Rīgā
02.10.2008. Nr.90/TA-2867
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Tieslietu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums Notariāta likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Baldiņa 67162682, Ineta.Baldina@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 28.§
izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījums Notariāta likumā
Izdarīt Notariāta likumā (Latvijas Republikas
Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 26./27.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 15.nr.; 2002, 23.nr.; 2003,
14.nr.; 2004, 23.nr.; 2008, 3.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2002, 84.nr.) šādu
grozījumu:
Papildināt 75.panta
ceturto daļu ar šādu teikumu:
"Noteikumu par personas datu pārbaudi Iedzīvotāju
reģistrā un Nederīgo dokumentu reģistrā nepiemēro likuma Par tautas
nobalsošanu un likumu ierosināšanu paredzētajā paraksta apliecināšanas
gadījumā".
23.09.2008. 10:55
99
D. Baha
67162679, Daina.Baha@tm.gov.lv
Tieslietu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
G.
Bērziņš |
M. Lazdovskis
|
I. Bergmane
|
L. Popova |
I.
Baldiņa |
Grozījumi Notariāta likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta komitejas 2008. gada 8. septembra sēdē nolemto (prot. Nr. 30, 16.§, 2.1.2. apakšpunkts). |
|||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Saskaņā ar spēkā esošo Notariāta likuma 75. panta ceturtās daļas redakciju, kas stājās spēkā 2008. gada 23. janvārī ar likuma Grozījumi Notariāta likumā spēkā stāšanos, zvērināts notārs, taisot aktus un apliecinājumus, saskaņā ar kuriem zvērinātam notāram jāpārbauda personu identitāte, akta vai apliecinājuma izdarīšanas dienā pārbauda personas datus Iedzīvotāju reģistrā un Nederīgo dokumentu reģistrā un izdara par to atzīmi aktā vai apliecinājumā. Šī norma Notariāta likumā tika iekļauta ar mērķi novērst situācijas, kad ar nederīgiem vai viltotiem personu apliecinošiem dokumentiem tiek veikti darījumi krāpnieciskos nolūkos vai mēģinājumi veikt citādas nelikumīgas darbības. Tādā veidā veicinot personu interešu un tiesību aizsardzību, noziedzības mazināšanu un uzticamību pie zvērināta notāra veiktajiem darījumiem un citām darbībām, taisot aktus un apliecinājumus. Savukārt saskaņā ar likuma Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu 22. pantā noteikto ne mazāk kā 10 000 balsstiesīgajiem Latvijas pilsoņiem ir tiesības, norādot savu vārdu, uzvārdu un personas kodu, iesniegt Centrālajai vēlēšanu komisijai pilnīgi izstrādātu likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu, un katram parakstam ne agrāk kā 12 mēnešus pirms likumprojekta vai Satversmes grozījumu projekta iesniegšanas Centrālajai vēlēšanu komisijai jābūt apliecinātam pie zvērināta notāra vai pašvaldības institūcijā, kura veic notariālas darbības. Šī likuma 23. panta pirmā daļa paredz, ka Centrālā vēlēšanu komisija, konstatējusi, ka iesniegto likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu parakstījuši ne mazāk kā 10 000 balsstiesīgie Latvijas pilsoņi, paziņo, ka tiek uzsākta parakstu vākšana šā likuma ierosināšanai, vienlaikus nogādājot visām pilsētu un pagastu vēlēšanu komisijām attiecīgo likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu, kā arī parakstu vākšanas lapas pietiekamā skaitā. Centrālā vēlēšanu komisija, lai konstatētu, ka iesniegto likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu parakstījuši ne mazāk kā 10 000 balsstiesīgie Latvijas pilsoņi, pārbauda pie likumprojekta vai Satversmes grozījumu projekta parakstījušos personu datus. Līdz ar to saskaņā ar pašreizējo kārtību personu, kuri parakstījušies pie likumprojekta vai Satversmes grozījumu projekta, kas tiek iesniegts Centrālajai vēlēšanu komisijai, dati tiek atkārtoti pārbaudīti, proti, zvērinātam notāram apliecinot personas paraksta īstumu, la i pārbaudītu personas identitāti, kā arī Centrālajai vēlēšanu komisijai, pārbaudot un konstatējot, vai iesniegto likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu ir iesnieguši 10 000 balsstiesīgi Latvijas pilsoņi. |
|||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar Notariāta likuma 75. panta ceturto daļu zvērinātam notāram, taisot aktus un apliecinājumus, saskaņā ar kuriem zvērinātam notāram jāpārbauda personu identitāte, akta vai apliecinājuma izdarīšanas dienā pārbauda personas datus Iedzīvotāju reģistrā un Nederīgo dokumentu reģistrā, un to, ka tādējādi likuma Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu paredzētajā gadījumā, kad 10 000 balsstiesīgie iedzīvotāji iesniedz Centrālajai vēlēšanu komisijai likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu, personu dati atkārtoti tiek pārbaudīti, tika izstrādāts likumprojekts. Likumprojekts paredz, ka Noteikumu par personas datu pārbaudi Iedzīvotāju reģistrā un Nederīgo dokumentu reģistrā nepiemēro likuma Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu paredzētajā paraksta apliecināšanas gadījumā. |
|||||||||
4. Cita informācija
|
Nav |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām
|
Nav attiecināms |
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Nav attiecināms |
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē
|
Nav attiecināms |
|||||||||
7. Cita ietekme |
Nav |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets
|
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)
|
Nav attiecināms |
|||||||||
6. Cita informācija
|
Nav
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav attiecināms |
||||||||
|
|
|
||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav |
|||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
|||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas funkcijas netiek radītas vai paplašinātas. Likumprojektā paredzētās kārtības izpilde iespējama uzreiz pēc likuma pieņemšanas. Papildu laiks un pārejas periods izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
23.09.2008. 10:59
1227
D. Baha
67162679; Daina.Baha@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis
|
I. Bergmane |
L. Popova |
I. Baldiņa |
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.70 |
2008.gada 30.septembrī |
28.§
Likumprojekts "Grozījums Notariāta likumā"
TA-2867
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai sagatavot
likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-70-3009-#28.doc
1