Rīgā
09.10.2008. |
Nr.90/ |
TA-2633, TA-2157, TA-2695, TA-2675, TA-2761, TA-2762, TA-2763, TA-2764, TA-2765, TA-2766, TA-2767, TA-2777, TA-212, TA-2851, TA-2554, TA-2890, TA-2829, TA-2915, TA-2916, TA-2917, TA-2918, TA-2919, TA-2920, TA-2927, TA-2856, TA-2913, TA-2921, TA-2914, TA-2968, TA-2969, TA-2999, TA-2955, TA-2911 |
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta š.g. 2.septembra, 16.septembra, 23.septembra, 30.septembra un
7.oktobra sēdē atbalstīto likumprojektu paketi
likumprojektu "Par valsts budžetu
2009.gadam", tā paskaidrojumus un vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaru
2009.2011.gadam;
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"";
likumprojektu "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"";
likumprojektu "Grozījumi Valsts civildienesta likumā";
likumprojektu
"Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības
likums"";
likumprojektu "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"";
likumprojektu "Grozījumi Publisko aģentūru likumā";
likumprojektu "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā";
likumprojektu "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā";
likumprojektu "Grozījums Meža likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"";
likumprojektu "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"";
likumprojektu "Grozījums Vides aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"";
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību";
likumprojektu "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā";
likumprojektu "Grozījumi
Reklāmas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Konkurences likumā";
likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"",
kā arī Ministru kabineta
un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokolu
un Vienošanos
starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem.
Pielikumā: |
1. Likumprojekts "Par valsts budžetu 2009.gadam" (elektroniskajā datu nesējā) uz 353 lp. |
|
2. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" anotācija (elektroniskajā datu nesējā) uz 11 lp. |
|
3. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" paskaidrojumi (elektroniskajā datu nesējā) uz 708 lp. |
|
4 Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2009.2011.gadam (elektroniskajā datu nesējā) uz 65 lp. |
|
5. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" uz 1 lp. |
|
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" anotācija uz 9 lp. |
|
7. Likumprojekts "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" uz 1 lp. |
|
8. Likumprojekta "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
9. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" uz 2 lp. |
|
10. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" anotācija uz 9 lp. |
|
11. Likumprojekts
"Grozījumi Valsts
civildienesta likumā" uz 3 lp. |
|
12. Likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" uz 2 lp. |
|
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" anotācija uz 9 lp. |
|
15. Likumprojekts "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
16. Likumprojekta "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
17. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 1 lp. |
18. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 6 lp. |
|
|
19. Likumprojekts "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" uz 1 lp. |
|
20. Likumprojekta "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
21. Likumprojekts "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
22. Likumprojekta "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
23. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" uz 1 lp. |
|
24. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
25. Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" uz 7 lp. |
|
26. Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" anotācija uz 17 lp. |
|
27. Likumprojekts "Grozījums Meža likumā" uz 1 lp. |
|
28. Likumprojekta "Grozījums Meža likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
29. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" uz 1 lp. |
|
30. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" anotācija uz 8 lp. |
|
31. Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" uz 5 lp. |
|
32. Likumprojekta "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" anotācija uz 5 lp. |
|
33. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" uz 5 lp. |
|
34. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
35. Likumprojekts "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" uz 1 lp. |
|
36. Likumprojekta "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" anotācija uz 13 lp. |
|
37. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" uz 1 lp. |
|
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
39. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" uz 1 lp. |
|
40. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" anotācija uz 4 lp. |
|
41. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" uz 1 lp. |
|
42. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" anotācija uz 4 lp. |
|
43. Likumprojekts "Grozījums Vides aizsardzības likumā" uz 1 lp. |
|
44. Likumprojekta "Grozījums Vides aizsardzības likumā" anotācija uz 4 lp. |
|
45. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz 1 lp. |
|
46. Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
47. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" uz 1 lp. |
|
48. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
49. Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" uz 10 lp. |
|
50. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lp. |
|
51. Likumprojekts "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" uz 1 lp. |
|
52. Likumprojekta "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
53. Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" uz 1 lp. |
|
54. Likumprojekta "Grozījumi Reklāmas likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
55. Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā" uz 1 lp. |
|
56. Likumprojekta "Grozījumi Konkurences likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
57. Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 1 lp. |
|
58. Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 10 lp. |
|
59. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz 5 lp. |
|
60. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" anotācija uz 10 lp. |
|
61. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 4 lp. |
|
62. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 14 lp. |
|
63. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz 5 lp. |
|
64. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
65. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 2 lp. |
|
66. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" anotācija uz 24 lp. |
|
67. Ministru
kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un
vienošanās protokols uz 13 lp. |
|
68. Vienošanās starp
Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem uz 1
lp. |
|
69. Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra sēdes protokola Nr.61 1.§ izraksts uz 1 lp. |
|
70. Ministru kabineta 2008.gada 16.septembra sēdes protokola Nr.66 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§ un 19.§ izraksts uz 9 lp. |
|
71. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 14.§, 15.§ un 17.§ izraksts uz 10 lp. |
|
72. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 21.§ un 45.§ izraksts uz 11 lp. |
|
73. Ministru kabineta 2008.gada 7.oktobra sēdes protokola Nr.72 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 12.§ un 13.§
izraksts uz |
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt Reklāmas likuma (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 3.nr.; 2004, 10.nr.; 2007, 21.nr.;
2008, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. 13.pantā:
papildināt
panta pirmo daļu pēc vārdiem (turpmāk Uzraudzības iestāde) ar vārdiem vai
tiesa;
papildināt pantu
ar 1¹ un 1² daļu šādā redakcijā:
(1¹) Konkurences
padome izskata un pieņem kādu no šā likuma 15.panta trešajā daļā un ceturtās
daļas 1., 2., 3., 4. un 6.punktā minētajiem lēmumiem par pārkāpumiem, kas
nodara vai var nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei.
(1²) Strīdus
par reklāmu, kas nenodara vai nevar nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei,
izskata tiesa Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā, ar izņēmumiem, kas
paredzēti šajā likumā. Izskatot šādus strīdus tiesai ir šī likuma 15.panta
pirmajā, otrajā, ceturtajā, piektajā un astotajā daļā paredzētās Uzraudzības
iestādes tiesības.
2. 14.pantā:
Papildināt
pantu ar 1¹, 1² un 1³ daļu šādā redakcijā:
(1¹)
Iesniegumā Konkurences padomei norāda dokumentāri pamatotu informāciju par
faktiem, kas liecina, ka ar pārkāpumu ir nodarīts vai var nodarīt būtisku
kaitējumu konkurencei.
(1²)
Nosakot, vai pārkāpums nodara vai var nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei,
Konkurences padomei ir Konkurences likuma 7.panta trešajā daļā un 23.panta
ceturtās daļas 2.punktā paredzētās tiesības.
(1³) Ja
Konkurences padome konstatē, ka ar pārkāpumu nav nodarīts vai nevar nodarīt
būtisku kaitējumu konkurencei, tā pieņem lēmumu par lietas neierosināšanu vai
lēmumu par lietas izpētes izbeigšanu.
Likums
stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Ekonomikas ministra
vietā- tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
G.Bērziņš |
A.Matīss |
Dž.Innusa |
D.Pūne |
A.Upena |
06.10.2008
15:17
246
A.Upena
67013244, Anna.Upena@em.gov.lv
Likumprojekta Grozījumi
Reklāmas likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevumus izstrādāt normatīvā
akta projektu |
Nav
attiecināms |
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Reklāmas likums paredz Konkurences padomei pienākumu veikt jebkura
rakstura un smaguma pakāpes, neatkarīgi no ietekmes uz konkurenci kopumā gan maldinošas
un salīdzinošas reklāmas (Reklāmas likuma 8.un 9.pants), gan arī Reklāmas
likuma 4.panta otrās daļas 5.-7.punktā minēto pārkāpumu: - nomelnot, noniecināt vai izsmiet citu personu, tās darbību,
nosaukumu (firmu), preces vai pakalpojumus, preču zīmes; - atdarināt cita reklāmas devēja reklāmas tekstu, lozungu, vizuālo
tēlu, skaņu un citus speciālos efektus bez tā piekrišanas vai arī veikt
citāda veida darbības, kas var izraisīt neskaidrības vai maldināt par
reklāmas devēju, reklamējamām precēm vai pakalpojumiem; uzraudzību. Tādējādi atbilstoši Reklāmas likumam arī tos Reklāmas likuma
pārkāpumus, kuriem ir strīda starp diviem tirgus
dalībniekiem raksturs, un kas nerada būtisku kaitējumu konkurencei un
sabiedrības interesēm, jo cietušais parasti ir tikai viens tirgus dalībnieks,
skata Konkurences padome. Līdz ar to valsts uzņemas nepieciešamo pierādījumu
lietā ieguvi, ko tikpat labi varētu veikt arī pats aizskartais tirgus
dalībnieks vai atbildētājs. Līdz ar to ir pamatoti, ka aizskartie tirgus dalībnieki reklāmas, kas
aizskar atsevišķu tirgus dalībnieku intereses un kurai ir nebūtiska ietekme
uz konkurenci kopumā gadījumā, savas tiesiskās intereses aizstāvētu tiesā,
nevis savstarpēju strīdu risināšanai izmantotu valsts resursus. Vēršanās
tiesā un ar to saistītā normatīvajos aktos paredzētās kārtības ievērošana arī
nodrošinātu, ka prasības būtu pamatotākas, jo prasītājs pirms prasības
celšanas būtu spiests pats veikt dziļāku lietas analīzi, rūpīgāk pamatot savu
prasījumu, kā arī ņemt vērā iespējamos tiesvedības uzsākšanas un virzības
izdevumus. 2006.gadā Konkurences padome par reklāmu pieņēma 25 lēmumus, 7 par
lietas izpētes izbeigšanu, 8 par pārkāpuma konstatāciju un 10 lēmumus par
LAPK 166.13 panta piemērošanu. 2007.gadā Konkurences padome pieņēma 18 lēmumus par Reklāmas likuma
pārkāpumiem, no tiem 6 par pārkāpuma konstatēšanu, 5 par lietas izpētes
izbeigšanu un 7 par lietas neierosināšanu. Administratīvajā tiesā tika pārsūdzēti 8 lēmumi. 2008.gadā līdz 23.septembrim Konkurences padome ir saņēmusi kopā 17 iesniegumus par
iespējamiem reklāmas pārkāpumiem. Pieņemti 9 lēmumi par lietas
neierosināšanu, ierosinātas 8 lietas, pieņemti 2 lēmumi par lietas izpētes
izbeigšanu, konstatēti 6 pārkāpumi. Patlaban tiesvedībā ir
11 reklāmas lietas, no kā var secināt, ka pastāv tendence, ka liela daļa no
lēmumiem tiek pārsūdzēti tiesā un tā kā lietas tiek skatītas visās instancēs,
tā rezultātā valstij rodas izmaksas gan no administratīvā procesa iestādē,
gan tiesā. Tādējādi ņemot vērā prasības tiesā celšanas sarežģītību, kopējās
izmaksas lietas, kurām nav būtiska ietekme uz konkurenci kopumā, skatot
vispārējās jurisdikcijas tiesā būtu mazākas nekā saglabājot iesniegumu par
maznozīmīgu, t.i. konkurenci kopumā būtiski neietekmējošu reklāmu izvērtēšanu
gan administratīvā procesa ietvaros iestādē, gan iestādes lēmuma pārsūdzības
gadījumā - administratīvajā tiesā. Patērētājiem adresētu maldinošu
reklāmu, tostarp atsevišķus salīdzinošas reklāmas veidus saskaņā ar Negodīgas
komercprakses aizlieguma likumu uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības
centrs, kā arī atbilstoši savai kompetencei Veselības inspekcija, veterināro
zāļu jomā - Pārtikas un veterinārais dienests. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījums Reklāmas likumā (turpmāk- Likumprojekts) mērķis
ir noteikt, ka Konkurences padome veic tikai tādu Reklāmas likuma pārkāpumu
izskatīšanu, kas nodara vai var nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei kopumā,
savukārt Reklāmas likuma pārkāpumu, kuriem nav būtiskas ietekmes uz
konkurenci kopumā gadījumā, aizskartie tirgus dalībnieki savas intereses
varēs aizstāvēt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību. Tādējādi atbrīvojot Konkurences padomi no izmeklēšanas un pierādījumu savākšanas
lietās, kurās netiek nodarīts būtisks kaitējums konkurencei kopumā un
sabiedrības interesēm, tiktu ietaupīti valsts resursi, kurus efektīvāk varētu
novirzīt būtisku pārkāpumu izmeklēšanai. Vēršanās tiesā arī nodrošinātu, ka prasības būtu pamatotākas, jo
prasītājs pirms prasības celšanas būtu spiests pats veikt dziļāku lietas
analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā arī ņemt vērā iespējamos
tiesvedības izdevumus. Likumprojekts neskar citu Reklāmas likuma un Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma uzraudzības iestāžu kompetenci. |
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1.
Vispārējā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Tiks noteikta
efektīva Reklāmas likuma pārkāpumu izskatīšanas kārtība atkarībā no pārkāpuma
ietekmes uz konkurenci kopumā. Samazinoties iesniegumu un lietu skaitam par
maznozīmīgiem pārkāpumiem, atbildētājiem un trešajām personām nebūs jātērē
resursi atbilžu sagatavošanai uz Konkurences padomes informācijas
pieprasījumiem. |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.
cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstākā resursu izmantošanas efektivitāte |
Konkurences
padome valsts resursus tērēs tikai tādu Reklāmas likuma pārkāpumu
izskatīšanai, kam ir būtiska ietekme uz konkurenci kopumā. Vienlaikus tiks
veicināta pamatotu prasību izvirzīšana par cita tirgus dalībnieka iespējamiem
Reklāmas likuma pārkāpumiem. Likumprojektam
būs pozitīva ietekme uz konkurences apstākļiem, mazinoties nepamatotu sūdzību
skaitam. |
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Reklāmas
likuma pārkāpumi, kuriem nav būtiskas ietekmes uz konkurenci kopumā turpmāk
netiks skatīti administratīvā procesa ietvaros, bet ieinteresētās puses savas
tiesības varēs aizsargāt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību. Konkurences
padome arī turpmāk izskatīs Reklāmas
likuma pārkāpumus, ar kuriem ir būtiski ietekmēta konkurence kopumā. Par
Reklāmas likuma pārkāpumiem, kas ir piekritīgi Konkurences padomei, turpmāk
nebūs piemērojams administratīvais sods. |
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojekts skar personas, kuras nodarbojas ar
saimniecisko darbību, tādējādi likumprojekts neradīs ietekmi uz fiziskām
personām. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Likumprojekts
neradīs nozīmīgas sociālās situācijas izmaiņas. Tas paredz samazināt darba
vietu skaitu Konkurences padomē par 2 vietām, kas iekļauts arī likumprojekta Grozījumi Konkurences likumā anotācijā |
6. Ietekme
uz vidi: 6.1.dabas
resursu lietošana; 6.2.
ietekme uz piesārņošanu vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4.
ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5.
ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.
ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
7. Cita
ietekme |
Nav
attiecināms. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
Rādītāji |
(tūkst. latu) |
|||
2008. gads Izdevumi Reklāmas likuma pildīšanai |
Turpmākie trīs gadi |
|||
2009. gads |
2010. gads |
2011. gads |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
41,5 |
-41,5 |
-41,5 |
-41,5 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
41,5 |
-41,5 |
-41,5 |
-41,5 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
|
|
|
|
6. Cita informācija |
Nepieciešamās
izmaiņas atbilstoši Ministru kabineta 04.09.2008. sēdes protokola Nr.62 1.§
par likumprojektu Par valsts budžetu 2009.gadam. Līdzekļu ekonomija
iekļauta 10,67% samazinājumā. (Samazinātas 2 darba vietas, kas iekļauts
likumprojekta Grozījumi Konkurences likumā anotācijā). |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija,
kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaicīgi ar Likumprojektu
tiek virzīti sekojoši likumprojekti: - Grozījumi Konkurences likumā; -
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Likumprojekts Grozījumi Konkurences likumā paredz
negodīgas konkurences aizlieguma pārkāpumus nodot vispārējās jurisdikcijas
tiesai un to, ka apvienošanās ziņojums nav jāiesniedz, ja viena no
apvienošanās dalībniekiem apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā nepārsniedz
vienu miljonu latu. Likumprojekts Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz svītrot no Konkurences padomes
kompetences 166.13 panta piemērošanu, kas paredzēja atbildību par
aizliegtas reklāmas izplatīšanu. Papildus nepieciešams izstrādāt grozījumus: Ministru kabineta 2004. gada 20. jūlija noteikumos Nr.608
"Noteikumi par marķējumā un reklāmas publikācijās patērētājiem sniedzamo
informāciju par jaunu vieglo automobiļu degvielas patēriņu un CO2
izplūdi", izslēdzot Konkurences padomi no noteikumus uzraugošo iestāžu
saraksta. (atbildīgā Ekonomikas ministrija, termiņš mēneša laikā no
grozījumu Konkurences likumā pieņemšanas brīža Saeimā); Ministru kabineta 2004.gada 12.oktobra noteikumos Nr.849 Konkurences
padomes nolikums, izslēdzot no Konkurences padomes kompetences reklāmas
uzraudzību. Civilprocesa likumā, paredzot pagaidu
aizsardzības līdzekļus maldinošas un salīdzinošas reklāmas un negodīgas
konkurences strīdu izskatīšanas gadījumos (pēc analoģijas ar Reklāmas likuma
17¹.pantu), kā arī pilnvaras tiesai pieprasīt, salīdzinošas reklāmas gadījumā
īsā laika posmā, reklāmas devējam sagādāt pierādījumus par reklāmā
apgalvoto faktu patiesumu un uzskatīt apgalvotos faktus par nepatiesiem, ja
šādi pierādījumi nav nodrošināti vai tiesa tos atzīst par nepietiekamiem
(atbildīgās Tieslietu ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju,
termiņš 6 mēnešu laikā no grozījumu Konkurences likumā pieņemšanas brīža
Saeimā) |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Lai
nodrošinātu pilnīgu Latvijas normatīvo aktu atbilstību Eiropas Parlamenta un
Padomes 2006.gada 12 decembra Direktīvas 2006/114/EK par maldinošu un
salīdzinošu reklāmu (kodificēta versija) prasībām tiks atbilstoši precizēts
Civilprocesa likums, piešķirot tiesām nepieciešamās pilnvaras. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 12 decembra Direktīva 2006/114/EK par
maldinošu un salīdzinošu reklāmu (kodificēta versija) |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
|
|
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 12 decembra Direktīva 2006/114/EK par
maldinošu un salīdzinošu reklāmu (kodificēta versija) 5.pants,
ar ko dalībvalstij tiek piešķirtas tiesības noteikt maldinošas vai
salīdzinošas reklāmas pārkāpumu izskatīšanu
iestādē (administratīvais process) vai tiesā (civiltiesiskais process). |
Likumprojekts |
Atbilst. Reklāmas
likuma pārkāpumus izskatīs Konkurences padome, ja ar attiecīgo pārkāpumu ir nodarīts vai var tikt
nodarīts būtisks kaitējums konkurencei kopumā. Ja ar
Reklāmas likuma pārkāpumu šāds kaitējums konkurencei nav nodarīts tirgus dalībnieki savas intereses varēs
aizstāvēt vispārējās jurisdikcijas tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību.
Šāda pieeja atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12 decembra
Direktīva 2006/114/EK par maldinošu un salīdzinošu reklāmu (kodificēta
versija) 5.panta
regulējumam, kas paredz, ka tirgus dalībnieku strīdus par maldinošu vai
salīdzinošu reklāmu var izskatīt tiesa vai administratīvā iestāde. |
|
|
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. Par cik Likumprojekts saistīts ar valsts budžeta likumprojektu
un tiks skatīts kā steidzams jautājums, konsultācijas ierobežotā laika dēļ
nebija iespējams nodrošināt. |
2. Kāda ir
šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms. |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas ar ekspertiem nav
notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekts paredz, ka Konkurences padome neveiks
tādu Reklāmas likuma pārkāpumu, kam nav būtiskas ietekmes uz konkurenci
kopumā, uzraudzību, bet tā vietā aizskartie tirgus dalībnieki savas intereses
varēs aizstāvēt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību; Tādējādi maznozīmīgas maldinošas un salīdzinošas reklāmas
lietas tiks skatītas vispārējās jurisdikcijas tiesās, atbrīvojot valsts
resursus no lietas izpētes un pierādījumu savākšanas tādās lietās, kurās
netiek nodarīts būtisks kaitējums konkurencei kopumā un sabiedrības interesēm.
Konkurences padome Reklāmas likuma pārkāpumu, kuriem ir būtiska ietekme uz
konkurenci kopumā izmeklēšanu nodrošinās esošo resursu ietvaros. Vēršanās tiesā arī nodrošinātu, ka prasības būtu
pamatotākas, jo prasītājs pirms prasības celšanas būtu spiests pats veikt
dziļāku lietas analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā arī ņemt vērā
iespējamos tiesvedības izdevumus. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par normatīvā akta
ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
ievietojot to informācijas sistēmā NAIS un mājas lapā www.likumi.lv. informācija par izmaiņām
Konkurences padomes kompetencē tiks ievietota tās mājas lapā:
http://www.kp.gov.lv/. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs
aizstāvēt Civilprocesa likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Ekonomikas
ministra vietā
tieslietu
ministrs G.Bērziņš
Valsts
sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Matīss |
Dž.Innusa |
D.Pūne |
A.Upena |
2008.10.06. 14:43
2091
A.Upena
67013244, Anna.Upena@em.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.72 |
2008.gada 7.oktobrī |
2.§
Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā"
TA-2913
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu
iesniegšanai Saeimā valsts budžeta 2009.gadam likumprojektu paketē.
2. Noteikt, ka atbildīgais par
likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-72-0710-#02.doc
1