Rīgā
09.10.2008. |
Nr.90/ |
TA-2633, TA-2157, TA-2695, TA-2675, TA-2761, TA-2762, TA-2763, TA-2764, TA-2765, TA-2766, TA-2767, TA-2777, TA-212, TA-2851, TA-2554, TA-2890, TA-2829, TA-2915, TA-2916, TA-2917, TA-2918, TA-2919, TA-2920, TA-2927, TA-2856, TA-2913, TA-2921, TA-2914, TA-2968, TA-2969, TA-2999, TA-2955, TA-2911 |
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta š.g. 2.septembra, 16.septembra, 23.septembra, 30.septembra un
7.oktobra sēdē atbalstīto likumprojektu paketi
likumprojektu "Par valsts budžetu
2009.gadam", tā paskaidrojumus un vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaru
2009.2011.gadam;
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"";
likumprojektu "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"";
likumprojektu "Grozījumi Valsts civildienesta likumā";
likumprojektu
"Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības
likums"";
likumprojektu "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"";
likumprojektu "Grozījumi Publisko aģentūru likumā";
likumprojektu "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā";
likumprojektu "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā";
likumprojektu "Grozījumi
Dabas resursu nodokļa likumā";
likumprojektu "Grozījums Meža likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"";
likumprojektu "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"";
likumprojektu "Grozījums Vides aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"";
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību";
likumprojektu "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Reklāmas likumā";
likumprojektu "Grozījumi Konkurences likumā";
likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"",
kā arī Ministru kabineta
un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokolu
un Vienošanos
starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem.
Pielikumā: |
1. Likumprojekts "Par valsts budžetu 2009.gadam" (elektroniskajā datu nesējā) uz 353 lp. |
|
2. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" anotācija (elektroniskajā datu nesējā) uz 11 lp. |
|
3. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" paskaidrojumi (elektroniskajā datu nesējā) uz 708 lp. |
|
4 Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2009.2011.gadam (elektroniskajā datu nesējā) uz 65 lp. |
|
5. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" uz 1 lp. |
|
6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" anotācija uz 9 lp. |
|
7. Likumprojekts "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" uz 1 lp. |
|
8. Likumprojekta "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
9. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" uz 2 lp. |
|
10. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" anotācija uz 9 lp. |
|
11. Likumprojekts
"Grozījumi Valsts
civildienesta likumā" uz 3 lp. |
|
12. Likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" uz 2 lp. |
|
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" anotācija uz 9 lp. |
|
15. Likumprojekts "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
16. Likumprojekta "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
17. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 1 lp. |
18. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 6 lp. |
|
|
19. Likumprojekts "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" uz 1 lp. |
|
20. Likumprojekta "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
21. Likumprojekts "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" uz 1 lp. |
|
22. Likumprojekta "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
23. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" uz 1 lp. |
|
24. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
25. Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" uz 7 lp. |
|
26. Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" anotācija uz 17 lp. |
|
27. Likumprojekts "Grozījums Meža likumā" uz 1 lp. |
|
28. Likumprojekta "Grozījums Meža likumā" anotācija uz 6 lp. |
|
29. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" uz 1 lp. |
|
30. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" anotācija uz 8 lp. |
|
31. Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" uz 5 lp. |
|
32. Likumprojekta "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" anotācija uz 5 lp. |
|
33. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" uz 5 lp. |
|
34. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
35. Likumprojekts "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" uz 1 lp. |
|
36. Likumprojekta "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" anotācija uz 13 lp. |
|
37. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" uz 1 lp. |
|
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
39. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" uz 1 lp. |
|
40. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" anotācija uz 4 lp. |
|
41. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" uz 1 lp. |
|
42. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" anotācija uz 4 lp. |
|
43. Likumprojekts "Grozījums Vides aizsardzības likumā" uz 1 lp. |
|
44. Likumprojekta "Grozījums Vides aizsardzības likumā" anotācija uz 4 lp. |
|
45. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz 1 lp. |
|
46. Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
47. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" uz 1 lp. |
|
48. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" anotācija uz 5 lp. |
|
49. Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" uz 10 lp. |
|
50. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lp. |
|
51. Likumprojekts "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" uz 1 lp. |
|
52. Likumprojekta "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" anotācija uz 5 lp. |
|
53. Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" uz 1 lp. |
|
54. Likumprojekta "Grozījumi Reklāmas likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
55. Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā" uz 1 lp. |
|
56. Likumprojekta "Grozījumi Konkurences likumā" anotācija uz 11 lp. |
|
57. Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 1 lp. |
|
58. Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 10 lp. |
|
59. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz 5 lp. |
|
60. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" anotācija uz 10 lp. |
|
61. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 4 lp. |
|
62. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 14 lp. |
|
63. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli"" uz 5 lp. |
|
64. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" anotācija uz 13 lp. |
|
65. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 2 lp. |
|
66. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" anotācija uz 24 lp. |
|
67. Ministru
kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un
vienošanās protokols uz 13 lp. |
|
68. Vienošanās starp
Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem uz 1
lp. |
|
69. Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra sēdes protokola Nr.61 1.§ izraksts uz 1 lp. |
|
70. Ministru kabineta 2008.gada 16.septembra sēdes protokola Nr.66 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§ un 19.§ izraksts uz 9 lp. |
|
71. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 14.§, 15.§ un 17.§ izraksts uz 10 lp. |
|
72. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 21.§ un 45.§ izraksts uz 11 lp. |
|
73. Ministru kabineta 2008.gada 7.oktobra sēdes protokola Nr.72 1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 12.§ un 13.§
izraksts uz |
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Dabas resursu nodokļa likumā
Izdarīt Dabas resursu
nodokļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006,
2.nr.; 2007, 3., 24.nr.; 2008, 3., 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
1.pantu ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10) oksi-sadalāmā
plastmasa plastmasa
(polimērs), kura iegūta no neatjaunojamām izejvielām un skābekļa un gaismas
ietekmē sadalās sīkās sastāvdaļās, bet nav bioloģiski sadalāma
(kompostējama)."
2. Papildināt 4.panta piektās daļas otro teikumu aiz vārdiem
"no bioplastmasas" ar vārdiem "vai oksi-sadalāmās
plastmasas".
3. Papildināt 7.pantu ar
ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja nodokļa maksātājs šajā pantā noteikto
apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai piemēro nepilnīgā apmērā un neizpilda
līgumā ar Vides ministrijas padotībā esošu iestādi ietvertās saistības, Vides
ministrija 10 darbdienu laikā pēc tam, kad konstatēts, ka līguma saistības
netiek ievērotas, par ko sastāda aktu, pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma
starp Vides ministrijas padotībā esošu iestādi un nodokļa maksātāju laušanu un
atbrīvojuma no nodokļa samaksas pārtraukšanu, sākot ar nākamā ceturkšņa pirmā
mēneša pirmo dienu.
(5) Ja nodokļa maksātājs mēneša laikā pēc vides aizsardzību
regulējošos normatīvajos aktos noteiktā termiņa nav iesniedzis Vides
ministrijas padotībā esošā iestādē šā panta otrās daļas 2.punktā minēto
pārskatu, Vides ministrija triju darbdienu laikā pieņem lēmumu par
apsaimniekošanas līguma starp Vides ministrijas padotībā esošu iestādi un
nodokļa maksātāju laušanu un atbrīvojuma no nodokļa samaksas pārtraukšanu,
sākot ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo dienu."
4. Papildināt 8.pantu ar
astoto un devīto daļu šādā redakcijā:
"(8) Ja nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs šajā pantā
noteikto apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai piemēro nepilnīgā apmērā un
neizpilda līgumā ar Vides ministrijas padotībā esošu iestādi ietvertās
saistības, Vides ministrija 10 darbdienu laikā pēc tam, kad konstatēts, ka
līguma saistības netiek ievērotas, par ko sastāda aktu, pieņem lēmumu par
apsaimniekošanas līguma starp Vides ministrijas padotībā esošu iestādi un
nodokļa maksātāju vai apsaimniekotāju laušanu un atbrīvojuma no nodokļa
samaksas pārtraukšanu, sākot ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo dienu.
(9) Ja nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs mēneša laikā pēc
normatīvajos aktos noteiktā termiņa nav iesniedzis Vides ministrijas padotībā
esošā iestādē šā panta otrās daļas 4. un 5.punktā minēto pārskatu, Vides
ministrija triju darbdienu laikā pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma
starp Vides ministrijas padotībā esošu iestādi un nodokļa maksātāju vai
apsaimniekotāju laušanu un atbrīvojuma no nodokļa samaksas pārtraukšanu, sākot
ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo dienu."
5. Papildināt 9.pantu ar sesto un septīto daļu šādā
redakcijā:
"(6) Ja nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs šajā pantā
noteikto apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai piemēro nepilnīgā apmērā un
neizpilda līgumā ar Vides ministrijas padotībā esošu iestādi ietvertās saistības,
Vides ministrija 10 darbdienu laikā pēc tam, kad konstatēts, ka līguma
saistības netiek ievērotas, par ko sastāda aktu, pieņem lēmumu par
apsaimniekošanas līguma starp Vides ministrijas padotībā esošu iestādi un
nodokļa maksātāju vai apsaimniekotāju laušanu un atbrīvojuma no nodokļa
samaksas pārtraukšanu, sākot ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo dienu.
(7) Ja nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs mēneša laikā pēc
normatīvajos aktos noteiktā termiņa nav iesniedzis Vides ministrijas padotībā
esošā iestādē šā panta otrās daļas 4. un 5.punktā minēto pārskatu, Vides
ministrija triju darbdienu laikā pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma
starp Vides ministrijas padotībā esošu iestādi un nodokļa maksātāju vai
apsaimniekotāju laušanu un atbrīvojuma no nodokļa samaksas pārtraukšanu, sākot
ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo dienu."
6. Papildināt likumu ar 9.1 pantu šādā
redakcijā:
"9.1 pants. Lēmumu pārsūdzēšana
Šā likuma 7.panta
ceturtajā un piektajā daļā, 8.panta astotajā un devītajā daļā un 9.panta
sestajā un septītajā daļā minētos lēmumus var pārsūdzēt tiesā administratīvo
procesu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana
neaptur tā darbību."
7. 24.pantā:
papildināt trešo daļu ar 8.punktu šādā redakcijā:
"8) uz iepakojuma un
vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem no bioplastmasas vai
oksi-sadalāmās plastmasas norādāmo informāciju (marķējumu) par to materiālu
veidu.";
aizstāt ceturtajā daļā skaitli "15" ar skaitli
"75".
8. Papildināt 27.pantu ar trīspadsmito daļu šādā redakcijā:
"(13) Nodokļa maksātājs, kas savas
saimnieciskās darbības nodrošināšanai ieved videi kaitīgas preces, kas tiek
izmantotas jaunu preču ražošanai, ja šīs jaunās preces tiek realizētas ārpus
Latvijas Republikas teritorijas un nodokļa maksātājs var dokumentāri pamatot
attiecīgo preču izvešanu:
1) nodokli nemaksā, ja videi kaitīgu
preču ievešana, izmantošana jaunu preču ražošanai un šo jauno preču izvešana
notikusi vienā nodokļa maksāšanas periodā;
2) samaksāto nodokļa summu ieskaita kā
nodokļa avansa maksājumu, ja videi kaitīgu preču ievešana, izmantošana jaunu
preču ražošanai un šo jauno preču izvešana notikusi dažādos nodokļa maksāšanas
periodos un nodokļa maksātājs var dokumentāri pamatot nodokļa samaksu."
9. Izteikt 31.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Vides
ministrija, pieņemot lēmumu par apsaimniekošanas līguma starp Vides ministrijas
padotībā esošu iestādi un nodokļa maksātāju vai apsaimniekotāju laušanu un
atbrīvojuma no nodokļa samaksas pārtraukšanu atbilstoši šā likuma 7., 8. vai
9.pantam, vienlaikus lemj par pienākumu maksāt nodokli un rakstveidā par to
informē apsaimniekotāju, nodokļa maksātāju un Valsts ieņēmumu dienestu, lēmumā
norādot aprēķināto nodokļa summu. Vides ministrija lēmumā norāda pilnu
iekasējamo summu, ko veido nesamaksātais nodoklis desmitkāršā apmērā par
apjomu, kāds nav reģenerēts atbilstoši normatīvo aktu prasībām un līgumam
konkrētā pārskata periodā, un samaksas termiņu, pēc kura Valsts ieņēmumu
dienestam ir tiesības norādīto summu piedzīt bezstrīda kārtībā. Nodokļa
maksātājs noteikto nodokļa maksājumu atbilstoši lēmumam veic 30 dienu laikā pēc
lēmuma paziņošanas."
10. Papildināt
pārejas noteikumus ar 19. un 20.punktu šādā redakcijā:
"19. Ministru kabinets līdz
2009.gada 1.aprīlim izdod šā likuma 24.panta trešās daļas 8.punktā minētos
noteikumus.
20. Šā likuma 7.pielikuma tabulas
"2. Nodokļa likmes par preču
un izstrādājumu iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un
piederumiem no 2009.gada 1.janvāra" 2.piezīmē minētās prasības stājas
spēkā 2009.gada 1.jūlijā."
11. Izteikt 3.pielikumu šādā redakcijā:
"Dabas resursu
nodokļa likuma
3.pielikums
Nodokļa likmes par
atkritumu apglabāšanu
1. Nodokļa likmes par atkritumu
apglabāšanu
līdz 2009.gada 30.jūnijam
Nr. p.k. |
Atkritumu
veids |
Mērvienība |
Likme laikposmā līdz 2009.gada 30.jūnijam
(Ls) |
1. |
Sadzīves atkritumu apglabāšana: |
|
|
1.1. |
izgāztuvēs un poligonos, kuros uzstādīti
svari |
tonna |
0,75 |
1.2. |
izgāztuvēs un poligonos, kuros nav
uzstādīti svari |
m3 |
0,25 |
2. |
Azbesta šķiedru un putekļu veidā
apglabāšana |
tonna |
10,00 |
3. |
Bīstamo atkritumu apglabāšana |
tonna |
25,00 |
2. Nodokļa likmes par atkritumu apglabāšanu
no 2009.gada 1.jūlija
Nr. p.k. |
Atkritumu
veids |
Mērvienība |
Likme laikposmā no 2009.gada 1.jūlija līdz
2009.gada 31.decembrim (Ls) |
Likme laikposmā no 2010.gada 1.janvāra līdz
2010.gada 31.decembrim (Ls) |
Likme laikposmā no 2011.gada 1.janvāra (Ls) |
1. |
Sadzīves atkritumi |
tonna |
1,25 |
2,50 |
5,00 |
2. |
Azbests šķiedru un putekļu veidā |
tonna |
10,00 |
25,00 |
25,00 |
3. |
Bīstamie atkritumi |
tonna |
25,00 |
25,00 |
25,00" |
12. 6.pielikumā:
papildināt pielikumu ar pielikuma nosaukumu
šādā redakcijā:
"Nodokļa
likmes par videi kaitīgām precēm";
izteikt pirmās tabulas nosaukumu šādā
redakcijā:
"1.
Nodokļa likmes par videi kaitīgām precēm
līdz 2006.gada 31.decembrim";
izteikt otro tabulu šādā redakcijā:
"2.
Nodokļa likmes par videi kaitīgām precēm
no 2007.gada 1.janvāra
Nr. p.k. |
Preces veids |
Mērvienība |
Likme laikposmā no 2007.gada 1.janvāra līdz
2008.gada 31.decembrim (Ls) |
Likme laikposmā no 2009.gada
1.janvāra (Ls) |
1. |
Smēreļļas |
kg |
0,05 |
0,08 |
2. |
Elektriskie akumulatori un galvaniskie
strāvas avoti: |
|
|
|
2.1. |
elektriskie akumulatori, svina |
kg |
0,20 |
0,30 |
2.2. |
elektriskie akumulatori, Ni-Cd un Fe-Ni |
kg |
1,20 |
1,80 |
2.3. |
galvaniskie elementi un galvaniskās
baterijas |
kg |
3,25 |
4,85 |
2.4. |
citi elektriskie akumulatori |
kg |
5,10 |
7,65 |
3. |
Ozona slāni noārdošās vielas (freoni,
haloni un citas) (onp ozona noārdīšanas potenciāls) |
kg onp |
1,00 |
1,00 |
4. |
Visu veidu riepas |
kg |
0,10 |
0,15 |
5. |
Eļļas filtri |
gab. |
0,10 |
0,15 |
6. |
Elektriskās un elektroniskās iekārtas
atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 20.1 panta pirmajai
daļai: |
|
|
|
6.1. |
liela izmēra mājsaimniecības iekārtas
(izņemot liela izmēra dzesēšanas iekārtas, saldētavas, ledusskapjus) |
kg |
0,65 |
0,65 |
6.2. |
liela izmēra dzesēšanas iekārtas,
saldētavas, ledusskapji |
kg |
1,05 |
1,05 |
6.3. |
maza izmēra mājsaimniecības iekārtas |
kg |
1,35 |
1,35 |
6.4. |
informācijas tehnoloģijas un elektronisko
sakaru iekārtas (izņemot monitorus, mobilos telefonus) |
kg |
1,35 |
1,35 |
6.5. |
monitori |
kg |
1,05 |
1,05 |
6.6. |
mobilie telefoni |
kg |
0,90 |
1,50 |
6.7. |
plašam patēriņam paredzētās iekārtas
(izņemot televizor
us) |
kg |
0,65 |
0,65 |
6.8. |
televizori |
kg |
1,05 |
1,05 |
6.9. |
elektriskie un elektroniskie instrumenti
(izņemot liela izmēra stacionārus ražošanas mehānismus, kas nav pārnēsājami
vai ir pastāvīgi piestiprināti) |
kg |
1,35 |
1,35 |
6.10. |
gāzizlādes spuldzes |
gab. |
0,40 |
0,40 |
6.11. |
apgaismes ķermeņi (izņemot gāzizlādes
spuldzes) |
kg |
1,00 |
1,00 |
6.12. |
monitoringa un kontroles instrumenti |
kg |
0,90 |
0,90 |
6.13. |
rotaļlietas, sporta un atpūtas piederumi |
kg |
1,35 |
1,35 |
6.14. |
medicīniskās ierīces (izņemot implantētās
un inficētās medicīniskās ierīces) |
kg |
0,90 |
0,90 |
6.15. |
tirdzniecības automāti |
kg |
1,35 |
1,35" |
13. Izteikt 7.pielikumu šādā redakcijā:
"Dabas resursu nodokļa likuma
Nodokļa likmes par preču un izstrādājumu
iepakojumu un
vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem
1. Nodokļa likmes par preču un
izstrādājumu iepakojumu un
vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem
līdz 2008.gada 31.decembrim
Nr. p.k. |
Preces un izstrādājuma iepakojuma un
vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu materiāla veids |
Likme laikposmā no 2006.gada 1.janvāra līdz
2006.gada 31.decembrim (Ls par 1 kg materiāla) |
Likme laikposmā no 2007.gada 1.janvāra līdz
2007.gada 31.decembrim (Ls par 1 kg materiāla) |
Likme laikposmā no 2008.gada 1.janvāra līdz
2008.gada 31.decembrim (Ls par 1 kg materiāla) |
1. |
No stikla izejmateriāliem |
0,04 |
0,16 |
0,20 |
2. |
No plastmasas (polimēru)
izejmateriāliem, izņemot no bioplastmasas izejmateriāliem |
0,10 |
0,40 |
0,60 |
3. |
No metāla izejmateriāliem |
0,06 |
0,24 |
0,45 |
4. |
No koksnes, papīra un kartona vai citu
dabisko šķiedru un bioplastmasas izejmateriāliem |
0,012 |
0,05 |
0,15 |
Piezīme. Iepakojumam no
kompozītmateriāliem (laminātiem)
nodokļa likmi piemēro atbilstoši materiālam,
kas svara ziņā ir pārākumā.
2. Nodokļa
likmes par preču un izstrādājumu iepakojumu un
vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem
no 2009.gada 1.janvāra
Nr. p.k. |
Preces un izstrādājuma iepakojuma un |
Likme laikposmā no 2009.gada 1.janvāra (Ls par 1 kg materiāla) |
1. |
No stikla izejmateriāliem |
0,25 |
2. |
No
plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, izņemot no bioplastmasas vai
oksi-sadalāmās plastmasas izejmateriāliem |
0,65 |
3. |
No metāla izejmateriāliem |
0,70 |
4. |
No koksnes, papīra un kartona vai citu dabisko šķiedru un
bioplastmasas izejmateriāliem |
0,15 |
5. |
No oksi-sadalāmās plastmasas izejmateriāliem |
0,45 |
Piezīmes.
1. Iepakojumam
no kompozītmateriāliem (laminātiem) nodokļa likmi piemēro atbilstoši
materiālam, kas svara ziņā ir pārākumā.
2. Uz iepakojuma un vienreiz lietojamiem galda traukiem
un piederumiem no bioplastmasas vai oksi-sadalāmās plastmasas norāda
informāciju (marķē) par to materiālu veidu. Informācijai (marķējumam) jābūt
skaidri saredzamai, viegli salasāmai un noturīgai. Par norādītās informācijas
(marķējuma) pareizību ir atbildīgs nodokļa maksātājs. Ja minētā informācija
(marķējums) nav norādīta, iepakojumam un vienreiz lietojamiem galda traukiem un
piederumiem piemēro nodokļa likmi, kas noteikta tabulas 2.punktā iepakojumam un
vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem no plastmasas izejmateriāliem."
14. 9.pielikumā:
aizstāt
tabulas ceturtās ailes nosaukumā skaitli
un vārdu "2009.gada" ar skaitli
un vārdu "2008.gada";
aizstāt
tabulas piektās ailes nosaukumā skaitli
un vārdu "2010.gada" ar skaitli
un vārdu "2009.gada".
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Vides
ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
Grozījumi Dabas
resursu nodokļa likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts vajadzīgs |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
2007.gada 20.decembra Deklarācijas par
Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 5.77.apakšpunkts paredz izvērtēt dabas resursu
nodokļa likmju efektivitāti par dabas resursiem un to pārdomātu izmantošanu,
kā arī optimizēt dabas resursu nodokļa likmes. 2008.gada 19.februāra Valdības rīcības
plāna Deklarācijas
par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerētās darbības īstenošanai 5.77.1. apakšpunkts nosaka, ka Vides
ministrija sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumi
Dabas resursu nodokļa likumā (turpmāk likumprojekts). Šajā apakšpunktā paredzēts, ka likumprojekts tiks iesniegts
izskatīšanai Ministru kabinetā budžeta paketes ietvaros. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd dabas resursu nodokļa piemērošanu nosaka Dabas resursu
nodokļa likums. Praksē konstatēta nepieciešamība precizēt likuma normas attiecībā uz darbībām, kādas veicamas Vides ministrijas padotībā
esošai iestādei un Vides ministrijai, ja nodokļa maksātājs vai
apsaimniekotājs attiecīgo atkritumu apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai
piemēro nepilnīgā apmērā un neizpilda apsaimniekošanas līgumā ar Vides
ministrijas padotībā esošu iestādi ietvertās saistības, kā arī uz darbībām, kādas veicamas Vides ministrijas padotībā
esošai iestādei un Vides ministrijai, ja nodokļa maksātājs vai
apsaimniekotājs mēneša laikā pēc normatīvajos aktos noteiktā termiņa nav
iesniedzis Vides ministrijas
padotībā esošā iestādē Dabas resursu nodokļa likumā noteikto pārskatu.
Minētos likuma precizējumus ierosinājusi veikt arī Valsts kontrole pēc
revīzijas veikšanas par dabas resursu nodokļa administrēšanas atbilstību
normatīvo aktu prasībām. Praksē bijuši divi gadījumi, kad nodokļa maksātājs
vai apsaimniekotājs nespēja nodrošināt līgumā paredzēto uzdevumu izpildi.
Vienā gadījumā līgums netika atjaunots (2007.gada I ceturksnī), otrs gadījums
šobrīd tiek izvērtēts. Ja apsaimniekotājs nenodrošina normatīvajos aktos un
līgumā ar Vides ministrijas padotībā esošu iestādi noteiktās saistības, tiek
apdraudēta arī valsts kopējo atkritumu apsaimniekošanas mērķu izpilde, kas
var radīt finansiālas sekas, ja Eiropas Komisija ierosina sniegt valsti tiesā
par noteiktu prasību neizpildi. Vienlaikus palielinās atkritumu daudzums, kas
tiek apglabāts poligonos un samazinās otrreizējo izejvielu patēriņš, kā
rezultātā videi tiek nodarīts lielāks kaitējums. Attiecībā uz savlaicīgu
pārskatu iesniegšanu, jāatzīmē, ka šādi gadījumi ir bijuši vairākkārt, kas
ievērojami apgrūtina situācijas savlaicīgas analīzes veikšanu.
Šobrīd, kā aprēķināms un maksājams nodoklis, ja nodokļa
maksātājs, kas savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai ieved videi kaitīgas preces, kas tiek
izmantotas jaunu preču ražošanai, ja šīs jaunās preces tiek realizētas
ārpus Latvijas Republikas teritorijas, nosaka Ministru kabineta 2007.gada
19.jūnija noteikumi Nr.404 Dabas resursu nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas
kārtība un kārtība, kādā izsniedz dabas resursu lietošanas atļaujas. Tomēr
šī norma ir iekļaujama likumā. Pēc likumprojekta pieņemšanas Vides ministrija
iesniegs Ministru kabinetā atbilstošu grozījumu Ministru kabineta
2007. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 404 Dabas resursu
nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas kārtība un kārtība, kādā izsniedz dabas
resursu lietošanas atļauju, paredzot no noteikumiem svītrot attiecīgo
punktu. Lai turpinātu veicināt videi draudzīgāku
iepakojumu izmantošanu, nepieciešams samazināt
un grozīt nodokļa likmes par preču un izstrādājumu iepakojumu un vienreiz
lietojamiem galda traukiem un piederumiem
no kartona, papīra, dabiskām šķiedrām, bioplastmasas un oksi-sadalāmās
plastmasas, vienlaikus sniedzot oksi-sadālāmās plastmasas definīciju. Dabas
resursu nodokļa likmes par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem
un piederumiem no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, izņemot
no bioplastmasas vai oksi-sadalāmās plastmasas izejmateriāliem no 2009.gada
0,65 Ls par 1 kg materiāla (šobrīd
izņēmums attiecas tikai uz bioplastmasas izejmateriāliem). Nodokļa likmes par iepakojumu un vienreiz
lietojamiem galda traukiem un piederumiem no oksi-sadalāmās
plastmasas izejmateriāliem no 2009.gada 0,45 Ls par 1 kg materiāla. Nodokļa likmes par
iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem no koksnes, papīra un kartona vai
citu dabisko šķiedru un bioplastmasas izejmateriāliem atbilstoši spēkā
esošajām Dabas resursu nodokļa likumam 2008.gadā 0,15 Ls par 1 kg materiāla, bet 2009.gadā bija
paredzēta 0,30 Ls par 1 kg materiāla. Likumprojekts paredz nodokļa likmes
par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem no
koksnes, papīra un kartona vai citu dabisko šķiedru un bioplastmasas
izejmateriāliem arī 2009.gadā atstāt šā gada līmenī - 0,15 Ls par 1 kg materiāla. Lai veicinātu atkritumu šķirošanu,
atsevišķu videi kaitīgu preču atkritumu pārstādi un reģenerāciju un atkritumu
poligonos apglabājamo atkritumu apjoma samazināšanu, nepieciešams paaugstināt nodokļa likmes par sadzīves atkritumu apglabāšanu un par dažām videi kaitīgo
preču grupām. Nodokļa likmju paaugstināšana par sadzīves atkritumu apglabāšanu
veicinās Latvijas Republikas saistību izpildi attiecībā uz atkritumu
otrreizējo pārstrādi, kādas tā uzņēmās iestājoties Eiropas Savienībā. Nodokļa likmes par sadzīves atkritumu
apglabāšanu paredzēts pakāpeniski paaugstināt no 0,75 Ls par tonnu šobrīd uz 1,25 Ls par tonnu no 01.07.2009.; 2,50 Ls par tonnu no 01.01.2010.; 5,00 Ls par tonnu no 01.07.2011.. Nodokļa likmes par atsevišķām videi kaitīgu
preču grupām paredzēts paaugstināt vidēji par 50 %, jo šobrīd nodokļa likmes
nav pietiekami stimulējošas šo preču atkritumu savākšanu un reģenerāciju :
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts izstrādāts
, lai novērstu praksē
konstatētās problēmas attiecībā uz darbībām, kādas veicamas Vides ministrijas padotībā
esošai iestādei un Vides ministrijai, ja nodokļa maksātājs vai
apsaimniekotājs attiecīgo atkritumu apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai
piemēro nepilnīgā apmērā un neizpilda apsaimniekošanas līgumā ar Vides
ministrijas padotībā esošu iestādi ietvertās saistības, kā arī uz darbībām, kādas veicamas Vides ministrijas padotībā
esošai iestādei un Vides ministrijai, ja nodokļa maksātājs vai
apsaimniekotājs mēneša laikā pēc normatīvajos aktos noteiktā termiņa nav
iesniedzis Vides ministrijas
padotībā esošā iestādē Dabas resursu nodokļa likumā noteikto pārskatu. Likumprojektu izstrādājot, ņemti vērā Valsts kontroles ierosinājumi, kas tika norādīti, veicot revīziju Vides ministrijā un tās
pilnvarotajās iestādēs par dabas resursu nodokļa administrēšanas atbilstību
normatīvo aktu prasībām 2008.gadā. Nodokļa likmju
samazinājums par
preču un izstrādājumu iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un
piederumiem no kartona, papīra,
dabiskām šķiedrām, bioplastmasas un oksi-sadalāmās plastmasas, izstrādāts,
lai turpinātu veicināt videi draudzīgāku iepakojumu izmantošanu. Kā parādīja
2008.gada sākumā ieviestās samazinātās nodokļa likmes par bioplastmasu, šāda
pieeja ir būtiski veicinājusi plastmasas iepirkumu maisiņu patēriņu, tomēr,
lai sasniegtu maksimālu efektu, nodokļa likmes šiem izstrādājumiem nepieciešams
vēlreiz grozīt. Nodokļa likmju
paaugstināšana par sadzīves atkritumu apglabāšanu un
par dažām videi kaitīgo preču
grupām izstrādāta, lai veicinātu
atkritumu šķirošanu, atsevišķu videi kaitīgu preču atkritumu pārstādi un
reģenerāciju un atkritumu poligonos apglabājamo atkritumu apjoma
samazināšanu. Kā rāda pieredze, ekonomisko instrumentu pielietošana vides
aizsardzībā ir efektīva, un sasniedz mērķi, ja šie instrumenti ir adekvāti,
tas ir, pietiekami iedarbīgi un stimulējoši vienlaicīgi. Likumprojekts
salīdzinājumā ar spēkā esošo likumu paredz: 1) papildināt
likumu ar oksi-sadālāmās plastmasas definīciju; 2) precizē darbības, kādas veicamas
Vides ministrijas padotībā esošai iestādei un Vides ministrijai, ja nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs attiecīgo atkritumu apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai
piemēro nepilnīgā apmērā un neizpilda apsaimniekošanas līgumā ar Vides ministrijas padotībā esošu
iestādi ietvertās saistības; 3) precizē darbības, kādas veicamas
Vides ministrijas padotībā esošai iestādei un Vides ministrijai, ja nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs mēneša laikā pēc
normatīvajos aktos noteiktā termiņa
nav iesniedzis Vides ministrijas padotībā esošā iestādē Dabas resursu
nodokļa likumā noteikto pārskatu; 4) precizē, kā aprēķināms un maksājams
nodoklis, ja nodokļa
maksātājs, kas savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai ieved videi kaitīgas preces, kas tiek
izmantotas jaunu preču ražošanai, ja šīs jaunās preces tiek realizētas
ārpus Latvijas Republikas teritorijas; 5) paredz paaugstināt un
grozīt nodokļa likmes par sadzīves atkritumu apglabāšanu no 2009.gada; 6)
paredz paaugstināt un grozīt
nodokļa likmes par
dažām videi kaitīgo preču grupām 2009.gadā; 7)
paredz samazināt un grozīt nodokļa likmes par
preču un izstrādājumu iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem
un piederumiem no bioplastmasas un oksi-sadalāmās plastmasas 2009.gadā. Likumprojekta pieņemšana un tā prasību īstenošana pilnībā atrisinās šīs
sadaļas 2.punktā aprakstītās problēmas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita
informācija |
Izstrādājot
priekšlikumus par nodokļa likmju izmaiņām par sadzīves atkritumu apglabāšanu,
tika ņemta vērā citu Eiropas Savienības dalībvalstu pieredze, ar kuru var
iepazīties sekojošās mājas lapās internetā: www.economicinstruments.deewhy.ie; www.reco.pomcert.pl/Peeter_Eek.pdf. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Vispārējā
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.
cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstākā resursu izmantošanas efektivitāte |
1.
Likumprojekta prasību ieviešana veicinās investīciju piesaisti atkritumu
šķirošanas laukumu izveidei un dalīto atkritumu konteineru laukumu izveidei. 2.
Likumprojekta prasību ieviešana veicinās atkritumu apjoma, kas jāapglabā
atkritumu poligonā, samazināšanu un atkritumu dalītas vākšanas pakalpojuma
pieejamību iedzīvotājiem un resursu un preču pārdomātu patēriņu. Likumprojekta
prasību ieviešana veicinās arī bioplastmasas un oksi-sadālāmās plastmasas
izstrādājumu ražošanu un izmantošanu tautsaimniecībā. Attīstoties
bioplastmasas ražošanai Latvijā, rezultātā būs ieguvums ne tikai videi
(samazināsies poligonos apglabājamo atkritumu apjoms, tiks lietoti vairāk
videi draudzīgi materiāli speciālā vidē viegli noārdošies vienreiz
lietojamie trauki, iepakojums, arī lauksaimniecībā izmantojamās plēves u.c.),
bet arī lauksaimniecības produkcijas audzētājiem (piemēram, kartupeļu
audzētājiem). 3.
Likumprojekta prasību ieviešana attiecībā uz nodokļa likmju samazināšanu
bioplastmasas un oksi-sadālāmās plastmasas izstrādājumiem salīdzinājumā ar
cita veida plastmasas izstrādājumiem veicinās cenu izlīdzināšanos, padarot
videi draudzīgākus plastmasas izstrādājumus lētākus un pieejamākus patērētājiem. 4. Nav
attiecināms. 5.
Likumprojekta prasību ieviešana attiecībā uz nodokļa likmju samazināšanu
bioplastmasas un oksi-sadālāmās plastmasas izstrādājumiem padarīs tos
konkurētspējīgākus salīdzinājumā ar iepakojumiem un vienreiz lietojamiem
galda traukiem un piederumiem no cita
veida plastmasām. 6.
Likumprojekta prasību ieviešana attiecībā uz nodokļa likmju pieaugumu
atsevišķu videi kaitīgo preču grupām un atkritumu apglabāšanai veicinās
dažādu atkritumu veidu pārstrādes un otrreizējo izejvielu lietošanas apjomu
palielināšanu un pētījumu veikšanu jaunu ražošanas metožu un tehnoloģiju
ieviešanai. Jaunu
ražošanas tehnoloģiju ieviešanu un izplatīšanu veicinās arī nodokļa likmju
samazināšana par iepakojumiem un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem
no bioplastmasas un oksi-sadālāmās plastmasas. Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Likumprojekta
prasību ieviešanas rezultātā pieaugs pakāpeniski maksa par atkritumu
apsaimniekošanu, kurā iekļauts arī dabas resursu nodoklis. Vienlaikus
attīstot sadzīves atkritumu dalīto vākšanas sistēmu, iedzīvotājiem būs
iespēja atkritumus šķirot un samazināt nešķirotu sadzīves atkritumu apjomu,
kurš tiek apglabāts. Līdz ar to, samazinot atkritumu apjomu, ko nešķirotā
veidā savāc no iedzīvotājiem, pie pareizi veidotas maksas iedzīvotājiem būs
jāmaksā mazāk par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Likumprojekts
veicinās atkritumu šķirošanu, kā arī atkritumu apjoma, kas jāapglabā atkritumu
poligonā, samazināšanu un resursu pārdomātu lietošanu. Rezultātā, attīstoties
atkritumu pārstrādes apjomiem un jaudām, prognozējama jaunu darba vietu
veidošanās. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Ietekme
uz vidi: 6.1.dabas
resursu lietošana; 6.2.
ietekme uz piesārņošanu vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4.
ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5.
ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.
ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Likumprojekts
veicinās iedzīvotājus pārdomāti šķirot atkritumus, kā arī veicinās atkritumu
apjoma, kas jāapglabā atkritumu poligonā, samazināšanu un resursu pārdomātu
lietošanu, kā arī dažādu atkritumu veidu pārstrādes un otrreizējo izejvielu
lietošanas apjomu palielināšanu. Vienlaikus,
ņemot vērā, ka piemērojot lielāku nodokļa likmi par sadzīves atkritumu
apglabāšanu, palielināsies ieņēmumi valsts pamatbudžetā, būs iespējas rast
līdzekļus Latvijā dažādu veidu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas sistēmu
pilnveidošanai un inovatīvu tehnisko paņēmienu attīstībai un pilnveidošanai.
No Latvijas vides aizsardzības fonda jau šobrīd pastāv iespējas saņemt
finansējumu projektiem un pasākumiem, kas izglīto un informē patērētājus par
dažādu atkritumu veidu ietekmi uz vidi un cilvēku veselību un atkritumu
efektīvu apsaimniekošanu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Cita
ietekme |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rādītāji |
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2008. gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2009. |
2010. |
2011. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
+ 197,25 + 78,90 + 118,35 |
+ 1 408,75 + 563,50 + 845,25 |
+ 3 489,25 + 1 395,70 + 2 093,55 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
+ 197,25 + 78,90 + 118,35 |
+ 1 408,75 + 563,50 + 845,25 |
+ 3 489,25 + 1 395,70 + 2 093,55 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Papildus plānojamie ieņēmumi: 1.1. valsts pamatbudžeta nodokļu (dabas
resursu nodoklis) ieņēmumi - 2009.gadā: prognozētais radītais sadzīves
atkritumu daudzums 789 000 tonnas, nodokļa likme 6 mēnešus 0.75
Ls/tonna, 6 mēnešus 1,25
Ls/tonna; valsts pamatbudžetā tiek ieskaitīti 40 % no ieņēmumiem no nodokļa
maksājumiem. Nodokļa ieņēmumu pieaugums veidosies kā starpība starp otrajā
pusgadā aprēķināto nodokļa summu, piemērojot plānoto nodokļa likmi par apglabājamajiem
sadzīves atkritumiem un aprēķināto nodokļa summu, piemērojot spēkā esošo
nodokļa likmi par apglabājamajiem sadzīves atkritumiem (789000 x 0,5 x 1,25 - 789000 x 0,5 x 0,75) x 0,4 =
kopā tas veido 78,9 tūkst. latus; 2010.gadā: prognozētais radītais sadzīves
atkritumu daudzums 805 000 tonnas, nodokļa likme 2,50 Ls/tonna; valsts pamatbudžetā tiek ieskaitīti 40 % no
ieņēmumiem no nodokļa maksājumiem. Nodokļa ieņēmumu pieaugums veidosies kā
starpība starp gadā aprēķināto nodokļa summu, piemērojot plānoto nodokļa
likmi par apglabājamajiem sadzīves atkritumiem un aprēķināto nodokļa summu,
piemērojot spēkā esošo nodokļa likmi par apglabājamajiem sadzīves atkritumiem
(805000 x 2,50 805000 x 0,75) x 0,4
= kopā tas veido 563,5 tūkst.
latus; 2011.gadā: prognozētais radītais sadzīves
atkritumu daudzums 821 000 tonnas, nodokļa likme 5,00 Ls/tonna; valsts pamatbudžetā
tiek ieskaitīti 40 % no ieņēmumiem no nodokļa maksājumiem. Nodokļa ieņēmumu
pieaugums veidosies kā starpība starp gadā aprēķināto nodokļa summu,
piemērojot plānoto nodokļa likmi par apglabājamajiem sadzīves atkritumiem un
aprēķināto nodokļa summu, piemērojot spēkā esošo nodokļa likmi par
apglabājamajiem sadzīves atkritumiem (821000 x 5,00 821000 x 0,75) x 0,4 = kopā tas veido 1 395,7 tūkst. latus; 1.2. pašvaldību vides aizsardzības speciālo
budžetu nodokļu (dabas resursu nodoklis) ieņēmumi - 2009.gadā: prognozētais radītais sadzīves
atkritumu daudzums 789 000 tonnas, nodokļa likme 6 mēnešus 0.75
Ls/tonna, 6 mēnešus 1,25
Ls/tonna; pašvaldību vides aizsardzības speciālajos budžetos tiek ieskaitīti
60 % no ieņēmumiem no nodokļa maksājumiem. Nodokļa ieņēmumu pieaugums
veidosies kā starpība starp otrajā pusgadā aprēķināto nodokļa summu,
piemērojot plānoto nodokļa likmi par apglabājamajiem sadzīves atkritumiem un
aprēķināto nodokļa summu, piemērojot spēkā esošo nodokļa likmi par
apglabājamajiem sadzīves atkritumiem (789000 x 0,5 x 1,25 - 789000 x 0,5 x 0,75) x 0,6 = kopā tas veido 118,35 tūkst. latus; 2010.gadā: prognozētais radītais sadzīves
atkritumu daudzums 805 000 tonnas, nodokļa likme 2,50 Ls/tonna; pašvaldību vides aizsardzības speciālajos
budžetos tiek ieskaitīti 60 % no ieņēmumiem no nodokļa maksājumiem. Nodokļa
ieņēmumu pieaugums veidosies kā starpība starp gadā aprēķināto nodokļa summu,
piemērojot plānoto nodokļa likmi par apglabājamajiem sadzīves atkritumiem un
aprēķināto nodokļa summu, piemērojot spēkā esošo nodokļa likmi par
apglabājamajiem sadzīves atkritumiem (805000 x 2,50 805000 x 0,75) x 0,6 = kopā tas veido 845,25 tūkst. latus; 2011.gadā: prognozētais radītais sadzīves
atkritumu daudzums 821 000 tonnas, nodokļa likme 5,00 Ls/tonna; pašvaldību vides
aizsardzības speciālajos budžetos tiek ieskaitīti 60 % no ieņēmumiem no
nodokļa maksājumiem. Nodokļa ieņēmumu pieaugums veidosies kā starpība starp
gadā aprēķināto nodokļa summu, piemērojot plānoto nodokļa likmi par
apglabājamajiem sadzīves atkritumiem un aprēķināto nodokļa summu, piemērojot
spēkā esošo nodokļa likmi par apglabājamajiem sadzīves atkritumiem (821000 x 5,00 821000 x 0,75) x 0,6 = kopā
tas veido 2 093,55 tūkst. latus. Valsts pamatbudžeta nodokļu (dabas
resursu nodoklis) ieņēmumi
palielinās attiecīgi valsts pamatbudžeta ieņēmumus. Pašvaldību vides aizsardzības speciālo budžetu nodokļu (dabas resursu
nodoklis) ieņēmumi palielinās attiecīgi pašvaldību budžetu ieņēmumus. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cita informācija |
Budžeta
ieņēmumu pieaugums aprēķināts, ņemot vērā izmaiņas nodokļa likmēs par
sadzīves atkritumu apglabāšanu. Sadzīves atkritumu apjomu prognozes
izmantotas, ņemot par pamatu Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu
2006.-2012.gadam (Akceptēts Ministru kabineta 2005.gada 29.decembra sēdē ar
rīkojumu Nr.860). Nodokļu
likmju izmaiņu par iepakojumu un videi kaitīgām precēm rezultātā nav
prognozējamas būtiskas izmaiņas budžeta ieņēmumos. Šīm likmju izmaiņām ir
motivējošs raksturs, kas rezultātā ieņēmumu izmaiņas savstarpēji
izlīdzināsies. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā
arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1. Līdz 2009.gada 1.aprīlim būs nepieciešams
izstrādāt un apstiprināt Ministru kabinetā noteikumus, kuri noteiks uz iepakojuma un vienreiz lietojamiem galda
traukiem un piederumiem no bioplastmasas vai oksi-sadalāmās plastmasas
norādāmo informāciju (marķējumu) par to materiālu veidu. Atbildīgā
ministrija par Ministru kabineta noteikumu izstrādi būs Vides ministrija.
Ministru kabineta noteikumu projektu paredzēts izstrādāt līdz 2009.gada
20.janvārim. 2. Pēc likumprojekta pieņemšanas būs nepieciešams izstrādāt
Ministru kabineta noteikumu projektu, kas paredzēs izdarīt grozījumus
Ministru kabineta 2007. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 404
Dabas resursu nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas kārtība un kārtība, kādā
izsniedz dabas resursu lietošanas atļauju, svītrojot 85.punktu, kas ietver
identisku regulējumu, kādu paredz likumprojekta 8. pants. Atbildīgā
ministrija par Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādi būs Vides
ministrija. Ministru kabineta noteikumu projektu paredzēts izstrādāt līdz
2008.gada 30.decembrim. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Likumprojekts
ir uzskatāms par tehnisko noteikumu projektu saskaņā ar 2004.gada 30.marta
Ministru kabineta instrukcijas Nr.1 Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes
sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem (turpmāk instrukcija)
2.2.apakšpunktu, par kuru jāsniedz informācija Eiropas Komisijai saskaņā ar
Ministru kabineta instrukcijā noteikto kārtību. Vides
ministrija saskaņā ar instrukcijas Nr.1 7. punktu iesniegs likumprojektu
Ekonomikas ministrijai paziņošanai Eiropas Komisijai pēc likumprojekta
apstiprināšanas Saeimā 2.lasījumā. Saskaņā ar instrukcijas 26.punktu
likumprojektam nav piemērojams apturēšanas periods. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VI.
Kādas
konsultācijas notikušas, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
veiktas ar Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociāciju dažādu
sanāksmju laikā par likumprojektu sadaļām, kas skar atkritumu
apsaimniekošanas jautājumus. Likumprojekts
nosūtīts un izskatīts Vides konsultatīvajā padomē. Likumprojekts
pēc izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē tika nosūtīts atzinumu
sniegšanai atbilstošajām profesionālajām asociācijām un biedrībām, kuras
pārstāvētas Atkritumu apsaimniekošanas konsultatīvajā padomei, kas izveidota
pie Vides ministrijas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kāda ir
šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Vides
konsultatīvās padome
savā 2008.gada 20.augusta sēdē apsprieda likumprojektu un izteica atbalstu
likumprojekta tālākai virzībai. Tomēr uzskata, ka ir būtiski vienlaicīgi ar
izsludinātajām izmaiņām, strādāt pie pārējo likmju adekvātu noteikšanu.
Piemēram, noteikt fosfora emisiju nodokļa likmi fosfora ietekmes reālajam
īpatsvaram un faktiskajam videi nodarītajam kaitējumam palielinot nodokļa
likmi par fosfora emisiju līdz 50 % apmērā. Atkritumu
apsaimniekošanas konsultatīvajai padomei nav vienots uzskats par
likumprojekta tālāko virzību. Latvijas Pašvaldību savienība iebilst pret
Dabas resursu nodokļa likuma grozījumiem, kas skar atkritumu apsaimniekošanu
un piedāvā noteikt nodokļa likmes par atkritumu apglabāšanu, ņemot vērā, vai
atkritumi ir šķiroti vai nešķiroti. Papildus Latvijas Pašvaldību savienība
ierosina nodokļa likmes par plastmasas iepakojumu noteikt atkarībā no tā, vai
nodokļa maksātājs piedalās vai nepiedalās iepakojuma depozīta sistēmā. Šie
iebildumi nav ņemti vērā, jo bez atbilstošu grozījumu veikšanas Iepakojuma likumā nav pamatoti
veikt grozījumus, kas saistīti ar depozīta sistēmas ieviešanu, Dabas resursu
nodokļa likumā Savukārt, Atkritumu
apsaimniekotājus pārstāvošās asociācijas un biedrības un Konkurences padome
atbalsta likumprojekta tālāku virzību. No
Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācijas saņemts atbalsts
likumprojekta tālākai virzībai (2008.gada 29.augusta vēstule), vienlaikus
izsakot viedokli, ka piedāvātais risinājums veicinās sadzīves atkritumu
dalītās vākšanas sistēmu attīstību un sadzīves atkritumu priekšapstrādes
tehnoloģiju ieviešanu esošajos sadzīves atkritumu apsaimniekošanas reģionos. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrība par likumprojektu informēta tiekoties ar dažādām asociācijām (piemēram, Latvijas Tirgotāju asociāciju), kā arī ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību. Likumprojekts
ievietots Vides ministrijas mājas lapā internetā, kur sabiedrībai ir iespējas
izteikt komentārus par likumprojektu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VII.
Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekta ieviešanas rezultātā netiks radītas jaunas valsts iestādes.
Esošo iestāžu funkcijas netiks mainītas. Likumprojekta prasību izpildi no valsts puses nodrošinās Vides ministrija un tās padotībā esošās iestādes un Valsts ieņēmumu dienests. Vides
ministrijas padotībā esošo iestāžu funkcijas nepaplašinās. Likumprojekta
ieviešana iespējama uzreiz pēc tā stāšanās spēkā, izņemot normas, kuru
ieviešanai likumprojektā paredzēts pārejas laiks līdz 2009.gada 30.jūnijam. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība
par normatīvā akta ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietojot to informācijas sistēmā NAIS un
bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. Likums
tiks ievietots arī Vides ministrijas mājas lapā internetā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds
savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā
kārtībā. Atbilstoši likumprojektā paredzētajam Vides ministrijas lēmumus
varēs pārsūdzēt tiesā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vides ministrs
R.Vējonis
30.09.2008. 12:30
3 564
R.Vesere
67026464; 29488161
rudite.vesere@vidm.gov.lv
Valsts
sekretārs |
Juridiskā dienesta
vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
A.Stašāne |
V.Puriņš
|
R.Vesere |
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.68 |
2008.gada 23.septembrī |
14.§
Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā"
TA-2777
___________________________________________________________
(R.Vējonis, J.Vilgerts, E.Zalāns, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
2. Vides ministrijai precizēt
likumprojekta 11.pantu, ņemot vērā vides ministra priekšlikumu, un
likumprojekta anotāciju un iesniegt Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai sagatavot
likumprojektu iesniegšanai Saeimā budžeta likumprojektu paketē.
4. Noteikt, ka atbildīgais par
likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir vides ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-68-2309-#14.doc
1