Rīgā
30.07.2008. Nr.90/TA-1573
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Melnace 67036961, Inga.Melnace@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 3 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 13 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.jūlija sēdes
protokola Nr.51 23.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001,
15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6.,
11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.;
2007, 3., 15.nr.; 2008, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 7.panta trešo un ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(3) Mazāk smags noziegums ir tīšs
nodarījums, par kuru šajā likumā paredzēta brīvības atņemšana uz laiku, ilgāku
par diviem gadiem, bet ne ilgāku par pieciem gadiem, kā arī nodarījums, kurš
izdarīts aiz neuzmanības un par kuru šajā likumā paredzēta brīvības atņemšana
uz laiku, ilgāku par diviem gadiem, bet ne ilgāku par desmit gadiem.
(4) Smags noziegums ir tīšs nodarījums, par kuru šajā likumā paredzēta
brīvības atņemšana uz laiku, ilgāku par pieciem gadiem, bet ne ilgāku par
desmit gadiem, kā arī nodarījums, kurš izdarīts aiz neuzmanības un par kuru
šajā likumā paredzēta brīvības atņemšana uz laiku, ilgāku par desmit
gadiem."
2. Izslēgt 67.pantu.
3. Papildināt likumu ar 71.2 pantu
šādā redakcijā:
"71.2 pants.
Genocīda attaisnošana
Par tāda režīma, kas īstenojis genocīdu, vai par
tādas personas, kas notiesāta par genocīdu, publisku slavināšanu vai
attaisnošanu vai īstenotā genocīda noliegšanu
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu."
4. Papildināt likumu ar 220.1 pantu šādā redakcijā:
"220.1 pants.
Nelikumīga naftas produktu uzglabāšana, pārvietošana (pārvadāšana) un
realizācija
(1) Par naftas
produktu nelikumīgu uzglabāšanu, pārvietošanu (pārvadāšanu) vai realizāciju, ja
to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās vai tā izdarīta lielā
apmērā,
soda ar brīvības
atņemšanu uz laiku līdz četriem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu,
vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez
mantas konfiskācijas.
(2) Par naftas produktu nelikumīgu
uzglabāšanu, pārvietošanu (pārvadāšanu) vai realizāciju, ja to izdarījusi
organizēta grupa,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
sešiem gadiem, konfiscējot mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim
gadiem."
5. Izteikt 221.pantu šādā redakcijā:
"221.pants. Alkoholisko dzērienu
un tabakas izstrādājumu nelikumīga uzglabāšana, pārvietošana (pārvadāšana) un
realizācija
(1) Par
alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu nelikumīgu uzglabāšanu,
pārvietošanu (pārvadāšanu) vai realizāciju, ja tā rezultātā radīts būtisks
kaitējums,
soda ar arestu vai
ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām
mēnešalgām.
(2) Par alkoholisko dzērienu vai tabakas
izstrādājumu nelikumīgu uzglabāšanu, pārvietošanu (pārvadāšanu) vai
realizāciju, ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās vai tā
izdarīta lielā apmērā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim
gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu
darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu
vai bez mantas konfiskācijas.
(3) Par alkoholisko dzērienu vai
tabakas izstrādājumu nelikumīgu uzglabāšanu, pārvietošanu (pārvadāšanu) vai
realizāciju, ja to izdarījusi organizēta grupa,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem
gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas, un ar policijas
kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
6. Izteikt 304.pantu šādā redakcijā:
"304.pants. Pirmstiesas
kriminālprocesā iegūto ziņu izpaušana
Par pirmstiesas
kriminālprocesā iegūto ziņu izpaušanu bez izmeklētāja vai prokurora atļaujas līdz
tā pabeigšanai, ja to izdarījusi persona, kura ir bijusi brīdināta par šo ziņu
neizpaušanu,
soda ar brīvības
atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai
ar naudas sodu līdz divdesmit minimālajām mēnešalgām."
Pārejas noteikums
Pirmstiesas izmeklēšanas iestāžu, prokuratūras
vai tiesu lietvedībā esošajās krimināllietās par noziedzīgiem nodarījumiem, kas
izdarīti līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai un kvalificēti pēc Krimināllikuma
221.panta, nodarījuma kvalifikācija atstājama negrozīta.
&nb
sp;
Tieslietu ministra vietā
ekonomikas ministrs
K.Gerhards
Likumprojekta
Grozījumi Krimināllikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Padomes Ietvarlēmuma Par rasisma un ksenofobijas apkarošanu projekts.
Tieslietu ministrijas pastāvīgās darba grupas konstatēto spēkā esošo
normatīvo aktu trūkumu novēršana. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1.
Krimināllikuma (turpmāk KL) 260. panta trešajā daļā ir paredzēta
kriminālatbildība par ceļu satiksmes noteikumu un transportlīdzekļu
ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana, ja tas izdarīts alkohola,
narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē un tā
rezultātā cietušajam nodarīti miesas bojājumi.
Saskaņā ar KL 7. panta otro daļu KL 260. panta trešajā daļā paredzētais
noziedzīgais nodarījums ir mazāk smags noziegums, jo tas tiek izdarīts aiz
neuzmanības un par to KL paredzēta brīvības atņemšana uz laiku, ilgāku par
diviem gadiem.
Pašreizējā Krimināllikuma 7. panta trešā un ceturtā daļa noteic, ka: (3)
Mazāk smags noziegums ir tīšs nodarījums, par kuru šajā likumā paredzēta
brīvības atņemšana uz laiku, ilgāku par diviem gadiem, bet ne ilgāku par
pieciem gadiem, kā arī nodarījums, kurš izdarīts aiz neuzmanības un par kuru
šajā likumā paredzēta brīvības atņemšana uz laiku, ilgāku par diviem gadiem. (4)
Smags noziegums ir tīšs nodarījums, par kuru šajā likumā paredzēta brīvības
atņemšana uz laiku, ilgāku par pieciem gadiem, bet ne ilgāku par desmit
gadiem.
Savukārt saskaņā ar KL 58. panta otro daļu personu, kura izdarījusi
kriminālpārkāpumu vai mazāk smagu noziegumu, var atbrīvot no
kriminālatbildības, ja ir izlīgums ar cietušo vai viņa pārstāvi.
Arī saskaņā ar Kriminālprocesa likuma (turpmāk KPL) 379. panta pirmās daļas
2. punktu procesa virzītājs var izbeigt kriminālprocesu, ja persona, kura
izdarījusi kriminālpārkāpumu vai mazāk smagu noziegumu, ir izlīgusi ar
cietušo vai viņa pārstāvi.
Saskaņā ar KPL 538. pantu, ja cietušais un apsūdzētais paziņo par izlīgumu
līdz tiesas aiziešanai uz apspriežu istabu, tiesa, nepārbaudot lietas
materiālus, var pieņemt lēmumu par apsūdzētā atbrīvošanu no
kriminālatbildības un kriminālprocesa izbeigšanu.
Atbrīvošana no kriminālatbildības nozīmē, ka personu, kura izdarījusi
noziedzīgu nodarījumu, ar kompetentas valsts institūcijas lēmumu atbrīvo no
pienākuma tikt tiesātai un pakļautai tiesas noteiktajam valsts piespiedu
līdzeklim sodam.
Transportlīdzekļa vadīšana alkohola ietekmē atbilst Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa (turpmāk LAPK) 149.15 pantā paredzētajiem
administratīvo pārkāpumu sastāviem, kuros paredzēta administratīvā atbildība
par transportlīdzekļa vadīšanu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē
konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz noteiktas promiles.
Tiesa, pieņemot lēmumu par kriminālprocesa izbeigšanu, saskaņā ar LAPK 238.1
un 247. pantu nesastāda administratīvā pārkāpuma protokolu, kā arī nepieņem
vienu no šādiem lēmumiem: 1) par lietvedības uzsākšanu administratīvā
pārkāpuma lietā; 2) par atteikšanos uzsākt lietvedību administratīvā
pārkāpuma lietā; 3) par materiālu nosūtīšanu pēc piekritības, neskatoties uz
to, ka krimināllietas materiāli satur ziņas par faktiem, sakarā ar kuriem
personai būtu jāpiemēro administratīvais sods par LAPK 149.15
pantā paredzētu administratīvo pārkāpumu.
Rezultātā persona, kura izdarījusi LAPK 149.15 pantā paredzētu
administratīvo pārkāpumu, tiek sodīta ar arestu un lielu naudas sodu, atņemot
transportlīdzekļa vadīšanas tiesības par automašīnas vadīšanu alkohola,
narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē, savukārt
persona, kura izdarījusi KL 260. panta trešajā daļā paredzēto noziedzīgo
nodarījumu, izlīguma ar cietušo gadījumā var tikt atbrīvota no
kriminālatbildības, kā rezultātā nesaņem nekādu sodu un var turpināt izmantot
transportlīdzekļa vadīšanas tiesības.
2. KL 67. pants noteic, ka tiesa, notiesājot nepilngadīgo nosacīti, var
noteikt viņam šā likuma 66. panta pirmajā daļā norādītos piespiedu līdzekļus.
Nosacītas notiesāšanas nosacījumi reglamentēti KL 55. pantā, un tie vienādi
attiecināmi uz visiem apsūdzētajiem neatkarīgi no viņu vecuma.
KL 55. pants paredz, ka tiesa, notiesājot nosacīti, var uzlikt notiesātajam
par pienākumu ievērot nosacījumus, kurus tiesa atzīst par nepieciešamiem soda
mērķa sasniegšanai. Gadījumā, ja tiesa uzskata par vajadzību piemērot
nepilngadīgai personai audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus, tā saskaņā ar
KL 66. pantu var atbrīvot nepilngadīgo no piespriestā soda, piemērojot likumā
noteiktos audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus. Turklāt veidojas situācija,
ka, tiesai piemērojot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus, īpaši
ievietošanas sociālās korekcijas izglītības iestādē gadījumā, persona
vienlaicīgi nevar pildīt 55. pantā noteiktos un tiesas piemērotos pienākumus.
Ar tiesas nolēmumu piemērojot nepilngadīgajai personai KL 55. panta sestās
daļas nosacījumu, tiesa var uzlikt notiesātajai personai pantā norādītos
pienākumus. Minētie pienākumi pēc savas būtības aptver likumā Par audzinoša
rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem definētos audzinoša rakstura
piespiedu līdzekļus. Līdz ar to nepilngadīgās personas, ja viņas notiesātas
nosacīti, tiks kontrolētas ar piemērotajiem KL 55. panta sestajā daļā
paredzētajiem pienākumiem.
Nepilngadīgā atbrīvošana no piespriestā soda nav ar vieglākām sekām nekā
nosacīta notiesāšana. Pilngadīgu personu no soda atbrīvot nevar, izņemot KL
59. pantā noteiktos īpašos gadījumus, bet attiecībā uz nepilngadīgu personu
ir paredzēts vieglāks mehānisms, proti, nepilngadīgo atbrīvo no soda (nevis
no atbildības vispār), tā vietā nosakot audzinoša rakstura piespiedu
līdzekļus. Līdz ar to nevar savstarpēji salīdzināt atbrīvošanu no piespriestā
soda un nosacītu notiesāšanu.
Līdz ar to nav nepieciešamības pēc KL 67. panta, kur atkārtoti norādītas
tiesas tiesības notiesāt nepilngadīgas personas nosacīti.
Izslēdzot KL 67. pantu, tiesa nepilngadīgajām tāpat kā pilngadīgajām personām
varēs piemērot KL 55. panta sestajā daļā paredzētos pienākumus un nevarēs
piemērot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus, notiesājot nepilngadīgās
personas nosacīti.
3. KL Sevišķās daļas IX nodaļas Noziegumi pret cilvēci, mieru, kara
noziegumi, genocīds 71. pants paredz kriminālatbildību par genocīdu, tas ir,
par tīšu darbību nolūkā pilnīgi vai daļēji iznīcināt kādu nacionālu, etnisku,
rases, sociālu, noteiktas kopīgas pārliecības vai ticības cilvēku grupu kā
tādu, šādas grupas locekļus nogalinot, nodarot viņiem dzīvībai vai veselībai
bīstamus miesas bojājumus vai novedot viņus līdz psihiskai saslimšanai, tīši
radot viņiem tādus dzīves apstākļus, kas pilnīgi vai daļēji šos cilvēkus
iznīcina, lietojot līdzekļus, kuru mērķis ir novērst bērnu dzimšanu šādā
grupā, vai nododot bērnus piespiedu kārtā no vienas cilvēku grupas otrā.
Savukārt KL 71.1 pants paredz kriminālatbildību par publisku
aicinājumu uz genocīdu.
Pašlaik KL nav normas, kas paredz kriminālatbildību par genocīdu veikušo
režīma attaisnošanu vai par genocīdu veikušo personu slavināšanu. Padomes
Ietvarlēmuma Par rasisma un ksenofobijas apkarošanu projekts noteic, ka
dalībvalstīm jāparedz kriminālatbildība par Starptautiskās krimināltiesas
statūtu 6., 7. un 8. pantā definēto genocīda noziegumu publisku attaisnošanu,
noliegšanu vai rupju banalizēšanu. Pēc Padomes Ietvarlēmuma Par rasisma un
ksenofobijas apkarošanu pieņemšanas šāda norma, kas paredz kriminālatbildību
par genocīda noziegumu publisku attaisnošanu, noliegšanu vai rupju
banalizēšanu, būs obligāti jāievieš nacionālajās tiesībās.
4. KL 221. panta esošais regulējums nosaka atbildību par ar akcīzes nodokli
apliekamo preču aprites noteikumu pārkāpšanu. Pašreizējā panta redakcija
nosaka vienādu atbildību par atšķirīga smaguma noziedzīgiem nodarījumiem. Pie
akcīzes precēm pieder alkoholiskie dzērieni, tabakas izstrādājumi, naftas
produkti, bezalkoholiskie dzērieni un kafija. Līdz ar to nav samērojama
atbildība par, piemēram, kafijas aprites noteikumu un naftas produktu aprites
noteikumu pārkāpumiem.
KL 221. panta dispozīcijai ir blanketas normas raksturs, proti, atbildība
iestājas par normatīvajos aktos paredzētu noteikumu pārkāpšanu.
Kriminālatbildība pēc panta pirmās daļas iestājas, ja minētās darbības gada
laikā izdarītas atkārtoti, tas ir, vismaz divas reizes, turklāt pirmajā reizē
pārkāpuma fakts, pārkāpējam zinot, bijis fiksēts likumā noteiktā kārtībā.
Līdz ar to kriminālatbildība personai var iestāties, ja persona gada laikā
bez tieša nodoma pārkāpj ar akcīzes nodokli apliekamo preču aprites
noteikumus.
Jāņem vērā, ka KL 221. panta pirmās daļas kvalificējošā pazīme atkārtotība
ierobežo iespēju piemērot taisnīgu sodu.
Ja saskaņā ar LAPK 169.3 pantu pie administratīvās atbildības par
pirmo likumpārkāpumu ir saukta juridiska persona, par atkārtotu
likumpārkāpumu nevarēs saukt pie atbildības fizisku personu pēc KL 221. panta
pirmās daļas, jo par pirmo pārkāpumu atbildība iestājās juridiskai personai.
Turklāt jāņem vērā, ka juridiskās personas amatpersonas pēc pirmā
likumpārkāpuma izdarīšanas var mainīties, līdz ar to tās nekādā veidā nevar būt
atbildīgas par iepriekšējo amatpersonu darbību. Ievērojot minēto,
kriminālatbildība par atkārtoti izdarītu likumpārkāpumu nevar iestāties, ja
par pirmo likumpārkāpumu pie administratīvās atbildības ir saukta juridiska
persona.
Lai diferencētu atbildību par noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu ar akcīzes
nodokli apliekamām precēm, ir nepieciešams atsevišķā tiesību normā izdalīt
noziedzīgus nodarījumus par nelikumīgu darbību ar naftas produktiem. Tāpat ir
jāņem vērā tas, ka uzņēmējdarbībā ar naftas produktiem dominē lieli apmēri,
proti, šobrīd lieli apmēri ir LVL 8000 (saskaņā ar likuma Par Krimināllikuma
spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību 20. pantu atbildība par noziegumu,
kas izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja nozieguma priekšmeta kopējā vērtība
nodarījuma izdarīšanas brīdī nav bijusi mazāka par piecdesmit tajā laikā
Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu kopumu), kas sastāda apmēram
11 tonnas naftas produktu. Uzņēmējdarbībā naftas produktiem lietotā tara
naftas produktu cisterna pārsniedz minētos lielos apmērus. Jāņem vērā arī
naftas produkta specifika, tas, ka naftas produktu cena var atšķirties no
cenas mazumtirdzniecībā un vairumtirdzniecībā, kā arī muitas cenas. Jāņem
vērā, ka ne tikai summa, bet arī apjoms un citāds smags kaitējums ir par
priekšnosacījumu, lai konstatētu lielus apjomus. Ir nepieciešams nodalīt
personas ļaunprātīgu darbību no nejaušības, kad tiek pārkāpti noteikumi par
ar akcīzes nodokli apliekamo preču aprites noteikumu pārkāpšanu.
Esošā KL 221. panta regulējums attiecas uz visām akcizētām precēm (piemēram,
kafiju, degvielu, cigaretēm), un atbildība iestājas, nemaz neesot lieliem
apmēriem.
Līdz ar to ir nepieciešams noteikt, ka kriminālatbildība iestājas, ja
noziedzīgs nodarījums ir izdarīts lielā apmērā. Savukārt par pārkāpumu, kas
nepārsniedz lielus apmērus, persona tiks saukta pie atbildības pēc LAPK 169.3
panta par ar akcīzes nodokli apliekamo preču aprites noteikumu pārkāpšanu.
Ņemot vērā, ka šobrīd KL paredz kriminālatbildību par ar akcīzes nodokli
apliekamo preču iegādes, realizācijas, uzglabāšanas vai pārvietošanas
(pārvadāšanas) noteikumu pārkāpšanu, jāvērš uzmanību uz to, ka ne naftas
produktu, ne arī alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu aprite
civiltiesiskajā apgrozībā nav aizliegta, līdz ar to ir nesamērīgi noteikt
kriminālatbildību par minēto preču iegādāšanos. Atbildībai ir jābūt par
valstij un sabiedrībai kaitīgām darbībām. Gadījumā, ja persona neievēro
valsts noteiktos priekšrakstus par attiecīgo preču apriti, tad tās ir
nelikumīgas darbības, par kurām ir jāparedz atbildība. Līdz ar to ir
nepieciešams dekriminalizēt KL 221. pantā norādīto darbību ar akcīzes
nodokli apliekamo preču iegāde.
KL 221. panta pirmās daļas esošā sankcija noteic, ka par kriminālpārkāpumu
soda ar brīvības atņemšanu līdz diviem gadiem vai ar naudas sodu līdz
sešdesmit minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas
konfiskācijas, savukārt panta otrās daļas sankcija noteic, ka personu soda ar
brīvības atņemšanu līdz diviem gadiem vai ar naudas sodu līdz sešdesmit
minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
Nepieciešams samazināt sankciju bargumu, jo esošās panta sankcijas ir pārāk
bargas, kas no sodu politikas viedokļa nav nepieciešams.
5. Latvijas Kriminālprocesa kodeksa 130. panta Aizliegums izpaust
pirmstiesas izmeklēšanas datus (zaudējis spēku no 2005. gada 1. oktobra)
redakcija bija veidota atbilstoši KL 304. panta dispozīcijai. Savukārt KPL
396. panta Aizliegums izpaust pirmstiesas kriminālprocesā iegūtās ziņas
redakcija ir saturiski atšķirīga no KL 304. panta redakcijas. Pašreizējā KPL
396. pants noteic, ka: (1)
Ziņas, ko ieguvusi kriminālprocesā iesaistīta persona, izmantojot savas
procesuālās tiesības vai veicot savus procesuālos pienākumus, izpaužamas
tikai ar procesa virzītāja atļauju un viņa noteiktajā apjomā. (2)
Pienākums neizpaust pirmstiesas procesā iegūtās ziņas neattiecas uz
informācijas apmaiņu starp aizdomās turēto vai apsūdzēto un viņa aizstāvi.
Pašreizējā KL 304. panta dispozīcija noteic, ka: Par
pirmstiesas izmeklēšanas datu izpaušanu bez prokurora vai izziņas izdarītāja
atļaujas personu, kura ir bijusi brīdināta par šo ziņu neizpaušanu, ..
KPL 396. pantā tiek lietota citāda terminoloģija nekā KL 304. pantā, proti,
KL jēdzienu pirmstiesas izmeklēšana un dati vietā ietverti KPL jēdzieni
pirmstiesas kriminālprocess un ziņas.
Minēto iemeslu dēļ praksē rodas problēmas saukt pie kriminālatbildības
personas pēc KL 304. panta Pirmstiesas izmeklēšanas datu izpaušana. |
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
1. Likumprojekta
1. pants paredz papildināt KL 7. panta trešo daļu ar vārdiem bet ne ilgāku
par desmit gadiem un papildināt ceturto daļu pēc vārdiem bet ne ilgāku par
desmit gadiem ar vārdiem kā arī nodarījums, kurš izdarīts aiz neuzmanības
un par kuru šajā likumā paredzēta brīvības atņemšana uz laiku, ilgāku par
desmit gadiem.
Likumprojekts novērsīs gadījumus, ka KL 260. panta trešajā daļā paredzētais
noziedzīgais nodarījums būs mazāk smags noziegums. Tādējādi tie nodarījumi,
kas izdarīti aiz neuzmanības, bet par kuriem paredzēta brīvības atņemšana,
ilgāka par desmit gadiem, kļūs par smagiem noziegumiem un nebūs iespējas
noslēgt izlīgumu ar cietušo un tiesai uz tā pamata izbeigt kriminālprocesu
pret personu.
Šādu KL 7. panta grozījumu rezultātā tikai četri KL Sevišķajā daļā paredzētie
noziedzīgie nodarījumi no mazāk smagiem noziegumiem kļūs par smagiem
noziegumiem, proti, minētais KL 260. panta trešajā daļā paredzētais
noziedzīgais nodarījums, kā arī KL 257. panta Dzelzceļa, ūdens un gaisa
transporta kustības drošības un ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana otrajā
daļā, KL 348. pantā Kuģu vadīšanas noteikumu pārkāpšana un KL 349. pantā
Lidojumu un to sagatavošanas noteikumu pārkāpšana paredzētais noziedzīgais
nodarījums. Minētie nodarījumi var tikt izdarīti aiz neuzmanības, un par tiem
paredzēta brīvības atņemšana, ilgāka par desmit gadiem. Rezultātā minēto
noziedzīgo nodarījumu izdarīšanas gadījumos nebūs iespējams izbeigt
kriminālprocesu, pamatojoties uz izlīgumu. Izlīguma noslēgšanas ierobežojumi
attieksies tikai uz dažiem KL Sevišķajā daļā ietvertajiem pantiem, tas ir, uz
KL 257. panta otro daļu, KL 260. panta trešo daļu, KL 348. pantu un KL 349.
pantu. Izņemot KL 260. panta trešo daļu, pārējie uzskaitītie KL panti praksē
reti tiek piemēroti (ne vairāk kā divi, trīs kriminālprocesi gadā), līdz ar
to izlīgumu noslēgšanas ierobežojumi par uzskaitītajos KL pantos
paredzētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, izņemot KL 260. panta trešo daļu,
notiesāto skaitu būtiski nepalielinās. Jāņem vērā tas, ka KL 260. panta
trešajā daļā, KL 257. panta otrajā daļā, KL 348. pantā un KL 349. pantā
norādītie noziedzīgie nodarījumi pēc būtības atbilst sevišķi smagiem
noziegumiem. Saskaņā ar Tiesu informatīvās sistēmas datiem neviens
kriminālprocess pēc KL 257. panta otrās daļas, KL 348. panta un KL 349. panta
2005., 2006. un 2007. gadā nav bijis izbeigts, savukārt par izbeigtajiem
kriminālprocesiem pēc KL 260. panta trešās daļas Tiesu informatīvajā sistēmā
pieejama šāda statistika: kopējais kriminālprocesu skaits pēc KL 260. panta
trešās daļas 2005. gadā 248, 2006. gadā 181, 2007. gadā 170. Izbeigto kriminālprocesu
skaits pēc KL 260. panta trešās daļas 2005. gadā 3, 2006. gadā 16, 2007.
gadā 9. Jāņem vērā tas, ka, notiesājot personu pēc KL 260. panta trešās
daļas, ne vienmēr viņai tiks piemērota reāla brīvības atņemšana, līdz ar to
izlīguma slēgšanas ierobežojumi tikai minimāli palielinās ieslodzīto skaitu
brīvības atņemšanas iestādēs.
2. Likumprojekta 2. pants paredz izslēgt no KL 67. pantu. Grozījums
izstrādāts ar mērķi novērst situāciju, ka nepilngadīgai personai, viņu
notiesājot nosacīti, tiesa var piemērot gan KL 55. panta sestajā daļā
paredzētos pienākumus, gan KL 66. pantā paredzētos audzinoša rakstura
piespiedu līdzekļus, savukārt pilngadīgai personai, viņu notiesājot nosacīti,
tiesa var piemērot tikai KL 55. panta sestajā daļā paredzētos pienākumus, kas
rada nevienlīdzību attiecībā pret nepilngadīgajām un pilngadīgajām personām.
Tiesa var piemērot nepilngadīgajai personai KL 55. panta sestās daļas
pienākumus, kuros ir uzskaitīti nosacījumi, ko var uzlikt par pienākumu
notiesātajai personai. Minētie nosacījumi pēc savas būtības aptver likumā
Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem definētos
audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus. Līdz ar to nepilngadīgās personas, ja
viņas notiesātas nosacīti, tiks kontrolētas izpildot KL 55. panta sestajā
daļā paredzētos pienākumus. Pēc nepilngadīgas personas notiesāšanas ar
personu strādā Valsts probācijas dienests, kas uzrauga, kā tiek izpildīti
tiesas uzliktie pienākumi. Minētie pienākumi ir efektīvāki par audzinoša rakstura
piespiedu līdzekļiem. Līdz ar to nav pamatotas bažas par to, ka ar nosacīti
notiesāto nepilngadīgo personu neviens nestrādās. Valsts probācijas dienesta
uzdevums ir rūpēties par sabiedrības drošību, strādājot ar personām, kuras
izcieš kriminālsodu sabiedrībā, tajā skaitā arī ar nosacīti notiesātām
nepilngadīgām personām.
3. Likumprojekta 3. pants paredz papildināt KL ar 71.2 pantu
Genocīda attaisnošana. Grozījums izstrādāts ar mērķi noteikt
kriminālatbildību par genocīdu veikušo režīmu vai par genocīdu notiesātu
personu publisku slavināšanu, attaisnošanu vai īstenotā genocīda noliegšanu.
Grozījums izstrādāts, ņemot vērā Padomes Ietvarlēmuma Par rasisma un
ksenofobijas apkarošanu projektu, kurā noteikts, ka dalībvalstīm jāparedz
kriminālatbildība par Starptautiskās krimināltiesas statūtu 6., 7. un 8.
pantā definēto genocīda noziegumo publisku attaisnošanu, noliegšanu vai rupju
banalizēšanu.
4. Likumprojekta 4.
pants paredz papildināt KL ar 220.1 pantu Nelikumīga naftas
produktu uzglabāšana, pārvietošana (pārvadāšana) vai realizācija. Grozījums
izstrādāts ar mērķi atsevišķā tiesību normā noteikt kriminālatbildību par
nelikumīgu naftas produktu uzglabāšanu, pārvietošanu (pārvadāšanu) vai
realizāciju un paredz noteikt atbildību par nelikumīgu naftas produktu
uzglabāšanas, pārvietošanas (pārvadāšanas) vai realizācijas darbībām,
atsakoties no iegādes kā darbības kriminalizēšanas. Grozījum paredz, ka
kriminālatbildība iestājas, ja noziedzīgs nodarījums izdarīts lielā apmērā.
Saskaņā ar likuma Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību
20. pantu atbildība par noziegumu, kas izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja
nozieguma priekšmeta kopējā vērtība nodarījuma izdarīšanas brīdī nav bijusi
mazāka par piecdesmit tajā laikā Latvijas Republikā noteikto minimālo
mēnešalgu kopumu.
Panta pirmās daļas kvalificējošās pazīmes ir personu grupa pēc iepriekšējas
vienošanās un nodarījums ir izdarīts lielā apmērā.
Par personas izdarītu nodarījumu, nepārsniedzot priekšmeta kopējo vērtību
piecdesmit minimālās mēnešalgas, persona tiks saukta pie administratīvās
atbildības pēc LAPK 169.3 panta par ar akcīzes nodokli apliekamo
preču aprites noteikumu pārkāpšanu.
Panta otrās daļas kvalificējošā pazīme ir organizēta grupa.
5. Likumprojekta 5.
pants paredz izteikt KL 221. pantu jaunā redakcijā.
Grozījums izstrādāts ar mērķi noteikt kriminālatbildību par alkoholisko
dzērienu vai tabakas izstrādājumu nelikumīgu uzglabāšanu, pārvietošanu
(pārvadāšanu) vai realizāciju. Panta pirmās daļas kvalificējošā pazīme ir
būtisks kaitējums. Saskaņā ar likuma Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un
piemērošanas kārtību 23. pantu par būtisku kaitējumu atzīstams mantisks
zaudējums, kas nodarījuma izdarīšanas brīdī pārsniedz piecu tajā laikā
Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu kopumu un ja noziedzīga
nodarījuma rezultātā ir apdraudētas vēl citas ar likumu aizsargātas intereses
un tiesības. Par pārkāpumu, ja cietušajam netiek konstatēts būtisks kaitējums,
persona tiks saukta pie administratīvās atbildības pēc LAPK169.3
panta par ar akcīzes nodokli apliekamo preču aprites noteikumu pārkāpšanu.
Panta otrā daļa saglabā tās pašas kvalificējošās pazīmes personu grupa pēc
iepriekšējas vienošanās un nodarījums izdarīts lielā apmērā.
Pants ir papildināts ar trešo daļu, kas paredz kriminālatbildību par
nelikumīgu alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu nelikumīgu
uzglabāšanu, pārvietošanu (pārvadāšanu) vai realizāciju, ja to ir izdarījusi
organizēta grupa.
6. Likumprojekta 6. pants paredz izteikt KL 304. pantu jaunā redakcijā.
Grozījums izstrādāts ar mērķi novērst pretrunas starp KL 304. pantā un KPL
396. pantā lietoto terminoloģiju. |
4. Cita informācija |
Grozījumi izstrādāti Tieslietu ministrijā
izveidotajā pastāvīgajā Krimināllikuma darba grupā, kurā strādā Ģenerālprokuratūras,
Satversmes tiesas, Augstākās tiesas, Rīgas apgabaltiesas, Latvijas
Universitātes Krimināltiesību katedras, Latvijas Policijas akadēmijas,
Latvijas Zvērinātu advokātu padomes, Iekšlietu ministrijas, Saeimas Juridiskā
biroja, Tiesībsarga biroja un sabiedriskās politikas centra PROVIDUS
pārstāvji (attiecībā uz likumprojekta 4. un 5. pantu arī Valsts ieņēmumu
dienesta un Degvielas tirgotāju asociācijas pārstāvji. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Likumprojekta
1. pants paredz, ka tie nodarījumi, kas izdarīti aiz neuzmanības, bet par
kuriem paredzēta brīvības atņemšana, ilgāka par desmit gadiem, kļūs par
smagiem noziegumiem. Šādu KL 7. panta grozījumu rezultātā četri KL Sevišķajā
daļā paredzētie noziedzīgie nodarījumi no mazāk smagiem noziegumiem kļūs par
smagiem noziegumiem. Rezultātā minēto noziedzīgo nodarījumu izdarīšanas
gadījumos kriminālprocesu nebūs iespējams izbeigt, pamatojoties uz izlīgumu.
Līdz ar to sabiedrības acīs palielināsies uzticība tiesu sistēmai, jo nebūs
iespējams izlīgums par smagu noziedzīgu nodarījumu.
Likumprojekta 4. pants diferencēs atbildību par noziedzīgu nodarījumu
izdarīšanu saistībā ar nelikumīgu naftas produktu apriti. Līdz ar to
atbildība iestāsies, ja noziedzīgs nodarījums ir izdarīts lielā apmērā.
Likumprojekta 5. pants novērsīs to, ka persona tiek saukta pie atbildības par
ar akcīzes nodokli apliekamo preču iegādes noteikumu pārkāpšanu. Ņemot vērā,
ka naftas produktu izstrādājumu aprite civiltiesiskajā apgrozībā nav
aizliegta, tiks novērsti gadījumi, ka personu var saukt pie atbildības par
naftas produktu izstrādājumu iegādāšanos. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu
ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu
izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām
un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo
slogu fiziskām personām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo
vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu
ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma
emisija vidē |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
7. Cita ietekme |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
6. Cita informācija |
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešams izdarīt
un sagatavot grozījumus likuma Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu
piemērošanu bērniem 4. pantā, svītrojot 2. punktu, kas šobrīd paredz, ka
audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus piemēro bērniem, kuri izdarījuši
noziedzīgu nodarījumu un kurus tiesa notiesājusi nosacīti. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekta 3.
pants atbilst Padomes Ietvarlēmuma Par rasisma un ksenofobijas apkarošanu
projektam. |
|
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām
un organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram,
Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr.
(uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs
tabulas 1. ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta
projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Padomes Ietvarlēmuma Par rasisma un ksenofobijas apkarošanu
projekta 1. panta pirmās daļas c) apakšpunkts: Starptautiskās
krimināltiesas statūtu 6., 7. un 8. pantā definēto genocīda noziegumu,
noziegumu pret cilvēci un kara noziegumu publiska attaisnošana, noliegšana
vai rupja banalizēšana, vēršoties pret personu grupu vai šādas grupas
locekli, ko raksturo saistībā ar rasi, ādas krāsu, reliģiju, izcelsmi,
valstspiederību vai etnisko piederību, ja darbība ir veikta tā, lai izraisītu
vardarbību vai naidu pret attiecīgo personu grupu vai šādas grupas locekli;. |
Likumprojekta 3. pants: 71.2
pants. Genocīda attaisnošana Par
tāda režīma, kas īstenojis genocīdu, vai par tādas personas, kas notiesāta
par genocīdu, publisku slavināšanu vai attaisnošanu vai īstenotā genocīda
noliegšanu soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu. |
Atbilst |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav. |
|
6. Cita informācija |
Nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Tieslietu
ministrijas izveidotajā pastāvīgajā Krimināllikuma darba grupā strādā no
Latvijas Zvērinātu advokātu padomes un sabiedriskās politikas centra PROVIDUS
pārstāvji, kā arī attiecībā uz likumprojekta 4. un 5. pantu pārstāvji no
Degvielas tirgotāju asociācijas. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Tieslietu
ministrijas izveidotās pastāvīgās Krimināllikuma darba grupas dalībnieki
atbalsta likumprojektu. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi
ir izmantoti |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav notikuši. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
notikušas Tieslietu ministrijas pastāvīgās darba grupas ietvaros ar tiesību
zinātņu ekspertiem A. Niedri, U. Krastiņu, V. Liholaju, A. Judinu un A.
Reigasi. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts
institūciju veidošana nav nepieciešama, esošo institūciju funkcijas netiks
paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis.
ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS un bezmaksas normatīvo
aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo |
Ja normatīvais akts ierobežo indivīda tiesības, indivīds var Satversmes
tiesas likumā noteiktajā kārtībā iesniegt Satversmes tiesā pieteikumu par
lietas ierosināšanu par normatīvā akta atbilstību Satversmei (Satversmē
noteikto pamattiesību aizskāruma gadījumā). Indivīds savas tiesības varēs
aizstāvēt Kriminālprocesa likumā paredzētajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Tieslietu
ministrs
G. Bērziņš
Valsts
sekretāra p.i. |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
J.
Bērziņš |
I.
Bergmane |
L.
Popova |
I.
Gratkovska |