2009. gada ___________________________
Nr.9/6 -
SAEIMAS PREZIDIJAM
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija
savā šā gada 21.janvāra sēdē ir izskatījusi likumprojektu Grozījumi likumā
Par valsts noslēpumu (nr.867/Lp9) otrajam lasījumam.
Komisija lūdz augstākminēto likumprojektu iekļaut Saeimas
sēdes darba kārtībā izskatīšanai otrajā lasījumā.
Pielikumā: likumprojekta Grozījumi
likumā Par valsts noslēpumu (nr.867/Lp9) salīdzinošā tabula uz ______
lpp.
Ar cieņu
komisijas priekšsēdētājs
Juris
Dalbiņš
Aizsardzības, iekšlietu un
korupcijas novēršanas komisija
Likumprojekts otrajam lasījumam
Grozījumi
likumā Par valsts noslēpumu
(Nr.867/Lp9)
Spēkā
esošā redakcija |
1.lasījumā
pieņemtā redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi
2.lasījumam (3) |
Atbildīgās
komisijas atzinums |
Komisijas
ieteiktā redakcija 2.lasījumam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Izdarīt likumā "Par valsts
noslēpumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1996, 22.nr.; 1997, 10.nr.; 1998, 1., 14.nr.; 1999, 8.nr.; 2000, 14.nr.;
2002, 2., 24.nr.; 2004, 2., 7., 13.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 12.nr.; 2007, 6.,
9.nr.; 2008, 13.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt likumā Par valsts noslēpumu
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 22.nr.;
1997, 10.nr.; 1998, 1., 14.nr.; 1999, 8.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 2., 24.nr.;
2004, 2., 7., 13.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 12.nr.; 2007, 6., 9.nr.; 2008,
13.nr.) šādus grozījumus: |
2.pants.
Valsts noslēpuma jēdziens (1) Valsts noslēpums ir tāda militāra, politiska,
ekonomiska, zinātniska, tehniska vai cita rakstura informācija, kura iekļauta
Ministru kabineta apstiprinātā sarakstā un kuras nozaudēšana vai nelikumīga
izpaušana var nodarīt kaitējumu valsts drošībai, ekonomiskajām vai
politiskajām interesēm. (2) . . . |
1. Izteikt 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā: "(1) Valsts noslēpums ir aizsargājama
informācija, kuras nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var nodarīt kaitējumu
nacionālajai drošībai un kura ir iekļauta Ministru kabineta apstiprinātajā
sarakstā." |
|
|
|
1. Izteikt 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Valsts noslēpums ir aizsargājama
informācija, kuras nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var nodarīt kaitējumu
nacionālajai drošībai un kura ir iekļauta Ministru kabineta apstiprinātajā
sarakstā. |
3.pants.
Valsts noslēpuma slepenības pakāpes (1) Informāciju, kas ir valsts
noslēpums, pēc svarīguma klasificē sevišķi slepenā, slepenā un konfidenciālā
informācijā. (2) Par sevišķi slepenu atzīstama tāda
informācija, kura attiecas uz valsts militāro, politisko, ekonomisko,
zinātnisko, tehnisko, izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo darbību un
kuras nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var izraisīt: 1) bruņotu agresiju pret Latvijas Republiku
vai tās sabiedrotajiem vai šādas agresijas draudus, valstiskās suverenitātes
reālu apdraudējumu; 2) diplomātisko attiecību pārtraukšanu vai
Latvijas Republikas izslēgšanu no starptautiskajām vai starpvalstu
organizācijām; 3) iekšpolitiskās situācijas
destabilizāciju, kas noved pie masu nekārtībām, grautiņiem, terora aktiem,
diversijām, kaitniecības vai rada nepieciešamību izsludināt izņēmuma stāvokli
vai civilās aizsardzības sistēmas ārkārtējo gatavību; 4) valsts aizsardzības plānu vai sarežģītu
šifrēšanas un izlūkošanas sakaru sistēmu atklāšanu; 5) svarīgu operatīvās izstrādes plānu
atklāšanu; 6) valstiski nozīmīgu zinātnisku vai
tehnoloģisku atklājumu izpaušanu. (3) Par slepenu atzīstama tāda informācija,
kura attiecas uz valsts militāro, politisko, ekonomisko, zinātnisko,
tehnisko, izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo darbību un kuras
nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var izraisīt: 1) starptautisko attiecību saasināšanos; 2) starpvalstu attiecību saasināšanos,
kuras rezultātā tiek pārtraukti ekonomiskie sakari vai tiek piemērotas
ekonomiskās sankcijas pret Latvijas Republiku; 3) svarīgu militāro plānu vai izlūkošanas
(pretizlūkošanas) pasākumu atklāšanu; 4) operatīvās darbības subjektu darba
organizācijas, metožu, taktikas vai operatīvās uzskaites satura atklāšanu; 5) svarīgu operatīvās darbības pasākumu plānu
vai šajā darbībā iesaistīto personu identitātes atklāšanu; 6) ar valsts aizsardzību un drošību vai
noteiktas tautsaimniecības nozares attīstību saistīto zinātnisko vai
tehnoloģisko atklājumu izpaušanu. (4) Par konfidenciālu atzīstama tāda
informācija, kura attiecas uz militāro, politisko, ekonomisko, zinātnisko,
tehnisko, izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo darbību un kuras
nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var apdraudēt valsts intereses, nodarot
kaitējumu konkrētai valsts institūcijai. |
2. 3.pantā: papildināt otro daļu ar 2.1 un 2.2 punktu
šādā redakcijā: "21) starptautisko attiecību
saasināšanos; 22) starpvalstu attiecību
saasināšanos, kuras rezultātā tiek pārtraukti ekonomiskie sakari vai tiek
piemērotas ekonomiskās sankcijas pret Latvijas Republiku;"; izslēgt otrās daļas 6.punktu; izslēgt trešās daļas 1. un 2.punktu; izteikt trešās daļas 6.punktu šādā redakcijā: "6) valstiski nozīmīgu zinātnisku vai
tehnoloģisku atklājumu izpaušanu."; izteikt ceturto daļu šādā redakcijā: "(4) Par konfidenciālu atzīstama
tāda informācija, kura attiecas uz militāro, politisko, ekonomisko,
zinātnisko, tehnisko, izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo darbību un
kuras nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var apdraudēt nacionālo drošību un
nodarīt būtisku kaitējumu valsts institūcijai." |
|
|
|
2. 3.pantā: papildināt otro daļu ar 2.1 un 2.2 punktu
šādā redakcijā: 21) starptautisko attiecību
saasināšanos; 22) starpvalstu attiecību
saasināšanos, kuras rezultātā tiek pārtraukti ekonomiskie sakari vai tiek
piemērotas ekonomiskās sankcijas pret Latvijas Republiku;; izslēgt otrās daļas 6.punktu; izslēgt trešās daļas 1. un 2.punktu; izteikt trešās daļas 6.punktu šādā redakcijā: 6) valstiski nozīmīgu zinātnisku vai
tehnoloģisku atklājumu izpaušanu.; izteikt ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Par konfidenciālu atzīstama tāda
informācija, kura attiecas uz militāro, politisko, ekonomisko, zinātnisko,
tehnisko, izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo darbību un kuras
nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var apdraudēt nacionālo drošību un nodarīt
būtisku kaitējumu valsts institūcijai. |
5.pants.
Ziņas, kuras nevar būt valsts noslēpums Aizliegts piešķirt valsts noslēpuma statusu un
ierobežot pieejamību informācijai: 1) par stihiskām nelaimēm, dabas vai citām
katastrofām un to sekām; 2) par vides, veselības aizsardzības,
izglītības un kultūras stāvokli, kā arī demogrāfisko situāciju; 3) par cilvēktiesību pārkāpumiem; 4) par noziedzības līmeni un tās statistiku,
korupcijas gadījumiem, amatpersonu nelikumīgu rīcību; 5) par ekonomisko stāvokli valstī, budžeta
izpildi, iedzīvotāju dzīves līmeni, kā arī par valsts un pašvaldību
institūciju amatpersonām un darbiniekiem noteiktajām algas likmēm,
privilēģijām, atvieglojumiem un garantijām; 6) par valsts vadītāju veselības stāvokli. |
3. Izslēgt 5.panta ievaddaļā vārdus "un
ierobežot pieejamību". |
|
|
|
3. Izslēgt 5.panta ievaddaļā vārdus un
ierobežot pieejamību. |
8.pants.
Valsts noslēpuma slepenības saglabāšanas termiņi (1) Konfidenciālai informācijai tiek
noteikta slepenība uz pieciem gadiem, slepenai informācijai uz desmit
gadiem, sevišķi slepenai informācijai uz divdesmit gadiem, bet ziņām par
personām, kas iesaistītas operatīvās darbības pasākumu veikšanā, un personām,
kas iesaistītas speciālajā procesuālajā aizsardzībā, uz septiņdesmit pieciem
gadiem. (2) Pirms attiecīgās informācijas
slepenības termiņa beigām institūcija, kura to ir klasificējusi, lemj par
jauna slepenības termiņa noteikšanu vai informācijas deklasificēšanu. (3) Ja izbeidzies likumā noteiktais
slepenības termiņš vai ja attiecīgā informācija kā valsts noslēpums zaudējusi
nozīmīgumu pirms noteiktā termiņa, šai informācijai tiek atcelta slepenība un
tā kļūst pieejama sabiedrībai. |
4. Izteikt 8.panta trešo daļu šādā redakcijā: ''(3) Ja izbeidzies likumā noteiktais slepenības
termiņš vai ja attiecīgā informācija kā valsts noslēpums zaudējusi nozīmīgumu
pirms noteiktā termiņa, šai informācijai tiek atcelta slepenība un tā
informācijas aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
kļūst pieejama sabiedrībai.'' |
|
|
|
4. Izteikt 8.panta trešo daļu šādā redakcijā: (3) Ja izbeidzies likumā noteiktais
slepenības termiņš vai ja attiecīgā informācija kā valsts noslēpums zaudējusi
nozīmīgumu pirms noteiktā termiņa, šai informācijai tiek atcelta slepenība un
tā informācijas aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā kļūst pieejama sabiedrībai. |
9.pants.
Valsts noslēpuma pieejamība (1) . . . (3) Pieeja konfidenciāliem, slepeniem
un sevišķi slepeniem valsts noslēpuma objektiem tiek liegta personai: 1) . . . 5) kura pēc 1991.gada 13.janvāra darbojusies
PSKP (LKP), Latvijas PSR Darbaļaužu internacionālajā frontē, Darba kolektīvu
apvienotajā padomē, Kara un darba veterānu organizācijā vai Vislatvijas
sabiedrības glābšanas komitejā; 6) . . . (4) . . . (51) Pēc Nacionālo bruņoto spēku
komandiera ieteikuma un pēc pārbaudes izdarīšanas Satversmes aizsardzības
biroja direktors var atļaut pieeju valsts noslēpumam Nacionālo bruņoto spēku
karavīriem, kuri pēc 1991.gada 13.janvāra ir bijuši PSKP (LKP) biedri, ja
viņi ir pierādījuši lojalitāti pret Latvijas valsti. (6) . . . |
|
1 |
9.Saeimas deputāts
V.Buzajevs: Izslēgt 9.panta
trešās daļas 5.punktu un vienlaikus 9.panta 5.1 daļu. |
Noraidīt |
|
11.pants.
Speciālo atļauju izsniegšana (1) . . . (5) Nolēmumu par atteikumu izsniegt
speciālo atļauju persona var pārsūdzēt Satversmes aizsardzības biroja
direktoram 10 dienu laikā no dienas, kad tā uzzināja par šo nolēmumu.
Satversmes aizsardzības biroja direktora lēmumu persona var pārsūdzēt 10 dienu
laikā no dienas, kad tā uzzināja par šo lēmumu, ģenerālprokuroram, kura
lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams. Tas nosūtāms izpildei valsts drošības
iestādei. (6) . . . |
|
2 |
9.Saeimas deputāts
V.Buzajevs: Izteikt 11.panta
piekto daļu šādā redakcijā: (5) Nolēmumu par
atteikumu izsniegt speciālo atļauju persona var pārsūdzēt Satversmes
aizsardzības biroja direktoram 10 dienu laikā no dienas, kad tā uzzināja par
šo nolēmumu. Satversmes aizsardzības biroja direktora lēmumu par atteikumu
izsniegt speciālo atļauju pieejai sevišķi slepenai vai slepenai informācijai
persona var pārsūdzēt 10 dienu laikā no dienas, kad tā uzzināja par šo
lēmumu, ģenerālprokuroram, kura lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams. Tas
nosūtāms izpildei valsts drošības iestādei. Satversmes aizsardzības
biroja direktora lēmumu par atteikumu izsniegt speciālo atļauju pieejai
konfidenciālai informācijai persona var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
Noraidīt |
|
12.pants.
Tiesības izmantot valsts noslēpumu (1) . . . (3) Pieeja valsts noslēpumam un tiesības to
izmantot savu amata (dienesta) pienākumu veikšanai, ja nav šā likuma 9. panta
trešajā daļā noteikto ierobežojumu, pēc amata ir: 1) Valsts prezidentam; 2) Saeimas priekšsēdētājam; 3) Ministru prezidentam; 4) Saeimas deputātiem; 5) Ministru kabineta locekļiem; 6) Augstākās tiesas priekšsēdētājam; 7) ģenerālprokuroram; 8) valsts kontrolierim; 9) Nacionālo bruņoto spēku virspavēlniekam
un komandierim; 10) Zemessardzes komandierim; 11) Satversmes aizsardzības biroja
direktoram, Militārās izlūkošanas un drošības dienesta priekšniekam, Drošības
policijas priekšniekam; 12) Latvijas Bankas prezidentam; 13) Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja priekšniekam; 14) (izslēgts ar 29.03.2007. likumu); 15) tiesībsargam. (4) . . . |
|
3 |
9.Saeimas deputāts
V.Buzajevs: Izteikt 12.panta
trešās daļas preambulu šādā redakcijā: Pieeja valsts
noslēpumam un tiesības to izmantot savu amata (dienesta) pienākumu veikšanai
pēc amata ir: |
Noraidīt |
|
|
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. |
|
|
|
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. |