Rīgā
28.08.2008. Nr.90/TA-1793
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Par Protokolu par Albānijas Republikas pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam." Likumprojektu izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Stāvause 67016339, zane.stavause@mfa.gov.lv).
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 7 lp.
3. Protokols par Albānijas Republikas
pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam
angļu valodā un tā tulkojums latviešu valodā uz 8 lp.
4. Ministru kabineta
2008.gada 17.jūnija sēdes protokola Nr.42 48.§ izraksts uz 1 lp.
5. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Babkina 67082851
Par Protokolu par Albānijas
Republikas pievienošanos
Ziemeļatlantijas līgumam
1.pants. 2008.gada 9.jūlijā Briselē parakstītais Protokols par Albānijas Republikas
pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam (turpmāk Protokols) ar šo likumu
tiek pieņemts un apstiprināts.
2.pants. Protokolā paredzēto saistību izpildi koordinē
Ārlietu ministrija.
3.pants. Protokols stājas spēkā tā II pantā
noteiktajā laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis".
4.pants. Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas. Līdz ar likumu izsludināms Protokols angļu valodā un tā
tulkojums latviešu valodā.
Ārlietu ministrs
M.Riekstiņš
1949.gada 4.aprīlī Vašingtonā parakstītā Ziemeļatlantijas līguma
līgumslēdzējas puses, būdamas pārliecinātas, ka Albānijas Republikai
pievienojoties šim līgumam pastiprināsies drošība Ziemeļatlantijas reģionā,
vienojas par sekojošo:
1.pants
Stājoties spēkā šim Protokolam, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas
Ģenerālsekretārs visu līgumslēdzēju pušu vārdā nodod Albānijas Republikas
valdībai uzaicinājumu pievienoties Ziemeļatlantijas līgumam. Saskaņā ar
Ziemeļatlantijas līguma 10. pantu Albānijas Republika kļūst par līgumslēdzēju
pusi tajā datumā, kad tā nodod pievienošanās līgumu Amerikas Savienoto Valstu
valdībai.
2.pants
Šis Protokols stājas spēkā, kad katra Ziemeļatlantijas līgumslēdzēja
puse ir paziņojusi par savu piekrišanu Amerikas Savienoto Valstu valdībai.
Amerikas Savienoto Valstu valdība informē visas Ziemeļatlantijas līgumslēdzējas
puses par katra šāda paziņojuma saņemšanas datumu un par šī Protokola spēkā
stāšanās datumu.
3. pants
Šis Protokols, kura teksts angļu un franču valodā ir vienlīdz
autentisks, glabājas Amerikas Savienoto Valstu valdības arhīvā. Pienācīgā
kārtībā apstiprinātas kopijas Amerikas Savienoto Valstu valdība nodod visu
Ziemeļatlantijas līgumslēdzēju pušu valdībām.
To apliecinot, šo Protokolu ir parakstījuši pilnvarotie pārstāvji.
Parakstīts Briselē, 2008.gada 09.jūlijā...........
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
M.Riekstiņš |
N.Penke |
I.Mangule |
E.Vijupe |
Z.Stāvause |
05.08.2008.09:00
185
Z.Stāvause
7016339;
zane.stavause@mfa.gov.lv fax:
67227226
Par Protokolu
par Albānijas Republikas pievienošanos
Ziemeļatlantijas līgumam anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Nav attiecināms. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2008.gada 3. aprīlī NATO valstu un valdību vadītāju sanāksmes laikā Rumānijā, Bukarestē tika panākta vienošanās par Albānijas Republikas un Horvātijas Republikas uzņemšanu Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (turpmāk - NATO). Šī vienošanās
atbilst Ārlietu ministrijas darbības stratēģijas 2007.- 2009.gadam galvenajām
nostādnēm drošības politikas jomā par NATO turpmāko paplašināšanos un
atvērto durvju politiku. Latvijas Republika atbalsta uzaicinājuma
izteikšanu Albānijas Republikai un cer, ka Protokolu par Albānijas Republikas
pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam (turpmāk - Pievienošanās protokolu)
izdosies parakstīt 2008.gada 9. jūlijā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Paredz Pievienošanās protokola
parakstīšanu, kā rezultātā Albānijas Republika kļūst par NATO dalībvalsti. |
4. Cita informācija |
Plānotā
pievienošanās procedūra ir sekojoša: 2008.gada maijā
NATO vecāko amatpersonu komiteja (Senior Political Committee)
izplatīja NATO dalībvalstīm Pievienošanās protokola projektu, kura klusuma
procedūra (silence procedure) beidzās 2008.gada 24. maijā, pulksten
16:00. Neviena no NATO dalībvalstīm klusuma procedūru nelauza. Līdz 2008.gada
jūnijam notiek formālas pievienošanās sarunas ar Albānijas Republiku, kuras
vada NATO ekspertu grupa, pamatojoties uz noteiktajiem pievienošanās sarunu tematiem (sarakstā iekļauti
politiskie, aizsardzības, militārie un drošības jautājumi). 2008.gada jūnija sākumā paredzēta Politiskās komitejas (Special Political Commitee (reinforced) SPC(R) +1) tikšanās, lai pārrunātu ar pievienošanos saistītos laika grafikus ar Albānijas Republiku. Līdz 2008.gada 9. jūlijam Albānijas Republikas ārlietu ministram jānosūta visām NATO dalībvalstīm vēstule, kurā pausta valsts gatavība un spējas attiecībā uz pienākumiem un saistībām Ziemeļatlantijas līguma ietvaros, kā arī formulēta vēlme saņemt uzaicinājumu pievienoties Ziemeļatlantijas līgumam. Pēc tam sekos NATO Ģenerālsekretāra ziņojums Ziemeļatlantijas Padomei par pievienošanās sarunu vispārējiem rezultātiem. Īsi pēc tam Ziemeļatlantijas Padome apstiprinās atbildes uz vēstulēm, kas saņemtas no uzaicinātajām valstīm, kā arī apstiprinās tekstus pievienošanās protokoliem. Paralēli šobrīd notiek Speciālās Ziemeļatlantijas Padomes (NAC) sanāksmes, kurās dalībvalstu vēstnieki sniedz savus ziņojumus par pievienošanās gaitu. 2008.gada 9. jūlijā, Briselē ir paredzēta svinīgā Pievienošanās
protokola parakstīšana, kuru veiks visu NATO dalībvalstu pastāvīgie pārstāvji
NATO uzaicināto valstu pārstāvju klātbūtnē. Pēc tam tiks uzsākts
ratifikācijas process NATO dalībvalstu parlamentos. 2009.gada februāra
beigās jāseko ASV Valsts departamenta
ziņojumam NATO Ģenerālsekretāram, ka ir saņemti visi ratifikācijas instrumenti.
Pēc tam Ziemeļatlantijas Padome pieņems oficiālu lēmumu, ka Albānijas
Republika var pievienoties Ziemeļatlantijas līgumam. Līdz 2009.gada marta
beigām jāpabeidz ratifikācijas process arī Albānijas Republikā. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
2008.gads |
Turpmākie trīs
gadi |
||||||||
2009.gads |
2010.gads |
2011.gads |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav
attiecināms. |
|
||||||||
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms, |
|
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms. |
|
||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Pievienošanās
protokola parakstīšana paredz NATO paplašināšanos, pamatojoties uz
Ziemeļatlantijas līguma 10.pantu. |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
|
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību
akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu,
daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta
projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav
attiecināms. |
|
|
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav
attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|||
1. Ar kurām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas.
Latvijas ārpolitikas pamatnostādnes 2006. 2010.gadam (2006.gada 6.jūnija
Ministru kabineta rīkojums Nr.417) un Ārlietu ministrijas darbības stratēģija
2007.-2009.gadam (2007.gada 20.aprīļa Ministru kabineta rīkojums Nr.216)
nosaka, ka Latvijas stratēģiskais uzdevums ir sadarbībā
ar sabiedrotajiem nodrošināt valstisko un sabiedrisko drošību, kā arī to, ka Latvija, būdama ANO, NATO un ES
dalībvalsts, aktīvi piedalās un piedalīsies starptautiskās drošības
stiprināšanā. NATO tālāka paplašināšana uz Balkānu reģionu
konkrētajā gadījumā Horvātijas Republikas uzņemšana NATO ir pakārtots Ārlietu ministrijas darbības
stratēģijas 2007. - 2009.gadam minētajam stratēģiskajām uzdevumam stiprināt
nacionālo drošību un papildus konsultācijas šajā jautājumā nav nepieciešamas. |
||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Pozīcija
nav noskaidrota. |
||
3. Kāds konsultāciju veids
un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
LR
Ārlietu ministrija gaidāmās NATO paplašināšanas jautājumu publicēšanai ir
centusies piesaistīt Latvijas plašsaziņas līdzekļus, tādējādi veicot Latvijas
sabiedrības informēšanu. |
||
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Nav attiecināms. |
||
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei nav
nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav nepieciešams
paplašināt esošo institūciju funkcijas. Normatīvā akta izpildes laiks nav
noteikts. Par normatīvā akta izpildi atbildīgā institūcija ir Ārlietu
ministrija. |
||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav
attiecināms. |
||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||
Ārlietu ministrs M.Riekstiņš
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
M.Riekstiņš |
N.Penke |
I.Mangule |
E.Vijupe |
Z.Stāvause |
05.08.08. 09:00
1228
Z.Stāvause
67016339, zane.stavause@mfa.gov.lv fax: 67227226