N.Freivalds

L.Priedīte - Kancēviča

I.Strauta

M.Pēkalis

 

 

 

 

 

2008.10.22. 14:36

128

Z.Libeka, 67028032,zane.libeka@lvceli.lv

L.Kanderis, 67028010, lauris.kanderis@sam.gov.lv

 


Likumprojekta „Grozījums likumā „Par nodokļiem un nodevām”” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Grozījums likumā ir izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 17.jūnija Direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu kravas transportlīdzekļiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija Direktīvu 2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem.

 

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pašreiz Latvijā normatīvie akti neparedz maksājumu par valsts autoceļu lietošanu.

3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Pārņemt Eiropas Savienības direktīvu prasības, kas paredz ceļu lietotāju maksājumus par autoceļu lietošanu. Atbilstoši Latvijā pastāvošajai nodokļu un nodevu sistēmai šādu maksājumu paredzēts ieviest kā autoceļu lietošanas nodevu. Satiksmes ministrija ir izvēlējusies šādu ceļu lietošanas nodevas maksāšanas modeli par valsts galveno autoceļu lietošanu ar transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 12 000 kilogramiem, jo tam ir vienkārša un saprotama iekasēšanas procedūra un vadība, kā arī tas neprasa papildu kapitālieguldījumus.

4. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Izstrādājot likumprojektu „Grozījums likumā ”Par nodokļiem un nodevām”” ir ņemta vērā Eiropas Komisijas Baltajā grāmatā „Eiropas transporta politika 2010. gadam: laiks lemt” izvirzītā stratēģija uz taisnīgāku sistēmu maksas iekasēšanai par autoceļu infrastruktūras lietošanu, kas balstīta uz „lietotājs maksā” principu un iespēju piemērot „piesārņotājs maksā” principu, izmantojot, piemēram, dažādas nodevas, lai ievērotu transportlīdzekļu ekoloģiskās īpašības un būtiska, lai veicinātu ilgspējīgu transportu Eiropas Savienības teritorijā.

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resurs u izmantošanas efektivitāte

 Autoceļu lietošanas nodevas idejas pamatā ir infrastruktūras izmaksu segšanas princips. Lietotājam ir jāspēj pieņemt lēmumus, kas ietekmēs autoceļu nodevu nastu, izvēloties videi draudzīgākus transportlīdzekļus un mazāk pārslogotus laika posmus vai maršrutus.

Ieņēmumi no autoceļu lietošanas nodevas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2006/38/EK noteiktajam tiks izmantoti valsts galveno autoceļu uzturēšanai un attīstībai.

 

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

Latvijā pašreiz ir apmēram 12 000 kravas automašīnu ar pilnu masu virs 12 t, kuras veic starptautiskos kravas pārvadājumus uz kurām attieksies autoceļu lietošanas nodeva. Paredzams, ka par šīm automašīnām autoceļu lietošanas nodeva tiks maksāta par katru dienu, ko šie transportlīdzekļi pavadīs uz Latvijas ceļiem. Atbilstoši Satiksmes ministrijas rīcībā esošajai informācijai, šādi transportlīdzekļi reizi nedēļā vismaz uz vienu dienu iebrauc Latvijas teritorijā.

Bez pieminētajiem 12 000 starptautisko kravu pārvadājumu veicošajiem transportlīdzekļiem, atbilstoši transportlīdzekļu reģistrācijas datiem – pārējās ir Latvijā reģistrētās 40 000 kravas automašīnas, uz kurām attieksies autoceļu lietošanas nodeva. Apmēram tikai puse no šiem transportlīdzekļiem ir tehniskā kārtībā un lieto valsts galvenos ceļus. Sagaidāms, ka par šiem transporta līdzekļiem autoceļu lietošanas nodevu maksās kā vienreizēju gada maksājumu, kura apjoms būs atkarīgs no transportlīdzekļa asu skaita un ekoloģiskās ietekmes uz vidi.

Autoceļu lietošanas nodevas atšķirsies pēc darbības laika un līdz ar to nodevas likmes.

Sagaidāms, ka par 1-2% var sadārdzināties to pakalpojumu izmaksas, kurās ievērojamu izmaksu daļu sastāda transporta izmaksas (piemēram, ceļu būve).

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms.

5. Sociālā ietekme: 

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

 Nav attiecināms.

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

Autoceļu lietošanas nodevas noteikšana autoceļu lietotājam izvirzīs paaugstinātas prasības pieņemot lēmumu izvēloties videi draudzīgākus transportlīdzekļus un mazāk pārslogotus autoceļu posmus vai maršrutus.

 

7. Cita ietekme

 Nav attiecināms.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

2008

Turpmākie trīs gadi

2009

2010

2011

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

0

 

 +7 900

 

 

 

 +7 900

 

+15 800

 

 

 

 +15 800

 

+15 800

 

 

 

 +15 800

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

0

 

+7 900

 

 

 

 +7 900

 

+15 800

 

 

 

 +15 800

 

 +15 800

 

 

 

 +15 800

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

0

0

0

0

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

0

0

0

0

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 17.jūnija Direktīvas 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu kravas transportlīdzekļiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija Direktīvas 2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem prasībām, sākot ar 2009.gada 1.jūliju Latvijā valsts galveno autoceļu tīklā tiks ieviesta autoceļu lietošanas nodeva (Eirovinjete). Atbilstoši Direktīvas 2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem 9.panta otrai daļai Satiksmes ministrija plāno šos līdzekļus noteikt kā Satiksmes ministrijas pašu ieņēmumus, kuri tiktu iekļauti Valsts pamatbudžeta programmā „Valsts autoceļu fonds”, un maksājumu administrēšanu veicot valsts akciju sabiedrībai „Latvijas Valsts ceļi”, līdzīgi kā tas jau notiek ar transportlīdzekļu ikgadējo nodevu. Pēc pašreizējām prognozēm, kopējie ieņēmumi gadā no autoceļu lietošanas nodevas varētu būt aptuveni 15,8 milj. Ls.

Šie ieņēmumi veidojas atbilstoši šādam aprēķinam:

1) ārvalstu pārvadātājiem, kas maksātu 7,0 Ls/dienā un ņemot vērā, ka gada laikā Latvijas teritoriju šķērso apmēram 200 tūkstoši kravas automašīnu (virs 12 t), tad ieņēmumi šajā sadaļā būtu aptuveni 1,4 milj. Ls;

2) Latvijā pašreiz ir apmēram 12 000 kravas automašīnu (virs 12 t), kuras veic starptautiskos pārvadājumus. Šīm automašīnām autoceļu lietošanas nodeva ir jāmaksā par katru dienu, ko viņi pavada uz Latvijas autoceļiem un pieņemot, ka reizi nedēļā viņi vismaz uz vienu dienu iebrauc valsts teritorijā, tad tas nozīmē, ka kopējie ieņēmumi par šo sadaļu būtu aptuveni 4,4 milj. Ls; (52 nedēļas x 40 000 auto x 7,0 Ls);

3) pieņemot, ka no valstī reģistrētajām 40 000 kravas automašīnām (bez iepriekš pieminētajiem 12 000 starptautisko pārvadājumu veicējiem) apmēram puse lieto valsts galvenos autoceļus, šiem transporta līdzekļiem autoceļu lietošanas nodeva tiks noteikta kā vienreizējs gada maksājums, kura apjoms ir atkarīgs no asu skaita un transportlīdzekļa ekoloģiskās ietekmes uz vidi un vidēji tas varētu būt apmēram 500 Ls. Ieņēmumi par šo sadaļu varētu būt aptuveni 10 milj. Ls.

Satiksmes ministrija plāno ieņēmumus no autoceļu lietošanas nodevas izlietot:

1) stāvlaukumu ierīkošanai un uzturēšanai pirms Terehovas un Grebņevas robežkontroles punktiem;

2) valsts galveno autoceļu attīstības projektiem;

3) nodevas administrēšanai un kontrolei;

4) valsts galveno autoceļu uzturēšanai.

Plānotie izdevumi procentos atbilstoši EKK:

- uzturēšanas izdevumi ~ 30%;

- kapitālie izdevumi ~ 60%;

- administrēšanas izdevumi ~ 10%.

6. Cita informācija 

 

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Satiksmes ministrija izstrādās:

- likumprojektu „Par autoceļu lietošanas nodevu”, pēc kura pieņemšanas tiks ieviesta autoceļu lietošanas nodeva;

- grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot sankcijas par nodevas samaksas pārkāpumiem;

- grozījumus likumā „Par autoceļiem”, paredzot autoceļu lietošanas nodevu par valsts galveno autoceļu lietošanu transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 12 000 kilogramiem un kuri paredzēti tikai kravu autopārvadājumiem;

- jaunus Ministru kabineta noteikumus par autoceļu lietošanas nodevas kontroles kārtību;

- jaunus Ministru kabineta noteikumus „Autoceļu lietošanas nodevas administrēšanas noteikumi”. Šis noteikumu projekts tiks izstrādāts, lai detalizēti noteiktu nodevas administrēšanas kārtību.

 

2. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojektā noteiktais atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 17.jūnija Direktīvai 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija Direktīvai 2006/38/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem.

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 Nav attiecināms.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

 Nav attiecināms.

 

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms.

 2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms.

6. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

2008.gada 5.martā notika Satiksmes ministrijas tikšanās ar Autopārvadātāju asociāciju "Latvijas Auto",

Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociāciju un Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju Asociāciju

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konkrēti lēmumi nav pieņemti.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

 Nav attiecināms.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

 Nav attiecināms.

5. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Netiek radītas jaunas institūcijas.

Normatīvā akta izpildi veic Satiksmes ministrija, Autotransporta inspekcija un valsts akciju sabiedrība „Latvijas Valsts ceļi”.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojektu pēc izsludināšanas publicēs laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī normatīvo aktu bezmaksas portālā www.likumi.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

Satiksmes ministra vietā

bērnu un ģimenes lietu ministrs                                                             A.Baštiks

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

N.Freivalds

L.Priedīte - Kancēviča

I.Strauta

M.Pēkalis

 

2008.10.22. 15:12

1736

Z.Libeka, 67028032

zane.libeka@lvceli.lv

L.Kanderis, 67028010

Lauris.kanderis@sam.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.75

2008.gada 21.oktobrī

 

 

57.§

 

Likumprojekts "Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām""

     TA-3205

___________________________________________________________

(A.Židkovs, M.Bičevskis, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     2. Satiksmes ministrijai steidzami saskaņot likumprojekta redakciju ar Finanšu ministriju un Tieslietu ministriju un saskaņoto likumprojektu iesniegt Valsts kancelejā.

     3. Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā, ņemot vērā šī protokola 56.§.

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktora vietā - direktora vietniece tiesību aktu lietās

  

E.Dreimane

 

 

 

2008-MK-PROT-75-2110-#57.doc

1