Latvijas Republikas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Latvijas Republikas

9.Saeimas Prezidijam

 

2008.gada 16.septembrī

Nr.________________

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu "Par pilnvarojumu Ministru kabinetam atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību ”.

 

Pielikumā:

1. Likumprojekts.

2. Anotācija (uz 3 lp.).

 

 

9. Saeimas deputāti:

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts

 

 

Par pilnvarojumu Ministru kabinetam

atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību

 

Pilnvarot Ministru kabinetu atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību, pamatojoties uz ANO Statūtu preambulu un 1.pantu, 1970. gada 24.oktobra deklarāciju „Par starptautisko tiesību principiem, kas attiecas uz starpvalstu draudzīgajām attiecībām un sadarbību”, 1966. gada 16.decembra Starptautiskā Pakta par pilsoniskajām un politiskām tiesībām 1. panta pirmo punktu.

 

Pārejas noteikumi:

1. Līdz 2008. gada 1. decembrim nodibināt diplomātiskās attiecības ar Dienvidosetijas Republiku; 

2. Veikt nepieciešamos pasākumus, lai veicinātu Dienvidosetijas Republikas uzņemšanu Apvienoto Nāciju Organizācijā, Eiropas Drošības un Sadarbības Organizācijā un Eiropas Padomē;

3. Nodibinot un uzturot kontaktus ar Dienvidosetijas Republikas valdību, noteikt humanitārās palīdzības apjomu, kas nepieciešama, lai likvidētu sekas Gruzijas militārajai agresijai pret Dienvidosetijas Republiku un iekļaut 2009. gada Valsts budžeta projektā nepieciešamos finanšu līdzekļus.

 

 

9. Saeimas deputāti:

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 


ANOTĀCIJA

likumprojektam

Par pilnvarojumu Ministru kabinetam

atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 Dienvidosetijas Republika ir valsts, kas atrodas Lielā Kaukāza kalnu grēdas dienvidu nogāzēs. Tās teritorija - 3,9 tūkst. km2, iedzīvotāju skaits (pēc 1989. gada tautas skaitīšanas datiem) - 99 tūkstoši cilvēku, pašlaik – apmēram 72 tūkst., 80% no tiem ir osetīni. Pieturas pie pareizticības (kopš 921. gada). Galvaspilsēta – Chinvali.

Saskaņā ar Kučukas- Kainardžijas miera līgumu starp Krieviju un Turciju, Osetija 1774. gadā (27 gadus agrāk nekā Gruzija) pēc pašas lūguma tika uzņemta Krievijas Impērijas sastāvā

Laika posmā no 1922. līdz 1990. gadam Dienvidosetijai bija autonomā apgabala statuss Gruzijas PSR sastāvā. 1989. gada 10. novembrī Dienvidosetijas apgabala padome vērsās Gruzijas PSR Augstākajā Padomē ar lūgumu paaugstināt autonomā apgabala statusu līdz Autonomās Republikas statusam, taču saņēma atteikumu. 

1990. gada 20. septembrī Dienvidosetijas apgabala padome pieņēma “Deklarāciju par suverenitāti”, kurā tika pasludinātas Dienvidosetijas tiesības patstāvīgi parakstīt Savienības līgumu. 1990. gada 16. oktobrī tika izveidota Dienvidosetijas Padomju Republikas Pagaidu Izpildkomiteja un 9. decembrī notika parlamenta vēlēšanas. Kopš tā laika Dienvidosetijas Republika de fakto ir neatkarīga valsts. Gruzijas valstisko neatkarību republikas Augstākā Padome proklamēja 1991. gada 9. aprīlī.

1990. gada 11. decembrī Gruzijas PSR Augstākā Padome pieņēma lēmumu par Dienvidosetijas autonomijas likvidēšanu un ārkārtas stāvokļa ieviešanu šajā reģionā. No 1991. gada 6. janvāra kopš Gruzijas karaspēka iebrukuma Dienvidosetijas teritorijā un līdz 1992. gada 14. jūlijam turpinājās karš, kura gaitā Dienvidosetijai izdevās nosargāt savu neatkarību.

2008. gada 8. augustā Gruzijas karaspēks atkal iebruka Dienvidosetijas Republikā, kas noveda pie liela skaita upuriem mierīgo iedzīvotāju vidū un civilo objektu un infrastruktūras sagraušanas. Militārā agresija tika apturēta ar Krievijas Federācijas karaspēka palīdzību, kas kopš 1992. gada Dienvidosetijas teritorijā īstenoja starptautisko miera uzturēšanas misiju.

Dienvidosetijas Republikas valstisko neatkarību 2008. gada 26. augustā atzina Krievijas Federācija, 2008. gada 5. septembrī – Nikaragvas Republika.

 

 

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 Likumprojekts paredz dot Ministru kabinetam uzdevumu atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību, nodibināt diplomātiskās attiecības, sniegt Dienvidosetijai diplomātisko un finansiālo palīdzību.

 

 

3. Cita informācija

Nav

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts veicinās sabiedrības integrāciju.

 

4. Ietekme uz vidi

Nav ietekmes

 

5. Cita informācija

-

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

1

2

3

4

5

6

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

 

-

 

 

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

6. Cita informācija

 Nepieciešams iekļaut 2009. gada Valsts budžeta projektā nepieciešamos finanšu līdzekļus 2 miljonu latu apmērā humanitārās palīdzības nodrošināšanai Dienvidosetijai

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod

  

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

  

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

   

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

-

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

-

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

-

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

-

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības

4. Cita informācija

-