Rīgā
06.10.2008. Nr.90/TA-1067
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts noslēpumu"". Likumprojektu izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Lācis 67082897, andris.lacis@mk.gov.lv).
Lūdzam minēto likumprojektu izskatīt vienlaikus ar likumprojektu "Informācijas atklātības likums" (reģ. Nr.TA-1074) un likumprojektu "Grozījums Nacionālās drošības likumā" (reģ. Nr.TA-1072).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 20.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par
valsts noslēpumu"
Izdarīt likumā "Par valsts noslēpumu"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 22.nr.; 1997,
10.nr.; 1998, 1., 14.nr.; 1999, 8.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 2., 24.nr.; 2004,
2., 7., 13.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 12.nr.; 2007, 6., 9.nr.; 2008, 13.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts noslēpums ir aizsargājama
informācija, kuras nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var nodarīt kaitējumu
nacionālajai drošībai un kura ir iekļauta Ministru kabineta apstiprinātajā
sarakstā."
2. 3.pantā:
papildināt otro daļu ar 2.1 un 2.2 punktu
šādā redakcijā:
"21) starptautisko attiecību
saasināšanos;
22) starpvalstu attiecību saasināšanos,
kuras rezultātā tiek pārtraukti ekonomiskie sakari vai tiek piemērotas
ekonomiskās sankcijas pret Latvijas Republiku;";
izslēgt otrās daļas 6.punktu;
izslēgt trešās daļas 1. un 2.punktu;
izteikt trešās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
"6) valstiski nozīmīgu zinātnisku vai tehnoloģisku
atklājumu izpaušanu.";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Par konfidenciālu atzīstama tāda
informācija, kura attiecas uz militāro, politisko, ekonomisko, zinātnisko,
tehnisko, izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo darbību un kuras nozaudēšana
vai nelikumīga izpaušana var apdraudēt nacionālo drošību un nodarīt būtisku
kaitējumu valsts institūcijai."
3. Izslēgt 5.panta ievaddaļā vārdus "un ierobežot
pieejamību".
4. Izteikt 8.panta trešo daļu šādā redakcijā:
''(3) Ja izbeidzies likumā noteiktais slepenības
termiņš vai ja attiecīgā informācija kā valsts noslēpums zaudējusi nozīmīgumu
pirms noteiktā termiņa, šai informācijai tiek atcelta slepenība un tā informācijas
aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā kļūst pieejama
sabiedrībai.''
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Ministru prezidents
I.Godmanis
"Grozījumi likumā
"Par valsts noslēpumu"" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Lai apkopotu
pieredzi ierobežotas pieejamības statusa piešķiršanā dokumentiem un
konstatētu šādu dokumentu aprites problēmas, ar Ministru prezidenta 2006.gada
9.oktobra rīkojumu Nr.472 "Par darba grupu, lai izvērtētu ierobežotas pieejamības
statusa piešķiršanu dokumentiem" tika izveidota darba grupa. Darba grupa
vienojās par nepieciešamību izdot jaunu Informācijas atklātības likumu, kā
arī par nepieciešamību izdarīt grozījumus citos ar informācijas atklātības
jomu saistītos likumos. Darba grupa
secināja, ka informācijas atklātības jomā problēmas rada nepietiekami precīzi
atrunātā terminoloģija. Tā rada iespējas dažādi interpretēt tiesību normas. Likumā
"Par valsts noslēpumu" nevajadzīgi plaši tiek skaidrots termina
"valsts noslēpuma" saturs, dažām valsts noslēpuma pakāpēm ir
noteikti nesamērīgi (neadekvāti) kritēriji, kā arī viena likuma norma paredz
regulējumu ārpus likuma darbības robežām. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts precizē terminu "valsts noslēpums" definīciju, ņemot vērā termina "nacionālā drošība" saturu. Likumprojekts paredz valsts noslēpuma pakāpes "Slepeni" kritērijus starptautisko attiecību saasināšanos un starpvalstu attiecību saasināšanos, kuras rezultātā tiek pārtraukti ekonomiskie sakari vai tiek piemērotas ekonomiskās sankcijas pret Latvijas Republiku, attiecināt uz valsts noslēpuma pakāpi "Sevišķi slepeni", savukārt valsts noslēpuma pakāpes "Sevišķi slepeni" kritēriju valstiski nozīmīgu zinātnisku vai tehnoloģisku atklājumu izpaušanu, attiecināt uz valsts noslēpuma pakāpi "Slepeni". Likumprojekts paredz stingrākus kritērijus valsts noslēpuma pakāpes "Konfidenciāli" piešķiršanai, padarot tos samērīgus ar Informācijas atklātības likumprojektā paredzēto informācijas "Dienesta vajadzībām" definīciju. Likumprojekts novērš likuma "Par valsts noslēpumu" 5.panta nepamatotu iejaukšanos Informācijas atklātības likuma darbības jomā (likums "Par valsts noslēpumu" nevar saturēt regulējumu attiecībā uz ierobežotās pieejamības informāciju). Likumprojekts konkretizē likuma "Par
valsts noslēpumu" 8.panta trešās daļas redakciju, novēršot normas
interpretācijas iespēju, ka valsts noslēpums, kuram kļūdaini nav pagarināts
slepenības termiņš, pēc likumā noteiktā slepenības termiņa iztecējuma
automātiski kļūst par vispārpieejamu informāciju. |
3. Cita
informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme
uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita
informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2008.) |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
2010. |
2011. |
2012. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
3.
Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita
informācija |
Likumprojekta
īstenošanai papildu finanšu līdzekļi nav nepieciešami. Tas ir īstenojams
piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaicīgai izskatīšanai ar šo likumprojektu ir sagatavots likumprojekts
"Informācijas atklātības likums", kā arī sagatavots likumprojekts
par grozījumiem Nacionālās drošības likumā. Likumrojekts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt valsts
noslēpuma objektu sarakstu |
2. Cita
informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta numurs) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta numurs |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts
ir saskaņots ar biedrību "Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS" |
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (
atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Biedrība
atbalsta likumprojekta turpmāku virzību |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Nav notikuši |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav
notikušas |
5. Cita
informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav nepieciešams
paplašināt esošo institūciju funkcijas |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Ja netiks
ievērots likumprojektā paredzētais regulējums, persona var vērsties augstākā
iestādē vai tiesā Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. Ja
persona uzskata, ka likumprojektā ietvertās normas pārkāpj Latvijas
Republikas Satversmē noteiktās tiesības, tā var vērsties Satversmes tiesā |
4. Cita
informācija |
Nav |
Ministru prezidents I.Godmanis
Valsts
kancelejas direktore |
Valsts
kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Par projektu
atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Veismane |
E.Dreimane |
Dz.Galvenieks |
A.Lācis |
21.08.2008
865
Valsts kancelejas Juridiskā departamenta
juriskonsults A.Lācis
67082897, andris.lacis@mk.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.68 |
2008.gada 23.septembrī |
20.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts noslēpumu""
TA-1067
___________________________________________________________
(A.Lācis, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents.
3. Lūgt Saeimu izskatīt
likumprojektu vienlaikus ar šī protokola 19. un 21.paragrāfā minētajiem
likumprojektiem.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-68-2309-#20.doc
1