Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada
16.septembrī
Nr.________________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu "Par pilnvarojumu Ministru kabinetam atzīt
Dienvidosetijas Republikas neatkarību .
Pielikumā:
2. Anotācija
(uz 3 lp.).
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Par
pilnvarojumu Ministru kabinetam
atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību
Pilnvarot Ministru kabinetu atzīt Dienvidosetijas Republikas
neatkarību, pamatojoties uz ANO Statūtu preambulu un 1.pantu, 1970. gada
24.oktobra deklarāciju Par starptautisko tiesību principiem, kas attiecas uz
starpvalstu draudzīgajām attiecībām un sadarbību, 1966. gada 16.decembra
Starptautiskā Pakta par pilsoniskajām un politiskām tiesībām 1. panta pirmo
punktu.
Pārejas noteikumi:
1. Līdz 2008. gada 1. decembrim nodibināt
diplomātiskās attiecības ar Dienvidosetijas Republiku;
2. Veikt nepieciešamos pasākumus, lai veicinātu
Dienvidosetijas Republikas uzņemšanu Apvienoto Nāciju Organizācijā, Eiropas
Drošības un Sadarbības Organizācijā un Eiropas Padomē;
3. Nodibinot un uzturot kontaktus ar
Dienvidosetijas Republikas valdību, noteikt humanitārās palīdzības apjomu, kas
nepieciešama, lai likvidētu sekas Gruzijas militārajai agresijai pret
Dienvidosetijas Republiku un iekļaut 2009. gada Valsts budžeta projektā nepieciešamos
finanšu līdzekļus.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
likumprojektam
Par
pilnvarojumu Ministru kabinetam
atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Dienvidosetijas Republika ir valsts, kas
atrodas Lielā Kaukāza kalnu grēdas dienvidu nogāzēs. Tās teritorija - 3,9
tūkst. km2, iedzīvotāju skaits (pēc 1989. gada tautas skaitīšanas
datiem) - 99 tūkstoši cilvēku, pašlaik apmēram 72 tūkst., 80% no tiem ir
osetīni. Pieturas pie pareizticības (kopš 921. gada). Galvaspilsēta Chinvali.
Saskaņā ar Kučukas-
Kainardžijas miera līgumu starp Krieviju un Turciju, Osetija 1774. gadā (27
gadus agrāk nekā Gruzija) pēc pašas lūguma tika uzņemta Krievijas Impērijas
sastāvā Laika posmā no 1922. līdz
1990. gadam Dienvidosetijai bija autonomā apgabala statuss Gruzijas PSR
sastāvā. 1989. gada 10. novembrī Dienvidosetijas apgabala padome vērsās
Gruzijas PSR Augstākajā Padomē ar lūgumu paaugstināt autonomā apgabala
statusu līdz Autonomās Republikas statusam, taču saņēma atteikumu. 1990. gada 20. septembrī
Dienvidosetijas apgabala padome pieņēma Deklarāciju par suverenitāti, kurā
tika pasludinātas Dienvidosetijas tiesības patstāvīgi parakstīt Savienības
līgumu. 1990. gada 16. oktobrī tika izveidota Dienvidosetijas Padomju
Republikas Pagaidu Izpildkomiteja un 9. decembrī notika parlamenta vēlēšanas.
Kopš tā laika Dienvidosetijas Republika de
fakto ir neatkarīga valsts. Gruzijas valstisko neatkarību republikas
Augstākā Padome proklamēja 1991. gada 9. aprīlī. 1990. gada 11. decembrī
Gruzijas PSR Augstākā Padome pieņēma lēmumu par Dienvidosetijas autonomijas
likvidēšanu un ārkārtas stāvokļa ieviešanu šajā reģionā. No 1991. gada 6.
janvāra kopš Gruzijas karaspēka iebrukuma Dienvidosetijas teritorijā un līdz
1992. gada 14. jūlijam turpinājās karš, kura gaitā Dienvidosetijai izdevās
nosargāt savu neatkarību. 2008. gada 8. augustā Gruzijas
karaspēks atkal iebruka Dienvidosetijas Republikā, kas noveda pie liela
skaita upuriem mierīgo iedzīvotāju vidū un civilo objektu un infrastruktūras sagraušanas.
Militārā agresija tika apturēta ar Krievijas Federācijas karaspēka palīdzību,
kas kopš 1992. gada Dienvidosetijas teritorijā īstenoja starptautisko miera
uzturēšanas misiju. Dienvidosetijas
Republikas valstisko neatkarību 2008. gada 26. augustā atzina Krievijas
Federācija, 2008. gada 5. septembrī Nikaragvas Republika. |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz dot Ministru kabinetam
uzdevumu atzīt Dienvidosetijas Republikas neatkarību, nodibināt diplomātiskās
attiecības, sniegt Dienvidosetijai diplomātisko un finansiālo palīdzību. |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās sabiedrības
integrāciju. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||||||
6. Cita informācija |
Nepieciešams
iekļaut 2009. gada Valsts budžeta projektā nepieciešamos finanšu līdzekļus 2
miljonu latu apmērā humanitārās palīdzības nodrošināšanai Dienvidosetijai |
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
|
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||