Rīgā
09.10.2008. |
Nr.90/ |
TA-2633, TA-2157, TA-2695, TA-2675, TA-2761, TA-2762, TA-2763, TA-2764, TA-2765, TA-2766, TA-2767, TA-2777, TA-212, TA-2851, TA-2554, TA-2890, TA-2829, TA-2915, TA-2916, TA-2917, TA-2918, TA-2919, TA-2920, TA-2927, TA-2856, TA-2913, TA-2921, TA-2914, TA-2968, TA-2969, TA-2999, TA-2955, TA-2911 |
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta š.g. 2.septembra, 16.septembra, 23.septembra, 30.septembra un
7.oktobra sēdē atbalstīto likumprojektu paketi
likumprojektu "Par valsts budžetu
2009.gadam", tā paskaidrojumus un vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaru
2009.2011.gadam;
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"";
likumprojektu "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"";
likumprojektu "Grozījumi Valsts civildienesta likumā";
likumprojektu
"Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības
likums"";
likumprojektu "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"";
likumprojektu "Grozījumi Publisko aģentūru likumā";
likumprojektu "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā";
likumprojektu "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā";
likumprojektu "Grozījums Meža likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"";
likumprojektu "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"";
likumprojektu "Grozījums Vides aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"";
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību";
likumprojektu "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Reklāmas likumā";
likumprojektu "Grozījumi
Konkurences likumā";
likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"",
kā arī Ministru kabineta
un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokolu
un Vienošanos
starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem.
Pielikumā: |
1. Likumprojekts "Par valsts budžetu 2009.gadam" (elektroniskajā datu nesējā) uz 353 lp. |
|
2. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" anotācija (elektroniskajā datu nesējā) uz 11 lp. |
|
3. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" paskaidrojumi (elektroniskajā datu nesējā) uz 708 lp. |
|
4 Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2009.2011.gadam (elektroniskajā datu nesējā) uz 65 lp. |
|
5. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" uz 1 lp. |
|
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" anotācija uz 9 lp. |
|
7. Likumprojekts "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" uz 1 lp. |
|
8. Likumprojekta "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
9. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" uz 2 lp. |
|
10. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" anotācija uz 9 lp. |
|
11. Likumprojekts
"Grozījumi Valsts
civildienesta likumā" uz 3 lp. |
|
12. Likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" uz 2 lp. |
|
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" anotācija uz 9 lp. |
|
15. Likumprojekts "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
16. Likumprojekta "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
17. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 1 lp. |
18. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 6 lp. |
|
|
19. Likumprojekts "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" uz 1 lp. |
|
20. Likumprojekta "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
21. Likumprojekts "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
22. Likumprojekta "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
23. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" uz 1 lp. |
|
24. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
25. Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" uz 7 lp. |
|
26. Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" anotācija uz 17 lp. |
|
27. Likumprojekts "Grozījums Meža likumā" uz 1 lp. |
|
28. Likumprojekta "Grozījums Meža likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
29. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" uz 1 lp. |
|
30. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" anotācija uz 8 lp. |
|
31. Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" uz 5 lp. |
|
32. Likumprojekta "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" anotācija uz 5 lp. |
|
33. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" uz 5 lp. |
|
34. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
35. Likumprojekts "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" uz 1 lp. |
|
36. Likumprojekta "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" anotācija uz 13 lp. |
|
37. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" uz 1 lp. |
|
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
39. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" uz 1 lp. |
|
40. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" anotācija uz 4 lp. |
|
41. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" uz 1 lp. |
|
42. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" anotācija uz 4 lp. |
|
43. Likumprojekts "Grozījums Vides aizsardzības likumā" uz 1 lp. |
|
44. Likumprojekta "Grozījums Vides aizsardzības likumā" anotācija uz 4 lp. |
|
45. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz 1 lp. |
|
46. Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
47. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" uz 1 lp. |
|
48. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
49. Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" uz 10 lp. |
|
50. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lp. |
|
51. Likumprojekts "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" uz 1 lp. |
|
52. Likumprojekta "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
53. Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" uz 1 lp. |
|
54. Likumprojekta "Grozījumi Reklāmas likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
55. Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā" uz 1 lp. |
|
56. Likumprojekta "Grozījumi Konkurences likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
57. Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 1 lp. |
|
58. Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 10 lp. |
|
59. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz 5 lp. |
|
60. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" anotācija uz 10 lp. |
|
61. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 4 lp. |
|
62. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 14 lp. |
|
63. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz 5 lp. |
|
64. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
65. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 2 lp. |
|
66. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" anotācija uz 24 lp. |
|
67. Ministru
kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un
vienošanās protokols uz 13 lp. |
|
68. Vienošanās starp
Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem uz 1
lp. |
|
69. Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra sēdes protokola Nr.61 1.§ izraksts uz 1 lp. |
|
70. Ministru kabineta 2008.gada 16.septembra sēdes protokola Nr.66 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§ un 19.§ izraksts uz 9 lp. |
|
71. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 14.§, 15.§ un 17.§ izraksts uz 10 lp. |
|
72. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 21.§ un 45.§ izraksts uz 11 lp. |
|
73. Ministru kabineta 2008.gada 7.oktobra sēdes protokola Nr.72 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 12.§ un 13.§
izraksts uz |
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt Konkurences likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 22.nr.; 2004, 10.nr.; 2008, 9.nr.)
šādus grozījumus:
1. 6.pantā
izslēgt pirmās daļas 2.punktā vārdus
negodīgas konkurences aizlieguma un.
2. 7.pantā:
izslēgt pirmās daļas 2.punktā vārdus un
Reklāmas likumam;
izslēgt pirmās daļas 7.punktā vārdus
un Reklāmas likumā.
3.
9.pantā:
izslēgt trešās daļas 6.punktā vārdus un Reklāmas likumam.
5. Papildināt 15. panta otro daļu ar otro
teikumu šādā redakcijā:
Ziņojumu neiesniedz, ja viena no
apvienošanās dalībniekiem apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā nepārsniedz
vienu miljonu latu.
6. Izteikt 18.1 pantu šādā redakcijā:
18.1 pants. Tiesas kompetence, izskatot negodīgas
konkurences aizlieguma neievērošanas lietas
Šā likuma 18. pantā minētos pārkāpumus izskata tiesa.
7. Izslēgt 19.pantu.
8. Izslēgt 23.panta otrās daļas 6.punktu.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Ekonomikas ministra
vietā tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta
vadītāja |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
G.Bērziņš |
A.Matīss |
Dž.Innusa |
D.Pūne |
A.Upena |
09.10.2008 15:08
152
A.Upena
67013244, Anna.Upena@em.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi Konkurences likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevumus izstrādāt normatīvā
akta projektu |
Nav
attiecināms |
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Konkurences likums paredz Konkurences padomei pienāk
umu veikt
jebkura rakstura un smaguma pakāpes, neatkarīgi no ietekmes uz konkurenci
kopumā maldinošas un salīdzinošas reklāmas, kas noteiktas Reklāmas likuma
8.un 9.pantā, un Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 5.-7.punkta uzraudzību,
kā arī negodīgas konkurences uzraudzību, gadījumos, kad negodīga konkurence
izpaužas kā nepatiesas, nepilnīgas vai izkropļotas informācijas izplatīšana
par citu tirgus dalībnieku vai tā darbiniekiem, kā arī par šā tirgus
dalībnieka ražoto vai realizēto preču saimniecisko nozīmi, kvalitāti, izgatavošanas
veidu, īpašībām, daudzumu, noderīgumu, cenām, to veidošanas un citiem
noteikumiem, kas var šim tirgus dalībniekam nodarīt zaudējumus vai cita
tirgus dalībnieka komercnoslēpumu ietverošas informācijas iegūšana,
izmantošana vai izplatīšana bez tā piekrišanas. Pārējos negodīgas konkurences
izpausmes gadījumus skata tiesa. Tādējādi atbilstoši Konkurences likumam maldinošas un salīdzinošas
reklāmas un negodīgas konkurences lietas, kurām ir vienīgi
strīda starp diviem tirgus dalībniekiem raksturs, un kas nerada
būtisku kaitējumu konkurencei kopumā un sabiedrības interesēm, jo cietušais
parasti ir tikai viens tirgus dalībnieks, skata Konkurences padome. Līdz ar
to valsts uzņemas nepieciešamo pierādījumu lietā ieguvi, ko tikpat labi
varētu veikt arī pats aizskartais tirgus dalībnieks. Līdz ar to ir pamatoti, ka aizskartie tirgus dalībnieki negodīgas
konkurences aizlieguma pārkāpumu gadījumos, kā arī reklāmas, kas aizskar
atsevišķu tirgus dalībnieku intereses un kurai ir nebūtiska ietekme uz
konkurenci kopumā gadījumā, savas tiesiskās intereses aizstāvētu tiesā, nevis
savstarpēju strīdu risināšanai izmantotu valsts resursus. Iepriekš minētajos
gadījumos vēršanās tiesā un ar to saistītā normatīvajos aktos paredzētās
kārtības ievērošana arī nodrošinātu,
ka prasības būtu pamatotākas, jo prasītājs pirms prasības celšanas būtu
spiests pats veikt dziļāku lietas analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā
arī ņemt vērā iespējamos tiesvedības uzsākšanas un virzības izdevumus. 2006.gadā Konkurences padome par negodīgu konkurenci pieņēma 16
lēmumus, no tiem 11 par lietas neierosināšanu, 2 par lietas izpētes beigšanu,
3 par pārkāpuma konstatāciju un naudas soda uzlikšanu. Par reklāmu tika
pieņemti 25 lēmumi, 7 par lietas izpētes izbeigšanu, 8 par pārkāpuma
konstatāciju un 10 lēmumi par LAPK 166.13 panta piemērošanu. 2007.gadā kopā Konkurences padome saņēma 60 iesniegumus par
iespējamiem negodīgas konkurences un reklāmas pārkāpumiem. Tika pieņemti 18 lēmumi par negodīgu konkurenci, no tiem 16 lēmumi
bija par lietas neierosināšanu, bet 2 par lietas izpētes izbeigšanu,
nekonstatējot pārkāpumu. Tika pieņemti 18 lēmumi par Reklāmas likuma pārkāpumiem, no tiem 6
par pārkāpuma konstatēšanu, 5 par lietas izpētes izbeigšanu un 7 par lietas
neierosināšanu. Administratīvajā tiesā tika pārsūdzēti 2 lēmumi negodīgas konkurences
jomā un 8 lēmumi reklāmas jomā. 2008.gadā līdz 23.septembrim Konkurences padome ir saņēmusi kopā 33 iesniegumus par
iespējamiem negodīgas konkurences (16 iesniegumi) un reklāmas (17 iesniegumi)
pārkāpumiem. Attiecībā uz negodīgu konkurenci tika pieņemti 13 lēmumi par lietas
neierosināšanu, ierosinātas 2 lietas un pieņemti 2 lēmumi par lietas izpētes
izbeigšanu, nekonstatējot pārkāpumu. Pārkāpumi nav konstatēti. Attiecībā uz Reklāmas likuma pārkāpumiem tika pieņemti 9 lēmumi par
lietas neierosināšanu, ierosinātas 8 lietas, pieņemti 2 lēmumi par lietas
izpētes izbeigšanu, konstatēti 6 pārkāpumi. Patlaban tiesvedībā ir 7 negodīgas konkurences un 11 reklāmas lietas,
no kā var secināt, ka pastāv tendence, ka liela daļa no lēmumiem tiek
pārsūdzēti tiesā un tā kā lietas tiek skatītas visās instancēs, tā rezultātā
valstij rodas izmaksas gan no administratīvā procesa iestādē, gan tiesā.
Tādējādi ņemot vērā prasības tiesā celšanas sarežģītību, kopējās izmaksas
lietas, kurām nav būtiska ietekme uz konkurenci kopumā, skatot vispārējās
jurisdikcijas tiesā būtu mazākas nekā saglabājot iesniegumu par maznozīmīgu,
t.i. konkurenci kopumā būtiski neietekmējošu reklāmu izvērtēšanu gan administratīvā
procesa ietvaros iestādē, gan iestādes lēmuma pārsūdzības gadījumā -
administratīvajā tiesā. Ziņojums par apvienošanos ir jāiesniedz, ja apvienošanās dalībnieku
kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne
mazāks par 25 miljoniem latu. Tā kā atsevišķi apvienošanās darījumi, kaut gan atbilst iepriekš
minētajam kritērijam, rada nebūtisku ietekmi uz konkurences situāciju, lai
samazinātu administratīvo procedūru slogu tirgus dalībniekiem un taupītu
valsts administratīvos resursus, ir nepieciešams noteikt papildus kritēriju,
ka apvienošanās ziņojums nav jāiesniedz, ja viena no apvienošanās
dalībniekiem apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā nepārsniedz vienu miljonu
latu. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi Konkurences likumā
(turpmāk Likumprojekts) mērķis ir noteikt, ka: -
Konkurences
padome neveic negodīgas konkurences uzraudzību, bet tās vietā aizskartie
tirgus dalībnieki savas intereses varēs aizstāvēt tiesā iesniedzot
civiltiesisku prasību; -
apvienošanās
ziņojums nav jāiesniedz, ja viena no apvienošanās dalībniekiem apgrozījums
iepriekšējā finanšu gadā nepārsniedz vienu miljonu latu. Tādējādi negodīgas
konkurences lietas tiktu skatītas vispārējās jurisdikcijas tiesās, atbrīvojot
valsts resursus no lietu izpētes un pierādījumu savākšanas lietās, kurās
netiek nodarīts būtisks kaitējums konkurencei kopumā un sabiedrības
interesēm. Vēršanās tiesā arī nodrošinātu, ka prasības būtu pamatotākas, jo
prasītājs pirms prasības celšanas būtu spiests pats veikt dziļāku lietas
analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā arī ņemt vērā iespējamos
tiesvedības izdevumus. Likumprojekts arī nodrošinās, ka Konkurences padomei
nebūtu nepieciešams izvērtēt apvienošanās, kas pēc savas būtības neatstāj
būtiskas sekas uz konkurenci, jo viens no apvienošanās dalībniekiem ir mazs
uzņēmums. Likumprojekts neskar citu Reklāmas likuma un Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma uzraudzības iestāžu kompetenci. |
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1.
Vispārējā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Tiks noteikta
vienota strīdus par negodīgu konkurenci, izskatīšanas kārtība tiesā. Samazinoties
iesniegumu un lietu skaitam par maznozīmīgiem pārkāpumiem, atbildētājiem un
trešajām personām nebūs jātērē resursi atbilžu sagatavošanai uz Konkurences
padomes informācijas pieprasījumiem. No
apvienošanās ziņojuma iesniegšanas pienākuma tiks atbrīvoti apvienošanās
dalībnieki, ja viena apvienošanās dalībnieka apgrozījums iepriekšējā finanšu
gadā nepārsniedza vienu miljonu latu. Līdz ar to tirgus dalībniekiem šādos
gadījumos nebūs jātērē resursi sagatavojot apvienošanās ziņojumu iesniegšanai
Konkurences padomē. |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.
cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstākā resursu izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts
atvieglos apvienošanos procesu, ja viens no apvienošanās dalībniekiem ir mazs
(tā iepriekšējā finanšu gadā nepārsniedza vienu miljonu latu). Tiks
veicināta tikai pamatotu prasību izvirzīšana par cita tirgus dalībnieka
iespējamiem negodīgas konkurences pārkāpumiem. Likumprojektam
būs pozitīva ietekme uz makroekonomikas vidi un konkurenci. |
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts
mazinās administratīvo slogu komersantiem atbrīvojot no pienākuma
iesniegt ziņojumu par apvienošanos atbrīvot apvienošanos, kurā viena
apvienošanās dalībnieka apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā nepārsniedza vienu miljonu latu un kas
tādējādi nebūtiski ietekmē konkurenci. Līdz ar to
šādu apvienošanās dalībnieki varēs realizēt apvienošanos negaidot Konkurences
padomes atļauju, kas saskaņā ar Konkurences likumu var tikt dota 4 mēnešu
laikā no ziņojuma iesniegšanas, kā arī neveicot ziņojuma sagatavošanai
nepieciešamās informācijas ieguvi. Nnegodīgas konkurences aizlieguma pārkāpumi
turpmāk netiks skatīti administratīvā procesa ietvaros, bet ieinteresētās
puses savas tiesības varēs aizsargāt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību.
|
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojekts skar tirgus dalībniekus, tādējādi
likumprojekts neradīs ietekmi uz fiziskām personām. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Likumprojekts
neradīs nozīmīgas sociālās situācijas izmaiņas. Tas paredz samazināt darba
vietu skaitu Konkurences padomē par 4 vietām. |
6. Ietekme
uz vidi: 6.1.dabas
resursu lietošana; 6.2.
ietekme uz piesārņošanu vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4.
ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5.
ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.
ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
7. Cita
ietekme |
Nav
attiecināms. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
Rādītāji |
(tūkst. latu) |
|||
2008. gads Ar grozījumiem |
Turpmākie
trīs gadi |
|||
2009. gads |
2010. gads |
2011. gads |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
974,0 |
-83,5 |
-83,5 |
-83,5 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
974,0 |
-83,5 |
-83,5 |
-83,5 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
|
|
|
|
6. Cita informācija |
Nepieciešamās
izmaiņas atbilstoši Ministru kabineta 04.09.2008. sēdes protokola Nr.62 1.§
par likumprojektu Par valsts budžetu 2009.gadam. Līdzekļu ekonomija
iekļauta 10,67% samazinājumā. (Samazinātas 4 darba vietas). |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaicīgi ar Likumprojektu
tiek virzīti sekojoši likumprojekti: - Grozījumi Reklāmas likumā; -
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Likumprojekts Grozījumi Reklāmas likumā
paredz, ka turpmāk Konkurences padomei būs piekritīga tikai to Reklāmas
likuma pārkāpumu izskatīšana, kam ir būtiska ietekme uz konkurenci kopumā,
savukārt par Reklāmas likuma pārkāpumiem, kam nav šādas ietekmes aizskartie
tirgus dalībnieki varēs vērsties vispārējās jurisdikcijas tiesā civiltiesiskā
kārtībā. Pārējo Reklāmas likumā noteikto reklāmas uzraudzības iestāžu
kompetence netiek mainīta. Likumprojekts Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz svītrot no Konkurences padomes kompetences
166.13 panta piemērošanu, kas paredzēja atbildību par aizliegtas
reklāmas izplatīšanu. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids(piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav
attiecināms. |
|
_ |
_ |
_ |
|
|
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
|
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Par cik
Likumprojekts saistīts ar valsts budžeta likumprojektu un tiks skatīts kā
steidzams jautājums, konsultācijas ierobežotā laika dēļ nebija iespējams
nodrošināt. |
2. Kāda ir
šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesni
egtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas ar ekspertiem nav
notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekts
paredz sašaurināt Konkurences padomes kompetenci atsevišķu pārkāpumu, kam nav
būtiskas ietekmes uz konkurenci kopumā, uzraudzībā. Likumprojekts paredz, ka Konkurences padome neveiks
negodīgas konkurences uzraudzību, bet tās vietā aizskartie tirgus dalībnieki
savas intereses varēs aizstāvēt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību; Tādējādi negodīgas konkurences lietas tiks skatītas vispārējās
jurisdikcijas tiesās, atbrīvojot valsts resursus no lietas izpētes un
pierādījumu savākšanas tādās lietās, kurās netiek nodarīts būtisks kaitējums
konkurencei kopumā un sabiedrības interesēm. Vēršanās tiesā arī nodrošinātu, ka prasības būtu
pamatotākas, jo prasītājs pirms prasības celšanas būtu spiests pats veikt
dziļāku lietas analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā arī ņemt vērā
iespējamos tiesvedības izdevumus. Likumprojekts
arī nodrošinās, ka Konkurences padomei nebūs nepieciešams izvērtēt apvienošanās,
kas neatstāj būtisku ietekmi uz konkurenci, jo viens no apvienošanās
dalībniekiem ir mazs. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par normatīvā akta
ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
ievietojot to informācijas sistēmā NAIS un mājas lapā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs
aizstāvēt, Administratīvā procesa likuma, Civilprocesa likumā un citos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Ekonomikas
ministra vietā
tieslietu
ministrs
G.Bērziņš
Valsts
sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
A.Matīss |
Dž.Innusa |
D.Pūne |
A.Upena |
09.10.2008 16:52
2037
A.Upena
67013244, Anna.Upena@em.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.72 |
2008.gada 7.oktobrī |
3.§
Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā"
TA-2921
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu
iesniegšanai Saeimā valsts budžeta 2009.gadam likumprojektu paketē.
2. Noteikt, ka atbildīgais par
likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-72-0710-#03.doc
1