Rīgā
09.10.2008. |
Nr.90/ |
TA-2633, TA-2157, TA-2695, TA-2675, TA-2761, TA-2762, TA-2763, TA-2764, TA-2765, TA-2766, TA-2767, TA-2777, TA-212, TA-2851, TA-2554, TA-2890, TA-2829, TA-2915, TA-2916, TA-2917, TA-2918, TA-2919, TA-2920, TA-2927, TA-2856, TA-2913, TA-2921, TA-2914, TA-2968, TA-2969, TA-2999, TA-2955, TA-2911 |
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta š.g. 2.septembra, 16.septembra, 23.septembra, 30.septembra un
7.oktobra sēdē atbalstīto likumprojektu paketi
likumprojektu "Par valsts budžetu
2009.gadam", tā paskaidrojumus un vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaru
2009.2011.gadam;
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"";
likumprojektu "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"";
likumprojektu "Grozījumi Valsts civildienesta likumā";
likumprojektu
"Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības
likums"";
likumprojektu "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"";
likumprojektu "Grozījumi Publisko aģentūru likumā";
likumprojektu "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā";
likumprojektu "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā";
likumprojektu "Grozījums Meža likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"";
likumprojektu "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"";
likumprojektu "Grozījums Vides aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"";
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību";
likumprojektu "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Reklāmas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Konkurences likumā";
likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"",
kā arī Ministru kabineta
un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokolu
un Vienošanos
starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem.
Pielikumā: |
1. Likumprojekts "Par valsts budžetu 2009.gadam" (elektroniskajā datu nesējā) uz 353 lp. |
|
2. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" anotācija (elektroniskajā datu nesējā) uz 11 lp. |
|
3. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" paskaidrojumi (elektroniskajā datu nesējā) uz 708 lp. |
|
4 Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2009.2011.gadam (elektroniskajā datu nesējā) uz 65 lp. |
|
5. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" uz 1 lp. |
|
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" anotācija uz 9 lp. |
|
7. Likumprojekts "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" uz 1 lp. |
|
8. Likumprojekta "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
9. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" uz 2 lp. |
|
10. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" anotācija uz 9 lp. |
|
11. Likumprojekts
"Grozījumi Valsts
civildienesta likumā" uz 3 lp. |
|
12. Likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" uz 2 lp. |
|
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" anotācija uz 9 lp. |
|
15. Likumprojekts "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
16. Likumprojekta "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
17. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 1 lp. |
18. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 6 lp. |
|
|
19. Likumprojekts "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" uz 1 lp. |
|
20. Likumprojekta "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
21. Likumprojekts "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
22. Likumprojekta "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
23. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" uz 1 lp. |
|
24. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
25. Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" uz 7 lp. |
|
26. Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" anotācija uz 17 lp. |
|
27. Likumprojekts "Grozījums Meža likumā" uz 1 lp. |
|
28. Likumprojekta "Grozījums Meža likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
29. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" uz 1 lp. |
|
30. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" anotācija uz 8 lp. |
|
31. Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" uz 5 lp. |
|
32. Likumprojekta "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" anotācija uz 5 lp. |
|
33. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" uz 5 lp. |
|
34. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
35. Likumprojekts "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" uz 1 lp. |
|
36. Likumprojekta "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" anotācija uz 13 lp. |
|
37. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" uz 1 lp. |
|
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
39. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" uz 1 lp. |
|
40. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" anotācija uz 4 lp. |
|
41. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" uz 1 lp. |
|
42. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" anotācija uz 4 lp. |
|
43. Likumprojekts "Grozījums Vides aizsardzības likumā" uz 1 lp. |
|
44. Likumprojekta "Grozījums Vides aizsardzības likumā" anotācija uz 4 lp. |
|
45. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz 1 lp. |
|
46. Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
47. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" uz 1 lp. |
|
48. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
49. Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" uz 10 lp. |
|
50. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lp. |
|
51. Likumprojekts "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" uz 1 lp. |
|
52. Likumprojekta "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
53. Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" uz 1 lp. |
|
54. Likumprojekta "Grozījumi Reklāmas likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
55. Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā" uz 1 lp. |
|
56. Likumprojekta "Grozījumi Konkurences likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
57. Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 1 lp. |
|
58. Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 10 lp. |
|
59. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz 5 lp. |
|
60. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" anotācija uz 10 lp. |
|
61. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 4 lp. |
|
62. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 14 lp. |
|
63. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz 5 lp. |
|
64. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
65. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 2 lp. |
|
66. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" anotācija uz 24 lp. |
|
67. Ministru
kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un
vienošanās protokols uz 13 lp. |
|
68. Vienošanās starp
Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem uz 1
lp. |
|
69. Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra sēdes protokola Nr.61 1.§ izraksts uz 1 lp. |
|
70. Ministru kabineta 2008.gada 16.septembra sēdes protokola Nr.66 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§ un 19.§ izraksts uz 9 lp. |
|
71. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 14.§, 15.§ un 17.§ izraksts uz 10 lp. |
|
72. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 21.§ un 45.§ izraksts uz 11 lp. |
|
73. Ministru kabineta 2008.gada 7.oktobra sēdes protokola Nr.72 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 12.§ un 13.§
izraksts uz |
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
1.pants. Šis likums nosaka
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošanas, pārvaldīšanas, uzskaites,
izlietošanas un pārskatu sagatavošanas kārtību.
2.pants. Ilgtermiņa
stabilizācijas rezerve ir fiskālās politikas instruments, kas izveidots no
valsts budžeta aktīviem, lai nodrošinātu makroekonomisko procesu izraisīto
paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku mazināšanas un novēršanas
pasākumu finansējumu situācijās, kad to nav iespējams nodrošināt no citiem
valsts budžeta finansējuma avotiem vai tā nodrošināšana ir saistīta ar lieliem
valsts budžeta izdevumiem.
3.pants. Ministru kabinets
pēc finanšu ministra ieteikuma pieņem lēmumu par nepieciešamību izmantot
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus, lai uzsāktu fiskālo risku
ietekmes mazināšanas pasākumu īstenošanu.
4.pants. Ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves līdzekļus veido:
1) pārskaitījumi no valsts
īpašuma privatizācijas fonda;
2) valsts pamatbudžeta kopējie
nodokļu un nenodokļu ieņēmumi, kuri pārsniedz saimnieciskā gada valsts budžeta
likumā noteikto apjomu, ja atbilstoši valsts budžeta izpildes rezultātiem
valsts pamatbudžetā ir finanšu pārpalikums;
3) ienākumi no ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas darījumiem;
4)
likumā par valsts budžetu kārtējam gadam paredzētās iemaksas ilgtermiņa
stabilizācijas rezervē.
II nodaļa
Līdzekļu ieskaitīšanas kārtība
5.pants. Lēmumu par
līdzekļu ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē šā likuma 4.panta
1.punktā minētajā gadījumā pieņem Ministru kabinets saskaņā ar likumu Par
valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas fondiem. Ekonomikas ministrija,
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apstiprinātās programmas ietvaros,
nodrošina līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves kontā.
6.pants. Lēmumu par
līdzekļu ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē šā likuma 4.panta
2.punkta gadījumā pieņem Ministru kabinets pēc šā likuma 25.pantā minētā
ziņojuma izskatīšanas. Valsts kase trīs darba dienu laikā no lēmuma pieņemšanas
dienas nodrošina līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves kontā.
III nodaļa
Līdzekļu piešķiršana valsts
budžeta izdevumu
un aizdevumu finansēšanai
7.pants. Finanšu ministrs
pēc šā likuma 3.pantā minētā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas un,
izvērtējot Ministru kabineta locekļu ierosinājumus, sniedz priekšlikumus
Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai par vispārējo ekonomisko, sociālo un
finanšu risku ietekmes mazināšanas un ekonomiskās situācijas stabilizēšanas
pasākumu finansēšanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem un
finansēšanas nosacījumiem.
8.pants. Finanšu ministrs,
iesniedzot Ministru kabinetā priekšlikumus par līdzekļu piešķiršanu no
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem, informē par ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansēto
pasākumu izdevumu vai aizdevumu ietekmi uz valsts budžeta fiskālo
situāciju un valsts pamatbudžeta kopējo izdevumu apjoma izmaiņām. Saskaņā ar
Ministru kabineta lēmumu par līdzekļu piešķiršanu, ja kopējais saimnieciskajā
gadā no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansēto pasākumu izdevumu vai
aizdevumu apjoms:
1) pārsniedz
3 procentus no saimnieciskajam gadam apstiprinātā valsts budžeta izdevumu
apjoma, - Finanšu ministrija sadarbībā ar visām ministrijām sagatavo un finanšu
ministrs iesniedz Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem likumā par
valsts budžetu kārtējam gadam;
2) nepārsniedz 3 procentus no saimnieciskajam gadam
apstiprinātā valsts budžeta izdevumu apjoma, - finanšu ministrs nosūta Saeimai
saskaņošanai attiecīgo Ministru kabineta lēmumu.
9.pants. Finanšu ministrs izdod
rīkojumu par apropriācijas no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves piešķiršanu vai slēdz līgumu par aizdevumu no ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves izsniegšanu un apkalpošanu saskaņā ar šā likuma 7.panta
kārtībā pieņemtajā Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem finansēšanas
nosacījumiem, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba
dienu laikā kopš attiecīgā Ministru kabineta lēmuma saņemšanas dienas nav
iebildusi pret to.
10.pants. No ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves finansētos pasākumus uzrāda likumā par valsts budžetu
kārtējam gadam atsevišķi kā katras ministrijas vai citas centrālās valsts
iestādes īpaši izveidotu budžeta programmu, kurai tiek piešķirta valsts budžeta
apropriācija.
11.pants.
No ilgtermiņa stabilizācijas rezerves piešķirto apropriāciju ministrijas un
citas centrālās valsts iestādes izmanto līdz saimnieciskā gada beigām.
Aizdevumus, kurus finansē no ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves, izmanto līdz saimnieciskā gada beigām.
12.pants.
Valsts kase līdz pārskata gadam sekojošā gada 20.janvārim nodrošina līdzekļu
pārskaitīšanu neapgūtās apropriācijas un neizsniegto aizdevumu apmērā no valsts
budžeta konta uz Latvijas Bankā atvērto ilgtermiņa stabilizācijas rezerves
kontu.
13.pants. Saņemot
atmaksu par aizdevumu, kas finansēts no
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves, Valsts kase piecu darba dienu laikā
nodrošina šo līdzekļu pārskaitīšanu uz Latvijas Bankā atvērto ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves kontu.
14.pants. Ministrijas
un citas centrālās valsts iestādes piecu darba dienu laikā pēc finanšu ministra
rīkojuma par apropriācijas piešķiršanu vai grozījumu likumā par valsts budžetu
kārtējam gadam spēkā stāšanās nodrošina finansēšanas plāna projekta iesniegšanu
Valsts kasē. Valsts kase divu darba dienu laikā to reģistrē un piešķir
asignējumu izdevumiem. Valsts kase nodrošina naudas līdzekļu pārskaitīšanu
piešķirtās apropriācijas vai izsniedzamā aizdevuma apmērā no Latvijas Bankā
atvērtā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves konta uz valsts budžeta kontu.
15.pants. Ministrijas
un citas centrālās valsts iestādes atbild, lai apropriācija, kas piešķirta no
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves, tiktu izlietota atbilstoši Ministru
kabineta noteiktajam mērķim.
16.pants. Ministrijas un citas
centrālās valsts iestādes nodrošina, ka katram finansētajam pasākumam tiek
izstrādāta un apstiprināta atsevišķa pasākuma tāme, kā arī nodrošina pārskata
par pasākuma izpildi, kas finansēts no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves
līdzekļiem, sagatavošanu vienlaikus ar iestādes gada pārskatu.
IV nodaļa
Līdzekļu pārvaldīšana
17.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas
rezerves līdzekļu pārvaldīšanu nodrošina Valsts kase. Visus maksājumus, kas
rodas saistībā ar līdzekļu pārvaldīšanu, Valsts kase sedz no ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves līdzekļiem. Valsts kase nodrošina šā likuma 4.panta
3.punktā norādīto ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas
ienākumu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas
rezerves kontā ne vēlāk kā trīs darba dienu laikā pēc naudas līdzekļu
saņemšanas no veiktajiem darījumiem.
18.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas
rezerves līdzekļus pārvalda nošķirti no citiem valsts budžeta līdzekļiem un šo
līdzekļu ieguldījumu stratēģiju apstiprina finanšu ministrs.
19.pants. Finanšu risku
pārvaldīšanai ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldījumu
stratēģijā nosaka:
1) ierobežojumus
attiecībā uz ieguldījumu subjektiem un ieguldījumu veikšanai pieļaujamajiem
finanšu instrumentu veidiem, izmantojot starptautiski atzītu kredītreitingu
aģentūru kredītreitingus;
2) ieguldījumu
ierobežojumus katram no ieguldījumu veikšanai pieļaujamajiem finanšu
instrumentu veidiem;
3) ieguldījumu
valūtu struktūras ierobežojumus;
4) ieguldījumu
ģeogrāfiskās un nozaru diversifikācijas ierobežojumus un citus ierobežojumus
finanšu risku pārvaldīšanai;
5) ieguldījumu finanšu risku pārvaldīšanā izmantojamās
analīzes metodes.
20.pants. Ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves pārvaldīšanā izmanto atvasinātos finanšu instrumentus.
21.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas
rezerves līdzekļus atļauts ieguldīt šādos finanšu instrumentos atbilstoši
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldīšanas stratēģijā
noteiktajiem ierobežojumiem:
1) valsts un starptautisko
finanšu institūciju emitētajos vai garantētajos vērtspapīros, izņemot Latvijas
valsts emitētos vai garantētos vērtspapīrus;
2) pašvaldību emitētajos vai
garantētajos vērtspapīros, izņemot Latvijas pašvaldību emitētos vai garantētos
vērtspapīrus;
3) komercsabiedrību kapitāla
vērtspapīros, ja tie iekļauti vismaz vienas Eiropas Savienības dalībvalsts vai
Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības
organizācijas dalībvalsts fondu biržas sarakstos, kā arī komercsabiedrību
parāda vērtspapīros;
4) noguldījumos Latvijas Bankā un
kredītiestādēs, kas ir saņēmušas licenci kredītiestādes darbībai un kurām ir
atļauts sniegt finanšu pakalpojumus vismaz vienā Eiropas Savienības dalībvalstī
vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības
organizācijas dalībvalstī;
5) ieguldījumu
fondos, ja ieguldījumu fonds ir reģistrēts Eiropas Savienības dalībvalstī vai
Eiropas Ekonomikas zonas valstī, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības
organizācijas dalībvalstī.
V nodaļa
Līdzekļu uzskaite un pārskati
22. pants. Valsts kase nodrošina
ilgtermiņa stabilizācijas rezerves grāmatvedības uzskaiti un gada pārskata par
ilgtermiņa stabilizācijas rezervi sagatavošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem
par grāmatvedības uzskaiti un pārskatiem.
23. pants. Vienu reizi ceturksnī
līdz pārskata periodam sekojošā mēneša 10.datumam Valsts kase iesniedz finanšu
ministram pārskatu par veiktajiem darījumiem.
24.pants. Gada pārskats par
ilgtermiņa stabilizācijas rezervi un tās ieguldījumiem ir saimnieciskā gada
pārskata par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem (to finansiālo stāvokli)
neatņemama sastāvdaļa un ir pakļauts tādai pašai kontrolei kā
saimnieciskā gada pārskats par valsts budžeta izpildi.
25.pants. Vienu reizi gadā līdz
pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 1.martam Finanšu ministrija sagatavo
un finanšu ministrs iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā ziņojumu par
pārskata gada:
1) valsts
pamatbudžeta ieņēmumiem un valsts pamatbudžeta izpildes rezultātu;
2) ilgtermiņa
stabilizācijas rezerves ienākumiem, finanšu darījumiem un ar tiem saistītajiem
maksājumiem, un no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansētajiem pasākumiem.
Pārejas noteikums
Ienākumi no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu
pārvaldīšanas, kas saņemti līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, paliek
ilgtermiņa stabilizācijas rezervē.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Finanšu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
M.Bičevskis |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Lāce |
06.10. 2008. 10:02
1245
I.Lāce
Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
|
||||||||||
1.
Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas
plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt
normatīvā akta projektu |
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību pārejas noteikumu 28.punktu un atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 4.marta sēdē nolemtajam (protokols nr.14., 2§ 4.punkts) Finanšu ministrijai ir jāizstrādā likumprojekts Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums. |
|
|||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Lai nodrošinātu stabilu Latvijas ekonomikas izaugsmi ilgtermiņā, ir nolemts izveidot ilgtermiņa stabilizācijas rezervi. Šajā rezervē paredzēts ieskaitīt līdzekļus no valsts īpašuma privatizācijas fonda, valsts pamatbudžeta kopējo nodokļu un nenodokļu ieņēmumus, kuri pārsniedz saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto apjomu, ja atbilstoši valsts budžeta izpildes rezultātiem valsts pamatbudžetā ir izveidojies finanšu pārpalikums, gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētās iemaksas un procentu ieņēmumus no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldījumiem. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošana sekmēs valdības uzsākto cīņu ar inflāciju, motivēs valdību vēl stingrāk izvērtēt budžeta līdzekļu izlietošanas efektivitāti. Šādai rezervei var izrādīties būtiska loma dažādu ārkārtas situāciju novēršanā. |
|
|||||||||
Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves fonds ir
speciāli izveidots finanšu resursu fonds no valsts budžeta aktīviem, lai
nodrošinātu makroekonomisko procesu fiskālo risku ietekmes mazināšanu un
sekmētu nacionālās ekonomikas attīstību. |
|
||||||||||
4. Cita
informācija |
Līdzīgi līdzekļu
uzkrāšanas fondi ir izveidoti vairākās pasaules valstīs. Igaunijā 1997. gadā bija izveidots Stabilizācijas rezerves fonds, kura apjoms 2007.gada 3.cet. sastādīja 6296,4 milj.EEK (282,7 milj.
LVL pēc Latvijas Bankas 01.09.2007. kursa EEK/LVL 0.0449). Minētā fonda
resursus veido ieņēmumi no privatizācijas, ikgadējais budžeta ieņēmumu
pārsniegums un Igaunijas Centrālās Bankas iemaksas. Fondu pārvalda Padome,
kuras sastāvu apstiprina Igaunijas
Riigikog uz 5 gadiem. Lēmumus par
līdzekļu piešķiršanu no Stabilizācijas rezerves fonda ir jāapstiprina Valdībā
pēc finanšu ministra iesnieguma, taču tam ir jāsaņem arī Riigikog
apstiprinājums. Likumā ir paredzēts, ka 3% no Stabilizācijas rezerves fonda
līdzekļiem var izlietot pirms saņemta atļauja no Riigikog. Visu gadu laikā tikai 1998.gada jūnijā bija nolemts
izmaksāt no Stabilizācijas rezerves fonda līdzekļiem 266 miljonus EEK
(1998.gadā 256.1 milj.EEK (10,654 milj. LVL pēc Latvijas Bankas 30.06.1998.
kursa EEK/LVL 0.0416), 1999.gadā 9.8 milj.EEK (0,414 milj. LVL pēc Latvijas
Bankas 01.01.1999. kursa EEK/LVL 0.0423)) Eesti Maapank zaudējumu
kompensēšanai iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Izmaksātā naudas summa septiņu
gadu laikā jāatmaksā atpakaļ Stabilizācijas rezerves fondā. Citu valstu
rezerves fondi tiek veidoti no dabas resursu tirdzniecības ienākumiem (piem.
Norvēģijas Valsts Pensiju fonds; Krievijas Nacionālais labklājības fonds) un
pamatojoties uz to, ka Latvijai nav pieejami tik liela apjoma dabas resursi,
kā paraugs tika izskatīts Igaunijas piemērs. |
|
|||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||
Likums ir viens no būtiskākajiem
makroekonomiskās situācijas stabilizāciju ietekmējošiem instrumentiem
inflācijas pieauguma un vispārējo ekonomisko risku mazināšanas gadījumos. |
|
||||||||||
Likumprojekts
veidots ar mērķi, lai sekmētu valsts ekonomiskās attīstības vienmērīgu
izaugsmi un mazinātu sociālekonomisko un fiskālo risku. |
|
||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts veidots ar mērķi, lai
sekmētu valsts ekonomiskās attīstības vienmērīgu izaugsmi un mazinātu
sociālekonomisko un fiskālo risku. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likums ir viens no svarīgākajiem
ietekmējošiem instrumentiem inflācijas pieauguma un vispārējo ekonomisko
risku mazināšanai un valsts ekonomiskās izaugsmes veicināšanai. |
|
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2.ietekme uz piesārņojošo vielu
emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām
sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām
teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija
vidē |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
||||||||
|
|
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un
citi pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un
citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
2.
Finansiālā ietekme: 2.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un
citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
5.
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu
var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
6. Cita
informācija |
Novirzot ilgtermiņa
stabilizācijas rezervē valsts budžeta līdzekļus, kuri turpmāk vairs netiks
izmantoti valsts budžeta likviditātes nodrošināšanai, var rasties
nepieciešamība pēc papildu finanšu aizņēmumiem. Pašreizējās vidējās
valstiskās aizņemšanās gada procentu likmes sastāda aptuveni 6%. Vienlaicīgi jāatzīmē,
ka aptuveni par šādu pat apjomu palielināsies ilgtermiņa stabilizācijas
rezerves līdzekļu kopējais apjoms uz to izvietošanas rezultātā saņemto
procentu rēķina. Plānotais ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kopējais apjoms
LVL 300 000 000 (trīs simts miljoni latu). |
|
|||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Likumā
par budžetu un finanšu vadību tiek izslēgts 8.1 panta pirmās daļas
2.punkts. |
|
|||||||||
2. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgo Eiropas
Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums,
direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un
numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Eiropas Savienības
tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā
akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
||||||||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||||
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
6. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
||||||||||
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
||||||||||
2. Kāda
ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
|||||||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||||
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas
valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās.
Likumprojekta pilnīga izpilde iespējama ar likumprojekta spēkā stāšanos,
ievērojot anotācijas IV sadaļā noteikto. |
|
|||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS)
un datu bāzē www.likumi.lv. |
|
|||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām
attiecībām, kas izriet no likuma, ir piemērojams vispārējais administratīvais
process. |
|
|||||||||
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
Finanšu ministrs A.Slakteris
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
M.Bičevskis |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Lāce |
19.09.2008 10:20
1301
I.Lāce, inga.lace@fm.gov.lv
67083822, fax
67095434
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.70 |
2008.gada 30.septembrī |
9.§
(atbalstīts MKK) Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums"
TA-2554
___________________________________________________________
(R.Vējonis, M.Bičevskis, I.Godmanis)
1. Akceptēt iesniegto likumprojektu.
2. Finanšu ministrijai precizēt
likumprojekta 7.pantu, aizstājot vārdus "nozaru ministriju" ar
vārdiem "Ministru kabineta locekļu", un iesniegt precizēto projektu
Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai sagatavot
likumprojektu iesniegšanai Saeimā valsts budžeta 2009.gadam likumprojektu
paketē.
4. Noteikt, ka atbildīgais par
likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-70-3009-#09.doc
1