Rīgā
19.09.2008. Nr.90/TA-2451
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi Informācijas atklātības likumā".
Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, Sanita.Mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 15.septembra sēdes protokola Nr.65 26.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Informācijas
atklātības likumā
Izdarīt Informācijas atklātības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 2003,
12.nr.; 2004, 2., 6.nr.; 2006, 2., 21.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 15.pantu šādā redakcijā:
''15.pants. Iestādes lēmuma un rīcības
kontrole
Iestādes izdoto administratīvo aktu vai tās faktisko
rīcību var apstrīdēt vai pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Administratīvās rajona tiesas spriedumu administratīvajās lietās par iestādes
izdoto administratīvo aktu par atteikumu sniegt informāciju vai par iestādes
faktisko rīcību, kas izpaudusies kā informācijas nesniegšana vai nepienācīga
sniegšana, var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību Augstākās tiesas Senāta
Administratīvo lietu departamentam."
2. Papildināt pārejas noteikumus ar 8.punktu
šādā redakcijā:
"8. Šā likuma 15.pantā minētās administratīvās
lietas, kuras pieņemtas tiesvedībā līdz 2008.gada 31.decembrim un kuru
izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, izskata tā tiesa, kas pieņēmusi lietu
izskatīšanai."
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
Grozījumi Informācijas atklātības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ar Ministru kabineta
2007. gada 5. decembra rīkojumu Nr. 775 Par Administratīvā
procesa efektivizēšanas koncepciju ir apstiprināta Administratīvā procesa
efektivizēšanas koncepcija, kurā ir ietverts uzdevums Tieslietu ministrijai
izstrādāt likumprojektu Grozījumi
Informācijas atklātības likumā. |
|
||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pamatinstrumenti, ko publisko tiesību subjekti izmanto attiecībās ar privātpersonu un kas līdz ar to ir
pakļauti administratīvo tiesu kontrolei, ir administratīvais akts un faktiskā
rīcība. Saskaņā ar spēkā esošo Administratīvā procesa likuma regulējumu
pašlaik visas administratīvās lietas par iestādes faktisko rīcību ir skatāmas
visās trijās administratīvo tiesu instancēs. Lietas par iestādes izdoto administratīvo aktu par atteikumu sniegt
informāciju vai par iestādes faktisko rīcību, kas izpaudusies atteikumā
sniegt informāciju, raksturo salīdzinoši vienkārši faktiskie un tiesiskie
apstākļi. Turklāt šīs lietas lielākoties nav saistītas ar būtisku personas
interešu ierobežojumu. Šīs lietas pēc sava rakstura ir salīdzinoši vienkāršas
un parasti nav saistītas ar būtiska kaitējuma vai apdraudējuma radīšanu
personas vai sabiedrības interesēm. Līdz ar to šo lietu izskatīšana visās
trijās tiesu instancēs nav lietderīga un ir pretrunā ar procesa efektivitātes
principu. Informācijas atklātības likums un norma, kas noteic, ka informācija
ir sniedzama pēc pieprasījuma, ir radniecīga Iesniegumu likumam. Iesniegumu
likuma 10. panta ceturtajā daļā noteikts, ka pieteikumu par
administratīvo aktu vai faktisko rīcību var iesniegt Administratīvajā rajona
tiesā. Tiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību Augstākās
tiesas Senāta Administratīvo lietu departamentam. Praksē ir iespējami gadījumi, kad informācijas pieprasījums ir
iesnieguma sastāvdaļa. Ievērojot iepriekš minēto, ir nepieciešams
likumprojektā Grozījumi Informācijas atklātības likumā ietverto grozījumu
par atsevišķu lietu kategoriju pārsūdzēšanas kārtību saskaņot ar Iesniegumu
likumā ietverto regulējumu. |
|
||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi Informācijas atklātības likumā mērķis ir
papildināt Informācijas atklātības likumu ar normu, kas noteic, ka lietās par
iestādes izdoto administratīvo aktu par atteikumu sniegt informāciju vai par
iestādes faktisko rīcību, kas izpaudusies kā informācijas nesniegšana vai
nepienācīga sniegšana, Administratīvās rajona tiesas spriedumu var pārsūdzēt,
iesniedzot kasācijas sūdzību Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu
departamentam. Likumprojektā ir paredzēts papildināt Informācijas atklātības likuma
pārejas noteikumus ar 8. punktu, kas noteic, ka administratīvās lietas,
kuras pieņemtas tiesvedībā līdz šā likuma 15. panta otrā teikuma spēkā
stāšanās dienai un kuru izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, izskata tā
tiesa, kas pieņēmusi lietu izskatīšanai. |
|
||||||||
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
||||||||
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojektā ietvertais grozījums ir vērsts uz administratīvā procesa
vienkāršošanu un efektivizēšanu, tādējādi tas veicinās administratīvo
procedūru vienkāršošanu. |
|
||||||||
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojektā ietvertais grozījums ir vērsts uz administratīvā procesa
vienkāršošanu un efektivizēšanu, tādējādi tas veicinās administratīvo
procedūru vienkāršošanu. |
|
||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojektā
ietvertais grozījums ir vērsts uz Administratīvā procesa likuma mērķu
efektīvāku īstenošanu, sekmējot administratīvo lietu izskatīšanu saprātīgos
termiņos, tādējādi tas veicinās sabiedrības uzticēšanos tiesu sistēmai un
līdz ar to arī valsts varai kopumā. |
|
||||||||
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||||
7. Cita
ietekme |
Nav attiecināms |
|
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|
|
|
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|
|
|
||||||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|
|
|
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|
|
|
||||||
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu
aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||||||||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Likumprojekts
netieši skar Latvijas saistības Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas
padomes ietvaros, proti, Latvijas pienākumu nodrošināt iedzīvotāju tiesības
uz taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|
||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starp
tautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
netieši skar Latvijas saistības, kas izriet no cilvēktiesības regulējošajiem starptautiskajiem līgumiem, proti,
Latvijas pienākuma nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz taisnīgu tiesu, tostarp
savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|
||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru
direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||
Nav attiecināms |
|
|
|
|||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas. Konsultācijas nav nepieciešamas, jo likumprojekta nepieciešamība
izriet no Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepcijas, kas ir
apstiprināta ar Ministru kabineta 2007. gada 5. decembra rīkojumu
Nr. 775 Par Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepciju. |
|
||||||||
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
|
||||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
|
||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams veidot
jaunas iestādes vai paplašināt esošo iestāžu funkcijas. |
|
||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
|
||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var vērsties ar konstitucionālo
sūdzību Satversmes tiesā. |
|
||||||||
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgās amatpersonas p. i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Sparāne |
S. Mertena |
07.08.2008. 13:36
1 244
N. Laveniece-Straupmane
67036967, Natalija.Laveniece-Straupmane@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.65 |
2008.gada 15.septembrī |
26.§
Likumprojekts "Grozījumi Informācijas atklātības likumā"
TA-2451
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-65-1509-#26.doc
1