Rīgā
12.09.2008. Nr.90/TA-2407
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Pornogrāfijas ierobežošanas likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gorbačova 67219018, inguna.gorbacova@iem.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 9 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 8.septembra sēdes protokola Nr.63 7.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Pornogrāfijas
ierobežošanas likumā
Izdarīt Pornogrāfijas ierobežošanas likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2007, 12.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izslēgt 10.pantu.
2. Izslēgt pārejas noteikumu 2.punkta
1.apakšpunktu.
Iekšlietu ministrs
M.Segliņš
Grozījumi Pornogrāfijas
ierobežošanas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru
kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta komitejas 2008.gada 12.maija sēdes
prot. Nr.15, 8.§ 2.punkts, kas paredz Iekšlietu ministrijai sagatavot
un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā likumprojektu ar grozījumiem
Pornogrāfijas ierobežošanas likumā, svītrojot normu par ekspertu komisijas
izveidošanu un darbību. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2007.gada 1.jūnijā spēkā stājās Pornogrāfijas
ierobežošanas likums. Minētā likuma 10.panta otrajā daļā Ministru kabinetam
dots deleģējums noteikt
ekspertu komisijas, kas veic ekspertīzi un sniedz atzinumu, ja pastāv
šaubas par to, vai materiāls ir uzskatāms par pornogrāfiska rakstura
materiālu vai bērnu pornogrāfiju, kā arī par šāda materiāla aprites
atbilstību normatīvo aktu prasībām izveidošanas un darbības kārtību, kā arī
personas un institūcijas, kurām ir tiesības pieprasīt komisijas atzinumu.
Ņemot vērā minēto, Iekšlietu ministrija atbilstoši Pornogrāfijas
ierobežošanas likuma 10.panta otrajā daļā noteiktajam deleģējumam izstrādāja
Ministru kabineta noteikumu projektu Noteikumi
par komisiju pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzes veikšanai, kas
tika izsludināts 2007.gada 2.augusta Valsts sekretāru sanāksmē (prot.Nr.30,
16.§). Taču 2008.gada 12.maija Ministru kabineta komitejas sēdē, izskatot šo
Ministru kabineta noteikumu projektu, tika nolemts, ka ekspertu komisijas, kas
veic ekspertīzi un sniedz atzinumu, ja pastāv šaubas par to, vai materiāls ir
uzskatāms par pornogrāfiska rakstura materiālu vai bērnu pornogrāfiju, kā arī
par šāda materiāla aprites atbilstību normatīvo aktu prasībām, izveide nav
nepieciešama, jo procesa virzītāji var nozīmēt pornogrāfiska rakstura
materiālu ekspertīzi kriminālprocesa ietvaros Kriminālprocesa likuma un Tiesu
ekspertu likuma noteiktajā kārtībā. Ņemot vērā minēto, Iekšlietu ministrijai
tika dots uzdevums sagatavot grozījumus Pornogrāfijas ierobežošanas likumā,
izslēdzot no tā normas par minētās komisijas izveidi un darbību. |
|
Likumprojekts paredz izslēgt no Pornogrāfijas ierobežošanas likuma
10.pantu, kas paredz ekspertu komisijas definīciju un deleģējumu Ministru
kabinetam noteikt ekspertu komisijas izveidošanas un darbības kārtību, kā arī
personas un institūcijas, kuras ir tiesīgas pieprasīt ekspertu komisijas
atzinumu. Vienlaikus likumprojekts paredz izslēgt arī Pornogrāfijas
ierobežošanas likuma pārejas noteikumu 2.punkta 1.apakšpunktu, kas paredz
minēto noteikumu izdošanas datumu un uzdevumu Ministru kabinetam izveidot
ekspertu komisiju. |
Nav
attiecināms. |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām. |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku
saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme:
5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; |
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie
atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja
nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. Konsultācijas nav nepieciešamas,
jo likumprojekta nepieciešamība izriet no 2008.gada 12.maija Ministru
kabineta komitejas sēdes (prot. Nr.15, 8.§) 2.punktā Iekšlietu ministrijai
dotā uzdevuma. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas
ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jautājumi, kas saistīti ar
pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzes noteikšanu un veikšanu,
arī turpmāk tiks risināti šobrīd spēkā esošā tiesiskā regulējuma ietvaros.
Kriminālprocesa likums paredz, ka pilnvaras veikt kriminālprocesu ir ne tikai
ekspertīžu iestādes ekspertam, kurš ir ieguvis tiesības veikt noteikta veida
ekspertīzes un saņēmis procesa virzītāja uzdevumu, bet arī pieaicinātajam
ekspertam, kurš nav tiesu ekspertīžu iestādes eksperts, bet kura zināšanas un
praktiskā pieredze ir pietiekama ekspertīzes izdarīšanai. Minēto ekspertu profesionālā darbība, lai valstī nodrošinātu
objektīvu, tiesisku un zinātniski pamatotu tiesu ekspertīzi, ir noteikta
Tiesu ekspertu likumā, kas arī paredz, ka tiesu ekspertīzi ir tiesīgi veikt
tiesu eksperti (gan valsts tiesu eksperti, kas ekspertīzes veic, pildot amata
pienākumus ekspertīžu iestādē, gan valsts atzītie privātie tiesu eksperti),
kuri saņēmuši tiesu eksperta sertifikātu. Turklāt Tiesu ekspertu likuma 3.panta trešā daļa paredz arī izņēmumu,
ka gadījumos, kad ekspertīze nepieciešama jomās, kurās nav tiesu ekspertu,
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ekspertīzi var uzdot veikt citai
personai, kurai ir atbilstošas speciālās zināšanas. Ņemot vērā minēto, pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzes arī
turpmāk, ievērojot Kriminālprocesa likumā un Tiesu ekspertu likumā noteikto,
var veikt tiesu eksperti ekspertīžu iestādē, kurai ar procesa virzītāja
lēmumu tiks noteikts veikt ekspertīzi, bet gadījumos, ja ekspertīžu iestādē nav
tiesu ekspertu, kas varētu veikt pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzi,
to var uzdot veikt valsts atzītam privātajam tiesu ekspertam vai ja tāda nav,
citai personai, kurai ir atbilstošas speciālās zināšanas šajā jomā. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv, kā arī
informācija par to tiks ievietota Iekšlietu ministrijas mājas lapā un NAIS. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīda tiesības ar normatīvo aktu netiek ierobežotas. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
I.Gorbačova |
|
|
|
|
22.07.2008.
12.35
1309
I.Gorbačova,7219018,
inguna.gorbacova@iem.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.63 |
2008.gada 8.septembrī |
7.§
Likumprojekts "Grozījumi Pornogrāfijas ierobežošanas likumā"
TA-2407
___________________________________________________________
(M.Segliņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-63-0809-#07.doc
1