Rīgā
10.09.2008. Nr.90/TA-2472
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Muižnieks 67028209, Arnis.Muiznieks@sam.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 8.septembra sēdes protokola Nr.63 13.§ izraksts
uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām"
Izdarīt likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla
daļām un kapitālsabiedrībām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 23.nr.; 2005, 15.nr.;
2006, 24.nr.; 2008, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta pirmo daļu ar 9.,
10., 11., 12. un 13.punktu šādā redakcijā:
"9) ietekme
pār kapitālsabiedrības darbību koncentrācija Padomes 2004.gada 20.janvāra Regulas
(EK) Nr.139/2004 par kontroli pār uzņēmumu koncentrāciju (EK Apvienošanās
Regula) 3.panta pirmās daļas izpratnē. Ietekme pār kapitālsabiedrības darbību
nav uzskatāma par kapitāla daļu
vai kapitālsabiedrību privatizāciju vai atsavināšanu Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma izpratnē, kā arī uz to neattiecas šā likuma H
sadaļas un I sadaļas noteikumi;
10) atsevišķa
ietekme pār kapitālsabiedrības darbību kapitālsabiedrības iespēja
pašai realizēt ietekmi pār citas kapitālsabiedrības darbību;
11) kopēja
ietekme pār kapitālsabiedrības darbību iespēja tikai divām vai vairākām
kapitālsabiedrībām kopā realizēt ietekmi pār citas kapitālsabiedrības darbību;
12) tieša ietekme pār
kapitālsabiedrības darbību iespēja
realizēt ietekmi pār kapitālsabiedrības darbību bez citas kapitālsabiedrības
starpniecības;
13) netieša
ietekme pār kapitālsabiedrības darbību iespēja realizēt ietekmi pār
kapitālsabiedrības darbību tikai ar citas kapitālsabiedrības
starpniecību."
2. Izteikt A sadaļas IV nodaļu šādā redakcijā:
"IV nodaļa.
Ietekme pār kapitālsabiedrības darbību
7.pants.
Tiesiskie darījumi ietekmes pār kapitālsabiedrības darbību radīšanai
(1) Ir atļauti tādi tiesiskie darījumi, kad
valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība iegūst atsevišķu vai kopēju tiešu vai
netiešu ietekmi pār vienas vai vairāku citu kapitālsabiedrību darbību.
(2) Aizliegti tādi tiesiskie darījumi, kad
atsevišķu vai kopēju tiešu vai netiešu ietekmi pār valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrības darbību iegūst tāda kapitālsabiedrība, kas nav valsts vai
pašvaldības kapitālsabiedrība.
8.pants.
Lēmuma pieņemšana par ietekmi pār kapitālsabiedrības darbību
(1) Par ietekmes pār kapitālsabiedrības darbību
iegūšanu vai izbeigšanu lemj Ministru kabinets attiecībā uz iesaistītajām
valsts kapitālsabiedrībām un pašvaldības dome (padome) attiecībā uz iesaistītajām
pašvaldības kapitālsabiedrībām.
(2) Pieņemot lēmumu par ietekmes pār kapitālsabiedrības
darbību iegūšanu vai izbeigšanu, Ministru kabinets un pašvaldības dome (padome)
var paredzēt ietekmes pār kapitālsabiedrības darbību iegūšanas vai izbeigšanas
nosacījumus.
(3) Par valsts vai
pašvaldības kapitālsabiedrības līdzdalību kapitālsabiedrībās, kas nav valsts
vai pašvaldības kapitālsabiedrības, kā arī par koncernu līguma noslēgšanu,
grozīšanu vai izbeigšanu, ja valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrībai jau ir
ietekme pār attiecīgās kapitālsabiedrības darbību, lemj valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētājs.
(4) Šā panta trešajā
daļā minētos lēmumus var pieņemt arī Ministru kabinets."
3. Izslēgt 9.pantu.
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par valsts un
pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu, uzdevumu u.tml. |
2007.gada
20.decembra Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto
darbību 5.35.apakšpunkts paredz efektīvas un koordinētas valsts aviācijas
politikas nodrošināšanai un reģionālo lidostu attīstībai izveidot vienotu
valsts kapitālsabiedrību grupu, kurā ietilpst lidosta Rīga, Daugavpils,
Liepājas un Ventspils lidostas un VAS Latvijas gaisa satiksme . |
|
|||||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Kapitālsabiedrību
grupu veidošana ir izplatīta un ekonomiski pamatota parādība gan Latvijā, gan
citviet pasaulē. Kapitālsabiedrības grupas būtība ir, ka viena vai vairākas
kapitālsabiedrības kopā kontrolē vienu vai vairākas citas kapitālsabiedrības
tā, ka visas kapitālsabiedrības kopā var uzskatīt par vienu ekonomisko vienību.
Kapitālsabiedrību
grupas veidojas uz līdzdalības pamata (piemēram, vienai kapitālsabiedrībai
pieder vairākums kapitāla daļu un balsstiesību citā kapitālsabiedrībā),
līguma pamata (piemēram, koncernu līgums) vai cita pamata (piemēram, ņemot
vērā kapitāla daļu un ar tām saistīto balsstiesību sadrumstalotību ļoti lielā
īpašnieku skaitā, mazākuma kapitāla daļu un ar tām saistīto balsstiesību
īpašnieks faktiski kontrolē valdes un padomes locekļu iecelšanu un
atcelšanu). Īpaši jāuzsver, ka koncernu līgums un koncerns uz līdzdalības
pamata nav vienīgie veidi, kā viena kapitālsabiedrība var kontrolēt citu
kapitālsab
iedrību (likumprojekta terminu izpratnē ietekmēt citas
kapitālsabiedrības darbību); piemēri: 1)
kapitālsabiedrība C pieder kapitālsabiedrībai A (51%) un kapitālsabiedrībai B
(49%). Neskatoties uz to, ka A var īstenot savu kontrolpaketes ietekmi
saskaņā ar Komerclikumu, tā tomēr noslēdz līgumu ar B, kurā paredz B veto
tiesības uz visiem jautājumiem. Līgums starp A un B nav koncernu līgums, jo pārvaldāmā
kapitālsabiedrība ir C, bet līgums tiek slēgts starp A un B. Šai gadījumā nav
arī runa par koncernu uz līdzdalības pamata, jo B pieder tikai 49% un tā
viena pati nekontrolē kapitālsabiedrību C. Šai gadījumā runā par A un B
kopējo ietekmi pār to īpašumā esošo kapitālsabiedrību C. 2) valsts nosaka valsts kapitālsabiedrību A kā kapitāla daļu turētāja
pārstāvi valsts kapitālsabiedrībā B. Turklāt valsts paredz valsts
kapitālsabiedrībai A kompetenci pēc saviem ieskatiem labā ticībā pārvaldīt
kapitālsabiedrību B atbilstoši kapitāla daļu īpašnieka kompetencei. Starp A
(pārvaldošā) un B (pakļautā) nav noslēgts līgums, tāpēc šeit nav runa par
koncernu līgumu. Tomēr A ir ietekme pār B darbību stratēģiskos jautājumos.
Turklāt arī šeit nav koncerns uz līdzdalības pamata, jo kapitālsabiedrībai A
nepieder kapitālsabiedrība. Valstij vai
pašvaldībām var atsevišķos gadījumos būtu lielāks ekonomisks vai citāds
ieguvums no valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrību darbības, ja tās
sastāvētu kapitālsabiedrību grupās. Piemēram, ņemot vērā līdzšinējo VAS
Starptautiskā lidosta Rīga, VAS Latvijas gaisa satiksme un reģionālo
lidostu darbību, secināms, ka optimālākā resursu izmantošana, plānošana,
inovācijas īstenošana un peļņas gūšanas iespēja ir gadījumā, ja VAS Starptautiskā
lidosta Rīga kontrolētu VAS Latvijas gaisa satiksme un reģionālās
lidostas, piemēram, ar koncernu līgumu starp iesaistītajām
kapitālsabiedrībām. Taču esošais
normatīvais regulējums nepieļauj valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrību
grupu veidošanu, izņemot atsevišķus specifiskus gadījumus (pieļaujams veidot
tādu kapitālsabiedrību grupu, kurā valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība
kontrolē privāto kapitālsabiedrību). Kā viens no lielākajiem trūkumiem minams
tas, ka nav pieļaujams vienai valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrībai
nonākt citas valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības kontrolē caur koncerna
līgumu. Savukārt attiecībā uz privātajām kapitālsabiedrībām Latvijas
normatīvie tiesību akti pieļauj dažādus kapitālsabiedrību grupu modeļus, piemēram,
koncernu saskaņā ar Koncernu līgumu. |
|
|||||||||
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts
paredz iespēju: - veidot
kapitālsabiedrību grupas, kurās ietilpst arī valsts vai pašvaldību
kapitālsabiedrības; - veidot
tādas kapitālsabiedrību grupas, kurās valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrības tieši vai netieši kontrolē citas valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrības vai privātās kapitālsabiedrības. Likumprojekts
izslēdz iespēju veidot tādas kapitālsabiedrību grupas, kurās valsts vai
pašvaldības kapitālsabiedrības varētu nonākt privātu kapitālsabiedrību tiešā
vai netiešā kontrolē. Likumprojektā
iekļautās normas interpretējamas tādējādi, ka termins ietekme pār
kapitālsabiedrības darbību ir identisks terminam koncentrācija Padomes
Regulas (EK) Nr.139/2004 (2004.gada 20.janvāris) par kontroli pār uzņēmumu
koncentrāciju (EK Apvienošanās Regula) izpratnē. Tādējādi likuma
interpretācijā pielietojama Eiropas Komisijas un Eiropas Kopienu tiesas
prakse minētās regulas termina interpretācijā. Ja saskaņā
ar minēto regulu vai Konkurences likumu nepieciešams vērsties konkurences
uzraudzības institūcijā apvienošanās vai iegādes atļaujas saņemšanai,
attiecīgās darbības veicamas saskaņā ar attiecīgi minēto regulu vai
Konkurences likumu. Respektīvi, likumprojekts neskar minētās regulas un
Konkurences likuma piemērošanas tvērumu. |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Vispārēja ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Kapitālsabiedrību
grupa ļauj efektīvāk plānot un īstenot stratēģiskus un valstiski nozīmīgus
projektus. |
|
|||||||||
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2.
preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.
cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
inovācijas un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Tā kā
kapitālsabiedrību grupu veidošana ir Ministru kabineta un attiecīgo
pašvaldību domju (padomju) kompetencē (par ietekmi tikai uz līdzdalības
pamata, var lemt arī kapitāla daļu turētāja pārstāvis), ekonomiskā ietekme
katrā konkrētajā kapitālsabiedrību grupas gadījumā tiks izvērtēta
individuāli. |
|
|||||||||
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem un pašnodarbinātajām personām |
Tiek radīti priekšnosacījumi vienas nozares
uzņēmumu centralizētai vadībai un attīstībai gadījumos, kad kāds no
iesaistītajiem uzņēmumiem ir valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||
6.
Ietekme uz vidi: 6.1.
dabas resursu lietošana; 6.2.
ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.4.
ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5.
ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6.
cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
2008.g. |
Turpmākie trīs
gadi |
|||||||||
2009.g. |
2010.g. |
2011.g. |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un
citi pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
3.
Finansiālā ietekme: 3.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
5.
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
6.
Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi
un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
2. Saistības pret citām
valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgo Eiropas
Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums,
direktīva, regula, lēmumsrezolūcija, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||||||
|
|
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Ir notikušas
konsultācijas ar Daugavpils, Liepājas un Ventspils pilsētas domēm. |
||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta normatīvā
akta projektu |
||||||||||
3. Kāds konsultāciju veids
un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sanāksmes ar Daugavpils, Liepājas un
Ventspils pilsētas domes pārstāvjiem. Publikācijas presē par nepieciešamību
apvienot infrastruktūru pārvaldošos uzņēmumus. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Nav attiecināms. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu institūciju
radīšana nav nepieciešama. Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta ar jau
esošo institūciju starpniecību. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un normatīvo aktu portālā
www.likumi.lv.. |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||||||||||
Satiksmes ministrs A.Šlesers
07.08.2008 13:13
1484
I.Zalāne; tālr.67207252
I.Zalane@riga-airport.com
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
N.Freivalds |
L.Priedīte-Kancēviča |
I. Strauta |
A.Muižnieks |
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.63 |
2008.gada 8.septembrī |
13.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām""
TA-2472
___________________________________________________________
(A.Šlesers, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir satiksmes ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-63-0809-#13.doc