Rīgā
02.10.2008. Nr.90/TA-2449
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Tieslietu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Administratīvā procesa likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Višķere 67036737, Ieva.Viskere@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 16 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 17 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70 27.§
izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Administratīvā procesa likumā
Izdarīt Administratīvā procesa likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 23. nr.; 2003,
14. nr.; 2004, 4. nr.; 2006, 24. nr.) šādus grozījumus:
1.
Papildināt 1. panta trešo daļu pēc pirmā teikuma ar jaunu teikumu šādā
redakcijā:
2.
Papildināt 3. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Šā likuma noteikumi,
kas attiecas uz administratīvo aktu, ir attiecināmi arī uz faktisko rīcību un
publisko tiesību līgumu tiktāl, ciktāl tas nav pretrunā ar šo administratīvā
procesa institūtu būtību vai ciktāl citas tiesību normas nenosaka citādi.
3.
Papildināt 21. panta otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Gadījumā, ja tiesas
ieskatā nepilngadīgās personas likumisko pārstāvju vai likumisko pārstāvju un
nepilngadīgās personas intereses ir savstarpēji atšķirīgas, tiesa pēc sava
ieskata, izprasot bāriņtiesas viedokli, kā nepilngadīgās personas pārstāvi var
nozīmēt arī citu personu vai lūgt bāriņtiesu nepilngadīgajai personai iecelt
sevišķo aizbildni nepilngadīgās personas tiesību un interešu aizsardzībai
konkrētajā lietā.
4.
Aizstāt 28. panta piektajā daļā vārdus trešās personas pieaicināšanu ar vārdiem atteikšanos
pieaicināt trešo personu.
5. 47.
pantā:
papildināt 47. pantu ar
otro daļu šādā redakcijā:
(2) Lūgumu par procesuālā termiņa pagarināšanu var iesniegt pirms
iestādes, tiesas vai tiesneša noteiktā termiņa beigām. Ja lūgums par procesuālā
termiņa pagarināšanu iesniegts pēc termiņa beigām, šāds lūgums uzskatāms par
procesuālā termiņa atjaunošanas lūgumu.
uzskatīt līdzšinējo tekstu par panta pirmo daļu.
6. 48.
pantā:
papildināt pirmo daļu pirms
vārdiem Lūgumu par procesuālā termiņa pagarināšanu ar vārdu Motivētu;
papildināt
pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Lūgumam par nokavētā
termiņa atjaunošanu pievieno pierādījumus, kas apliecina termiņa nokavējuma
attaisnojošus iemeslus.;
izteikt otro daļu šādā
redakcijā:
(2) Iestāde vai tiesa (tiesnesis) jautājumu par procesuālā
termiņa atjaunošanu vai pagarināšanu izlemj 14 dienu laikā rakstveida
procesā.;
papildināt pantu ar trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
(3) Ja jautājumu par
procesuālā termiņa atjaunošanu vai pagarināšanu izlemj iestāde, iestādes
atteikumu pagarināt vai atjaunot termiņu var apstrīdēt un pārsūdzēt. Tiesa šo
jautājumu rakstveida procesā izlemj 14 dienu laikā. Tiesas lēmums nav
pārsūdzams.
(4) Ja jautājumu par procesuālā
termiņa atjaunošanu izlemj tiesa (tiesnesis), par tiesas (tiesneša) atteikumu
pagarināt vai atjaunot termiņu var iesniegt blakus sūdzību.
7. Izslēgt 50. panta ceturto
daļu.
8.
Papildināt 62. panta otrās daļas 1. punktu aiz vārdiem sabiedrisko
kārtību ar vārdu vidi.
9. Papildināt
likumu ar 63.1 pantu šādā redakcijā :
63.1 pants.
Administratīvā līguma noslēgšana
Iestāde jebkurā administratīvā procesa stadijā var
vienoties ar procesa dalībniekiem par administratīvā līguma slēgšanu Valsts
pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā. Administratīvā līguma slēgšanu
var iniciēt gan iestāde, gan privātpersona.
10.
64. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma
pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša
laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja normatīvajā aktā nav noteikts cits
termiņš.;
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Gadījumā, ja iestāde attiecīgo administratīvo
aktu izdod pirms tiesa izskatījusi sūdzību par iestādes lēmumu, ar kuru
bijis pagarināts administratīvā akta
izdošanas termiņš vai atteikts aktu izdot saīsinātā termiņā, tiesa ierosināto tiesvedību
šajā jautājumā izbeidz.
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
(5) Iestāde ir tiesīga iesnieguma par administratīvā
akta izdošanu izskatīšanu atlikt, ja mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas
dienas procesa dalībnieki vienojušies par iespēju slēgt administratīvo līgumu.
Šādā gadījumā iestādei jāatsāk lēmuma pieņemšanas process tad, ja kāds no
administratīvā procesa dalībniekiem administratīvā līguma sagatavošanas laikā
paziņo, ka administratīvo līgumu nevēlas slēgt un lēmums jāpieņem mēneša laikā
no dienas, kad izteikts paziņojums par atteikšanos slēgt
administratīvo līgumu.
11.
Izteikt 65. panta ceturtās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:
Ja iestāde secina, ka administratīvā akta izdošana
nav lietderīga, tā lietu izbeidz vai administratīvā akta izdošanu atsaka
(63. panta pirmās daļas 4.punkts).
12.
Izteikt 68. pantu šādā redakcijā:
68.
pants. Administratīvā akta nosacījumi
(1) Ja piemērojamā tiesību norma paredz administratīvā
akta darbību i
erobežojoša nosacījuma (piemēram, termiņa, priekšnoteikuma,
uzdevuma, atrunas) iekļaušanu
administratīvajā aktā, iestāde to norāda administratīvajā aktā.
(2) Ja piemērojamā tiesību norma neparedz ierobežojoša
nosacījuma iekļaušanu administratīvajā aktā, iestāde to var ietvert:
1) ja iestāde pati var lemt par attiecīgā
administratīvā akta izdošanu vai saturu;
2) lai panāktu administratīvā akta atbilstību tiesību
normām.
(3) Nosacījumam jābūt samērīgam ar administratīvā akta
saturu un jāatbilst administratīvā akta jēgai un mērķim.
13.
69. pantā:
papildināt pirmās daļas 1. punktu aiz vārdiem
sabiedrisko kārtību ar vārdu vidi;
aizstāt pirmās daļas 1. punktā vārdus
privātpersonu dzīvību ar vārdiem personas dzīvību.
14.
Papildināt 80. panta otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Ja administratīvā akta pārsūdzība saskaņā ar 185.
panta ceturto daļu neaptur tā darbību, administratīvā akta darbība atjaunojas
ar dienu, kad beidzies termiņš administratīvā akta pārsūdzēšanai.
15.
Izteikt 83. pantu šādā redakcijā:
83. pants. Neapstrīdama administratīvā akta
atcelšana
(1) Iestāde pēc savas
iniciatīvas vai personas iesnieguma var uzsākt administratīvo procesu no jauna
un lemt par administratīvā akta atcelšanu saskaņā ar šā likuma
85.-88. panta noteikumiem.
(2) Administratīvo aktu atceļ ar jaunu administratīvo
aktu.
(3) Administratīvo procesu no jauna var uzsākt
iestāde, kurai lieta ir piekritīga, neatkarīgi no tā, kura iestāde izdevusi
attiecīgo administratīvo aktu sākotnējā administratīvajā procesā.
16.
Izteikt 85. panta otrās daļas 1. punktu šādā redakcijā:
1) tiesību norma paredz administratīvā akta atcelšanu
vai administratīvais akts ietver atcelšanas atrunu;
17.
86. pantā:
izteikt otrās
daļas 2. punktu šādā redakcijā:
2) tiesību norma paredz administratīvā akta atcelšanu
vai administratīvais akts ietver atcelšanas atrunu;
aizstāt otrās daļas 4. punktā vārdus vai citām
prettiesiskām darbībām ar vārdiem vai citām krimināli vai administratīvi
sodāmām darbībām;
papildināt otrās daļas 4. punktu ar ceturto teikumu
šādā redakcijā: Iestāde atlīdzinājuma apmēru var noteikt administratīvajā
aktā.
18.
87. pantā:
papildināt pirmo daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
4) adresātam kļuvuši
zināmi vai ir pieejami jauni pierādījumi, kas nebija adresāta rīcībā līdz
sākotnējā administratīvā akta izdošanai un kas varētu būt par pamatu tam
labvēlīgāka administratīvā akta izdošanai.
papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā
redakcijā:
(5) Iestādes atteikumu uzsākt administratīvo procesu
no jauna var apstrīdēt un pārsūdzēt mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās
dienas. Tiesa sūdzību izskata rakstveida procesā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams.
(6) Ja
iesniegums par procesa uzsākšanu no jauna iesniegts, kamēr administratīvais
akts nav kļuvis neapstrīdams, šāds iesniegums uzskatāms par administratīvā akta
apstrīdēšanas iesniegumu.
19.
Izteikt 88. pantu šādā redakcijā:
88. pants.
Iestādes pienākums uzsākt administratīvo procesu no jauna
Iestādei ir pienākums uzsākt administratīvo procesu no
jauna tajā pašā lietā tad, ja tas nepieciešams, lai izpildītu šajā lietā
pieņemtu:
1) Satversmes tiesas spriedumu, ar kuru piemērotā
tiesību norma atzīta par neatbilstošu augstāka juridiska spēka tiesību normai;
2) Eiropas Cilvēktiesību tiesas vai citas
starptautiskas vai pārnacionālas tiesas nolēmumu. Šādā gadījumā iestāde,
pieņemot lēmumu atsāktajā lietā, balstās uz attiecīgās tiesas nolēmumā
konstatētajiem faktiem un to juridisko vērtējumu.
20.
91. pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: Iesniegums
par iestādes faktisko rīcību un faktiskās rīcības apstrīdēšana un
pārsūdzēšana;
papildināt trešo daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:
Administratīvās rajona tiesas nolēmums lietā par
iestādes sniegto izziņu, izziņas nesniegšanu vai atteikumu sniegt izziņu nav
pārsūdzams.
21.
Izteikt 93. pantu šādā redakcijā:
93.pants. Apstrīdēšanas un
pārsūdzēšanas kārtība lietās par atlīdzinājumu
(1) Iesniedzot iesniegumu par administratīvā akta vai
faktiskās rīcības apstrīdēšanu, vienlaicīgi var prasīt atlīdzinājumu.
(2) Ja administratīvo aktu vai faktisko rīcību var
pārsūdzēt tiesā bez apstrīdēšanas vai ja zaudējumus vai kaitējumu nodarījusi
augstāka iestāde apstrīdēšanas procesā, pieteikumā par administratīvā akta vai
faktiskās rīcības pārsūdzēšanu vienlaicīgi var prasīt arī atlīdzinājumu.
(3) Ja atlīdzinājums nav prasīts vienlaicīgi ar
administratīvā akta vai faktiskās rīcības apstrīdēšanu vai pārsūdzēšanu,
iesniegumu par atlīdzinājumu var iesniegt iestādē, kas nodarījusi zaudējumus
vai kaitējumu. Atlīdzinājumu iestādē var prasīt, ja ir pabeigta attiecīgās
administratīvās lietas izskatīšana pēc būtības (ir stājies spēkā augstākas
iestādes izdots administratīvais akts, un tas nav pārsūdzēts, ir stājies spēkā
tiesas spriedums vai arī tiesvedība lietā ir izbeigta, pamatojoties uz šā
likuma 282. panta 7. punktu). Uz iesnieguma par atlīdzinājumu izskatīšanu
attiecināmi šā likuma noteikumi par administratīvo aktu.
(4) Prasījumu
par atlīdzinājumu, kas nodarīts ar tādu administratīvo aktu vai faktisko
rīcību, kurai likumā noteikta īpaša pārsūdzība, izskata tādā pašā kārtībā, kāda
noteikta attiecīgā administratīvā akta vai faktiskās rīcības izskatīšanai
tiesā.
22.
Papildināt 101. pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
(6) Iestādes rīcība, nesniedzot uzziņu vai atsakot
uzziņas sniegšanu, apstrīdama un pārsūdzama šā likuma 91. panta trešajā
daļā noteiktajā kārtībā.
23.
Papildināt 105. panta pirmo daļu pēc vārdiem apelācijas kārtībā ar
vārdiem izņemot likumā noteiktos gadījumus.
24.
Izslēgt 113. panta trešajā daļā vārdus un citus dokumentus.
25.
Papildināt 118. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Rakstveida procesā tiesnesis nosaka saprātīgu
termiņu, līdz kuram procesa dalībnieki rakstveidā var pieteikt noraidījumu.
26.
Izteikt 122. pantu šādā redakcijā:
122. pants.
Piekritība
Administratīvo lietu pirmajā instancē izskata tajā
Administratīvās rajona tiesas tiesu namā, kurā atbilstoši šā likuma
189. panta pirmajai daļai iesniedzams pieteikums, ja likums nenosaka
citādi.
27.
Izteikt 123. pantu šādā redakcijā:
123. pants. Tiesvedībā pieņemtās lietas
nodošana citam tiesu namam vai citai tiesai
(1) Lietu, kuru tiesa pieņēmusi savā tiesvedībā,
ievērojot pieteikuma iesniegšanas noteikumus, tiesa izskata pēc būtības
attiecīgajā tiesu namā, kaut arī lietas izskatīšanas gaitā būtu mainījusies
pieteicēja adrese.
(2) Tiesa vai tiesnesis var nodot lietu
izskatīšanai citā tiesu namā, ja:
1) pirms uzsākta lietas izskatīšana pēc būtības,
atklājas, ka tā pieņemta, pārkāpjot pieteikuma iesniegšanas noteikumus;
2) pēc viena tiesneša vai vairāku tiesnešu
atstatīšanas vai noraidīšanas to aizstāšana tai pašā tiesu namā nav iespējama;
3) tiesas ieskatā šo lietu efektīvāk izskatīs cits
tiesu nams, it īpaši lielākās pierādījumu daļas atrašanās vietā.
(3) Par lēmumu nodot lietu izskatīšanai citā
tiesu namā var iesniegt blakus sūdzību.
(4) Lietu nodod izskatīšanai citā tiesu namā uz
tiesas lēmuma pamata, kad beidzies termiņš šā lēmuma pārsūdzēšanai, bet, ja
lēmums pārsūdzēts, pēc blakus sūdzības noraidīšanas.
(5) Lietu, kas nosūtīta no viena tiesu nama
citam, pieņem izskatīšanai tajā tiesu namā, kuram šī lieta nosūtīta.
(6) Šajā pantā noteiktā kārtība attiecināma arī uz
gadījumu, ja lietas izskatīšanas gaitā mainījušies piekritības noteikumi vai ja
lieta pieņemta izskatīšanai, pārkāpjot piekritības noteikumus.
28. 124. pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārda tiesā ar vārdiem kā
arī par trešās personas ar patstāvīgiem prasījumiem pieteikumu;
papildināt pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Juridiska persona, kas ir komersants, par pieteikumu
par lietas ierosināšanu tiesā maksā valsts nodevu 20 latu apmērā.;
aizstāt otrajā daļā vārdus piecu latu apmērā ar
skaitli un vārdiem 10 latu apmērā.
29. Izteikt 126. panta
trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Ja pieteicējs no valsts nodevas samaksas bijis
pilnīgi vai daļēji atbrīvots, pieteikuma noraidīšanas gadījumā pieteicējam ir
pienākums atmaksāt valstij valsts nodevu pilnā apmērā.
30. Papildināt 128. panta
trešo daļu aiz vārdiem mantisko stāvokli, ar vārdiem pēc personas lūguma.
31. Izteikt 143. panta trešo
daļu šādā redakcijā:
(3)
Persona, kurai uzlikta piespiedu nauda, 10 dienu laikā pēc lēmuma noraksta
saņemšanas var lūgt tiesu, kas uzlikusi piespiedu naudu, atbrīvot to no
piespiedu naudas samaksas vai samazināt tās apmēru. Tiesa iesniegumu izskata
rakstveida procesā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams.
32. 146. pantā:
papildināt
pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Lietas
izskatīšanas gaitā konstatējot, ka trešās personas statusā lietā pieaicināta
(pielaista) persona, kuras tiesības vai tiesiskās intereses tiesas nolēmums
attiecīgajā lietā nevar skart, tiesa lemj par trešās personas statusa atņemšanu
personai. Par tiesas lēmumu, ar kuru personai atņemts trešās personas statuss,
var iesniegt blakus sūdzību.
izslēgt
sestajā daļā tekstu iekavās.
33. Aizstāt 155. panta otrajā daļā vārdu
pieteikumu ar vārdu lūgumu.
34. Aizstāt 156. un 157. panta nosaukumā un
tekstā vārdu pieteikums (attiecīgā locījumā) ar vārdu lūgums (attiecīgā
locījumā).
35. Izteikt 158. pantu šādā redakcijā:
158. pants Kārtība, kādā izskatāms
lūgums par pierādījumu nodrošināšanu pēc lietas ierosināšanas tiesā
Lūgumu par
pierādījumu nodrošināšanu tiesa izskata rakstveida procesā.
36. 185. pantā:
izteikt otro
daļu šādā redakcijā:
(2) Ja
pieteicējs nav administratīvā akta adresāts, administratīvā akta adresāts,
kamēr lietas izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, var lūgt tiesu, motivējot
lūgumu, pilnībā vai daļēji atjaunot tāda administratīvā akta darbību, kas
apturēta saskaņā ar šā panta pirmo daļu. Šādu lūgumu var iesniegt jebkurā
lietas stadijā. Lūgumu tiesa izskata laikus, ņemot vērā
situācijas steidzamību.
izteikt
trešās daļas pēdējo teikumu šādā redakcijā:
Tiesa
blakus sūdzību izskata laikus, ņemot
vērā situācijas steidzamību.
papildināt
ceturtās daļas 1. punktu pēc vārdiem pašvaldības budžetā ar vārdiem izņemot
sodoša rakstura maksājumus (naudas sodus un soda naudas);
papildināt
ceturtās daļas 4. punktu aiz vārdiem sabiedriskajai kārtībai ar vārdu
videi.
papildināt
ceturto daļu ar 9. un 10. punktu šādā redakcijā:
9) ja pieteikums
iesniegts par vispārīgo administratīvo aktu;
10) administratīvais
akts anulē vai aptur speciālo atļauju (licenci, sertifikātu).
papildināt
piekto daļu pēc pirmā teikuma ar jaunu teikumu šādā redakcijā: Šādu lūgumu var
iesniegt jebkurā lietas stadijā.;
izteikt
piektās daļas pēdējo teikumu šādā redakcijā:
Lūgumu
tiesa izskata laikus, ņemot vērā situācijas steidzamību.
izteikt
sestās daļas pēdējo teikumu šādā redakcijā:
Tiesa
blakus sūdzību izskata laikus, ņemot
vērā situācijas steidzamību.
izteikt
astoto daļu šādā redakcijā:
(8)
Izlemjot jautājumu par administratīvā akta darbības apturēšanu vai atjaunošanu,
tiesa vienlaikus var noteikt pasākumus administratīvā akta jau uzsāktās
izpildes radīto seku novēršanai, ja tas ir nepieciešams un iespējams.
37. 185.1
pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus vai pārsūdzētais
administratīvais akts ir pirmšķietami (prima facie) prettiesisks ar
vārdiem vai pārsūdzētā administratīvā akta darbība varētu radīt būtisku
kaitējumu vai zaudējumus, kuru novēršana vai atlīdzināšana būtu ievērojami
apgrūtināta vai prasītu nesamērīgus resursus, un to, vai pārsūdzētais
administratīvais akts ir pirmšķietami (prima facie) prettiesisks.
aizstāt
trešajā daļā vārdus Tiesa var atteikties ar vārdiem Tiesa atsakās;
papildināt
pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
Tiesa
atsakās pieņemt izskatīšanai lūgumu par administratīvā akta darbības
apturēšanu, ja lūgums iesniegts par administratīvo aktu, kura darbība ir
apturēta uz likuma pamata ar pieteikuma iesniegšanu tiesā. Par šo lēmumu var
iesniegt blakus sūdzību.
38. Papildināt 186. panta trešo daļu ar 4.
punktu šādā redakcijā:
4) viedokli
par lietas izskatīšanu rakstveida procesā.
39. Izteikt 188. panta ceturto daļu šādā
redakcijā:
(4) Pieteikumu par iestādes faktisko rīcību var iesniegt mēneša
laikā no dienas, kad spēkā stājies augstākas iestādes lēmums par apstrīdēto
faktisko rīcību, savukārt, ja iestādei, kas veikusi attiecīgo faktisko rīcību,
nav augstākas iestādes vai tā ir Ministru kabinets, pieteikumu par iestādes
faktisko rīcību var iesniegt gada laikā no dienas, kad pieteicējam par to
kļuvis zināms (91. panta ceturtā daļa).
40.
Izteikt 189. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1)
Pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā iesniedz pēc
pieteicēja adreses (fiziska persona pēc deklarētās dzīvesvietas vai nekustamā
īpašumā atrašanās vietas, juridiska persona pēc juridiskās adreses).
Pieteicējs, kuram nav adreses Latvijas Republikā, pieteikumu iesniedz
Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā. Ja pieteikums iesniegts,
pārkāpjot minēto pieteikuma iesniegšanas kārtību, tiesu nams, kas saņēmis
pieteikumu, to pārsūta kompetentajam tiesu namam. Par pieteikuma iesniegšanas
datumu šādos gadījumos uzskata sākotnējo datumu, kad pieteikums ir iesniegts
tiesā.
41.
190. pantā:
papildināt pirmo daļu pēc vārda tiesā ar vārdiem
iekavās (attiecīgajā tiesu namā);
papildināt pirmo daļu ar 4. punktu šādā
redakcijā:
4) pieteikuma izskatīšanas atteikšanu (191.1
pants).
42.
Papildināt 191. panta pirmo daļu ar 11. punktu šādā redakcijā:
11) tiesā atkārtoti iesniegts tāds pieteikums, kura
pieņemšanu tiesnesis (tiesa) jau atteicis, pamatojoties uz šā panta pirmās
daļas 1., 2., 3., 8., 9. vai 10. punktu vai kura izskatīšana atteikta,
pamatojoties uz šā likuma 191.1 pantu.
43.
Papildināt likumu ar 191.1 pantu šādā redakcijā:
191.1
pants. Acīmredzami nepamatota pieteikuma izskatīšanas atteikšana
(1) Tiesa var atteikties izskatīt pieteikumu un atdot
to atpakaļ iesniedzējam, ja ir šādu apstākļu kopums:
1) pieteikums ir acīmredzami nepamatots (acīmredzami
noraidāms pēc būtības);
2) šī paša pieteicēja iesniegtie citi pieteikumi
vairākkārtīgi atteikti pieņemt vai noraidīti.
(2) Lēmumu atteikt izskatīt pieteikumu sakarā ar to,
ka tas ir acīmredzami nepamatots, tiesa izlemj koleģiāli šādā kārtībā:
1) ja tiesnesis, kuram pieteikums nodots izlemšanai šā
likuma 190. pantā noteiktajā kārtībā, konstatē, ka attiecībā uz pieteikuma
iesniedzēju konstatējami šā panta pirmajā daļā paredzētie apstākļi, viņš lūdz
tiesas priekšsēdētāju jautājumam par pieteikuma pieņemšanu noteikt koleģiālu
izlemšanu triju tiesnešu sastāvā;
2) ja tiesa koleģiāli vienbalsīgi atzīst, ka pastāv šā
panta pirmajā daļā paredzētais pamats pieteikuma izskatīšanas atteikšanai, tā
var pieņemt lēmumu par pieteikuma izskatīšanas atteikšanu. Šādu lēmumu tiesa
noformē atsevišķa procesuāla dokumenta veidā un lēmuma motīvu daļā norāda uz
pieteikuma acīmredzamu nepamatotību, kā arī informāciju, kas apliecina šā panta
pirmās daļas 2. punktā paredzēto apstākļu
pastāvēšanu.
3) ja tiesnešu viedoklis
par to, vai ir pamats atteikt pieteikuma izskatīšanu, atšķiras, tiesneši pieņem
lēmumu par to, ka konkrētajā gadījumā nav pamata atteikt pieteikuma
izskatīšanu. Šādā gadījumā tiesas priekšsēdētājs nodod pieteikumu izlemšanai
vispārējā kārtībā tiesnesim (190. pants).
(3) Par tiesas lēmumu atteikt pieteikuma izskatīšanu
pieteikuma iesniedzējs 10 dienu laikā no lēmuma saņemšanas var iesniegt blakus
sūdzību. Apelācijas instances tiesa, izskatot blakus sūdzību, izvērtē, vai
saskaņā ar šā panta pirmajā daļā norādītajiem apstākļiem ir pamats atteikt
pieteikuma izskatīšanu. Apelācijas
instances tiesas lēmums nav pārsūdzams.
44.
Aizstāt 193. panta otrajā daļā vārdu tiesa ar vārdu tiesnesis.
45.
Papildināt likumu ar 194.1 pantu šādā redakcijā:
194.1
pants. Lemšana par pieteikuma grozījumiem (papildinājumiem)
Ja saņemti
pieteikuma grozījumi (papildinājumi), tiesa (tiesnesis) izvērtē to
attiecināmību uz konkrēto lietu un pieņem lēmumu par pievienošanu lietai vai,
ja tiesas (tiesneša) ieskatā iesniegtie
grozījumi (papildinājumi) nav attiecināmi uz konkrēto lietu, tos nodod tiesas
kancelejai kā atsevišķu pieteikumu, kura pieņemšana izvērtējama vispārējā
kārtībā (190. pants). Šāda tiesas (tiesneša) rīcība nav pārsūdzama.
Gadījumā, ja tiesa (tiesnesis)
konstatē, ka iesniegtie pieteikuma grozījumi (papildinājumi) attiecas uz
izskatāmo lietu, bet pastāv citi šķēršļi to pieņemšanai (191. panta pirmā
daļa), tiesa (tiesnesis) pats izlemj par iesniegto grozījumu (papildinājumu)
pieņemšanu atbilstoši 190. panta nosacījumiem.
46. 195. pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus pārsūdzētā administratīvā
akta darbība ar vārdiem pārsūdzētais administratīvais akts vai administratīvā
akta neizdošanas sekas;
aizstāt panta tekstā
vārdu pieteikums (attiecīgā locījumā) ar vārdu lūgums (attiecīgā locījumā).
47.
Papildināt 196. pantu ar 3. punktu šādā redakcijā:
3) tiesas lēmums, ar kuru uzdots Zemesgrāmatai
reģistrēt aizliegumu rīcībai ar personas nekustamo īpašumu.
48.
197. pantā:
aizstāt panta
nosaukumā un tekstā vārdu pieteikums (attiecīgā locījumā) ar vārdu lūgums
(attiecīgā locījumā);
papildināt pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Tiesa lūgumu izskata laikus, ņemot vērā situācijas
steidzamību.
aizstāt otrajā daļā vārdus Tiesa var atteikties ar
vārdiem Tiesa atsakās.
49.
198. pantā:
aizstāt pirmajā teikumā vārdu pieteikuma ar vārdu
lūguma;
aizstāt otro un trešo teikumu ar teikumu šādā
redakcijā:
Lūgumu par pagaidu noregulējuma līdzekļa maiņu izskata
rakstveida procesā.
50.
200. pantā:
aizstāt panta tekstā
vārdu pieteikums (attiecīgā locījumā) ar vārdu lūgums (attiecīgā locījumā);
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
(2) Lūgumu
par pagaidu noregulējuma atcelšanu izskata rakstveida procesā.
51. Aizstāt 201. pantā vārdu pieteikums ar vārdu
lūgums.
52.
Izslēgt 202. panta otro daļu.
53.
204. pantā:
papildināt pirmās daļas 10. punktu pēc vārda
darbības ar vārdiem to starp izlemj par nepieciešamību atbildētājam uzlikt
pienākumu iesniegt atbildētāja paskaidrojumam pievienotos dokumentus un
pierādījumus ar tik norakstiem, cik lietā ir pieteicēju un trešo personu.;
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
(6) Gadījumā, ja pārsūdzēts vispārīgais
administratīvais akts, tiesai, izlemjot jautājumu par trešo personu
pieaicināšanu (pielaišanu) lietā, ir pienākums pieaicināt tās personas, kuras
izteikušas attiecīgu lūgumu. Pārējo iespējamo trešo personu pieaicināšanas
nepieciešamību tiesa izlemj pēc sava ieskata.
54. Aizstāt 236. panta nosaukumā un tekstā vārdu
pieteikums (attiecīgā locījumā) ar vārdu iesniegums (attiecīgā locījumā).
55.
Papildināt 250. panta otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Minētais ierobežojums neattiecas uz lietām, kurās
prasījums ir labvēlīga administratīvā akta izdošana
56.
Papildināt 251. panta trešo daļu pirms vārda laiku ar vārdiem
vietu un.
57.
Aizstāt 260. panta pirmajā daļā vārdu pieteikuma ar vārdu lūguma.
58.
Aizstāt 262. panta pirmajā daļā vārdu pieteikuma ar vārdu lūguma.
59.
263. pantā:
papildināt pirmās daļas pirmo teikumu pēc vārdiem
sūdzība nav iesniegta ar vārdiem izņemot likumā noteiktajos gadījumos;
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
(6) Ja tiesas spriedums nav pārsūdzams, tas stājas
spēkā tā pasludināšanas dienā.
60. Aizstāt
266. pantā vārdu pieteikums (attiecīgā locījumā) ar vārdu lūgums
(attiecīgā locījumā).
61.
269. pantā:
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
(2) Tiesa var atlikt lietas izskatīšanu arī tad, ja
procesa dalībnieki tiesu informējuši par to, ka strīda atrisināšanai gatavojas
slēgt administratīvo līgumu.
uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par panta pirmo daļu.
62. Aizstāt
277. pantā vārdu pieteikuma ar vārdu lūguma.
63.
Izteikt 282. panta 7. punktu šādā redakcijā:
7) tā konstatē, ka tiesiskais strīds, kas bijis par
pamatu pieteikuma iesniegšanai tiesā, izbeidzies, piemēram, noslēdzot
administratīvo līgumu, iestādei atceļot pārsūdzēto administratīvo aktu vai
atzīstot pārsūdzēto administratīvo aktu par prettiesisku, spēkā neesošu vai
spēku zaudējušu;
64.
Papildināt 289. pantu pēc vārdiem iesniegt apelācijas sūdzību ar vārdiem
izņemot likumā noteiktos gadījumus.
65.
306. pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
(2) Ja
apelācijas sūdzību atsauc, tiesa rakstveida procesā pieņem lēmumu par
apelācijas tiesvedības izbeigšanu, izņemot gadījumus, kad apelācijas
(pretapelācijas) sūdzību iesniedzis cits administratīvā procesa dalībnieks.;
izslēgt trešo daļu.
66. 311. pantā:
aizstāt pirmajā daļā
vārdu pieteikuma ar vārdu lūguma;
izteikt trešo daļu
šādā redakcijā:
(3) Jautājumu par
papildsprieduma taisīšanu tiesa izskata rakstveida procesā.
67.
Izteikt 324. panta ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Ja blakus sūdzība iesniegta par augstākas
instances tiesas lēmumu, kas pieņemts par blakus sūdzību (323. pants) un
nav pārsūdzams saskaņā ar šā panta pirmo daļu, vai par lēmumu, kas likumā tieši
noteikts kā nepārsūdzams, šo blakus sūdzību uzskata par neiesniegtu un atdod
atpakaļ iesniedzējam.
68.
338.1 pantā:
aizstāt otrās daļas 1. punktā vārdus apelācijas
instances tiesas spriedums ar vārdiem pārsūdzētais spriedums;
aizstāt otrās daļas 2. punktā vārdus apelācijas
instances tiesas sprieduma ar vārdiem pārsūdzētā sprieduma.
69. 343.
pantā:
aizstāt panta nosaukumā un tekstā vārdu pieteikumu
ar vārdu lūgumu;
izslēgt vārdus tiesas sēdē.
70.
Izteikt 346. panta pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
Tiesa spriedumu sastāda saprātīgā termiņā, ņemot vērā
lietas sarežģītību.
71.
Aizstāt 351. pantā vārdu sastādīšanas ar vārdu pasludināšanas.
72.
Izteikt 352. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Senāts pēc
savas iniciatīvas vai administratīvā procesa dalībnieka lūguma var izlabot
nolēmumā pārrakstīšanās vai matemātiskā aprēķina kļūdas. Jautājumu par kļūdas
labošanu izlemj rakstveida procesā, pirms tam paziņojot par to administratīvā
procesa dalībniekiem un nosakot termiņu iebildumu iesniegšanai. Lēmumu par
kļūdas labošanu nekavējoties nosūta administratīvā procesa dalībniekiem.
73.
360. pantā:
papildināt pirmās
daļas 2. punktu aiz vārdiem kļuvis neapstrīdams (76.pants) ar vārdiem vai
administratīvā akta darbība nav apturēta vai ir atjaunota (80., 185. pants);
izslēgt otrās daļas
1. punktā vārdu piespiedu;
papildināt otrās
daļas 2. punktu aiz vārdiem sabiedrisko kārtību ar vārdu vidi;
papildināt trešo
daļu aiz vārdiem sabiedriskajai kārtībai ar vārdu videi.
74. Papildināt 362.panta pirmās daļas 1.punktu aiz
vārdiem kļuvis neapstrīdams (76.pants) ar vārdiem izņemot gadījumu, ja administratīvā
akta darbība nav apturēta vai ir atjaunota (80., 185. pants).
75. Izteikt 364. pantu šādā redakcijā:
364.pants. Administratīvā akta piespiedu izpildes
izmaksas
(1)
Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas uzliek adresātam.
(2)
Iestādes administratīvā akta piespiedu izpildes aprēķinu var pārsūdzēt šā
likuma 363. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā.
(3)
ja adresāts labprātīgi nesamaksā piespiedu izpildes izmaksas, iestāde
(izpildiestāde) aprēķina izpildei izdod izpildrīkojumu.
76. 367. pantā:
izteikt pirmo daļu
šādā redakcijā:
(1)
Izpildrīkojumu izdod izpildiestāde. Ja izpildiestāde ir tiesu izpildītājs,
izpildrīkojumu izdod iestāde, kas izdevusi administratīvo aktu. Izpildrīkojumam
ir izpildu dokumenta spēks.;
izteikt otrās daļas
8. punktu šādā redakcijā:
8) datumu, kad
administratīvais akts kļuvis neapstrīdams vai tā darbība atjaunota, vai norādi
uz tiesību normu, saskaņā ar kuru administratīvā akta izpilde pieļaujama pirms
tas kļuvis neapstrīdams;
77. 370. pantā:
izteikt ceturtās daļas 6. punktu šādā redakcijā:
6) datumu, kad administratīvais akts kļuvis
neapstrīdams vai tā darbība atjaunota, vai norādi uz tiesību normu, saskaņā ar
kuru administratīvā akta izpilde pieļaujama pirms tas kļuvis neapstrīdams.
papildināt sesto daļu pēc ceturtā teikuma ar jaunu
teikumu šādā redakcijā:
Ja tiesa
uzskata, ka piespiedu naudas summa nav samērīga, tā nosaka piespiedu naudas
apmēru.
78.
Aizstāt 373. panta trešajā daļā vārdus citas privātpersonas dzīvību ar
vārdiem citas personas dzīvību.
79.
Papildināt pārejas noteikumus ar 6., 7. un 8. punktu šādā redakcijā:
6.
Administratīvās rajona tiesas priekšsēdētājs, lai izlīdzinātu tiesu namu
noslodzi un nodrošinātu lietu efektīvu izskatīšanu, veic to lietu, kuras
nozīmētas izskatīšanai rakstveida procesā, kā arī to lietu, kuru izskatīšana
pēc būtības nav uzsākta, pārdali, nododot lietas tiesu namam, kura darbības
teritorijā atrodas pieteicēja adrese.;
7. Administratīvās rajona tiesas priekšsēdētājs,
pamatojoties uz procesa dalībnieka lūgumu, lietu var nodot izskatīšanai citam
tiesu namam, ja tajā iespējams nodrošināt lietas ātrāku izskatīšanu un
attiecīgās lietas izskatīšana pēc būtības nav uzsākta.
8.
Administratīvā apgabaltiesa un Augstākās tiesas Senāts lietās, kuras
ierosinātas par iestādes rīcību, kas izpaudusies kā izziņas nesniegšana vai
atteikums sniegt izziņu, kā arī kā uzziņas nesniegšana vai atteikums sniegt
uzziņu, ierosināto attiecīgi apelācijas vai kasācijas tiesvedību izbeidz.
07.08.2008. 8:13
4 071
N. Laveniece-Straupmane
67036967;
Natalija.Laveniece-Straupmane@tm.gov.lv
Tieslietu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgās amatpersonas p. i. |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
G.
Bērziņš |
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Sparāne |
I. Višķere |
Grozījumi
Administratīvā procesa likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
1) Valdības rīcības plānā (2008. gada 19. februāris,
protokola Nr. 11, 4. paragrāfs) iekļauts uzdevums veikt
nepieciešamos pasākumus administratīvās rajona tiesas tiesu namu darba
uzsākšanai reģionos no 2009. gada. Analogs uzdevums ietverts arī ar
Ministru kabineta 2006. gada 3. novembra rīkojumu Nr. 860 Par
Tieslietu ministrijas darbības stratēģiju 2007.2009. gadam
apstiprinātajā Tieslietu ministrijas
darbības stratēģijā (2.2.6., 2.2.7.punkts); 2) Ar Ministru kabineta 2007. gada 5. decembra rīkojumu
Nr. 775 Par Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepciju ir
apstiprināta Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepcija, kurā ir ietverts
uzdevums Tieslietu ministrijai izstrādāt likumprojektu Grozījumi Administratīvā procesa likumā. |
|
||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004. gada 1. februārī stājās
spēkā Administratīvā
procesa likums un darbu uzsāka administratīvās tiesas. Pašreiz kā būtiskākie administratīvo tiesu efektīvu
darbību kavējošie faktori atzīstama lielā slodze (un tās rezultātā
izveidojies lielais lietu atlikums) un administratīvo tiesu pieejamības
jautājums. Proti, visu trīs instanču tiesas šobrīd atrodas Rīgā (to darbība
aptver visu Latvijas teritoriju). Lai veicinātu tiesu pieejamību, ir
identificēta nepieciešamība pirmā līmeņa administratīvā tiesas izveidot arī
reģionos, un šī mērķa sasniegšanu plānots īstenot, ar 2009. gada janvāri
Administratīvajai rajona tiesai izveidojot vēl četrus tiesu namus Rēzeknē,
Liepājā, Valmierā un Jelgavā (attiecīgi grozījumi likumā Par tiesu varu
stājušies spēkā 2008. gada 19. aprīlī). Secīgi nepieciešami arī
grozījumi Administratīvā procesa likumā. Lai veicinātu tiesu darba efektivitāti saistībā ar
lielo tiesu noslodzi, kā primārais šī jautājuma risināšanas instruments ir
tiesnešu skaita palielināšana (ar Administratīvās rajona tiesas tiesu namu
izveidi plānots, ka Administratīvajā rajona tiesā būs 46 tiesnešu vietas
pašreizējo 30 tiesnešu vietā), tomēr vienlaikus ir apzinātas arī iespējas
optimizēt procesu likumdošanas ceļā. Ar 2007. gada 5. decembra
Ministru kabineta rīkojumu tika apstiprināta Administratīvā procesa
efektivizēšanas koncepcija, kurā ietvertie galvenie risinājumi ir saistīti ar
instanču skaita samazināšanu un/vai pakļautības maiņu atsevišķu kategoriju
lietām. Šīs koncepcijas ieviešanai citstarp nepieciešami grozījumi arī
Administratīvā procesa likumā. Papildus minētajā koncepcijā paredzētajiem
administratīvā procesa efektivizēšanas līdzekļiem, kā aktuāli un steidzami
risināmi jautājumi atzīstami arī acīmredzami nepamatoto pieteikumu
izskatīšanas kārtība un tas, kā panākt, lai valsts nodeva pildītu barjeras funkciju nepārdomātiem
pieteikumiem. Pašreiz konstatējams, ka ir vairākas personas, kas ļaunprātīgi
izmanto tiesības uz tiesu un vēršas tiesā ar vairākiem acīmredzami
noraidāmiem pieteikumiem, kā arī iesniedz acīmredzami nepamatotas sūdzības
par gandrīz jebkuru tiesas nolēmumu. Tā, piemēram, saskaņā ar Tiesu informatīvajā
sistēmā pieejamo informāciju 2007. gadā administratīvajās tiesās
atsevišķa procesuāla dokumenta veidā pēc personas A. pieteikuma vai sūdzības
pieņemts 71 nolēmums, un no tiem pieteicējai labvēlīgi vai daļēji labvēlīgi
bijuši 9 (no tiem pēc būtības 3), pēc
personas I. pieteikuma vai sūdzības pieņemti 34 nolēmumi, no tiem pieteicējam
labvēlīgi vai daļēji labvēlīgi 3 (tostarp procesuāli), pēc personas R.
pieteikuma vai sūdzības pieņemti 37 nolēmumi, no tiem pieteicējam labvēlīgi
vai daļēji labvēlīgi 3 (tostarp procesuāli), pēc personas K. pieteikuma vai
sūdzības pieņemti 26 nolēmumi, no tiem pieteicējam labvēlīgi vai daļēji
labvēlīgi 3 (tostarp procesuāli), pēc personas K. pieteikuma vai sūdzības
pieņemti 17 nolēmumi, no tiem pieteicējam labvēlīgs vai daļēji labvēlīgs 1.
Tādējādi pēc šo piecu personu iniciatīvas 2007. gadā administratīvās
tiesas pieņēmušas 185 nolēmumus, no tiem pieteicējam labvēlīgi vai
daļēji aptuveni 10 %, pēc būtības vēl
mazāk aptuveni 4-5 %. Uzskatāms, ka pašreizējā situācijā, kad
administratīvo lietu izskatīšanas termiņi lielā lietu daudzuma dēļ ir
nesaprātīgi gari, ir būtiski risināt jautājumu par acīmredzami nepamatotu
pieteikumu īpašu (atvieglotu) izvērtēšanas kārtību. Sagatavotais likumprojekts Grozījumi Administratīvā procesa likumā
tādējādi ietver nepieciešamos grozījumus Administratīvās rajona tiesas tiesu
namu darba nodrošināšanai, ar Ministru kabineta 2007. gada
5. decembra rīkojumu Nr. 775 Par Administratīvā procesa
efektivizēšanas koncepciju apstiprinātās Administratīvā procesa
efektivizēšanas koncepcijas ieviešanai nepieciešamos grozījumus, kā arī
Administratīvā procesa likuma piemērošanas praksē secināto par
nepieciešamajiem regulējuma precizējumiem, uzlabojumiem un papildinājumiem. |
|
||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Tieslietu ministrija ir sagatavojusi Administratīvā procesa likuma
grozījumus, kuru mērķis ir noregulēt procesuālos jautājumus, kas saistīti ar
Administratīvās rajona tiesas tiesu namu izveidi reģionos, kā arī efektivizēt
lietu izskatīšanas gaitu administratīvajās tiesās, ieviešot ar Ministru
kabineta 2007. gada 5. decembra rīkojumu Nr. 775 apstiprināto
Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepciju. Vienlaikus likumprojektā
ietverts regulējums acīmredzami nepamatotu pieteikumu izskatīšanai, kā arī
citi grozījumi, kuru mērķis ir pilnveidot procesu, ņemot vērā iestāžu un
tiesu praksē identificētās problēmas.
Tālāk sniegts apsvērumu izklāsts saistībā ar būtiskākajiem
likumprojektā iekļautajiem grozījumiem: 1) saistībā ar Administratīvās rajona tiesas
tiesu namu izvietošanu reģionos likumprojektā iekļauti grozījumi
Administratīvā procesa likuma 122., 123., 189. pantā, kā arī
priekšlikums papildināt pārejas noteikumus. Šīs tiesību normas paredz tuvināt
tiesas privātpersonām, proti to, ka pieteikumu izskata tajā Administratīvās
rajona tiesas tiesu namā, kura darbības teritorijā ir pieteicēja dzīvesvieta
vai juridiskās personas adrese. Šāds regulējums nepieciešams, jo
Administratīvās rajona tiesas izvietošanas reģionos pamatmērķi ir atslogot
Rīgas tiesu namu un padarīt administratīvās tiesas pieejamākas
privātpersonām. Lietu sadalījums starp tiesu namiem pēc pieteicēja
dzīvesvietas (fiziskai personai pēc deklarētās dzīvesvietas vai nekustamā
īpašumā atrašanās vietas, juridiskai personai pēc juridiskās adreses)
vispilnīgāk sasniegtu abus iepriekš izvirzītos Administratīvās rajona tiesas
izvietošanas reģionos mērķus. Turklāt būtiska šī risinājuma priekšrocība ir
atbilstība administratīvā procesa būtībai, proti, tiek ievērots
pamatprincips, ka administratīvais process savā būtībā ir vērsts uz
privātpersonu tiesību un interešu maksimālu aizsardzību; 2) atbilstoši
Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepcijai paredzēts, ka
Administratīvās rajona tiesas nolēmums lietā par iestādes sniegto izziņu,
izziņas nesniegšanu vai atteikumu sniegt izziņu, uzziņas nesniegšanu vai
atteikumu sniegt uzziņu, nav pārsūdzams (grozījumi likuma 91. un 101.pantā); 3)
ar mērķi nodrošināt procesuālās iespējas tiesai jau sākotnēji atteikt
izskatīt acīmredzami nepamatotus pieteikumus likumprojekts paredz papildināt
Administratīvā procesa likumu ar 191.1 pantu,
kas noteic, ka gadījumā, ja pieteikums ir acīmredzami nepamatots, turklāt
attiecīgā pieteicēja iesniegtie pieteikumi jau vairākkārtīgi noraidīti vai
atteikti pieņemt, tiesa koleģiālā sastāvā var atteikt šāda pieteikuma
izskatīšanu. Izvēlētais risinājums izstrādāts, ņemot vērā Eiropas
Cilvēktiesību tiesas procesā pazīstamo acīmredzami noraidāmo pieteikumu
izskatīšanas institūtu, Skandināvijas valstu pieredzi un Anglijas, ASV,
Kanādas un Austrālijas tiesisko regulējumu saistībā ar tādu personu
pieteikumiem, kuras regulāri un vairākkārtīgi nepamatoti vēršas tiesā.
Papildu informāciju par citu valstu un Eiropas Cilvēktiesību tiesas pieredzi
acīmredzami nepamatoto pieteikumu neskatīšanā skatīt: Briede, J.
Tiesības uz taisnīgu tiesu administratīvā strīda gadījumā un nepamatotie
pieteikumi: problēmas un risinājumi. Tuvākajā laikā tiks publicēts zinātnisko
rakstu krājumā Latvijas Universitātes raksti, Rīga: LU, 2008; Bite-Perceva,
I. Cik tālu var ierobežot personas tiesības uz pieeju tiesai. http://www.politika.lv/print.php?id=5073;
Hogan G. Constitutional and Administrative Law in a Nutshell. Fifth Edition.
London: Sweet & Maxwell, 1999, p. 106.; Craig P.P. Elements of
comparision: United Kingdom. Spetses Conferences, Vol 9-No 3 autumn
1997, p. 894.; Harris D.J., OBoyle M., Warbrick C. Law of the European
Convention on Human Rights. London: Buuterwords, 1995., p.625; Leach P.
Taking a Case to the European Court if Human Rights. London: Blackstone Press
Limited., 2001, p. 91; California Code of Civil Procedure. http://www.leginfo.ca.gov/cgi-bin/calawquery?codesection=ccp&codebody=&hits=20;
Vexatious Litigants http://www.attorneygeneral.gov.uk/sub_our_role_vex.htm;
Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1985.gada 2.decembra lēmums lietā H v UK,
iesnieguma nr. 11559/85; Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1987.gada 15.oktobra lēmums lietā M v UK,
iesnieguma nr. 13284/87. 4) likumprojekts
piedāvā palielināt valsts nodevu par pieteikuma iesniegšanu tiesā
juridiskajām personām, kas ir komersanti (no Ls 10 uz Ls 20), palielināt
valsts nodevu apelācijas sūdzības iesniegšanai tiesā (no Ls 5 uz Ls 10), kā
arī noteikt, ka tām personām, kuras no valsts nodevas samaksas tiek pilnībā
vai daļēji atbrīvotas, valsts nodeva valstij jāatmaksā, ja attiecīgais pieteikums tiek noraidīts. Šāds nosacījums
veicinās to personu grupu, kuras tiek atbrīvotas no valsts nodevas (piemēram,
ieslodzītās personas), pārdomātāku vēršanos tiesā. 5) likumprojektā
paredzētie grozījumi Administratīvā procesa likuma 185., 185.1 un
195.-202. pantā precizē tiesu praksē identificētās neprecizitātes
saistībā ar pagaidu aizsardzības instrumentu izmantošanu. Kā būtisks jaunums
paredzēta iespēja tiesai, lemjot par administratīvā akta darbības apturēšanu
vai atjaunošanu, lemt par nepieciešamajiem pasākumiem jau uzsāktās izpildes
radīto seku novēršanai; 6) likumprojekts
paredz Administratīvā procesa likumu papildināt ar regulējumu par pieteikuma
grozījumu (papildinājumu) izlemšanu (194.1 pants). Šāds
regulējums nepieciešams, jo praksē pieteicēji nereti kā pieteikuma grozījumus
(papildinājumus) iesniedz ar lietu nesaistītus prasījumus, tādējādi cenšoties
izvairīties no nepieciešamības maksāt valsts nodevu, kā arī kavēt lietas
izskatīšanu un likums šobrīd neparedz kārtību, kādā šādi pieteikuma grozījumi
būtu izlemjami; 7) likumprojektā
paredzētie grozījumi Administratīvā procesa likuma 83. un 85.-88.pantā
novērsīs pašreizējās neskaidrības ar iestādes tiesībām pēc savas iniciatīvas
uzsākt administratīvo procesu no jauna, kā arī novērsīs iespēju par atteikumu
atkārtoti izskatīt jau izlemtu jautājumu tiesā sūdzēties trīs instancēs; 8) likumprojekts
paredz papildināt Administratīvā procesa likumu ar 63.1 pantu,
uzsverot administratīvā līguma slēgšanas iespēju. Šāda tiesību norma likumā
nepieciešama, lai veicinātu administratīvā līguma kā administratīvā procesa
instrumenta izmantošanu; 9) likumprojektā ietvertas vairākas jaunas
normas, kas attiecas uz vispārīgo administratīvo aktu, piemēram,
likumprojektā ir ietverta vispārīgā administratīvā akta definīcija un ir
noteikts, ka vispārīgā administratīvā akta pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Attiecīgie grozījumi nepieciešami tādēļ, ka tiesu praksē ir atzīta šāda
instrumenta esība Latvijas tiesību sistēmā, bet rakstītajās tiesību normās
tam nav veltīts speciāls regulējums, kas praksē rada neskaidrības; 10) likumprojekts
paredz grozījumus vairākos Administratīvā procesa likuma pantos, kuros ietvertās
tiesību normas regulē izpildi administratīvajā procesā, pieteikumu
izskatīšanas kārtību. 11) Tiesu praksē ir identificēti tādi gadījumi, kad
procesa dalībnieka bērna likumiskie pārstāvji vecāki - nevar objektīvi
īstenot bērna intereses, jo abiem vecākiem ir atšķirīgs viedoklis par to,
kādas konkrētajā lietā ir bērna intereses. Savukārt pašvaldība šādās lietās
parasti nevar pilnvērtīgi īstenot bērna tiesību un interešu aizstāvja lomu,
jo pati ir pieaicināta lietā atbildētāja pusē. Līdz ar to šādos gadījumos
tiesai nepieciešams instruments, kādā iecelt bērnam pārstāvi tā interešu
aizsardzībai konkrētajā lietā. Šī iemesla dēļ likumprojektā paredzēts
noteikt, ka šādos gadījumos tiesa kā nepilngadīgās personas pārstāvi pēc sava
ieskata var nozīmēt arī citu personu.
12) Ņemot vērā, ka
saskaņā ar Eiropas Cilvēktiesību tiesas atziņām naudas sodam ir
krimināltiesiskas sankcijas raksturs, tā iekasēšanā, pirms stājas spēkā
galīgais nolēmums lietā, ir jāņem vērā arī cilvēktiesību apsvērumi. Līdz ar
to soda izpilde pirms lēmums galīgi stājies spēkā (kļuvis neapstrīdams) nav
atbalstāma (sk., piemēram, Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumu lietās Öztürk pret Vāciju, 50.p., Lauko pret Slovākiju, 56.p., Janosevic pret Zviedriju, 6671.p., kā
arī Satversmes tiesas 2007.gada 11.aprīļa sprieduma lietā Nr. 2006-28-01 13.punktu). Šādas
atziņas uzsvērtas arī vairākos Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu
departamenta nolēmumos (sk., piemēram, 2007.gada 20.decembra lēmumu SKA-715 www.at.gov.vl). Atsaucoties uz šīm atziņām,
piemēram, praktiski jebkurš lūgums
apturēt darbību lēmumam par soda naudu nodokļu parāda lietās, tiesā tiek
apmierināts. Savukārt attiecībā uz administratīvajiem naudas sodiem tas, ka
apstrīdēšana/pārsūdzēšana šādu sodu darbību aptur, paredzēta arī Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Līdz ar to likumprojektā iekļauta tiesību
norma, kas noteic, ka darbība
lēmumam, kas uzliek par pienākumu samaksāt sodoša rakstura maksājumu
(naudas sodu vai soda naudu), ar kura iekasēšanu valsts nevarēja rēķināties,
plānojot budžetu, ar pārsūdzību tiesā tiek apturēta. 13) Augstākās tiesas
Senāta judikatūrā vairākkārt uzsvērts, ka pagaidu aizsardzības būtība,
neatkarīgi no tā, vai piemērojamais pagaidu aizsardzības instruments ir
administratīvā akta darbības apturēšana vai atjaunošana vai pagaidu
noregulējums, ir tāda, ka pagaidu aizsardzība ir līdzeklis taisnīguma
nodrošināšanai gadījumos, ja tiesas galīgais nolēmums lietas izskatīšanas
ilguma dēļ vairs nespēs nodrošināt pienācīgu personas tiesību aizsardzību.
Līdz ar to Senāts norādījis, ka visu pagaidu aizsardzības pamatinstrumentu
piemērošanas pamatkritēriji ir vieni un tie paši proti, pirmšķietamais
prettiesiskums un personai iespējami nodarītais būtiskais kaitējums vai
zaudējumi (sk., piemēram, Senāta
2007.gada 18.maija lēmumu SKA-388-07 www.at.gov.lv).
Administratīvā procesa likumā šie pamatkritēriji pašlaik ir uzsvērti tikai
attiecībā uz pagaidu noregulējumu, savukārt uz administratīvā akta darbības
apturēšanu vai atjaunošanu likumā tiešā tekstā minēts tikai viens no šiem
kritērijiem proti, pirmšķietamais prettiesiskums. Šī iemesla dēļ
likumprojektā norāde uz attiecīgajiem kritērijiem ietverta arī Administratīvā
procesa likuma 185.1pantā, kas regulē administratīvā akta darbības
apturēšanas vai atjaunošanas lūguma izskatīšanu. Papildus šajā pantā tiks noregulēts, kā
tiesai rīkoties gadījumā, ja tā saņēmusi administratīvā akta darbības
apturēšanas lūgumu, kaut arī attiecīgā akta darbība jau ir apturēta uz likuma
pamata proti, tiesai nemaz nav nepieciešams lemt par darbības apturēšanu,
jo tā jau ir apturējusies. Šīs normas nepieciešamību pamato tas, ka šādi
lūgumi praksē ir ļoti bieži un līdz ar to tiek lieki tērēti tiesnešu darba
resursi. |
|
||||||||
|
Nav attiecināms |
|
||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku
saimniecībām |
Likumprojektā ietvertie grozījumi ir vērsti uz administratīvā procesa
iestādē un administratīvā procesa tiesā vienkāršošanu un efektivizēšanu,
tādējādi tie veicinās administratīvo procedūru vienkāršošanu. Juridiskajām personām, kas ir komersanti, valsts nodeva par
pieteikuma iesniegšanu tiesā tiks palielināta no Ls 10 līdz Ls 20. Juridiskām
personām, kas ir komersanti, lielāka valsts nodeva noteikta, ņemot vērā, ka
administratīvā procesa primārā būtība ir cilvēktiesību aizsardzība, savukārt
cilvēktiesības primāri attiecas uz fiziskām personām. Juridiskas personas
administratīvā procesa kārtībā vēršas par jautājumiem, kas saistīti ar tās
komercdarbību (piemēram, par licencēm, par nodokļiem, par pārkāpumiem
komercdarbības veikšanā peļņas gūšanas procesā), līdz ar to attaisnojama
lielāka valsts nodevas noteikšana komersantiem salīdzinājumā ar fiziskām
personām. Atšķirīga nodeva fiziskām un juridiskām personām komersantiem,
paredzēta arī citos gadījumos, piemēram, Komercreģistrā fiziskai personai
individuālajam komersantam noteikta ievērojami mazāka nodeva kā komersantiem juridiskām personām, tāpat
arī noteikumi Noteikumi par valsts nodevu par notariālo
darbību izpildi un īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu
zemesgrāmatā paredz atšķirīgas
nodevas fiziskām personām un juridiskām personām. |
|
||||||||
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojektā ietvertie grozījumi ir vērsti uz administratīvā procesa
iestādē un administratīvā procesa tiesā vienkāršošanu un efektivizēšanu,
tādējādi tie veicinās administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
|
||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojektā
ietvertie grozījumi ir vērsti uz Administratīvā procesa likuma mērķu
efektīvāku īstenošanu, sekmējot administratīvo lietu izskatīšanu saprātīgos
termiņos un nodrošinot vēl augstāku privātpersonu tiesību ievērošanas pakāpi,
tādējādi tie veicinās sabiedrības uzticēšanos
tiesu sistēmai un līdz ar to
arī valsts varai kopumā. |
|
||||||||
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||||
7. Cita
ietekme |
Nav attiecināms |
|
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
35,0 |
4,4 |
4,4 |
4,4 |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
35,0 |
4,4 |
4,4 |
4,4 |
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||||
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
2008.gadā likumā Par valsts budžetu 2008.gadam valsts pamatbudžeta iemaksājamā Nodeva par darbību veikšanu
administratīvajā tiesā 35 000 Ls 2009.gadā un turpmāk Valsts nodeva par pieteikumiem
Administratīvajā rajona tiesā 3060(pieteikumi) * 10 Ls (valsts nodeva) = 30
600 Ls Valsts nodeva par apelācijas sūdzībām Administratīvajā rajona tiesā 881 (sūdzības) * 10 Ls (valsts nodeva) = 8
810 Ls 2009.gadā un turpmāk kopā 39 410 Ls 2009.gads un turpmāk 39410-35000 = 4410 Ls Prognozētais pieteikumu un apelācijas
sūdzību skaits iegūts, ņemot vērā 2007.gada un 2008.gada pirmo mēnešu vidējo
statistiku, kas pieejama Tiesu informācijas sistēmā. |
|||||||||
6. Cita
informācija |
2009.gadā un turpmāk 31 200 Ls Komandējuma izdevumi Ceļa izdevumi 35 Ls(vidējie
ceļa izdevumi) * 800(komandējumi) = 28 000 Ls Dienas nauda 4 Ls * 800 (komandējumi) = 3 200 Ls Sakarā ar to, ka ar 2009.gada 1.janvāri
Administratīvā rajona tiesa tiks izvietota 5 tiesu namos, proti, ne tikai
Rīgā, bet arī Valmierā, Rēzeknē, Liepājā un Jelgavā, un saskaņā ar
plānotajiem grozījumiem lietu izskatīšana tiks noteikta pēc pieteicēja
adreses, nevis pēc apstrīdēšanas iestādes adreses (kā pašlaik), prognozējams,
ka būs nepieciešams papildu finansējums iestāžu pārstāvju dalībai tiesas
sēdēs ārpus Rīgas. Jārēķinās ar to, ka aptuveni trešajā daļā
lietu iestādēm, kas neatrodas reģionos, būs jāsūta pārstāvis uz tiesas sēdi
ārpus Rīgas (jārēķinās ar papildu resursiem). Vienlaikus gan konstatējams, ka
nav pamata runāt par to, ka došanās uz tiesas sēdēm reģionos iestādēm prasītu
milzīgu papildu finansējumu. Iestādes, kurām ir reģionālās struktūrvienības,
uz tiesas sēdēm kā pārstāvi var sūtīt reģionālās iestādes amatpersonu. No
tiesību viedokļa šāds risinājums ir pilnībā pieņemams, jo administratīvajā
procesā strīds noris nevis starp privātpersonu un konkrētu iestādi, bet gan
starp privātpersonu un valsti (plašākā nozīmē). Šāda prakse arī dotu lielu
ieguldījumu zemāko iestāžu amatpersonu izglītošanā. Ar papildu izdevumiem
tādējādi galvenokārt būtu jārēķinās
tām iestādēm, kurām nav reģionālo struktūrvienību, piemēram, ministrijām,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, Konkurences padomei. Saskaņā ar
Tiesu informācijas sistēmā pieejamo informāciju, kā arī Tiesu administrācijas
sniegto informāciju, prognozējams, ka reģionos gadā būs kopumā maksimāli 800 tiesas sēdes, uz kurām
atbildētāju pārstāvošajām iestādēm
atšķirībā no pašreizējās situācijas būtu jādodas komandējumā uz kādu
tiesu namu ne savā reģionā. Papildus uzsverams, ka
arī rakstveida procesa arvien plašāka izmantošana vērtējama kā faktors, kas
varētu samazināt prognozējamo komandējumu skaitu.
Likumprojektā iekļauto normu īstenošanu iesaistītajām institūcijām
nodrošināt piešķirto valsts budžeta
līdzekļu ietvaros. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Likumprojekts
netieši skar Latvijas saistības Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas
padomes ietvaros, proti, Latvijas pienākumu nodrošināt iedzīvotāju tiesības
uz taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|
||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
netieši skar Latvijas saistības, kas izriet no cilvēktiesības
regulējošajiem starptautiskajiem
līgumiem, proti, Latvijas pienākuma nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz
taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|
||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums
1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru
direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||
Nav attiecināms |
|
|
|
|||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekta
izstrādes gaitā konsultācijas notikušas ar Sabiedriskās politikas centra
Providus pārstāvjiem. |
|
||||||||
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Sabiedriskās
politikas centra Providus pārstāvji atbalsta likumprojekta virzību. |
|
||||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Likumprojekta sagatavošanai ar tieslietu
ministra rīkojumu tika izveidota darba grupa, kurā piedalījās Augstākās
tiesas pārstāvji, Administratīvās apgabaltiesas un Administratīvās rajona
tiesas pārstāvji un Tiesībsarga biroja pārstāvis. Sabiedrības informēšanas
pasākumi, īpaši daļā par procesuālo kārtību saistībā ar Administratīvās
rajona tiesas izvietošanu reģionos tiek nodrošināti Tieslietu ministrijas
mājas lapā. |
|
||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Likumprojekta izstrādes gaitā konsultācijas
notikušas ar administratīvo tiesu tiesnešiem, kā arī ar iestādēm. |
|
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks
īstenota, iestādēm un tiesām piemērojot Administratīvā procesa likumu. |
|
||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā
(NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var vērsties ar konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā. |
|
||||||||
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgās amatpersonas p. i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Sparāne |
I. Višķere |
06.08.2008. 15:35
3 360
N. Laveniece-Straupmane
67036967, Natalija.Laveniece-Straupmane@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.70 |
2008.gada 30.septembrī |
27.§
Likumprojekts "Grozījumi Administratīvā procesa likumā"
TA-2449
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
3. Iesaistītajām
institūcijām likumprojektā ietverto normu īstenošanu nodrošināt piešķirto
valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-70-3009-#27.doc
1