Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada 23.oktobrī
Nr._______________
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījums Valsts sociālo pabalstu likumā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija ( 4 lapas)
3. Aprēķini ( 2 lapas)
9. Saeimas deputāti:
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
Grozījums Valsts
sociālo pabalstu likumā
Izdarīt Valsts sociālo pabalstu likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 5., 24.nr.; 2005, 22., 24.nr.; 2006, 7.nr.; 2007, 22.nr.; 2007, 24.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 13.punktu
šādā redakcijā:
13. Valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsts no 2009.gada 1.janvāra nedrīkst būt mazāks par 60 latiem
mēnesī.
9.Saeimas
deputāti:
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 13.panta
pirmo daļu, valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu piešķir personai, kurai nav
tiesību saņemt valsts pensiju (izņemot apgādnieka zaudējuma pensiju
invalīdam) vai apdrošināšanas atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai
arodslimību. Valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu piešķir šādām personām: ·
personas,
kuras ir atzītas par invalīdiem un kuras ir pārsniegušās 18 gadu vecumu,
t.sk. invalīdi kopš bērnības; ·
personas,
kuras nav nodarbinātas un par pieciem gadiem ir pārsniegušās vecumu,
kāds saskaņā ar likumu par Par valsts pensijām dod tiesības uz vecuma
pensiju; ·
vienu vai
abus apgādniekus zaudējušie bērni. Saskaņā ar
Ministru kabineta 2005.gada 22. novembra noteikumiem Nr.883 Grozījums
Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija noteikumos Nr.561 "Noteikumi par
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta apmēru, tā
pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību"
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs ar 2006.gada 1.janvāri tika
paaugstināts no Ls 35 līdz Ls 45 mēnesī. Saskaņā
ar Valsts sociālo pabalstu likuma 14.pantu, apbedīšanas pabalsta apmērs ir
noteikts divkāršā valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērā. No
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra ir atkarīgi arī valsts vecuma
pensijas, invaliditātes pensijas, apgādnieka zaudējuma pensijas minimālais
apmērs, ka arī pensiju indeksācija. Ministru
kabineta 2005.gada 26.jūlija noteikumos Nr.561 Noteikumi par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas
pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un
izmaksas kārtību ir noteikts, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta
apmēru pārskata Ministru kabinets pēc Labklājības ministra ierosinājuma
atbilstoši valsts budžeta iespējām, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī un
ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes noteikto vidējo patēriņa cenu
indeksu. Pamatojoties u
z Centrālās statistikas pārvaldes
datiem, kopš pēdējās valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra
paaugstināšanas (t.i. 2006.gada 1.janvāris) vidējais patēriņa cenu indekss ir
pieaudzis par 21,2%, t.i. par 7,1% 2006.gadā un par 14,1 % 2007.gadā
(salīdzinājuma bāze iepriekšējais gads). Paaugstinot valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu
atbilstoši iepriekšējo gadu vidējam faktiskajam patēriņa cenu indeksam, kā
arī izmantojot Finanšu ministrijas 2007.gada 27.novembra patēriņa cenu
indeksa pieauguma prognozi, (izsakot to kā auguma koeficientu ar trim zīmēm
aiz komata), valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu uz 2009.gada 1.janvāri
būtu jānosaka 60 Ls apmērā (t.i. ((((45 Ls x 1,0672005) x 1,0652006)
x 1,1012007) x 1,1252008) = 59,36 Ls). Ņemot
vērā patēriņa cenu pieaugumu un to, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta
saņēmēji 99,9 % gadījumu ir nenodarbinātās personas, kurām nav cita ienākuma
avota, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta pašreizējais apmērs nespēj
nodrošināt šo personu dzīves līmeņa uzlabošanos un pilnvērtīgu integrēšanos
sabiedrības sociālekonomiskajā vidē. To pašu var attiecināt arī uz personām,
kuras saņem minimālās vecuma pensijas, invaliditātes pensijas un apgādnieka zaudējuma
pensijas. Saskaņā
ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras statistikas radītājiem 2007.gadā
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēju kopējais skaits (vidēji
mēnesī) bija 16 954, (izņemot invalīdus kopš bērnības kuriem pabalsta
apmēra paaugstināšanas jautājums ir atrisināts ar 16.09.2008. Ministru
kabineta noteikumiem ) 5802. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir izpildīt valdības rīcības plāna
- Deklarācijas
par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerētās darbības īstenošanai 2.8.1.apakšpunktu
un valdības publiskos solījumus pirms 2008. gada 23. augusta tautas
nobalsošanas, paredzot, ka no 2009.gada 1.janvāra valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta apmērs nevar būt mazāks par 60 Ls mēnesī. Vienlaicīgi
tiks paaugstinātas ar likumu noteiktās minimālās vecuma pensijas (50290
cilvēkiem), invaliditātes pensijas (25730 cilvēkiem) un apgādnieka zaudējuma
pensijas (1500) cilvēkiem. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts veicinās gandrīz 100 000 cilvēku ar zemiem ienākumiem
izdzīvošanu, vienlaicīgi tiks samazināta slodze uz pašvaldību sociālajiem
budžetiem, no kuriem šim personām tiek sniegta materiālā palīdzība. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav
ietekmes |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod |
Līdz 2009. gada 1.
janvārim ir jāizdara grozījumi MK Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija
noteikumos Nr.561 "Noteikumi par
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta apmēru, tā
pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību".
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
2008. gada 16.oktobrī Eiropā sākas 2010. nabadzības
izskaušanas gads. Saistībā ar Starptautisko nabadzības izskaušanas dienu
ministri no visām ES dalībvalstīm Marseļā tiekas sanāksmē, kas veltīta cīņai
pret nabadzību un sociālās integrācijas veicināšanai. Normatīvais akts
ir tieši saistīts ar nabadzības apkarošanu. Lisabonas stratēģijas ietvaros
nabadzības apkarošana ir viena no prioritātēm1. To apstiprinājuši
ES ministri pirmajā konferencē nabadzības un sociālās atstumtības jautājumos,
pieminot, ka pietiekama minimālā ienākuma nodrošināšana ir viens no trīs
pīlāriem nabadzības apkarošanas politikā2. 2010.gadu piedāvāts
pasludināt par Eiropas nabadzības apkarošanas gadu3. ______________________ [1]
Presidency conclusions, Lisbon European Council, 23-24 March 2000 2 Results of the informal meeting of ministers
responsible for combating povertyand social exclusion, Marseilles, 16 October
2008 3 Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council
on the European Year for combating poverty and social exclusion (2010),
COM(2007)0797, 12 December 2007 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
PCTVL viedoklis par
nepieciešamību paaugstināt valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu no 45 Ls
līdz 60 Ls, tika izklāstīts LBAS 17. oktobrī organizētajā diskusijā. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
LBAS priekšsēdētājs Pēteris Krīgers 17.oktobra diskusijā publiski
paziņoja, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta palielināšana ir viena no LBAS
prioritātēm un pateicās PCTVL par problēmas aktualizāciju. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda
tiesības |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||