Rīgā
10.09.2008. Nr.90/TA-1576
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Arhīvu likums". Likumprojektu izstrādāja Kultūras ministrija (atbildīgā amatpersona - Millersone 67078141, ilze.millersone@km.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 8 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 8.septembra sēdes protokola Nr.63 11.§ izraksts
uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Arhīvu likums
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) akreditētais
privātais arhīvs privāto
tiesību juridiskā persona, kura akreditēta normatīvajos aktos paredzētajā
kārtībā;
2) arhīva
dokuments dokuments, kas glabājas arhīvā tā arhīviskās vērtības dēļ;
3) arhīviskā
vērtība dokumenta informatīvais nozīmīgums, kas ir par pamatu dokumenta
pastāvīgai vai ilgstošai glabāšanai arhīvā;
4) arhīvs:
a) dokumentu kopums, ko neatkarīgi no to
rašanās datuma, formas un informācijas nesēja uzkrāj, glabā un izmanto to
arhīviskās vērtības dēļ,
5) depozitārā
glabāšana Nacionālajā
dokumentārajā mantojumā iekļautu privātpersonu dokumentu terminēta glabāšana
Latvijas Nacionālajā arhīvā;
6) dokuments
informācija, kas radusies vai saņemta uz jebkura informācijas nesēja,
ierosinot, turpinot, mainot vai izbeidzot kādu darbību, un kas apliecina šo
darbību;
7) dokumentu
izmantošana dokumentos esošās
informācijas meklēšana, izpēte un lietošana zinātniskiem, tautsaimnieciskiem,
sociāliem, tiesiskiem un citiem mērķiem;
9) dokumentu
izvērtēšana dokumentu kopuma analīze, lai pieņemtu lēmumu par to
glabāšanas termiņu vai iznīcināšanu;
10) dokumentu
pārvaldība vadības joma, kas nosaka un īsteno dokumentu radīšanu,
saņemšanu, reģistrēšanu, klasifikāciju, sistematizāciju, izvērtēšanu, kontroli,
glabāšanu un pieejamību līdz nodošanai pastāvīgā valsts glabāšanā Latvijas
Nacionālajā arhīvā, kā arī dokumentu iznīcināšanu;
11)
dokumentu pieejamība normatīvajos
aktos noteiktas tiesības un uzziņas līdzekļu nodrošinātas iespējas un līdzekļi
informācijas meklēšanai, ieguvei un izmantošanai;
12) dokumentu
saglabāšana procesi un
darbības dokumentu tehniskai un intelektuālai saglabāšanai, tai skaitā
preventīvā aizsardzība, konservācija un pārnešana uz jauna informācijas nesēja;
13) dokumentu
uzkrāšana mērķtiecīga arhīva dokumentu kopuma papildināšana;
14) pastāvīgi
glabājami dokumenti dokumenti,
kurus saskaņā ar normatīvajiem aktiem noteikts glabāt mūžīgi;
15) privātais
dokuments privātpersonas darbībā radīts vai saņemts dokuments;
16) publiskais
dokuments valsts pārvaldes institūcijas darbībā radīts vai saņemts
dokuments;
17) terminēti
glabājami dokumenti dokumenti,
kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem noteikts glabāšanas termiņš.
2.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt Nacionālā dokumentārā
mantojuma veidošanu, uzkrāšanu, izvērtēšanu, saglabāšanu, pieejamību un
izmantošanu, īstenojot atbilstošu dokumentu pārvaldību.
3.pants.
Likuma darbības joma
Likums attiecas uz Latvijas Republikas Saeimu un tās
veidotām institūcijām, tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestādēm, notariāta, tiesu varas un to veidotām
iestādēm, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībām, kapitālsabiedrībām, kurās
valstij vai pašvaldībai pieder izšķirošā ietekme Koncernu likuma izpratnē,
atvasināto publisko tiesību juridiskajām personām, ar likumu izveidotām
iestādēm ārpus Ministru kabineta padotības, privātpersonām, kurām saskaņā ar
normatīvajiem aktiem deleģēta pārvaldes uzdevumu veikšana, (turpmāk
institūcija), kā arī akreditētajiem privātajiem arhīviem.
4.pants. Nacionālā dokumentārā mantojuma
reģistrs
(1) Nacionālā dokumentārā mantojuma reģistrs (turpmāk
reģistrs) ir publiski pieejama informācijas sistēma, kas satur datus par
publiskajiem dokumentiem, to veidotājiem institūcijām un privāto tiesību
subjektiem, kuru īpašumā vai valdījumā ir arhīviski vērtīgi dokumenti un kuri
noslēguši sadarbības līgumus par iekļaušanu reģistrā.
(2) Reģistra pārzinis ir Latvijas Nacionālais arhīvs.
(3) Ministru kabinets nosaka reģistra
veidošanas, papildināšanas, uzturēšanas un pieejamības kārtību.
5.pants. Īpašumtiesības un darbības ar
dokumentiem
(1) Nacionālajā dokumentārajā mantojumā uzkrātie
publiskie un privātie dokumenti nav atsavināmi un dalāmi, un tie nevar būt tādu
darījumu objekts, kuru rezultātā tiek pārkāptas valsts īpašuma tiesības uz šiem
dokumentiem.
(2) Privātie dokumenti pieder privātpersonai. Darījumi
ar privātajiem dokumentiem, kas ir ietverti reģistrā, veicami Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā.
(3) Nododot Nacionālā dokumentārā mantojuma
dokumentus, par kuriem ziņas ir iekļautas reģistrā, institūcijas vadītājs
rakstveidā informē Latvijas Nacionālo arhīvu Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
(4) Bezīpašnieka dokumenti ar arhīvisku vērtību pāriet
valsts īpašumā un tiek pieņemti Latvijas Nacionālā arhīva glabāšanā.
(1) Kultūras ministrija:
1) izstrādā valsts politiku un stratēģiju dokumentu pārvaldībā un arhīvu
nozarē;
2) sekmē Latvijas Nacionālā arhīva un akreditēto privāto arhīvu darbības
pilnveidošanu un attīstību;
3) veic privāto arhīvu akreditāciju;
4) nodrošina vienotas metodoloģijas (instrukciju, norādījumu un
ieteikumu) izstrādi arhīvu jomā;
5) izskata privātpersonu iesniegumus un sūdzības par
Latvijas Nacionālā arhīva un akreditēto privāto arhīvu darbību;
6) veic dokumentu pārvaldības un Nacionālā dokumentārā
mantojuma veidošanas, uzkrāšanas, izvērtēšanas, saglabāšanas un pieejamības
kontroli Latvijas Nacionālajā arhīvā, institūciju arhīvos un akreditētajos
privātajos arhīvos.
7.pants.
Latvijas Nacionālais arhīvs
(1) Latvijas
Nacionālais arhīvs ir Kultūras ministrijas pārraudzībā esoša tiešās valsts
pārvaldes iestāde ar teritoriālajām un funkcionālajām struktūrvienībām, kas
vei
do, uzkrāj, glabā un nodrošina nacionālā dokumentārā mantojuma izmantošanu,
uzrauga dokumentu pārvaldību institūcijās un darbojas saskaņā ar šo likumu un
citiem normatīvajiem aktiem.
(2) Latvijas Nacionālā arhīva direktoru uz pieciem
gadiem ieceļ Ministru kabinets.
8.pants.
Arhīvu sociāli tiesiskas izziņas izsniegšana
(1) Arhīva sociāli tiesiska izziņa satur informāciju
par darbu, mācībām, dienestu bruņotajos spēkos un citās struktūrās, īpašumu
piederību, civilstāvokļa aktiem, atrašanos ārstniecības iestādēs, personu
ievešanu un izvešanu no Latvijas, tiesu spriedumiem, notariālo darbību
dokumentiem, ko privātpersonas pieprasa iesniegšanai valsts un pašvaldību
institūcijās un tiesās savu tiesību pierādīšanai un civiltiesisko darījumu
kārtošanai.
(2) Par Latvijas Nacionālā arhīva sociāli
tiesiskās izziņas sagatavošanu un izsniegšanu ir maksājama valsts nodeva.
Valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
9.pants.
Latvijas Nacionālā arhīva tiesības
(1) Nacionālā dokumentārā mantojuma
papildināšanai Latvijas Nacionālais arhīvs var iepirkt dokumentus, arhīvus,
dokumentālās liecības ar arhīvisku vērtību, kā arī veidot dokumentālas
liecības, fiksējot valsts un sabiedrības dzīves norises.
(2) Latvijas Nacionālais arhīvs funkciju veikšanai bez
maksas saņem nepieciešamo informāciju no institūcijām, kā arī privātpersonām,
kas iekļautas reģistrā.
(3) Latvijas Nacionālais arhīvs ir tiesīgs izvērtēt
tos privātos arhīvus, kurus paredzēts iekļaut reģistrā, saņemot attiecīgo
privāto arhīvu īpašnieku piekrišanu.
(4) Latvijas Nacionālais arhīvs var pieņemt valsts vai
depozitārā glabāšanā privātpersonu dokumentus un arhīvus uz līguma pamata.
(5) Latvijas Nacionālajam arhīvam ir tiesības
sadarboties ar ārvalstu arhīviem un starptautiskajām profesionālajām
organizācijām dokumentu pārvaldības un arhīvu nozares jautājumos.
10.pants. Latvijas Nacionālā arhīva finansēšana
Latvijas Nacionālā
arhīva funkciju veikšanai finanšu līdzekļus veido valsts budžeta dotācija no
vispārējiem ieņēmumiem, ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi, ziedojumi, dāvinājumi un ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi.
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu veidā iegūtie finanšu līdzekļi tiek
ieskaitīti arhīva pamatbudžeta kontā.
11.pants. Privātie
arhīvi
(1) Privātais arhīvs ir privātpersonas izveidota
privāto tiesību juridiskā persona, kas uzkrāj un glabā privātos dokumentus.
Privātā arhīva juridisko statusu nosaka tās dibinātājs.
(2) Akreditētiem privātiem arhīviem ir
tiesības glabāt terminēti glabājamos publiskos dokumentus atbilstoši Ministru
kabineta noteiktajai publisko dokumentu pārvaldības kārtībai.
(3) Akreditētie privātie arhīvi nodrošina
terminēti glabājamo publisko dokumentu saglabāšanu pēc arhīva darbības
izbeigšanas, organizējot dokumentu nodošanu to īpašniekiem vai nodošanu citos
arhīvos, saskaņojot to ar dokumentu īpašniekiem.
(4) Ministru kabinets nosaka privāto arhīvu
akreditācijas prasības un kārtību.
12.pants.
Institūciju tiesības un pienākumi
dokumentu pārvaldības un arhīvu jomā
(1) Institūcijām ir pienākums:
1) dokumentēt savu darbību, nodrošinot autentisku,
ticamu un integrētu darbības liecību radīšanu, atbilstoši noteiktajām funkcijām
un uzdevumiem;
2) nodrošināt dokumentu pārvaldību;
3) nodrošināt publisko dokumentu saglabāšanu līdz
nodošanai Latvijas Nacionālajam arhīvam pastāvīgā valsts glabāšanā vai to
iznīcināšanai, apstiprinot iznīcināšanas aktus Latvijas Nacionālajā arhīvā.
(2) Publisko dokumentu pārvaldības kārtību nosaka
Ministru kabinets.
(3) Publiskos dokumentus pastāvīgā valsts glabāšanai
nodod tikai Latvijas Nacionālajā arhīvā.
(4) Institūcijām un privātpersonām, normatīvajos
aktos noteiktajos gadījumos pieprasot dokumentu oriģinālus no arhīviem,
jānodrošina to aizsardzība, saglabāšana un laicīga atdošana arhīvā. Pēc arhīva
pieprasījuma par attiecīgās personas līdzekļiem izgatavo dokumentu
nodrošinājuma kopijas, kas tiek uzglabātas līdz oriģināldokumenta atdošanai
arhīvā.
(5) Institūcijas vadītājs ir atbildīgs par publisko
dokumentu pārvaldības kārtības ievērošanu.
(6) Institūcijām ir tiesības saņemt Latvijas Nacionālā
arhīva konsultācijas un metodisko palīdzību dokumentu pārvaldības jautājumos.
(1) Latvijas Nacionālais arhīvs apstiprina to
institūciju sarakstu, kuru pienākums ir šajā pantā minētajos termiņos nodot
dokumentus pastāvīgā valsts glabāšanā Latvijas Nacionālajā arhīvā. Institūciju
saraksts, kā arī tajā izdarītie grozījumi publicējami laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" un Latvijas Nacionālā arhīva mājaslapā internetā.
(2) Pastāvīgi glabājamos dokumentus ar arhīvisku
vērtību līdz to nodošanai Latvijas Nacionālajam arhīvam glabā institūciju
arhīvos maksimāli 15 gadus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Personāla dokumentus institūcijas glabā 75 gadus.
(3) Elektroniskos dokumentus
un dokumentus, kuru informāciju veido attēls vai skaņa un kas uztverami un
izmantojami ar attiecīgu iekārtu palīdzību (audiovizuālie un
kinematogrāfiskie dokumenti, fotogrāfijas un skaņu dokumenti), līdz to nodošanai Latvijas Nacionālajam arhīvam
glabā Nacionālā dokumentārā mantojuma veidotāju arhīvos maksimāli piecus gadus,
ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
(4) Šā panta otrajā un trešajā daļā minēto termiņu
dokumentu glabāšanai var pagarināt, saņemot Latvijas Nacionālā arhīva atļauju
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(5) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā
Nacionālā dokumentārā mantojuma veidotāji nodod dokumentus Latvijas Nacionālā
arhīva glabāšanā šā panta otrajā un trešajā daļā minētajos termiņos, kā arī
gadījumos, ja dokumenti tiek nodoti pirms to maksimālā glabāšanas termiņa
beigām.
14.pants.
Likvidējamo un reorganizējamo institūciju dokumentu saglabāšana
(1) Likvidējamo institūciju dokumenti ar
arhīvisku vērtību nododami Latvijas Nacionālajam arhīvam pastāvīgā valsts
glabāšanā.
(2) Reorganizējamās institūcijas vadītājs rakstveidā
saskaņo ar Latvijas Nacionālo arhīvu dokumentu turpmākās glabāšanas vietu.
(3) Ja institūcija tiek likvidēta, tās dokumentu
pieņemšanu Latvijas Nacionālajā arhīvā pastāvīgai valsts glabāšanai finansē no
valsts budžeta līdzekļiem.
(4) Ja institūcija tiek likvidēta vai reorganizēta,
par tās dokumentu saglabāšanu un nodošanu Latvijas Nacionālā arhīva glabāšanā
atbild attiecīgās institūcijas vadītājs, funkciju pārņēmējs vai likvidators.
15.pants.
Latvijas Nacionālā arhīva un akreditēto privāto arhīvu dokumentu pieejamība un
izmantošana
(1) Latvijas Nacionālā arhīva un akreditēto privāto
arhīvu dokumenti ir brīvi pieejami un izmantojami, ja to pieejamību neierobežo
normatīvie akti.
(2) Latvijas Nacionālā arhīva un akreditēto privāto
arhīvu dokumenti lasītavās ir pieejami bez maksas, izņemot sniegtos
papildpakalpojumus.
(3) Latvijas Nacionālais arhīvs un akreditētie
privātie arhīvi dokumentu pieejamības nodrošināšanai veic arhīvu dokumentu
aprakstīšanu, kā arī veido un nodrošina publiski pieejamas bezmaksas uzziņu
sistēmas.
(4) Latvijas Nacionālā arhīva dokumentu izmantošanas
kārtību arhīva lasītavā nosaka Latvijas Nacionālā arhīva direktors.
(5) Latvijas Nacionālajā arhīvā uzkrātos dokumentus,
kurus aizsargā autortiesības vai blakustiesības (audiovizuālie,
kinematogrāfiskie, foto, skaņu vai citi dokumenti), var izmantot, saņemot
Latvijas Nacionālā arhīva izmantošanas atļauju un vienojoties ar attiecīgā
dokumenta autortiesību vai blakustiesību subjektu.
16.pants. Arhīva dokumentu
pieejamības ierobežojumi
(1) Latvijas Nacionālā arhīva un tā
teritoriālo un funkcionālo struktūrvienību direktori var noteikt arhīva
dokumenta izmantošanas ierobežojumus, lai nodrošinātu dokumenta oriģināla
saglabāšanu.
(2) Pieejamība tiek ierobežota:
1) dokumentiem, kas satur valsts
noslēpumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem;
2) dokumentiem, kuri satur
sensitīvus personas datus, personas identifikācijas kodus, informāciju par
personas adopciju, medicīniska un notariāla rakstura informāciju. Šo dokumentu
pieejamība tiek ierobežota uz 110 gadiem pēc tās personas dzimšanas, uz
kuru dokumentā ietvertā informācija attiecas. Ja nav iespējams konstatēt
personas dzimšanas datumu, dokumenta pieejamība tiek ierobežota uz 75 gadiem
pēc dokumenta sastādīšanas;
3) dokumentiem, kas satur
informāciju, kurai piešķirts komercnoslēpuma statuss. Šo dokumentu pieejamība
tiek ierobežota uz 20 gadiem pēc komercnoslēpuma statusa piešķiršanas.
(3) Dokumentus, kam noteikti
pieejamības ierobežojumi, ir atļauts izmantot pēc pirmstiesas izmeklēšanas
iestādes, prokuratūras, tiesas, zinātnisko institūciju vai zinātnieka
pieprasījuma, kā arī ar to personu rakstisku atļauju, uz kurām dokuments
attiecas, vai pēc konkrētās personas nāves ar otra laulātā, vecāku, bērnu,
mazbērnu vai māsu un brāļu rakstisku atļauju.
(4) Rakstveida lēmumu par
informācijas izmantošanas atteikumu divu nedēļu laikā pēc pieprasījuma
iesniegšanas pieņem Latvijas Nacionālā arhīva direktors vai attiecīgās Latvijas
Nacionālā arhīva teritoriālās vai funkcionālās struktūrvienības vadītājs.
Lēmums izsniedzams pieprasītājam.
(1) Arhīvu padome ir konsultatīva institūcija,
kas piedalās arhīvu nozares politikas un stratēģijas dokumentu izstrādē un
veicina arhīvu nozares attīstību.
(2) Arhīvu padomi izveido un tās nolikumu
apstiprina kultūras ministrs.
(3) Arhīvu padomes sastāvā ir divi Latvijas
Nacionālā arhīva pārstāvji, divi Latvijas Arhīvistu biedrības pārstāvji,
Kultūras ministrijas deleģēts pārstāvis, kā arī Latvijas Pašvaldību savienības,
Latvijas Zinātnes padomes, Latvijas Muzeju padomes un Latvijas Bibliotēku
padomes deleģēts pārstāvis.
18.pants.
Arhīvu padomes kompetence
(1) Arhīvu padome:
1) piedalās arhīvu nozares attīstības
stratēģijas izstrādē;
2) sniedz atzinumus par privāto arhīvu
atbilstību akreditācijas prasībām;
3) sniedz atzinumus Nacionālā dokumentārā
krājuma veidošanas un saglabāšanas jautājumos;
4) sniedz atzinumus par arhīvu dokumentu zinātniskās
pētniecības darbu;
5) sniedz atzinumus par arhīvu darbību regulējošiem
normatīvo aktu projektiem.
19.pants.
Reģistrā iekļauto dokumentu ar arhīvisku vērtību izvešana
(1) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā
reģistrā iekļautie dokumenti ar arhīvisku vērtību uz laiku var tikt izvesti no
Latvijas Republikas.
(2) Dokumentiem pirms to izvešanas no Latvijas
Republikas izgatavo nodrošinājuma kopijas. Dokumentu kopēšanu organizē
dokumentu īpašnieks vai dokumentu pieprasītājs.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums
"Par arhīviem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1991, 21.nr.; 1993, 33.nr.; 2001, 1.nr.; 2005, 14.nr.).
2. Sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās
Ministru kabinets izdod rīkojumu par valsts arhīvu sistēmas reorganizāciju
atbilstoši šā likuma prasībām.
3. Līdz valsts arhīvu sistēmas reorganizācijas
pabeigšanai šā likuma 6.pantā noteiktās Kultūras ministrijas funkcijas pilda
Valsts arhīvu ģenerāldirekcija.
4. Līdz Latvijas Nacionālā arhīva izveidošanai šajā
likumā paredzētās Latvijas Nacionālā arhīva funkcijas atbilstoši kompetencei
pilda Latvijas Valsts vēstures arhīvs, Latvijas Valsts arhīvs, Latvijas Valsts
kinofotofonodokumentu arhīvs, Personāla dokumentu valsts arhīvs, kā arī zonālie
valsts arhīvi.
5. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus no šā likuma spēkā stāšanās
dienas ir spēkā Ministru kabineta 2006.gada 14.marta noteikumi Nr.192
"Kārtība, kādā no Latvijas Republikas uz laiku izved valsts arhīvu fonda
dokumentus", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
6. Šā likuma 8.panta otrā daļa stājas spēkā vienlaikus
ar grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām", paredzot arhīvu
sociāli tiesisko izziņu izsniegšanu kā valsts nodevas objektu.
Kultūras ministre
H.Demakova
Normatīvā akta
projekta
likumprojekts Arhīvu
likums
anotācija
|
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Deklarācijas par Ivara
Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 9.14.punktā dots uzdevums izveidot
Nacionālo arhīvu, apvienojot valsts arhīvus, nodrošināt pienācīgu valsts
arhīvos glabājamā dokumentārā mantojuma saglabāšanu un pieejamību, aktīvi
izmantojot jaunās tehnoloģijas, veidot Vienoto valsts arhīvu informācijas
sistēmu. 2004.gada
11.februārī Ministru kabinets apstiprināja Arhīvu likumproj
ekta koncepciju.
Uzdevums izstrādāt jaunu Arhīvu likumprojektu Kultūras ministrijai dots
saskaņā ar Ministru kabineta 11.02.2004 rīkojuma Nr.102 Par Arhīvu likuma
koncepciju 4.punktu. |
|
||||||||||||||
|
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Tiesiskais regulējums: Arhīvu
jomu regulē Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991.gada 26.martā
pieņemtais speciālais likums Par arhīviem (grozījumi 1993.g., 2000.g.,
2005.g.). Kopš likuma Par arhīviem pieņemšanas ir notikušas būtiskas
izmaiņas tiesību sistēmā, līdz ar to spēkā esošais likums Par arhīviem
juridiski un pēc satura ir novecojis. Likumā Par arhīviem (4.,5. pants) nav
pietiekami precīzi noteikta valsts arhīvu sistēmas struktūra un padotība,
kompetence. Likums Par arhīviem (4. pants) deleģē tiesības Latvijas Valsts
arhīvu ģenerāldirekcijai un valsts arhīviem attiecībā uz Latvijas Nacionālo
arhīvu fondu izdot ārējos normatīvos aktus, kas ir saistoši valsts un
pašvaldību iestādēm, kā arī visu veidu uzņēmumiem un organizācijām. Tas ir
pretrunā ar Administratīvā procesa likumu un Valsts pārvaldes iekārtas
likumu. Nav
noteikta vienota kārtība dokumentu pārvaldībā valstī. Iestāžu rīcībā ir tikai
Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumi (Ministru kabineta
1996.gada 23.aprīļa noteikumi Nr.154), kas neregulē dokumentu saņemšanas,
reģistrēšanas, izvērtēšanas, saglabāšanas, iznīcināšanas un pieejamības
organizēšanu un īstenošanu. Iestāžu
un valsts arhīvu darba plānošanu un organizēšanu apgrūtina likuma Par
arhīviem normu trūkums, kas noteiktu dokumentu ar arhīvisku vērtību
glabāšanas termiņus publisko tiesību juridisko
personu arhīvos līdz nodošanai valsts arhīvos. Valsts
arhīvu institucionālā sistēma. Šobrīd valsts arhīvu sistēmā pastāv divu
pakāpju pārvaldība. Valsts arhīvu sistēmu veido Valsts arhīvu
ģenerāldirekcija (turpmāk Ģenerāldirekcija), valsts arhīvi un citas valsts
pārvaldes iestādes. Valsts arhīvu sistēmu pārvalda Ģenerāldirekcija, kas ir
kultūras ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas īsteno
valsts politiku arhīvu jomā un ir augstākā iestāde valsts arhīvu sistēmas
iestādēm. Ģenerāldirekcijas pakļautībā atrodas 15 valsts arhīvi (vienpadsmit
no tiem zonālie valsts arhīvi) un 2 palīginstitūcijas speciālu uzdevumu
veikšanai. Valsts arhīvi attiecībā uz tiem
piešķirtajiem finanšu līdzekļiem nedarbojas patstāvīgi. Valsts arhīvi tiek
finansēti dotāciju veidā no valsts budžeta vispārējiem ieņēmumiem
Ģenerāldirekcijai. Gadskārtējā valsts budžeta likumā valsts dotācija tiek
piešķirta valsts arhīvu sistēmai kopumā, neizdalot finanšu līdzekļus
atsevišķām iestādēm. Ģenerāldirekcija nosaka valsts arhīvu sistēmas iestāžu
finansējumu atbilstoši valsts budžetā kārtējam gadam sistēmas programmas
vajadzībām paredzētajiem līdzekļiem, kā arī štata vienību skaitu un darba
samaksas fondu. Situācijas analīze un Kultūras ministrijas
īstenotais Funkcionālais audits valsts arhīvu sistēmā apliecina, ka
pastāvošais valsts arhīvu sistēmas iestāžu mehānisms, kas izveidots saskaņā
ar likumu Par arhīviem ir smagnējs un neatbilst labas pārvaldības
principam, kas noteikts Valsts pārvaldes iekārtas likumā. Pēc esošās situācijas analīzes ir
konstatētas sekojošas juridiskas un institucionālas problēmas: - šobrīd gan Ģenerāldirekcijai, gan visiem
valsts arhīviem ir tiesības izdot iekšējus normatīvus aktus arhīvu nozarē,
kas ir saistoši publiskām un privātām juridiskajām personām (neatbilst spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem); - precīza tiesiskā regulējuma trūkums
pieļauj dažādu pieeju no Ģenerāldirekcijas un valsts arhīvu puses metodisko
dokumentu izstrādē, uzraudzības darbā, fondu reģistru veidošanā, kvalitātes
sistēmu izstrādē, kas apgrūtina uzkrātā Nacionālā dokumentārā mantojuma
vienotu apsaimniekošanu un uzraudzības darba nodrošinājumu valsts un
pašvaldību iestādēs, tā kavējot kopējo nozares darba koordināciju un
centralizētu attīstību; - arhīvu nozarē trūkst vienotas valsts
politikas un tai pakārtotas darbības stratēģijas. Tas padara efektīvu
Ģenerāldirekcijas funkciju izpildi praktiski neiespējamu un norāda, ka ja
tiek saglabāts esošais valsts arhīvu sistēmas pārvaldības modelis,
Ģenerāldirekcijai jāuzņemas iniciatīva politikas veidošanā; - politikas ieviešanas un tās kontroles
funkcijas veic viena un tā pati institūcija, kas kopumā nenodrošina
neatkarīgu valsts arhīvu sistēmas darbību un tās efektivitātes kontroli; - esošais valsts arhīvu darbības kontroles
mehānisms nav pietiekami efektīvs; - pastāvošais nepilnīgais normatīvais
regulējums radījis situāciju, kurā valsts arhīvi dublē Ģenerāldirekcijas
funkcijas metodisko dokumentu un instrumentu izstrādē, fondu reģistru
veidošanā, kvalitātes sistēmas izstrādāšanā, lai kompensētu instrukciju un
normatīvo aktu trūkumu, kas tiem nepieciešami ikdienas darba veikšanai. |
|
||||||||||||||
|
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Arhīvu likumprojekta mērķis ir nodrošināt
Latvijas Nacionālā dokumentārā mantojuma veidošanu, uzkrāšanu, izvērtēšanu,
saglabāšanu, pieejamību, īstenojot atbilstošu dokumentu pārvaldību valsts
pārvaldes institūcijās, kā arī noteikt Latvijas Nacionālā arhīva funkcijas un
tiesības un akreditēto privāto arhīvu darbību. Likumprojektā: 1) noteikts Nacionālā dokumentārā mantojuma
veidotāju loks (likumprojekta 3.pants valsts pārvaldes institūcijas) tai
skaitā iekļautas tās privātpersonas, kurām deleģēti atsevišķi valsts
pārvaldes uzdevumus un funkcijas; 2) noteiktas Latvijas Nacionālā arhīva
tiesības iepirkt dokumentus ar arhīvisku vērtību no privāto tiesību
subjektiem; 3) noteikts valsts arhīvu sistēmas
institucionālās uzbūves modelis; 4) noteikta valsts arhīvus kompetence
dokumentu pārvaldības procesā publiskajās institūcijās, tai skaitā tiesības
sniegt konsultācijas; 5) noteikts dokumentu ar arhīvisku vērtību
glabāšanas termiņš valsts pārvaldes institūcijās, kā arī nodošana pastāvīgai
valsts glabāšanai Latvijas Nacionālajā arhīva; 6) normas par pieejamību tiek saskaņotas ar
atbilstošajām normām jau esošajos likumos par informācijas pieejamību,
klasificētās informācijas aizsardzību un autortiesībām; 7) paredzēta Arhīvu konsultatīvās padomes
izveide; 8) iekļauti nepieciešamie deleģējumi
Ministru kabinetam noteikumu pieņemšanai atsevišķos jautājumos; 9) paredzēta MK kompetence Latvijas
Nacionālā arhīva direktora iecelšanai, ņemot vērā, ka pēc reorganizācijas
Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatam paredzamas plašas funkcijas un
atbildība. Likumprojektā
paredzētais valsts arhīvu sistēmas institucionālās uzbūves modelis: 1) ar likumprojektu paredzēts izveidot
Latvijas Nacionālo arhīvu, kura pārraudzību veic Kultūras ministrija (ar
Kultūras ministrijā izveidojamās Arhīvu nodaļas starpniecību), reorganizējot
pašreiz esošās valsts arhīvu iestādes. Veidojot Latvijas Nacionālo arhīvu,
vienlaikus izskatāms jautājums par saskaņā ar MK rīkojuma Nr.102
apstiprinātajā Arhīvu likuma koncepcijā iekļauto par elektronisko dokumentu
valsts arhīva veidošanu. 2) ar likumprojekta paredzēts reorganizēt
pastāvošo Arhīvu Ģenerāldirekciju, nododot tās funkcijas jaunveidojamai
Arhīvu nodaļai Kultūras ministrijā. Arhīvu nodaļas funkcijas: 1) izstrādā valsts politiku un
stratēģiju arhīvu nozarē un dokumentu pārvaldībā; 2) sekmē Latvijas Nacionālā
arhīva un akreditēto privāto arhīvu darbības pilnveidošanu un attīstību; 3) veic privāto arhīvu
akreditāciju; 4) nodrošina vienotas
metodoloģijas (instrukciju, norādījumu un ieteikumu) izstrādi arhīvu jomā; 5) izskata privātpersonu un publisko
personu iesniegumus un sūdzības par Latvijas Nacionālā arhīva un akreditēto
privāto arhīvu darbību; 6) veic Nacionālā dokumentārā mantojuma
veidošanas, uzkrāšanas, izvērtēšanas, saglabāšanas un pieejamības kontroli
Latvijas Nacionālajā arhīvā un valsts pārvaldes institūciju arhīvos. Likumprojektā paredzēti pārejas noteikumi
valsts arhīvu sistēmas reorganizācijai. Ņemot vērā, ka reorganizācija
attieksies uz ļoti lielu iestāžu skaitu (17 valsts arhīvu sistēmas iestādes,
kurās kopā nodarbināti aptuveni 700 darbinieki), saskaņā ar pārejas
noteikumiem Ministru kabinets izdod atsevišķu rīkojumu par reorganizācijas
gaitu un termiņiem. Plānojams, ka valsts arhīvu sistēmas reorganizācija
noslēgsies ne ātrāk kā 2011.gadā. |
|
||||||||||||||
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||
|
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas
efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju
vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām
teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija
vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||
|
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||
|
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||||||||
|
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||
|
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
400 - 400 |
400 - 400 |
||||||||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
|
|
||||||||||||
|
2.
Finansiālā ietekme: 3.
3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
400 -
400 |
400 -400 |
||||||||||||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||||||||||
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Samazinās arhīvu sistēmas iestāžu budžeta
pašu ieņēmumu daļa un nepieciešamas papildus dotācija no vispārējiem
ieņēmumiem, lai kompensētu ieņēmumu samazinājumu un nodrošinātu arhīvu
sistēmas kārtējos izdevumus un izdevumus arhīvu attīstībai. Plānotais sociāli tiesisko arhīva izziņu
skaits gadā 20 tūkstoši Plānotā valsts nodeva Ls 20 par arhīva izziņu. 20 x20 = 400 tūkstoši
latu gadā. |
|||||||||||||||
|
6. Cita informācija |
Papildus līdzekļi
valsts arhīvu sistēmas reorganizācijai netiek plānoti, ņemot vērā
nepieciešamību precizēt reorganizācijas izmaksas atbilstoši Ministru kabineta
noteiktajiem termiņiem un reorganizācijas modelim. Reorganizācijas izmaksas
plānotas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
|||||||||||||||
|
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizdod: 1) MK noteikumi Privāto arhīvu akreditācijas kārtība; 2) MK noteikumi Publisko dokumentu pārvaldības noteikumi; 3) MK noteikumi Kārtība, kādā dokumenti tiek nodoti Latvijas Nacionālajā
arhīvā pastāvīgā valsts glabāšanā; 4) MK noteikumi Nacionālā dokumentārā mantojuma reģistra veidošanas,
uzturēšanas un pieejamības kārtība; 5) MK noteikumi Kārtība,
kādā no Latvijas Republikas uz laiku izved Nacionālā dokumentā mantojuma
reģistrā iekļautos dokumentus; 6) Latvijas Nacionālā arhīva nolikums; 7) Ministru kabineta noteikumi par valsts
nodevas par sociāli tiesisku arhīva izziņu valsts nodevas apmēru un
maksāšanas kārtību. Nepieciešami grozījumi: 1) likumā Par nodokļiem un nodevām
(paredzot arhīva sociāli tiesiskās izziņas izsniegšanu kā valsts nodevas
objektu); 2) MK 29.04.2003 noteikumi Nr.241 Kultūras ministrijas nolikums
(precizējot Kultūras ministrijas funkcijas un Kultūras ministrijas padotībā
esošās valsts pārvaldes iestādes); 3) grozījumi Ministru kabineta 15.05.2007
noteikumos Nr. 320 Noteikumi par valsts arhīvu sistēmas iestāžu sniegto
maksas pakalpojumu cenrādi (attiecībā uz valsts nodevas noteikšanu par
sociāli tiesisku arhīvu izziņu valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību).
Pēc likumprojekta pieņemšanas attiecīgie
normatīvo aktu projekti noteiktajā kārtībā tiks iesniegti apstiprināšanai
Ministru kabinetā. Nepieciešami tehniski grozījumi virknē normatīvo aktu, kuros izdarīta
atsauce uz pašreiz spēkā esošā likuma Par arhīviem nosaukumu, iestāžu Latvijas Valsts arhīvs vai Arhīvu
ģenerāldirekcija nosaukumu: 1) Fizisko personu datu aizsardzības likums; 2) Nekustamā īpašuma valsts kadastra likums; 3) Tiesu izpildītāju likums; 4) likums Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju; 5) Bibliotēku likumā; 6) Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos; 7) Kredītiestāžu likums; 8) Radio un televīzijas
likums; 9) Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu,
izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu. |
|
||||||||||||||
|
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||||||
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Savienības
Padomes 2005.gada 14.novembra ieteikums par prioritāriem pasākumiem
sadarbības stiprināšanai Eiropas arhīvu jomā (2005/835/EK). Ministru komitejas
rekomendācija dalībvalstīm Nr. R(2000) 13 par Eiropas politiku arhīvu
pieejamībā (pieņemta 2000. gada 13. jūlijā Ministru komitejā 717.Ministru
pilnvaroto sanāksmē) |
|
||||||||||||||
|
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||
|
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Ministru komitejas rekomendācija dalībvalstīm Nr. R(2000) 13 par
Eiropas politiku arhīvu pieejamībā (pieņemta 2000. gada 13. jūlijā Ministru
komitejā 717.Ministru pilnvaroto sanāksmē) |
|
||||||||||||||
|
2.tabula |
|
|||||||||||||||
|
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||||||||
|
I.1.a |
1.panta 3.punkts |
|
|
|||||||||||||
|
I.1.b |
1.panta 8.punkts |
|
|
|||||||||||||
|
I.1.c. |
1.panta 8.punkts |
|
|
|||||||||||||
|
I.1.e. |
17.panta trešās daļas 2.punkts |
|
|
|||||||||||||
|
III. 5. |
1.panta 8.punkts |
|
|
|||||||||||||
|
III.6. |
16.panta otrā daļa |
|
|
|||||||||||||
|
III.7. |
17.panta trešā daļa |
|
|
|||||||||||||
|
III.8. |
16.panta trešā daļa |
|
|
|||||||||||||
|
III.11. |
17.panta piektā un sestā daļa |
|
|
|||||||||||||
|
IV.12. |
16.panta pirmā daļa |
|
|
|||||||||||||
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||||
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Arhīvistu biedrība |
|
||||||||||||||
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta likumprojekta virzību, atsevišķi paustie iebildumi un
priekšlikumi ņemti vērā. |
|
||||||||||||||
|
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Sabiedrības informēšanas
pasākumi nav veikti |
|
||||||||||||||
|
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas |
|
||||||||||||||
|
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||||||
|
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||||
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Paredzēta jaunas nodaļas
izveide Kultūras ministrijā, paplašinot Kultūras ministrijas funkcijas. Paredzēta valsts arhīvu sistēmas iestāžu
reorganizācija, izveidojot Latvijas Nacionālo arhīvu. |
|
||||||||||||||
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu
Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto
aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī
valsts arhīvu sistēmas iestāžu un Kultūras ministrijas mājas lapās. |
|
||||||||||||||
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Administratīvo
aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā institūcijā. |
|
||||||||||||||
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||
Kultūras ministre |
Valsts
sekretāres p.i. |
Juridiskās
nodaļas vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
H.Demakova __.__.2008 |
U.Lielpēters __.__.2008 |
I.Millersone __.__.2008 |
Dz.Rozīte __.__.2008 |
I.Millersone __.__.2008 |
|
||||||||||||
31.07.2008 11:50
2260
I.Millersone; 67078141,
ilze.millersone@km.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.63 |
2008.gada 8.septembrī |
11.§
(atbalstīts VSS) Likumprojekts "Arhīvu likums"
TA-1576
___________________________________________________________
(H.Demakova, S.Zvidriņa, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir kultūras ministre.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-63-0809-#11.doc
1