Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

12.09.2008.                   Nr.90/TA-2407

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Pornogrāfijas ierobežošanas likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gorbačova 67219018, inguna.gorbacova@iem.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 9 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 8.septembra sēdes protokola Nr.63  7.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Pornogrāfijas ierobežošanas likumā

 

Izdarīt Pornogrāfijas ierobežošanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2007, 12.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izslēgt 10.pantu.

 

2. Izslēgt pārejas noteikumu 2.punkta 1.apakšpunktu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs

M.Segliņš


Likumprojekta

„Grozījumi Pornogrāfijas ierobežošanas likumā”

anotācija

 

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Ministru kabineta komitejas 2008.gada 12.maija sēdes prot. Nr.15, 8.§ 2.punkts, kas paredz Iekšlietu ministrijai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā likumprojektu ar grozījumiem Pornogrāfijas ierobežošanas likumā, svītrojot normu par ekspertu komisijas izveidošanu un darbību.

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

2007.gada 1.jūnijā spēkā stājās Pornogrāfijas ierobežošanas likums. Minētā likuma 10.panta otrajā daļā Ministru kabinetam dots deleģējums noteikt ekspertu komisijas, kas veic ekspertīzi un sniedz atzinumu, ja pastāv šaubas par to, vai materiāls ir uzskatāms par pornogrāfiska rakstura materiālu vai bērnu pornogrāfiju, kā arī par šāda materiāla aprites atbilstību normatīvo aktu prasībām izveidošanas un darbības kārtību, kā arī personas un institūcijas, kurām ir tiesības pieprasīt komisijas atzinumu. Ņemot vērā minēto, Iekšlietu ministrija atbilstoši Pornogrāfijas ierobežošanas likuma 10.panta otrajā daļā noteiktajam deleģējumam izstrādāja Ministru kabineta noteikumu projektu „Noteikumi par komisiju pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzes veikšanai”, kas tika izsludināts 2007.gada 2.augusta Valsts sekretāru sanāksmē (prot.Nr.30, 16.§). Taču 2008.gada 12.maija Ministru kabineta komitejas sēdē, izskatot šo Ministru kabineta noteikumu projektu, tika nolemts, ka ekspertu komisijas, kas veic ekspertīzi un sniedz atzinumu, ja pastāv šaubas par to, vai materiāls ir uzskatāms par pornogrāfiska rakstura materiālu vai bērnu pornogrāfiju, kā arī par šāda materiāla aprites atbilstību normatīvo aktu prasībām, izveide nav nepieciešama, jo procesa virzītāji var nozīmēt pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzi kriminālprocesa ietvaros Kriminālprocesa likuma un Tiesu ekspertu likuma noteiktajā kārtībā. Ņemot vērā minēto, Iekšlietu ministrijai tika dots uzdevums sagatavot grozījumus Pornogrāfijas ierobežošanas likumā, izslēdzot no tā normas par minētās komisijas izveidi un darbību.

3. Normatīvā akta projekta būtība.

 

 

Likumprojekts paredz izslēgt no Pornogrāfijas ierobežošanas likuma 10.pantu, kas paredz ekspertu komisijas definīciju un deleģējumu Ministru kabinetam noteikt ekspertu komisijas izveidošanas un darbības kārtību, kā arī personas un institūcijas, kuras ir tiesīgas pieprasīt ekspertu komisijas atzinumu.

Vienlaikus likumprojekts paredz izslēgt arī Pornogrāfijas ierobežošanas likuma pārejas noteikumu 2.punkta 1.apakšpunktu, kas paredz minēto noteikumu izdošanas datumu un uzdevumu Ministru kabinetam izveidot ekspertu komisiju.

4. Cita informācija.

Nav attiecināms.

 



 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām.

 

Nav attiecināms.

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Nav attiecināms.

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām 

Nav attiecināms.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms.

5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

Nav attiecināms.

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē 

Nav attiecināms.

 7. Cita ietekme

Nav attiecināms.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

 n-tais gads

 

Turpmākie trīs gadi

n+1

n+2

n+3

 1

 2

 3

 4

 5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

Nav attiecināms.

Nav attiecināms

Nav attiecināms

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Nav attiecināms

6. Cita informācija 

Nav attiecināms

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

 Nav attiecināms.

 2. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

  V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Nav attiecināms.

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 Nav attiecināms.

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

 Nav attiecināms.

 

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

 Nav attiecināms.

  

2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 Komentāri

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms.

 6. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

 Konsultācijas nav notikušas. Konsultācijas nav nepieciešamas, jo likumprojekta nepieciešamība izriet no 2008.gada 12.maija Ministru kabineta komitejas sēdes (prot. Nr.15, 8.§) 2.punktā Iekšlietu ministrijai dotā uzdevuma.

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas.

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti.

 Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

 Konsultācijas nav notikušas.

 5. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jautājumi, kas saistīti ar  pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzes noteikšanu un veikšanu, arī turpmāk tiks risināti šobrīd spēkā esošā tiesiskā regulējuma ietvaros. Kriminālprocesa likums paredz, ka pilnvaras veikt kriminālprocesu ir ne tikai ekspertīžu iestādes ekspertam, kurš ir ieguvis tiesības veikt noteikta veida ekspertīzes un saņēmis procesa virzītāja uzdevumu, bet arī pieaicinātajam ekspertam, kurš nav tiesu ekspertīžu iestādes eksperts, bet kura zināšanas un praktiskā pieredze ir pietiekama ekspertīzes izdarīšanai.

Minēto ekspertu profesionālā darbība, lai valstī nodrošinātu objektīvu, tiesisku un zinātniski pamatotu tiesu ekspertīzi, ir noteikta Tiesu ekspertu likumā, kas arī paredz, ka tiesu ekspertīzi ir tiesīgi veikt tiesu eksperti (gan valsts tiesu eksperti, kas ekspertīzes veic, pildot amata pienākumus ekspertīžu iestādē, gan valsts atzītie privātie tiesu eksperti), kuri saņēmuši tiesu eksperta sertifikātu.

Turklāt Tiesu ekspertu likuma 3.panta trešā daļa paredz arī izņēmumu, ka gadījumos, kad ekspertīze nepieciešama jomās, kurās nav tiesu ekspertu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ekspertīzi var uzdot veikt citai personai, kurai ir atbilstošas speciālās zināšanas.

Ņemot vērā minēto, pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzes arī turpmāk, ievērojot Kriminālprocesa likumā un Tiesu ekspertu likumā noteikto, var veikt tiesu eksperti ekspertīžu iestādē, kurai ar procesa virzītāja lēmumu tiks noteikts veikt ekspertīzi, bet gadījumos, ja ekspertīžu iestādē nav tiesu ekspertu, kas varētu veikt pornogrāfiska rakstura materiālu ekspertīzi, to var uzdot veikt valsts atzītam privātajam tiesu ekspertam vai ja tāda nav, citai personai, kurai ir atbilstošas speciālās zināšanas šajā jomā.

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv, kā arī informācija par to tiks ievietota Iekšlietu ministrijas mājas lapā un NAIS.

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 Indivīda tiesības ar normatīvo aktu netiek ierobežotas.

 4. Cita informācija

 Nav attiecināms

 

 

Iekšlietu ministrs                                                                                M.Segliņš

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

A.Straume

M.Rāzna

T.Stragova

I.Gorbačova

 

 

 

 

 

 

 

22.07.2008. 12.35

1309

I.Gorbačova,7219018,

inguna.gorbacova@iem.gov.lv

 


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.63

2008.gada 8.septembrī

 

 

7.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Pornogrāfijas ierobežošanas likumā"

     TA-2407

___________________________________________________________

(M.Segliņš, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2008-MK-PROT-63-0809-#07.doc

1