Rīgā
09.10.2008. |
Nr.90/ |
TA-2633, TA-2157, TA-2695, TA-2675, TA-2761, TA-2762, TA-2763, TA-2764, TA-2765, TA-2766, TA-2767, TA-2777, TA-212, TA-2851, TA-2554, TA-2890, TA-2829, TA-2915, TA-2916, TA-2917, TA-2918, TA-2919, TA-2920, TA-2927, TA-2856, TA-2913, TA-2921, TA-2914, TA-2968, TA-2969, TA-2999, TA-2955, TA-2911 |
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta š.g. 2.septembra,
16.septembra, 23.septembra, 30.septembra un 7.oktobra sēdē atbalstīto
likumprojektu paketi
likumprojektu "Par valsts budžetu 2009.gadam",
tā paskaidrojumus un vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās
politikas ietvaru
2009.2011.gadam;
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"";
likumprojektu "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"";
likumprojektu "Grozījumi Valsts civildienesta likumā";
likumprojektu "Grozījumi
likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības
likums"";
likumprojektu "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"";
likumprojektu "Grozījumi Publisko aģentūru likumā";
likumprojektu "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā";
likumprojektu "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā";
likumprojektu "Grozījums Meža likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"";
likumprojektu "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par
akcīzes nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"";
likumprojektu "Grozījums Vides aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"";
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību";
likumprojektu "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Reklāmas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Konkurences likumā";
likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"",
kā arī Ministru kabineta un
Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokolu un
Vienošanos starp
Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem.
Pielikumā: |
1. Likumprojekts "Par valsts budžetu 2009.gadam" (elektroniskajā datu nesējā) uz 353 lp. |
|
2. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" anotācija (elektroniskajā datu nesējā) uz 11 lp. |
|
3. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" paskaidrojumi (elektroniskajā datu nesējā) uz 708 lp. |
|
4 Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2009.2011.gadam (elektroniskajā datu nesējā) uz 65 lp. |
|
5. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" uz 1 lp. |
|
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" anotācija uz 9 lp. |
|
7. Likumprojekts "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" uz 1 lp. |
|
8. Likumprojekta "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
9. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" uz 2 lp. |
|
10. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" anotācija uz 9 lp. |
|
11. Likumprojekts "Grozījumi Valsts civildienesta likumā"
uz 3 lp. |
|
12. Likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" uz 2 lp. |
|
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" anotācija uz 9 lp. |
|
15. Likumprojekts "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
16. Likumprojekta "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
17. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 1 lp. |
18. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 6 lp. |
|
|
19. Likumprojekts "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" uz 1 lp. |
|
20. Likumprojekta "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
21. Likumprojekts "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
22. Likumprojekta "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
23. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" uz 1 lp. |
|
24. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
25. Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" uz 7 lp. |
|
26. Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" anotācija uz 17 lp. |
|
27. Likumprojekts "Grozījums Meža likumā" uz 1 lp. |
|
28. Likumprojekta "Grozījums Meža likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
29. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" uz 1 lp. |
|
30. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" anotācija uz 8 lp. |
|
31. Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" uz 5 lp. |
|
32. Likumprojekta "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" anotācija uz 5 lp. |
|
33. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" uz 5 lp. |
|
34. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
35. Likumprojekts "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" uz 1 lp. |
|
36. Likumprojekta "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" anotācija uz 13 lp. |
|
37. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" uz 1 lp. |
|
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
39. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" uz 1 lp. |
|
40. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" anotācija uz 4 lp. |
|
41. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" uz 1 lp. |
|
42. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" anotācija uz 4 lp. |
|
43. Likumprojekts "Grozījums Vides aizsardzības likumā" uz 1 lp. |
|
44. Likumprojekta "Grozījums Vides aizsardzības likumā" anotācija uz 4 lp. |
|
45. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz 1 lp. |
|
46. Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
47. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" uz 1 lp. |
|
48. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
49. Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" uz 10 lp. |
|
50. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lp. |
|
51. Likumprojekts "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" uz 1 lp. |
|
52. Likumprojekta "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
53. Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" uz 1 lp. |
|
54. Likumprojekta "Grozījumi Reklāmas likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
55. Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā" uz 1 lp. |
|
56. Likumprojekta "Grozījumi Konkurences likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
57. Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 1 lp. |
|
58. Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 10 lp. |
|
59. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz 5 lp. |
|
60. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" anotācija uz 10 lp. |
|
61. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 4 lp. |
|
62. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 14 lp. |
|
63. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz 5 lp. |
|
64. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
65. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 2 lp. |
|
66. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" anotācija uz 24 lp. |
|
67. Ministru
kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un
vienošanās protokols uz 13 lp. |
|
68. Vienošanās starp Ministru
kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību
savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem uz 1 lp. |
|
69. Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra sēdes protokola Nr.61 1.§ izraksts uz 1 lp. |
|
70. Ministru kabineta 2008.gada 16.septembra sēdes protokola Nr.66 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§ un 19.§ izraksts uz 9 lp. |
|
71. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 14.§, 15.§ un 17.§ izraksts uz 10 lp. |
|
72. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 21.§ un 45.§ izraksts uz 11 lp. |
|
73. Ministru
kabineta 2008.gada 7.oktobra sēdes protokola Nr.72 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 12.§ un 13.§
izraksts uz |
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt
likumā "Par akcīzes nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004, 8., 10.nr.; 2005, 2., 10., 24. nr.;
2007, 3., 24. nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
papildināt otrās daļas 5.punktu aiz vārda importētājs ar vārdiem
apstiprināts tirgotājs, neapstiprināts tirgotājs;
papildināt otrās daļas 6.punktu aiz vārda importētāju ar vārdiem
apstiprinātu tirgotāju, neapstiprinātu tirgotāju.
2. Aizstāt 3.panta otrajā daļā vārdus Eiropas Savienības Kombinētās
nomenklatūras ar vārdiem un skaitļiem Eiropas Savienības Kombinētās
nomenklatūras, kas noteikta Padomes 1987.gada 23.jūlija Regulas (
3. Aizstāt 4.panta astotajā daļā vārdus Veselības ministrija ar
vārdiem Zāļu valsts aģentūra.
4. 5.pantā:
papildināt trešo daļu aiz
vārdiem vai paredzēti izmantošanai ar vārdu divējādi;
papildināt pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
(31)
Produktus izmanto divējādi, ja tos izmanto gan par kurināmo, gan citiem
mērķiem, kas nav izmantošana par degvielu vai kurināmo. Produktu izmantošanu
ķīmiskai reducēšanai, elektrotīklos vai metalurģijas procesos uzskata par divējādu
izmantošanu.;
papildināt ceturto daļu ar teikumu šādā redakcijā:
Šā panta trešā daļa neattiecas arī uz produktiem, kurus izmanto
divējādi, ja tie nav minēti uz šā panta piektajā daļā noteiktā deleģējuma
pamata izdotajā normatīvajā aktā.;
aizstāt piektajā daļā vārdus vai kurināmo, nepiemēro ar vārdiem vai
kurināmo, vai saskaņā ar šā likuma 18.panta pirmās daļas 6.punktu piegādā un
izmanto divējādi, piemēro.
5. Izslēgt 10.panta trešo daļu.
6. Aizstāt 12.panta pirmās daļas 5.punktā skaitli 630 ar skaitli
705.
7. Aizstāt 13.pantā pirmās daļas 3.punkta b apakšpunktā skaitli 14
ar skaitli 23.
8. 18.pantā:
papildināt pirmo
daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:
6) divējādi,
izņemot šā likuma 5.panta ceturtajā daļā noteiktajā gadījumā;
aizstāt trešajā daļā vārdus
un skaitli vai 5.punktā ar vārdiem un skaitļiem 5. vai 6.punktā.
izteikt piektās daļas 3.punkta b
apakšpunktu šādā redakcijā:
b) izmantotas maksājuma kartes
(kredītkartes, debetkartes un citas tamlīdzīgas kartes), kuras uzskata par
maksāšanas līdzekli saskaņā ar Kredītiestāžu likumu un kuras pieder
lauksaimniecības produkcijas ražotājam.
papildināt devīto
daļu aiz vārdiem no muitas nodokļa ar vārdiem un skaitļiem saskaņā ar
Padomes 1983.gada 28.marta regulu Nr.918/83, ar kuru izveido Kopienas sistēmu
atbrīvojumiem no muitas nodokļiem (turpmāk Regula Nr.918/83).
9. 21.pantā:
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
(4) No nodokļa atbrīvo
akcīzes preces, kuras ir fiziskas personas personīgajā bagāžā, kas par tādu
uzskatāma likuma Par pievienotās vērtības nodokli izpratnē (turpmāk
personīgā bagāža), un kuras šī persona ieved no ārvalsts, kas nav dalībvalsts,
no teritorijām, kuras minētas šā likuma 2.panta 3.1 daļā, no Ālandu
salām vai Normandijas salām, nepārsniedzot šādus daudzumus, ar nosacījumu, ja
šāda preču ievešana nav komerciāla:
1) tabakas izstrādājumus:
a) 200 cigaretes;
b) 100 cigarillas;
c) 50 cigāri;
d) 250 g
smēķējamās tabakas;
e) šā panta ceturtās daļas 1.punkta a, b,
c un d apakšpunktā minētie tabakas izstrādājumi jebkurā kombinācijā, ja
procentu daļa, ko izmanto no individuāli noteiktajiem daudzumiem, kopā
nepārsniedz 100 procentus. Katrs šā panta ceturtās daļas 1.punkta a, b, c
un d apakšpunktā norādītais daudzums atsevišķi veido 100 procentus no attiecīgajā
apakšpunktā norādītā tabakas izstrādājuma daudzuma;
2) alkoholiskos dzērienus:
a) viens litrs
alkoholiskā dzēriena ar spirta saturu virs 22 tilpumprocentiem vai nedenaturēta
etilspirta ar spirta saturu 80 procenti vai vairāk;
b) divi litri
alkoholiskā dzēriena ar spirta saturu līdz 22 tilpumprocentiem, izņemot
negāzēto vīnu un alu;
c) šā panta
ceturtās daļas 2.punkta a un b apakšpunktā minētie alkoholiskie dzērieni
jebkurā kombinācijā, ja procentu daļa, ko izmanto no individuāli noteiktajiem
daudzumiem, kopā nepārsniedz 100 procentus. Katrs šā panta ceturtās daļas
2.punkta a un b apakšpunktā norādītais daudzums atsevišķi veido 100
procentus no attiecīgajā apakšpunktā norādītā alkoholiskā dzēriena
daudzuma;
d) četri litri negāzētā vīna un
3) bezalkoholiskos dzērienus un kafiju,
ievērojot likumā Par pievienotās vērtības nodokli noteiktos nosacījumus un
ierobežojumus preču vērtībai;
4) naftas produktus (degvielu), kas atrodas:
a) transportlīdzekļa degvielas standarttvertnē;
b) degvielas pārvietojamās tvertnēs ne vairāk
kā
papildināt pantu
ar 41., 42., 43. un 44.daļu šādā
redakcijā:
(41)
Naftas produktiem (degvielai), kas minēti šā panta ceturtajā daļā, piemērojami
Regulas Nr.918/83 XXVII sadaļas noteikumi.
(42) Šā
panta ceturtās daļas 1. un 2.punktā paredzētos nodokļa atbrīvojumus piemēro
fiziskajai personai, kas ir sasniegusi 18 gadu vecumu.
(43) Akcīzes preču ievešanu neuzskata par komerciālu šā panta
ceturtās daļas izpratnē, ja tā atbilst šādiem nosacījumiem:
1) tā nenotiek
regulāri;
2) akcīzes preces
paredzētas fiziskās personas personīgai vai ģimenes lietošanai.
(44) Šā panta 43.daļā akcīzes preču ievešanu neuzskata par
komerciālu, ja akcīzes preces ieved tādā daudzumā un vērtībā, kas neliecina, ka
tās būtu ievestas komerciāliem nolūkiem.
papildināt piekto
daļu aiz vārdiem no muitas nodokļa ar vārdiem un skaitli saskaņā ar Regulu
Nr.918/83.
10. 22.pantā:
papildināt
ceturtās daļas 1.punktu aiz vārda importētājs attiecīgā locījumā ar vārdiem
apstiprināts tirgotājs, neapstiprināts tirgotājs attiecīgā locījumā;
papildināt
ceturtās daļas 2.punktu aiz vārda importētājs ar vārdiem apstiprināts
tirgotājs, neapstiprināts tirgotājs.
11. 23.pantā:
papildināt otro
daļu ar teikumu šādā redakcijā:
Fiziska persona,
kura ieved akcīzes preces personīgajā bagāžā, kas pārsniedz šā likuma 21.pantā
noteikto attiecīgi daudzumu vai vērtību, nodokli maksā pirms akcīzes preču
laišanas brīvā apgrozībā.;
papildināt
trīspadsmitās daļas pēdējo teikumu aiz vārda importētājs ar vārdiem un
neapstiprināts tirgotājs.
12. 27.pantā:
papildināt trešo daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
4) alkoholiskos dzērienus un tabakas izstrādājumus, kurus fiziska
persona ieved personīgajā bagāžā un kuru daudzums pārsniedz šā likuma 21.panta
ceturtajā daļā noteikto.;
papildināt piekto daļu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:
4) apstiprināts tirgotājs;
5) neapstiprināts tirgotājs.
13. Papildināt 29.panta pirmo daļu aiz vārda importētājs ar vārdiem
apstiprināts tirgotājs, neapstiprināts tirgotājs.
14. 30.pantā:
papildināt otro daļu aiz vārda importētājs ar vārdiem apstiprināts
tirgotājs, neapstiprināts tirgotājs;
papildināt ceturto daļu aiz vārda importētāja ar vārdiem
apstiprināta tirgotāja, neapstiprināta tirgotāja.
15. Papildināt
33.panta piekto daļu ar teikumu šādā redakcijā:
Valsts ieņēmumu
dienests neaprēķina nodokli un soda naudu par konfiscētajām akcīzes precēm, kas
nepārsniedz šādus daudzumus:
1) alkoholiskie
dzērieni:
a) starpprodukti
un pārējie alkoholiskie dzērieni - 5 litrus;
b) alus, vīns un
raudzētie dzērieni 30 litrus;
2) tabakas izstrādājumi:
a) cigaretes 300
cigaretes;
b) cigāri vai
cigarillas 900 cigārus vai cigarillas;
c) smēķējamā
tabaka 500 gramus;
3) naftas produkti
- 40 litrus;
4) bezalkoholiskie
dzērieni 500 litrus;
5) kafija 20
kilogramus.
16. Pārejas noteikumos:
papildināt 12.1punkta 2.apakšpunkta c apakšpunktu aiz
vārda pārstāvis ar vārdiem apstiprināts tirgotājs un neapstiprināts
tirgotājs.
papildināt ar 20. , 21. un 22.punktu šādā redakcijā:
20. Šā likuma 12.panta pirmās daļas 5.punktā noteiktā nodokļa likme
pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem stājas spēkā 2009.gada 1.februārī. Līdz
dienai, kad stājas spēkā šā likuma 12.panta pirmās daļas 5.punktā noteiktā
nodokļa likme pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem, pārējos alkoholiskos
dzērienus apliek ar nodokli
21. Šā likuma 13.panta pirmās
daļas 3.punkta b apakšpunktā noteiktā nodokļa likme citai smēķējamai tabakai
stājas spēkā 2009.gada 1.februārī. Līdz dienai, kad stājas spēkā šā likuma
13.panta pirmās daļas 3.punkta b apakšpunktā noteiktā nodokļa likme citai
smēķējamai tabakai, citu smēķējamo tabaku apliek ar nodokli
22. Pēc grozījumu šā likuma 5.panta piektajā daļā un 18.panta pirmajā
daļā spēkā stāšanās un līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne vēlāk kā līdz 2009. gada 1. jūlijam, ir spēkā Ministru
kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumi Nr. 525 Kārtība, kādā atsevišķiem
naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no
akcīzes nodokļa.
17. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar
9.punktu šādā redakcijā:
9) Padomes 2007.gada 20.decembra direktīvas 2007/74/EK par atbrīvojumu
no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved
personas, kas ieceļo no trešajām valstīm..
Likums
stājas spēkā 2008.gada 1.decembrī.
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris
|
M.Bičevskis
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
G.Pužule
|
|
|
|
|
|
25.08.2008
8:44
Likumprojekta
Grozījumi likumā
Par akcīzes nodokli
anotācija
I. Kādēļ normatīvais |
|
|||||||||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Atbilstoši Ministru
kabineta š.g. 27.maija sēdes protokola Nr.34 8.§ 3.punktam Finanšu
ministrijai ir uzdots izstrādāt attiecīgus grozījumus likumā Par akcīzes
nodokli (turpmāk likums), kas paredz, ka apliecinājumu cigarešu lietošanai medicīniskiem mērķiem izsniedz Zāļu valsts
aģentūra, un iesniegt tos noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā 2009.gada budžeta likumprojektu
paketē. |
|
||||||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši
likuma 4.panta astotajai daļai izstrādājumus, kuru sastāvā nav tabakas
un kurus lieto vienīgi medicīniskiem mērķiem, ko apliecina Veselības ministrija,
neuzskata par tabakas izstrādājumiem. Šī norma likumā bija iestrādāta
atbilstoši Eiropas Padomes 1995.gada 27.novembra direktīvai 95/59/EK par
nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu
patēriņu. Minētās direktīvas 7.panta 2.punkta otrais teikums
nosaka, ka izstrādājumi, kuru sastāvā nav tabakas un kurus lieto vienīgi
medicīniskiem mērķiem, neuzskata par tabakas izstrādājumiem. Tādējādi tiem nepiemēro akcīzes
nodokli. Šā gada
27.maijā Ministru kabinetā tika izskatīts un apstiprināts Veselības
ministrijas sagatavotais Informatīvais Eiropas Savienības Kombinētās nomenklatūras preču pozīcijas un kodi
ir noteikti Padomes 1987.gada 23.jūlija Regulas ( Saskaņā
ar Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas
noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai,
(turpmāk - Direktīva 2003/96/EK) 2.panta
ceturtās daļas b apakšpunkta otro icvilkumu, šī direktīva neattiecas uz energoproduktu divējādu
izmantošanu - energoprodukts tiek
divējādi izmantots, ja to izmanto gan par kurināmo, gan citiem nolūkiem, kas nav izmantošana par
motordegvielu vai kurināmo.
Energoproduktu izmantošanu ķīmiskai reducēšanai un elektrolītiskos un metalurģiskajos procesos
uzskata par divējādu lietošanu.
Tādējādi akcīzes nodokli nepiemēro vai arī no akcīzes nodokļa atbrīvo
naftas produktus, kurus izmanto divējādi. Stiprie
alkoholiskie dzērieni ir kaitīgi veselībai. Akcīzes nodoklis ir arī kā
instruments, ar kura palīdzību var ietekmēt veselībai kaitīgu produktu, šajā
gadījumā stipro alkoholisko dzērienu (pārējie alkoholiskie dzērieni),
patēriņu, to samazinot. Tādējādi akcīzes nodokļa likmes palielināšana šādiem
dzērieniem ir pozitīvi vērtējama no sabiedrības, veselības un sociālajiem
aspektiem. Atbilstoši likuma 12.panta
pirmās daļas 5.punktam pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem (t.sk. spirtam),
t.i., alkoholiskajiem dzērieniem, kas nav vīns, raudzētie dzērieni, alus vai
starpprodukti, piemēro akcīzes nodokli Ls 630 par 100 litriem absolūtā
spirta. Eiropas Savienības minimālais nodoklis pārējiem alkoholiskajiem
dzērieniem un spirtam ir EUR 550 jeb Ls 387,2 par 100 litriem
absolūtā spirta. Salīdzinot ar Baltijas valstīm - Lietuvu un Igauniju,
Latvijā šis nodoklis ir viszemākais. Lietuvā akcīzes nodoklis
pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem ir EUR 1112 jeb Ls 783 par 100
litriem absolūtā spirta, tātad par Ls 153 par 100 litriem absolūtā spirta jeb
24,3% lielāks nekā Latvijā. Savukārt Igaunijā Smēķējamā tabaka
līdzīgi kā citi tabakas izstrādājumi ir kaitīga veselībai. Līdz ar to akcīzes
nodokļa piemērošana tai ir kā instruments tā patēriņa ierobežošanai. Šobrīd
saskaņā ar likuma Par akcīzes nodokli 13.panta trešās daļas b apakšpunktu
citai smēķējamai tabakai akcīzes nodoklis par 1000 gramiem tabakas ir Saskaņā ar likuma 18.panta piektās daļas 3.punkta b apakšpunktu
norēķinu kartes ir viens no norēķinu veidiem, lai lauksaimniecības
produkcijas ražotājs varētu saņemt akcīzes nodokļa atmaksu par dīzeļdegvielu
vai dīzeļdegvielu ar biodegvielas piedevu. Kredītiestāžu likumā sniegtā definīcija ļauj
secināt, ka maksāšanas līdzeklis ir jebkurš līdzeklis, kas bez jebkādām
turētāja papildu darbībām ļauj turētājam veikt maksājumus, dot rīkojumus
naudas līdzekļu pārvedumam vai apstiprināt naudas līdzekļu pārvedumu ar mērķi
norēķināties par konkrētām saistībām. No tā izriet, ka attiecīgajam
maksāšanas līdzeklim jābūt tehniskā vai citādā veidā piesaistītam naudas
līdzekļiem, ar kuriem veic norēķinu. Papildus minētajam jāizpildās arī
nosacījumam, ka šādu līdzekli kā maksāšanas līdzekli pieņem arī tās personas,
kas nav laidušas apgrozībā šo maksāšanas līdzekli. Ja konkrētais maksāšanas
līdzeklis atzīstams par maksāšanas līdzekli, norēķini ar šo līdzekli uzskatāmi
par bezskaidrās naudas norēķiniem. Ja konkrētais līdzeklis nav atzīstams par
maksāšanas līdzekli, norēķini ar līdzekli uzskatāmi par uzņēmuma debitoru un
kreditoru parādu īpašu uzskaites organizēšanas veidu un savstarpēji veiktiem
norēķiniem. Saskaņā ar Latvijas Republikas tiesību aktiem bezskaidrās naudas
maksāšanas līdzekļus izlaist un apkalpot atļauts vienīgi kredītiestādēm,
Latvijas Bankai, VAS Latvijas Pasts un Valsts kasei. Līdz ar to, lai
neradītu pārpratumus piemērošanā, ir nepieciešams precizēt normu par norēķinu
kartēm. Saskaņā ar likuma 21.panta ceturto daļu no akcīzes nodokļa atbrīvo
akcīzes preces, kuras fiziskā persona ieved no ārvalsts, kas nav dalībvalsts,
no teritorijām, kuras minētas šā likuma 2.panta 3.1 daļā, no Ālandu salām vai
Normandijas salām un kuras ir atbrīvotas no muitas nodokļa. Šobrīd Padomes
1983.gada 28.marta Regula Nr.918/83, ar kuru izveido Kopienas sistēmu
atbrīvojumiem no muitas nodokļiem (turpmāk - Regula Nr.918/83) 45.panta
1.punkts nosaka, ka ievērojot 46. līdz 49.pantu, ar atbrīvojumu no
ievedmuitas nodokļiem ieved preces, kas atrodas to ceļotāju personiskajā
bagāžā, kuri ierodas no trešajām valstīm, ja šāda preču ievešana nav
komerciāla. Saskaņā ar Regulu Nr.918/83 no ievedmuitas nodokļa tiek atbrīvotas preces,
ko personīgajā bagāžā ieved ceļotāji no trešajām valstīm, ja šādai ievešanai
nav komerciāls raksturs un preču vērtība nepārsniedz EUR 175. Saskaņā ar
Latvijas likumdošanu preces, kas ir atbrīvotas no muitas nodokļa, ir
atbrīvotas arī no pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa. Ievešanai
ir nekomerciāls raksturs, ja tā notiek neregulāri un tiek ievestas tikai
tādas preces, kas paredzētas saņēmēja personīgai vai viņa ģimenes lietošanai
vai dāvināšanai un kuru veids un daudzums neliecina, ka tās ievestas
komerciālos nolūkos. Padomes 2008.gada 17.marta Regulas Nr.274/2008 ar ko groza Padomes
Regulu ( Šobrīd saskaņā ar likuma 27.panta piekto daļu akcīzes nodokļa markas
saņem importētājs, noliktavas turētājs Latvijas Republikā, citas dalībvalsts
noliktavas turētāja vai pārsūtītājtirgotāja iecelts akcīzes nodokļa maksātāja
pārstāvis. Saņemot akcīzes nodokļa markas, attiecīgais akcīzes nodokļa
maksātājs iesniedz nodrošinājumu par akcīzes nodokļa apmēru, kas atbilst
izsniegto akcīzes nodokļa marku daudzumam. Latvijā alkoholiskajiem dzērieniem
(izņemot alkoholiskos dzērienus, kuri iepildīti pudelēs ar tilpumu līdz 100
mililitriem, alus, alkoholiskos dzērienus, kurus saskaņā ar normatīvajiem
aktiem muitas jomā realizē beznodokļu tirdzniecības veikalos) un tabakas
izstrādājumiem, kas laisti brīvā apgrozījumā
ir jābūt marķētiem ar akcīzes nodokļa markām. Ņemot vērā, ka
atbilstoši likumam Par akcīzes nodokli arī apstiprināts tirgotājs un neapstiprināts
tirgotājs var ievest Latvijā no ES dalībvalsts alkoholiskos dzērienus un
tabakas izstrādājumus, jārada iespēja minētajām personām saņemt akcīzes
nodokļa markas, lai tās varētu realizēt minētās akcīzes preces Latvijā. Lai veiktu likumā noteikto akcīzes nodokļa un soda naudas aprēķinu, ievērojot
normatīvajos aktos noteikto procesuālo kārtību, jāpieņem 1)
darba
alga nodokļu inspektoriem un struktūrvienību vadītājiem, kuri noformē
dokumentus, veic auditu, izskata un paraksta sagatavotos dokumentus (lēmuma
par audita veikšanu pieņemšana, aprēķina veikšana un rezultātu noformēšana,
lēmuma par audita rezultātiem pieņemšana); 2)
pasta izdevumi par lēmumu nosūtīšanu
personai (pakalpojuma cena par ierakstītu vēstuli, ja nosūtāma viena lapa
Ls 0,58, pakalpojuma cena par ierakstītu vēstuli ar paziņošanu, ja nosūtāma
viena lapa Ls 1,18); 3)
izdevumi
par lēmuma par audita rezultātiem publicēšana laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām"
23.panta trīspadsmitajai daļai gadījumos, ja persona izvairās no audita
rezultātā pieņemtā lēmuma saņemšanas vai Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nav
informācijas par personas atrašanās vietu (pakalpojuma izmaksas vidēji Ls
26,00 atkarībā no publikācijas apjoma); 4)
ar
piedziņu saistītie izdevumi. 2007.gadā ir veikti 175 akcīzes nodokļa par konfiscētajām precēm
auditi, kuros vienā auditā aprēķinātais akcīzes nodoklis ir līdz 10 latiem.
Kopā šajos auditos aprēķināti |
|
||||||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Izpildot Ministru kabineta š.g.
27.maija sēdes protokola Nr.34 8.§ 3.punktu, likumprojekts paredz likuma
4.panta astotajā daļā aizstāt vārdus vārdus Veselības ministrija" ar
vārdiem Zāļu valsts aģentūra" (likumprojekta 3.pants). Likumprojektā ir atrunātas
normas par akcīzes nodokļa piemērošanu naftas produktiem, kas tiek izmantoti
divējādi, ņemot vērā Direktīvas 2003/96/EK 2.panta ceturtās daļas b apakšpunkta
otro ievilkumu (likumprojekta 4. un 8.pants). Likumprojekts paredz palielināt
akcīzes nodokli pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem ( par 100 litriem
absolūtā spirta) no Ls 630 uz Ls 705 jeb par 11,9%. Tādējādi tas ir pozitīvi
vērtējams no sabiedrības, veselības un sociālajiem aspektiem, kā arī tiek
izlīdzinātas akcīzes nodokļa likmes pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem
Baltijas valstīs. Latvijas akcīze nodoklis pārējiem alkoholiskajiem
dzērieniem vairs tikai par 10% ir zemāks nekā Lietuvā. Akcīzes nodokļa likme
vienādi attieksies kā uz vietēja ražojuma, tā uz importētajiem pārējiem
alkoholiskajiem dzērieniem (likumprojekta 6. un 16.pants). Likumprojekts paredz palielināt
akcīzes nodokli citai smēķējamai tabakai (par 1000 gramiem) no Ls 14 uz Ls
23, lai nodokļa likmes līmeni pielīdzinātu akcīzes nodokļa smalki sagrieztai
tabakai (likumprojekta 7. un 16.pants). Lai lauksaimniecības produkcijas ražotājs
varētu saņemt akcīzes nodokļa atmaksu par dīzeļdegvielu vai dīzeļdegvielu ar
biodegvielas piedevu un nebūtu pārpratumu šajā gadījumā izmantojamo norēķinu
veidos, likumprojekts precizē normu par norēķina
kartēm (likumprojekta 8.pants). Likumprojekts paredz, ka
akcīzes nodokļa markas var iegādāties ne tikai akcīzes preču noliktava
turētājs vai importētājs, bet arī apstiprināts un neapstiprināts tirgotājs
(likumprojekta 1., 10., 11., 12, 13., 14. un 16.pants). Likumprojektā ir iestrādātas
normas, kas pārņem Direktīvā 2007/74/EK noteikto attiecībā uz akcīzes precēm,
kuras fiziskā persona ieved Latvijas Republikas teritorijā no valstīm, kas
nav dalībvalstis (likumprojekta 9. un 17.pants). Lai vismaz daļēji tiktu samazināta neefektīva
cilvēkresursu un finansiālo resursu izmantošana un tādējādi papildu izdevumi saistībā ar akcīzes
nodokļa un soda naudas piedziņu, kas saistās par audita rezultātā
aprēķinātām nelielām summām, Likumprojektā ir
iestrādāta norma, kas nosaka, ka Valsts
ieņēmumu dienests var pieņemt lēmumu neaprēķināt akcīzes nodokli un soda
naudu par konfiscētajiem akcīzes preču nelielajiem daudzumiem (likumprojekta
15.pants). Likumprojekts paredz precizēt
un uzlabot arī citas atsevišķas normas pēc nodokļu administrācijas pieredzes
un uzņēmēju ierosinājumiem. Tā
kā Direktīva 2007/74/EK piemērojama ar 2008.gada 1.decembri, likumprojektā
ietvertās normas stājas spēkā 2008.gada 1.decembrī, izņemot normas, kas
paredz palielināt akcīzes nodokli pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem un
citai smēķējamai tabakai (palielinātās likmes stājas spēkā 2009.gada
1.februārī) (likumprojekta 16.pants). |
|
||||||||||||
4.Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|
||||||||||||
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Akcīzes nodokļa
likmes palielināšana pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem un citai
smēķējamai tabakai negatīvi ietekmē (palielina) šo
produktu mazumtirdzniecības cenu.
Ietekme uz inflāciju
šajā gadījumā ir 0,1 procenta punkts. |
|
||||||||||||
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Akcīzes nodokļa markas var
iegādāties ne tikai akcīzes preču noliktavas turētājs vai importētājs, bet
arī apstiprināts un neapstiprināts tirgotājs. Tas ir pozitīvi vērtējams no
uzņēmējdarbības vides aspekta, jo šajā gadījumā arī mazumtirgotājs vai
vairumtirgotājs kā neapstiprināts vai apstiprināts tirgotājs varēs pasūtīt un
iegādāties akcīzes nodokļa markas alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas
izstrādājumiem. Tādējādi arī minētās personas, pasūtot Valsts ieņēmumu dienestā akcīzes nodokļa markas, varēs
noteikt maksimālo mazumtirdzniecības cenu cigaretēm un informēt par to
akcīzes nodokļa administrāciju. |
|
||||||||||||
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Akcīzes nodokļa
likmes palielināšana pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem un citai smēķējamai
tabakai, pozitīvi vērtējama no sabiedrības, veselības un
sociālajiem aspektiem, it īpaši alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu
ierobežošanas pasākumu īstenošanas jomā. Šajā gadījumā akcīzes nodokļa likmes palielināšana palielinās arī minēto alkoholisko dzērienu cenas, līdz ar
to varētu būt sagaidāms (iespējams), ka samazināsies šādu alkoholisko
dzērienu patēriņš. |
|
||||||||||||
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||
7. Cita
ietekme |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
|
(tūkst |
|||||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; papildu ieņēmumi par akcīzes
nodokļa palielināšanu: - pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk.: * akcīzes nodoklis * pievienotās vērtības nodoklis - citai smēķējamai tabakai, t.sk.: * akcīzes nodoklis *pievienotās vērtības nodoklis 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
11778 11680 9898 1782 98 83 15 |
11778 11680 9898 1782 98 83 15 |
11778 11680 9898 1782 98 83 15 |
|
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; papildu ieņēmumi par akcīzes nodokļa palielināšanu: - pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk.: * akcīzes nodoklis * pievienotās vērtības nodoklis - citai smēķējamai tabakai, t.sk.: * akcīzes nodoklis *pievienotās vērtības nodoklis 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
11778 11680 9898 1782 98 83 15 |
11778 11680 9898 1782 98 83 15 |
11778 11680 9898 1782 98 83 15 |
|
|||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||||||||
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Sakarā ar akcīzes nodokļa likmes
palielināšanu pārējiem
alkoholiskajiem dzērieniem un citai smēķējamai tabakai papildus
ieņēmumi budžeta ieņēmumos plānoti no akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības
nodokļa. 2009.gadā un turpmākajos gados sagaidāmie
papildus ieņēmumi tiek plānoti kā starpība starp prognozētajiem ieņēmumiem,
ņemot vērā normatīvā akta ietekmi, un prognozētajiem ieņēmumiem, neņemot vērā
normatīvā akta ietekmi. Aprēķinā tiek ņemts vērā, ka 2009.gadā un turpmākajos gados patēriņa
pieauguma tendence, kas vērojama iepriekšējos gados, varētu nedaudz
samazināties. |
|||||||||||||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts paredz veikt grozījumus likuma Par akcīzes nodokļa 5.
un 18.pantā par produktu divējādu izmantošanu. Minētajos pantos ir noteikts deleģējums Ministru kabinetam, ko
reglamentē Ministru kabineta 2007.gada 31.jūlija noteikumi Nr.525 Kārtība,
kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi
vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa, līdz ar to līdz 2009.gada 1.jūlijam būs
nepieciešams izdot no jauna minētos Ministra kabineta 2007.gada 31.jūlija
noteikumus Nr.525, papildinot tos ar normām par produktu divējādu
izmantošanu. |
|
||||||||||||
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Ar likumprojektu
tiek ieviesta Padomes
2007.gada 20.decembra Direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu no pievienotās
vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved personas, kas
ieceļo no trešajām valstīm. Ar likumprojektu tiek pārņemta Padomes 2003.gada
27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par
nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai, 2.panta ceturtās daļas b apakšpunkta otrajā
icvilkumā noteiktā norma par produktu divējādo izmantošanu. |
|
||||||||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
|
Padomes 2007.gada 20.decembra Direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu no
pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved
personas, kas ieceļo no trešajām valstīm (publikācija OV L
346, 29.12.2007., 6.-12.lpp.). Padomes 2003.gada 27.oktobra
Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu
energoproduktiem un elektroenerģijai (publikācija OV L 283, 31.10.2003., lpp. 51) |
|
||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||
Eiropas Savienības tiesību |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||||||
Padomes 2007.gada 20.decembra Direktīva 2007/74/EK par atbrīvojumu no
pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa par precēm, kuras ieved
personas, kas ieceļo no trešajām valstīm 1.pants |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
4.pants |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
5.pants |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
6.pants |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
8.panta 1.punkts |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
8.panta 4.punkts |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
9.pants |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
10.pants |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
11.pants |
Likumprojekta 9.pants |
|
|
|||||||||||
18.panta pirmā daļa |
Likumprojektā ietvertās normas, kas pārņem direktīvas normas, stājas
spēkā 2008.gada 1.decembrī. |
|
|
|||||||||||
19.panta pirmā daļa |
Likumprojektā ietvertās normas, kas pārņem direktīvas normas, stājas
spēkā 2008.gada 1.decembrī. |
|
|
|||||||||||
19.panta otrā daļa |
Likumprojekta 17.pants |
|
|
|||||||||||
Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto
Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un
elektroenerģijai 2.panta ceturtās daļas b apakšpunkta otrais icvilkums |
Likumprojekta 4.pants |
|
|
|||||||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||
6. Cita
informācija |
|
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar šādām
institūcijām: 1)
Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju
asociāciju (turpmāk - LADRIA, 21.08.2008. 2)
Nacionālā trīspusējās sadarbības padomi (turpmāk NTSP)
pauž Latvijas Darba devēju konfederācijas (turpmāk - LDDK)viedokli (NTSP,
22.08.2008. 3)
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju (turpmāk - LPUF,
21.08.2008. |
|
||||||||||||
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
LADRIA, LDDK un
LPUF neatbalsta akcīzes nodokļa likmes palielināšanu pārējiem alkoholiskajiem
dzērieniem (par litriem absolūtā spirta) no 630 latiem uz 705 latiem,
pamatojot to, ka: - uzdevums nav
iekļauts Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību; - jau šobrīd akcīzes
nodoklis pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem ir augstāks par 62,7% nekā ES
minimālais nodoklis tam, aptuveni divreiz lielāks nekā Krievijā un
Baltkrievijā (nodokļa likme par 100 litriem absolūtā spirta Krievijā ir Ls
317,2, savukārt Baltkrievijā Ls 326,1); - veicināt pierobežas
tirdzniecību, it īpaši Krievijas un Baltkrievijas pierobežā, jo Krievijā un
Baltkrievijā akcīzes nodoklis ir divas reizes zemāks un attiecīgi alkoholisko
dzērienu cenas ir ievērojami zemākas; - šādi tiks sekmēts
stipro alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības cenas pieaugums, līdz ar to
iespējams alkohola patēriņa samazinājums. Taču pastāv risks, ka sabiedrības
daļa varētu pievērsties nelegālā alkohola lietošanai. Līdz ar to šāds solis
vēl vairāk varētu veicināt nelegālā alkohola apriti, tādējādi minētais
pasākums varētu nedot vēlamo rezultātu; - atbilstoši šobrīd
esošajai ekonomiskajai situācijai tas nav pamatots ne ar ekonomisku
nepieciešamību, ne ar sociālu racionalitāti. |
|
||||||||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Par sagatavotajiem grozījumiem likumā Par
akcīzes nodokli ir publiskota informācija Finanšu ministrijas mājas lapā, kā
arī publicēta informācija laikrakstos, piemēram, laikrakstā Dienas Bizness
2008.gada 15.augusta numurā. |
|
||||||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
|
||||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu
īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām.
Likumprojekta normu administrēšanu veiks |
|
||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks
informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts
oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un pēc tam arī Valsts ieņēmumu
dienesta mājas lapā internetā www.vid.gov.lv.
Likumprojekts būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
|
||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta
nolikuma (Ministru kabineta 2004.gada 16.novembra noteikumi Nr.940 Valsts
ieņēmumu dienesta nolikums) 10.punktam Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonu
pieņemtos lēmumus, izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību
privātpersona var apstrīdēt un pārsūdzēt likumā "Par Valsts ieņēmumu
dienestu", likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Indivīds Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās
muitas iestādes amatpersonas izdoto lēmumu var apstrīdēt attiecīgās Valsts
ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes direktoram, savukārt Valsts ieņēmumu
dienesta teritoriālās iestādes direktora pieņemto lēmumu Valsts ieņēmumu
dienesta ģenerāldirektoram. Gadījumā, kad lēmumu izdevis Valsts ieņēmumu
dienesta Rīgas muitas reģionālās iestādes direktors, lēmumu var apstrīdēt
Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram. Ja indivīds nepiekrīt Valsts
ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora lēmumam, viņam ir tiesības to pārsūdzēt
tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Atbilstoši Zāļu valsts aģentūras nolikuma (Ministru
kabineta 2004.gada 7.decembra noteikumi Nr.1006 Zāļu valsts aģentūras
nolikums) 14.punktam aģentūras darbinieku lēmumus un faktisko rīcību var
apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu aģentūras direktoram, savukārt
atbilstoši 15.punktam aģentūras direktora izdotos administratīvos aktus un
faktisko rīcību var apstrīdēt Veselības ministrijā. Veselības ministrijas
lēmumu var pārsūdzēt tiesā. |
|
||||||||||||
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
M.Bičevskis |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
G.Pužule |
25.08.2008
3954
G.Pužule, 67095521
Gunta.Puzule@fm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola
Rīgā |
Nr.70 |
2008.gada 30.septembrī |
10.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli""
TA-2890
___________________________________________________________
(D.Robežniece, I.Godmanis)
1.
Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā valsts budžeta
2009.gadam likumprojektu paketē.
2.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu
ministrs.
&
nbsp;
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-70-3009-#10.doc
1