Rīgā
09.10.2008. |
Nr.90/ |
TA-2633, TA-2157, TA-2695, TA-2675, TA-2761, TA-2762, TA-2763, TA-2764, TA-2765, TA-2766, TA-2767, TA-2777, TA-212, TA-2851, TA-2554, TA-2890, TA-2829, TA-2915, TA-2916, TA-2917, TA-2918, TA-2919, TA-2920, TA-2927, TA-2856, TA-2913, TA-2921, TA-2914, TA-2968, TA-2969, TA-2999, TA-2955, TA-2911 |
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta š.g. 2.septembra, 16.septembra, 23.septembra, 30.septembra un
7.oktobra sēdē atbalstīto likumprojektu paketi
likumprojektu "Par valsts budžetu
2009.gadam", tā paskaidrojumus un vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaru
2009.2011.gadam;
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"";
likumprojektu "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"";
likumprojektu "Grozījumi Valsts civildienesta likumā";
likumprojektu
"Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības
likums"";
likumprojektu "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"";
likumprojektu "Grozījumi Publisko aģentūru likumā";
likumprojektu "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā";
likumprojektu "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā";
likumprojektu "Grozījums Meža likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"";
likumprojektu "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"";
likumprojektu "Grozījums Vides aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"";
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību";
likumprojektu "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Reklāmas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Konkurences likumā";
likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";
likumprojektu "Grozījumi
likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"",
kā arī Ministru kabineta
un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokolu
un Vienošanos
starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem.
Pielikumā: |
1. Likumprojekts "Par valsts budžetu 2009.gadam" (elektroniskajā datu nesējā) uz 353 lp. |
|
2. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" anotācija (elektroniskajā datu nesējā) uz 11 lp. |
|
3. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" paskaidrojumi (elektroniskajā datu nesējā) uz 708 lp. |
|
4 Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2009.2011.gadam (elektroniskajā datu nesējā) uz 65 lp. |
|
5. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" uz 1 lp. |
|
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" anotācija uz 9 lp. |
|
7. Likumprojekts "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" uz 1 lp. |
|
8. Likumprojekta "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
9. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" uz 2 lp. |
|
10. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" anotācija uz 9 lp. |
|
11. Likumprojekts
"Grozījumi Valsts
civildienesta likumā" uz 3 lp. |
|
12. Likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" uz 2 lp. |
|
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" anotācija uz 9 lp. |
|
15. Likumprojekts "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
16. Likumprojekta "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
17. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 1 lp. |
18. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 6 lp. |
|
|
19. Likumprojekts "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" uz 1 lp. |
|
20. Likumprojekta "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
21. Likumprojekts "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
22. Likumprojekta "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
23. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" uz 1 lp. |
|
24. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
25. Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" uz 7 lp. |
|
26. Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" anotācija uz 17 lp. |
|
27. Likumprojekts "Grozījums Meža likumā" uz 1 lp. |
|
28. Likumprojekta "Grozījums Meža likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
29. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" uz 1 lp. |
|
30. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" anotācija uz 8 lp. |
|
31. Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" uz 5 lp. |
|
32. Likumprojekta "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" anotācija uz 5 lp. |
|
33. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" uz 5 lp. |
|
34. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
35. Likumprojekts "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" uz 1 lp. |
|
36. Likumprojekta "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" anotācija uz 13 lp. |
|
37. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" uz 1 lp. |
|
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
39. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" uz 1 lp. |
|
40. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" anotācija uz 4 lp. |
|
41. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" uz 1 lp. |
|
42. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" anotācija uz 4 lp. |
|
43. Likumprojekts "Grozījums Vides aizsardzības likumā" uz 1 lp. |
|
44. Likumprojekta "Grozījums Vides aizsardzības likumā" anotācija uz 4 lp. |
|
45. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz 1 lp. |
|
46. Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
47. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" uz 1 lp. |
|
48. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
49. Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" uz 10 lp. |
|
50. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lp. |
|
51. Likumprojekts "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" uz 1 lp. |
|
52. Likumprojekta "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
53. Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" uz 1 lp. |
|
54. Likumprojekta "Grozījumi Reklāmas likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
55. Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā" uz 1 lp. |
|
56. Likumprojekta "Grozījumi Konkurences likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
57. Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 1 lp. |
|
58. Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 10 lp. |
|
59. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz 5 lp. |
|
60. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" anotācija uz 10 lp. |
|
61. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 4 lp. |
|
62. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 14 lp. |
|
63. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz 5 lp. |
|
64. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
65. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 2 lp. |
|
66. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" anotācija uz 24 lp. |
|
67. Ministru
kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un
vienošanās protokols uz 13 lp. |
|
68. Vienošanās starp
Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem uz 1
lp. |
|
69. Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra sēdes protokola Nr.61 1.§ izraksts uz 1 lp. |
|
70. Ministru kabineta 2008.gada 16.septembra sēdes protokola Nr.66 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§ un 19.§ izraksts uz 9 lp. |
|
71. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 14.§, 15.§ un 17.§ izraksts uz 10 lp. |
|
72. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 21.§ un 45.§ izraksts uz 11 lp. |
|
73. Ministru kabineta 2008.gada 7.oktobra sēdes protokola Nr.72 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 12.§ un 13.§
izraksts uz |
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā Par
pievienotās vērtības nodokli
Izdarīt likumā Par
pievienotās vērtības nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001,
1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2., 6., 8., 10.,
23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 5nr.) šādus
grozījumus:
1. 1.pantā:
Aizstāt 9.punkta
f apakšpunktā vārdus zemnieku saimniecībai ar vārdu lauksaimniekam;
izteikt 16.punktu šādā redakcijā:
16) nelietots nekustamais īpašums:
a) jaunuzcelta ēka vai būve (arī tajā iemontētās stacionārās iekārtas), ja
to pēc pieņemšanas ekspluatācijā neizmanto;
b) jaunuzcelta ēka vai būve (arī tajā iemontētās stacionārās iekārtas), ja
to izmanto un pārdod gada laikā pēc pieņemšanas ekspluatācijā;
c) ēka vai būve, ja to pēc renovācijas, rekonstrukcijas vai restaurācijas
darbu pabeigšanas neizmanto;
d) ēka vai būve, ja to pēc
renovācijas, rekonstrukcijas vai restaurācijas darbu pabeigšanas izmanto un
pārdod gada laikā pēc pieņemšanas ekspluatācijā;
e) nepabeigtās celtniecības objekts ēka vai būve, ja tā nav nodota
ekspluatācijā;
f) ēka vai būve, ja tai veic renovāciju, rekonstrukciju vai restaurāciju,
bet tā vēl nav nodota ekspluatācijā;
izslēgt 19.punktu;
aizstāt 20.punktā vārdus lauksaimniecības un zvejniecības kooperatīvās
sabiedrības ar vārdiem lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās
sabiedrības.
2. 2.pantā:
izteikt otro
daļu šādā redakcijā:
(2) Saimnieciskās darbības ietvaros iekšzemē veiktie ar pievienotās
vērtības nodokli (turpmāk nodoklis) apliekamie darījumi (turpmāk apliekamie
darījumi) ir:
1) preču piegāde par atlīdzību, arī pašpatēriņš;
2) pakalpojumu sniegšana par atlīdzību, arī pašpatēriņš.;
papildināt ar 2.2 daļu šādā redakcijā:
(22) Ar nodokli apliek jebkuru preču importu, ja šajā likumā
nav noteikts citādi.
3. Papildināt 3.panta pirmo daļu ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:
6) zvērinātu advokātu birojus reģistrē pēc to prakses vietas adreses;
7) zvērinātus notārus reģistrē pēc to deklarētās dzīvesvietas;
4. Izteikt 4.panta septītās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
1) autortiesību, patentu, licenču, preču zīmju un līdzīgu tiesību nodošana
vai atsavināšana;
5. 6.pantā:
izteikt pirmās daļas 28.punktu šādā redakcijā:
28) autora saņemto atlīdzību par darbu un tā izmantošanu, kā arī
izpildītāja un fonogrammu producenta saņemto atlīdzību par blakustiesību
objektu un tā izmantošanu;;
papildināt pantu ar
sesto, septīto, astoto, devīto, desmito un vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
(6) Ar nodokli
neapliek preces, ko iekšzemē ieved personīgajā bagāžā fiziska persona, kas
ierodas no trešās valsts vai trešās teritorijas (turpmāk - ceļotājs), ja šādu
preču importu neveic komerciālā nolūkā.
(7) Par šā panta sestajā daļā minēto
personīgo bagāžu uzskata bagāžu, ko ceļotājs uzrāda muitas iestādēm iebraukšanas
brīdī, kā arī bagāžu, ko ceļotājs vēlāk uzrāda tām pašām muitas iestādēm,
pierādot, ka šā bagāža izbraukšanas brīdī ir reģistrēta kā līdzvedama bagāža
sabiedrībā, kas nodrošina ceļojumu.
(8) Uzskata, ka preču importu neveic
komerciālā nolūkā šā panta sestās daļas izpratnē, ja preču imports atbilst
šādiem nosacījumiem:
1) preču
importu neveic regulāri;
2) ieved
tikai tādas preces, kas paredzētas ceļotāja personīgajai vai ģimenes lietošanai
vai dāvināšanai.
(9) Šā
panta astotajā daļā minēto preču veidam un daudzumam jābūt tādam, kas neliecina
par šo preču importu komerciālā nolūkā.
(10) Preces, ko ceļotājs ieved personīgajā bagāžā, neapliek
ar nodokli, ievērojot šādus nosacījumus un ierobežojumus preču vērtībai:
1) preču
kopējā vērtība vienai personai nepārsniedz:
a)
210 latu, ja ceļotājs ieceļo pa sauszemi;
b)
300 latu, ja ceļotājs ieceļo ar gaisa transportu vai jūras transportu;
2)
ceļotājiem, kas ir jaunāki par 15 gadiem, preču kopējā vērtība vienai personai
nepārsniedz 200 latu, neatkarīgi no ieceļošanas veida;
3) šās
daļas 1.punktā minētajā preču kopējā vērtībā neiekļauj:
a) personīgās bagāžas vērtību, ko ceļotājs ieved uz
laiku vai ieved atpakaļ pēc pagaidu izvešanas;
b) zāļu vērtību, kas nepieciešamas ceļotāja personiskajām vajadzībām;
c) šā panta vienpadsmitajā
daļā norādīto preču vērtību;
4) vienas
preces vērtība nav dalāma.
(11) Ar nodokli neapliek tabakas
izstrādājumus, alkoholiskos
dzērienus un degvielu, ko ceļotājs ieved personīgajā bagāžā, ievērojot likumā Par akcīzes
nodokli noteiktos nosacījumus un ierobežojumus šo preču daudzumam.
6. Izteikt 12.panta
10.1 daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
(101)
Apliekamā persona var pieprasīt pārmaksāto nodokļa summu novirzīt citu nodokļu,
nodevu vai citu valsts noteikto maksājumu veikšanai, ievērojot šādu secību:.
7. Izteikt 13.1 pantu šādā redakcijā:
13.1 pants. Nodokļa piemērošana lauksaimniekam, kas nav apliekamā persona
(1) Šā likuma izpratnē:
1) lauksaimnieks ir fiziska vai juridiska persona, kas nodarbojas ar
lauksaimniecības kultūru, lopkopības un zivsaimniecības produkcijas (turpmāk - lauksaimniecības
produkcija) ražošanu, kas nav apliekamā persona un uz ko attiecas šajā pantā
noteiktais nodokļa piemērošanas režīms;
2) lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājs ir apliekamā persona, kas
veic vai nodrošina lauksaimniecības produkcijas pirmapstrādi vai pārstrādā
iepirktu neapstrādātu lauksaimniecības produkciju;
(2) Lauksaimnieks, nododot paša ražotu neapstrādātu lauksaimniecības produkciju lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājam, kas ir apliekamā persona, saņem no tā kompensāciju.
(3) Šā panta otrajā daļā minētā kompensācija par nodokli, ko lauksaimnieks samaksājis, iegādājoties preces un saņemot pakalpojumus lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājam nodošanai paredzētās lauksaimniecības produkcijas ražošanas nodrošināšanai, ir 12 procenti no piegādātās lauksaimniecības produkcijas vērtības.
(4) Kompensāciju var izmaksāt arī šādas apliekamās personas, ja tās ievēro lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājam šā panta septītajā, devītajā un desmitajā daļā noteiktos nosacījumus:
1) lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība;
2) Lauku atbalsta dienests, kas iepērk no lauksaimnieka pašu ražotu
neapstrādātu lauksaimniecības produkciju intervences uzkrājumu veidošanai.
(5) Kompensāciju saņem arī lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, ja tā atbilst šādiem nosacījumiem:
1) nav apliekama persona;
2) saņemto kompensāciju pilnā apmērā izmaksā lauksaimniekam.
(6) Lai lauksaimnieks varētu saņemt kompensāciju, tas iesniedz konkrētajam lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājam apliecinājumu, ka lauksaimnieks nav apliekamā persona un ka tam ir tiesības saņemt kompensāciju saskaņā ar šo pantu.
(7) Lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājs līdz pēctaksācijas gada 1.februārim iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei, kurā tas ir reģistrēts kā apliekamā persona, pārskatu par taksācijas gadā no konkrētā lauksaimnieka saņemtās lauksaimniecības produkcijas daudzumu un vērtību.
(8) Šā panta septītajā daļā minētajā pārskatā norāda šādu informāciju:
1) lauksaimniecības produkcijas pārstrādātāja nosaukums, reģistrācijas
numurs Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo
personu reģistrā un juridiskā adrese;
2) lauksaimnieka nosaukums, reģistrācijas kods (fiziskai personai
vārds, uzvārds, personas kods) un juridiskā adrese (fiziskai personai
deklarētās dzīvesvietas adrese);
3) saņemtās lauksaimniecības produkcijas veids un vienas vienības cena;
4) taksācijas gadā no konkrētā lauksaimnieka saņemtās lauksaimniecības
produkcijas kopējais daudzums un kopējā vērtība.
(9) Lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājs savā nodokļa deklarācijā par taksācijas periodu samazina valsts budžetā maksājamo nodokļa summu par lauksaimniekam izmaksātās kompensācijas summu.
(10) Ja lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājs iepērk no lauksaimnieka lauksaimniecības produkciju par vērtību (bez kompensācijas), kas ir augstāka vai zemāka par tādu piegādes vērtību, par kādu tiek iepirkta analoga produkcija no apliekamās personas, tas zaudē šā panta devītajā daļā noteiktās tiesības.
(11) Šā panta nosacījumi nav piemērojami, ja:
1) lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājam nodod iepirktus vai pārstrādātus produktus vai savāktus savvaļā augošus augu valsts produktus, vai sēnes, vai nozvejotus vai nomedītus dzīvnieku valsts produktus, kuri nav iegūti lauksaimniecības produkcijas ražošanas rezultātā;
2) lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājs neveic vai nenodrošina no
lauksaimnieka saņemtās lauksaimniecības produkcijas pārstrādi, bet izmanto to
tirdzniecībai.
8. 31.pantā:
izslēgt otrajā daļā vārdu un skaitli un 3.;
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Ja apliekamā persona saņem šā likuma 4.panta ceturtās daļas 3.punktā
minētos pakalpojumus no citas dalībvalsts apliekamās personas un kustamo
(ķermenisko) lietu pēc pakalpojuma sniegšanas izved no pakalpojuma faktiskās
sniegšanas dalībvalsts, nodokli budžetā par saņemto pakalpojumu maksā
pakalpojuma saņēmējs.
9. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 5. un 6.punktu šādā redakcijā:
5) Padomes 2007.gada 20.decembra direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu
no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved
personas, kas ieceļo no trešajām valstīm;
6) Padomes 2008.gada 12.februāra direktīva 2008/8/EK, ar ko groza
direktīvu 2006/112/EEK attiecībā uz pakalpojumu sniegšanas vietu.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.decembrī.
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
M.Bičevskis |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
M.Čakste |
26.09.2008
1229
M.Čakste
67095510, mara.cakste@fm.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Ar šo likumprojektu ir jāpārņem Padomes 2007.gada 20.decembra direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved personas, kas ieceļo no trešajām valstīm (turpmāk - direktīva 2007/74/EK). Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk VID) depozītu kontā skaidrā naudā
iekasētā pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk PVN) summa par mutiski
deklarētām precēm, ko iekšzemē ieved personīgajā bagāžā fiziskās personas,
kas ierodas no trešajām valstīm vai trešajām teritorijām (turpmāk -
ceļotājs), 2007.gadā bija Ls 797,29, bet 2008.gada pirmajā pusē Ls 2548,77. Saskaņā ar likuma Par pievienotās vērtības nodokli (turpmāk likums) 6.panta otro daļu, ar PVN neapliek preču importu, kas netie k aplikts ar muitas nodokli saskaņā ar Padomes 1983.gada 28.marta regulu Nr.918/83, ar kuru izveido Kopienas sistēmu atbrīvojumiem no muitas nodokļiem (turpmāk - regula Nr.918/83). Šobrīd regulas Nr.918/83 45.panta 1.punkts nosaka, ka no ievedmuitas nodokļiem atbrīvo preces, kas atrodas to ceļotāju personīgajā bagāžā, kuri ierodas no trešajām valstīm, ja šāda preču ievešana nav komerciāla. Līdz ar to minēto preču imports ir atbrīvots arī no PVN. Padomes 2008.gada 17.marta regulā Nr.274/2008, ar ko groza Padomes regulu (EEK) Nr.918/83, regulas Nr.918/83 45.pants izteikts jaunā redakcijā. Ar šiem grozījumiem noteikts, ka, sākot ar 2008.gada 1.decembri, tādu preču importam, kas atrodas ceļotāju personīgajā bagāžā, kuri ierodas no trešajām valstīm, netiks piemērots muitas nodoklis, ja šādu preču imports būs atbrīvots no PVN atbilstoši tiesību aktiem, kas pieņemti saskaņā ar direktīvu 2007/74/EK. Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus likumā, lai iekļautu likumā direktīvā 2007/74/EK noteiktos nosacījumus un ierobežojumus minēto preču importa atbrīvošanai no PVN. |
|
|||||||||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Lai pārņemtu direktīvas 2007/74/EK
normas, papildināts likuma Par
pievienotās vērtības nodokli 6.pants, nosakot atbrīvojumu no PVN importa
precēm, ko iekšzemē ieved personīgajā bagāžā ceļotājs, kas ierodas no trešās
valsts vai trešās teritorijas, ja šāda preču ievešana nav komerciāla.
Atbilstoši direktīvas 2007/74/EK prasībām kritēriji atbrīvojumam no PVN
noteikti gan pēc ievesto preču vērtības (t.i., monetārie ierobežojumi), gan
pēc to daudzuma (t.i., kvantitatīvie ierobežojumi). Tā kā direktīva
2007/74/EK attiecas arī uz akcīzes nodokli, atbrīvojums no PVN tabakas
izstrādājumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un degvielai, ko ceļotājs ieved
personīgajā bagāžā, noteikts, ievērojot likumā Par akcīzes nodokli
noteiktos nosacījumus un ierobežojumus šo preču daudzumam. Tā kā direktīva 2007/74/EK piemērojama ar 2008.gada 1.decembri, likumprojekts nosaka, ka grozījumi likumā stājas spēkā 2008.gada 1.decembrī. Ar likumprojektu tiek veikti arī atsevišķi precizējumi likumā: · precizētas normas par preču importu, nosakot, ka ar PVN apliek jebkuru preču importu, ja likumā nav noteikts citādi; · redakcionāli precizēts termins nelietots nekustamais īpašums likuma 1.panta 16.punktā (tai skaitā noteikts, ka par nelietotu nekustamo īpašumu uzskata arī ēku vai būvi, ja tai veic renovāciju, rekonstrukciju vai restaurāciju, bet tā vēl nav nodota ekspluatācijā, kā arī definēts nepabeigtās celtniecības objekta jēdziens). · precizēts likuma 13.1pants, kas nosaka PVN piemērošanu lauksaimniekiem (tai skaitā, tiek precizēts pārskatā, ko iesniedz lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājs, iekļaujamā informācija un pārskata iesniegšanas termiņš, kā arī ieviests apliecinājums, ko lauksaimnieks iesniedz lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājam, lai apliecinātu, ka lauksaimnieks nav apliekamā persona un ka tam ir tiesības saņemt kompensāciju saskaņā ar minēto pantu; līdz ar to lauksaimniekam nav vairs jāsaņem izziņa no VID); · precizēta likuma 12.panta 10.1daļa, nosakot, ka apliekamā persona var pieprasīt pārmaksāto nodokļa summu novirzīt citu nodokļu, nodevu vai citu valsts noteikto maksājumu veikšanai (paredzot, ka turpmāk pārmaksāto nodokļa summu varēs novirzīt arī ievedmuitas un izvedmuitas nodokļu, akcīzes nodokļa naftas produktiem un akcīzes nodokļa alkoholiskajiem dzērieniem segšanai); · papildināta likuma informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām: -
Padomes
2007.gada 20.decembra direktīvu 2007/74/EK par atbrīvojumu
no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved
personas, kas ieceļo no trešajām valstīm; -
Padomes
2008.gada 12.februāra direktīvu 2008/8/EK, ar ko groza direktīvu 2006/112/EEK
attiecībā uz pakalpojumu sniegšanas vietu, jo normas, kurām šīs direktīvas
1.pantā pagarināts darbības termiņš, jau darbojas Latvijas Republikā. |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Pārņemot direktīvas 2007/74/EK normas, ietekmes uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām nebūs, jo jau šobrīd Latvijā tiek ievērotas regulas Nr.918/83 normas, kas nosaka, ka PVN netiek piemērots precēm, kas atrodas ceļotāju, kuri ierodas no trešajām valstīm, personīgajā bagāžā, ja šāda preču ievešana nav komerciāla. |
|
|||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas
apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms
|
|
|||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms
|
|
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Kopumā ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām nemainās, jo saglabājas
jau iepriekš spēkā esošais regulējums. |
|
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu
emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām
sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām
teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija
vidē |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie
trīs gadi |
|||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
|||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un
izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu
var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav
attiecināms |
||||||||||
6. Cita informācija |
Ieviešot direktīvas
2007/74/EK normas, ietekme uz budžeta ieņēmumiem nav nosakāma. Šobrīd nav statistikas datu par atbrīvojumu no PVN importa precēm, ko iekšzemē ieved personīgajā bagāžā ceļotājs, kas ierodas no trešās valsts vai trešās teritorijas, ja šāda preču ievešana nav komerciāla. No VID sniegtās informācijas par to, ka VID depozītu kontā skaidrā naudā iekasētā PVN summa par mutiski deklarētām precēm, ko iekšzemē ieved personīgajā bagāžā privātpersonas, kas ierodas no trešajām valstīm vai trešajām teritorijām, 2007.gadā bija Ls 797,29, bet 2008.gada pirmajā pusē Ls 2548,77, nav iespējams prognozēt precīzus budžeta ieņēmumus nākamajiem gadiem. VID
kārtība Nr.34 ″Fizisko personu nodokļu maksājumu, kas veikti skaidrā
naudā, uzskaites kārtība″, kas nosaka kārtību, kādā Centrālajā muitas
informācijas sistēmā reģistrē un valsts budžetā ieskaita VID depozītu kontā
iemaksātos Padomes 1992.gada 12.oktobra regulā (EEK) Nr.2913/92 par Kopienas
Muitas kodeksa izveidi 223.pantā noteiktos maksājumus, kas izdarīti skaidrā
naudā, tika apstiprināta 2006.gada 10.oktobrī, kā rezultātā 2006.gada pēdējos
mēnešos aprēķinātās PVN summas par mutiski deklarētām precēm, izlaižot preces
brīvam apgrozījumam, ir iekļautas 2007.gada rādītājos. Pieaugums
iekasētajam PVN 2008.gadā skaidrojams ar to, ka 2006.gada beigās un 2007.gadā
mutiska preču deklarēšana un nodokļu (tajā skaitā arī PVN) samaksa skaidrā
naudā bija atļauta fiziskām personām, kuras ieceļoja Eiropas Savienībā no
trešajām valstīm pa dzelzceļu. Savukārt ar 2008.gadu preces mutiski deklarēt ir atļauts arī tām fiziskām personām, kuras ieceļo Eiropas Savienībā no trešajām valstīm ar gaisa transportu (proti, lidostā ″Rīga″). Līdz ar to iekasētā PVN apjoms šajā gadā palielinājās. Tā kā nav prognozējams, kāds būs no trešajām valstīm un trešajām teritorijām ieceļojošo fizisko personu skaits un cik lielā mērā tās pārkāps noteikto preču ievešanas monetāros un kvantitatīvos ierobežojumus, tad nav iespējams aprēķināt budžeta ieņēmumus turpmākajiem gadiem. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāveic attiecīgi grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, lai noteiktu personas atbildību par to, ka šī persona saņēmusi lauksaimniekam paredzēto kompensāciju par nodokli, kaut arī tai nebija šādu tiesību. |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ar likumprojektu tiek ieviesta Padomes 2007.gada 20.decembra direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved personas, kas ieceļo no trešajām valstīm. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām valstīm
un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības
tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva,
regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs,
kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Padomes 2007.gada 20.decembra direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved personas, kas ieceļo no trešajām valstīm (publikācija OJ L 346, 29.12.2007., 6.-12.lpp.). |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta
norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību
(uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
||||||||
Padomes 2007.gada
20.decembra direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu no pievienotās vērtības
nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved personas, kas ieceļo no
trešajām valstīm |
|
|
|
||||||||
4.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta sestā daļa) |
|
|
||||||||
5.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta septītā daļa) |
|
|
||||||||
6.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta astotā un devītā daļa) |
|
|
||||||||
7.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta desmitās daļas 1. un 2.punkts
un 3.punkta a un b apakšpunkts) |
|
|
||||||||
8.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta vienpadsmitā daļa) |
|
|
||||||||
9.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta vienpadsmitā daļa) |
|
|
||||||||
10.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta vienpadsmitā daļa) |
|
|
||||||||
11.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta vienpadsmitā daļa) |
|
|
||||||||
12.pants |
Likumprojekta 5.pants (likuma 6.panta desmitās daļas 3.punkta c
apakšpunkts) |
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu
Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekta mērķis ir pārņemt Padomes 2007.gada 20.decembra direktīvas
2007/74/EK par atbrīvojumu no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa
par precēm, kuras ieved personas, kas ieceļo no trešajām valstīm, normas, tādēļ konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi
nav veikti |
|
|||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Netiek radīta jauna institūcija un netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas, lai administrētu PVN. Normatīvā akta izpildi nodrošinās VID noteiktās kompetences ietvaros.
|
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, VID mājas lapā internetā www.vid.gov.lv.
Tiks veikta informatīva kampaņa masu saziņas līdzekļos, kā arī attiecīgā
informācija tiks izvietota VID telpās apmeklētājiem redzamās vietās. Likumprojekts
būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. VID amatpersonu pieņemtos lēmumus indivīds var apstrīdēt un pārsūdzēt likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Indivīds var apstrīdēt VID teritoriālās muitas iestādes amatpersonas
izdoto lēmumu attiecīgās VID teritoriālās iestādes direktoram, savukārt VID
teritoriālās iestādes direktora pieņemto lēmumu VID ģenerāldirektoram.
Gadījumā, kad lēmumu izdevis VID Rīgas muitas reģionālās iestādes direktors,
lēmumu var apstrīdēt VID ģenerāldirektoram. Ja indivīds nepiekrīt VID ģenerāldirektora
lēmumam, viņam ir tiesības to pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
M.Bičevskis |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
M.Čakste |
26.09.2008. 15:45
2036
M.Čakste
67095685, mara.cakste@fm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.72 |
2008.gada 7.oktobrī |
5.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli""
TA-2968
___________________________________________________________
(A.Slakteris, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu
iesniegšanai Saeimā valsts budžeta 2009.gadam likumprojektu paketē.
2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta
turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-72-0710-#05.doc
1