Rīgā
2008.gada 17.septembrī
LR Saeimas
Prezidijam
Sociālo un darba lietu
komisija iesniedz izskatīšanai 2.lasījumā likumprojektu Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
(reģ.820/Lp9, atzīts par steidzamu)
Pielikumā: likumprojekta
salīdzinošā tabula uz 14 lapām.
Patiesā cieņā,
priekšsēdētāja
A.Barča
Sociālo un darba lietu komisija
Likumprojekts
(steidzams) otrajam lasījumam
Likuma attiecīgo pantu spēkā
esošā redakcija |
1.lasījumā nobalsotā
redakcija |
N.p.k |
2.lasījumam iesniegtie
priekšlikumi |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija |
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14., 18.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.;
2007, 12.,15. nr.; 2008, 3. nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14., 18.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.;
2007, 12.,15. nr.; 2008, 3. nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie
termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) aprūpe mājās pakalpojumi mājās
pamatvajadzību apmierināšanai personām, kuras objektīvu apstākļu dēļ nevar
sevi aprūpēt;
30)
|
|
1. |
Sociālo un
darba lietu komisija Papildināt 1.pantu ar 30.punktu šādā redakcijā: 30) garīga rakstura traucējums šā
likuma izpratnē psihiska saslimšana un garīgās attīstības traucējums, kas
ierobežo personas spējas strādāt un aprūpēt sevi, kā arī apgrūtina tās
iekļaušanos sabiedrībā. |
Atbalstīts |
1. Papildināt 1.pantu ar
30.punktu šādā redakcijā: 30) garīga rakstura traucējums šā
likuma izpratnē psihiska saslimšana un garīgās attīstības traucējums, kas
ierobežo personas spējas strādāt un aprūpēt sevi, kā arī apgrūtina tās
iekļaušanos sabiedrībā. |
5.pants.
Sociālās palīdzības sniegšanas pamatprincipi Sociālo palīdzību klientam sniedz, pamatojoties uz viņa
materiālo resursu ienākumu un īpašuma novērtējumu, individuāli
paredzot katra klienta līdzdarbību atbilstoši likumam Par sociālo drošību. |
|
2. 3. |
Deputāts Andrejs Klementjevs
Papildināt 5.pantu ar teikumu šādā
redakcijā: Par ienākumiem netiek uzskatīti bērna
invalīda kopšanas pabalsts un pabalsts invalīdam, kuram nepieciešama īpaša
kopšana Sociālo un
darba lietu komisija Papildināt likuma 5.pantu ar teikumu šādā
redakcijā: Novērtējot klienta materiālos resursus,
par ienākumiem neuzskata bērna kopšanas pabalstu, piemaksu pie bērna kopšanas
pabalsta vai vecāku pabalstu par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās
dzimušiem bērniem, pirmos 100 latus no vecāku pabalsta, ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes
valsts pabalsta par bērnu invalīdu, bērna invalīda kopšanas pabalstu, pabalstu
invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, pabalstu ar celiakiju slimajiem
bērniem, pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir
apgrūtināta pārvietošanās, bērna piedzimšanas pabalstu, apbedīšanas pabalstu,
bezdarbnieka stipendiju un īres un transporta izdevumu kompensāciju
profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas vai kvalifikācijas paaugstināšanas
laikā, kā arī neformālās izglītības ieguves laikā. |
Atbalstīts Iekļauts komisijas
priekšlikumā Nr.3 Atbalstīts |
2. Papildināt
5.pantu ar teikumu šādā redakcijā: Novērtējot klienta materiālos resursus, par ienākumiem
neuzskata bērna kopšanas pabalstu, piemaksu pie bērna kopšanas pabalsta vai
vecāku pabalstu par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem,
pirmos 100 latus no vecāku pabalsta, ģimenes
valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu, bērna
invalīda kopšanas pabalstu, pabalstu invalīdam, kuram nepieciešama kopšana,
pabalstu ar celiakiju slimajiem bērniem, pabalstu transporta izdevumu
kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās, bērna
piedzimšanas pabalstu, apbedīšanas pabalstu, bezdarbnieka stipendiju un īres
un transporta izdevumu kompensāciju profesionālās apmācības,
pārkvalifikācijas vai kvalifikācijas paaugstināšanas laikā, kā arī neformālās
izglītības ieguves laikā. |
13.pants. Valsts pienākumi
sociālo pakalpojumu sniegšanā (1) Valsts nodrošina: 1) invalīdu profesionālo rehabilitāciju; 2) redzes un dzirdes invalīdu sociālo
rehabilitāciju; 3) no vardarbības cietušo bērnu sociālo
rehabilitāciju; 4) sociālo rehabilitāciju attiecīgās institūcijās
pilngadīgām personām un bērniem, kuriem ir izveidojusies atkarība no
narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām vielām; 5) tehniskos palīglīdzekļus šā likuma 25.panta
pirmajā daļā minētajām personām; 6) personām ar funkcionāliem traucējumiem sociālās
rehabilitācijas pakalpojumus sociālās rehabilitācijas iestādēs. Funkcionālo
traucējumu sarakstu apstiprina Ministru kabinets; 7) cilvēku tirdzniecības upuru sociālo
rehabilitāciju. Sociālās rehabilitācijas saņemšanas kārtību un kritērijus
personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības upuri nosaka Ministru kabinets.; 8) atbalsta programmu ar celiakiju slimajiem
bērniem, kuriem nav noteikta invaliditāte. Atbalsta apjomu un nosacījumus tā
saņemšanai nosaka Ministru kabinets; 9) atbalstu profesionāla sociālā darba ieviešanai un
attīstībai pašvaldībās. Atbalsta veidu, apjomu un nosacījumus tā saņemšanai
nosaka Ministru kabinets. (10)
|
|
4. |
Sociālo un
darba lietu komisija Papildināt
likuma 13.panta pirmo daļu ar 10.punktu šādā redakcijā: 10) atbalstu pašvaldībām dzīvokļa pabalsta
piešķiršanai personai (ģimenei) mantiskā veidā. Atbalsta apjomu un
nosacījumus tā saņemšanai reglamentē Ministru kabinets.; |
Atbalstīts |
3. 13.pantā: papildināt pirmo daļu ar 10.punktu šādā redakcijā: 10) atbalstu pašvaldībām dzīvokļa pabalsta
piešķiršanai personai (ģimenei) mantiskā veidā. Atbalsta apjomu un
nosacījumus tā saņemšanai reglamentē Ministru kabinets.; |
(2) Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā
minēto pienākumu izpildi, valsts var izveidot sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu
sniedzējiem. (3) Valsts piedalās personām ar garīga rakstura
traucējumiem paredzēto dienas centru finansēšanā un atbilstoši ikgadējā
valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām atbalsta un finansē citas
programmas jaunu sociālo pakalpojumu veidu attīstīšanai pašvaldībās. (4) Šā panta trešajā daļā minēto dienas centru
izveidošanas un uzturēšanas izdevumi tiek finansēti no valsts budžeta: centru
izveidošanas gadā - 80 procentu, darbības pirmajā gadā - 60 procentu, otrajā
gadā - 40 procentu, trešajā gadā - 20 procentu apmērā. Kritērijus dienas
centru izveidošanas un uzturēšanas izdevumu noteikšanai, kā arī valsts
līdzfinansējuma piešķiršanas un līdzfinansēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets. Turpmākajos gados šie izdevumi 100 procentu apmērā tiek segti no
pašvaldību budžetiem. (5) Valsts piedalās personām ar garīga rakstura
traucējumiem paredzēto grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un
aprīkošanas finansēšanā to izveidošanas gadā 50 procentu apmērā
atbilstoši ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām.
Kritērijus grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un aprīkošanas
izdevumu noteikšanai, kā arī valsts līdzfinansējuma piešķiršanas un
līdzfinansēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Sociālo un darba lietu komisija Papildināt likuma 13.panta sesto daļu ar teikumu šādā redakcijā: Izdevumus, kas saistīti ar uzturēšanos
Eiropas reģionālās attīstības fonda nacionālās programmas ietvaros uz valsts
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pamata
izveidotajās grupu mājās (dzīvokļos) valsts sedz pilnā apmērā. |
Atbalstīts |
papildināt sesto daļu ar teikumu šādā redakcijā: Izdevumus, kas saistīti ar uzturēšanos
Eiropas reģionālās attīstības fonda nacionālās programmas ietvaros uz valsts
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pamata
izveidotajās grupu mājās (dzīvokļos) valsts sedz pilnā apmērā. |
13.1 pants. Samaksa
par valsts finansētajiem sociālajiem pakalpojumiem (1) Šā likuma 13.panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4.,
6., 7. un 8.punktā noteiktie pakalpojumi, kā arī 9.1 panta
3.punktā noteiktie pakalpojumi tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem. (2) Šā likuma 13.panta pirmās daļas 5.punktā
noteikto pakalpojumu finansē no valsts budžeta, pakalpojuma saņēmējam izdarot
vienreizēju iemaksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Sociālo un darba lietu komisija Papildināt likuma 13.1 panta trešo daļu pēc vārdiem 85
procentus no pensijas ar vārdiem ieskaitot piemaksu pie pensijas. |
Atbalstīts |
4. Papildināt 13.1 panta
trešo daļu pēc vārdiem 85 procentus no pensijas ar vārdiem ieskaitot
piemaksu pie pensijas. |
(4) Šā likuma 9.1 panta 4.punktā noteikto
pakalpojumu finansē no valsts budžeta. Vecākiem ir pienākums maksāt par šo
pakalpojumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumam. |
|
|
|
|
|
29.pants. Ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās dzīvojošo personu tiesības (1) Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā dzīvojošai personai ir tiesības: 1) patstāvīgi pieņemt lēmumus un tos īstenot tiktāl,
ciktāl tas neierobežo citu personu tiesības un brīvības vai neapdraud
personas veselību vai dzīvību; 2) baudīt individuālu personāla pieeju sociālo
pakalpojumu sniegšanā. |
|
|
|
|
|
1) pilngadīgai personai, kura
ir pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja, naudas summa,
kas paliek tās rīcībā pēc ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma samaksas,
nedrīkst būt mazāka par 15 procentiem no šīs personas pensijas (
.) vai valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsta apmēra; 2) pilngadīgai personai, kura
nav pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja, naudas
summa, kas izmaksājama no ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas budžeta, ir
15 procenti no valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra; 3) bērnam no septiņu gadu
vecuma naudas summa, kas izmaksājama no ilgstošas sociālās aprūpes
institūcijas budžeta, ir 15 procenti no valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsta apmēra. |
|
7. |
Sociālo un darba lietu komisija 5. Papildināt
likuma 29.panta otrās daļas 1.punktu pēc vārdiem no šīs personas pensijas
ar vārdiem ieskaitot piemaksu pie pensijas. |
Atbalstīts |
5. Papildināt
29.panta otrās daļas 1.punktu pēc vārdiem no šīs personas pensijas ar
vārdiem ieskaitot piemaksu pie pensijas. |
32.pants. Sociālās
palīdzības mērķis Sociālās palīdzības mērķis ir sniegt materiālu atbalstu krīzes
situācijā nonākušām trūcīgām (
)
ģimenēm (personām), lai apmierinātu to pamatvajadzības un veicinātu
darbspējīgo personu līdzdarbību savas situācijas uzlabošanā. |
|
8. |
Sociālo un darba lietu
komisija
Papildināt likuma 32.pantu pēc vārda
trūcīgām ar vārdiem un maznodrošinātām. |
Atbalstīts |
6. Papildināt 32.pantu pēc vārda trūcīgām ar vārdiem
un maznodrošinātām. |
35.pants. Sociālās palīdzības pabalstu
veidi (1) Pašvaldība
no pamatbudžeta izmaksā pabalstu garantētā minimālā ienākumu līmeņa
nodrošināšanai. (2) Pašvaldība, neizvērtējot personas
(ģimenes) ienākumus, var piešķirt personai (ģimenei) vienreizēju pabalstu
ārkārtas situācijā, ja stihiskas nelaimes vai iepriekš neparedzamu apstākļu
dēļ tā nespēj apmierināt savas pamatvajadzības. (3) Pašvaldība ir tiesīga izmaksāt arī citus
pabalstus, ja ir apmierināts pamatots pašvaldības trūcīgo iedzīvotāju
pieprasījums pēc pabalsta garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai. (4) Šā panta trešajā daļā minēto pabalstu
veidu, apmēru, izmaksas kārtību un personas, kuras ir tiesīgas saņemt šos
pabalstus, reglamentē pašvaldības saistošajos noteikumos. |
1. 35.pantā: izteikt pirmo
daļu šādā redakcijā: (1)
Pašvaldība no pamatbudžeta izmaksā pabalstu garantētā minimālā ienākumu
līmeņa nodrošināšanai un dzīvokļa pabalstu.; izteikt trešo
daļu šādā redakcijā: (3) Pašvaldība ir tiesīga izmaksāt arī
citus pabalstus, ja ir apmierināts pamatots pašvaldības iedzīvotāju
pieprasījums pēc pabalsta garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai
un dzīvokļa pabalsta.; papildināt
pantu ar jaunu piekto daļu šādā redakcijā: (5) Pašvaldība piešķir un izmaksā dzīvokļa
pabalstu, reglamentējot to pašvaldības saistošajos noteikumos.. |
9. 10. |
Deputāts Vladimirs Buzajevs
Izteikt likumprojekta 1.pantu šādā
redakcijā: 1. 35.pantā: izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Pašvaldība no pamatbudžeta izmaksā
pabalstu garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai, dzīvokļa
pabalstu. un pabalstu jaundzimušo aprūpei; izteikt trešo
daļu šādā redakcijā: (3)
Pašvaldība ir tiesīga izmaksāt arī citus pabalstus, ja ir apmierināts
pamatots pašvaldības iedzīvotāju pieprasījums pēc pabalsta garantētā minimālā
ienākumu līmeņa nodrošināšanai, dzīvokļa pabalsta un pabalsta jaundzimušo
aprūpei.; papildināt
pantu ar jaunu piekto daļu šādā redakcijā: (5)
Pašvaldība piešķir un izmaksā dzīvokļa pabalstu un pabalstu jaundzimušo
aprūpei, reglamentējot to pašvaldības saistošajos noteikumos.. Juridiskais birojs
Izteikt 1.pantu šādā redakcijā: 35.pantā: izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Pašvaldība no pamatbudžeta izmaksā
pabalstu garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai un dzīvokļa
pabalstu.; izteikt trešo daļu šādā redakcijā: (3) Pašvaldība ir tiesīga izmaksāt arī
citus pabalstus, ja ir apmierināts pamatots pašvaldības iedzīvotāju
pieprasījums pēc pabalsta garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai
un dzīvokļu pabalsta.; papildināt ar piekto daļu šādā redakcijā; (5) Dzīvokļa pabalsta apmēru, izmaksas
kārtību un personas, kuras ir tiesīgas saņemt šo pabalstu, reglamentē
pašvaldības saistošajos noteikumos.. |
Neatbalstīts Atbalstīts |
7. 35.pantā: izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Pašvaldība no pamatbudžeta izmaksā
pabalstu garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai un dzīvokļa
pabalstu.; izteikt trešo daļu šādā redakcijā: (3) Pašvaldība ir tiesīga izmaksāt arī
citus pabalstus, ja ir apmierināts pamatots pašvaldības iedzīvotāju
pie
prasījums pēc pabalsta garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai
un dzīvokļu pabalsta.; papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā; (5) Dzīvokļa pabalsta apmēru, izmaksas
kārtību un personas, kuras ir tiesīgas saņemt šo pabalstu, reglamentē
pašvaldības saistošajos noteikumos.. |
|
2. Papildināt
likumu ar jaunu 39.1 pantu šādā redakcijā: 39.1 Dzīvokļa pabalsts (1) Personai
(ģimenei) ir tiesības pieprasīt un saņemt dzīvokļa pabalstu pašvaldības
saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā un apmērā. (2) Dzīvokļa
pabalstu piešķir, izvērtējot personas (ģimenes) ienākumus. (3) Pabalstu
var pārskaitīt dzīvokļa izīrētāja vai komunālo pakalpojumu sniedzēja kontā
vai izmaksāt pabalsta saņēmējam kurināmā iegādei. |
11. |
Sociālo un
darba lietu komisija Izslēgt likumprojekta 2.pantu |
Atbalstīts |
|
|
|
12. |
Deputāts Vladimirs Buzajevs
Papildināt likumu ar jaunu 39.2
pantu šādā redakcijā: 39.2 Pabalsts jaundzimušo
aprūpei. (1) Pabalsts ir vienreizējs un tā apmērs
ir vienāds par katru jaundzimušo bērnu. (2) Tiesības saņemt pabalstu pašvaldības
saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā un apmērā, ir Latvijas Republikas
pilsoņiem un nepilsoņiem, ārvalstniekiem un bezvalstniekiem, kuriem ir
piešķirts personas kods, ja viņi ir reģistrējuši (līdz dienai, kad stājas
spēkā Latvijas Republikas Dzīvesvietas deklarēšanas likums) vai deklarējuši
dzīvesvietu attiecīgās pašvaldības teritorijā. |
Neatbalstīts |
|
1
. 2. Lai nodrošinātu šā likuma 9.1 pantā minētos pakalpojumus,
Ministru kabinets līdz 2012.gada 31.decembrim nodod pašvaldībām Labklājības
ministrijas padotībā esošos valsts sociālās aprūpes centrus, kuri kā
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas sniedz pakalpojumu
personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuras šajās institūcijās ievietotas
līdz 2003.gada 1.janvārim, pilngadīgām neredzīgām personām un personām ar
smagiem garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem vecumā no četriem līdz astoņpadsmit gadiem, bāreņiem un bez
vecāku gādības palikušajiem bērniem vecumā līdz diviem gadiem un bērniem ar
garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem. 3. Šā likuma
9.1 pantā minētos pakalpojumus līdz valsts sociālās aprūpes centru
nodošanai pašvaldībām, bet ne ilgāk kā līdz 2012.gada 31.decembrim nodrošina
valsts. |
|
13. |
Sociālo un darba lietu komisija
Izslēgt Pārejas noteikumu 2.un 3. punktu |
Atbalstīts |
8. Pārejas noteikumos: izslēgt 2.un 3.punktu; |
|
|
14. |
Deputāts Vladimirs Buzajevs
Papildināt likumprojektu ar pārejas noteikumu
šādā redakcijā:
Grozījumi šajā likumā, kas attiecas uz
pabalstu jaundzimušo aprūpei piešķiršanu un izmaksu, stājas spēkā 2009.gada
1.janvārī. |
Neatbalstīts |
|
|
|
15. |
Sociālo un darba lietu komisija
Papildināt Pārejas noteikumus
ar 14.punktu šādā redakcijā:
Šā likuma 13.panta pirmās
daļas 10.punkts stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
|
Atbalstīts |
papildināt
pārejas noteikumus ar 14.punktu šādā redakcijā:
14. Šā likuma 13.panta pirmās daļas 10.punkts stājas
spēkā 2009.gada 1.janvārī. |
|
Likums stājas
spēkā 2008.gada 1.oktobrī. |
|
|
|
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.oktobrī |