Rīgā
30.07.2008. Nr.90/TA-1258
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Satversmes tiesas likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, sanita.mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 5 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 14 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 28.jūlija sēdes
protokola Nr.53 3.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Satversmes tiesas likumā
Izdarīt Satversmes tiesas likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 14.nr.; 1997, 20.nr.; 2001, 2.nr.; 2003,
15.nr.; 2004, 4.nr.; 2007, 22.nr.; 2008, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. 4.pantā:
izteikt otro daļu
šādā redakcijā:
"(2) Par
Satversmes tiesas tiesnesi var apstiprināt personu:
1) kura ir Latvijas
Republikas pilsonis;
2) kurai ir
nevainojama reputācija;
3) kura dienā,
kad Saeimas Prezidijam ir iesniegts priekšlikums par Satversmes tiesas tiesneša
apstiprināšanu, ir sasniegusi 40 gadu vecumu;
4) kura ir ieguvusi
otrā līmeņa augstāko profesionālo izglītību (vai bakalaura grādu tiesību
zinātnē) un maģistra grādu tiesību zinātnē;
5) kurai ir vismaz
desmit gadu ilgs darba stāžs juridiskajā specialitātē vai zinātniski
pedagoģiskajā darbā tieslietu specialitātē zinātniskajā institūcijā vai
augstākās izglītības iestādē. Darba stāžā ieskaita laiku, kas nostrādāts pēc
otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības diploma vai bakalaura grāda
tiesību zinātnē iegūšanas.";
papildināt ar 2.1
daļu šādā redakcijā:
"(21)
Par Satversmes tiesas tiesnesi nedrīkst apstiprināt personu, kura nevar būt par tiesneša amata kandidātu saskaņā ar likuma
"Par tiesu varu" 55.pantu."
2. 7.pantā:
papildināt pirmo
daļu aiz vārdiem "amata pienākumus" ar vārdiem "izņemot šā
likuma 11.panta trešajā un ceturtajā daļā paredzētos gadījumus";
izteikt trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Viena un
tā pati persona Satversmes tiesas tiesneša amatu var ieņemt vienu reizi."
3. Papildināt 11.pantu ar 2.1 daļu šādā
redakcijā:
"(21)
Ne vēlāk kā mēnesi pirms Satversmes tiesas tiesneša pilnvaru izbeigšanās šā
likuma 4.panta pirmajā daļā minētā institūcija iesniedz Saeimas Prezidijam
priekšlikumu par jauna Satversmes tiesas tiesneša apstiprināšanu."
4.
Aizstāt 20.panta devītās daļas 3.punktā vārdus "vienu mēnesi" ar vārdiem "diviem
mēnešiem".
5. Aizstāt 22.panta
septītās daļas pirmajā teikumā vārdu "triju" ar vārdu "piecu".
6. Izteikt 32.panta
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Satversmes tiesas spriedums un tajā sniegtā
attiecīgās tiesību normas interpretācija ir obligāta visām valsts un pašvaldību
institūcijām (arī tiesām) un amatpersonām, kā arī fiziskajām un juridiskajām
personām."
7. Izteikt 33.panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Satversmes tiesas spriedumu ne vēlāk kā
piecu dienu laikā pēc tā pieņemšanas publicē laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis", kā arī atbilstoši Satversmes tiesas reglamentam nosūta vai
izsniedz lietas dalībniekiem. Ja lietai tiek pievienotas tiesneša atsevišķās
domas, tās publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" ne vēlāk kā divu
mēnešu laikā pēc Satversmes tiesas sprieduma pieņemšanas."
(1) Satversmes tiesas tiesnešiem piešķir
ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, kas nav īsāks par piecām kalendāra nedēļām.
(2) Satversmes tiesas tiesnesim piešķir
ikgadējo apmaksāto papildatvaļinājumu trīs kalendāra dienas par katriem
pieciem jebkurā tiesā tiesneša amatā nostrādātiem gadiem, bet kopumā ne vairāk
kā divas kalendāra nedēļas.
(3) Ja Satversmes
tiesas tiesnesim ir nepieciešams un darba apstākļi to atļauj, Satversmes tiesas
tiesnesim piešķir atvaļinājumu bez darba samaksas saglabāšanas."
9. Papildināt V
nodaļu ar 39.1, 39.2 un 39.3 pantu šādā redakcijā:
(1) Satversmes tiesas tiesnesi atbilstoši
darba ieguldījumam var prēmēt, izmantojot šim nolūkam finanšu līdzekļus līdz 15
procentiem no plānotā darba samaksas
fonda, kā arī darba samaksas fonda ietaupītos līdzekļus.
(2) Satversmes tiesas tiesnesim par prombūtnē esoša Satversmes tiesas
tiesneša vai vakanta amata pienākumu pildīšanu papildus tiešajiem darba
pienākumiem nosaka piemaksu līdz 20 procentiem no
viņam noteiktās mēneša amatalgas, izmantojot darba samaksas fonda ietaupītos
līdzekļus. Kopējais noteiktās piemaksas apmērs nedrīkst pārsniegt prombūtnē
esošā Satversmes tiesas tiesneša vai vakantā amata mēneša amatalgu.
(3) Ja prombūtnē esoša Satversmes tiesas
tieneša vai vakantā amata pienākumus pilda vairāki Satversmes tiesas tiesneši,
piemaksu kopsumma nedrīkst pārsniegt prombūtnē esošā Satversmes tiesas tiesneša
vai vakantā amata mēneša amatalgu.
(1) Satversmes
tiesas tiesnesim, piešķirot ikgadējo atvaļinājumu, izmaksā vienreizēju pabalstu
mēneša amatalgas apmērā.
(2) Satversmes
tiesas tiesnesim, kas cietis smagā nelaimes gadījumā, izmaksā vienreizēju
pabalstu mēneša amatalgas apmērā. Pabalstu nepiešķir, ja nelaimes gadījums
noticis tiesneša nepiedienīgas vai necienīgas uzvedības dēļ, kas diskreditē
tiesu varu.
(3) Satversmes tiesas tiesnesim izmaksā pabalstu
mēneša amatalgas apmērā sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi.
Satversmes tiesas tiesnesis pabalstu nesaņem, ja minētā pabalsta saņemšanai ir
pieteicies vai to saņēmis valsts institūcijā nodarbināts Satversmes tiesas
tiesneša ģimenes loceklis, kuram saskaņā ar ārēju normatīvo aktu ir tiesības
saņemt pabalstu sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi.
(4) Satversmes tiesas
tiesnesim bērna piedzimšanas gadījumā izmaksā pabalstu triju mēneša amatalgu
apmērā. Ja abi bērna vecāki strādā valsts institūcijās, kuru darbību
regulējošos normatīvajos aktos ir paredzētas tiesības uz bērna piedzimšanas
pabalstu, tiesības uz pabalstu ir tikai vienam no viņiem.
(5) Valsts
obligāti apdrošina Satversmes tiesas tiesneša dzīvību un veselību līdz
15 mēneša amatalgu apmēram.
(6) Satversmes
tiesas tiesnesis pēc pilnvaru termiņa izbeigšanās vai pēc atbrīvošanas no amata
veselības stāvokļa dēļ atbilstoši šā likuma 10.panta pirmajai daļai saņem
vienreizēju pabalstu triju mēneša amatalgu apmērā.
(7) Satversmes
tiesas tiesnesim kompensējami:
1) dzīvojamās telpas
īres vai viesnīcas izdevumi, ja Satversmes tiesas tiesnesis nedzīvo Rīgā un
viņam Satversmes tiesas tiesneša pilnvaru īstenošanai nepieciešams īrēt
dzīvojamo telpu vai viesnīcu Rīgā. Dzīvojamās telpas īres vai viesnīcas
izdevumus kompensē atbilstoši faktiskajiem izdevumiem, bet ne vairāk kā Centrālās
statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajam valstī
sabiedriskajā sektorā strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram (kas
noapaļots pilnos latos), piemērojot koeficientu 1,26;
2) transporta
izdevumi atbilstoši faktiskajiem izdevumiem, piemērojot šādus koeficientus:
a) Satversmes tiesas
tiesnesim, kas dzīvo Rīgā vai līdz 60 km attālumā no Rīgas, 0,43,
b) Satversmes tiesas
tiesnesim, kas dzīvo no 60 līdz 150 km attālumā no Rīgas, 0,67,
c) Satversmes tiesas
tiesnesim, kas dzīvo vairāk nekā 150 km attālumā no Rīgas, 0,9.
(8) Par
faktiskajiem izdevumiem šā panta septītās daļas 2.punkta izpratnē uzskatāmi
starppilsētu sabiedriskā transporta izdevumi un izdevumi par Satversmes tiesas
tiesneša īpašumā vai valdījumā esoša transportlīdzekļa izmantošanu.
(9) Transporta
izdevumi netiek kompensēti Satversmes tiesas tiesnešiem, kuriem dienesta
vajadzībām lietošanā piešķirta automašīna.
(10) Šā panta
septītajā daļā minētās kompensācijas ar nodokļiem neapliek. Šā panta septītās
daļas 2.punktā noteiktos transporta izdevumus kompensē pēc faktisko izdevumu
apliecinošo dokumentu iesniegšanas.
39.3 pants. Izdienas pensijas
Satversmes tiesas
tiesnesim un personai, kura pildījusi Satversmes tiesas tiesneša amatu, ir
tiesības uz izdienas pensiju saskaņā ar Tiesnešu izdienas pensiju likumu."
10. Izteikt VI nodaļu šādā redakcijā:
"VI nodaļa
Satversmes tiesas
Administrācija, amatpersonas un darbinieki
40.pants. Satversmes
tiesas Administrācija
(1) Satversmes tiesas Administrācija ir Satversmes
tiesas struktūrvienība, kas organizē un nodrošina tiesas administratīvo darbu.
(2) Satversmes tiesas Administrācijas vadītāju pieņem
darbā un atbrīvo no darba Satversmes tiesas priekšsēdētājs.
(3) Satversmes tiesas Administrācija:
1) veic finanšu vadību;
2) gādā par materiāltehnisko nodrošinājumu;
3) kārto lietvedību;
4) organizē personālvadību un mācības;
5) nodrošina saziņu ar sabiedrību;
6) nodrošina starptautisko sadarbību.
41.pants.
Satversmes tiesas amatpersonas un darbinieki
(1) Satversmes
tiesas amatpersonu un darbinieku amatu sarakstu un atalgojumu budžeta ietvaros
nosaka Satversmes tiesas priekšsēdētājs.
(2) Satversmes
tiesas amatpersonu un darbinieku darba attiecības regulē Darba likums,
ciktāl šis likums nenosaka citādi.
(3) Satversmes
tiesas tiesneša padomnieku un palīgu pieņem darbā uz Satversmes tiesas tiesneša
pilnvaru laiku.
(4) Uz Satversmes
tiesas amatpersonām un darbiniekiem attiecas visas tās kompensācijas un
sociālās garantijas, kas citos normatīvajos aktos noteiktas valsts
civildienesta ierēdņiem."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
Grozījumi Satversmes tiesas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Konstitucionālā tiesa ir īpaša institūcija, kas pastāv kā barjera, lai nodrošinātu konstitucionalitātes principa aizsardzību un tiesību virsvadību visos varas atzaros. Konstitucionālās tiesas tiesības kontrolēt normatīvo aktu konstitucionalitāti ir augstākais tiesiskais instruments, kāds sastopams tiesiskā un politiskā sistēmā (J.Pleps, E.Pastars, I.Pakalne Konstitucionālās tiesības - Latvijas Vēstnesis, 2004. 584.lpp). Tādējādi ir pamatoti noteikt papildu prasības attiecībā uz nepieciešamo izglītību, pieredzi un reputāciju Satversmes tiesas tiesneša amata kandidātiem, savukārt viens no tiesneša neatkarības garantiem ir pēc iespējas pilnīgs sociālo garantiju grozs. Saskaņā ar Satversmes tiesa likuma 4.panta otro daļu par Satversmes tiesas tiesnesi var apstiprināt Latvijas pilsoni, kam ir augstākā juridiskā izglītība un vismaz desmit gadus ilgs darba stāžs juridiskajā specialitātē vai zinātniski pedagoģiskajā darbā tieslietu specialitātē zinātniskajā vai augstākajā mācību iestādē. Augstskolās šobrīd iespējams iegūt akadēmisko izglītību un bakalaura, maģistra un doktora zinātnisko grādu un ceturtā un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, un bakalaura un maģistra grādu. Koledža ir izglītības iestāde, kura īsteno pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības (koledžas izglītības) programmas un dod iespēju iegūt ceturto profesionālās kvalifikācijas līmeni. Katrā no gadījumiem atšķiras izglītības programmas īstenošanas ilgums gados. Ņemot vērā konstitucionālās tiesas kompetenci, nepieciešams noteikt paaugstinātas, kā arī šodienas realitātei atbilstošas prasības iegūtajai izglītībai. Tāpat nepieciešams noteikt, no kura laika skaitāma Satversmes tiesas tiesneša amatam nepieciešamā darba pieredze. Nav pieļaujams, ka nepieciešamajā darba stāžā tiek ieskaitīts darbs, kura izpildei nav nepieciešama izglītība, kas sniedz iespēju strādāt patstāvīgi. Satversmes tiesas likumā noteiktās prasības Satversmes tiesas tiesneša amata kandidātam nesatur vecuma ierobežojumus. Izvērtējot ārvalstu praksi, nākas secināt, ka viens no kritērijiem konstitucionālās tiesas tiesneša amata kandidātiem ir noteikta vecuma sasniegšana 40, 45 gadi (Ungārija, Slovēnija). Satversmes tiesa likuma 7.panta trešā daļa noteic, ka viena un tā pati persona nevar ieņemt Satversmes tiesas tiesneša amatu ilgāk par desmit gadiem pēc kārtas, taču nenoteic, cik reizes persona var tikt apstiprināta Satversmes tiesas tiesneša amatā. Latvijā ir viens no Eiropā garākajiem konstitucionālās tiesas tiesneša pilnvaru termiņiem. Kā liecina ārvalstu prakse, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
šādos gadījumos netiek pieļauta iespēja izvirzīt personu atkārtotai apstiprināšanai. Turklāt konstitucionālajā tiesā atšķirībā no vispārējās jurisdikcijas tiesām, vispār netiek pieļauta apstiprināšana uz mūžu ar mērķi nepieļaut parlamentāras demokrātijas valsts pārvēršanu par konstitucionālo tiesnešu varu (J.Pleps, E.Pastars, I.Pakalne Konstitucionālās tiesības - Latvijas Vēstnesis, 2004. 599.lpp).
Satversmes tiesa likuma 11.pants noteic kārtību, kādā apstiprināms jauns Satversmes tiesas tiesnesis, ja ir izbeigušās iepriekšējā tiesneša pilnvaras un nosaka termiņu, kādā Satversmes tiesa informē institūciju, pēc kuras priekšlikuma bija apstiprināms tiesnesis, taču nenorāda, kādā termiņā šī institūcija iesniedz Saeimai priekšlikumu jauna Satversmes tiesas tiesneša apstiprināšanai, tādējādi radot situāciju, ka Satversmes tiesa ilgstoši strādā nepilnā sastāvā. Būtiski arī, lai amata kandidāta savlaicīga izvirzīšana ļautu sabiedrībai izteikt viedokli par izvirzīto kandidātu. Pašreiz spēkā esošais regulējums daudzos gadījumos neļauj izvirzīto kandidātu atzīt par neatbilstošu pat svarīgu iemeslu dēļ. Satversmes tiesas likuma 20.panta devītās daļas 3. punkts noteic, ka Satversmes tiesas tiesneša noteiktajā laikā institūcija vai amatpersona, kas izdevusi apstrīdēto tiesību aktu, iesniedz savu atbildes rakstu ar lietas faktisko apstākļu izklāstu un juridisku pamatojumu. Esošā prakse liecina, ka parasti atbildes raksts jāsagatavo un jāiesniedz mēneša laikā, taču gadījumos, ja atbildes raksta iesniedzējs ir Ministru kabinets, termiņš ir par īsu, lai atbildīgā ministrija to sagatavotu, saskaņotu ar Tieslietu ministriju un atbildes raksta projekts tiktu izskatīts Ministru kabineta sēdē. Lietas sagatavošanas ilgums šobrīd noteikts trīs mēneši. Pagarinot atbildes raksta sagatavošanas termiņu, nepieciešams pagarināt arī lietas sagatavošanas laiku, lai nodrošinātu iespēju pieprasīt, sagatavot un iesniegt Satversmes tiesā papildu paskaidrojumus. Satversmes tiesas likuma 32.panta otrajā daļā nepietiekami precīzi ir norādīts, kam ir saistošs Satversmes tiesas spriedums un tajā sniegtā tiesību normas interpretācija. Satversmes tiesā tiek iesniegti jauni pieteikumi par līdzīgiem jautājumiem, kaut gan, piemēram, vienas pašvaldības saistošie noteikumi, kas izdoti saskaņa ar spēkā esošu, bet nepareizi interpretētu Aizsargjoslu likuma normu, ir jau atzīti par spēku zaudējušiem. Satversmes tiesas likuma 33.panta pirmā daļa noteic, ka Satversmes tiesas spriedumu ne vēlāk kā piecu dienu laikā pēc tā pieņemšanas publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs". Šobrīd nav iespējams nodrošināt tiesību normas izpildi publikācijām izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs", jo tas iznāk periodiski, bet retāk kā reizi piecās dienās. Savukārt Satversmes tiesas tiesnešu atsevišķās domas tiek publicētas ar mērķi veicināt zinātnisko diskusiju un dot ieguldījumu tiesību doktrīnas attīstībā, tādēļ to publicēšana reizi gadā Satversmes tiesas spriedumu krājumā nav uzskatāma par efektīvu. Satversmes tiesas likuma 38.panta noteic Satversmes
tiesas tiesnešu atalgojuma apmēru, proti, Satversmes tiesas tiesneša mēneša amatalga ir par
15 procentiem lielāka nekā Augstākās tiesas tiesneša mēneša amatalga ar
piemaksu par 1. kvalifikācijas klasi. Satversmes
tiesas priekšsēdētāja vietnieka mēneša amatalga ir par 10 procentiem
lielāka nekā Satversmes tiesas tiesneša mēneša amatalga. Satversmes
tiesas priekšsēdētāja mēneša amatalga ir par 25 procentiem lielāka nekā
Satversmes tiesas tiesneša mēneša amatalga.
Pieņemot Satversmes tiesas likumu, likumdevējs ir noteicis, ka
Satversmes tiesa tiesneša mēneša amata algas apmērs ir lielāks kā Augstākās
tiesas tiesneša mēneša amatalga. Nosakot mēnešalgas
apmēru konstitucionālās tiesas tiesnešiem, Eiropas valstīs dominē princips,
ka konstitucionālo tiesu tiesnešu amatalga ir lielāka nekā augstāko tiesu
tiesnešiem. Šāda prakse pamatojama vispirms ar konstitucionālo tiesu īpašo
vietu valsts institūciju sistēmā: 1.
Konstitucionālā tiesa ir tā, kas seko, lai varas atzaru īstenotā
valsts kompetence atbilstu konstitūcijai; 2. Lai varu kompetences pārklāšanās nerunātu pretim konstitūcijā nostiprinātajam varas dalīšanas principam; 3. Konstitucionālo tiesu spriedumi ir efektīvāks līdzeklis tiesību sistēmas sakārtošanai, jo attiecībā uz vienu un to pašu normu aiztaupa analogu darbu citām tiesām, savukārt tiesu nolēmumi kontinentālajā tiesību lokā ir individuāli un attiecas tikai uz konkrētam personām. Satversmes tiesas likuma pieņemšanas procesā plenārsēdē izteikta doma, ka Satversmes tiesa, kura būs tiesīga atcelt valsts augstākās institūcijas aktus faktiski stāvēs pāri parlamentam (Saeimas 1996.gada 11.aprīļa stenogramma). Savukārt, salīdzinot Satversmes tiesas priekšsēdētāja un Augstākās tiesas priekšsēdētāja mēneša amatalgu, atšķirība pamatojama ar to, ka Satversmes tiesas priekšsēdētājs ir arī tiesnesis un Satversmes tiesas likuma 25.pants skaidri noteic, ka Satversmes tiesa pilnā sastāvā izskata lietas par: 1) likumu atbilstību Satversmei; 2) citu Saeimas, Ministru kabineta, Valsts prezidenta, Saeimas priekšsēdētāja un Ministru prezidenta aktu, izņemot administratīvos aktus, atbilstību likumam; 3) Latvijas nacionālo tiesību normu atbilstību tiem Latvijas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem, kuri nav pretrunā ar Satversmi; 4) Ministru kabineta normatīvo aktu atbilstību Satversmei un citiem likumiem; 5) Latvijas parakstīto vai noslēgto starptautisko līgumu (arī līdz attiecīgo līgumu apstiprināšanai Saeimā) atbilstību Satversmei. (2) Lietas, kuras nav minētas šā panta pirmajā daļā, tiek izskatītas triju tiesnešu sastāvā, ja Satversmes tiesa nav lēmusi citādi. (3) Ja Satversmes tiesa lietu izskata pilnā sastāvā, tajā ir visi Satversmes tiesas tiesneši, kurus veselības stāvoklis vai citi objektīvi apstākļi nekavē piedalīties tiesas sēdē. Tiesas sastāvā šajā gadījumā nedrīkst būt mazāk par pieciem Satversmes tiesas tiesnešiem. Sēdi vada Satversmes tiesas priekšsēdētājs vai viņa vietnieks. (4) Ja Satversmes tiesa lietu izskata triju tiesnešu sastāvā, šos tiesnešus nosaka Satversmes tiesas priekšsēdētājs Satversmes tiesas reglamentā noteiktajā kārtībā. Ja tiesas sastāvā nav ne Satversmes tiesas priekšsēdētāja, ne viņa vietnieka, tiesas sēdes priekšsēdētāju šie tiesneši ievēlē no sava vidus rīcības sēdē. Tai pat laikā likuma Par tiesu varu 50.panta pirmā un otrā daļa
noteic, ka Augstākās tiesas darbu vada Augstākās tiesas
priekšsēdētājs(organizatorisko un saimniecisko), kuru no iecelto
tiesnešu vidus pēc Augstākās tiesas plēnuma ierosinājuma
apstiprina Saeima uz septiņiem gadiem. Augstākās tiesas priekšsēdētājs vada
Augstākās tiesas plēnuma sēdes, Tiesu palātas un Senāta departamenta tiesnešu
kopsapulces sēdes, un viņam ir tiesības vadīt Senāta sēdes. Likums neuzliek
par pienākumu Augstākās tiesas priekšsēdētājam piedalīties lietu izskatīšanā.
Jāņem arī vērā, ka Satversmes tiesas tiesneša amats ir amats uz noteiktu laiku 10 gadiem, tādēļ papildus iespējai ieņemt iespējamo augstāko amatu tiesu sistēmā, papildus jānodrošina pievilcīgāka sociālo garantiju paketi, t.sk., mēneša amata algu, lai arī Augstākās tiesas tiesneši būtu ieinteresēti pārtraukt karjeru. Šobrīd spēkā esošie Latvijas normatīvie akti neparedz būtiskas atšķirības attiecībā uz prasībām Satversmes tiesas un Augstākās tiesas tiesnešiem. Proti, par Satversmes tiesas tiesnesi var apstiprināt Latvijas pilsoni, kam ir augstākā juridiskā izglītība un vismaz desmit gadus ilgs darba stāžs juridiskajā specialitātē vai zinātniski pedagoģiskajā darbā tieslietu specialitātē zinātniskajā vai augstākajā mācību iestādē. Satversmes tiesas tiesneši, aizklāti balsojot, ar visa tiesnešu sastāva absolūto balsu vairākumu no sava vidus uz trim gadiem ievēlē Satversmes tiesas priekšsēdētāju un viņa vietnieku. Sagatavotais likumprojekts paredz paaugstinātas prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību un darba pieredzi pirms apstiprināšanas Satversmes tiesas tiesneša amatā. Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 85.pantu Satversmes tiesas tiesnešus uz likumā noteikto laiku apstiprina Saeima, aizklāti balsojot, ar ne mazāk kā 51 Saeimas locekļa balsu vairākumu. Augstākās tiesas priekšsēdētāju apstiprina Saeima uz septiņiem gadiem no iecelto tiesnešu vidus pēc Augstākās tiesas plēnuma ierosinājuma ar vienkāršu balsu vairākumu. Saskaņā ar
likuma Par tiesu varu 119.pantu tiesneša darba samaksa ietver mēneša
amatalgu, piemaksu par kvalifikācijas klasi un prēmijas.
Tiesneša
mēneša amatalga ir (likuma Par tiesu
varu 119.1 pants):
(1) Rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalgu aprēķina, Centrālās statistikas pārvaldes iepriekšējā gada oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajai valstī strādājošo vidējai mēneša bruto darba samaksai, kas noapaļota latos, piemērojot koeficientu 4,5. (2) Apgabaltiesas tiesneša mēneša amatalga ir par 20 procentiem lielāka nekā rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalga. (3) Augstākās tiesas tiesneša mēneša amatalga ir par 40 procentiem lielāka nekā rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalga. (4) Augstākās tiesas senatora mēneša amatalga ir par 50 procentiem lielāka nekā rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalga. Augstākās tiesas priekšsēdētāja mēneša amatalga ir par 100 procentiem lielāka nekā rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalga (likuma Par tiesu varu 119.2 panta sestā daļa). Piemaksu par tiesneša kvalifikācijas klasi nosaka šādā apmērā (likuma Par tiesu varu 120.pants): 1) par piekto kvalifikācijas klasi 7 procenti no mēneša amatalgas, 2) par ceturto kvalifikācijas klasi 14 procentu no mēneša amatalgas, 3) par trešo kvalifikācijas klasi 21 procents no mēneša amatalgas, 4) par otro kvalifikācijas klasi 28 procenti no mēneša amatalgas, 5) par pirmo kvalifikācijas klasi 35 procenti no mēneša amatalgas.
Kā redzams, Satversmes tiesas tiesneša mēneša amata algas noteikšanas mehānisms ir sarežģīts un nepārskatāms. Par neefektīvu atzīstams arī spēkā esošais regulējums par Satversmes tiesas tiesnešu sociālajām garantijām, kas meklējams citos normatīvajos aktos atvaļinājuma ilgums, prēmēšana, pabalsti, dzīvības un veselības apdrošināšana. Izvērtējot tiesnešu un valsts augstāko amatpersonu sociālo garantiju grozu, kā arī ārvalstu konstitucionālo tiesu tiesnešu sociālās garantijas, nākas secināt, ka Satversmes tiesas tiesnešu sociālo garantiju sistēmu nepieciešams pilnveidot, nodrošinot atbilstošas sociālās garantijas amatpersonām, kuras personificē attiecīgās valsts tiesisko sistēmu un konstitucionālās vērtības, t.sk., pēc pilnvaru termiņa beigām. Jāņem vērā, ka Satversmes tiesas likums noteic konkrētus lietas sagatavošanas termiņus un ilgstošas tiesneša prombūtnes laikā (amats starptautiskā tiesā vai institūcijā) vai, ja viņš citādi ir traucēts pildīt pienākumus, nav paredzēta cita tiesneša apstiprināšana amatā, neatkarīgi no ierosināto lietu skaita (tās likumā noteiktajā termiņā izskata Satversmes tiesas tiesneši samazinātā sastāvā). Mazsvarīgs nav arī apstāklis, ka Latvijas darba tirgus ir salīdzinoši neliels, bet normatīvie akti satur virkni ierobežojumu amatpersonām pēc amata pildīšanas beigām, taču Satversmes tiesas tiesnesim nav paredzēta kompensācija pēc amata atstāšanas. Šādos apstākļos savu pilnvaru termiņa pēdējā posmā amatpersona sāk meklēt nākamo darba vietu, kas savukārt saistīts ar risku, ka pieņemtie lēmumi var būt neobjektīvi un var ietekmēt tiesneša neatkarību. Satversmes tiesas likums neparedz, ka Satversmes tiesas administratīvo darbu organizē un nodrošina īpaša šim mērķim izveidota struktūrvienība. Tādējādi, papildus esošajiem pienākumiem, Satversmes tiesas priekšsēdētāja amata pienākumos ietilpst virkne papildu pienākumu, kas atņem laiku, kas veltāms tiešajiem pienākumiem. Satversmes tiesas citu amatpersonu un darbinieku darba attiecības regulē Darba likums, t.sk., tiesneša padomnieku un palīgu. Ņemot vērā veicamā darba specifiku, ir saprotams, ka nav iespējams izvēlēties padomniekus un palīgus konkursa kārtībā pēc noteiktiem kritērijiem un garantēt iespēju strādāt Satversmes tiesas tiesneša palīga vai padomnieka amatā neierobežotu laiku. Šāda iespēja netiek paredzēta arī citu valsts augstāko amatpersonu palīgiem un padomniekiem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz atrisināt anotācijas I sadaļas 2.punktā norādītās problēmas: 1) paredz papildu prasības Satversmes tiesas tiesneša amata kandidātam nevainojama reputācija, maģistra grāds tiesību zinātnē, noteikts termiņš, no kura skaitāms darba stāžs, vecums; 2) precizē Satversmes tiesas tiesneša pilnvaru termiņu, kā arī noteic, ka viena un tā pati persona Satversmes tiesas tiesneša amatu var ieņemt tikai vienu reizi; paredz, ka gadījumā, ja Satversmes tiesas tiesneša amatā apstiprina uz noteiktu laiku ieceltu tiesnesi, pilnvaru termiņš vispārējās jurisdikcijas vai administratīvās tiesas tiesneša amatā tiek apturēts uz laiku, kamēr tiesnesis pilda Satversmes tiesas tiesneša amatu; 3) paredz termiņu, kādā iesniedzams priekšlikums par jauna Satversmes tiesas tiesneša apstiprināšanu; 4) noteic, ka atbildes rakstu institūcija, kas izdevusi Satversmes tiesā apstrīdētu tiesību aktu, sniedz divu mēnešu laikā. Vienlaikus līdz pieciem mēnešiem tiek pagarināts lietas sagatavošanas termiņš; 5) noteic, ka Satversmes tiesas spriedumā sniegtā attiecīgās tiesību normas interpretācija ir obligāta visām valsts un pašvaldību institūcijām, iestādēm, amatpersonām, tiesām, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām; 6) noteic termiņu, kādā laikrakstā Latvijas Vēstnesis publicējami Satversmes tiesas spriedumi un lietai pievienotās tiesnešu atsevišķās domas; 7)
noteic skaidru Satversmes tiesas tiesneša, priekšsēdētāja vietnieka un
priekšsēdētāja mēnešalgas apmēra noteikšanas metodiku, nosakot piemērojamo
koeficientu attiecībā pret Centrālās statistikas pārvaldes iepriekšējā gada
oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajai valstī strādājošo vidējai
mēneša bruto samaksu. Koeficients noteikts, ņemot vērā šobrīd Satversmes
tiesas tiesnešiem noteiktās mēneša amata algas un papildu finansējums to
valsts budžeta nav nepieciešams; 8) noteic Satversmes tiesas tiesneša ikgadējā un papildu atvaļinājuma garumu; 9) noteic Satversmes tiesnešu prēmēšanas kārtību, piemaksas par papildu darbu apmēru, pabalstu piešķiršanas gadījumus, paredz obligāto veselības apdrošināšanu, kā arī paredz kompensējamos izdevumus dzīvojamās telpas vai viesnīcas izdevumi, transporta izdevumi un pabalstu pēc pilnvaru termiņa izbeigšanās; 10) paredz izveidot Satversmes tiesas struktūrvienību - Administrāciju, kas organizēs un nodrošinās tiesas administratīvo darbu; 11) noteic, ka Satversmes tiesas tiesnešu palīgus un padomniekus pieņem darbā uz tiesneša pilnvaru laiku; precizē uz Satversmes tiesas amatpersonām un darbiniekiem attiecināmo normatīvo aktu jomu sociālo garantiju jomā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija
|
Likumprojekta izstrādei tika izveidota darba grupa, kuras sastāvā piedalījās pārstāvis no Satversmes tiesas, Augstākās tiesas un Saeimas Juridiskā biroja. Likumprojekts skatāms vienlaikus ar likumprojektu Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009. |
2010. |
2011. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets
|
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets
|
0 |
50,9 |
50,9 |
50,9 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets&nbs p;
|
Nav attiecināms |
-50,9 |
-50,9 |
-50,9 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) 2009. gads 5.1. Izdevumi kas saistīti ar Satversmes tiesas struktūrvienības Administrācija izveidi. Atlīdzība
33 748 Ls t.sk. Administrācijas vadītājs -1 528Ls 1 528 Ls x 12mēn=18 336 Ls Prēmija un naudas balvas (15% apmērā) 18 336 Ls x 15% = = 2 750,4Ls Atvaļinājuma pabalsts 1 528 Ls Citi pabalsti (3
mēnešalgu apmērā) 3x 1528 = 4 584
Ls Darba devēja sociālais nodoklis (24,09%) 24,09% x 6 551,2 Kopā 33 749,6 Ls Veselības apdrošināšana administrācijas vadītājam: 200Ls Pavisam kopā 2009. gadā un turpmāk Satversmes tiesas administrācijas izveidošanai un uzturēšanai nepieciešami 33 949,6 Ls administrācijas izveidei nav nepieciešamas vienreizējās izmaksas (darba vietas iekārtošana), jo administrācija tiks izvietota esošajās telpās esošā darba vietā. 5.2.Izdevumi, kas saistīti ar jauno sociālo garantiju spēkā stāšanos Kompensējamie izdevumi. Kopā 7 Satversmes tiesas tiesneši. Dzīvojamo telpu īre vai viesnīcu izdevumi (maksimāli pieļaujamās izmaksas) 302 Ls (vidējā bruto darba samaksa valstī 2006. gadā) 302 Ls x 1,26 (39.2 pants, 7.punkts 1.daļa) = 380,52 Ls x 12 mēneši = 4 566,24 Ls 4 566,24 x 2 (tiesneši kas īrē telpas Rīgā) = 9 132,46 Ls Transporta izdevumi (maksimāli pieļaujamās izmaksas) Satversmes tiesas tiesnesim, kas dzīvo Rīgā vai līdz 60 km attālumā no Rīgas. 302 Ls (vidējā bruto darba samaksa valstī 2006. gadā) 302 Ls x 0,43 (39.2 pants, 7.punkts 2.a) daļa) = 129,86 Ls 129,86 Ls x 12
mēneši = 1 558,32 Ls x 5 (tiesnešu, kas dzīvo Rīgā vai līdz 60 km
attālumā no Rīgas)=7 791,6 Ls Kopā 2009. gadā
un turpmāk sociālo garantiju nodrošināšanai
16 924,06 Ls Pavisam 2009. gadā un turpmāk papildus nepieciešami 50 872,6 Ls |
|
|||
6. Cita informācija
|
Aprēķini 2007. gadam veikti, ņemot par pamatu statistikas pārvaldes mājas lapā internetā publicētās valstī strādājošo iepriekšējā gada (2006.g.) vidējā mēneša bruto darba samaksu 302 Ls Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu noteikumu īstenošanai 2009. gadā un turpmākajiem gadiem jāizskata vienlaikus ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. Aprēķini 2010. gadam un turpmākajiem gadiem par papildus nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem ir precizējami katru gadu, jo nav zināma strādājošo iepriekšējā gada vidējā mēneša bruto darba samaksa. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||||||||
6. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|
||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
|
||||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Likumprojekta izstrādei tika izveidota darba grupa, kuras sastāvā piedalījās pārstāvis no Satversmes tiesas, Augstākās tiesas un Saeimas Juridiskā biroja. |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek veidotas |
|||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
|||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
Valsts
sekretārs
|
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S.Mertena |
09.06.2008. 15:31
4127
Garā 67036980
inta.gara@tm.gov.lv