Rīgā
06.10.2008. Nr.90/TA-1074
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Informācijas atklātības likums". Likumprojektu izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Lācis 67082897, andris.lacis@mk.gov.lv).
Lūdzam minēto likumprojektu izskatīt vienlaikus ar likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts noslēpumu"" (reģ. Nr.TA-1067) un likumprojektu "Grozījums Nacionālās drošības likumā" (reģ. Nr.TA-1072).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 12 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 9 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68 19.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) informācija ziņa vai ziņu kopums jebkurā
tehniski iespējamā fiksēšanas, uzglabāšanas vai nodošanas veidā;
2) informācijas aprite informācijas
ierosināšana, radīšana, apkopošana, uzkrāšana, apstrādāšana, izmantošana,
izplatīšana un iznīcināšana;
3) iestāde persona, kas īsteno valsts
pārvaldes funkcijas un uzdevumus;
4) atkalizmantošana iestādes
rīcībā esošās informācijas izmantošana, ko veic iestāde vai privātpersona
komerciālam vai nekomerciālam mērķim, kas nav šīs informācijas radīšanas
sākotnējais mērķis. Informācijas apmaiņa starp iestādēm, kas tiek veikta,
īstenojot pārvaldes funkcijas un uzdevumus, nav atkalizmantošana.
(1) Likuma mērķis ir nodrošināt, lai sabiedrībai būtu
pieejama informācija, kas ir iestādes rīcībā vai kuru iestādei atbilstoši tās
kompetencei ir pienākums radīt, kā arī aizsargāt to informāciju, kas šajā
likumā noteiktajā kārtībā atzīta par ierobežotas pieejamības informāciju vai
informāciju dienesta vajadzībām.
(2) Likums nosaka vienotu kārtību, kādā personas ir
tiesīgas iegūt informāciju iestādē un to izmantot, kā arī nosaka aprites ierobežojumus
informācijai, kas atzīta par ierobežotas pieejamības informāciju vai
informāciju dienesta vajadzībām.
(3) Likums attiecas uz iestādē reģistrētu informāciju.
(4) Informācija ir pieejama sabiedrībai visos
gadījumos, kad likumā nav noteikts citādi.
Informāciju, uz kuru attiecas šis likums, iedala šādi:
1) vispārpieejamā informācija;
2) ierobežotas pieejamības informācija;
3) informācija dienesta vajadzībām.
Vispārpieejamā informācija ir tāda informācija, kurai
saskaņā ar likumu nav noteikts aprites ierobežojums.
(1) Ierobežotas pieejamības informācija ir tāda ar
nacionālo drošību nesaistīta informācija, kas ir paredzēta ierobežotam personu
lokam sakarā ar darba vai dienesta pienākumu veikšanu un kuras izpaušana vai
nozaudēšana var nodarīt kaitējumu vismaz vienai no šādām likumiskajām
interesēm:
1) valsts institūciju darba kvalitāte, sagatavojot
lietas izskatīšanai vai īstenojot iestādei noteiktās funkcijas;
2) komercnoslēpums;
3) personas privātās dzīves aizsardzība;
4) Latvijas Republikas attiecības, intereses un to
aizsardzība attiecībās ar citām valstīm un starptautiskajām organizācijām;
5) pušu vienlīdzības nodrošināšana administratīvajā un
tiesas procesā;
6) sabiedriskās kārtības nodrošināšana;
7) vides aizsardzība;
8) valsts finanšu stabilitāte.
(2) Ierobežotas pieejamības statusu, ja tas ir
nepieciešams, lai aizsargātu vismaz vienu no šā panta pirmajā daļā minētajām
interesēm, nosaka:
1) informācijai, kurai šāds statuss izriet no likumā
vai Eiropas Savienības regulā paredzētā regulējuma (6.pants);
2) informācijai, kas paredzēta un noteikta iestādes
iekšējai lietošanai (7.pants);
3) informācijai, kas ir komercnoslēpums, izņemot
gadījumus, ja ir noslēgts iepirkuma līgums saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu
vai cita veida līgums par rīcību ar valsts vai pašvaldības, vai Eiropas
Savienības finanšu līdzekļiem un mantu (8.pants);
4) informācijai par fiziskās personas privāto dzīvi,
izņemot gadījumus, ja pienākumu publiskot datus nosaka likums (9.pants);
5) informācijai, kas attiecas uz atestācijas,
eksāmenu, iesniegto projektu, konkursu un citu līdzīga rakstura novērtējumu
procesu (10.pants);
6) informācijai, kas
izpaužas kā sarakste starp privātpersonu un iestādi (11.pants);
7) informācijai, kas ir starptautiskās organizācijas
vai ārvalsts informācija, kura apzīmēta attiecīgi kā "UNCLASSIFIED" un "LIMITE" (12.pants);
8) informācijai, kas
ir saistīta ar iestādes pozīciju tiesvedības procesā (13.pants);
9) Latvijas Republikas
nacionālajām pozīcijām starptautiskajos jautājumos un to projektiem (14.pants);
10) informācijai, kas
saistīta ar valsts finanšu stabilitātes nodrošināšanu (15.pants);
11) ierobežotas pieejamības informācijas atvasinātajai
informācijai (16.pants).
(3) Informācijai, kuras izpaušana vai nozaudēšana var nodarīt
kaitējumu vismaz vienai no šā panta pirmajā daļā minētajām interesēm, informācijas
autors vai iestādes vadītājs nosaka ierobežotas pieejamības statusu, norādot
šajā likumā vai citos likumos paredzēto pamatojumu.
(4) Informācija zaudē ierobežotas pieejamības
statusu un kļūst par vispārpieejamu informāciju, ja informācijas autors vai
iestādes vadītājs ierobežotas pieejamības statusu atcēlis, jo zudis šā panta
pirmajā daļā minēto interešu apdraudējums.
(5) Ministru kabinets nosaka ierobežotas pieejamības
informācijas statusa noteikšanas un ierobežotas pieejamības statusa atcelšanas
kārtību, kā arī ierobežotas pieeja
mības informācijas apzīmēšanas kārtību.
6.pants.
Informācija, kuras ierobežotas pieejamības statuss izriet no likumā vai Eiropas
Savienības regulā paredzētā regulējuma
(1) Informācijai ierobežotas pieejamības statusu
nosaka gadījumos, ja likums vai Eiropas Savienības regula satur speciālo normu,
kura norāda uz ierobežotas pieejamības statusu konkrētajai informācijai vai
nepārprotami norāda uz attiecīgā rakstura informācijas aprites (tai skaitā
izpaušanas) ierobežojumu.
(2) Informācija zaudē ierobežotas pieejamības statusu
un kļūst par vispārpieejamu informāciju, ja zaudē spēku likuma vai Eiropas
Savienības regulas norma, uz kuru pamatojoties informācijai tika piešķirts
ierobežotas pieejamības statuss, vai likumā (Eiropas Savienības regulā)
konkrēti atrunātā gadījumā.
(1) Par informāciju iestādes iekšējai lietošanai
uzskatāma informācija, kas iestādei nepieciešama, sagatavojoties lietu
kārtošanai.
(2) Ierobežota pieejamība attiecas arī uz dokumentiem,
kuri izstrādāti sakarā ar iestādes sagatavošanos lietu kārtošanai un kurus
izstrādājuši attiecīgajai lietai īpaši pieaicināti padomdevēji vai lietpratēji
vai izstrādājusi viena iestāde citas iestādes lietošanai.
(3) Lietu sagatavošanas procesā ierobežotas
pieejamības statusu iestādes iekšējās lietošanas informācijai var piemērot
tikai līdz brīdim, kad:
1) ir pieņemts iestādes lēmums par attiecīgo lietu,
izņemot gadījumu, ja izskatītā lieta satur citu pamatojumu ierobežotas
pieejamības statusa saglabāšanai (piešķiršanai);
2) dokuments, kam nav piešķirts ierobežotas
pieejamības statuss, ir nosūtīts adresātam.
(1) Informācijai, kurai saskaņā ar
komercdarbību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem komersants ir piešķīris
komercnoslēpuma statusu, iestādē piešķir ierobežotas pieejamības statusu.
(2) Par komercnoslēpumu nav uzskatāma
informācija, kas saistīta ar valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu izpildi.
(3) Komersants, nododot informāciju
iestādei papīra formā vai izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, norāda,
vai informācija ir komercnoslēpums.
(4) Šā panta pirmajā daļā minētā informācija
ierobežotas pieejamības statusu saglabā līdz brīdim, kad attiecīgais komersants
paziņo par attiecīgās informācijas komercnoslēpuma statusa atcelšanu.
9.pants.
Informācija par personas privāto dzīvi
Informāciju par personas privāto dzīvi
aizsargā speciālais likums.
10.pants.
Informācija, kas attiecas uz atestācijas, eksāmenu, iesniegto projektu,
konkursu un citu līdzīga rakstura novērtējumu procesu
(1) Informācijai, kas attiecas uz atestācijas,
eksāmenu, iesniegto projektu (izņemot projektus, kuru finansēšanā paredzēts
valsts sniegts galvojums), konkursu (izņemot konkursus, kas saistīti ar
iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām vai citādi saistīti ar rīcību ar
valsts vai pašvaldību finanšu līdzekļiem un mantu) un citu līdzīga rakstura
novērtējumu procesu, nosaka ierobežotas pieejamības statusu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētajai
informācijai ierobežotas pieejamības statusu saglabā neierobežotu laiku.
11.pants.
Sarakste starp privātpersonu un iestādi
(1) Informācijai,
kas izpaužas kā sarakste (tai skaitā izmantojot elektroniskos saziņas
līdzekļus) starp privātpersonu un iestādi, nosaka ierobežotas pieejamības
statusu, izņemot šādus gadījumus:
1) privātpersona
nepārprotami ir atļāvusi vai vēlējusies tās sniegto informāciju nodot
atklātībai;
2) sniegtā informācija attiecas uz
administratīvā akta vai tiesību akta pieņemšanu.
(2) Šā
panta pirmajā daļā minētajai informācijai ierobežotas pieejamības statusu
saglabā līdz brīdim, kad attiecīgā privātpersona oficiāli paziņojusi par vēlmi
atcelt informācijas aprites (tai skaitā izpaušanas) ierobežojumus.
12.pants.
Informācija, kas ir starptautiskās organizācijas vai ārvalsts informācija, kura
apzīmēta attiecīgi kā "UNCLASSIFIED"
un "LIMITE"
(1) Ierobežotas pieejamības statusu nosaka
informācijai, kas ir starptautiskās organizācijas vai ārvalsts informācija,
kura apzīmēta attiecīgi kā "UNCLASSIFIED"
un "LIMITE", vai informācija
ar līdzvērtīgu statusu, kas apzīmēta saskaņā ar Latvijas Republikai saistošiem
tiesību aktiem (starptautiskajiem līgumiem).
(2) Šā panta
pirmajā daļā minētā informācija saglabā ierobežotas pieejamības statusu līdz
brīdim, kad attiecīgā starptautiskā
organizācija vai ārvalsts (informācijas autors) oficiāli paziņo par sniegtās
informācijas aprites (tai skaitā izpaušanas) ierobežošanas pilnīgu atcelšanu.
13.pants. Informācija, kas saistīta ar iestādes
pozīciju tiesvedības procesā
(1) Ierobežotas
pieejamības statusu nosaka informācijai, kas saistīta ar iestādes pozīciju
tiesvedības procesā neatkarīgi no tiesvedības procesa statusa slēgts vai
atklāts.
(2) Šā panta
pirmajā daļā minētajai informācijai ierobežotas pieejamības statusu saglabā
līdz tās iesniegšanai tiesā.
14.pants. Latvijas Republikas pozīcija
starptautiskajos jautājumos
Latvijas Republikas
pozīcija starptautiskajos jautājumos (tai skaitā to projekti) saglabā
ierobežotas pieejamības statusu:
1) daļā par
Latvijas Republikas nostāju konkrētajā jautājumā līdz nostājas oficiālai
paziņošanai attiecīgajā starptautiskajā institūcijā;
2) daļā, kas satur
citu valstu vai starptautisko organizāciju nostāju konkrētajā jautājumā,
neierobežotu laiku.
15.pants. Informācija, kas saistīta ar valsts
finanšu stabilitātes nodrošināšanu
(1) Ierobežotas
pieejamības statusu nosaka šādai ar valsts finanšu stabilitātes nodrošināšanu
saistītai informācijai:
1) skaidrās naudas
aprites drošības nodrošināšana;
2) Latvijas Bankas
uzturēto maksājumu un vērtspapīru norēķinu sistēmu drošība;
3) finanšu
instrumentu un zelta rezervju pārvaldīšana.
(2) Šā panta
pirmajā daļā minētajai informācijai ierobežotas pieejamības statusu saglabā
līdz konkrētās informācijas satura aktualitātes zaudēšanai.
16.pants. Ierobežotas pieejamības informācijas
atvasinātā informācija
(1) Ierobežotas pieejamības statusu nosaka
informācijai, kas sagatavota, pamatojoties uz informāciju, kurai piešķirts
ierobežotas pieejamības statuss un kura vienlaikus pilnībā vai daļēji to satur.
(2) Šā
panta pirmajā daļā minētā informācija zaudē ierobežotas pieejamības
statusu, ja šādu statusu zaudē informācija, uz kuras pamata tā tika gatavota.
(1) Par informāciju dienesta vajadzībām
uzskatāma:
1) Latvijas Republikā radīta informācija, kura
nav valsts noslēpums, bet ir aizsargājama, jo tās nozaudēšana vai nelikumīga
izpaušana var apgrūtināt valsts iestādēm ar nacionālo drošību saistīto funkciju
īstenošanu, un kas ir iekļauta Ministru kabineta noteiktajā sarakstā par
informāciju dienesta vajadzībām;
2) Latvijas Republikā radīta informācija Latvijas
Bankas vajadzībām, kura nav valsts noslēpums, bet ir aizsargājama, jo tās
nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var apdraudēt finanšu stabilitāti, un kas
ir iekļauta Latvijas Bankas noteiktajā vispārpieejamā sarakstā, kur ir iekļauti
attiecīgās informācijas veidi un tēmas;
3) informācija, kuru Latvijas Republikai nodevusi
ārvalsts vai starptautiska organizācija, vai Latvijas Republikā radīta
informācija ārvalsts vai starptautisko organizāciju vajadzībām, kurai piešķirts
statuss "RESTRICTED", vai informācija ar līdzvērtīgu statusu, kas
apzīmēta saskaņā ar Latvijas Republikai saistošiem tiesību aktiem (starptautiskajiem
līgumiem), kā arī ar šo
informāciju saistītā Latvijas Republikā radītā informācija.
(2) Neviens nav tiesīgs nodot atklātībai
ārvalsts vai starptautiskas organizācijas radītu informāciju dienesta
vajadzībām bez attiecīgās ārvalsts vai starptautiskās organizācijas vai tās
institūcijas piekrišanas.
(3) Latvijas Republikā radītai
informācijai statusu "informācija dienesta vajadzībām" piešķir uz trim
gadiem. Iestāde, kura noteikusi informācijai šādu statusu, var lemt par jauna
termiņa noteikšanu, kā arī par šā statusa atcelšanu pirms noteiktā termiņa beigām.
(4) Kārtību, kādā informācijai piešķir
statusu "informācija dienesta vajadzībām", minētā statusa termiņa
pagarināšanas un atcelšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā aizsargājama
informācija dienesta vajadzībām, nosaka Ministru kabinets.
(1) Personai ir tiesības pieprasīt un
saņemt informāciju par iestādes vispārpieejamās informācijas uzskaites kārtību
un vispārpieejamās informācijas virzību iestādē.
(2) Personai ir tiesības iepazīties ar
iestādes ierobežotas pieejamības informācijas sarakstu. Sarakstā iekļauj
informācijas veidus un tēmas. Sarakstu apstiprina iestādes vadītājs.
(1) Iestāde informāciju sniedz pēc savas
iniciatīvas vai pamatojoties uz iestādes vai privātpersonas iesniegumu.
(2) Ievērojot labas pārvaldības principu,
iestāde pēc savas iniciatīvas nodrošina piekļuvi tās rīcībā esošajai noteikta
veida vispārpieejamai informācijai.
(3) Vispārpieejamo informāciju sniedz
jebkuram, kas to vēlas saņemt, ievērojot personu vienlīdzību informācijas
iegūšanā. Pieprasītājam nav īpaši jāpamato interese par vispārpieejamo
informāciju, un to viņam nevar liegt tāpēc, ka šī informācija neattiecas uz
pieprasītāju.
(4) Ja pieprasītās informācijas kopums
ietver arī ierobežotas pieejamības informāciju vai informāciju dienesta
vajadzībām, iestāde izsniedz tikai to informācijas daļu, kas ir vispārpieejama.
To informācijas daļu, kas ietver ierobežotas pieejamības informāciju vai
informāciju dienesta vajadzībām, izsniedz, ievērojot šajā likumā noteikto kārtību.
(5) Iestāde ar informācijas pieprasītāju var
vienoties par pastāvīgu sadarbību tās rīcībā esošās informācijas nodošanā
atkalizmantošanai.
(6) Kārtību, kādā iestādes ievieto
informāciju internetā, nosaka Ministru kabinets.
(1) Informāciju var pieprasīt rakstiski vai mutiski,
kā arī izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus.
(2) Visi informācijas pieprasījumi, kuru izpildei
nepieciešams gatavot rakstisku dokumentu (piemēram, vēstuli, nosūtāmo materiālu
pavadvēstuli), tai skaitā iesniegumi, kas iesniegti, izmantojot elektroniskos
saziņas līdzekļus, ir reģistrējami. Ja šādu informāciju pieprasa mutiski,
iestāde lūdz personu iesniegt rakstisku iesniegumu vai personas klātbūtnē iestāde
iesniegumu rakstiski noformē.
(3) Informācijas rakstiskajā pieprasījumā (tai skaitā iesniegumos,
kas iesniegti, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus) norāda pieprasītāja
vārdu, uzvārdu vai nosaukumu (firmu) un adresi, uz kuru jānosūta pieprasītā
informācija. Informācijas pieprasījumu formulē iespējami precīzi. Iesniegumu
paraksta informācijas pieprasītājs.
(4) Ierobežotas pieejamības informāciju un informāciju
dienesta vajadzībām pieprasa rakstiski (tai skaitā izmantojot elektroniskos
saziņas līdzekļus).
(5) Pieprasot
ierobežotas pieejamības informāciju vai informāciju dienesta vajadzībām,
juridiskā vai fiziskā persona iesniegumā norāda informāciju, kura ir
nepieciešama šā likuma 22.panta otrajā un trešajā daļā minēto apstākļu
izvērtēšanai, kā arī norāda mērķi, kādam informācija tiks izmantota. Privātpersona
iesniegumā par ierobežotas pieejamības informācijas vai informācijas dienesta
vajadzībām pieprasīšanu ietver apliecinājumu, ka bez likumiska pamata
neizpaudīs saņemto informāciju citām personām un šo informāciju izmantos tikai
tiem mērķiem, kuriem tā pieprasīta.
(6) Pieprasot ierobežotas
pieejamības informāciju vai informāciju dienesta vajadzībām, iestāde iesniegumā
norāda likuma normu, kas rada pamatu šādas informācijas pieprasīšanai, kā arī
norāda mērķi, kādam informācija tiks izmantota.
(7) Iestāde
var atteikties izpildīt informācijas pieprasījumu, ja iesniegums nav noformēts
atbilstoši šā panta trešās, ceturtās, piektās un sestās daļas nosacījumiem, nav
sniegts apraksts, pēc kura šīs ziņas iespējams identificēt, vai norādītā informācijas
pieprasīšanas mērķa īstenošana ir saistīta ar tādu pieprasītās informācijas
apstrādi, kas var būtiski kaitēt interesēm, kuras pamatoja informācijai
piešķirto ierobežotas pieejamības informācijas statusu vai informācijas
dienesta vajadzībām statusu.
(1) Iesniegumu iestādes rīcībā esošās
informācijas atkalizmantošanai noformē rakstiski.
(2) Iesniegumā papildus norāda, ka
informācija tiek pieprasīta atkalizmantošanai, kā arī norāda produktu vai
pakalpojumu, kura izveidei nepieciešama pieprasītā informācija.
(1) Pieprasīto informāciju sniedz mutiski
vai rakstiski (tai skaitā izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus).
Ierobežotas pieejamības informāciju privātpersonām izsniedz rakstiski.
(2) Iestāde uz rakstiska iesnieguma pamata (tai skaitā
iesnieguma, kas iesniegts, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus) var
nodrošināt privātpersonai iespēju iepazīties iestādē ar informāciju dienesta
vajadzībām, ja pieprasītā informācija tieši skar privātpersonas likumiskās
intereses un tās nezināšana ierobežo privātpersonas ar likumu garantēto tiesību
un interešu īstenošanu vai informācija nepieciešama privātpersonai ar likumu
noteikto funkciju veikšanai.
(3) Iestāde uz rakstiska iesnieguma pamata (tai skaitā
iesnieguma, kas iesniegts, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus) izsniedz
informāciju dienesta vajadzībām citai iestādei vai privātpersonai, ja tā ir
nepieciešama publiskā iepirkuma veikšanai.
(4) Ja iestāde nav pieprasītās ierobežotas
pieejamības informācijas vai informācijas dienesta vajadzībām sagatavotājs,
pieprasīto informāciju izsniedz pieprasītājam vai viņu ar to iepazīstina tikai
pēc attiecīgās informācijas sagatavotāja rakstiskas piekrišanas saņemšanas, ja
likumā nav noteikts citādi.
(5) Izsniedzot pieprasīto informāciju vai
iepazīstinot ar to, iestāde pēc iespējas ievēro pieprasītāja norādīto
informācijas saņemšanas veidu, īpaši rūpējoties par fiziskajām personām ar
redzes vai dzirdes traucējumiem.
(6) Iestāde var atteikties izpildīt
informācijas pieprasījumu vai tā izpildes nosacījumus, ja informācijas
pieprasījums vai tā izpildes nosacījumi nav samērojami ar iestādes rīcībā
esošajiem resursiem, proti, informācijas pieprasījuma vai tā izpildes
nosacījumu izpildes dēļ būtu apdraudēts iestādes darbs vai citu personu
tiesības.
(7) Iestāde var uzaicināt informācijas
pieprasītāju vai tā pārstāvi abpusēji pieņemamā laikā iepazīties ar pieprasīto
informāciju iestādē, ja informācijas pieprasījums ir nesamērīgi apjomīgs,
informācijas pieprasītāju apmierina šāds pieprasījuma izpildes veids vai
informācijas izsniegšana ārpus iestādes nav iespējama informācijas glabāšanas
nosacījumu dēļ.
(8) Ierobežotas pieejamības informāciju
izsniedz personīgi informācijas pieprasītājam (privātpersonai) vai citai
personai uz informācijas pieprasītāja notariāli apliecinātas pilnvaras pamata.
(1) Ja iestāde atsaka sniegt pieprasīto informāciju,
tā sniedz rakstisku atteikumu. Atteikumā norāda, uz kāda pamata pieprasījums (pilnīgi
vai daļēji) atteikts.
(2) Ja iestādes rīcībā nav pieprasītās
informācijas, iestāde sniedz ziņas par attiecīgās informācijas iespējamo atrašanās
vietu un norāda kārtību, kādā informācija ir pieejama, ja tas iestādei ir
zināms.
(3) Ja informācija ir publicēta
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" vai iestādes mājaslapā internetā,
iestāde var atteikties izsniegt pieprasīto informāciju, norādot, kad
informācija tikusi publicēta laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" vai kurā
iestādes mājaslapas sadaļā internetā tā ir atrodama.
(4) Ja pēc iestādes paziņojuma
saņemšanas par iespējamo informācijas izsniegšanas veidu informācijas
pieprasītājs vai tā pārstāvis iestādi rakstiski informē, ka nepiekrīt tās
piedāvātajam informācijas izsniegšanas veidam, iestāde šā likuma 22.panta sestajā
daļā minētajā gadījumā noformē atteikumu sniegt informāciju.
(1) Vispārpieejamo informāciju, kas nav papildus
jāapstrādā (piemēram, jautājuma padziļinātā izpēte, analīzes veikšana,
statistisku datu iegūšana, informācijas kopsavilkuma sagatavošana), privātpersonai
izsniedz bez maksas.
(2) Maksa par informācijas sniegšanu
nedrīkst pārsniegt dokumentu vai informācijas meklēšanas, papildu apstrādes un
pavairošanas izdevumus.
(3) Jebkurš informācijas pieprasītājs var
lūgt atbrīvojumu no maksas par pakalpojumu. Ministru kabinets nosaka gadījumus,
kad privātpersonai samazina maksu par informācijas sniegšanu vai atbrīvo no
tās.
(4) Samaksu par informācijas sniegšanu no
informācijas pieprasītāja iekasē iestādes maksas pakalpojumu cenrādī noteiktajā
apmērā.
(5) Publiskas personas dibinātai
komercsabiedrībai par informācijas atkalizmantošanu savā komercdarbībā piemēro
tādu pašu maksu un sniegšanas kārtību kā citiem informācijas pieprasītājiem.
(6) Iestāde citai iestādei informāciju, tajā
skaitā dokumentus, izsniedz bez maksas.
Iestāde, kas saņēmusi informācijas
pieprasījumu, veic vienu no šādām darbībām:
1) septiņu dienu laikā sniedz atbildi šā
likuma 22.panta ceturtajā, sestajā un septītajā daļā un 23.panta otrajā vai trešajā
daļā minētajos gadījumos, kā arī gadījumos, ja ierobežotas pieejamības
informāciju vai informāciju dienesta vajadzībām pieprasa kā vispārpieejamo
informāciju;
2) 15 dienu laikā sniedz informāciju informācijas
pieprasītājam, ja informācijai nav nepieciešama papildu apstrāde;
3) 30 dienu laikā sniedz informāciju informācijas
pieprasītājam, ja informācijai nepieciešama papildu apstrāde. Iestāde par to
informē informācijas pieprasītāju 15 dienu laikā pēc rakstiska iesnieguma saņemšanas.
Iestādes izdoto administratīvo aktu vai tās faktisko
rīcību var apstrīdēt vai pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā. Administratīvās rajona tiesas spriedumu administratīvajās lietās par
iestādes izdoto administratīvo aktu attiecībā uz atteikumu sniegt informāciju
vai par iestādes faktisko rīcību, kas izpaudusies kā informācijas nesniegšana
vai nepienācīga sniegšana, var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību
Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamentā.
(1) Iestāde nodrošina, lai pienākumu saglabāt un
neizpaust ierobežotas pieejamības informāciju un informāciju dienesta vajadzībām
zina visas personas, uz kurām šis pienākums attiecas. No personām, kuras iesaistītas
ierobežotas pieejamības informācijas un informācijas dienesta vajadzībām apritē,
pieprasa rakstisku apliecinājumu, ka tās zina ierobežotas pieejamības
informācijas un informācijas dienesta vajadzībām aizsardzību regulējošo
normatīvo aktu prasības un apņemas tās ievērot.
(2) Ja ierobežotas pieejamības informācijas īpašniekam
vai citai personai sakarā ar attiecīgās informācijas nelikumīgu izpaušanu
radīts kaitējums vai būtiski aizskartas to likumiskās intereses, šīs personas
ir tiesīgas prasīt kaitējuma atlīdzināšanu vai aizskarto tiesību atjaunošanu.
(3) Ja ierobežotas pieejamības informācija vai
informācija dienesta vajadzībām ir nonākusi tādas personas vai iestādes rīcībā,
kura nav minētās informācijas adresāts, attiecīgās personas vai iestādes
pienākums ir novērst informācijas izpaušanas iespējamību un veikt pasākumus,
lai informāciju nodotu adresātam vai tās sagatavotājam.
(4) Ja persona pretlikumīgi izpaudusi informāciju,
kas atzīta par ierobežotas pieejamības informāciju vai informāciju dienesta
vajadzībām, tā saucama pie disciplināratbildības un administratīvās atbildības vai
kriminālatbildības.
(5) Satversmes aizsardzības birojs kā Latvijas
Republikas nacionālā drošības iestāde veic šā likuma 17.panta pirmās daļas
2.punktā minētās informācijas aizsardzības kontroli.
Informācijas atkalizmantošanai nosacījumi parasti
netiek paredzēti. Izņēmuma gadījumā, lai nodrošinātu kvalitatīvu un efektīvu
informācijas atkalizmantošanu, iestāde, neierobežojot konkurenci, var paredzēt
atkalizmantošanas nosacījumus.
Ir aizliegts piešķirt ekskluzīvas tiesības
informācijas atkalizmantošanai.
Šā likuma ievērošanu uzrauga Datu valsts
inspekcija.
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē
Informācijas atklātības likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 2003, 12.nr.; 2004, 2., 6.nr.; 2006, 2.,
21.nr.).
2. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.jūlijam
izdod šā likuma 5.panta piektajā daļā, 17.panta pirmās daļas 1.punktā, 17.panta
ceturtajā daļā, 19.panta sestajā daļā un 24.panta trešajā daļā minētos
noteikumus. Līdz to spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk par 2009.gada 1.jūliju
ir piemērojami Ministru kabineta 2005.gada 26.aprīļa noteikumi Nr.280
"Kārtība, kādā aizsargājama informācija dienesta vajadzībām",
2006.gada 21.novembra noteikumi Nr.940 "Noteikumi par informācijas
sniegšanas maksas pakalpojumiem" un 2007.gada 6.marta noteikumi Nr.171
"Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā", ciktāl tie
nav pretrunā ar šo likumu.
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes
2003.gada 17.novembra Direktīvas 2003/98/EK par valsts sektora informācijas
atkalizmantošanu;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes
2003.gada 28.janvāra Direktīvas 2003/4/EK par vides informācijas pieejamību
sabiedrībai un par Padomes direktīvas 90/313/EEK atcelšanu.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Ministru prezidents
I.Godmanis
"Informācijas atklātības
likums" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Lai apkopotu pieredzi ierobežotas pieejamības statusa piešķiršanā
dokumentiem un konstatētu šādu dokumentu aprites problēmas, ar Ministru
prezidenta 2006.gada 9.oktobra rīkojumu Nr.472 "Par darba grupu, lai
izvērtētu ierobežotas pieejamības statusa piešķiršanu dokumentiem" tika
izveidota darba grupa. Darba grupa konstatēja, ka pašlaik Latvijas Republikas Satversmes
104.panta īstenošanu nodrošina 1998.gada 29.oktobrī pieņemtais Informācijas
atklātības likums. Praktiski piemērojot minēto likumu, tika konstatētas vairāku tiesību
normu neprecizitātes, kas rada dažādas interpretācijas iespējas un līdz ar to
apdraud ierobežotās pieejamības informācijas drošību. Informācijas atklātības likums nosaka, ka informācija dienesta vajadzībām
ir viens no ierobežotās pieejamības informācijas veidiem. Darba grupa
secināja, ka tas nav pareizi, jo informācijas dienesta vajadzībām
(informācija, kas saistīta ar nacionālo drošību) būtība un saturs nesaskan ar
citu ierobežotas pieejamības informācijas veidu (informācija par
komercnoslēpumu, informācija par fiziskās personas privāto dzīvi, informācija
iestādes iekšējai lietošanai) būtību un saturu. Pašreizējs regulējums paredz, ka informācijai ierobežotās pieejamības
statuss tiek noteikts uz vienu gadu. Ir paredzēta iespēja pārskatīt piešķirtā
statusa lietderību un lemt par statusa atcelšanu pirms termiņa, statusa
saglabāšanu līdz termiņa beigām vai statusa termiņa pagarināšanu. Šāda statusa saglabāšanas ikgadējā pārskatīšana bieži vien nav lietderīga,
jo vairākos gadījumos informācijai ierobežotās pieejamības statuss ir
saglabājams neatkarīgi no iestādes vadītāja gribas, piemēram, komercnoslēpums,
no ārvalstīm vai starptautiskām organizācijām saņemtā informācija, kas apzīmēta attiecīgi kā "UNCLASSIFIED"
un "LIMITE",
nacionālās pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos, kas satur citu dalībvalstu
pozīcijas konkrētajā jautājumā. Pašlaik nav neviena normatīvā akta, kas regulētu ierobežotās pieejamības
informācijas apriti starp iestādēm. Lai novērstu minētās problēmas, darba grupa ierosina izdot jaunu
Informācijas atklātības likumu, kas nodrošinātu precīzu un nepārprotamu
regulējumu attiecībā uz iestāžu rīcībā esošās informācijas pieejamību. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz aizstāt pašlaik spēkā esošo Informācijas atklātības likumu, pamatā saglabājot spēkā tajā nostiprinātos informācijas pieejamības un informācijas aizsardzības principus. Likumprojekts izdala informāciju dienesta vajadzībām no citiem ierobežotās pieejamības informācijas veidiem, kā arī precizē informācijas dienesta vajadzībām definīciju. Likumprojekts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt informācijas dienesta vajadzībām sarakstu, ka arī, lai nodrošinātu Latvijas Bankas autonomiju, piešķir tai tiesības sastādīt vispārpieejamās informācijas dienesta vajadzībām sarakstu, kas būtu attiecināms tikai uz Latvijas Bankas apritē esošo informāciju. Likumprojekts konkrēti atrunā ar ierobežotās pieejamības statusu aizsargājamas intereses. Likumprojekts precizē aizsardzības nosacījumus ierobežotas pieejamības informācijai un informācijai dienesta vajadzībām. Likumprojekts precīzi atrunā statusa saglabāšanas (pārskatīšanas) termiņu katram ierobežotās pieejamības informācijas veidam. Likumprojekts
paredz regulējumu attiecībā uz informācijas apmaiņu starp iestādēm. |
3. Cita
informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme
uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita
informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos kopā: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Likumprojektā paredzētā regulējuma īstenošana tiks nodrošināta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod, un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Izskatīšanai vienlaikus ar šo likumprojektu ir sagatavots likumprojekts
par grozījumiem likumā "Par valsts noslēpumu" un likumprojekts par
grozījumiem Nacionālās drošības likumā. Likumprojekts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt: ierobežotas pieejamības informācijas apzīmēšanas kārtību; informācijas dienesta vajadzībām sarakstu; kārtību, kādā aizsargājama informācija dienesta vajadzībām; kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā; gadījumus, kad privātpersonai samazina maksu par informācijas sniegšanu vai atbrīvo no tās |
2. Cita
informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts nodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes
2003.gada 17.novembra Direktīvas 2003/98/EK par valsts sektora informācijas
atkalizmantošanu tiesību normu pilnīgu ieviešanu, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 28.janvāra Direktīvas 2003/4/EK
par vides informācijas pieejamību sabiedrībai un par Padomes direktīvas 90/313/EEK
atcelšanu |
||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003.gada 17.novembra Direktīvas 2003/98/EK par valsts
sektora informācijas atkalizmantošanas tiesību normu pilnīgu ieviešanu |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta numurs) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta numurs |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
1.pants. Likumā lietotie termini 4) atkalizmantošana
iestādes rīcībā esošās informācijas izmantošana, ko veic iestāde vai
privātpersona komerciālam vai nekomerciālam mērķim, kas nav šīs informācijas
radīšanas sākotnējais mērķis. Informācijas apmaiņa starp iestādēm, kas tiek
veikta, īstenojot pārvaldes funkcijas un uzdevumus, nav atkalizmantošana. |
2.pants. Definīcijas 4. "atkalizmantošana" ir valsts
sektora iestāžu rīcībā esošo dokumentu izmantošana, ko veic fiziskas vai
juridiskas personas komerciāliem vai nekomerciāliem mērķiem, kas nav sākotnējs
mērķis, kuram dokuments tika izgatavots, pildot publisko uzdevumu. Dokumentu
apmaiņa starp valsts sektora iestādēm, kas tiek veikta, vienīgi pildot to
publiskos uzdevumus, nav atkalizmantošana |
Atbilst |
|
||
19.pants. Pienākums sniegt informāciju(2) Ievērojot
labas pārvaldības principu, iestāde pēc savas iniciatīvas nodrošina piekļuvi
tās rīcībā esošai noteikta veida vispārpieejamai informācijai. (6) Kārtību,
kādā iestādes ievieto informāciju internetā, nosaka Ministru kabinets. |
9.pants. Praktiskas metodes Dalībvalstis nodrošina, ka ir pieejamas
praktiskas metodes, kas atvieglo atkalizmantošanai pieejamo dokumentu
meklēšanu, piemēram, galveno dokumentu līdzekļu saraksti, kuriem, vēlams,
vajadzētu būt pieejamiem tiešsaistē, un portālu vietnes, kam ir saites ar
decentralizētiem līdzekļu sarakstiem. |
Atbilst |
|
||
28.pants. Informācijas atkalizmantošanas noteikumiInformācijas atkalizmantošanai netiek
izvirzīti nosacījumi. Izņēmuma gadījumā, lai nodrošinātu kvalitatīvu un
efektīvu informācijas atkalizmantošanu, iestāde, neierobežojot konkurenci,
var paredzēt atkalizmantošanas nosacījumus. |
8.pants. Licences 1. Valsts sektora iestādes var atļaut
atkalizmantot dokumentus bez nosacījumiem vai arī var paredzēt nosacījumus,
attiecīgos gadījumos izmantojot licenci, kas nosaka attiecīgos jautājumus.
Šie nosacījumi neparedz nevajadzīgus ierobežojumus atkalizmantošanas
iespējām, un tos neizmanto, lai ierobežotu konkurenci |
Atbilst |
|
||
29.pants. Ekskluzīva vienošanāsIr aizliegts
piešķirt ekskluzīvas tiesības informācijas atkalizmantošanai |
11.pants. Aizliegums slēgt ekskluzīvas
vienošanās 1. Dokumentu atkalizmantošana ir pieejama
visiem iespējamiem tirgus dalībniekiem, pat ja viens vai vairāki tirgus
dalībnieki jau izmanto produktus ar pievienoto vērtību, kuru pamatā ir šie
dokumenti. Līgumi vai citas vienošanās starp valsts sektora iestādēm, kuru
rīcībā ir dokumenti, un trešajām personām nepiešķir ekskluzīvas tiesības. 2. Tomēr, ja nepieciešamas ekskluzīvas
tiesības, lai sniegtu pakalpojumus sabiedrības interesēs, šādu tiesību piešķiršanas
iemesla pamatotību regulāri pārskata, un katrā ziņā to pārskata reizi trijos
gados. Ekskluzīvas vienošanās, kuras noslēgtas pēc šīs direktīvas stāšanās
spēkā, ir pārredzamas un tiek darītas zināmas atklātībai. 3. Esošās ekskluzīvās vienošanās, kuras
atbilst nosacījumiem attiecībā uz 2.punktā paredzēto izņēmumu, tiek
izbeigtas, beidzoties termiņam vai jebkurā gadījumā ne vēlāk kā 2008.gada
31.decembrī. |
|
|
||
5. Cita
informācija |
Nav |
||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts ir saskaņots ar biedrību "Sabiedriskās politikas
centrs PROVIDUS" |
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Biedrība atbalsta izstrādāto likumprojektu, tai pašā laikā uzskata par
lietderīgu jautājumus, kuri ir saistīti ar informācijas atkalizmantošanu,
regulēt atsevišķajā likumā |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Nav notikuši |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
5. Cita
informācija |
Nav |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav
nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Ja netiks
ievērots likumprojektā paredzētais regulējums, persona var vērsties augstākā
iestādē vai tiesā Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. Ja
persona uzskata, ka likumprojektā ietvertās normas pārkāpj Latvijas Republikas
Satversmē noteiktās tiesības, tā var vērsties Satversmes tiesā |
4. Cita
informācija |
Nav |
Ministru prezidents I.Godmanis
Valsts
kancelejas direktore |
Valsts
kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Par projektu
atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Veismane |
E.Dreimane |
Dz.Galvenieks |
A.Lācis |
21.08.2008.
1553
Valsts kancelejas
Juridiskā departamenta
Juriskonsults A.Lācis
67082897,
andris.lacis@mk.gov.lv
<
span lang=DE style='font-size:
14.0pt;mso-bidi-font-size:12.0pt;mso-ansi-language:DE'>
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.68 |
2008.gada 23.septembrī |
19.§
Likumprojekts "Informācijas atklātības likums"
TA-1074
___________________________________________________________
(A.Lācis, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents.
3. Lūgt Saeimu izskatīt
likumprojektu vienlaikus ar šī protokola 20. un 21.paragrāfā minētajiem
likumprojektiem.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-68-2309-#19.doc
1