Rīgā
24.09.2008. Nr.90/TA-2450
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Tieslietu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, Sanita.Mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 22.septembra sēdes protokola Nr.67 24.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
likumā Par sapulcēm, gājieniem un
piketiem
Izdarīt likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiem
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 4. nr.;
2003, 10. nr.; 2004, 8. nr.; 2005, 24. nr.; 2006, 24. nr.;
2007. 11. nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 17. pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā:
(5) Administratīvās rajona tiesas spriedumu, kas pieņemts
par šā panta pirmajā daļā minētajiem jautājumiem, var pārsūdzēt, iesniedzot
kasācijas sūdzību Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamentam.
2. Papildināt likumu ar pārejas noteikumu šādā
redakcijā:
Pārejas
noteikums
Administratīvās
lietas, kuras pieņemtas tiesvedībā līdz šā likuma 17. panta piektās daļas
spēkā stāšanās dienai un kuru izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, izskata tā
tiesa, kas pieņēmusi lietu izskatīšanai.
07.08.2008. 14:23
147
N. Laveniece-Straupmane
67036967;
Natalija.Laveniece-Straupmane@tm.gov.lv
Tieslietu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgās amatpersonas p. i. |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
G. Bērziņš |
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Sparāne |
S. Mertena |
Grozījumi likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiem anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ar Ministru kabineta
2007. gada 5. decembra rīkojumu Nr. 775 Par Administratīvā
procesa efektivizēšanas koncepciju ir apstiprināta Administratīvā procesa
efektivizēšanas koncepcija, kurā ir ietverts uzdevums Tieslietu ministrijai
izstrādāt likumprojektu Grozījumi
likumā Par sapulcēm, gājieniem un
piketiem. |
|
|||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par sapulcēm, gājieniem un piketiem 17. panta pirmā
daļa noteic, ka pašvaldības noteiktos ierobežojumus un aizliegumu
rīkot pasākumu var pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā. Saskaņā ar
iepriekš minētā likuma 17. panta otro daļu tiesa lietas izskata triju
dienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā, savukārt 17. panta ceturtā daļa noteic,
ka Administratīvās rajona tiesas spriedums izpildāms nekavējoties. Pieteikumā
ietvertais prasījums, ņemot vērā speciālajā normatīvajā aktā noteiktos
termiņus un apstākli, ka pirmās instances nolēmums ir izpildāms nekavējoties,
lielākoties procesa gaitā apelācijas un kasācijas instancē zaudē savu
aktualitāti, jo sapulce, gājiens vai pikets ir pagātnē esošs notikums.
Personai ir būtiski savlaicīgi zināt, vai sapulces, gājiena vai piketa
rīkošana nav aizliegta. Pēc attiecīgā datuma, kurā persona vēlējusies īstenot
savu pulcēšanās brīvību, tiesa var lemt vairs tikai par pārsūdzētā
pašvaldības lēmuma (rīcības) prettiesiskumu un iespējamo zaudējumu
atlīdzināšanu, jo personas iecerētā
sapulce, gājiens vai pikets jau ir pagātnē esošs notikums. Pamatojoties uz minēto var secināt, ka šo lietu izskatīšana visās
trijās tiesu instancēs nav lietderīga un ir pretrunā ar administratīvā
procesa efektivitātes principu. |
|
|||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā Grozījumi likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiem mērķis ir papildināt likumu Par
sapulcēm, gājieniem un piketiem ar normu, kas noteic, ka lietās par
pašvaldības atteikumu vai ierobežojumu sapulces, gājiena vai piketa rīkošanā
pirmās instances tiesas spriedumu var pārsūdzēt tikai kasācijas kārtībā. Šāda regulējuma
mērķis ir reducēt tiesu instanču skaitu lietās par pašvaldības atteikumu vai ierobežojumu sapulces,
gājiena vai piketa rīkošanā, tā
dējādi veicinot administratīvā procesa
efektivizēšanu. Likumprojektā ir paredzēts papildināt likumu Par sapulcēm, gājieniem
un piketiem ar pārejas noteikumu, kas noteic, ka administratīvās lietas,
kuras pieņemtas tiesvedībā līdz šā likuma 17. panta piektās daļas spēkā
stāšanās dienai un kuru izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, izskata tā
tiesa, kas pieņēmusi lietu izskatīšanai. |
|
|||||||
4. Cita
informācija |
Saskaņā ar Latvijas pašvaldību savienības
pausto viedokli lēmumu par atteikumu saskaņot sapulci, gājienu vai piketu,
pārsūdzēšanas prakse liecina par to, ka vairumā gadījumu Administratīvās
rajona tiesas spriedums un Administratīvās apgabaltiesas spriedums konkrētajā
lietā atšķiras, līdz ar to secināms, ka minēto jautājumu izlemšanā nav
nostabilizējusies vienota prakse. Ievērojot to, ka likumprojektā ir paredzēta
tiesu instanču skaita reducēšana attiecībā uz lietām par pašvaldības
atteikumu vai ierobežojumu sapulces, gājiena vai piketa rīkošanā,
nepieciešams pievērst uzmanību tiesnešu apmācībām minēto jautājumu jomā, lai
veicinātu vienotas prakses veidošanos iepriekš minēto lietu izlemšanā,
nodrošinātu tiesisku un pamatotu nolēmumu pieņemšanu un novērstu nepareizu tiesību
normu piemērošanu un interpretāciju. Tieslietu ministrija ierosinās tiesnešu
mācībās iekļaut jautājumu par lietām par pašvaldības atteikumu vai
ierobežojumu sapulces, gājiena vai piketa rīkošanā. |
|
|||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
|||||||
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa
apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
|||||||
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojektā ietvertais grozījums ir vērsts uz administratīvā
procesa vienkāršošanu un efektivizēšanu, tādējādi tas veicinās administratīvo
procedūru vienkāršošanu. |
|
|||||||
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojektā ietvertais grozījums ir vērsts uz administratīvā
procesa vienkāršošanu un efektivizēšanu, tādējādi tas veicinās administratīvo
procedūru vienkāršošanu. |
|
|||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojektā
ietvertais grozījums ir vērsts uz Administratīvā procesa likuma mērķu
efektīvāku īstenošanu, sekmējot administratīvo lietu izskatīšanu saprātīgos
termiņos, tādējādi tas veicinās sabiedrības uzticēšanos tiesu sistēmai un
līdz ar to arī valsts varai kopumā. |
|
|||||||
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
|||||||
7. Cita
ietekme |
Nav attiecināms |
|
|||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||
2009 |
2010 |
2011 |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|
|
|
|||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|
|
|
|||||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|
|
|
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|
|
|
|||||
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
||||||||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|
|||||||
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
|||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Likumprojekts
netieši skar Latvijas saistības Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas
padomes ietvaros, proti, Latvijas pienākumu nodrošināt iedzīvotāju tiesības
uz taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|
|||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
netieši skar Latvijas saistības, kas izriet no cilvēktiesības
regulējošajiem starptautiskajiem
līgumiem, proti, Latvijas pienākuma nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz
taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|
|||||||
4. Atbilstības
izvērtējums
1.tabula |
|
||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
|
|||||||
2.tabula |
|
||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru
direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|
||||||
Nav attiecināms |
|
|
|
||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
|||||||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
||||||||
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas. Konsultācijas nav nepieciešamas, jo likumprojekta nepieciešamība
izriet no Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepcijas, kas ir
apstiprināta ar Ministru kabineta 2007. gada 5. decembra rīkojumu
Nr. 775 Par Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepciju. |
|
|||||||
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
|
|||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
|
|||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms |
|
|||||||
5. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams veidot
jaunas iestādes vai paplašināt esošo iestāžu funkcijas. |
|
|||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
|
|||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var vērsties ar konstitucionālo
sūdzību Satversmes tiesā. |
|
|||||||
4. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
|
|||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgās amatpersonas p. i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Sparāne |
S. Mertena |
07.08.2008. 14:31
1 341
N. Laveniece-Straupmane
67036967, Natalija.Laveniece-Straupmane@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.67 |
2008.gada 22.septembrī |
24.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem""
TA-2450
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-67-2209-#24.doc
1